MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2022

zoeken in:

6,5

Ik zit nu op mijn werkplek - een kantooreiland met zo'n 14 werkplekken - en ik zit hier helemaal alleen.
Uitstekende omstandigheden dus om dit nummer even vol over de computerspeakertjes te blazen. Zou het nummer me daarom zo goed bevallen?
8,2

Ronduit intrigerende experimentele metalcompositie, maar hij ligt ook nog eens goed in het gehoor. Dit is een project van Brendon Randall-Myers, die de dirigerende rol van het gitaarorkest van wijlen Glenn Branca heeft overgenomen. De vocalen zijn van Doug Moore, die vooral bekend is van de experimentele metalband Pyrrhon. De track bouwt op watervallen van dreigende gitaren en donderende drums die repetitief op de luisteraar inbeuken, maar wel constant in beweging zijn. De vocalen van Moore zijn intens en doorleefd, met een wat hogere toon dan ik van hem gewend ben. De tweede helft van het nummer is indrukwekkend, maar dat komt omdat het eerste deel meesterlijk geduldig wordt opgebouwd, het momentum is enorm. Hier worden de registers definitief opengetrokken met verwrongen microtonale gitaren en een climax die de luisteraar echt bij de lurven grijpt. Ik had deze al op mijn luisterlijst staan vanwege Doug Moore en de connectie met Glenn Branca, maar na het horen van deze track is deze plaat komende vrijdag zeker prioriteit geworden op die lijst.

9

Altars - 8
Scarcity - 8,5

Dit is erg goed ja, fantastisch gitaarwerk.

8,5

02/07: Process of Guilt - Slaves Beneath the Sun (Don Cappuccino / 9 / 7,39)
05/07: Vimur - Transcendental Violence (Interlude / 10 / 7,24)
07/07: Alburnum - Eeuwig Licht (Dieter / 10 / 6,80)
09/07: Altars - Ascetic Reflection (Don Cappuccino / 8 / 7,20)
12/07: Scarcity - II (Dieter / 10 / 7,67)
14/07: Ashenspire - The Law of Asbestos (Don Cappuccino)

Intrigerend as always, Don. Mooi, of eerder, heerlijk beklemmend nummer. Gewoon weer een acht hoor.

8

Ashenspire brengt tegendraadse avant-gardistische en progressieve blackmetal à la het latere werk van Dødheimsgard, veel verwrongen dissonante riffs en maniakale spoken word-achtige vocalen (Isaac Wood maar dan metal, Black Metal Country, New Road, wat jij, Johnny Marr?), met viool en saxofoon om de gespannen sfeer nog wat verder te verhogen, maar ook prachtige melodieën neer te leggen. De manier waarop de track na alle spanningsopbouw openbreekt in de laatste twee minuten is zeer goed gedaan. Het debuut heb ik wel eens beluisterd, dat zat wat meer in de hoek van A Forest of Stars, dit is een stuk grimmiger. Erg benieuwd naar de volledige plaat.

8,3

Doet inderdaad wat aan onze vrienden van Black Country, New Road denken (de pioniersjaren uiteraard, met Isaac Wood). Alleen is het hier wel een Schot die zijn gal luidop spuwt, het lijkt wel een pamflet, gedeclameerd over krankzinnige, avant-gardistische black metalbombast.

8

PS: op de bandcamp-pagina van het album staan overigens wat lovende woorden van ene "Slut aus Nord". Ik moest hardop lachen.

Dit is een behoorlijk ingewikkelde trip. Mij iets te ingewikkeld.

7

Scarcity inmiddels geluisterd met iets betere spullen en in iets betere omstandigheden dan het kantooreiland op mijn werk, zodat de ziedende razernij nog harder als een stalen uppercut vol mijn gezicht tot bloedpoeder beukt.
De 8,2 wordt een 8,7.

Ashenspire: die Isaac Wood kan wel inpakken in zijn geestelijk verzorgingstehuis, dit hoor ik veel liever. Ik ben alleen nog niet uit over de vocalen. De maniakale parlando is op zich prachtig (gevonden), maar zijn stemgeluid zit wat verscholen in de mix. Had hij een iets eigenzinnigere timbre en was het vooral wat dominanter in de mix, dan had zijn schizofrene waanzin een vergelijkbare impact kunnen hebben als, ik noem maar wat, Today Is The Day's 'Sadness Will Prevail'. Toch bijzonder fascinerend en indringend, ook qua opbouw en instrumentatie. Intensiteit groeit naarmate vaker luisterend.
8,2

Cijfer aangepast:
12/07: Scarcity - II (Dieter / 10 / 7,72)

odi
Na een keer luisteren een mager zesje maar toch hoorde ik er iets in, gelukkig niet gelijk opgegeven.

8

Don Cappuccino schreef:
Black Metal Country, New Road, wat jij, Johnny Marr?),

Dit deed me in eerste instantie idd ook denken aan bands als BCNR en black midi! Echt metal vind ik het eigenlijk ook niet, eerder rock! Maakt ook nie uit, topnummer!

8

Vind het weinig met black metal te maken hebben, maar wel erg sfeervol en wellicht leuk om het album eens te beluisteren. Hoor er ook wel Killing Joke in in de gespannen sfeer.

14/07: Ashenspire - The Law of Asbestos (Don Cappuccino / 8 / 7,94)
17/07: STAKE - Deliverance Dance (AOVV)

7,3

De mannen kunnen beter. Wel gewoon kwaliteit uiteraard. Moet wellicht nog wat groeien, maar ik had stiekem toch iets meer verwacht. Outro is wel weer heul lekker.

7

Ook niet razend enthousiast, al is de outro wel heel fijn idd.

Zweverig nummer, maakt niet echt veel indruk vind ik. Leuk outro inderdaad, tempo gaat daar wat de hoogte in.

6,5

Zuinige cijfers, heren. De eerste luisterbeurt deed mij ook niet zo veel - op de laatste twee minuten na die wel onmiddelijk inslaan, en goed ook! - maar het is wel een groeiertje, waarbij dat zweverige heel prettig begint in te dalen. Of laten jullie je beïnvloeden door de infantiele videoclip? Ik zou het nog begrijpelijk vinden, ook. Djiezus... guys!

8

EvilDrSmith schreef:
Of laten jullie je beïnvloeden door de infantiele videoclip?

Ik kijk nooit naar de videoclips tijdens het luisteren van tracks in dit topic. Sterker nog: ik zoek vaak de singles op via YouTube Music, die vaak van een net betere kwaliteit zijn dan de clips op YouTube.

odi
8

Hoog tijd voor een nieuwe

14/07: Ashenspire - The Law of Asbestos (Don Cappuccino / 8 / 7,94)
17/07: STAKE - Deliverance Dance (AOVV / 8 / 7,16)
21/07: Orthodox - Cave In (Interlude)

Gast
geplaatst: vandaag om 12:41 uur

geplaatst: vandaag om 12:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.