MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2022

zoeken in:
Artificial Brain: 7
Antigama: 6,5

7,5

Vette track! De referentie naar Napalm Death (en vooral het recente werk) snap ik zeker, maar dit is wel een pak technischer, met erg lekkere dissonante akkoorden en tokkeltjes. Een plaat die ik in de gaten ga houden.

De referentie naar Napalm Death zal ook de naamsbekendheid zijn van de vaandeldrager van het genre. Toch vind ik Napalm Death een unicum met geen origineel bandlid meer in de gelederen. Nou zit Shane Embury er haast sinds mensenheugenis in, alleen speelt hij niet op Scum (The Holy Grail of Grindcore) - Nick Bullen is bassist op kant A en Jim Whitley op kant B. Zanger Mark 'Barney' Greenway komt uit Benediction en Terrorizer gitarist Jesse Pintado (RIP) en Righteous Pigs gitarist Mitch Harris waren de vervangers van Bill Steer, die samen met Lee Dorrian de band verliet eind jaren 80. En Bill Steer was de tweede gitarist, Justin Broadrick de eerste. Huidig drummer Danny Herrera verving het laatste oerlid Mick Harris na Harmony Corruption. De klassieke bezetting is toch wel die van het tweede album, From Enslavement to Obliteration, en de Mentally Murdered EP. Van wat daarna komt heb ik veel gehad maar ook weer verkocht daar ik van mijn levensdagen niet meer tegen mijn eigen collectie op kan draaien en Napalm Death het mij wat teveel in langere tracks zoekt.

Nagekomen stemmen Artificial Brain doorberekend.

02/06: Artificial Brain - Celestial Cyst (Don Cappuccino / 9 / 6,98)
04/06: Antigama - Unclear Conversions (B.Robertson / 9 / 7,01)
07/06: Hexis - Nunquam (Interlude / /)

7,25

8,3

Heel vet! Nu Celeste aanzienlijk toegankelijker geworden is, is Hexis er nog voor een zwartgallige mix van blackmetal en hardcore. Toch lijkt ook hier meer dynamiek in het geheel geslopen te zijn, maar de band blijft daarentegen even hard gaan als voorheen.

Even een inhaalslagje. Slagje, want het zijn grotendeels korte moppies de laatste dagen.
Ik heb de gemiddelden meteen aangepast.

Perturbator x Johannes Persson: gave shit zeg! Perturbators 80s synth-input komt pas laat in het nummer écht dominant naar boven drijven, maar het geeft deze slowburner een indringende, diepere laag. Misschien had Stranger Things niet Kate Bush' Running Up That Hill moeten kiezen, maar dit nummer? Dat had metalhead Eddie vast supervet gevonden (ook al houdt hij meer van Dio, gezien zijn backpatch). De hitlijsten en streamingdiensten die Kate massaal hebben herontdekt echter vast minder. 8,5

Artificial Brain: die onthutsend generieke putluchtgrunt en waardeloze producer (welke?) verpesten het behoorlijk voor de rest van de muzikanten en het nummer. Het eindeloos herhalen van dat dissonante gitaarriedeltje begint me ook een beetje op de zenuwen te werken. 5,5

Antigama: goh, de Poolse grinders zijn nog steeds actief? Ik herinner me dat ik ze nog eens heb geïnterviewd, maar dat is al iets van twintig jaar geleden. Ik was er destijds behoorlijk over te spreken. We zijn inmiddels een generatie verder, maar weinig aan kracht en overtuiging ingeboet. 7,5

Hexis: overtuigend vileine blackmetalcore. 8

31/05: Perturbator x Johannes Persson - In The Void (Interlude / 11 / 7,95)
02/06: Artificial Brain - Celestial Cyst (Don Cappuccino / 10 / 6,83)
04/06: Antigama - Unclear Conversions (B.Robertson / 10 / 7,06)

Energiek potje van Hexis, in nog geen 3 minuten tijd overtuigend, ook qua (zwartgallige) sfeer. Zwaar en zompig bij momenten, met af en toe een fikse zonnestraal (riff) die alles openbreekt.

7,6

07/06: Hexis - Nunquam (Interlude / 8 / 7,81)
09/06: American Anymen - Fentanyl Death Kiss (Dieter / / )

Dit ging me behoorlijk op de zenuwen werken op meerdere fronten: vocalen zijn zwaar irritant (ook de effecten), riffs zijn matig en vooral het drumwerk is behoorlijk lomp. Het nummer leek maar niet op te houden. Er is best wat industrial metal die ik heel gaaf vind, maar dit vond ik gewoon ronduit slecht.

4

Psychedelic industrial metal? Een soort Voivod meets Amen?
Ik ben wat minder streng dan Don, maar na drie keer luisteren hoor ik ook niet echt iets wat van blijvende waarde is. Veel geschreeuw, weinig wol.
5,5

6

Hoor de charme, maar gaat wat te lang door voor zo'n soort nummer

Perturbator - 7,3
Artificial Brain - 7,9
Antigama - 7,6
Hexis - 7,1
American Anymen - 5,2

5,8

09/06: American Anymen - Fentanyl Death Kiss (Dieter / 7 / 5,79)
11/06: Candy - Human Condition Above Human Opinion (Don Cappuccino)

EvilDrSmith schreef:

waardeloze producer (welke?)

De ''waardeloze'' producer is Colin Marston. Die is compleet niet waardeloos, en ik snap de opmerkingen (want meer mensen hebben klachten) over de productie echt niet.

Van de track van Candy had ik wat meer verwacht na het lezen erover, maar nog steeds lekker vette noisy hardcore/grindcoretrack.

7,3

7,25

Van een band genaamd Candy zou je niet meteen zulke herrie verwachten, maar één blik op de albumhoes spreekt boekdelen, natuurlijk. Gewoon lekker, dit.

7

09/06: American Anymen - Fentanyl Death Kiss (Dieter / 7 / 5,79)
11/06: Candy - Human Condition Above Human Opinion (Don Cappuccino / 6 / 7,12)
14/06: Jack - Regisztrált Gyűlölet (B.Robertson / / )

Gast
geplaatst: vandaag om 07:43 uur

geplaatst: vandaag om 07:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.