Muziek / Muziekgames / De Alternatieve Hitlijst (2022) FINALE
zoeken in:
1
geplaatst: 12 februari 2023, 09:10 uur
Ik ben wel benieuwd. Maar aan een gokje ga ik me voorlopig niet wagen. Ik duim dat de nummers uit mijn top 10 hoog geëindigd zijn, maar we zullen zijn...
6
geplaatst: 12 februari 2023, 15:09 uur
https://i.imgur.com/ZqP9cTk.jpg
Welkom bij de 3de editie van DE DEFINITIEVE ALTERNATIEVE HITLIJST. We zaten dit jaar relatief snel aan 100 songs die binnen de punten vielen. De stemmen waren dan ook iets meer verdeeld. Aan de TOP best wel enkele verrassende uitslagen. En spanning! Het ligt soms héél dicht bij elkaar. Meer dan ooit tevoren. Ondanks het feit dat de finale selectie van 2022 nóg meer typische gitaarplaten meebracht, is er ook deze keer geen gebrek aan variatie. Alvast veel luisterplezier gewenst!
Nummers zullen de komende dagen in groepjes van 5 per post gelost worden, (tenzij anders om visuele redenen, bij gelijke stand bv), op willekeurige en soms minder voor de hand liggende tijdstippen. (omstandigheden) De TOP 10 zal vermoedelijk op vrijdag vallen. De presentatie zou normaal gezien uit begeleidende teksten, weetjes en visuele dingetjes bestaan, die moet ik opnieuw noodgedwongen schrappen. Sowieso beter dan eindeloos op de uitslag wachten. Right? De relevante cijfers en video's zijn uiteraard opnieuw van de partij.
AstroStart
Bucquoy
chartsmaster
DjFrankie
Eigenwijze 30
esteban
Finn
JoaMuse
kaj_666
marsupilami
Mausie
ranja
Ries_72
SBube
Simon77
Spul
Sundance
voskat
WhyNotSmile
177 ▸ Totaal aantal punten van de #1
129 ▸ Totaal aantal finalisten
123 ▸ Finalisten die minstens één stem kregen
100 ▸ De TOP die uit de inzendingen is voortgekomen
054 ▸ Totaal aantal punten van #50
036 ▸ Hoogste aantal volgers bij de 2022 Spotify-luisterlijst
023 ▸ Nummers mét punten die buiten de TOP 100 vielen
019 ▸ Deelnemers die een TOP 25 instuurden
014 ▸ Totaal aantal punten van #100
011 ▸ Bands die met 2 nummers de TOP 100 haalden
011 ▸ Het aantal keer dat de #1 genoemd werd
009 Totaal aantal JOKERS die werden ingezet
006 ▸ Finalisten die geen enkele stem kregen
002 ▸ Bands die met 3 nummers de TOP 100 haalden
002 ▸ Bands die met 4 nummers de TOP 100 haalden
De volgende deelnemers scoorden door het jaar heen goed genoeg om een finaleplaats te bemachtigen, maar kregen ditmaal geen enkele keer punten. Enkele songtitels waren in zekere zin al een voorbode.
All The Young ▸ Thugs 'n' Thieves
Citizen ▸ Bash Out
Cole Blue ▸ Last Year's Model Club
The Luka State ▸ Bring Us Down
The Thieves ▸ Get Down Low
The Wonder Years ▸ Wyatt's Song (Your Name)
Bij gelijke stand van het aantal punten, gaan we naar de volgende stap om de volgorde te bepalen, enz.
1 - Aantal punten
2 - Aantal keer genoemd
3 - Hoogste positie
4 - Tweede hoogste positie
Positie ▶ Artiest ▸ Songtitel ◂ Puntentotaal | Aantal Keer Genoemd | Hoogste Positie
Welkom bij de 3de editie van DE DEFINITIEVE ALTERNATIEVE HITLIJST. We zaten dit jaar relatief snel aan 100 songs die binnen de punten vielen. De stemmen waren dan ook iets meer verdeeld. Aan de TOP best wel enkele verrassende uitslagen. En spanning! Het ligt soms héél dicht bij elkaar. Meer dan ooit tevoren. Ondanks het feit dat de finale selectie van 2022 nóg meer typische gitaarplaten meebracht, is er ook deze keer geen gebrek aan variatie. Alvast veel luisterplezier gewenst!

Nummers zullen de komende dagen in groepjes van 5 per post gelost worden, (tenzij anders om visuele redenen, bij gelijke stand bv), op willekeurige en soms minder voor de hand liggende tijdstippen. (omstandigheden) De TOP 10 zal vermoedelijk op vrijdag vallen. De presentatie zou normaal gezien uit begeleidende teksten, weetjes en visuele dingetjes bestaan, die moet ik opnieuw noodgedwongen schrappen. Sowieso beter dan eindeloos op de uitslag wachten. Right? De relevante cijfers en video's zijn uiteraard opnieuw van de partij.
▶ De Gewaardeerde Deelnemers
AstroStart
Bucquoy
chartsmaster
DjFrankie
Eigenwijze 30
esteban
Finn
JoaMuse
kaj_666
marsupilami
Mausie
ranja
Ries_72
SBube
Simon77
Spul
Sundance
voskat
WhyNotSmile
▶ De Geordende Cijfers
177 ▸ Totaal aantal punten van de #1
129 ▸ Totaal aantal finalisten
123 ▸ Finalisten die minstens één stem kregen
100 ▸ De TOP die uit de inzendingen is voortgekomen
054 ▸ Totaal aantal punten van #50
036 ▸ Hoogste aantal volgers bij de 2022 Spotify-luisterlijst
023 ▸ Nummers mét punten die buiten de TOP 100 vielen
019 ▸ Deelnemers die een TOP 25 instuurden
014 ▸ Totaal aantal punten van #100
011 ▸ Bands die met 2 nummers de TOP 100 haalden
011 ▸ Het aantal keer dat de #1 genoemd werd
009 Totaal aantal JOKERS die werden ingezet
006 ▸ Finalisten die geen enkele stem kregen
002 ▸ Bands die met 3 nummers de TOP 100 haalden
002 ▸ Bands die met 4 nummers de TOP 100 haalden
▶ De Definitieve Afvallers
De volgende deelnemers scoorden door het jaar heen goed genoeg om een finaleplaats te bemachtigen, maar kregen ditmaal geen enkele keer punten. Enkele songtitels waren in zekere zin al een voorbode.
All The Young ▸ Thugs 'n' Thieves
Citizen ▸ Bash Out
Cole Blue ▸ Last Year's Model Club
The Luka State ▸ Bring Us Down
The Thieves ▸ Get Down Low
The Wonder Years ▸ Wyatt's Song (Your Name)
▶ De Onderscheidende Rangschikking
Bij gelijke stand van het aantal punten, gaan we naar de volgende stap om de volgorde te bepalen, enz.
1 - Aantal punten
2 - Aantal keer genoemd
3 - Hoogste positie
4 - Tweede hoogste positie
▶ De Verklarende Betekenis
Positie ▶ Artiest ▸ Songtitel ◂ Puntentotaal | Aantal Keer Genoemd | Hoogste Positie
2
geplaatst: 12 februari 2023, 15:54 uur
We doen het dit jaar iets anders. Ditmaal zijn de nummers die géén punten kregen op voorhand bekend. De essentie van de finale is en blijft natuurlijk de uiteindelijke TOP 100, dus daar gaan we dan ook metéén mee van start. De 23 posities die daar buiten vallen, komen we later in het spel te weten. Deelnemers weten immers niet van elkaar wie nu precies waar punten aan uitgedeeld heeft. Zo blijft het net iets langer raden naar wie al dan niet nog aan bod komt. 
Let's go!
Aan Circa Waves de eer om de TOP 100 te openen. De band is een vaste waarde bij De Alternatieve Hitlijst, want bij de eerste 10 maandwinnaars van 2023 wisten ze eveneens meteen twee plaatsjes te verzilveren. Sowieso zien we hen dus volgend jaar terug met nieuwe nummers. Nominatie-Queen Florence duikt ook een eerste maal op. Het spreekt voor zich dat we haar nog gaan tegenkomen.
On a personal note: Ik ben meteen al 3 nummers uit mijn TOP 25 kwijt.

Let's go!
TOP 100 ▶ DE DEFINITIEVE ALTERNATIEVE HITLIJST ▸ 2022
Aan Circa Waves de eer om de TOP 100 te openen. De band is een vaste waarde bij De Alternatieve Hitlijst, want bij de eerste 10 maandwinnaars van 2023 wisten ze eveneens meteen twee plaatsjes te verzilveren. Sowieso zien we hen dus volgend jaar terug met nieuwe nummers. Nominatie-Queen Florence duikt ook een eerste maal op. Het spreekt voor zich dat we haar nog gaan tegenkomen.
On a personal note: Ik ben meteen al 3 nummers uit mijn TOP 25 kwijt.
100 ▶ Circa Waves ▸ Do You Wanna Talk ◂ 14 P | x 3 | HP 17
099 ▶ Then Comes Silence ▸ Tickets to Funerals ◂ 15 P | x 2 | HP 17
098 ▶ Bruce Springsteen ▸ Do I Love You (Indeed I Do) ◂ 15 P | x 2 | HP 14
097 ▶ lostboy ▸ The Wake Up ◂ 16 P | x 2 | HP 17
=== ▶ Moonradio ▸ When Death ◂ 17 P | x 1 | HP 9
095 ▶ Florence + The Machine ▸ Dream Girl Evil ◂ 17 P | x 1 | HP 9
2
geplaatst: 12 februari 2023, 18:00 uur
Met 1989 strijden de mannen van dEUS momenteel om een finale-plaats in de 2023-thread. Pretentieus volgens de ene, gesofisticeerd volgens de andere. Met hun vorige single raken ze alvast tot op de 91ste plaats van 2022.
On a personal note: Met de entry van Level Head ben ik al 4 finalisten kwijt. Voordeel van de YouTube-presentatie, is het feit dat ik nu voor 't eerst de videoclips zie van talloze kandidaten. Soms waren die nog niet beschikbaar toen ze bij ons langs kwamen. Er zitten mooie exemplaren tussen. Zo ook die van Frank Turner.
On a personal note: Met de entry van Level Head ben ik al 4 finalisten kwijt. Voordeel van de YouTube-presentatie, is het feit dat ik nu voor 't eerst de videoclips zie van talloze kandidaten. Soms waren die nog niet beschikbaar toen ze bij ons langs kwamen. Er zitten mooie exemplaren tussen. Zo ook die van Frank Turner.

094 ▶ Coach Party ▸ Nothing Is Real ◂ 17 P | x 2 | HP 9
093 ▶ Level Head ▸ Comet ◂ 18 P | x 2 | HP 12
092 ▶ Frank Turner ▸A Wave Across A Bay ◂ 18 P | x 3 | HP 19
091 ▶ dEUS ▸ Must Have Been New ◂ 18 P | x 3 | HP 16
1
geplaatst: 12 februari 2023, 18:56 uur
Van mij alleen Coach Party nog geweest, met hun bij mij laagst genoteerde in het finalelijstje . Ze gaan volgende week met hun nieuwe bij mij proberen hoogste binnenkomer te worden.
Overigens zou het me ook niet verbazen als een aantal van mij in het grijze schemergebied/limbo verdwenen zijn.
Overigens zou het me ook niet verbazen als een aantal van mij in het grijze schemergebied/limbo verdwenen zijn.
1
geplaatst: 12 februari 2023, 19:19 uur
ranja schreef:
... Coach Party ... Ze gaan volgende week met hun nieuwe bij mij proberen hoogste binnenkomer te worden.
... Coach Party ... Ze gaan volgende week met hun nieuwe bij mij proberen hoogste binnenkomer te worden.
Same here denk ik

1
geplaatst: 12 februari 2023, 20:01 uur
Micro Agression? Dan kan ik alvast verklappen dat die dit weekend binnen gekomen is en dus komende woensdag op jullie cijfertjes wacht in de 2023 thread. 

1
geplaatst: 12 februari 2023, 22:10 uur
Riep ik eerder Florence en haar machinerie nog uit tot nominatie-Queen van deze editie, werd daarbij even vergeten dat The Mysterines eveneens door een sterke frontvrouw worden getrokken. Bijna had ik ze nominatie-Kings genoemd. Shame on me! Twee Queens dus, met beide 4 nominaties, die strijden om de troon. Laten we afspreken dat degene wiens best scorende nummer het hoogst eindigt de kroon mag dragen.
On a personal note: Het gaat snel voor mij, Carry You Home is al m'n vijfde lieveling die voorbij komt. Circa Waves is bij deze de eerste band met twee songs in de TOP 100 van wie we afscheid nemen.
On a personal note: Het gaat snel voor mij, Carry You Home is al m'n vijfde lieveling die voorbij komt. Circa Waves is bij deze de eerste band met twee songs in de TOP 100 van wie we afscheid nemen.
=== ▶ Rockford ▸ Walkin' In ◂ 19 P | x 1 | HP 7
089 ▶ Pit Pony ▸ Black Tar ◂ 19 P | x 1 | HP 7
=== ▶ Vistas ▸My Head Feels Strange ◂ 19 P | x 2 | HP 12
087 ▶ Circa Waves ▸ Carry You Home ◂ 19 P | x 2 | HP 12
086 ▶ The Mysterines ▸ All These Things ◂ 19 P | x 3 | HP 16
0
geplaatst: 12 februari 2023, 23:12 uur
Mysterines staan met alle nummers in mijn lijst maar deze duidelijk het laagst, terecht dus dat die als eerste komt. Pit Pony., tja helaas dat die zo lag staat maar volgens mij was ik al een van de weinigen die hun in m'n weeklijst had.
1
geplaatst: 13 februari 2023, 07:45 uur
Slechts één dubbele artiest in mijn lijst en die gaat ook wel wat punten van esteban gekregen hebben, denk ik, dus daarop moeten we hopelijk nog even wachten.
De nummer 100 (Circa Waves) en 93 (Level Head) had ik ook op mijn lijst staan. Nummer 97 (Moonradio) had ik op de shortlist staan, maar die viel uiteindelijk net buiten de top 25. Voorlopig gaat het dus prima.
De nummer 100 (Circa Waves) en 93 (Level Head) had ik ook op mijn lijst staan. Nummer 97 (Moonradio) had ik op de shortlist staan, maar die viel uiteindelijk net buiten de top 25. Voorlopig gaat het dus prima.
1
geplaatst: 13 februari 2023, 13:38 uur
Vandaag openen we met een 🃏 JOKER, het is de eerste die we tegenkomen in de TOP 100. Helaas konden The Muttons op weinig steun rekenen. Je zou voor minder iemand opeten! Ah, wie niet waagt, niet wint. Maggie Rogers is dan weer de laatste finalist in de lijst die slechts één stem heeft ontvangen.
🃏 JOKER van Finn
085 ▶ The Muttons ▸ Eating U ◂ 20 P | x 1 | HP 6
🃏 JOKER van Finn
084 ▶ The Amazons ▸ Ready For Something ◂ 21 P | x 1 | HP 5
083 ▶ Maggie Rogers ▸That's Where I Am ◂ 23 P | x 1 | HP 3
082 ▶ DMA's ▸ Everybody's Saying Thursday's The Weekend ◂ 24 P | x 2 | HP 12
081 ▶ Coach Party ▸ Shit TV ◂ 24 P | x 3 | HP 8
0
geplaatst: 13 februari 2023, 14:48 uur
Met The Amazons verlies ik mijn nummer 5. Daar ben ik niet helemaal blij om. En ik ben dan ook de enige die dat nummer punten heeft gegeven. Maar we zullen maar denken, dat hij dankzij mijn stem zo hoog geëindigd is 

0
geplaatst: 13 februari 2023, 15:00 uur
Oh daar gaat DMA'S , mijn nummer 12.
Voor de rest nog alles binnen boord...
Voor de rest nog alles binnen boord...
0
geplaatst: 13 februari 2023, 15:15 uur
...
06 (85) The Muttons - Eating U
07 (89) Rockford - Walkin' In
...
09 (95) Moonradio - When Death
...
21 (87) Vistas - My Head Feels Strange
06 (85) The Muttons - Eating U
07 (89) Rockford - Walkin' In
...
09 (95) Moonradio - When Death
...
21 (87) Vistas - My Head Feels Strange
0
geplaatst: 13 februari 2023, 15:54 uur
Of ze zijn niet tot in het vuur geraakt.
Esteban, stouterik! Just kidding. Vertrouwen is goed. We gaan het zien.
Volgende update binnen enkele uren, ik kan enkel op de vaste PC aan mijn bestanden.
Esteban, stouterik! Just kidding. Vertrouwen is goed. We gaan het zien. Volgende update binnen enkele uren, ik kan enkel op de vaste PC aan mijn bestanden.
1
geplaatst: 13 februari 2023, 18:28 uur
Die HP8 van Coach Party ben ik
De drie van deze band staan in elk geval in de juiste volgorde met nog één te komen (neem ik aan).
De drie van deze band staan in elk geval in de juiste volgorde met nog één te komen (neem ik aan).
1
geplaatst: 13 februari 2023, 19:59 uur
Van 80 tot 75 lijken de songtitels wel deel uit te maken van een stappenplan voor boomknuffelaars. In de zoektocht naar méér, moeten we vooral simpeler gaan leven, dan pas kan je echt thuis komen. Wat vervolgens tot een volwaardig herstel zal leiden. Of misschien zie ik er allemaal iets te veel in, dat kan ook.
080 ▶ The Luka State ▸ More Than This ◂ 25 P | x 2 | HP 13
079 ▶ Moss ▸ Simplify It ◂ 27 P | x 3 | HP 13
078 ▶ The Dangerous Summer ▸Coming Home ◂ 28 P | x 2 | HP 10
077 ▶ Best Coast ▸ Leading ◂ 28 P | x 3 | HP 12
076 ▶ Feeder ▸ The Healing ◂ 28 P | x 3 | HP 9
0
geplaatst: 13 februari 2023, 22:25 uur
Hopla! Niet alleen de tweede 🃏 JOKER komt voorbij, met Fazerdaze zien we ook de eerste #1 opduiken, die is gestrand op 74.
#1 van ranja
🃏 JOKER van ranja
075 ▶ Elephant ▸ Calling ◂ 29 P | x 2 | HP 9
074 ▶ Fazerdaze ▸ Break! ◂ 29 P | x 2 | HP 1
#1 van ranja🃏 JOKER van ranja
073 ▶ Girl Scout ▸Do You Remember Sally Moore? ◂ 31 P | x 3 | HP 9
072 ▶ The Mysterines ▸ Dangerous ◂ 32 P | x 3 | HP 10
071 ▶ The Reytons ▸ Cash In Hand & Fake IDs ◂ 33 P | x 2 | HP 5
0
geplaatst: 13 februari 2023, 22:38 uur
Oei, 3 uit mijn lijst in 1 update. Wel mooi dat ik nog 1 medestander heb gekregen voor Fazedaze.
Volgens mij heb ik Girl Scout door deze finale ontdekt, die staan nu al weken in m'n lijst met een nieuwere single.
Volgens mij heb ik Girl Scout door deze finale ontdekt, die staan nu al weken in m'n lijst met een nieuwere single.
0
geplaatst: 13 februari 2023, 22:45 uur
De medestander was voskat, die met het állerlaatste lijstje op de valreep alsnog punten bezorgde aan Fazerdaze. En kijk, dat is het mooie dan weer, ontdekkingen die gedaan worden. 
Ik ben er met The Reytons ook weer ééntje kwijt. 6 in totaal al. Eigenlijk 8, want twee exemplaren zijn buiten de TOP 100 terecht gekomen.

Ik ben er met The Reytons ook weer ééntje kwijt. 6 in totaal al. Eigenlijk 8, want twee exemplaren zijn buiten de TOP 100 terecht gekomen.
2
geplaatst: 13 februari 2023, 23:45 uur
Ik kende Fazerdaze op zich wel, maar dit nummer nog niet. 
The Reytons.. die had ik bijna in m'n top 25 toegelaten, maar toen begon die gast te zingen.

The Reytons.. die had ik bijna in m'n top 25 toegelaten, maar toen begon die gast te zingen.

2
geplaatst: 14 februari 2023, 13:23 uur
Zeg mannekes, geef toe, deze TOP 100 zou toch wel een mooie radio-uitzending kunnen zijn, niet Eigenwijze 30?
Enfin, dat was in ieder geval mijn indruk bij het (her)beluisteren van alle voorgaande nummers na elkaar.
Enfin, dat was in ieder geval mijn indruk bij het (her)beluisteren van alle voorgaande nummers na elkaar.070 ▶ Ramkot ▸ I Can't Slow Down ◂ 35 P | x 2 | HP 7
069 ▶ DMA's ▸ Olympia ◂ 36 P | x 2 | HP 5
068 ▶ beabadoobee ▸10:36 ◂ 38 P | x 4 | HP 15
067 ▶ Inhaler ▸ These Are The Days ◂ 39 P | x 3 | HP 6
066 ▶ Eels ▸ The Magic ◂ 40 P | x 4 | HP 11
1
geplaatst: 14 februari 2023, 13:49 uur
esteban schreef:
Zeg mannekes, geef toe, deze TOP 100 zou toch wel een mooie radio-uitzending kunnen zijn, niet?
Zeg mannekes, geef toe, deze TOP 100 zou toch wel een mooie radio-uitzending kunnen zijn, niet?
Uiteraard, we hebben de liedjes dan ook zelf gekozen

Met Ramkot en Eels verlies ik wel de nummers 10 en 11 uit mijn lijst. Blijven nog 20 nummers over voor 65 plaatsen, dat moet toch lukken.
0
geplaatst: 14 februari 2023, 17:40 uur
In de aanbieding: De 3de 🃏 JOKER en een Nummer ÉÉN!
🃏 JOKER van marsupilami
#1 van Finn
065 ▶ The Black Keys ▸ Wild Child ◂ 40 P | x 4 | HP 8
064 ▶ Arcade Fire ▸ Unconditional I (Lookout Kid) ◂ 40 P | x 6 | HP 16
063 ▶ The Interrupters, Tim Armstrong, Rhoda Dakar ▸ As We Live ◂ 41 P | x 3 | HP 3
🃏 JOKER van marsupilami
062 ▶ Teen Jesus and The Jean Teasers ▸ Girl Sports ◂ 41 P | x 3 | HP 2
061 ▶ The K's ▸ Hometown ◂ 43 P | x 2 | HP 1
#1 van Finn
1
geplaatst: 14 februari 2023, 17:52 uur
Bijna halverwege en mijn top is nog bijna geheel intact... dat duidt er voorzichtig op dat we hier wel enigszins op één lijn zitten. 

0
geplaatst: 14 februari 2023, 18:39 uur
Teen Jesus kende ik niet voor de finale, op basis van de naam had ik er meer van verwacht, toch mijn #23.
0
geplaatst: 14 februari 2023, 22:20 uur
Tijdens de Grammy Awards viel op sociale media vaak "Bonnie wie?" te lezen. De Amerikaanse is in onze contreien duidelijk heel wat minder gekend. Dankzij de VOX lag dat bij DAH toch anders. Tot mijn grote verbazing haalde ze de selectie ook nog eens de TOP 60. Tjah, twee gouden grammofoons, die kunnen niet verkeerd zijn, right? Al was het niet voor deze song.
On a personal note: Met deze Sherlocks ben ik m'n negende nummer kwijt.
On a personal note: Met deze Sherlocks ben ik m'n negende nummer kwijt.
060 ▶ Eddie Vedder ▸ Brother the Cloud ◂ 44 P | x 4 | HP 8
059 ▶ Ghost Woman ▸ The End of a Gun ◂ 44 P | x 6 | HP 15
058 ▶ Bonnie Raitt ▸ Made Up Mind ◂ 45 P | x 3 | HP 4
057 ▶ The Sherlocks ▸ Wake Up ◂ 48 P | x 3 | HP 3
056 ▶ Blood Red Shoes ▸ MORBID FASCINATION ◂ 48 P | x 5 | HP 11
0
geplaatst: 14 februari 2023, 23:20 uur
Tja, Blood Red Shoes gaat nooit meer zo goed worden als in de 10s. Zo vaak gezien in dat decennium... dit nummer in de onderste regionen bij mij terwijl die gewoon top 10 of top 5 horen te scoren. Bonnie Raitt zelfs hoger bij mij.
* denotes required fields.