MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 27:

6 The Pineapple Thief - Versions of the Truth +1
4 Bjørn Riis - Stormwatch
4 MEER - Picking Up The Pieces +2
1 Frost* - Repeat to Fade

Deadline : donderdag 17 februari 19:00 uur

Ronde 0 - Ladder 27:

6 The Pineapple Thief - Versions of the Truth
6 Bjørn Riis - Stormwatch 2
4 MEER - Picking Up The Pieces
2 Frost* - Repeat to Fade 1

Het solo werk van Bjorn ben ik nooit echt goed ingedoken. Het album waar dit nummer vanaf komt heb ik wel beluisterd, en hier ook beoordeeld zie ik, maar dat was het dan ook wel. Jammer moet ik nu wel zeggen. Want dit nummer klinkt heerlijk. Het ligt in de lijn van Airbag, niet geheel verrassend natuurlijk. Maar klinkt wat minder Floydiaans. Bjorn sleurt me heerlijk me in dit sfeervolle kwartier. Verder grappen over de storm laat ik maar aan humoristischere mensen dan ik over.

Frost* wist mij vorig jaar goed te boeien. En ik ben blij om te zeggen dat ik ze nu eens niet vergeten ben. De plaat draait zo af en toe nog een digitaal rondje en dat blijft genieten. Repeat to Fade is heerlijk energiek en speels. Het mist in vergelijking met de voorganger wel wat sfeer, en ook qua zang legt deze het af. Toch blijft dit nummer meer beklijven dan Stormwatch.

MEER was mij eerder ook al niet zo goed bevallen, maar op aanraden van ProGNerD het betreffende album toch eens geprobeerd. En daar blijft het ook bij. Dit nummer doet het voor mij ook niet.

Afsluiter Versions of the Truth bevalt een stuk beter. Het nummer zit strak in elkaar en luistert erg lekker weg. Ze bouwen het, zoals altijd, weer erg fijn op en weten een wat klassiek modern geluid ten gehore te brengen. Maar, hoe fijn het nummer hier ook klinkt, het doet me uiteindelijk toch denken aan hun eerdere en in mijn optiek betere werk. Dit klinkt dan toch al snel een stuk simpeler. Had ik nog een extra puntje mogen weggeven, dan was die hier wel terecht gekomen. Maar voor mijn gevoel zou dit nummer het hier wel goed moeten doen, dus gaan mijn punten maar naar de twee openers.

Ronde 0 - Ladder 27:

7 Bjørn Riis - Stormwatch +1
6 The Pineapple Thief - Versions of the Truth
4 Frost* - Repeat to Fade +2

7 Bjørn Riis - Stormwatch
8 The Pineapple Thief - Versions of the Truth +2
5 Frost* - Repeat to Fade +1

24

en Stormwatch is weer van zijn hoogste duin geblazen...

Ronde 0 - Ladder 27: Tussen Frost* en mij gaat het nooit wat worden, ben ik bang.

9 Bjørn Riis - Stormwatch +2
9 The Pineapple Thief - Versions of the Truth +1
5 Frost* - Repeat to Fade

Ronde 0 - Ladder 27:

10 Bjørn Riis - Stormwatch +1
11 The Pineapple Thief - Versions of the Truth +2
5 Frost* - Repeat to Fade

Meer was ook goed!

Ronde 0 - Ladder 27:

10 Bjørn Riis - Stormwatch
11 The Pineapple Thief - Versions of the Truth
6 MEER - Picking Up The Pieces +2
6 Frost* - Repeat to Fade +1

Deadline : donderdag 17 februari 19:00 uur.

33

Zoals gister al aangekondigd een mooie, dus lastige ladder.
Na aandachtige beluistering en wijs beraad met mezelf kwam ik uiteindelijk dan toch tot mijn oordeel:

Bjørn Riis is mooi sfeervol, maar - zeker in dit deelnemersveld - misschien ook wel ietwat langdradig en meer van hetzelfde. Ik kan hier best van genieten, maar ik moet er wel voor in de stemming zijn.
Hetzelfde kan misschien in iets mindere mate gezegd worden van Bruce Soord in dit geval. De voorgaande 2 albums van TPT vond ik iets spannender en waren voor mij een welkome "terugkeer" naar het betere werk van Bruce (en de inbreng van Gavin Harrison heeft daar ook zeker aan bijgedragen ).

MEER vind ik dan toch de grootste ontdekking van afgelopen jaar en het meest avontuurlijk.
Het laatste album van Frost* was eveneens een zeer aangename verrassing van afgelopen jaar, alhoewel ik dit nummer nog beter tot z'n recht vind komen in combinatie met het voorgaande Kill the Orchestra dat hierin naadloos overloopt; niet toevalligerwijs door mijzelf genomineerd...
(zeker aan te raden om deze combi 's te luisteren; of beter: het hele album )

musicborst schreef:
Meer was ook goed!
=> I rest my case...

Ronde 0 - Ladder 27:

13 The Pineapple Thief - Versions of the Truth +2
7 Frost* - Repeat to Fade +1
6 MEER - Picking Up The Pieces

36

Bjørn Riis - Stormwatch: Hoewel fan van Airbag, vond ik deze vorig jaar ook al minder, de dik eerste 7 minuten zijn niks, daarna wordt het aanmerkelijk beter, maar te laat

Ik vond die eerdere song van MEER beter, niet dat dit slecht is, misschien iets te orkestraal, maar dat heeft ook weer iets, wel een band om in de gaten te houden, merk ik

Frost*: Nipte winnaar voor de 2de plek, wel okee, lekker drumwerk

TPT: Mijn enige concert in 2021, beste song van het laatste magnifieke album

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 27:

14 The Pineapple Thief - Versions of the Truth +1
8 MEER - Picking Up The Pieces +2
7 Frost* - Repeat to Fade

39

Deze van MEER (be)viel beter dan de vorige bijdrage. Op The Pineapple Thief raak ik wat uitgekeken, maar dit nummer... ach, 't was wel weer even prettig vertrouwd. 't Was qua punten een close call met Frost*. Bjørn Riis was ook vertrouwd...

Ronde 0 - Ladder 27:

14 The Pineapple Thief - Versions of the Truth
10 MEER - Picking Up The Pieces +2
8 Frost* - Repeat to Fade +2

42

Sterke ladder. Maar toch niet moeilijk om de punten te verdelen. Met Airbag en Bjørn Riis heb ik niet veel. Dit nummer was ok, maar niet puntwaardig. Ondanks de storm die mijn huis direct achter de boulevard van Vlissingen momenteel teistert. TPT vind ik heel aangenaam. Deze had n een aantal eerdere ladders zeker punten gepakt. Maar de andere twee nummers komen van mijn favoriete albums van 2021. Waarbij MEER nipt wint van Frost*. Ik kan ook niet wachten tot deze Noorse ontdekking naar Nederland komt. Op dit moment posten ze video's van hun live optredens in Noorwegen en dat doet het verlangen alleen maar toenemen. We want MEER! Picking up the pieces live

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 26:

36 Dream Theater - Pull Me Under
17 Saga - Don't Be Late (Chapter Two)
17 Sebastian Hardie - Openings
5 Barclay James Harvest - Hymn [Live in Berlin]
Saga scoorde 4x2 en 9x1 punten en gaat daarmee rechtstreeks door ten koste van Sebastian Hardie (2x2 en 13x1 punten) die gaat herkansen.

Ronde 0 - Ladder 27:

15 The Pineapple Thief - Versions of the Truth +1
12 MEER - Picking Up The Pieces +2
8 Frost* - Repeat to Fade

45

Zeer zeker een interessante band dat MEER.
Bjørn haalt het niet bij Airbag en op het laatste album van Frost* zijn m.i. een paar betere nummers te vinden. Uitgezonderd enkele mooie tracks de laatste tien jaar vond ik TPT in de zero's ten tijde van Variations.., What We Have Sown en Tightly.. toch een stuk overtuigender voor de dag komen.
Een enigszins matige ladder derhalve.

Airbag en BR hoor ik graag, ondanks alle PF-referenties. Het is niet omdat de pizza van een ander restaurant komt dat die niet lekker kan zijn. En ja, teveel pizza is slecht voor de gezondheid, maar bij gematigde consumptie smaakt die des te meer. MEER beviel me hier beter dan de vorige keer. Die breekbare stem met wat rare tongval blijven een aandachtspuntje, maar muzikaal was dit een goed nummer. De andere twee zijn minder mijn ding, zonder echt te kunnen zeggen waarom. Het passeerde zonder dat ik er warm of koud van werd.

Ronde 0 - Ladder 27:

15 The Pineapple Thief - Versions of the Truth
13 MEER - Picking Up The Pieces +1
12 Bjørn Riis - Stormwatch +2

Ronde 0 - Ladder 27:

15 MEER - Picking Up The Pieces +2
13 Bjørn Riis - Stormwatch +1

Het blijft toch vaak appels met peren vergelijken. Ik vind hier eigenlijk weer alle liedjes leuk, alle 4 hebben ze fijne momenten. Ik denk niet dat ik er één van als klassieker ga beschouwen, maar ze luisteren aangenaam weg.

Ronde 0 - Ladder 27:

17 MEER - Picking Up The Pieces +2
13 Bjørn Riis - Stormwatch
9 Frost* - Repeat to Fade +1

54

MEER verfrist de prog. Van mij mogen meer van dit soort bands hun plek vinden in de lange traditie van deze muziekstroming. Ik ben ook benieuwd hoe deze band zich verder gaat ontwikkelen en wat ze de liefhebbers gaan brengen. En Frost* heeft vorig jaar gewoon het beste progalbum gemaakt. Er staan idd betere nummers op het album. Maar wat een verfrissing, enthousiasme en kracht brengen beide bands in.

Ik heb vorig jaar ook echt wel The Pineapple Thief leren waarderen maar die hebben echt betere nummers dan deze. Bjørn Riis heb ik gewoon niks mee. Hoe heldhaftig hij hier ook op de duinen de wacht zou kunnen houden.

We houden nog steeds stand hier achter de duinen. Dudley viel mee. Op naar de vrouwelijke achtervolgster Eunice. Kunnen we ook aan !

Ronde 0 - Ladder 27:
18 MEER - Picking Up The Pieces +1
11 Frost* - Repeat to Fade +2

Allemaal goede bands en dus niet gemakkelijk om punten te geven. Frost* was voor mij vorig jaar een ware ontdekking. TPT heeft betere songs. Tja en kiezen tss MEER of Bjorn Riis. MEER dan toch maar. Zit muzikaal echt goed in elkaar. Ga trouwens de cd aanschaffen.

Ronde 0 - Ladder 27:

19 MEER - Picking Up The Pieces +1
17 The Pineapple Thief - Versions of the Truth +2
11 Frost* - Repeat to Fade

Ronde 0 - Ladder 27:

20 MEER - Picking Up The Pieces +1
17 The Pineapple Thief - Versions of the Truth
15 Bjørn Riis - Stormwatch +2
11 Frost* - Repeat to Fade

63

Ronde 0 - Ladder 27:

20 MEER - Picking Up The Pieces
17 The Pineapple Thief - Versions of the Truth
17 Bjørn Riis - Stormwatch 2
12 Frost* - Repeat to Fade 1

Ronde 0 - Ladder 27:

20 MEER - Picking Up The Pieces
19 The Pineapple Thief - Versions of the Truth +2
18 Bjørn Riis - Stormwatch +1
12 Frost* - Repeat to Fade

69

Smaakvolle ladder, waarbij de voor mij vooraf gedoodverfde favorieten er inderdaad met de punten vandoor gingen. MEER en Frost klonken ook fijn en zeker MEER zat dichtbij een punt.

Ronde 0 - Ladder 27:

21 MEER - Picking Up The Pieces +1
19 The Pineapple Thief - Versions of the Truth
20 Bjørn Riis - Stormwatch +2

72

Stormwatch, het nummer is qua timing briljant ingepland voor de progladder. Vooruitziende blik bij de loting?

Ronde 0 - Ladder 27:

22 MEER - Picking Up The Pieces +1
21 The Pineapple Thief - Versions of the Truth +2
20 Bjørn Riis - Stormwatch

Zo, jullie hebben vandaag mazzel en hoeven niet een heel stuk door te scrollen: geen eindeloze prietpraatjes, maar even vlug to the point.
Tijdgebrek, that's all, dus prijs je niet te vroeg rijk voor de komende ladders.

MEER: inmiddels heb ik een klein beetje door wat hier de grote gemene deler qua smaak is. Logisch dus dat MEER bovenaan staat. Een beetje MINDER glad mag van mij ook wel.

The Pineapple Thief: wat zeg ik nou? Een beetje MINDER glad, niet nóg MEER! Okay, in het tweede deel lijken ze te luisteren, maar het is mij te bedacht en de productie te clean. Toch revancheren ze zich redelijk en zit het qua arrangementen wel interessant in elkaar.

Bjørn Riis: godsamme, toch weer zo'n eindeloos lange lummel van 14 minuten. Ik moet zo weg. Zijn solodebuut vond ik prachtig, maar dit begint en eindigt nogal zwalkend in halfbakken sfeertjes. Misschien toch maar goed dat het weer zo'n lang nummer is, want in het tussenstuk komen er gelukkig achtereenvolgens diepgang, een hypnotiserende sfeer én een overdonderde riff-o-rama die me een stuk beter bevallen. Het nummer had van de vierde tot de achtste minuut moeten duren en dan was-ie in mijn eindejaarslijst geëindigd. "
Schrijven is schrappen, Bjørn!

Frost*: cool, een operazangeresje. Hupsakee, een puntje. Hoewel, ook deze productie staat mij niet zo aan. Hmmm... nou, dan toch maar een puntje voor TPT: voor een beetje spanning in deze verder weinig verheffende ladder.

Ronde 0 - Ladder 27:

22 MEER - Picking Up The Pieces
22 The Pineapple Thief - Versions of the Truth +1
22 Bjørn Riis - Stormwatch +2

Ronde 0 - Ladder 27:

23 MEER - Picking Up The Pieces +1
22 The Pineapple Thief - Versions of the Truth
22 Bjørn Riis - Stormwatch
14 Frost* - Repeat to Fade +2

Spannend tot het laatst en nog een gelijkspel ook; niet heel verbazingwekkend met zo'n ladder...

meneer heeft meer aandacht voor Eunice vermoed ik

Ronde 0 - Ladder 28:

Subsignal - The Passage
Carptree - Sum of All Senses
Kansas - Miracles Out of Nowhere
Present - The Limping Little Girl

Deadline : vrijdag 18 februari 19:00 uur

Ronde 0 - Ladder 28:

2 Subsignal - The Passage +2
Carptree - Sum of All Senses
1 Kansas - Miracles Out of Nowhere +1
Present - The Limping Little Girl

Deadline : vrijdag 18 februari 19:00 uur.

3

Mixed ladder voor mij, niet het meest interessant:

The Passage van het mooie album La Muerta dat voor mij de kennismaking was met Subsignal krijgt sowieso de hoofdprijs.
Carptree ken ik alleen van naam en kan ik best hebben, maar dan wint - tegen m'n eigen verwachting op voorhand in - Kansas toch met deze klassieker.
Present, een zgn. prog klassieker ?!, kan ik dan weer niet zoveel mee.

Snel op naar de volgende ladder...

Ronde 0 - Ladder 28:

2 Subsignal - The Passage
1 Carptree - Sum of All Senses +1
1 Kansas - Miracles Out of Nowhere
2 Present - The Limping Little Girl +2

Met het oude werk van Present was ik al bekend, maar deze smaakt ook naar meer!

Ronde 0 - Ladder 28:

2 Subsignal - The Passage
3 Carptree - Sum of All Senses +2
2 Kansas - Miracles Out of Nowhere +1
2 Present - The Limping Little Girl +2

Gast
geplaatst: vandaag om 13:39 uur

geplaatst: vandaag om 13:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.