Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022
zoeken in:
0
geplaatst: 4 maart 2022, 22:09 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
15 Porcupine Tree - Trains +1
11 Renaissance - Kiev +2
2 Sloche - Stadaconé
2 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West
Deadline zaterdag 5 maart 19 uur.
Easy ladder indeed
15 Porcupine Tree - Trains +1
11 Renaissance - Kiev +2
2 Sloche - Stadaconé
Easy ladder indeed
0
geplaatst: 4 maart 2022, 22:16 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
17 Porcupine Tree - Trains +2
12Renaissance - Kiev +1
2 Sloche - Stadaconé
17 Porcupine Tree - Trains +2
12Renaissance - Kiev +1
2 Sloche - Stadaconé
1
geplaatst: 4 maart 2022, 22:19 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
17 Porcupine Tree - Trains
12Renaissance - Kiev
3 Sloche - Stadaconé +1
4 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West +2
Drie toppers in één ladder, dat is wel eens anders geweest.
17 Porcupine Tree - Trains
12Renaissance - Kiev

3 Sloche - Stadaconé +1
4 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West +2
Drie toppers in één ladder, dat is wel eens anders geweest.
0
geplaatst: 4 maart 2022, 22:40 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
19 Porcupine Tree - Trains +2
13 Renaissance - Kiev +1
3 Sloche - Stadaconé
4 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West
19 Porcupine Tree - Trains +2
13 Renaissance - Kiev +1
3 Sloche - Stadaconé
0
geplaatst: 4 maart 2022, 22:42 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
21 Porcupine Tree - Trains +2
14 Renaissance - Kiev +1
3 Sloche - Stadaconé
42
21 Porcupine Tree - Trains +2
14 Renaissance - Kiev +1
3 Sloche - Stadaconé
42
0
geplaatst: 4 maart 2022, 23:11 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
23 Porcupine Tree - Trains +2
14 Renaissance - Kiev
5 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West +1
3 Sloche - Stadaconé
4 x top!
Deadline zaterdag 5 maart 19 uur
45
23 Porcupine Tree - Trains +2
14 Renaissance - Kiev
5 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West +1
3 Sloche - Stadaconé
4 x top!
45
1
geplaatst: 5 maart 2022, 09:37 uur
Trains is hier het beste nummer. De bombast met minimalistische instrumentatie van Magma is mijn ding niet. Sloche en Renaissance strijden hier dan voor het overgebleven punt. Het middenstuk van Kiev klonk heel goed, maar de stukken er voor en er na kabbelden iets te veel om memorabel te zijn. Stadaconé mocht een minuutje of twee vroeger zijn einde naderen, maar ontvangt hier wel het laatste puntje.
Ronde 0 - Ladder 43:
25 Porcupine Tree - Trains +2
14 Renaissance - Kiev
5 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West
4 Sloche - Stadaconé +1
Ronde 0 - Ladder 43:
25 Porcupine Tree - Trains +2
14 Renaissance - Kiev
5 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West
4 Sloche - Stadaconé +1
0
geplaatst: 5 maart 2022, 09:53 uur
Kan iemand mijn punten voor de volgende ladder meenemen a.u.b.?
Fates Warning +2
La Maschera di Cera +1
Ter info: op de luisterlijst op spotify staat maar een deel van het Fates Warningnummer, terwijl de ladderlink het volledige nummer geeft.
Fates Warning +2
La Maschera di Cera +1
Ter info: op de luisterlijst op spotify staat maar een deel van het Fates Warningnummer, terwijl de ladderlink het volledige nummer geeft.
2
Mssr Renard
geplaatst: 5 maart 2022, 09:55 uur
Het is duidelijk waarom Sloche (spreek uti: slush) nooit tot wat bekendere prog is doorgebroken. Deze song duurt zelfs voor progliefhebbers net even te lang, waarbij de band dus eerder bij de jam/psych bands kan worden onderverdeeld. Maar ook jazzrock/fusion bands hielden van improvisatie, omdat ze de jazz-beginseldn hanteerden.
Prog en symfo ontstond veel meer uit de beginselen van de gecomponeerde muziek (pop, klassiek). Veel progliefhebbers zitten dus niet te wachten op lange improvisaties.
Jazzliefhebbers daarentegen houden weer niet zo van rockritmes en electrisch versterkte instrumenten.
Sloche vind dus in alle kampen niet de echte liefhebbers, behalve dan Mssr Renard en Brunniepoo, en enkele anderen. Ik ben blij dat Sloche toch een beetje bevalt. Mochten mensen nog tips willen in de richting van instrumentale psychjazzrockfusionprog, dan weten ze me wel te vinden.
Prog en symfo ontstond veel meer uit de beginselen van de gecomponeerde muziek (pop, klassiek). Veel progliefhebbers zitten dus niet te wachten op lange improvisaties.
Jazzliefhebbers daarentegen houden weer niet zo van rockritmes en electrisch versterkte instrumenten.
Sloche vind dus in alle kampen niet de echte liefhebbers, behalve dan Mssr Renard en Brunniepoo, en enkele anderen. Ik ben blij dat Sloche toch een beetje bevalt. Mochten mensen nog tips willen in de richting van instrumentale psychjazzrockfusionprog, dan weten ze me wel te vinden.
0
geplaatst: 5 maart 2022, 09:56 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
27 Porcupine Tree - Trains 2
14 Renaissance - Kiev
6 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West 1
4 Sloche - Stadaconé
27 Porcupine Tree - Trains 2
14 Renaissance - Kiev
6 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West 1
4 Sloche - Stadaconé
0
geplaatst: 5 maart 2022, 10:00 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
29 Porcupine Tree - Trains +2
15 Renaissance - Kiev +1
6 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West
4 Sloche - Stadaconé
29 Porcupine Tree - Trains +2
15 Renaissance - Kiev +1
4 Sloche - Stadaconé
1
geplaatst: 5 maart 2022, 10:14 uur
buso schreef:
Fates Warning +2
La Maschera di Cera +1
Fates Warning +2
La Maschera di Cera +1
Komt voor elkaar, Belangrijke opmerking van buso het gaat inderdaad om de volledige Ivory Gates of Dreams (alle 8 delen). Ik verheug me er nu al op

0
geplaatst: 5 maart 2022, 10:36 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
31 Porcupine Tree - Trains +2
16 Renaissance - Kiev +1
4 Sloche - Stadaconé
31 Porcupine Tree - Trains +2
16 Renaissance - Kiev +1
4 Sloche - Stadaconé
0
geplaatst: 5 maart 2022, 10:43 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
33 Porcupine Tree - Trains +2
16 Renaissance - Kiev
7 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West +1
4 Sloche - Stadaconé
Lastige keuze dit voor mij. Alle 4 de songs hebben elementen die me erg goed bevallen. Porcupine Tree is zo'n band die me op papier heel goed moet bevallen maar dat niet altijd doet. De gekte van Magma, de freaky Sloche en de seventies Renaissance. OK knopen zijn doorgehakt.
33 Porcupine Tree - Trains +2
16 Renaissance - Kiev
7 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West +1
4 Sloche - Stadaconé
Lastige keuze dit voor mij. Alle 4 de songs hebben elementen die me erg goed bevallen. Porcupine Tree is zo'n band die me op papier heel goed moet bevallen maar dat niet altijd doet. De gekte van Magma, de freaky Sloche en de seventies Renaissance. OK knopen zijn doorgehakt.
1
Mssr Renard
geplaatst: 5 maart 2022, 10:43 uur
Vladimir incognito?
Volgend jaar nomineer ik 6 nummers van deze man.
0
geplaatst: 5 maart 2022, 11:05 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
35 Porcupine Tree - Trains +2
16 Renaissance - Kiev
8 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West +1
4 Sloche - Stadaconé
35 Porcupine Tree - Trains +2
16 Renaissance - Kiev
8 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West +1
4 Sloche - Stadaconé
3
geplaatst: 5 maart 2022, 11:36 uur
Sloche, tja. Ik zit tijdens de huidige luisterbeurt eens rond te neuzen bij het album hier, maar echt leven doet het niet zie ik. Afgezien van Mssr Renard. Ik had vooraf al een notitie gemaakt dat dit oud klinkt, en het me wat aan hippies doet denken. Gezien het album uit 76 komt zat ik er voor mijn gevoel wel lekker bij. Maar goed, het nummer zelf bevalt me eigenlijk wel. Niet heel bijzonder maar wel lekker speels en vrolijk. Wel een fijne afwisseling zo na de nieuwe single van Meshuggah. Het nummer weet mij die 10 minuten voldoende te boeien om het album ook maar in de playlist te zetten. Helaas is de band niet te vinden op YoutubeMusic dus moet ik het maar doen met een fan upload...Maar goed, hier mag wel een puntje naartoe wat mij betreft.
En dan tijd voor Trains voor Porcupine Tree. Ho wacht even, Trains staat niet in de top300??? Wat is dat voor schande. Dit nummer hoort daar gewoon in. Een van de beste nummers die ze afgeleverd hebben. Dit is Poorcupine Tree op zijn best. Prachtige opbouw, geweldig gitaarwerk, heerlijk simpele doch pakkende melodie die gelijk weer dagenlang in mijn hoofd zit. Een fijn meezing en meeklap moment. En nog niet van die zwaarmoedige depressieve progmetal die ze verder perfectioneerde (waar ik trouwens ook enorm van kan genieten). En dat einde, machtig zo mooi. Wat een prachtig nummer om zo de dag mee te beginnen. Dit is nog een tijdlang mijn wekker geweest bedenk ik me nu. Man, heerlijk dit. Voor de liefhebbers van dit nummer kan ik The Pineapple Thief - Snowdrops wat hier haast een 1:1 kopie van is, maar net zo prachtig. Deze twee nummers doen me gelijk weer denken aan waarom ik zoveel van dit genre, de bands en muziek in zijn algemeen houd.
Goed na dat korte uitstapje is het tijd voor Magma. Ik moest direct denken aan het gelijknamige album van Gojira, maar dit staat daar mijlen ver van weg. Ik heb eerlijk gezegd wat moeite om door het nummer te komen. Enerzijds omdat het wat moeite heeft om mijn aandacht vast te houden, anderzijds omdat dit meer verouderd klinkt dat Sloche. Tevens staat de zang mij ook wat tegen (de gillende keukenmeid had van mij namelijk niet gehoeven).
De afsluiter is het erg toepasselijke nummer Kiev (of moeten we het maar als Kyiv schrijven tegenwoordig?). Mag ik dit dan maar als renaissanceprog gaan omschrijven
. Goed, dan het nummer zelf. Het is zeker geen verkeerd nummer om te horen. Maar het is ook geen baanbrekend nummer. Het kabbelt een beetje voort en begint halverwege wat meer op te leveren. Richting het einde gaan ze echter weer terug naar de eerste helft waarmee dit van de vier nummers uiteindelijk de minst enerverende is.
Ronde 0 - Ladder 43:
37 Porcupine Tree - Trains +2
16 Renaissance - Kyiv
8 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West
5 Sloche - Stadaconé +1
En dan tijd voor Trains voor Porcupine Tree. Ho wacht even, Trains staat niet in de top300??? Wat is dat voor schande. Dit nummer hoort daar gewoon in. Een van de beste nummers die ze afgeleverd hebben. Dit is Poorcupine Tree op zijn best. Prachtige opbouw, geweldig gitaarwerk, heerlijk simpele doch pakkende melodie die gelijk weer dagenlang in mijn hoofd zit. Een fijn meezing en meeklap moment. En nog niet van die zwaarmoedige depressieve progmetal die ze verder perfectioneerde (waar ik trouwens ook enorm van kan genieten). En dat einde, machtig zo mooi. Wat een prachtig nummer om zo de dag mee te beginnen. Dit is nog een tijdlang mijn wekker geweest bedenk ik me nu. Man, heerlijk dit. Voor de liefhebbers van dit nummer kan ik The Pineapple Thief - Snowdrops wat hier haast een 1:1 kopie van is, maar net zo prachtig. Deze twee nummers doen me gelijk weer denken aan waarom ik zoveel van dit genre, de bands en muziek in zijn algemeen houd.
Goed na dat korte uitstapje is het tijd voor Magma. Ik moest direct denken aan het gelijknamige album van Gojira, maar dit staat daar mijlen ver van weg. Ik heb eerlijk gezegd wat moeite om door het nummer te komen. Enerzijds omdat het wat moeite heeft om mijn aandacht vast te houden, anderzijds omdat dit meer verouderd klinkt dat Sloche. Tevens staat de zang mij ook wat tegen (de gillende keukenmeid had van mij namelijk niet gehoeven).
De afsluiter is het erg toepasselijke nummer Kiev (of moeten we het maar als Kyiv schrijven tegenwoordig?). Mag ik dit dan maar als renaissanceprog gaan omschrijven
. Goed, dan het nummer zelf. Het is zeker geen verkeerd nummer om te horen. Maar het is ook geen baanbrekend nummer. Het kabbelt een beetje voort en begint halverwege wat meer op te leveren. Richting het einde gaan ze echter weer terug naar de eerste helft waarmee dit van de vier nummers uiteindelijk de minst enerverende is.Ronde 0 - Ladder 43:
37 Porcupine Tree - Trains +2
16 Renaissance - Kyiv
5 Sloche - Stadaconé +1
1
geplaatst: 5 maart 2022, 13:14 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
39 Porcupine Tree - Trains +2
17 Renaissance - Kyiv +1
5 Sloche - Stadaconé
67
Magma is niet voor mij. Sloche vond ik wel interessant. Deed me een beetje denken aan onze eigen Focus. Renaissance deed me iets meer, vandaar dat ene punt.
Porcupine Tree levert veruit het beste nummer van deze lader af. Het proggehalte van dit nummer is niet erg hoog, maar het is gewoon een erg fijn nummer. Het hele album is ook uitstekend.
39 Porcupine Tree - Trains +2
17 Renaissance - Kyiv +1
5 Sloche - Stadaconé
67
Magma is niet voor mij. Sloche vond ik wel interessant. Deed me een beetje denken aan onze eigen Focus. Renaissance deed me iets meer, vandaar dat ene punt.
Porcupine Tree levert veruit het beste nummer van deze lader af. Het proggehalte van dit nummer is niet erg hoog, maar het is gewoon een erg fijn nummer. Het hele album is ook uitstekend.
3
geplaatst: 5 maart 2022, 13:37 uur
Jaaaaa, daar is-tie dan eindelijk! De ultieme PROG song aller tijden ooit gemaakt in de whole wide universe en daarbuiten! Een volstrekt unieke sound, een eigen genre, een eigen taal. Van opera, modern klassiek, jazz, symfonische rock en Zappiaanse weirdness: de hele mikmak wordt op een Franse hoop gegooid en creëert een bizar (aanstekelijke), surrealistische wereld. Met afstand het beste dat ooit uit Frankrijk is gekomen, daar kan geen boursin of Mbappé tegenop.
Als een of ander Fries patertje in mei al heilig wordt verklaard, dan nomineer ik bij deze Christian Vander voor een heiligverklaring: hij geneest de mondiale muziekarmoede, die na de volwassenwording van rockmuziek in 1973 begon in te treden, en wist eigenhandig de 20e eeuwse popmuziek nieuw leven in te blazen.
Natuurlijk en vanzelfsprekend staat Magma (bijna) onderaan. I don't give a rat's ass: zijn genialiteit is onbegrepen door velen en slechts op waarde geschat door de spaarzame gelukkigen.
Een jaar of vijf geleden heb ik de band een paar keer zien optreden, waaronder twee keer op Roadburn. De tweede keer dat ze daar optraden, in 2017, speelden ze het album ‘Mekanïk Destruktïw Kommandöh’ integraal, waarvan dit nummer het openingsdeel is. Voor die paar liefhebbers hier is het misschien leuk om mijn onderstaande verslag terug te lezen.
Vorig jaar oktober zag ik ze een zinderend optreden geven in de Boerderij, Zoetermeer. Met afstand mijn concert van het jaar (en ja, het was in hetzelfde jaar dat Diamanda Galás Roadburn aandeed). En wie zag ik daar ook? Walter, aka Mister Roadburn. Dat kon geen toeval zijn. Dat bleek inderdaad geen toeval, want diezelfde avond ná het optreden werden de laatste puntjes op de i gezet om de band voor de tweede keer op het Roadburn-affiche te zetten.
Na hun allesoverdonderende optreden in 2014 is het dus nu wederom tijd voor Magmaaaaaaaarrrggh! Deze keer zouden ze, net als in Zoetermeer, ook nog eens integraal ‘Mekanïk Destruktïw Kommandöh’ vertolken, hun magma opus onder hun diverse meesterwerken. Uit 1973 alweer. En al is de achtmansformatie rondom drummer Christian Vander al bijna 50 (vijf-tig!) jaar de grenzen van de westerse muziek aan het verkennen en tarten, het is bijna onthutsend te horen hoe urgent, tijdloos én bij tijd en wijlen modderfokking heavy de band speelt. Nog los van de torenhoge professionele kwaliteit van de muzikanten (die bassist, damn! die gitarist, nondeju!). Je wordt heen en weer geslingerd tussen de het meer experimentele werk van Frank Zappa, de repetitieve minimal van Philip Glass, de melodische gitaarsolo’s van Pink Floyd, de avantgarde-jazz van Pharoah Sanders, John Coltrane en Miles Davis’ ‘Bitches Brew’ en de oratoria van Carl Orff (‘Carmina Burana’). Dat laatste met dank aan de twee zangeressen.
De zanger heeft een fikse kluif aan het vertolken van het zogenaamde Kobaïaans, een fictieve taal door de drummer zelf verzonnen, welke qua typografie eruitziet als een combinatie van Fins en Turks, en klinkt als een combinatie van Duits, Frans en de dadaïstische Ursonate van Karl Schwitters. Qua geluid vond ik de uitvoering iets minder uitgebalanceerd klinken dan in Zoetermeer, daarentegen klonk het zeker niet minder spannend en krachtig.
Voorafgaand aan ‘Mekanïk…’ speelt de band ‘Theusz Hamtaahk’, een nummer met een lange, grillige geschiedenis die ook al teruggaat tot 1974. Daarbij blijft de band schaven en slijpen aan hun ellenlange nummers (beide nummers nemen zo’n veertig minuten in beslag), zodat het iedere keer toch weer anders klinkt. Vander bewijst halverwege ‘Mekanïk…’ ook nog eens een begenadigd zanger te zijn. Loepzuiver en gevoelig weet hij de zuiverste noten te raken. En hij is 69, hè?! Maar Vander zal Vander niet zijn als zijn minuten durende solozang langzaam ontwikkelt via een soort avant-scat eerbetoon aan Al Jarreau tot complete bizarre, maar heel intense onzingebrabbel, waarbij het spuug in de rondte vliegt. Prachtig om te zien.
Zei ik al dat hij 69 is? Het zal je (groot)vader zijn die daar staat. Onwerkelijk. Na een kleine tachtig minuten is een terecht langdurig en ovationeel applaus Magma’s deel, die de bandleden zichtbaar dankbaar in ontvangst nemen. Ik ben niet religieus, maar godallahmachtig, wat een ongelooflijk te gekke band. Magma was weer bloedstollend, vuurspuwend spannend en ging tekeer als een pyroclastische lava-eruptie. Wederom optreden van het jaar, dat kan niet anders.
Na de overweldigende muzikale revolutie van Magma valt alles in het niet. Zo ook Sloche, die duidelijk hoorbaar uit dezelfde tijd stamt. Niet dat het slecht klinkt trouwens, integendeel! Wat meer jazzy prog en, zoals Mssr Renard al over zijn nominatie schreef, wat Supersisterachtige trekjes. Na verloop van tijd wel meer dan een paar trekjes door de toename van de tongue-in-cheek sfeer, orgelsolo's (een celesta, lees ik) en gekke stemmetjes. Ja, dit bevalt! Je hebt er een ziel mee gewonnen, hoor.
NB: als ik er geen flikker aan had gevonden, dan had ik het ook geschreven, hoor. Aan mij heb je een nóg slechtere diplomaat dan de gemiddelde in de Rusland-Oekraïne-onderhandelingen.
Zou Renaissance nog bestaan? Zou wel leuk wezen dat ze dit nummer dan als eerbetoon opnieuw zouden inspelen en op YouTube zouden knallen, ofzo. Ik heb nog even gezocht of zangeres Annie Haslam (welgeteld drie dagen ouder dan mijn vader) nog actief is, maar afgezien van een solosingle uit 2017 en dat de bandleden van het laatst verschenen album (uit 2013) tegenwoordig allemaal in de Verenigde Staten wonen, vond ik weinig tekenen van activiteit. Mooi nummer, erg mooi zelfs: lastig om te bepalen of deze mij meer aanspreekt dan Sloche.
Gelukkig voor de keuzestress is dit maar een halfzacht Porcupine Treedeuntje. Gezien het belachelijke puntenaantal was ik er al bang voor. Ik ben best een PT-adept, maar dit zachtgekookte eitje valt in de categorie "kom, laat ik ook eens een hitsingle proberen te maken". Het laatste minuutje werd het eitje toch nog een beetje hard, maar te laat.
Ik kies toch voor Sloche, net even wat verrassender en eigenzinniger. Jammer voor Annie.
Ronde 0 - Ladder 43:
39 Porcupine Tree - Trains
17 Renaissance - Kyiv
10 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West +100
6 Sloche - Stadaconé +1
70
Als een of ander Fries patertje in mei al heilig wordt verklaard, dan nomineer ik bij deze Christian Vander voor een heiligverklaring: hij geneest de mondiale muziekarmoede, die na de volwassenwording van rockmuziek in 1973 begon in te treden, en wist eigenhandig de 20e eeuwse popmuziek nieuw leven in te blazen.
Natuurlijk en vanzelfsprekend staat Magma (bijna) onderaan. I don't give a rat's ass: zijn genialiteit is onbegrepen door velen en slechts op waarde geschat door de spaarzame gelukkigen.
Een jaar of vijf geleden heb ik de band een paar keer zien optreden, waaronder twee keer op Roadburn. De tweede keer dat ze daar optraden, in 2017, speelden ze het album ‘Mekanïk Destruktïw Kommandöh’ integraal, waarvan dit nummer het openingsdeel is. Voor die paar liefhebbers hier is het misschien leuk om mijn onderstaande verslag terug te lezen.
Vorig jaar oktober zag ik ze een zinderend optreden geven in de Boerderij, Zoetermeer. Met afstand mijn concert van het jaar (en ja, het was in hetzelfde jaar dat Diamanda Galás Roadburn aandeed). En wie zag ik daar ook? Walter, aka Mister Roadburn. Dat kon geen toeval zijn. Dat bleek inderdaad geen toeval, want diezelfde avond ná het optreden werden de laatste puntjes op de i gezet om de band voor de tweede keer op het Roadburn-affiche te zetten.
Na hun allesoverdonderende optreden in 2014 is het dus nu wederom tijd voor Magmaaaaaaaarrrggh! Deze keer zouden ze, net als in Zoetermeer, ook nog eens integraal ‘Mekanïk Destruktïw Kommandöh’ vertolken, hun magma opus onder hun diverse meesterwerken. Uit 1973 alweer. En al is de achtmansformatie rondom drummer Christian Vander al bijna 50 (vijf-tig!) jaar de grenzen van de westerse muziek aan het verkennen en tarten, het is bijna onthutsend te horen hoe urgent, tijdloos én bij tijd en wijlen modderfokking heavy de band speelt. Nog los van de torenhoge professionele kwaliteit van de muzikanten (die bassist, damn! die gitarist, nondeju!). Je wordt heen en weer geslingerd tussen de het meer experimentele werk van Frank Zappa, de repetitieve minimal van Philip Glass, de melodische gitaarsolo’s van Pink Floyd, de avantgarde-jazz van Pharoah Sanders, John Coltrane en Miles Davis’ ‘Bitches Brew’ en de oratoria van Carl Orff (‘Carmina Burana’). Dat laatste met dank aan de twee zangeressen.
De zanger heeft een fikse kluif aan het vertolken van het zogenaamde Kobaïaans, een fictieve taal door de drummer zelf verzonnen, welke qua typografie eruitziet als een combinatie van Fins en Turks, en klinkt als een combinatie van Duits, Frans en de dadaïstische Ursonate van Karl Schwitters. Qua geluid vond ik de uitvoering iets minder uitgebalanceerd klinken dan in Zoetermeer, daarentegen klonk het zeker niet minder spannend en krachtig.
Voorafgaand aan ‘Mekanïk…’ speelt de band ‘Theusz Hamtaahk’, een nummer met een lange, grillige geschiedenis die ook al teruggaat tot 1974. Daarbij blijft de band schaven en slijpen aan hun ellenlange nummers (beide nummers nemen zo’n veertig minuten in beslag), zodat het iedere keer toch weer anders klinkt. Vander bewijst halverwege ‘Mekanïk…’ ook nog eens een begenadigd zanger te zijn. Loepzuiver en gevoelig weet hij de zuiverste noten te raken. En hij is 69, hè?! Maar Vander zal Vander niet zijn als zijn minuten durende solozang langzaam ontwikkelt via een soort avant-scat eerbetoon aan Al Jarreau tot complete bizarre, maar heel intense onzingebrabbel, waarbij het spuug in de rondte vliegt. Prachtig om te zien.
Zei ik al dat hij 69 is? Het zal je (groot)vader zijn die daar staat. Onwerkelijk. Na een kleine tachtig minuten is een terecht langdurig en ovationeel applaus Magma’s deel, die de bandleden zichtbaar dankbaar in ontvangst nemen. Ik ben niet religieus, maar godallahmachtig, wat een ongelooflijk te gekke band. Magma was weer bloedstollend, vuurspuwend spannend en ging tekeer als een pyroclastische lava-eruptie. Wederom optreden van het jaar, dat kan niet anders.
Na de overweldigende muzikale revolutie van Magma valt alles in het niet. Zo ook Sloche, die duidelijk hoorbaar uit dezelfde tijd stamt. Niet dat het slecht klinkt trouwens, integendeel! Wat meer jazzy prog en, zoals Mssr Renard al over zijn nominatie schreef, wat Supersisterachtige trekjes. Na verloop van tijd wel meer dan een paar trekjes door de toename van de tongue-in-cheek sfeer, orgelsolo's (een celesta, lees ik) en gekke stemmetjes. Ja, dit bevalt! Je hebt er een ziel mee gewonnen, hoor.
NB: als ik er geen flikker aan had gevonden, dan had ik het ook geschreven, hoor. Aan mij heb je een nóg slechtere diplomaat dan de gemiddelde in de Rusland-Oekraïne-onderhandelingen.
Zou Renaissance nog bestaan? Zou wel leuk wezen dat ze dit nummer dan als eerbetoon opnieuw zouden inspelen en op YouTube zouden knallen, ofzo. Ik heb nog even gezocht of zangeres Annie Haslam (welgeteld drie dagen ouder dan mijn vader) nog actief is, maar afgezien van een solosingle uit 2017 en dat de bandleden van het laatst verschenen album (uit 2013) tegenwoordig allemaal in de Verenigde Staten wonen, vond ik weinig tekenen van activiteit. Mooi nummer, erg mooi zelfs: lastig om te bepalen of deze mij meer aanspreekt dan Sloche.
Gelukkig voor de keuzestress is dit maar een halfzacht Porcupine Treedeuntje. Gezien het belachelijke puntenaantal was ik er al bang voor. Ik ben best een PT-adept, maar dit zachtgekookte eitje valt in de categorie "kom, laat ik ook eens een hitsingle proberen te maken". Het laatste minuutje werd het eitje toch nog een beetje hard, maar te laat.
Ik kies toch voor Sloche, net even wat verrassender en eigenzinniger. Jammer voor Annie.
Ronde 0 - Ladder 43:
39 Porcupine Tree - Trains
17 Renaissance - Kyiv
10 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West +100
6 Sloche - Stadaconé +1
70
1
geplaatst: 5 maart 2022, 13:41 uur
legian schreef:
Wel een fijne afwisseling zo na de nieuwe single van Meshuggah.
Oeh! Dank voor de tip! Wel een fijne afwisseling zo na de nieuwe single van Meshuggah.

0
geplaatst: 5 maart 2022, 16:24 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
41 Porcupine Tree - Trains +2
18 Renaissance - Kyiv +1
10 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West
6 Sloche - Stadaconé
75
Sloche: Een lange jazzy jam, tja, niet mijn ding dus
Porcupine Tree: magere ballade, die in de laatste minuut (te laat dus) nog wat power krijgt, maar de rest is slechter
Magma: Jeezes, wie nomineert zoiets, 9 minuten van mijn leven weer verspilt
Renaissance: samenzang, piano, nananana, niets wat overtuigd, maar in deze ladder goed voor een punt
41 Porcupine Tree - Trains +2
18 Renaissance - Kyiv +1
10 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West
6 Sloche - Stadaconé
75
Sloche: Een lange jazzy jam, tja, niet mijn ding dus
Porcupine Tree: magere ballade, die in de laatste minuut (te laat dus) nog wat power krijgt, maar de rest is slechter
Renaissance: samenzang, piano, nananana, niets wat overtuigd, maar in deze ladder goed voor een punt
4
geplaatst: 5 maart 2022, 16:49 uur
SBube schreef:
https://c.tenor.com/kGI1bNFGoq8AAAAC/will-smith-i-did-it.gifMagma: Jeezes, wie nomineert zoiets, 9 minuten van mijn leven weer verspilt
1
geplaatst: 5 maart 2022, 17:21 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
43 Porcupine Tree - Trains +2
18 Renaissance - Kyiv
11 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West +1
6 Sloche - Stadaconé
Ik had verwacht dat Magma helemaal verschrikkelijk zou zijn, maar het viel eigenlijk best mee. Het was zelfs beluisterbaar.
Rachmaninoff vind ik prachtig. Alleen jammer van het nummer eromheen. (Puur wat de muziek betreft dan, he. Zeker niet bedoeld als politiek commentaar. Слава Україні!)
43 Porcupine Tree - Trains +2
18 Renaissance - Kyiv
6 Sloche - Stadaconé
Ik had verwacht dat Magma helemaal verschrikkelijk zou zijn, maar het viel eigenlijk best mee. Het was zelfs beluisterbaar.
Rachmaninoff vind ik prachtig. Alleen jammer van het nummer eromheen. (Puur wat de muziek betreft dan, he. Zeker niet bedoeld als politiek commentaar. Слава Україні!)
0
Mssr Renard
geplaatst: 5 maart 2022, 17:40 uur
Ronde 0 - Ladder 43:
43 Porcupine Tree - Trains
17 Renaissance - Kyiv -1
6 Sloche - Stadaconé
wat ik nu doe, mag echt niet, maar ik verwissel mijn Renaissance punt met Magma. Voortschrijdend inzicht. Het had van Kees Driehuis vast gemogen.
43 Porcupine Tree - Trains
17 Renaissance - Kyiv -1
6 Sloche - Stadaconé
wat ik nu doe, mag echt niet, maar ik verwissel mijn Renaissance punt met Magma. Voortschrijdend inzicht. Het had van Kees Driehuis vast gemogen.
4
geplaatst: 5 maart 2022, 18:31 uur
Dit is wel echt een treinlengte voorsprong die Porcupine Tree heeft. Is dit een record Casartelli? Mocht je daar niet volledig op zicht hebben, kun je vast wel even voor mij nagaan of dat zo is. Ben wel nieuwsgierig. Zoveel werk is dat toch niet, dit is toch pas de zesde editie? 
Ronde 0 - Ladder 43:
45 Porcupine Tree - Trains +2
17 Renaissance - Kyiv
12 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West (+1 correctie Mssr Renard, die iets doet waarvan hij zelf vindt dat het niet mag en dan vergeet het punt er bij op te tellen
)
7 Sloche - Stadaconé +1
81

Ronde 0 - Ladder 43:
45 Porcupine Tree - Trains +2
17 Renaissance - Kyiv
12 Magma - Hortz Fur Dëhn Stëkëhn West (+1 correctie Mssr Renard, die iets doet waarvan hij zelf vindt dat het niet mag en dan vergeet het punt er bij op te tellen
)7 Sloche - Stadaconé +1
81
0
geplaatst: 5 maart 2022, 19:00 uur
Ronde 0 - Ladder 44:
PTS - Waiting / The End Of the Waiting
Big Big Train - Theodora in Green and Gold
La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo
Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams
Deadline zondag 6 maart 19 uur.
PTS - Waiting / The End Of the Waiting