MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 44:

9 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo +2
4 PTS - Waiting / The End Of the Waiting
1 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams
1 Big Big Train - Theodora in Green and Gold +1

Deadline zondag 6 maart 19 uur

Toevallig net m'n eerste album van BBT in huis, ben benieuwd, deze eerste kennismaking smaakt in ieder geval naar meer.

Ronde 0 - Ladder 44:

9 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo
4 PTS - Waiting / The End Of the Waiting
2 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams +1
3 Big Big Train - Theodora in Green and Gold +2

Deadline zondag 6 maart 19 uur.

18

Niet heel moeilijk deze:
BBT wint met gemak met dit mooie nummer. En met dank aan buso die erop wees dat het gaat om de volledie 8-delige The Ivory Gate of Dreams suite krijgt Fates Warning toch de 2e plek voor deze progmetal epic (hoewel qua sound wel de tand des tijds z'n sporen nalaat...), en dat was niet zo toen ik alleen deel III had beluisterd

PTS verdient een eervolle vermelding uit puur chauvinisme en de jazz / fusion Italo prog van La Maschera di Cera kan ik weinig mee...

Ronde 0 - Ladder 44:

9 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo
5 PTS - Waiting / The End Of the Waiting +1
4 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams +2
3 Big Big Train - Theodora in Green and Gold

PTS begint erg spannend met een trage en mysterieuze opening. Wat volgt is een vrij standaard rock nummer wat bij vlagen best lekker klinkt.

Big Big Train is mij niet geheel onbekend, maar is ook weer zo'n band die voor mij in de vergetelheid geraakt is. Ze maken leuke en fijne muziek, ondanks het hoge neoprog gehalte (dit is dan wel neoprog toch?). Maar het beweegt me nauwelijks. Het vorige nummer bevalt me eigenlijk net wat beter dat dit.

La Maschera di Cera is dan weer eventjes een opleving met een wat meer funky achtige opening. Het is een beetje een vreemde eend in deze ladder. Het nummer klinkt op momenten enorm intrigerend. Maar verliest op andere momenten ook wel wat aandacht. Zover wel het meest interessante nummer van deze ladder.

Van Fates Warning heb ik een album in de kast staan. Het werd mij toen aangeraden in Platenhuis 't oor in Almere en na het halve album daar eens beluisterd te hebben heb ik die ook maar meegenomen. Een mooie digibook uitgave van Darkness in a Different Light. Het is echter bij dat ene album gebleven. Hoewel ik het laatste album hier nog wel beoordeeld heb zie ik. Maar ook dit is een band die voor mij in de vergetelheid is geraakt. Nu dit nummer opstaat zit ik me af te vragen hoe dat zo gekomen is, dit ligt toch zeker aardig in mijn muzikale straat. Ik ga dit maar weer eens in de playlist toevoegen.

Ronde 0 - Ladder 44:

10 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo +1
6 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams +2
5 PTS - Waiting / The End Of the Waiting

Ronde 0 - Ladder 44:

12 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo +2
7 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams +1

27

Ronde 0 - Ladder 44:

14 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo +1 (+1 van buso)
11 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams +2 (+2 van buso)

Voor zover ik kon zien waren de punten van buso nog niet meegeteld.

BBT gaat bij mij nooit wat worden denk ik. LMdC brengt hier een fijn nummer. legian veel plezier met je ontdekkingstocht naar Fates Warning, ik kan je wel wat tips geven.

Ronde 0 - Ladder 44:

15 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo 1
13 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams 2

Ronde 0 - Ladder 44:

16 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo +1
13 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams
5 Big Big Train - Theodora in Green and Gold +2

Ronde 0 - Ladder 44:

16 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo
14 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams +1
7 PTS - Waiting / The End Of the Waiting +2
5 Big Big Train - Theodora in Green and Gold

Ronde 0 - Ladder 44:

17 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo +1
14 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams
7 PTS - Waiting / The End Of the Waiting
7 Big Big Train - Theodora in Green and Gold +2

Onbekend maar mooi > La Maschera di Cera !
Ja en ik heb een zwak voor BBT

Ronde 0 - Ladder 44:

17 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo
15 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams +1
9 PTS - Waiting / The End Of the Waiting +2
7 Big Big Train - Theodora in Green and Gold

Als de donder en bliksem zijn opgetrokken bij PTS komt er toch een heel aardig nummer tevoorschijn.
Fates is oké en ook de overigen zijn het luisteren meer dan waard.

Ronde 0 - Ladder 44:

15 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams
11 PTS - Waiting / The End Of the Waiting +2
8 Big Big Train - Theodora in Green and Gold +1

Al een paar sterke ladders achter elkaar. Vond deze heel moelijk. PTS vond ik uiteindelijk de beste. BBT krijgt het andere puntr

Casartelli (moderator)
Bonk schreef:
Dit is wel echt een treinlengte voorsprong die Porcupine Tree heeft. Is dit een record Casartelli? Mocht je daar niet volledig op zicht hebben, kun je vast wel even voor mij nagaan of dat zo is. Ben wel nieuwsgierig. Zoveel werk is dat toch niet, dit is toch pas de zesde editie?
Het viel mij tijdens de dag ook al op dat de nummer 1 meer punten had dan de nummers 2, 3 en 4 samen. Voor dit jaar is het in elk geval een aanscherping van het oude record. Hoewel het (geloof ik) pas de derde editie met een Ronde 0 is, laat ik het verdere historische uitzoekwerk even liggen voor de spreekwoordelijke regenachtige dag.

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 44:

15 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams
13 PTS - Waiting / The End Of the Waiting +2
9 Big Big Train - Theodora in Green and Gold +1

54

Sterke ladder. Big Big Train is me soms iets te warmbadderig, maar dit nummer liet een fijn gevoel achter, waardoor Fates Warning net naast het punt (of zelfs: de punten) greep die ik ze op voorhand wel toegediend had. Voor iemand als legian die zich laat voorstaan op zijn liefde voor een modern en stevig geluid, zijn deze progmetalpioniers inderdaad wel verplichte kost.

Casartelli schreef:
Voor iemand als legian die zich laat voorstaan op zijn liefde voor een modern en stevig geluid, zijn deze progmetalpioniers inderdaad wel verplichte kost.

Daar reken ik mezelf ook toe...

Casartelli (moderator)
ProGNerD schreef:
Daar reken ik mezelf ook toe...
Bij nader inzien beschreef jij je verrassing over de band bijna even expliciet inderdaad.

Zagato tips zijn altijd welkom, ik begin sowieso met het album waar dit nummer vanaf komt.

legian schreef:
tips zijn altijd welkom, ik begin sowieso met het album waar dit nummer vanaf komt.

Dit is in algemene zin toch wel de klassieker (en daar ben ik het verder wel volledig mee eens): Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray (1997) - MusicMeter.nl en ik voeg daar zelf toch wel graag Disconnected aan toe.

Casartelli (moderator)
Die twee springen er voor mij ook wel echt uit. Maar sinds niet zo heel lang staat alles van daarvoor ook hier in de kast en hoewel dat kwalitatief wat grillig is (en de zang sowieso nooit het sterkste punt van de band geweest is; noch die van John Arch, noch die van Ray Alder), vind ik dat rudimentaire werk toch wel fijn om in te grasduinen. Pas na Disconnected vind ik het allemaal wat generiek worden.

Ronde 0 - Ladder 44:

16 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams +1
15 PTS - Waiting / The End Of the Waiting +2
9 Big Big Train - Theodora in Green and Gold

57

Ronde 0 - Ladder 44:

17 PTS - Waiting / The End Of the Waiting +2
16 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams
10 Big Big Train - Theodora in Green and Gold +1

60

PTS: Ik kreeg de YouTube-link maar moeilijk aan de praat, spotify vond ik helemaal niet, best aardige muziek dan toch uiteindelijk

BBT: Aardig, fijn, melodieus

LMdC: Zeker niet slecht, de combinatie Italiaans - prog is vrij nieuw voor mij (of telt Musica e ook mee?), ik vind het wel te (lang) worden!

FW: Het doet me, vooral ook qua zang, een beetje denken aan oude Rush, en laat dat nou net de periode zijn, waar ik niet zo fan van ben, ook een beetje Maiden trouwens

Mssr Renard
Helaas geen tijd om lange songs te luisteren, dus ok denk dat ik deze moet laten voorbijgaan. Ik ken ook maar twee bands van naam, maar daar deze songs zeggen me niks. Moge de fijnste song winnen, dan kom ik die wel tegen in ern volgende ronde.

Geen verhaal?
Geen verhaal.
Conclusie: size does matter.

Ronde 0 - Ladder 44:

18 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams +2
18 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo +1
17 PTS - Waiting / The End Of the Waiting
10 Big Big Train - Theodora in Green and Gold

63

Naast de al terecht genoemde albums van Fates Warning, wil ik daar toch ook wel graag Theories of Flight aan toevoegen als tip.

Ronde 0 - Ladder 44:

20 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams +2
19 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo +1
10 Big Big Train - Theodora in Green and Gold

66

Ronde 0 - Ladder 44:

21 Fates Warning - The Ivory Gate of Dreams +1
19 La Maschera di Cera - Ai Confini Del Mondo
12 Big Big Train - Theodora in Green and Gold + 2

69

Deadline zondag 6 maart om 19 uur

Mssr Renard
Welke superheld heeft Nuclues genomineerd? En ook nog Wyatt? Ik doop deze ronde tot de beste ronde vh spel. Ben benieuwd hoeveel mensen Nucleus ook zo gaaf gaan vinden.

Mssr Renard
Ronde 0 - Ladder 45:

Kayak - Critical Mass
Amphetamin - At the dawn of twilight
1 Robert Wyatt - Blues in Bob minor 1
2 Nucleus - We'll Talk About It Later 2

Deadline maandag 7 maart om 19 uur

Kayak is natuurlijk ook gaaf en Amphetamin gaat winnen met hun Porcupine Tool muziek. Niks mis mee, maar niet voldoende mijn ding.

Ronde 0 - Ladder 45:

1 Kayak - Critical Mass +1
2 Amphetamin - At the dawn of twilight +2
1 Robert Wyatt - Blues in Bob minor
2 Nucleus - We'll Talk About It Later

Deadline maandag 7 maart om 19 uur.

6

Mooie ladder waarbij de punten na de eerste 2 nummers meteen op waren, terwijl ik Robert Wyatt ook nog best punten had gegund...
Dank Alicia voor de nominatie van Amphetamin: voor mij een fijne ontdekking die uitnodigt om 's verder in te duiken
Voor de liefhebbers van (de zang van) Kayak, maar dan iets steviger kan ik deze trouwens aanbevelen: Schwertmann - Theater of Grief

Gast
geplaatst: vandaag om 15:27 uur

geplaatst: vandaag om 15:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.