MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
De punten gaan naar Wheel, niet zo gek aangezien het een eigen nominatie betreft. Maar dit is gewoonweg een heerlijk strak nummer. Lekkere opbouw met een zeer fijne spanning die door het nummer verweven zit. De band wordt al snel weggezet als Tool kloon, maar ze verdienen wat mij betreft wel meer credits dan dat. Ze weten een fijne sfeer en eigen stijl neer te zetten. Een van de fijnere ontdekkingen van vorig jaar. Thanks ProGNerD

Wilson goes ABBA. En ABBA is absoluut niet mijn ding. Nou weet Wilson gelukkig nog wel wat kwaliteit te verbergen in het betreffende album. Maar dit weet verder nergens zijn eerdere werk te benaderen. Het is niet vervelend, maar ik verwacht simpelweg meer.

Magna Carta werd hier al ergens als een audiobook benoemd. Daar kan ik me wel in vinden. Een van de weinige skip nummers die ik hier heb gehad.

Neander is mij onbekend, maar ze leveren hier wel een heerlijk slepend nummer af. Het logge zware geluid knalt heerlijk. Ik mis alleen wat zang, maar ik heb een vermoeden dat er een nummer gekozen is waar dat niet in voor komt. Het album gaat in ieder geval op in de playlist. Zeer fijn sfeervol geheel.

Ronde 0 - Ladder 55:

15 Wheel - Resident Human +2
13 neànder - Aăs +1
11 Magna Carta - Lord of the Ages
9 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger)

Deadline donderdag 17 maart om 19 uur

Ronde 0 - Ladder 55:

15 Wheel - Resident Human
15 neànder - Aăs +2
12 Magna Carta - Lord of the Ages +1
9 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger)

Ronde 0 - Ladder 55:

15 neànder - Aăs
14 Magna Carta - Lord of the Ages +2
10 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger) +1

legian schreef:
De band wordt al snel weggezet als Tool kloon, maar ze verdienen wat mij betreft wel meer credits dan dat. Ze weten een fijne sfeer en eigen stijl neer te zetten. Een van de fijnere ontdekkingen van vorig jaar. Thanks ProGNerD

Graag gedaan, en mee eens; zo is Soen ook ooit begonnen en die hebben inmiddels ook hun eigen weg wel gevonden...

Ronde 0 - Ladder 55:

15 neànder - Aăs
16 Magna Carta - Lord of the Ages +2
11 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger) +1

Geen punten voor Tool en Motorpsycho... uuuh... Wheel en neander

ProGNerD schreef:
(quote)

Graag gedaan, en mee eens; zo is Soen ook ooit begonnen en die hebben inmiddels ook hun eigen weg wel gevonden...

Soen is er ook zo een inderdaad. Nou vind ik Tool kloon ook wel een wat lastige benaming, want Tool klinkt op elk album wat ze afleverde ook weer anders. Dus hoe definieer je dan dat een band een Tool kloon is. Of zou het zijn omdat ze geïnspireerd zijn door Tool als band, maar dan kan je zoveel bands tegenwoordig wel een kloon noemen.
Ach, zolang het fijne muziek oplevert.

Ronde 0 - Ladder 55:

17 Wheel - Resident Human +2
16 neànder - Aăs +1
16 Magna Carta - Lord of the Ages
11 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger)

Wheel is een van mijn favoriete albums van vorig jaar.
Zelf zou ik Hyperion gekozen hebben, maar ook het titelnummer verdient hier makkelijk 2 punten.
Ook neànder is erg fijn om te horen.

Ronde 0 - Ladder 55:

19 Wheel - Resident Human +2
17 neànder - Aăs +1
11 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger)

Weer een prima ladder, ik ga prog nog echt leuk vinden.....

Zagato schreef:

Weer een prima ladder, ik ga prog nog echt leuk vinden.....

En er komen nog een aantal mooie achteraan ook, al wordt het voor sommigen hier juiste even doorbijten...

legian schreef:
...Dus hoe definieer je dan dat een band een Tool kloon is. Of zou het zijn omdat ze geïnspireerd zijn door Tool als band, maar dan kan je zoveel bands tegenwoordig wel een kloon noemen.
Ach, zolang het fijne muziek oplevert.

Precies, geldt bijv. ook voor Oddland - Vermilion die ik je eerder van de week tipte...

ProGNerD schreef:
(quote)

En er komen nog een aantal mooie achteraan ook, al wordt het voor sommigen hier juiste even doorbijten...

Haha, ja voor mij! Zijn er ergens ook 'gruntcancelling' koptelefoons te koop? Want muziek goed, zang wat minder fijn. Ach... ik geef toch wel ergens punten aan.

Alicia schreef:
Ach... ik geef toch wel ergens punten aan.

That's the spirit, alhoewel ik het toch jammer blijf vinden dat dit inderdaad voor sommigen zo'n groot struikelblok is en daarmee best een groot aandeel muzikaal best interessante en goeie muziek buiten bereik blijft...
(is bij mij overigens ook een landurig proces geweest waarbij ik me soms nog verbaas dat ik tegenwoordig kan genieten van bepaalde (prog)metal die ik enkele jaren geleden nog per definitie als te extreem zou wegzetten...)

Maar ik moet toegeven dat zang wel erg belangrijk is en bepalend kan zijn voor sfeer en beleving van een nummer. Ik weet dat jij groot fan bent van King Buffalo, waar de zang er nu ook niet bepaald bovenuit steekt en wat eentonig / saai is. Aan de andere kant past dat juist perfect bij de muziek in dit geval => punt gemaakt...

Ronde 0 - Ladder 55:

20 Wheel - Resident Human +1
17 neànder - Aăs
13 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger) +2

Ronde 0 - Ladder 55:

20 Wheel - Resident Human
18 Magna Carta - Lord of the Ages +2
17 neànder - Aăs
14 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger) +1

69

Ronde 0 - Ladder 55:

22 Wheel - Resident Human +2
19 Magna Carta - Lord of the Ages +1
17 neànder - Aăs
14 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger)

neànder is ook leuk, maar toch liever iets met zang vandaag.

ProGNerD schreef:
(quote)

That's the spirit, alhoewel ik het toch jammer blijf vinden dat dit inderdaad voor sommigen zo'n groot struikelblok is en daarmee best een groot aandeel muzikaal best interessante en goeie muziek buiten bereik blijft...
(is bij mij overigens ook een landurig proces geweest waarbij ik me soms nog verbaas dat ik tegenwoordig kan genieten van bepaalde (prog)metal die ik enkele jaren geleden nog per definitie als te extreem zou wegzetten...)

Maar ik moet toegeven dat zang wel erg belangrijk is en bepalend kan zijn voor sfeer en beleving van een nummer. Ik weet dat jij groot fan bent van King Buffalo, waar de zang er nu ook niet bepaald bovenuit steekt en wat eentonig / saai is. Aan de andere kant past dat juist perfect bij de muziek in dit geval => punt gemaakt...

Ik begrijp je punt... maar zoals Alicia dat al zo vaak hier heeft uitgelegd... het ene (bv zang KB) heeft voor mij geen nadelig effect op 't fysieke welzijn (kweet even niet hoe ik dat leuker kan omschrijven). 'Saai' of 'eentonig' is slechts een mening: iets dat normaal gesproken geen onprettige gevolgen voor je lijf heeft (zoals bv hoofdpijn) of je moet er lekker van in slaap vallen. Is soms ook wel fijn, hoor... haha! Dat voor mij bepaalde bands 'buiten bereik' blijven... ach, dat is uiteindelijk maar héél beperkt.

ProGNerD schreef:
(quote)

Precies, geldt bijv. ook voor Oddland - Vermilion die ik je eerder van de week tipte...

Dat is toch geen Tool kloon? Wel zeer fijne muziek, maar ik zal daar nog wel een reactie achterlaten.

Casartelli (moderator)
legian schreef:
Nou vind ik Tool kloon ook wel een wat lastige benaming, want Tool klinkt op elk album wat ze afleverde ook weer anders.
Hoewel ik de Tool-sound met mate best aangenaam vind (now playing: Pneuma uit ladder 58), staat Tool bepaald niet bovenaan mijn lijstje "bands die telkens weer anders klinken".

legian schreef:

Neander is mij onbekend, maar ze leveren hier wel een heerlijk slepend nummer af. Het logge zware geluid knalt heerlijk. Ik mis alleen wat zang, maar ik heb een vermoeden dat er een nummer gekozen is waar dat niet in voor komt. Het album gaat in ieder geval op in de playlist. Zeer fijn sfeervol geheel.

Het vermoeden is niet helemaal correct, het is een instrumentale band, op geen enkel nummer wordt gezongen!

Casartelli schreef:
(quote)
Hoewel ik de Tool-sound met mate best aangenaam vind (now playing: Pneuma uit ladder 58), staat Tool bepaald niet bovenaan mijn lijstje "bands die telkens weer anders klinken".

ok, niet radicaal anders nee, maar ze klinken bij elk album voor mij als een verdere evolutie van hun voorgaande werk. Daardoor klinkt Pneuma toch wel anders als een Stinkfist bijvoorbeeld. En daarbij is het album technisch ook een sfeer ding voor mij, het ene album is meer zweverig (10.000 days), de ander energieker (Ænima), de volgende veel berustend (fear inoculum). Dat merk ik meer in het totale album dan in een los nummer van ze. Iets wat ik bij menig 'Tool' kloon trouwens wel mis, die klinken veelal veel klinischer wat mij betreft.

SBube dank voor de verduidelijking, dan stel ik mijn verwachting voor dat album iets bij.

Sorry mensen, maar ik stoor even jullie dialogen om hier te stemmen. Mag dat ?

Ronde 0 - Ladder 55:

23 Wheel - Resident Human +1
19 Magna Carta - Lord of the Ages
17 neànder - Aăs
16 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger) +2

75

Het mindere werk van Wilson scoort hier het beste …..

Ronde 0 - Ladder 55:

23 Wheel - Resident Human
18 neànder - Aăs +1
18 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger) +2

Om de spanning nog maar wat op te voeren...

Ronde 0 - Ladder 55:

24 Wheel - Resident Human +1
20 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger) +2
18 neànder - Aăs

Ronde 0 - Ladder 55:

25 Wheel - Resident Human +1
21 Magna Carta - Lord of the Ages +2
20 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger)
18 neànder - Aăs

Ronde 0 - Ladder 55:

26 Wheel - Resident Human +1
21 Magna Carta - Lord of the Ages
20 Steven Wilson - Song of I (ft. Sophie Hunger)
20 neànder - Aăs +2

87

Mssr Renard
pas

Ik pas niet maar stem meteen. Morgen een aantal dagen weg tot dinsdag.

Ronde 0 - Ladder 56:

2 Leprous - The Weight of Disaster
1 Simon Collins - Dead Ends
Leprous - Nighttime Disguise
Wilderun - Passenger

Deadline vrijdag 18 maart om 19 uur

Ik vind Leprous hier met ‘Disaster’ een soort Alt-J (zang) in de Prog. ‘Disguise’ spreekt mij minder aan.

De zoveelste poging van een soort licht-Metal bandje, die nu dan weer Leprous heet, die met volle bravoure deze Progladder bestormt maar, zoals al vele voorgangers hier, ergens in een soort moeras kom vast te zitten en roemloos heftig roerend kopje ondergaat om in niemandsland te verdwijnen ( Die zien we nooit meer… Terug !).

Arme Simon Collins. Leuk nummer maar die ‘Son Of Mine’ lijkt mij toch soms wat eenzaam.. Ik mis soms weleens wat vrolijks bij Collins Junior.

Ronde 0 - Ladder 56:

1 Leprous - Nighttime Disguise
Wilderun - Passenger
3 Simon Collins - Dead Ends
2 Leprous - The Weight of Disaster

Deadline vrijdag 18 maart om 19 uur

Gast
geplaatst: vandaag om 16:22 uur

geplaatst: vandaag om 16:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.