MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Casartelli schreef:
in vergelijking met de meeste prognamen van weleer toch wat te rechttoe-rechtaan voor een proglabeltje, enig instrumentaal extravaganza (Dazed and Confused bijv) daargelaten.

Ja daar heb je ook wel weer een punt.

Voor mij zelf viel de band altijd wel in dat hoekje, wat minder complex en moeilijk-doenerij achtig dan andere maar wel wat progressiever en avontuurlijker dan gebruikelijk. Hoewel het wel een wat lastige is hoor. Maar dat vind ik sowieso bij die bands uit die tijd wel wat lastig. Juist ook omdat ze voor veel verschillende genres een basis gelegd hebben als invloed. Toch zie ik Led zeppelin hier met een nummertje niet misstaan, net zoals Queen bijvoorbeeld.

Maar goed, misschien val ik ook wel onder dat andere jeuk opwekkende fenomeen.
Casartelli schreef:
- progliefhebbers die menen de grenzen net zo ver op te moeten rekken totdat een compleet buiten het bestek vallende band, die ze toevallig zo goed vinden dat ze zich niet voor kunnen stellen dat dat geen prog is, ook mee mag doen;

legian schreef:
Toch zie ik Led zeppelin hier met een nummertje niet misstaan, net zoals Queen bijvoorbeeld.

Voor mij heeft prog niet al te strak omlijnde grenzen. Ik heb zelf vorig jaar Stairway To Heaven genomineerd. Dit nummer mag prog related worden genoemd. Zo beschouw ik het wel. Dat vind ik ook van bijvoorbeeld Child in Time van Deep Purple. Stairway to Heaven kwam niet ver. Iets teveel Top2000 gevoel bij sommigen. Ik zie dat anders en vond het natuurlijk jammer. Maar goed, dat is ook gewoon het spel. Ik vind dat de nominator zelf moet kijken en inschatten naar wat hij/zij prog(gerelateerd) genoeg vindt. Want daar zijn ook verschillende invalshoeken in te vinden. Dat maakt het ook leuk. En als ik dan eenmaal punten geef in de betreffende ladders, dan heb ik slechts één principe: het voor mij mooiste nummer krijgt de meeste punten en dat zo verder naar beneden.

Anyway:

Ronde 1 - Ladder 4:

Puntenverdeling 4-3-2-1

63 Marillion - The Great Escape +3
58 Rush - Cygnus X-1
43 The Pineapple Thief - Versions of the Truth +2
39 Soen - Lotus +1
32 Queen - The March of the Black Queen
30 The Paradox Twin - I Am Me. I Am Free +4
17 Oceans Of Slumber - The Banished Heart
8 A Formal Horse - This One's Just a Warning

Deadline vrijdag 13 mei om 19.00 uur

290

The Paradox Twin is een mooie verrassing in deze prog ladder editie. In ronde 0 kon ik er ook erg van genieten en nu is ie wederom mijn dagwinnaar. Mijn bui van het moment bepaalde dat Marillion het dagzilver zou pakken. Verder had Queen pech dat mijn punten op waren.

Casartelli (moderator)
legian schreef:
Toch zie ik Led zeppelin hier met een nummertje niet misstaan, net zoals Queen bijvoorbeeld.
O, maar er misstaat hier verder ook maar weinig. Led Zeppelin heeft er nog jarenlang ingestaan met The Battle of Evermore.

Ik vind het persoonlijk ook prima om de discussie te voeren over wat prog is, wat niet (en eventueel: wat een beetje), zolang iedereen maar erkent dat dat geen exacte wetenschap is. En wat er hier dan mee mag doen, die grenzen liggen gewoon lekker nog wat vager.

ABDrums schreef:
(quote)

Ik ben wel benieuwd naar je redenering hierachter. Zelf zou ik Led Zeppelin, als het er echt op aan komt, ook niet onder de progparaplu plaatsen. Dat neemt echter niet weg dat deze band veel betekent heeft voor de progressieve rock.

Queen, Led Zeppelin, Black Sabbath, Pink Floyd, Uriah Heep en Deep Purple. Tegenwoordig heet dat toch gewoon allemaal Classic rock

Maar goed Carouselambra van LZ is meer Prog dan de meeste zogenaamde progbands ooit hebben gemaakt en zullen maken. Ook Kashmir doet daarin een flinke duit in t zakje.

Nu is het oppassen dat we weer geen ellenlange Mju's les gaan krijgen.

Casartelli schreef:
(quote)
O, maar er misstaat hier verder ook maar weinig. Led Zeppelin heeft er nog jarenlang ingestaan met The Battle of Evermore.

Ik vind het persoonlijk ook prima om de discussie te voeren over wat prog is, wat niet (en eventueel: wat een beetje), zolang iedereen maar erkent dat dat geen exacte wetenschap is. En wat er hier dan mee mag doen, die grenzen liggen gewoon lekker nog wat vager.

Als ik hier een duit bij in het figuurlijke zakje mag doen: ik noemde laatst in een discussie de quote 'geschiedenis is een discussie zonder einde', waarbij ik deze ombouwde naar: '(progressieve) muziek is een discussie zonder einde'.

Ik denk dat dit de lading behoorlijk dekt, aangezien er nooit een eenduidige, sluitende definitie zal komen van een muzikaal genre. Iedereen geeft daar zelf persoonlijk invulling aan. Wat je zegt klopt dan ook als een bus: muziek is geen exacte wetenschap en één definitie van wat de grenzen ervan zijn, zal er nooit komen.

Even on-topic: dat Led Zeppelin bijvoorbeeld met een aantal nummers hier vertegenwoordigd is/ werd (Stairway To Heaven en The Battle of Evermore) is naar mijns inziens wel terecht, alleen Led Zeppelin werkelijk progressief noemen (en de band daarbij tegenover bands als Yes, King Crimson, Camel, early-Genesis zetten) is voor mij een stap te ver. Daarbij speelt de tijdsgeest (de gouden jaren '70 voor de progressieve rock) een grote rol in de vraag of Led Zeppelin als een progressieve rockband gelabeld moet worden. Desalniettemin denk ik dat de term 'prog' aardig uitgerekt kan (en zelfs moet) worden: het is ten slotte ook progressief te noemen als je zelf bereid bent van meer muziek de progressieve aard in te zien. Maar dat is mijn invulling van deze 'discussie zonder einde'.

Prog is voor mij vooral muziek die niet opgebouwd is rond couplet-refrein, couplet-refrein, couplet-refrein enz en als slot een fade out...

Je zou het nog kunnen splitsen in Synth prog en Guitar prog maar ook daar tussen is een flink grijs gebied....

Mssr Renard
Bravejester schreef:
Prog is voor mij vooral muziek die niet opgebouwd is rond couplet-refrein, couplet-refrein, couplet-refrein enz en als slot een fade out...

Je zou het nog kunnen splitsen in Synth prog en Guitar prog maar ook daar tussen is een flink grijs gebied....

Zoals jazz, blues, klassiek, funk, fusion, afrobeat, Ambient, new age, folk, etc.?

Overigens heeft Marillion 90% couplet-refrein-etc.

Wat mij betreft is prog wat iedereen er van vindt. En moge de best Marillion-song winnen.

Mssr Renard schreef:
En moge de best Marillion-song winnen.

vigil schreef:
Nu is het oppassen dat we weer geen ellenlange Mju's les gaan krijgen.
Je bedoelt toch niet DÉ Mju? Zou ie meelezen denk je?

Ronde 1 - Ladder 4:

Puntenverdeling 4-3-2-1

63 Marillion - The Great Escape
62 Rush - Cygnus X-1 +4
44 The Pineapple Thief - Versions of the Truth +1
39 Soen - Lotus
34 Queen - The March of the Black Queen +2
30 The Paradox Twin - I Am Me. I Am Free
20 Oceans Of Slumber - The Banished Heart +3

Outlaw104 schreef:
(quote)
Je bedoelt toch niet DÉ Mju? Zou ie meelezen denk je?

Uiteraard, geen enkele twijfel

Qua hokjesgeestdiscussie: dan heb je ook nog termen als art pop/rock, experimentele rock, avant-garde, rio, om nog maar te zwijgen over alle subgenres die prog bergen. Het is allemaal diffuus.
Ik kijk vaak op RYM welke terminologie ze bezigen. Hoe bekender de band en hoe meer ratings, hoe minutieuzer en verfijnder ze het album vaak hebben gedefinieerd met soms wel zes, zeven of acht verschillende genres: 't geeft een aardig (adequaat) beeld hoe de muziek zou kunnen klinken.
Bij Propaganda staat als onderliggend genre onder andere 'art pop'. Een term waarbij ik, zeker bij het (briljante!) nummer 'Dream within a dream', meteen associaties krijg met artiesten als Kate Bush, de latere Talk Talk, Radiohead, Japan en Björk: progressieve popmuziek, maar dan op een kunstzinnige manier. Het dominante genre bij Propaganda is synthpop en een tweede onderliggend genre noemen ze Neue Deutsche Welle. Ook bij die termen denk ik: ja, dat snijdt hout.

Ronde 1 - Ladder 4:

Puntenverdeling 4-3-2-1

64 Rush - Cygnus X-1 +2
44 The Pineapple Thief - Versions of the Truth
39 Soen - Lotus
37 Queen - The March of the Black Queen +3
34 The Paradox Twin - I Am Me. I Am Free +4
21 Oceans Of Slumber - The Banished Heart +1

310

Bij Neue Deutsche Welle denk ik niet meteen aan Propaganda, maar meer aan Duitstalig werk als Nena, BAP, Spider Murphy Gang, Rheingold, DÖF etc.

Mssr Renard
Ronde 1 - Ladder 5:

Puntenverdeling: 4-3-2-1

1 IQ - The Road of Bones +1
4 Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One +4
2 Gazpacho - Sapien +2
Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
3 Mike Rutherford - At the End of the Day +3
Giant Sky - The Further We Go The Deeper It Gets Pt. 1-6
Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging
Frost* - Kill the Orchestra

Deadline zaterdag 14 mei om 19.00 uur

Moeilijke ronde, geen favorieten. Oudere IQ heeft mijn voorkeur. Wel de beste Porcupine Tree, naar mijn mening.

Mssr Renard
Artpop/artrock: van Queen tot 10cc, van Bowie tot Bush, vsn Roxy Music tot Rupert Hine. Zo heb ik dat vaak gezien (ook op discogs). Maar veel acts laveren tussen stijlen, want Queen is ook funk en glamrock rn Bowie heeft drum&bass gedaan.

Ronde 1 - Ladder 5:

6 Gazpacho - Sapien +4
4 Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One
3 Mike Rutherford - At the End of the Day
3 Giant Sky - The Further We Go The Deeper It Gets Pt. 1-6 +3
3 IQ - The Road of Bones +2
1 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free +1
Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging
Frost* - Kill the Orchestra

20

Deadline zaterdag 14 mei om 19.00 uur

Ik zit de afgelopen tijd wat in een Gazpacho-periode, dus het nummer Sapien (dat zich makkelijk in de hogere regionen van Gazpacho nummers vestigt) krijgt van mij de volle mep. De drie punten gaan naar The Further We Go The Deeper It Gets Pt. 1-6, een nummer dat ik nog niet kende, maar me zeer positief heeft verrast. Daarnaast twee punten voor IQ en een troostprijs voor Dream Theater.

Ronde 1 - Ladder 5:

8 Gazpacho - Sapien +2
4 Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One
7 Giant Sky - The Further We Go The Deeper It Gets Pt. 1-6 +4
3 IQ - The Road of Bones
1 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
3 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +3
1 Frost* - Kill the Orchestra +1

30

Deadline zaterdag 14 mei om 19.00 uur.

De stapel dooie darlings groeit...
(mooie ladder)

Casartelli (moderator)
EvilDrSmith schreef:
Ronde 1 - Ladder 4:

Puntenverdeling 4-3-2-1

64 Rush - Cygnus X-1 +2
44 The Pineapple Thief - Versions of the Truth
39 Soen - Lotus
37 Queen - The March of the Black Queen +3
34 The Paradox Twin - I Am Me. I Am Free +4
22 Oceans Of Slumber - The Banished Heart +2

310
Je zet er wel heel sneaky 310 onder, maar verander je nog even een van je 2-punters in een 1-punter?

Led Zeppelin is dus niet een geheel onbekende hier begrijp ik, mooi. Ligt het niet helemaal aan mij dat ik daar wel wat prog in herken.

Ronde 1 - Ladder 5:

12 Gazpacho - Sapien +4
7 Giant Sky - The Further We Go The Deeper It Gets Pt. 1-6
6 IQ - The Road of Bones +3
5 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +2
5 Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One +1
1 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
1 Frost* - Kill the Orchestra

40

Och mensen wat kan ik toch genieten van Road of Bones zeg, helemaal na een tijd lang het nummer niet meer gehoord te hebben. Alleen Gazpacho gaat er nog overheen wat mij betreft. De oude PT hier is er ook eentje die ik lang niet meer zo beluisterd heb. Die wordt echter ingehaald door Crippled Black Phoenix in het geval van punten, erg fijn nummer leveren ze hier.

De rest van de ladder luistert ook heerlijk weg moet ik zeggen. Sowieso een lastige ladder, ik had vooraf al moeite om tot een verdeling te komen qua punten. Dus het is nu grotendeels op de waan van de dag gedaan. Hoewel Gazpacho als enige sowieso al op 4 punten stond.

Outlaw104 schreef:
Bij Neue Deutsche Welle denk ik niet meteen aan Propaganda, maar meer aan Duitstalig werk als Nena, BAP, Spider Murphy Gang, Rheingold, DÖF etc.

Oh, ik ook zeker niet. Ik associeer NDW ook met Duitstalige muziek.
Maar toch, als je kijkt waar Neue Deutsche Welle haar inspiratie zoal vandaan heeft gehaald (zoals new wave, synthpop, industrial) en je legt die weer naast Propaganda, een band die ik heel erg 80s en Duits vind klinken (niet alleen vanwege haar Steinkohle-engels en hoe arbitrair 'Duits klinken' overkomt), dan kan ik me er wel iets bij voorstellen dat ze het als een onderliggend genre toevoegen. Oh, en 'Frozen Faces' is deels Duits, dat zal het wezen! Afijn, het blijft diffuus.

Excuus Casartelli, aangepast!

Ronde 1 - Ladder 5:

12 Gazpacho - Sapien
10 IQ - The Road of Bones +4
7 Giant Sky - The Further We Go The Deeper It Gets Pt. 1-6
6 Mike Rutherford - At the End of the Day +3
5 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging
5 Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One
3 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free +2
2 Frost* - Kill the Orchestra +1

50

Die vier punten waren makkelijk.... geweldig nummer waarin IQ ook in zijn nadagen laat zien waar ze toe in staat zijn. Ook live verveeld dit nummer nooit. De 2 en 3 punten hadden ook omgekeerd kunnen. Maar ik heb juist onlangs Smallcreep's Day weer op vinyl gekocht en die A-kant is van begin tot einde (dit nummer) geweldig. DT dus maar twee punten. Beide nummers die overigens in het concept horen en dan nog veel meer impact hebben. Het ene punt ging tussen Frost* en PT. Maar dan ben ik toch meer van later PT werk, dus toch maar Frost*

Ronde 1 - Ladder 5:

14 IQ - The Road of Bones +4
12 Gazpacho - Sapien
9 Giant Sky - The Further We Go The Deeper It Gets Pt. 1-6 +2
6 Mike Rutherford - At the End of the Day
6 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +1
5 Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One
5 Frost* - Kill the Orchestra +3
3 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free

Casartelli (moderator)
Ronde 1 - Ladder 5:

14 IQ - The Road of Bones
14 Gazpacho - Sapien +2
13 Giant Sky - The Further We Go The Deeper It Gets Pt. 1-6 +4
9 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +3
6 Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One +1
5 Frost* - Kill the Orchestra
3 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free

70

Ronde 1 - Ladder 5:

17 IQ - The Road of Bones +3
14 Gazpacho - Sapien
13 Giant Sky - The Further We Go The Deeper It Gets Pt. 1-6
10 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +1
8 Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One +2
7 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free +4

80

Ronde 1 - Ladder 5:

19 IQ - The Road of Bones +2
14 Gazpacho - Sapien
14 Giant Sky - The Further We Go The Deeper It Gets Pt. 1-6 +1
13 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +3
12 Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One +4
7 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free

90

Ronde 1 - Ladder 5:

23 IQ - The Road of Bones +4
17 Gazpacho - Sapien +3
14 Giant Sky - The Further We Go The Deeper It Gets Pt. 1-6
14 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +1
14 Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One +2

100

Ronde 1 - Ladder 5:

26 IQ - The Road of Bones +3
18 Gazpacho - Sapien +1
14 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging
16 Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One +2
10 Mike Rutherford - At the End of the Day +4

110

Ronde 1 - Ladder 5:

29 IQ - The Road of Bones +3
20 Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One +4
18 Gazpacho - Sapien
16 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +2
10 Mike Rutherford - At the End of the Day
8 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free +1

Ronde 1 - Ladder 5:

32 IQ - The Road of Bones +3
20 Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways Phase One
18 Gazpacho - Sapien
18 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +2
12 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free +4
10 Mike Rutherford - At the End of the Day
6 Frost* - Kill the Orchestra +1

Gast
geplaatst: vandaag om 17:24 uur

geplaatst: vandaag om 17:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.