MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Ronde 0 - Ladder 5:

11 Lee Abraham - Awaken +1
11 Oak - Claire De Lune +2
2 Arena - Smoke and Mirrors
Alio Die - Layers of Faith

Nieuwe ladder vanaf: woensdag 26 januari 19.00 uur.

Casartelli (moderator)
Ronde 0 - Ladder 5:

12 Oak - Claire De Lune +1
11 Lee Abraham - Awaken
4 Arena - Smoke and Mirrors +2

27

De boog kan niet altijd gespannen zijn, soms moet ik mijn oude liefde voor neoprogstampers ook even bevredigen. Smoke and Mirrors hoort tot Arena's beste nummers, dus dat moet de invulling voor de dag maar zijn. Oak is hier al eerder langsgekomen en beviel toen goed... nu weer. Lee Abraham is het, in vergelijking met zijn oude broodheer, vaak net niet en dat gevoel bekroop mij bij Awaken andermaal. Bij Alio Die zag ik een kwartier lang dolfijnen door de lagen van vertrouwen zwemmen en dat beeld hielp niet.

Ronde 0 - Ladder 5:

12 Oak - Claire De Lune
12 Lee Abraham - Awaken +1
6 Arena - Smoke and Mirrors +2

Ronde 0 - Ladder 5:

14 Lee Abraham - Awaken 2
12 Oak - Claire De Lune
7 Arena - Smoke and Mirrors 1

Ronde 0 - Ladder 5:

14 Lee Abraham - Awaken
13 Oak - Claire De Lune +1
9 Arena - Smoke and Mirrors +2

Nieuwe ladder vanaf: woensdag 26 januari 19.00 uur

36

Ronde 0 - Ladder 5:

15 Lee Abraham - Awaken +1
15 Oak - Claire De Lune +2
9 Arena - Smoke and Mirrors

39

Ronde 0 - Ladder 5:

16 Oak - Claire De Lune +1
15 Lee Abraham - Awaken
11 Arena - Smoke and Mirrors +2

42

Ronde 0 - Ladder 5:

17 Lee Abraham - Awaken +2
17 Oak - Claire De Lune +1
11 Arena - Smoke and Mirrors

45

Alio Die, vage shit, windgeluiden, waar is de muziek/melodie?
Arena, dit is gewoon een classic rock song en niet eens een bijzonder goede
Oak, aardig, niet dat het beklijft, Noors folkduo, dat prog is gaan doen, puntje
Lee Abraham - Awaken, yep, that's it, lekker gitaarwerk, mooi , die intro met ziekenhuispiepjes (deed mij aan Wires van Athlete denken, al is dat een heel ander nummer, maar ook over iemand die aan de ziekenhuiswires ligt), fijn, gitarist van Galahad blijkbaar, mij ook verder onbekend, maar wel het volle pond alhier!

Ronde 0 - Ladder 5:

19 Lee Abraham - Awaken +2
17 Oak - Claire De Lune
11 Arena - Smoke and Mirrors
1 Alio Die - Layers of Faith +1

48

Lee Abraham is wel ok. Maar niet meer dan dat. Ik kan zo'n Alio Die wel waarderen. Beetje Tranceprog. Alsof je in de Efteling in Droomvlucht zit. Maar dan heeeeel lang.

Veel blootlopers hierzo trouwens. Ik hoop niet dat we elkaar ooit in de wellness zullen ontmoeten. Ik mag graag incognito gaan. En de enige muziek van een 'progmuzikant' die ik ooit heb gehoord bij een aufguss (opgieting) was Phil Collins. Iedereen bleef zitten..

Jacoto schreef:

Wat is een Progladder zonder Airbag?

Progressie

Casartelli schreef:
Bij Alio Die zag ik een kwartier lang dolfijnen door de lagen van vertrouwen zwemmen en dat beeld hielp niet.

Pure misleiding, dit. Ik heb me een kwartier lang door dit stomvervelende gedraal heengeploeterd in de hoop dolfijnen te zien... Wat een anticlimax...

Na de zeer matige ladder van gisteren blijkt het zowaar nog erger te kunnen. Met dit soort ladders ben ik aan het einde van deze ronde net zo zuur als Van der Graaf Generator.

Ronde 0 - Ladder 5:

19 Lee Abraham - Awaken
18 Oak - Claire De Lune +1
13 Arena - Smoke and Mirrors +2
1 Alio Die - Layers of Faith

Brunniepoo schreef:
(quote)

Progressie
Nou Brunniepoo..., volgens mij heb je niet te klagen over progressie in deze jaargang.
Had je verwacht dat jouw nominatie Can, bovenaan zou eindigen in de derde ladder?

Ronde 0 - Ladder 5:

20 Lee Abraham - Awaken +1
18 Oak - Claire De Lune
15 Arena - Smoke and Mirrors +2

Deze neoprog van Arena doet het bij mij toch altijd weer lekker.
Awaken kan er ook mee door, al vind ik Lee z'n werk met Galahad toch net wat sterker.

Is dit ook niet iets voor jullie, heren: Ayreonfreak, uffing, legian, Marco van Lochem, pachag ? => leuke manier om over prog(metal) muziek te discussieren en nieuwe ontdekkingen te doen: hoe meer ziel, hoe meer vreugd...

Ronde 0 - Ladder 5:

22 Lee Abraham - Awaken +2
19 Oak - Claire De Lune +1
15 Arena - Smoke and Mirrors

Niet echt de meest memorabele ladder.

Ronde 0 - Ladder 5:

23 Lee Abraham - Awaken +1
21 Oak - Claire De Lune +2

Ik hou een excelbestandje bij met wat commentaar per beluisterd nummer, kwestie van me nog iets te herinneren van het nummer als ik effectief punten moet geven. Bij Alio Die noteerde ik na een viertal minuten 'wel erg lange en langdradige intro'. Bleek dat die dan nog tien minuten langer bleef duren. Geef mij dan maar de andere drie uit deze ladder. Oak is de ontdekking van een paar jaar geleden en Lee Abraham die van nog wat jaartjes eerder. Arena was ook fijn, maar die hebben beter materiaal in de aanbieding.

Ronde 0 - Ladder 5:

24 Lee Abraham - Awaken +1
23 Oak - Claire De Lune +2

Jacoto schreef:
(quote)
Nou Brunniepoo..., volgens mij heb je niet te klagen over progressie in deze jaargang.
Had je verwacht dat jouw nominatie Can, bovenaan zou eindigen in de derde ladder?

Maar natuurlijk, het is immers een heel goed nummer

Ronde 0 - Ladder 5:

26 Lee Abraham - Awaken +2
23 Oak - Claire De Lune
16 Arena - Smoke and Mirrors +1

Ronde 0 - Ladder 5:

28 Lee Abraham - Awaken 2
23 Oak - Claire De Lune
16 Arena - Smoke and Mirrors
2 Alio Die - Layers of Faith 1

Helaas ben ook ik niet heel enthousiast over deze ladder. Ik vond slechts één goed nummer en het verbaast me dat die niet al veel verder voor staat. Prachtig gitaarwerk! Het andere punt gaat dan maar naar de meditatie want overige twee komen nog eerder in aanmerking voor strafpunten.

Mssr Renard
bezig

Mssr Renard
Ronde 0 - Ladder 5:

29 Lee Abraham - Awaken 1
23 Oak - Claire De Lune
3 Alio Die - Layers of Faith 2

Ik kan hier heel kort over zijn: Arena zal nooit een favoriet van mij worden. Dit is exact waarom ik soms prog echt vreselijk vind. Een opeenstapeling van cliché's en erg matige zang en spel (kan Mick nog steeds niet drummen?)

Lee Abraham kleurt zijn rockballad best aardig in. Ik hoor zelfs een mooi stukje slidegitaar.

Oak klinkt mij teveel Riverside, terwijl ik bij dit label eerder een soort Wobbler verwachtte. Een teleurstelling.

Alio Dei is misschien wel geen progrock, maar het is wel degelijk erg mooi. Het is natuurlijk geen trance, het heeft immers geen beat. Ambient zou eventueel kunnen, maar ik hoor geen ambient, eerder new age, en daar is helemaal niks mis mee. Een leuke ontdekking, en fraaie klanken. Ik ben dan ook een kenner en liefhebber van deze genres (ambient, psybient, psytrance etc.) maar ook oudere synthmuziek als Tangerine Dream, Schulze etc. Het hoeft niet altijd maar volgetimmerde muziek te zijn. Ik dank de anonieme nomineerder.

Voor diegenen die zich al aan het voorbereiden zijn voor de lijst van vanavond:
Let op: nominatie 2 Cyan - The Sorceror is niet goed in de Spotify luisterlijst terecht gekomen, in plaats daarvan staat een geheel ander nummer ?!?
(en deze mooie nominatie mag je natuurlijk niet missen... )

Mssr Renard schreef:

Alio Dei is misschien wel geen progrock...

Daar verschillen de meningen blijkbaar (of uiteraard) ook weer over:
Die anonieme nomineerder was Procharchives, via Casartelli als soort van "referentienummer" voor een van de vele subgenres binnen de prog:
Progressive Electronic --> Alio Die - Layers of Faith [Deconsecrated and Pure]

(en ik denk dat wij hier met z'n allen nog wel meer subgenres kunnen verzinnen, progressief als we zijn... )

Casartelli (moderator)
ProGNerD schreef:
Die anonieme nomineerder was Procharchives, via Casartelli als soort van "referentienummer" voor een van de vele subgenres binnen de prog:
Ik had het zelf inmiddels ook weer teruggevonden (wel nadat ik de ladder zelf beluisterd en becommentarieerd had): wie was toch de onverlaat die dit genomineerd had?

Progressive Electronic als prog-subgenre staat toe om Tangerine Dream (+ soloprojecten) en Kraftwerk in te kaderen (en om om hun moverende redenen Jean Michel Jarre erbuiten te laten vallen). Dat het album waar dit vanaf komt op 6 staat in de Progressive Electronic toplijst suggereert wel een beetje dat de koek snel op is. Of er zou nog allemaal ander spul op het album moeten staan dat wél de moeite waard is, maar dat nagaan staat niet bovenaan mijn prioriteitenlijstje.

ProGNerD schreef:
Let op: nominatie 2 Cyan - The Sorceror is niet goed in de Spotify luisterlijst terecht gekomen, in plaats daarvan staat een geheel ander nummer ?!?

Finidi, ik heb al even gekeken op Spotify, maar kan het nummer wat ik bedoel ook niet vinden. Maar het nummer wat nu in de lijst staat heeft inderdaad niets met het bedoelde nummer te maken.

ProGNerD schreef:

Al eerder opgevallen dat dit nummer niet op YTmusic is af te spelen. Alleen op de gewone youtube te bekijken. De uploader zal wel ergens een vinkje uitgezet hebben. O,o,o, music streamen is het einde...

ProGNerD schreef:
Is dit ook niet iets voor jullie, heren: Ayreonfreak, uffing, legian, Marco van Lochem, pachag ? => leuke manier om over prog(metal) muziek te discussieren en nieuwe ontdekkingen te doen: hoe meer ziel, hoe meer vreugd...

Ik weet dat ik niet de meest memorabele aanwezigheid ben hier, maar zo ernstig is het toch ook weer niet?

legian schreef:

Ik weet dat ik niet de meest memorabele aanwezigheid ben hier, maar zo ernstig is het toch ook weer niet?

Oeps, sorry, ik moest aan je denken omdat ik je op verschillende plekken hier op MuMe tegenkom en een daarvan was idd al deze Prog Ladder; excuus en je aanwezigheid en input wordt erg gewaardeerd

Ronde 0 - Ladder 5:

29 Lee Abraham - Awaken
24 Oak - Claire De Lune +1
5 Alio Die - Layers of Faith +2

Lee Abraham doet me ergens wat denken aan Mark Knopfler, vooral qua sfeergevoel wat ik ervan krijg dan. Het nummer klinkt in ieder geval erg fijn, hoewel het nergens echt bijzonder wordt.

Oak klinkt me enorm bekend, maar kan niet zeggen waar ik dit eerder heb gehoord. Dit nummer wordt ook nergens echt bijzonder, maar de stem weet hier dan weer een plekje te winnen ten opzichte van Lee.

Arena klinkt mij als Genesis. Hoewel ik dit dan wat meer waardeer maar het klinkt me simpelweg te ouderwets en cliché om geïnteresseerd te blijven.

Alio Die ga ik verder opzoeken, wat een prachtig nummer is dit zeg. Het krijgt hier vrijwel geen liefde, maar dit lang uitgesponnen ambient/soundscape werk is veruit de beste hier. 15 minuten puur genieten.

ProGNerD no hard feelings vond het wel komisch.

Mssr Renard
ProGNerD schreef:
(quote)

Daar verschillen de meningen blijkbaar (of uiteraard) ook weer over:

(en ik denk dat wij hier met z'n allen nog wel meer subgenres kunnen verzinnen, progressief als we zijn... )

Ik was niet op zoek naar een discussie. Ik zei expres progrock, omdat het geen rock is. Vandaar.

Ik ben blij dat er tenminste één progressive electronic nummer tussen stond, maar ik kan wel honderden andere erg gave acts opnoemen. Met mijn space(rock)music verleden heb ik veel mogen ontdekken. Deze Alio Die was ik elk geval erg blij mee. En uiteindelijk dus meer users, lees ik inmiddels.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:49 uur

geplaatst: vandaag om 16:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.