Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022
zoeken in:
0
Mssr Renard
geplaatst: 26 januari 2022, 10:33 uur
musicborst schreef:
Al eerder opgevallen dat dit nummer niet op YTmusic is af te spelen. Alleen op de gewone youtube te bekijken. De uploader zal wel ergens een vinkje uitgezet hebben. O,o,o, music streamen is het einde...
(quote)
Al eerder opgevallen dat dit nummer niet op YTmusic is af te spelen. Alleen op de gewone youtube te bekijken. De uploader zal wel ergens een vinkje uitgezet hebben. O,o,o, music streamen is het einde...
Wat is het verschil? Ik ken alleen youtube.
0
geplaatst: 26 januari 2022, 10:38 uur
Mssr Renard Youtube Music is de vroegere Google Play Music wat Googles tegenhanger van Spotify is. Het voordeel van Youtube Music is dat je niet alleen de streaming van muziek hebt zoals Spotify, maar ook de vele clips die op Youtube staan op die manier kan luisteren.
0
Mssr Renard
geplaatst: 26 januari 2022, 10:44 uur
legian schreef:
Mssr Renard Youtube Music is de vroegere Google Play Music wat Googles tegenhanger van Spotify is. Het voordeel van Youtube Music is dat je niet alleen de streaming van muziek hebt zoals Spotify, maar ook de vele clips die op Youtube staan op die manier kan luisteren.
Ook al die illegaal ge-uploade lp's? Want misschien stap ik dan wel over. Vooral om die rel bij Spotify over complottheoristen die daar mogen podcasten.
Bovendien staat Land of the Grey and Pink niet meer op Spotify. Wel tonnen met slechte bootlegs, maar echte platen (Camel, Caravan, Eloy), daar kun je lang naar zoeken (en niet vinden).
In de tijd dat Google Play Music nog zo heette hadden ze trouwens (volgens mij) exact hetzelfde aanbod.
Edit: ik zie nu dat je ook zogenaamde 'full albums' kunt luisteren. Maar hoe zit dat met copyright? En je kunt niet binnen die albums navigeren tussen de songs.
Ik ben hier te oud voor, om te gaan ontdekken hoe het werkt. Ik hou het wel bij Spotify en plaatjes draaien..
Bedankt voor de informatie.
2
geplaatst: 26 januari 2022, 10:52 uur
Mssr Renard in hoeverre alles speelbaar is weet ik niet. De lijst die musicborst heeft gemaakt is grotendeels te beluisteren. Terwijl daar nummers tussen staan die niet op youtube music zelf staan.
Qua aanbod komt het grotendeels wel overeen met Spotify, een uitzondering daargelaten. Maar het voordeel is dat de vele videos op youtube erbij gekomen zijn. Zelf maak ik daar eigenlijk geen gebruik van, misschien dat iemand anders daar meer over kan zeggen.
Qua aanbod komt het grotendeels wel overeen met Spotify, een uitzondering daargelaten. Maar het voordeel is dat de vele videos op youtube erbij gekomen zijn. Zelf maak ik daar eigenlijk geen gebruik van, misschien dat iemand anders daar meer over kan zeggen.
0
geplaatst: 26 januari 2022, 11:12 uur
ProGNerD schreef:
Is dit ook niet iets voor jullie, heren: Ayreonfreak, uffing, legian, Marco van Lochem, pachag ? => leuke manier om over prog(metal) muziek te discussieren en nieuwe ontdekkingen te doen: hoe meer ziel, hoe meer vreugd...
Is dit ook niet iets voor jullie, heren: Ayreonfreak, uffing, legian, Marco van Lochem, pachag ? => leuke manier om over prog(metal) muziek te discussieren en nieuwe ontdekkingen te doen: hoe meer ziel, hoe meer vreugd...
De term 'Prog Ladder' heb ik wel vaker langs zien komen en vroeg me wel eens af wat dat precies was.
Kun je mij in simpele Jip en Janneke taal vertellen wat ik 'moet' doen? Ik heb de openingpost(s) (niet in detail) gelezen, maar mis daarin een wat simpel 'dit is hoe het werkt' verhaaltje. Dit zal vast al eens eerder gevraagd zijn, dus als er ergens anders een uitleg staat, dan wil ik dat wel lezen.
Het is namelijk nogal een grote lap tekst om te lezen, voordat je besluit om mee te doen.

1
geplaatst: 26 januari 2022, 11:38 uur
Je geeft iedere dag je favoriete nummers uit de ladder punten. In deze eerste ronde zijn dat 2 en 1 punt. Dus je beluistert 4 nummers en geeft het beste nummer 2 punten en het op één na beste nummer 1 punt. Van tevoren post je even "bezig" zodat je geen crossposts krijgt, en dan bewerk je die post.
1
geplaatst: 26 januari 2022, 11:49 uur
En de nummers staan hier als een link naar YouTube, zodat je niet zelf hoeft te gaan zoeken. Het complete overzicht van deze ronde staat op pagina 6 van dit topic. Leuker kunnen we het niet maken!
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2022, 11:57 uur
Ik vond het simpele "dit is hoe het werkt" verhaaltje opportuner bij het daadwerkelijk van start gaan van de 1e ronde dan bij het begin van het topic, maar voor wat het waard is: hier dus.
2
geplaatst: 26 januari 2022, 11:58 uur
legian schreef:
Mssr Renard in hoeverre alles speelbaar is weet ik niet. De lijst die musicborst heeft gemaakt is grotendeels te beluisteren. Terwijl daar nummers tussen staan die niet op youtube music zelf staan.
Ben ook net aan een lidmaatschap YouTube/YouTube music begonnen. Ben nog aan het experimenteren ermee. Er komen gelukkig wel steeds meer hele goede live (officiële dus) concerten enzovoorts in hd of 4k op YouTube. En... dan zonder reclames om de vijf minuten.
1
geplaatst: 26 januari 2022, 12:12 uur
Ronde 0 - Ladder 5:
31 Lee Abraham - Awaken +2
24 Oak - Claire De Lune
17 Arena - Smoke and Mirrors +1
6 Alio Die - Layers of Faith (+1 Mssr Renard; 2 punten gegeven, maar slechts 1 bij opgeteld)
Nieuwe ladder vanaf: woensdag 26 januari 19.00 uur
78
Prima ladder. Alio Die duurt mij wat te lang. Deze ambient prog werkt best goed als achtergrondmuziek tijdens het werk, maar ik mis toch iets teveel songstructuur.
Oak vond ik ook een prima track, maar ik veerde het meest op bij Lee Abraham en Arena. Beide kende ik niet (de andere twee ook niet trouwens). Van Arena had ik wel eerder gehoord, maar daar houdt mijn kennis wel op. Ik ga de albums waarop mijn puntenpakkers staan tot mij nemen. Smaakte naar meer.
31 Lee Abraham - Awaken +2
24 Oak - Claire De Lune
17 Arena - Smoke and Mirrors +1
6 Alio Die - Layers of Faith (+1 Mssr Renard; 2 punten gegeven, maar slechts 1 bij opgeteld)
78
Prima ladder. Alio Die duurt mij wat te lang. Deze ambient prog werkt best goed als achtergrondmuziek tijdens het werk, maar ik mis toch iets teveel songstructuur.
Oak vond ik ook een prima track, maar ik veerde het meest op bij Lee Abraham en Arena. Beide kende ik niet (de andere twee ook niet trouwens). Van Arena had ik wel eerder gehoord, maar daar houdt mijn kennis wel op. Ik ga de albums waarop mijn puntenpakkers staan tot mij nemen. Smaakte naar meer.
2
geplaatst: 26 januari 2022, 14:35 uur
Dank aan El Stepperiño, BoyOnHeavenHill en Casartelli!
Ik ga hier wel even aan meedoen. Leuk!
Oh en dank aan ProGNerD voor de uitnodiging.
Oh en dank aan ProGNerD voor de uitnodiging.
1
geplaatst: 26 januari 2022, 15:00 uur
pachag schreef:
Het is niet per se even, hè... we hebben het hier wel over prog, de eerste nummers van meer dan een kwartier zijn de revue al gepasseerd...Ik ga hier wel even aan meedoen. Leuk!
1
geplaatst: 26 januari 2022, 15:33 uur
ProGNerD schreef:
Ik pas Prognerd, ik kom niet dagelijks op de site en kan me de tijd niet veroorloven helaas. Ben ook niet het type voor dit soort spelletjes, hoewel ik de opzet wel leuk vind.
In ieder geval dank voor de uitnodiging.
3
geplaatst: 26 januari 2022, 16:45 uur
Ik weet dat het nummer van Oak niet het meest flitsende nummer is, maar ik wilde een nummer uitkiezen van die band, omdat het voor mij een leuke ontdekking was vorig jaar. Ik kon niet het hele album nomineren, dus heb dit nummer gekozen. Fans van de stem moeten zeker eens het hele album luisteren en misschien ook meteen het eerste album 'Lighthouse' meepakken. Derde album staat voor release en ze zijn al bezig met het opnemen van een vierde album. Ik denk dat dit soort prog mij momenteel wat meer trekt, omdat veel andere prog gewoon te veel kopieerwerk is geworden van de grote neoprog bands. Daar zijn uiteraard nog steeds positieve uitzonderingen op te vinden en ik denk dat de eerste goede albums er weer aan zitten te komen. In ieder geval Oak krijgt de volle mep.
Nummer 2 ging tussen Arena en Lee Abraham. Arena heeft mij nooit heel erg getrokken door de zang, maar zo'n kort nummertje gaat dan nog wel. Lee trekt dan aan het kortste eind.
Alio Die is echt niet mijn ding. Volgens mij is dit niet per se hetgeen de gemiddelde progger blij van wordt. Misschien past het beter in een meer ambient muziek lijstje. Mooie geluiden hoor, maar ik heb toch wel erg snel de behoefte om te slapen.
Ronde 0 - Ladder 5:
31 Lee Abraham - Awaken
26 Oak - Claire De Lune +2
18 Arena - Smoke and Mirrors +1
6 Alio Die - Layers of Faith
81
Nummer 2 ging tussen Arena en Lee Abraham. Arena heeft mij nooit heel erg getrokken door de zang, maar zo'n kort nummertje gaat dan nog wel. Lee trekt dan aan het kortste eind.
Alio Die is echt niet mijn ding. Volgens mij is dit niet per se hetgeen de gemiddelde progger blij van wordt. Misschien past het beter in een meer ambient muziek lijstje. Mooie geluiden hoor, maar ik heb toch wel erg snel de behoefte om te slapen.
Ronde 0 - Ladder 5:
31 Lee Abraham - Awaken
26 Oak - Claire De Lune +2
18 Arena - Smoke and Mirrors +1
81
0
geplaatst: 26 januari 2022, 18:27 uur
Op de valreep.
Lee Abraham, ja die ken ik wel van Airbag. Dit klinkt aardig. Wel een wat simpel akkoordenschema. Ik vind de stem wel wat storend in de mix zitten, iets te hard ofzo. Mooie gitaarsolo. Al met al vind ik het nummer iets te lang duren.
Oak ken ik ook. (haaahaha) Dit is toch wel een stuk interessanter. Ik heb wel vaker iets van Oak gehoord, maar op de een of andere manier pakt het me nu ineens een stuk meer. Ja, hier gaan wel punten naartoe.
Arena behoort tot mijn favoriete bands. Dit nummer is niet mijn favoriet van dat album, maar zit toch wel erg goed in elkaar. Hier gaan mijn twee punten naartoe.
Alio Die. Sorry, dit heb ik halverwege maar geskipt.
Ronde 0 - Ladder 5:
31 Lee Abraham - Awaken
27 Oak - Claire De Lune +1
20 Arena - Smoke and Mirrors +2
Lee Abraham, ja die ken ik wel van Airbag. Dit klinkt aardig. Wel een wat simpel akkoordenschema. Ik vind de stem wel wat storend in de mix zitten, iets te hard ofzo. Mooie gitaarsolo. Al met al vind ik het nummer iets te lang duren.
Oak ken ik ook. (haaahaha) Dit is toch wel een stuk interessanter. Ik heb wel vaker iets van Oak gehoord, maar op de een of andere manier pakt het me nu ineens een stuk meer. Ja, hier gaan wel punten naartoe.
Arena behoort tot mijn favoriete bands. Dit nummer is niet mijn favoriet van dat album, maar zit toch wel erg goed in elkaar. Hier gaan mijn twee punten naartoe.
Alio Die. Sorry, dit heb ik halverwege maar geskipt.
Ronde 0 - Ladder 5:
31 Lee Abraham - Awaken
27 Oak - Claire De Lune +1
20 Arena - Smoke and Mirrors +2
0
geplaatst: 26 januari 2022, 18:58 uur
Ronde 0 - Ladder 5:
33 Lee Abraham - Awaken +2
28 Oak - Claire De Lune +1
20 Arena - Smoke and Mirrors
33 Lee Abraham - Awaken +2
28 Oak - Claire De Lune +1
20 Arena - Smoke and Mirrors
0
geplaatst: 26 januari 2022, 19:04 uur
Ronde 0 - Ladder 6:
Peter Frampton - Changing All The Time
Cyan - The Sorceror
Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel
Haunt The Woods - Opaque
Nieuwe ladder vanaf: donderdag 27 januari 19.00 uur
Cyan - The Sorceror
Haunt The Woods - Opaque
1
geplaatst: 26 januari 2022, 19:05 uur
Haha, ja dat is een stomme fout.
Ik bedoelde natuurlijk Galahad. Ik vond de muziek wel wat lijken op dat van Airbag.
0
geplaatst: 26 januari 2022, 19:30 uur
Ronde 0 - Ladder 6:
2 Cyan - The Sorceror +2
1 Haunt The Woods - Opaque +1
Nieuwe ladder vanaf: donderdag 27 januari 19.00 uur.
3
Tjonge, alweer de 1e
The Sorcerer vind ik het mooiste, meest interessante nummer als geheel van compositie, instrumentatie, verhaal en zang; wat een geweldige stem heeft die Pete Jones toch. Terecht een gewilde zanger bij veel bands binnen ons genre !
En waar A Yarn from the Wheel ook een typische prog song is, pakt deze me op al deze aspecten niet echt op een of andere manier.
Peter Frampton verdient een eervolle vermelding voor z'n smaakvolle melodieuze gitaarspel, maar de 2e plek gaat toch naar het voor mij onbekende Haunt The Woods: mooi melodieus, gevoelig nummer.
2 Cyan - The Sorceror +2
1 Haunt The Woods - Opaque +1
3
Tjonge, alweer de 1e

The Sorcerer vind ik het mooiste, meest interessante nummer als geheel van compositie, instrumentatie, verhaal en zang; wat een geweldige stem heeft die Pete Jones toch. Terecht een gewilde zanger bij veel bands binnen ons genre !
En waar A Yarn from the Wheel ook een typische prog song is, pakt deze me op al deze aspecten niet echt op een of andere manier.
Peter Frampton verdient een eervolle vermelding voor z'n smaakvolle melodieuze gitaarspel, maar de 2e plek gaat toch naar het voor mij onbekende Haunt The Woods: mooi melodieus, gevoelig nummer.
0
geplaatst: 26 januari 2022, 19:34 uur
Ach, te laat.
Had op zich nog wel gekund, maar toch vergeten toen ik de auto uitstapte. Voor de vorm; Oak had mijn twee punten gekregen, Lee Abraham het ene overgebleven puntje. Die laatste was een aardige ontdekking. Arena heeft wel beteren, vind ik. Voor de eindstand had het weinig verschil gemaakt.
Had op zich nog wel gekund, maar toch vergeten toen ik de auto uitstapte. Voor de vorm; Oak had mijn twee punten gekregen, Lee Abraham het ene overgebleven puntje. Die laatste was een aardige ontdekking. Arena heeft wel beteren, vind ik. Voor de eindstand had het weinig verschil gemaakt.
1
geplaatst: 26 januari 2022, 19:54 uur
Ronde 0 - Ladder 6:
2 Peter Frampton - Changing All The Time 2
2 Cyan - The Sorceror
1 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel
1 Haunt The Woods - Opaque
Ik kende er maar eentje en die krijgt ook gelijk het volle pond. Het gitaarwerk wat Frampton last horen is voor weinige weggelegd. Rosalie Cunningham vond ik een leuke ontdekking, redelijk verrassend en fris. Die andere twee vond ik niet zo heel sterk.
2 Peter Frampton - Changing All The Time 2
2 Cyan - The Sorceror
1 Haunt The Woods - Opaque
Ik kende er maar eentje en die krijgt ook gelijk het volle pond. Het gitaarwerk wat Frampton last horen is voor weinige weggelegd. Rosalie Cunningham vond ik een leuke ontdekking, redelijk verrassend en fris. Die andere twee vond ik niet zo heel sterk.
1
geplaatst: 26 januari 2022, 19:57 uur
Ronde 0 - Ladder 6:
2 Peter Frampton - Changing All The Time
3 Cyan - The Sorceror +1
3 Haunt The Woods - Opaque +2
Ik zag het nog net op tijd vigil, dus gaat goed!
2 Peter Frampton - Changing All The Time
3 Cyan - The Sorceror +1
3 Haunt The Woods - Opaque +2
Ik zag het nog net op tijd vigil, dus gaat goed!

0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 26 januari 2022, 20:04 uur
Ronde 0 - Ladder 6:
3 Cyan - The Sorceror
3 Haunt The Woods - Opaque
3 Peter Frampton - Changing All The Time +1
3 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +2
12
Nivelleren is een feest!
Enfin, over de inhoud van deze ladder: Rosalie Cunningham probeerde het vorig jaar ook al. Hopelijk dit jaar met meer succes, want dit is toch mooi. Denkend aan Peter Frampton zie ik onvermijdelijk die twee nogal vervelende livenummers die Arrow grijs draaide. Dit bevalt een stuk beter. Haunt the Woods vond ik ook nog wel aardig; Cyan niet zo bijzonder.
3 Cyan - The Sorceror
3 Haunt The Woods - Opaque
3 Peter Frampton - Changing All The Time +1
3 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +2
12
Nivelleren is een feest!
Enfin, over de inhoud van deze ladder: Rosalie Cunningham probeerde het vorig jaar ook al. Hopelijk dit jaar met meer succes, want dit is toch mooi. Denkend aan Peter Frampton zie ik onvermijdelijk die twee nogal vervelende livenummers die Arrow grijs draaide. Dit bevalt een stuk beter. Haunt the Woods vond ik ook nog wel aardig; Cyan niet zo bijzonder.
0
geplaatst: 26 januari 2022, 20:08 uur
Casartelli schreef:
Rosalie Cunningham probeerde het vorig jaar ook al. Hopelijk dit jaar met meer succes, want dit is toch mooi.
Rosalie Cunningham probeerde het vorig jaar ook al. Hopelijk dit jaar met meer succes, want dit is toch mooi.
Met het zelfde liedje?
0
geplaatst: 26 januari 2022, 20:11 uur
Ronde 0 - Ladder 6:
5 Haunt The Woods – Opaque +2
4 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +1
3 Cyan - The Sorceror
3 Peter Frampton - Changing All The Time
Excuus! ik laat de entropie weer zegevieren. Haunt The Woods is mijn favoriet dankzij stem en gitaarsolo. Het nummer van Peter Frampton komt op mij over als voornamelijk een excuus om een gitaarsolo te kunnen plaatsen, en van de twee overige (lange) nummers wint Rosalie Cunningham het vanwege de onvoorspelbaarheid en de mooie solo's op het einde.
5 Haunt The Woods – Opaque +2
4 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +1
3 Cyan - The Sorceror
Excuus! ik laat de entropie weer zegevieren. Haunt The Woods is mijn favoriet dankzij stem en gitaarsolo. Het nummer van Peter Frampton komt op mij over als voornamelijk een excuus om een gitaarsolo te kunnen plaatsen, en van de twee overige (lange) nummers wint Rosalie Cunningham het vanwege de onvoorspelbaarheid en de mooie solo's op het einde.
0
geplaatst: 26 januari 2022, 20:21 uur
Ronde 0 - Ladder 6:
6 Haunt The Woods – Opaque +1
6 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +2
3 Cyan - The Sorceror
6 Haunt The Woods – Opaque +1
6 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +2
3 Cyan - The Sorceror
1
geplaatst: 26 januari 2022, 20:25 uur
1
Mssr Renard
geplaatst: 26 januari 2022, 20:30 uur
Best sterke ronde. Veel talent en leuke, bijzondere songs.
Ik wilde eigenlijk voor Cyan stemmen, maar uiteindelijk vind ik het best flauw. Ik vind Pete Jones ook eigenlijk niet zo heel goed. Reed hoor ik liever in zijn Oldfield-projecten. Machin is een waanzinng gitarist die ik ken van Tangent, maar het voelt meer als techniek boven gevoel. De drums vind ik erg vlak en de samenzang in het eind klinkt erg vals.
Rosalie klinkt dwarser, lekker ouderwets pscychedelisch. Een moderne artiest denk ik, maar wel met een lekker retro-sausje. Leuk.
Haun the Woods blijft totaal niet hangen. Geen zin om iets negatiefs over te zeggen, gewoon echt niet mijn genre, dit.
Peter Frampton is echt fantastisch. Ik breek al decennia allerlei potjes voor hem. Een fantastisch zanger en multi-instrumentalist en hier met een redelijk standaard song, die hij met stem en gitaarsolo flink omhoog tilt. Pure klasse!
Ronde 0 - Ladder 6:
7 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +1
6 Haunt The Woods – Opaque
5 Peter Frampton - Changing All The Time +2
3 Cyan - The Sorceror
Ik wilde eigenlijk voor Cyan stemmen, maar uiteindelijk vind ik het best flauw. Ik vind Pete Jones ook eigenlijk niet zo heel goed. Reed hoor ik liever in zijn Oldfield-projecten. Machin is een waanzinng gitarist die ik ken van Tangent, maar het voelt meer als techniek boven gevoel. De drums vind ik erg vlak en de samenzang in het eind klinkt erg vals.
Rosalie klinkt dwarser, lekker ouderwets pscychedelisch. Een moderne artiest denk ik, maar wel met een lekker retro-sausje. Leuk.
Haun the Woods blijft totaal niet hangen. Geen zin om iets negatiefs over te zeggen, gewoon echt niet mijn genre, dit.
Peter Frampton is echt fantastisch. Ik breek al decennia allerlei potjes voor hem. Een fantastisch zanger en multi-instrumentalist en hier met een redelijk standaard song, die hij met stem en gitaarsolo flink omhoog tilt. Pure klasse!
Ronde 0 - Ladder 6:
7 Rosalie Cunningham - A Yarn from the Wheel +1
6 Haunt The Woods – Opaque
5 Peter Frampton - Changing All The Time +2
3 Cyan - The Sorceror
* denotes required fields.