Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022
zoeken in:
0
geplaatst: 25 januari 2022, 07:48 uur
Ik heb een paar albums van Lunatic Soul in mijn cdkast staan, maar ik haal ze er zelden of nooit uit. Klinkt allemaal best mooi, maar ik krijg nergens het gevoel 'meer van dat'. UTO en Apocalyptica klonken best ok, maar duurden me te lang om de aandacht er echt bij te houden. Airbag krijgt (terecht) verwijten veelal een PF-kloon te willen zijn, maar ik vind het wel lekker klinken. Dat mevrouw Buso en Buso jr. het ook weten te appreciëren, maakt dat het hier regelmatig uit de boxen schalt en hier de volle pot punten krijgt.
Ronde 0 - Ladder 4:
19 Lunatic Soul - Summoning Dance
19 Airbag - Killer +2
8 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali
5 Apocalyptica - Cell-0 +1
Nieuwe ladder vanaf: dinsdag 25 januari 19.00 uur
Ronde 0 - Ladder 4:
19 Airbag - Killer +2
8 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali
5 Apocalyptica - Cell-0 +1
0
Mssr Renard
geplaatst: 25 januari 2022, 07:50 uur
Goed om te zien dat ik niet de enige was die benieuwd was geworden naar TUO. Ik kon het alleen niet zo eloquent neerpennen. Zelfs al had ik mijn punten omgewisseld dan hadden ze het nog niet gered. Maar ik ben blij ze te hebben ontdekt.
0
geplaatst: 25 januari 2022, 08:43 uur
Ronde 0 - Ladder 4:
19 Airbag - Killer
10 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +2
6 Apocalyptica - Cell-0 +1
Veel wat mij aanspreekt maar ook veel niet. Lunatic Soul klinkt leuk maar het wordt op een gegevens moment een beetje folky en dat is niet mijn ding, Airbag is wat het is en ik hou het bij het origineel. Dus enigszins tot mijn eigen verbazing gaan de punten naar UTO en Apocalyptica. Ik ken UTO niet (niet eens van naam) en Apocalyptica alleen van naam.
19 Airbag - Killer
10 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +2
6 Apocalyptica - Cell-0 +1
Veel wat mij aanspreekt maar ook veel niet. Lunatic Soul klinkt leuk maar het wordt op een gegevens moment een beetje folky en dat is niet mijn ding, Airbag is wat het is en ik hou het bij het origineel. Dus enigszins tot mijn eigen verbazing gaan de punten naar UTO en Apocalyptica. Ik ken UTO niet (niet eens van naam) en Apocalyptica alleen van naam.
2
geplaatst: 25 januari 2022, 08:49 uur
Ronde 0 - Ladder 4:
21 Airbag - Killer +2
11 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +1
6 Apocalyptica - Cell-0
Lunatic Soul is hier een bekende en zeer gewaardeerde naam. Maar dit nummer kwam me niet zo snel bekend voor. Klopt ook wel aangezien het laatste album nooit echt is blijven hangen bij mij. Het nummer wordt gelukkig gered door de tweede helft, helaas blijf ik voornamelijk denken aan zijn oudere werk.
De cello's van Apocalyptica klinken intrigerend. Meestal kan ik dit soort toevoegingen ook wel waarderen. Helaas gebeurt er weinig spannends en klinkt het meer als een symfonische opera. Het nummer verliest voor mij voornamelijk veel kracht door de lange speelduur.
UTO heb ik de eerste luisterbeurt volgehouden tot een minuut of 4, wat een nerveuze opening is dat zeg. De tweede keer waren die eerste paar minuten ook weer even afzien, maar daarna openbaard zich een fascinerend stuk muziek. Ik versta er geen bal van, maar het klinkt werkelijk prachtig. Richting het einde gaan ze weer de kant op waar ze begonnen, gelukkig zonder zo enorm nerveus te worden. Die opening weerhoud mij hier de volle punten voor te geven. Maar dit is toch wel het meest interessante nummer in deze ladder wat mij betreft.
En uiteindelijk Airbag, de moderne Pink Floyd, welke ik ook altijd erg kan waarderen. Ze klinken hier weer behoorlijk vertrouwd en vallen daarbij precies in het juiste vakje voor mij. Oh wat kan ik hier van genieten zeg.
21 Airbag - Killer +2
11 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +1
6 Apocalyptica - Cell-0
Lunatic Soul is hier een bekende en zeer gewaardeerde naam. Maar dit nummer kwam me niet zo snel bekend voor. Klopt ook wel aangezien het laatste album nooit echt is blijven hangen bij mij. Het nummer wordt gelukkig gered door de tweede helft, helaas blijf ik voornamelijk denken aan zijn oudere werk.
De cello's van Apocalyptica klinken intrigerend. Meestal kan ik dit soort toevoegingen ook wel waarderen. Helaas gebeurt er weinig spannends en klinkt het meer als een symfonische opera. Het nummer verliest voor mij voornamelijk veel kracht door de lange speelduur.
UTO heb ik de eerste luisterbeurt volgehouden tot een minuut of 4, wat een nerveuze opening is dat zeg. De tweede keer waren die eerste paar minuten ook weer even afzien, maar daarna openbaard zich een fascinerend stuk muziek. Ik versta er geen bal van, maar het klinkt werkelijk prachtig. Richting het einde gaan ze weer de kant op waar ze begonnen, gelukkig zonder zo enorm nerveus te worden. Die opening weerhoud mij hier de volle punten voor te geven. Maar dit is toch wel het meest interessante nummer in deze ladder wat mij betreft.
En uiteindelijk Airbag, de moderne Pink Floyd, welke ik ook altijd erg kan waarderen. Ze klinken hier weer behoorlijk vertrouwd en vallen daarbij precies in het juiste vakje voor mij. Oh wat kan ik hier van genieten zeg.
0
geplaatst: 25 januari 2022, 08:51 uur
Zagato thanks, daar was ik er een vergeten bij te tellen. Klopt nu wel als het goed is.
0
Mssr Renard
geplaatst: 25 januari 2022, 09:34 uur
Ronde 0 - Ladder 4:
20 Airbag - Killer +1 (-2+1=-1)
12 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +2 (-1+2=+1)
6 Apocalyptica - Cell-0
Na flink luisteren valt me die van Airbag toch meer tegen en leeft die van TUO toch veel meer. Als het gaat om creativiteit en bevlogenheid steekt UTO torenhoog boven de andere drie uit.
UTO is naast Can de ontdekking van deze prog-ladder. Misschien in het vervolg toch meer mijn tijd nemen voor de muziek, maar ja, die nummers zijn ook allemaal zo lang. Waar haal je de tijd vandaan, om het meerdere malen te luisteren?
Als het goed is klopt het qua punten wel.
Totaal: 57
20 Airbag - Killer +1 (-2+1=-1)
12 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +2 (-1+2=+1)
6 Apocalyptica - Cell-0
Na flink luisteren valt me die van Airbag toch meer tegen en leeft die van TUO toch veel meer. Als het gaat om creativiteit en bevlogenheid steekt UTO torenhoog boven de andere drie uit.
UTO is naast Can de ontdekking van deze prog-ladder. Misschien in het vervolg toch meer mijn tijd nemen voor de muziek, maar ja, die nummers zijn ook allemaal zo lang. Waar haal je de tijd vandaan, om het meerdere malen te luisteren?
Als het goed is klopt het qua punten wel.
Totaal: 57
3
geplaatst: 25 januari 2022, 10:27 uur
Ronde 0 - Ladder 4:
20 Airbag - Killer
21 Lunatic Soul - Summoning Dance 2
13 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali 1
6 Apocalyptica - Cell-0
Inderdaad een flinke luistertijd. Lunatic Soul vind ik veel interessanter en beter dan Riverside en dat laat ook dit nummer weer horen. Over UTO is al veel gesproken en gek genoeg snap ik ieder zowel positief dan wel negatief woord direct. Het was in ieder geval goed genoeg voor een punt van mijn kant. Apocalyptica was in de 2de helft van de jaren 90 ineens één dingetje maar ik wist echt niet dat ze nog iets deden. Het deed me weinig tot niets, misschien is 10 minuten ook wel te lang voor dit soort muziek. Met Airbag kan ik ook erg weinig. Wellicht een goede tip on het eens met een andere zanger te proberen.
20 Airbag - Killer
21 Lunatic Soul - Summoning Dance 2
13 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali 1
6 Apocalyptica - Cell-0
Inderdaad een flinke luistertijd. Lunatic Soul vind ik veel interessanter en beter dan Riverside en dat laat ook dit nummer weer horen. Over UTO is al veel gesproken en gek genoeg snap ik ieder zowel positief dan wel negatief woord direct. Het was in ieder geval goed genoeg voor een punt van mijn kant. Apocalyptica was in de 2de helft van de jaren 90 ineens één dingetje maar ik wist echt niet dat ze nog iets deden. Het deed me weinig tot niets, misschien is 10 minuten ook wel te lang voor dit soort muziek. Met Airbag kan ik ook erg weinig. Wellicht een goede tip on het eens met een andere zanger te proberen.
0
geplaatst: 25 januari 2022, 11:12 uur
Ronde 0 - Ladder 4:
22 Lunatic Soul - Summoning Dance +1
20 Airbag - Killer
15 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +2
6 Apocalyptica - Cell-0
63
22 Lunatic Soul - Summoning Dance +1
20 Airbag - Killer
15 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +2
6 Apocalyptica - Cell-0
63
1
geplaatst: 25 januari 2022, 11:30 uur
Ronde 0 - Ladder 4:
23 Lunatic Soul - Summoning Dance +1
20 Airbag - Killer
17 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +2
6 Apocalyptica - Cell-0
UTO was lang, maar boeiend genoeg om de 2 punten te krijgen. Lunatic Soul nog net beter dan Airbag.
23 Lunatic Soul - Summoning Dance +1
20 Airbag - Killer
17 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +2
6 Apocalyptica - Cell-0
UTO was lang, maar boeiend genoeg om de 2 punten te krijgen. Lunatic Soul nog net beter dan Airbag.
1
geplaatst: 25 januari 2022, 16:02 uur
Ronde 0 - Ladder 4:
23 Lunatic Soul - Summoning Dance
22 Airbag - Killer +2
17 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali
7 Apocalyptica - Cell-0 +1
"Killer" was mijn nominatie en mijn favoriete nummer van Airbag, er wordt vaak gezegd Pink Floyd-kloon, maar daar is in mijn ogen helemaal niks mee, beter goed gestolen als matig origineel, en zo komen we op dat Universal Totem Orchestra, een zootje met opera-stem, bah, het einde was iets beter, maar daarvoor was alles al verpest. Het nevenproject van MariusZ Duda heeft me nooit enorm kunnen boeien en deze overtuigt ook niet, Apocalyptica vond ik verrassend goed en staat onterecht zo ver achter op de rest.
23 Lunatic Soul - Summoning Dance
22 Airbag - Killer +2
7 Apocalyptica - Cell-0 +1
"Killer" was mijn nominatie en mijn favoriete nummer van Airbag, er wordt vaak gezegd Pink Floyd-kloon, maar daar is in mijn ogen helemaal niks mee, beter goed gestolen als matig origineel, en zo komen we op dat Universal Totem Orchestra, een zootje met opera-stem, bah, het einde was iets beter, maar daarvoor was alles al verpest. Het nevenproject van MariusZ Duda heeft me nooit enorm kunnen boeien en deze overtuigt ook niet, Apocalyptica vond ik verrassend goed en staat onterecht zo ver achter op de rest.
0
geplaatst: 25 januari 2022, 16:25 uur
Ronde 0 - Ladder 4:
25 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
23 Airbag - Killer +1
7 Apocalyptica - Cell-0
25 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
23 Airbag - Killer +1
7 Apocalyptica - Cell-0
0
geplaatst: 25 januari 2022, 17:06 uur
Ronde 0 - Ladder 4:
26 Lunatic Soul - Summoning Dance +1
23 Airbag - Killer
9 Apocalyptica - Cell-0 +2
26 Lunatic Soul - Summoning Dance +1
23 Airbag - Killer
9 Apocalyptica - Cell-0 +2
0
geplaatst: 25 januari 2022, 17:12 uur
Lunatic Soul zonder twijfel op 1. Zijn solo muziek schuift wat meer richting de muziek van Riverside, maar dan nog wel met wat andere invloeden uit andere culturen. De stem blijft ook mooi.
Voor het luisteren dacht ik dat LS en Airbag nummers 1 en 2 zouden worden, maar Apocalyptica heeft me kunnen verrassen. Leuk nummer. UTO vind ik echt heel vervelend qua drukte en dan begint een mooi rustpunt, eindelijk!, maar dat wordt dan verpest door verschrikkelijke opera zang.
Ronde 0 - Ladder 4:
28 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
23 Airbag - Killer
10 Apocalyptica - Cell-0 +1
Voor het luisteren dacht ik dat LS en Airbag nummers 1 en 2 zouden worden, maar Apocalyptica heeft me kunnen verrassen. Leuk nummer. UTO vind ik echt heel vervelend qua drukte en dan begint een mooi rustpunt, eindelijk!, maar dat wordt dan verpest door verschrikkelijke opera zang.
Ronde 0 - Ladder 4:
28 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
23 Airbag - Killer
10 Apocalyptica - Cell-0 +1
0
geplaatst: 25 januari 2022, 18:06 uur
Ronde 0 - Ladder 4:
30 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
23 Airbag - Killer
11 Apocalyptica - Cell-0 +1
30 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
23 Airbag - Killer
11 Apocalyptica - Cell-0 +1
0
geplaatst: 25 januari 2022, 18:13 uur
Ronde 0 - Ladder 4:
32 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
23 Airbag - Killer
18 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +1
11 Apocalyptica - Cell-0
84
Vandaag naar mijn werk gefietst en weer terug (Vlissingen - Middelburg - Vlissingen). Ladder van vandaag op de oortjes maar Ik geloof niet in dat ik deze 4 nummers geheel heb kunnen beluisteren. Niet erg want er gaan er ook maar vrij weinig terugkomen de aankomende tijd.
32 Lunatic Soul - Summoning Dance +2
23 Airbag - Killer
18 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali +1
11 Apocalyptica - Cell-0
84
Vandaag naar mijn werk gefietst en weer terug (Vlissingen - Middelburg - Vlissingen). Ladder van vandaag op de oortjes maar Ik geloof niet in dat ik deze 4 nummers geheel heb kunnen beluisteren. Niet erg want er gaan er ook maar vrij weinig terugkomen de aankomende tijd.
0
geplaatst: 25 januari 2022, 18:41 uur
Ronde 0 - Ladder 4:
33 Lunatic Soul - Summoning Dance +1
25 Airbag - Killer +2
18 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali
11 Apocalyptica - Cell-0
87
Wat is een Progladder zonder Airbag?
Het feest begint al in de 4e ladder met een mooie nieuwe nominatie van de Noorse band. Laat ze maar komen!
'Airbag maakt betere platen dan Pink Floyd ooit heeft gedaan' las ik hierboven ergens.
Kijk, dat zijn nog een uitspraken...
Het belooft een mooi progladderjaar te worden!!!
33 Lunatic Soul - Summoning Dance +1
25 Airbag - Killer +2
18 Universal Totem Orchestra - Coerenza Delle Percentuali
11 Apocalyptica - Cell-0
87
Wat is een Progladder zonder Airbag?

Het feest begint al in de 4e ladder met een mooie nieuwe nominatie van de Noorse band. Laat ze maar komen!
'Airbag maakt betere platen dan Pink Floyd ooit heeft gedaan' las ik hierboven ergens.
Kijk, dat zijn nog een uitspraken...
Het belooft een mooi progladderjaar te worden!!!
2
geplaatst: 25 januari 2022, 19:00 uur
Sorry Mark en Ernst. Ik kom er zo aan. Eerst even de Ladder zetten. Prioriteiten hè..
Ronde 0 - Ladder 5:
Lee Abraham - Awaken
Arena - Smoke and Mirrors
Oak - Claire De Lune
Alio Die - Layers of Faith
Nieuwe ladder vanaf: woensdag 26 januari 19.00 uur
Ronde 0 - Ladder 5:
Lee Abraham - Awaken
Arena - Smoke and Mirrors
Oak - Claire De Lune
Nieuwe ladder vanaf: woensdag 26 januari 19.00 uur
0
Mssr Renard
geplaatst: 25 januari 2022, 19:10 uur
Ik ken hier twee artiesten van naam maar geen enkele song. Dat wordt weer flink luisteren.
0
geplaatst: 25 januari 2022, 19:24 uur
OK, ik ken geen enkel nummer van deze ladder. Ik heb ze nu allemaal geluisterd maar op basis van deze luisterbeurt kan ik (nog) geen oordeel vellen. Ronde 2 dan maar.....
0
geplaatst: 25 januari 2022, 19:28 uur
Nou, dan trap ik wel weer af; 3 mooie bekende nummers die ik vanmiddag met plezier weer eens heb geluisterd; heerlijk !
0
geplaatst: 25 januari 2022, 19:45 uur
Ronde 0 - Ladder 5:
Lee Abraham - Awaken
1 Arena - Smoke and Mirrors +1
2 Oak - Claire De Lune +2
Nieuwe ladder vanaf: woensdag 26 januari 19.00 uur.
3
Oak gaat er hier onmiskenbaar met de 1e prijs vandoor. Het album False Memory Archive van deze jonge Noren was voor mij een van DE ontdekkingen van 2018. En dan kies ik als tweede toch voor deze mooie klassieker van Arena ten koste van Lee Abraham. Weliswaar in de wetenschap dat Lee nog aan bod komt met m'n eigen nominatie van The Seasons Turn waarin dezelfde mooie aspecten: compositie, geweldige stem van Marc Atkinson, erg smaakvol gitaarspel, voorbij komen.
Alio Die kon me niet blijven boeien.
(toevalligerwijs heb ik zowel de nummer 2 als 1 tijdens het "oude normaal" nog gezien op Loreley NOTP in resp. 2018 en 2019; hopelijk mogen we dit jaar eindelijk weer een keer...
)
Lee Abraham - Awaken
1 Arena - Smoke and Mirrors +1
2 Oak - Claire De Lune +2
3
Oak gaat er hier onmiskenbaar met de 1e prijs vandoor. Het album False Memory Archive van deze jonge Noren was voor mij een van DE ontdekkingen van 2018. En dan kies ik als tweede toch voor deze mooie klassieker van Arena ten koste van Lee Abraham. Weliswaar in de wetenschap dat Lee nog aan bod komt met m'n eigen nominatie van The Seasons Turn waarin dezelfde mooie aspecten: compositie, geweldige stem van Marc Atkinson, erg smaakvol gitaarspel, voorbij komen.

Alio Die kon me niet blijven boeien.
(toevalligerwijs heb ik zowel de nummer 2 als 1 tijdens het "oude normaal" nog gezien op Loreley NOTP in resp. 2018 en 2019; hopelijk mogen we dit jaar eindelijk weer een keer...
)
0
geplaatst: 25 januari 2022, 19:48 uur
Ronde 0 - Ladder 5:
3 Oak - Claire De Lune +1
2 Lee Abraham - Awaken +2
1 Arena - Smoke and Mirrors
6
OK, Alio Die heeft mij doen beseffen dat ik volgend jaar ook iets van mijn held David Sylvian kan nomineren dus hou ik dat in gedachten. Arena doet mij vreselijk aan Threshold denken en is me iets te poppy. Lee Abraham's song is op zich niets bijzonders maar wel erg mooi dus de volle mep. Oak gaat met het laatste puntje lopen, doet mij in de verte erg aan Riverside en alle side projects denken, vooral de zang die ik een beetje lijzig vind.
3 Oak - Claire De Lune +1
2 Lee Abraham - Awaken +2
6
OK, Alio Die heeft mij doen beseffen dat ik volgend jaar ook iets van mijn held David Sylvian kan nomineren dus hou ik dat in gedachten. Arena doet mij vreselijk aan Threshold denken en is me iets te poppy. Lee Abraham's song is op zich niets bijzonders maar wel erg mooi dus de volle mep. Oak gaat met het laatste puntje lopen, doet mij in de verte erg aan Riverside en alle side projects denken, vooral de zang die ik een beetje lijzig vind.
0
geplaatst: 25 januari 2022, 20:26 uur
Ronde 0 - Ladder 5:
4 Oak - Claire De Lune +1
4 Lee Abraham - Awaken +2
Allo Die zet ik weer op als ik naar de sauna ga. Verder weer een goede ladder!
4 Oak - Claire De Lune +1
4 Lee Abraham - Awaken +2
Allo Die zet ik weer op als ik naar de sauna ga. Verder weer een goede ladder!
4
geplaatst: 25 januari 2022, 20:30 uur
Zo, zit al jaren op mume. Hoogste tijd om eens wat bij te dragen. Als het goed is doe ik vanaf deze ronde mee
Ronde 0 - Ladder 5:
4 Oak - Claire De Lune
6 Lee Abraham - Awaken +2
2 Arena - Smoke and Mirrors +1
Ronde 0 - Ladder 5:
4 Oak - Claire De Lune
6 Lee Abraham - Awaken +2
2 Arena - Smoke and Mirrors +1
3
geplaatst: 25 januari 2022, 20:31 uur
Voor mij zijn dit twee namen die een beetje in mijn blinde vlek zitten en eentje die ik zelfs helemaal niet ken.
Lee Abraham: zijn naam vaak voorbij zien komen, nu dan eindelijk eens geluisterd. Gestileerde, keurig netjes verzorgde en sfeervolle prog. Net voldoende finesse om achter de term prog niet de suffix *muzak te plaatsen, maar het hangt erom. In een minder goede bui kan ik deze glijende klanken wellicht minder goed hebben. Wel een heule fraaie gitaarsolo en net even wat meer peper in het laatste deel. Mwoah, dit zou ik toch ook in een minder goede bui goed trekken. Lee krijgt zijn punt.
Arena is de enige écht bekende naam (voor mij). Heb dit schijfje ook thuis liggen, maar ik kan me niet heugen wanneer/of ik deze voor het laatst heb geluisterd. Ik heb de band rond de millenniumwisseling een keer zien optreden en me toen gruwelijk staan ergeren aan de over-the-top performance van de zanger die zich in zijn witte gewaad gedroeg alsof hij (de reïncarnatie van) Jezus zelve was. Bespottelijke vertoning waardoor ik plaatsvervangende schaamte kreeg én een flinke tijd deze band een beetje links heb laten liggen. Afijn, een lekker nummer, maar ook volgens een beproefd progrecept. Verrast niet, irriteert ook niet. Grootste pluspunt: lekker kort, voor progbegrippen dan.
Oak: ook alleen de naam wel eens her en der opgevangen, maar dit spreekt me meer aan. Heel veel meer. Op het Karisma label zie ik: nou, dan weet je bijna automatisch dat je goed zit: Noorse premium prog. Fraaie Oosterse schijnbeweging halverwege. Fraai artwork, ook. Ga ik op LP proberen te scoren. Dank voor deze fijne tip!
Dacht ik even deze avond een korte luistersessie te hebben, want na drie nummers nog geen 20 minuten onderweg, moet die pipo van Alio Die zonodig weer een kwartier uittrekken voor zijn ambient.
Nooit van deze Italiaanse man gehoord, maar ik zie op RYM een discografie met 72 (!) albumtitels, met alleen al tien albums in de afgelopen drie jaar. Djiezus, alsof-ie niks beters te doen heeft. Ik vind het nogal spanningsloze, zweverige ambient die wel érg slaapverwekkend aanschuurt tegen new age. Dan zet ik liever Zoviet France of Yen Pox op. Of Tim Hecker. Zelfs in de sauna.
Ronde 0 - Ladder 5:
7 Lee Abraham - Awaken +1
6 Oak - Claire De Lune +2
2 Arena - Smoke and Mirrors
Lee Abraham: zijn naam vaak voorbij zien komen, nu dan eindelijk eens geluisterd. Gestileerde, keurig netjes verzorgde en sfeervolle prog. Net voldoende finesse om achter de term prog niet de suffix *muzak te plaatsen, maar het hangt erom. In een minder goede bui kan ik deze glijende klanken wellicht minder goed hebben. Wel een heule fraaie gitaarsolo en net even wat meer peper in het laatste deel. Mwoah, dit zou ik toch ook in een minder goede bui goed trekken. Lee krijgt zijn punt.
Arena is de enige écht bekende naam (voor mij). Heb dit schijfje ook thuis liggen, maar ik kan me niet heugen wanneer/of ik deze voor het laatst heb geluisterd. Ik heb de band rond de millenniumwisseling een keer zien optreden en me toen gruwelijk staan ergeren aan de over-the-top performance van de zanger die zich in zijn witte gewaad gedroeg alsof hij (de reïncarnatie van) Jezus zelve was. Bespottelijke vertoning waardoor ik plaatsvervangende schaamte kreeg én een flinke tijd deze band een beetje links heb laten liggen. Afijn, een lekker nummer, maar ook volgens een beproefd progrecept. Verrast niet, irriteert ook niet. Grootste pluspunt: lekker kort, voor progbegrippen dan.
Oak: ook alleen de naam wel eens her en der opgevangen, maar dit spreekt me meer aan. Heel veel meer. Op het Karisma label zie ik: nou, dan weet je bijna automatisch dat je goed zit: Noorse premium prog. Fraaie Oosterse schijnbeweging halverwege. Fraai artwork, ook. Ga ik op LP proberen te scoren. Dank voor deze fijne tip!
Dacht ik even deze avond een korte luistersessie te hebben, want na drie nummers nog geen 20 minuten onderweg, moet die pipo van Alio Die zonodig weer een kwartier uittrekken voor zijn ambient.
Nooit van deze Italiaanse man gehoord, maar ik zie op RYM een discografie met 72 (!) albumtitels, met alleen al tien albums in de afgelopen drie jaar. Djiezus, alsof-ie niks beters te doen heeft. Ik vind het nogal spanningsloze, zweverige ambient die wel érg slaapverwekkend aanschuurt tegen new age. Dan zet ik liever Zoviet France of Yen Pox op. Of Tim Hecker. Zelfs in de sauna.
Ronde 0 - Ladder 5:
7 Lee Abraham - Awaken +1
6 Oak - Claire De Lune +2
2
geplaatst: 25 januari 2022, 20:34 uur
Ronde 0 - Ladder 5:
8 Lee Abraham - Awaken +1
8 Oak - Claire De Lune +2
Nou, als ik zo de vele onbekende namen in deze ladder zie voel ik me wel heel klein worden. Van déze ronde kende ik dan toevallig twee namen, maar een onbekende derde gaat met het been heen: Oak is een leuke ontdekking met een mooi mysterieus en romantisch nummer dat wat mij betreft met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Lee Abraham vind ik iets te beschaafd, maar omdat zijn gitaarsolo's altijd wel het beluisteren waard zijn finisht hij bij mij als tweede.
Ik had dit al geschreven voordat ik het bericht van mijn voorganger EvilDrSmith las, en die blijkt daarmee nu het gras voor mijn voeten te hebben weggemaaid... en de verdeling van onze punten is dan ook identiek.
8 Lee Abraham - Awaken +1
8 Oak - Claire De Lune +2
Nou, als ik zo de vele onbekende namen in deze ladder zie voel ik me wel heel klein worden. Van déze ronde kende ik dan toevallig twee namen, maar een onbekende derde gaat met het been heen: Oak is een leuke ontdekking met een mooi mysterieus en romantisch nummer dat wat mij betreft met kop en schouders boven de rest uitsteekt. Lee Abraham vind ik iets te beschaafd, maar omdat zijn gitaarsolo's altijd wel het beluisteren waard zijn finisht hij bij mij als tweede.
Ik had dit al geschreven voordat ik het bericht van mijn voorganger EvilDrSmith las, en die blijkt daarmee nu het gras voor mijn voeten te hebben weggemaaid... en de verdeling van onze punten is dan ook identiek.
0
geplaatst: 25 januari 2022, 20:54 uur
Ronde 0 - Ladder 5:
10 Lee Abraham - Awaken +2
9 Oak - Claire De Lune +1
10 Lee Abraham - Awaken +2
9 Oak - Claire De Lune +1
* denotes required fields.