MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Outlaw104 schreef:
Vond Agalloch best wel te verteren hoor Jaap. En troost je, zonder te veel vooruit te willen lopen op de zaken, vermoed ik dat het overgrote deel van de nominaties toch geen rol van betekenis gaat spelen in de top 300.
Dank voor je bemoedigende woorden.
Ik doe al een jaar of wat mee en weet inmiddels wel hoe de hazen lopen.

En toch hè, vind ik deze ronde heel leuk. Ik heb weer een paar mooie albums ontdekt.

Ronde 0 - Ladder 10:

18 Emerson, Lake & Palmer - Trilogy +2
14 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging
9 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius +1
1 Agalloch - Kneel to the Cross

Deadline: maandag 31 januari 19:00 uur

42

Ronde 0 - Ladder 10:

20 Emerson, Lake & Palmer - Trilogy +2
14 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging
10 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius +1

45

Ja hoor, de beste band staat weer eens onderaan? Ook altijd hetzelfde met die proggers: wordt het een beetje stevig, haken ze weer af.
Terwijl Agalloch zo'n godsgruwelijke gave band was. Sol Invictus trouwens ook. Ik wist trouwens helemaal niet dat ze die neofolkicoon hadden gecoverd? Ah, het komt van een vroege EP uit 2001 die ik nog niet heb. Dank voor het nomineren Jacoto, tof om dit te leren kennen.
Afijn, dus geen blackmetal op dit nummer, dat was blijkbaar niet de automatische reden waarom het onderaan bungelt.
Ik moet wel zeggen dat ik het origineel een stuk "magischer" vind klinken. Ik vind Agallochs versie wat vlakjes, wat lief, terwijl Sol Invictus' origineel als een bezwerende seance klinkt. Dus helaas van mij ook geen punten. Had je maar het origineel moeten nomineren.

ELP's nummer begint fantastisch, maar ik had liever gehad dat Keith Emerson al die solo's in het tweede deel op een Hammond had gespeeld en niet op een Moog of Mellotron: dat klinkt toch een stuk neurotischer en sulliger dan op zo'n vette Hammond.
Ja, ik denk: ik geef Keith maar wat tips. Het is wat aan de late kant voor hem er wat mee te doen. Nouja, jammer dan.

Villagers of Ioannina City is ook voor mij de grote onbekende. En al bij de spannende opening voel je aan de trillingen van de gitaren dat er een stonereruptie zal losbarsten. En jawel hoor! Fantastische combinatie van prog met stoner (met een héél klein vleugje spacerock) en dan ook nog eens met zulke sfeervolle, bijna plechtstatig, maar krachtig en helder gezongen strofes. Potverdikkie, kippenvel! Dikke lagen zelfs!
Dit wil ik hebben, maar... je zou voor de aardigheid eens moeten kijken op Discogs wat ze vragen voor hun debuutalbum: alsof het een testpersing is van The Beatles bij Decca Records.

Crippled Black Phoenix kruist mijn pad al sinds hun debuut op onregelmatige basis. Hun eerste albums graag gedraaid en een paar keer op Roadburn gezien, maar toch wil het kwartje niet overtuigend vallen. Dat is precies hetzelfde met dit nummer. Het eerste deel vind ik wel aardig, maar met aardig zijn win je geen oorlog. Als men in de zesde minuut de beuk erin gooit, veer ik op. Kijk, zo heb ik mijn kreupelen graag. Snoepen ze toch nog het puntje af van Keith Emerson. Staan Lake en Palmer door hem toch met lege handen.

Ronde 0 - Ladder 10:

20 Emerson, Lake & Palmer - Trilogy
15 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +1
12 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius +2

48

Een ladder waar geen enkel nummer me zwaar tegenvalt, maar ook geen enkel waar ik heel gelukkig van wordt. VoIC brengt nog de grootste glimlach op mijn gezicht. Muzikaal klinkt dit best goed, alleen is de uitspraak van het Engels wat belabberd. Voor het resterende puntje was het kiezen tussen gelijkwaardige nummers waarbij dan vandaag de voorkeur gaat naar het nummer met het (in mijn oren) mooiste einde.

Ronde 0 - Ladder 10:

15 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging
14 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius +2
2 Agalloch - Kneel to the Cross +1

Ronde 0 - Ladder 10:

16 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +1
16 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius +2
2 Agalloch - Kneel to the Cross

Ik zal het terug wat spannender maker...

EvilDrSmith schreef:
Steve: Het riffje lijkt wat op 'O Fortuna' uit Orffs Carmina Burana, maar neemt net op tijd een andere afslag. Wellicht doelde je daarop, legian?

Dat zou kunnen, dat nummer heb ik ook in veel te veel varianten gehoord door de jaren heen. Maar ik kan niet echt goed plaatsen waarom Clock's zo herkenbaar klinkt. Ik ben er vrij zeker van dat ik het nummer niet eerder heb gehoord. Ach, eigenlijk maakt het ook niet uit.

vigil schreef:
(quote)

Ik bemerk hier een soort van Gretz gedachtengoed

Tja, wat zal ik zeggen. great minds think alike.

Kort van stof wel, die proggers.

Ronde 0 - Ladder 10:

18 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius +2
17 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +1
2 Agalloch - Kneel to the Cross

Crippled Black Phoenix is een heerlijk sfeervol nummer wat prachtig uitgebouwd wordt. Dus ik denk zet deze op in de te beluisteren lijst, blijkt hij daar al in te staan. Geen idee wanneer dat gebeurt is, maar blijkbaar moet ik die lijst wat vaker door. Want dit prachtige stukje muziek heb ik dus gewoon maar laten liggen. De titel deed me een wat steviger of agressiever stuk muziek vermoeden, maar het compleet desolate muzikale landschap wat hier neergezet wordt past eigenlijk nog wel beter.

Agalloch, die naam komt me bekend voor. Iets met trage grauwe muziek die zich perfect huisvest in de donkere kale en gure wintermaanden. Het liefst in een ver oord waar meters aan sneeuw ligt en de zon nauwelijks schijnt. Een korte zoektocht op Youtube geeft aan dat dat wel klopt en ik ze inderdaad eerder eens gehoord heb. Ik kon dat toen echt niet hebben herinner ik me en nu eigenlijk nog steeds niet echt. De combinatie van het trage uitzichtloze muzikale gebeuren en dan het zware gerochel erbij. Ik wordt er depressief van. Gelukkig ervaar ik niets van dat op dit nummer. Dit klinkt wel vermakelijk, hoewel weinig memorabel.

Villagers of loannina City is wat meer zoals verwacht en vrij to the point muzikaal. De zang is hier wel een winst, deze grijpt een stuk meer aan ten opzichte van de voorgaande twee nummers. Muzikaal blijft het hier echter voornamelijk wat ondersteunend en zit ik de kleine 9 minuten wat te wachten tot het spannende gedeelde. Dat komt niet echt, en blijft het voornamelijk bij hetzelfde loopje wat herhaald wordt. Hier en daar spelen ze wat met de intensiteit van de muziek en richting het einde worden er nog wat instrumenten toegevoegd. Het klonk me als een fluit, maar ik zie dat ze dus verschillende fluit achtige instrumenten gebruiken. Evenals een doedelzak. Recentelijk (dankzij de soundtrack van Dune) begreep ik dat de doedelzak van oorsprong uit die regio komt. En ik maar denken dat het typisch Schots was. Het is een fijne toevoeging en ondertussen besef ik me dat het nummer me gedurende die kleine 9 minuten ondertussen helemaal opgenomen heeft. Leuke verrassingen zijn dat toch.

ELP is, euhm tja, oud. Hoewel ik Agalloch eigenlijk gedateerder vindt klinken. Hier gebeurt veel meer en het klinkt me ook vele spannender en speelser in de oren. Het is echter vooral de zang die het voor mij wat bederft, dat doet me weinig. Het klinkt verder vooral als de typische klassieke prog die ik ook wel verwacht had. Zeker niet slecht, maar niet echt aan mij besteed.

Ronde 0 - Ladder 10:

22 Emerson, Lake & Palmer - Trilogy +2
18 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius
17 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging
3 Agalloch - Kneel to the Cross +1

EvilDrSmith schreef:

ELP's nummer begint fantastisch, maar ik had liever gehad dat Keith Emerson al die solo's in het tweede deel op een Hammond had gespeeld en niet op een Moog of Mellotron: dat klinkt toch een stuk neurotischer en sulliger dan op zo'n vette Hammond.
Ja, ik denk: ik geef Keith maar wat tips. Het is wat aan de late kant voor hem er wat mee te doen. Nouja, jammer dan.

Zonder die hoge Moog had ik ELP nooit gevonden op m'n zeventiende. Wat klonk dat enorm vet in die tijd. En zit ik nu weer filmpjes uit '72- '77 te bewonderen. Wat een klasbakken waren dat toen. Niks sulligs en zo om en nabij 50 jaar later vind ik ze nog/wéér helemaal super klinken. Het is natuurlijk wél erg jammer dat de band zo sullig eindigde. Maar dat is dit drietal nu eindelijk vergeven.
Ik denk... ik kom even op voor m'n jeugdliefde.

Ronde 0 - Ladder 10:

23 Emerson, Lake & Palmer - Trilogy +1
20 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius +2
17 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging
3 Agalloch - Kneel to the Cross

63

Ronde 0 - Ladder 10:

23 Emerson, Lake & Palmer - Trilogy
21 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius +1
19 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +2

66

Ronde 0 - Ladder 10:

25 Emerson, Lake & Palmer - Trilogy +2
21 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius
20 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +1

Ronde 0 - Ladder 10:

25 Emerson, Lake & Palmer - Trilogy
22 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius 1
22 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging 2

Zo, na een paar dagen wat hebben staren naar wat giraffen, leeuwen, kamelen, schoonfamilie en struisvogels vanuit een soort Safari Huisje in de Beekse Bergen kon ik vandaag weer eens, al wandelende, luisteren naar de Ladder van vandaag terwijl er hier op Walcheren het soms wat waaide. Tijdens het al wandelende ontwijken van omvallende bomen en afgerukte takken kwam ik tot de volgende puntenverdeling:

Ronde 0 - Ladder 10:

24 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius +2
23 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +1

Spanning alom in de top 3.

Agalloch gaat lekker zeg!

Ronde 0 - Ladder 10:

26 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius +2
24 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +1

Agalloch: Wordt ik niet meteen blij van, alsof ik naar de kerk moet
ELP: te veel piano, niet helemaal mijn ding, kan ik weinig mee
Crippled Black Phoenix: bij gebrek aan beter gaat deze een punt krijgen, maar hoeft echt niet ver te komen, te zeer doom
Villagers of Ioannina City: heavy, lekker, goede stem ook, verdraaid, echt fijn!

Spannend; wie geeft CBP nog een extra zetje de top 2 in ?

Johnny Marr schreef:
Agalloch gaat lekker zeg!
Ja, dat zie ik ook wel, dat hoef je voor mij niet zo speciaal aan te geven.
Je zou er ook een paar punten aan kunnen toevoegen.

Ik weet dat ELP belangrijk geweest is in de ontwikkeling van ons genre, maar dit was me eerst te zoetsappig en daarna te onrustig.
Agolloch kan ik vaak wel waarderen (heb ze zelfs nog eens live gezien), maar die wisten niet te compenseren voor de irritatie die ze in de eerste circa anderhalve minuut opriepen.
Villagers of Ioannina City is een aardige ontdekking, maar had op het laatst wel iets eerder mogen afronden.
Crippled Black Phoenix is een band die ik de laatste jaren steeds meer ben gaan waarderen. Ik houd heel erg van de spanningsopbouw die er in hun nummers zit. Hoewel dat ook nog wel eens beter door hun gedaan is dan hier, kon ik ook weer erg van dit nummer genieten.

Ronde 0 - Ladder 10:

27 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius +1
26 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +2

81

Ronde 0 - Ladder 10:

29 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius +2
27 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +1

84

mulver64 schreef:
Ronde 0 - Ladder 10:

29 Villagers of Ioannina City - Age Of Aquarius +2
27 Crippled Black Phoenix - Times, They Are A'Raging +1

84

You are A´Raging

Ronde 0 - Ladder 11:

2 Ticket to the Moon - Patient 730100 +2
1 Electric Light Orchestra - Turn To Stone +1
0 Renaissance - Trip to the Fair
0 Ovrfwrd - Cosmic Pillow

Deadline: dinsdag 1 februari om 19:00 uur

Ovrfwrd: Niet zo van de Indiase klanken, daarna wordt het steviger, maar niet echt mooier,
Renaissance: te sprookjesachtig, girly voor mij
ELO: Leuk popliedje, maar proggehalte ???, ik vind het wel fijner als die andere 2
Ticket To The Moon: aardig begin, apart vervolg (Ameisen!?) en goed einde (Zwitsers uit Basel)

Zat hier toch heel eventjes raar tegen aan te kijken:

Ticket to the Moon - Patient 730100
Electric Light Orchestra - Turn To Stone

Ronde 0 - Ladder 11:

4 Ticket to the Moon - Patient 730100 +2
1 Electric Light Orchestra - Turn To Stone
0 Renaissance - Trip to the Fair
1 Ovrfwrd - Cosmic Pillow +1

Deadline: dinsdag 1 februari om 19:00 uur.

6

Ticket to the Moon is hier absoluut de muzikale verrassing voor mij (en je leert ook nog wat nuttigs bij over mieren intussen ) en wint het ruimschoots; bedankt uffing !

En ten koste van 2 oldskool klassiekers gaat de 2e plek toch naar het voor mij eveneens onbekende Ovrfwrd, maar of dit nu Heavy Prog is, zoals het door de [Klassiekers 22] wordt gecategoriseerd...?!?

(en ELO is inderdaad een mooi, erg lekker in het gehoor liggend liedje)

Gast
geplaatst: vandaag om 19:56 uur

geplaatst: vandaag om 19:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.