MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022

zoeken in:
Finidi van The Doorway staat een liveversie met Ted Leonard (ipv Neal Morse) als zanger in de spotifylijst.

Casartelli (moderator)
legian schreef:
ProGNerD Ik ben voornamelijk bekend met de wat latere Neal Morse vanuit zijn samenwerkingen met Mike Portnoy. Spock's Beard Staat al tijden op de lijst om eens verder uit te zoeken, maar ja die lijst groeit alleeen maar . Zal dat album er eens bij pakken binnenkort.
Ik wil de tips van collega ProGNerD niet afvallen, maar de twee beste Spock's Beard-albums zijn mijns inziens toch wel ruimschoots Beware of Darkness (waar deze vanaf komt) en The Kindness of Strangers. Met de sneeuwplaat wilden ze iets te graag hun eigen Lamb maken.

Het is altijd een beetje lullig voor een artiest als het tegenover Tool staat. Wat Bach en Mozart waren voor de 18e eeuw, Beethoven en Wagner voor de 19e eeuw, dat is Tool voor de 20e én 21e eeuw: een accumulatie van voornoemde componisten en een eeuwigdurend ijkpunt en referentie voor de komende millennia.
Okay okay, fanboy talk!
Maar op de EP 'Opiate' na is alles wat de band de afgelopen dertig jaar aanraakte automatisch veranderd in rodium of op zijn minst zuiver saffraan.
Nou groupie, hou 'es op!
Okay, 'Fear Inoculum' was objectief gezien misschien net niet helemaal wat ik ervan had gehoopt, al had ik mijn verwachtingen naarmate de jaren verstreken steeds verder naar beneden bijgesteld, maar uiteindelijk kon andermaal niets of niemand ook maar tippen aan de Leonardo da Vinci's en Michelangelo's van de moderne muziek. Alhoewel Mikael Åkerfeldt hen soms angstvallend dicht in de nek hijgde.
Pfff, laat maar zitten: ik houd wel op met dit dramaqueenverhaal en geef ze gewoon 2 punten.

Wie krijgt dan het lullige laatste puntje?
Isildurs Bane & Steve Hogarth in ieder geval niet, maar dat komt niet omdat ik nadrukkelijk van de Fish-era ben. Dit nummer is nl het beste wat ik Steve Hogarth nooit bij Marillion heb horen zingen. Al blijf ik geen fan van zijn timbre: ik mis iets karakteristieks, iets eigens. Iets meer smoel ook. In het laatste deel begint Steve ook een beetje aanstellerig over te komen. Steve, ophouwe!
Nu zegt me de naam Isildurs Bane wel iets. Toch? Ja, verrek: ik heb vorig jaar hun 'Sagan Om Den Irländska Älgen' nog op Marktplaats gescoord. Wordt misschien eens tijd om die ook te gaan luisteren: eens horen hoe de band zonder zanger klinkt.

Tijd om even de beuk erin te gooien. Nouja, even? Wéér een kwartier lang moeilijk- en stoerdoenerij. Ik had BTBAM in hun beginjaren wel een beetje in de smiezen, maar ergens halverwege de noughties uit het oog verloren. Toevallig kreeg ik vorig jaar een linkje doorgestuurd van een vriend die deze band had (her)ontdekt.
Dat was een ge-wel-di-ge performance in de studio en sindsdien zit de band weer een beetje in mijn achterhoofd. Toch ben ik niet helemaal overtuigd van dit nummer. Ik vind de grunt écht zwak en geforceerd overkomen (wat in dat voornoemde nummer ook al de zwakste link was). Zet mij voor de mic en ik zal die grunter een poeperdje laten ruiken dat-ie scheel ziet (nee, ik kan ook niet grunten).
Dit nummer mist ook wat spanning in de stukken: het komt wat te fragmentarisch over en de drummert drumt in een paar snelle stukken ook wat simpel (terwijl hij wel allejezus goed kan trommelen, zo zonde). Wel een prachtig gitaargeluid en de laatste vijf, zes minuten zijn toch wel érg fraai (zeker als het met een goede grunter was gedaan).
Al met al toch een tikje teleurstellend: met 'Extremophile Elite' en/of een andere (betere) grommerd hadden ze met twee vingers in de neus het punt afgepikt van Ome Neal & Co.

Die lichte teleurstelling zorgt dus voor een geluk bij een ongeluk, want zo is het voor mij makkelijker om dat laatste puntje aan de oudgedienden van Spock's Beard te geven. Gelukkig maar dat het een van hun classics is. Een tikje braaf en belegen wellicht, maar een wonderschone opbouw.

En nu moet ik écht boodschappen halen. Godsamme, ik had in de tussentijd al lang terug kunnen zijn.

Ronde 0 - Ladder 8:

21 Spock's Beard - The Doorway +1
19 Tool - Invincible +2
12 Isildurs Bane & Steve Hogarth - The Love and the Affair
12 Between the Buried and Me - Human Is Hell (Another One With Love)

Nieuwe ladder vanaf: zaterdag 29 januari 19.00 uur

69

Ronde 0 - Ladder 8:

23 Spock's Beard - The Doorway +2
19 Tool - Invincible
13 Isildurs Bane & Steve Hogarth - The Love and the Affair +1
12 Between the Buried and Me - Human Is Hell (Another One With Love)

Moeilijke keuze vandaag, 3 topnummers en een met net iets teveel harde stukken met grunt, maar wel potentie! Dit is het uiteindelijk geworden, maar Tool had ook de twee punten kunnen pakken, zo dicht ligt het bij elkaar.

Wat mij betreft een hele fijne ladder vandaag waar eigenlijk elk nummer wel punten verdient. Maar ik vond dit nummer van Between the Buried and Me echt een fantastische ontdekking! Die gaat dus met de volle buit aan de haal.

EvilDrSmith maakt er wel een beetje een potje van qua punten voor Spock's Beard . Het punten onder de stand zetten heeft alleen zin als je het ook even narekent of dat het totaal is.

Ronde 0 - Ladder 8:

28 Spock's Beard - The Doorway (+5 correctie)
20 Tool - Invincible +1
14 Between the Buried and Me - Human Is Hell (Another One With Love) +2
13 Isildurs Bane & Steve Hogarth - The Love and the Affair

75

Bonk schreef:
EvilDrSmith maakt er wel een beetje een potje van qua punten voor Spock's Beard . Het punten onder de stand zetten heeft alleen zin als je het ook even narekenent of dat het totaal is.

Oeps, ik wilde blijkbaar even de spanning terug in de wedstrijd brengen, maar dat heb jij goed doorzien.
Thnx, wiskundemeester!

Casartelli schreef:
(quote)
Ik wil de tips van collega ProGNerD niet afvallen, maar de twee beste Spock's Beard-albums zijn mijns inziens toch wel ruimschoots Beware of Darkness (waar deze vanaf komt) en The Kindness of Strangers. Met de sneeuwplaat wilden ze iets te graag hun eigen Lamb maken.

Ik zal ze aan de lijst toevoegen

Toch nog even schaamteloos reclame maken. Elders op dit mooie forum ben ik gisteren begonnen met het presenteren van mijn persoonlijke top 100. De presentatie zal een ruime maand in beslag nemen, verwacht ik. Uiteraard zal er behoorlijk wat prog voorbij komen, maar zeker ook heel wat andere genres (maar ik vind ze zelf echt alle 100 heel erg goed ) Voor wie het leuk vindt om te volgen is natuurlijk van harte uitgenodigd:

De top 100 van... (Bonk)

Ronde 0 - Ladder 8:

28 Spock's Beard - The Doorway
21 Tool - Invincible +1
16 Between the Buried and Me - Human Is Hell (Another One With Love) +2
13 Isildurs Bane & Steve Hogarth - The Love and the Affair

78

Human Is Hell (Another One With Love) is mijn favoriet van dit viertal. Behoorlijk meeslepend en bij tijd en wijle verrassend en avontuurlijk. Toch, en ik wil hier niet gelijk de BTBAM deskundige uithangen heeft de band naar mijn mening betere tracks.
Het andere punt gaat nipt naar Tool al zou ik het op een andere dag zomaar achter Spock's Beard gezet kunnen hebben.
The Love and the Affair komt niet verder dan een eervolle vermelding.

Bonk schreef:
Toch nog even schaamteloos reclame maken. Elders op dit mooie forum ben ik gisteren begonnen met het presenteren van mijn persoonlijke top 100. De presentatie zal een ruime maand in beslag nemen, verwacht ik. Uiteraard zal er behoorlijk wat prog voorbij komen, maar zeker ook heel wat andere genres (maar ik vind ze zelf echt alle 100 heel erg goed ) Voor wie het leuk vindt om te volgen is natuurlijk van harte uitgenodigd:

De top 100 van... (Bonk)
Voor mij een nieuw topic. Ik ga er zeker eens kijken.

Jacoto schreef:
Voor mij een nieuw topic. Ik ga er zeker eens kijken.

Idem hier...

Hôsternokke (Walcherse vervloeking). Zelf niet kunnen stemmen maar dit lukt dan weer wel…

Ronde 0 - Ladder 9:

Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons)
Antimatter - This Is Not Utopia
Triana - Abre La Puerta
Gryphon - Opening Move

Nieuwe ladder vanaf: zondag 30 januari 19.00 uur

Ronde 0 - Ladder 9:

1 Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons) +1
2 Antimatter - This Is Not Utopia +2
Triana - Abre La Puerta
Gryphon - Opening Move

Nieuwe ladder vanaf: zondag 30 januari 19.00 uur.

3

Deze was makkelijk:
Ik heb een zwak voor Mick Moss (sfeer, stem), en hij springt er in dit geval echt bovenuit, al staan er (nog) betere nummers op z'n laatste album Black Market Enlightenment wat mij betreft.
De Mexicaanse prog van Triana is zeker niet slecht, maar doet me niet zoveel. Gryphon klinkt me te gedateerd, dus krijgt Steve Hackett toch een punt. Niet een heel interessante ladder...

Ronde 0 - Ladder 9:

1 Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons)
3 Antimatter - This Is Not Utopia
Triana - Abre La Puerta
2 Gryphon - Opening Move +2

6

Ik heb best een deel prog in mijn collectie, maar (o.a. via mume) ontdek ik dat er nog heel veel meer prog is. Zeker met de definitie(s) die men hier en elders hanteert.
Soms is het een heel dun randje: zo heb ik dagen waarop ik Gryphon belachelijk cliché zou vinden: die hoes met draken, ridders, en kastelen, het intro, het klassiek stukje piano. Maar als je dan doet alsof het allemaal een hele serieuze zaak is (en dat is het natuurlijk ook), dan kan het kwartje zomaar de andere kant opvallen. En ik was in een serieuze bui, dus Gryphon 2 punten (en Antimatter 1)

Ronde 0 - Ladder 9:

5 Antimatter - This Is Not Utopia +2
2 Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons) +1
2 Gryphon - Opening Move
Triana - Abre La Puerta

9

Ronde 0 - Ladder 9:

5 Antimatter - This Is Not Utopia +2
4 Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons) +2
3 Gryphon - Opening Move +1
Triana - Abre La Puerta

12

Erg leuke ronde. Jammer dat er geen punt overschiet voor Triana, al was het alleen maar vanwege die gitaarsolo op het einde.

Ronde 0 - Ladder 9:

5 Antimatter - This Is Not Utopia
4 Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons)
5Gryphon - Opening Move +2
1 Triana - Abre La Puerta +1

Triana zou in zo ongeveer alle vorige ladders twee punten gepakt hebben

Erg rustig hier ( voor een zaterdagavond)..

Ronde 0 - Ladder 9:

5 Antimatter - This Is Not Utopia
5 Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons) +1
5 Gryphon - Opening Move
3 Triana - Abre La Puerta +2

18

Ronde 0 - Ladder 9:

7 Antimatter - This Is Not Utopia +2
5 Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons)
5 Gryphon - Opening Move
4 Triana - Abre La Puerta +1

Ronde 0 - Ladder 9:

8 Antimatter - This Is Not Utopia +1
7 Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons) +2
5 Gryphon - Opening Move
4 Triana - Abre La Puerta

Leuk, een ladder met veel onbekend werk voor mij. Ik heb me nooit echt verdiept in Antimatter, maar wanneer het voorbij komt in de progladder, bevalt het me eigenlijk altijd wel. Ook hier. Triana kan ik niet naar luisteren, niet mijn ding. Gryphon is wel leuk om te horen. Maar net te lang om mijn aandacht vast te houden en ik erger me aan het drumwerk. Het zit op de een of andere manier de flow in de weg. Dus dan toch maar de volle punten aan meneer Hackett, ookal is dit zeker niet mijn favoriete nummer van hem, het is wel genoeg in deze ladder.

Ronde 0 - Ladder 9:

8 Antimatter - This Is Not Utopia
9 Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons) +2
6 Gryphon - Opening Move 1
4 Triana - Abre La Puerta

Dit is een hele leuke en sterke ladder. Het zit ook nog eens erg dicht bij elkaar wat mij betreft. Alle vier minimaal goed en dat is nog niet eerder voorgekomen. Dus lang verhaal kort... in de breedte een sterke ladder!

Het soort van monument van Hackett krijgt de grootste beloning.

Ronde 0 - Ladder 9:

10 Antimatter - This Is Not Utopia +2
9 Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons)
6 Gryphon - Opening Move
5 Triana - Abre La Puerta +1

Antimatter vind ik hier wel duidelijk het beste nummer; de andere 3 vind ik niet boeiend. Voor het overgebleven punt ga ik nu voor de underdog.

Ronde 0 - Ladder 9:

11 Antimatter - This Is Not Utopia +1
6 Gryphon - Opening Move
7 Triana - Abre La Puerta +2

Clocks klinkt mij enorm bekend, maar hoe en waarvan weet ik niet. Het nummer zelf, en dat heb ik al over meerdere gezegd en zal ik ook nog wel over meerdere nummer zeggen, klinkt verouderd. En helaas niet echt op de goede manier. Het is me teveel klassieke cliché prog eigenlijk.

Antimatter is dan weer een heerlijk frisse wind moet ik zeggen. Het was een van de ontdekkingen die ik vorig jaar heb gedaan hier. En ik geniet er zeker van, hoewel het zeker niet het beste nummer van de plaat is. Deze kabbelt me iets teveel voort en de herhalende melodie begint me na verschillende luisterbeurten wat tegen te staan. Desondanks nog steeds goed genoeg voor punten.

Triana is een onbekende maar ze leveren met dit nummer wel iets heerlijks af. Ik krijg hier heerlijke vakantie gevoelens bij. Iets wat in deze tijd een vrij unieke ervaring aan het worden is. En dat bevalt me heerlijk. Het klinkt wat oud, wat cliché maar oh zo heerlijk fijn, vrolijk en energiek. Dan is 9 minuten absoluut geen straf om door te komen. Makkelijke winst hier.

Gryphon is me ook onbekend, maar valt eigenlijk direct al af met de ouderwets cliché klinkende symfo prog. Nee dit is hem niet.

ProGNerD schreef:
Erg rustig hier ( voor een zaterdagavond)..

Het is een weinig interessante ladder zeker

Ronde 0 - Ladder 9:

13 Antimatter - This Is Not Utopia +2
6 Gryphon - Opening Move
8 Triana - Abre La Puerta +1

36

Iemand in een voorgaande progladder kwam ooit met de duim voor een leuke ontdekking. Die ga ik hier ook maar weer eens hanteren

Ronde 0 - Ladder 9:

15 Antimatter - This Is Not Utopia +2
10 Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons) +1
6 Gryphon - Opening Move
8 Triana - Abre La Puerta

39

legian schreef:
Ronde 0 - Ladder 9:

Steve Hackett
cliché

Antimatter
heerlijk frisse wind

Triana
cliché

Gryphon
cliché

Ik bemerk hier een soort van Gretz gedachtengoed

Ronde 0 - Ladder 9:

17 Antimatter - This Is Not Utopia 2
11 Steve Hackett - Clocks (The Angel Of Mons) 1
6 Gryphon - Opening Move
8 Triana - Abre La Puerta

Volgens Alicia is Mick met een nieuw project bezig

MMXX

Gast
geplaatst: vandaag om 23:19 uur

geplaatst: vandaag om 23:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.