Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2022
zoeken in:
1
geplaatst: 2 februari 2022, 07:37 uur
Vier mij onbekende groepen en bijhorende liedjes waarvan Message mij het meest aanzet tot verdere prospectie. De andere zijn niet slecht, maar ook niet meer dan dat.
Ronde 0 - Ladder 12:
14 Jack Hues - Inyenga, Part. 3
13 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) +2
9 Last Crack - Mini Toboggan
9 Cellar Noise - Temple +1
Deadline: woensdag 2 februari om 19:00
Ronde 0 - Ladder 12:
14 Jack Hues - Inyenga, Part. 3
13 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) +2
9 Last Crack - Mini Toboggan
9 Cellar Noise - Temple +1
0
geplaatst: 2 februari 2022, 08:44 uur
Ronde 0 - Ladder 12:
15 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +1
13 Message - Dreams and Nightmares (Dreams)
11 Last Crack - Mini Toboggan +2
9 Cellar Noise - Temple
De 2 punten pakker was meteen duidelijk, de overige 3 hebben een zware strijd om het laatste punt gevoerd.
15 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +1
13 Message - Dreams and Nightmares (Dreams)
11 Last Crack - Mini Toboggan +2
9 Cellar Noise - Temple
De 2 punten pakker was meteen duidelijk, de overige 3 hebben een zware strijd om het laatste punt gevoerd.
0
geplaatst: 2 februari 2022, 10:59 uur
Ronde 0 - Ladder 12:
15 Jack Hues - Inyenga, Part. 3
15 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) +2
11 Last Crack - Mini Toboggan
10 Cellar Noise - Temple +1
51
Elk nummer afzonderlijk had bij de vorige ladder de volle buit gepakt. Maar dat telt niet.
Het zat dicht bij elkaar. Al vond ik Message toch wel duidelijk de prettigste.
Prima ladder.
15 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) +2
11 Last Crack - Mini Toboggan
10 Cellar Noise - Temple +1
51
Elk nummer afzonderlijk had bij de vorige ladder de volle buit gepakt. Maar dat telt niet.
Het zat dicht bij elkaar. Al vond ik Message toch wel duidelijk de prettigste.
Prima ladder.
0
geplaatst: 2 februari 2022, 13:45 uur
Ronde 0 - Ladder 12:
16 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) +1
13 Last Crack - Mini Toboggan +2
10 Cellar Noise - Temple
54
16 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) +1
13 Last Crack - Mini Toboggan +2
10 Cellar Noise - Temple
54
0
geplaatst: 2 februari 2022, 13:49 uur
Ronde 0 - Ladder 12:
16 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +1
16 Message - Dreams and Nightmares (Dreams)
13 Last Crack - Mini Toboggan
12 Cellar Noise - Temple +2
57
Allemaal onbekende artiesten en nummers (ik kende Jack Hues alleen als zanger van laatste solo album Tony Banks). Leuk bovendien. Alle nummers waren beter dan de hele vorige ladder in elk geval. Uiteindelijk val ik dan toch vooral voor de prachtige akoestische gitaar en de mooie opbouw van Cellar Noise en het breekbare en ingetogen werkje van Hues.
16 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +1
16 Message - Dreams and Nightmares (Dreams)
13 Last Crack - Mini Toboggan
12 Cellar Noise - Temple +2
57
Allemaal onbekende artiesten en nummers (ik kende Jack Hues alleen als zanger van laatste solo album Tony Banks). Leuk bovendien. Alle nummers waren beter dan de hele vorige ladder in elk geval. Uiteindelijk val ik dan toch vooral voor de prachtige akoestische gitaar en de mooie opbouw van Cellar Noise en het breekbare en ingetogen werkje van Hues.
0
geplaatst: 2 februari 2022, 13:50 uur
Ronde 0 - Ladder 12:
17 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) +1
16 Jack Hues - Inyenga, Part. 3
15 Last Crack - Mini Toboggan +2
12 Cellar Noise - Temple
60
Last Crack: Spannend muziekje, intrigerend, niet slecht, wel een beetje plots einde
Jack Hues: ook een plots einde, kon niet boeien, ook niet irritant
Message: Meer classic rock (Led Zep) als progressive rock, maar wel de best of de rest hier
Cellar Noise: grijpt me ook niet bij de strot, te low key, steviger na een tijdje
17 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) +1
15 Last Crack - Mini Toboggan +2
12 Cellar Noise - Temple
60
Last Crack: Spannend muziekje, intrigerend, niet slecht, wel een beetje plots einde
Jack Hues: ook een plots einde, kon niet boeien, ook niet irritant
Message: Meer classic rock (Led Zep) als progressive rock, maar wel de best of de rest hier
Cellar Noise: grijpt me ook niet bij de strot, te low key, steviger na een tijdje
0
geplaatst: 2 februari 2022, 15:13 uur
Ronde 0 - Ladder 12:
19 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) +2
15 Last Crack - Mini Toboggan
13 Cellar Noise - Temple +1
63
19 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) +2
15 Last Crack - Mini Toboggan
13 Cellar Noise - Temple +1
63
1
geplaatst: 2 februari 2022, 15:23 uur
BoyOnHeavenHill schreef:
Ik had natuurlijk al moeten weten dat ik me nergens meer over hoef te verbazen sinds ik ontdekte dat de bassist van Porcupine Tree vroeger bij Kajagoogoo speelde.
En word je verbazing toch weer wat groter als ik je vertel dat die bassist ook al jaren in de liveband zit van Kim Wilde, steevast gehuld in een Schotse kilt die hij draagt als een echte vent? (waarom weet ik dit? Ik had natuurlijk al moeten weten dat ik me nergens meer over hoef te verbazen sinds ik ontdekte dat de bassist van Porcupine Tree vroeger bij Kajagoogoo speelde.
)Dat komt omdat het nummer overloopt naar het volgende nummer en YT/Spotify nogal lomp maar niets anders dan logisch moet afbreken.
Jack: subtiel, verfijnd en smaakvol, alleen niet helemaal mijn smaak. Ik vind zijn stemgeluid ook nogal gewoontjes.
En wat een rare en superhard ingemixte "gitaarsolo" halverwege het nummer. Allesbehalve subtiel, verfijnd en smaakvol, en ook niet helemaal mijn smaak.
Toch zou ik het consumeren als het mij zal worden opgediend.
Message: ik heb de cd hiervan, maar staat al tijden op mijn wantlist op vinyl aan te schaffen, vooral vanwege de geweldige 'metal'hoes. Een van de beste Duitse platen uit de 70s. Smullen!
Last Crack: wat een toffe, maar volkomen onverwachte nominatie! Vooral omdat het toch een grotendeels vergeten cultband is. Ik kreeg destijds de promo cd opgestuurd van de Aardschok, omdat ik me lid had gemaakt. Daar werd ik helemaal wildenthousiast van, want toen (anno 1991) waren de cd's gruwelijk duur, het album nog niet eens officieel verschenen én vond ik hun debuut 'Sinister Funkhouse #17' een hele gave plaat. Toch viel me het album destijds niet helemaal mee, ik was er zelfs nogal in teleurgesteld, al wilde ik dat niet toegeven. Het was waarschijnlijk een plaat die zijn tijd en geluid ver vooruit was. Pas jaren later viel bij mij het kwartje, ook bij dit prachtige nummer. In 2005 was de band trouwens dé publiekstrekker op het Headway Festival (in Amstelveen: wie kent dat nog?).
Ongevraagd plaats ik hier een verslagje dat ik er destijds over kalkte, misschien voor een aantal hier (en/of die er ook bij waren) wel leuk om terug te lezen:
Toen ik terugkeerde van een iets te treuzelig rondje op de laatste restjes van de plaatselijke markt, vlak buiten de P60, was LAST CRACK uit Milwaukee al begonnen aan hun set. Ik wist niet wat ik zag. Ik zag… mensen. Veel mensen! Waar kwamen die ineens allemaal vandaan? Het hele weekend doorgebracht met een armoedig hoopje mensen, en bij de finale van het festival is het ineens volle bak! Gottegot, zal dat iets te maken hebben met de headliner? In ieder geval profiteerde de wederopstanding van Last Crack daar met volle teugen van, zodat we dit weekend qua publiekparticipatie konden beschouwen als een line-up met twee headliners en tien voorprogramma's. Last Crack wist ondertussen het publiek prima te vermaken met zijn sferische en redelijk toegankelijke rock, dat iets ondefinieerbaar eigenaardigs heeft, waardoor het interessant is. Begin jaren negentig had de band nogal wat media-aandacht gekregen als zijnde het kleine broertje van Jane's Addiction, al was het maar omdat de eigenzinnig zanger Buddo nogal kierewiet scheen te zijn. Ik was niet veel meer bekend dan dat hij in zijn blote reet stond op de hoes van het debuutalbum 'Sinister Funkhouse #17' (1989), maar het gegeven intrigeerde wel.
Van die getikte Lotjes merkte ik deze avond hoegenaamd niets, op zijn merkwaardige armtatoeages na. Wel viel zijn sterke stemgeluid op, dat in de menige “yeah-yeah-yeah” en “who-o-o” uithalen behoorlijk veel deed denken aan het gegalm van een jonge Bono. De naar het schijnt weer volledig originele bezetting leek mij slechts verdachte aandachttrekkerij, want de snaren werden behandeld door luitjes die voor 25 jaar konden doorgaan. Toch schenen het echt Paul Schluter, Don Bakken en Todd Winger te zijn. Een van die gitaristen had even gitaarpech – z'n gitaar kon zijn enthousiasme niet bijbenen - en terwijl de band even moest hergroeperen improviseerde Buddo prompt er op los als een new born poet. Veel oud werk kwam langs, met de nadruk op 'Burning Time', maar ook nieuwe nummers werden gepresenteerd, zoals de Tool-achtige rockvariant 'Siren Song'. Schijnbaar makkelijk, maar met onderliggende ritmes die het stiekempjes erg moeilijk maken, waardoor het boeiend bleef. Met de cult klassiekertjes 'Down Beat Dirt Messiah' en Buddo in een rattlesnake-modus gezongen 'Blood Brothers Of The Big Black Bear' kwam er na een dik uur een einde aan een sterke, maar geenszins weirde rockshow. Die mythe kan toch wel worden doorgestreept. Hoewel hun Europese minitournee, bestaande uit Headway, Winston Amsterdam en twee shows in IJsland (!) wel weer enigszins merkwaardig aandoet. Net als hun manager trouwens, die volgens mij bepaalde of we wel of geen toegift kregen en tot de bezopen conclusie kwam dat we te weinig herrie voor more! maakten. Tering, hoe hard wilde je het dan hebben?
Cellar Noise: nooit van gehoord, maar dat is per onmiddellijk veranderd. Een soort klassieke prog, maar dan heel modern en fris gebracht. Bijzonder fraai! Zo fraai dat ik zelfs genoodzaakt ben om het punt van Last Crack aan deze Italianen te geven. Of.. nog even een keer luisteren. Nee, toch net niet. Maar het hing erom.
Ronde 0 - Ladder 12:
21 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) +2
16 Last Crack - Mini Toboggan +1
13 Cellar Noise - Temple
66
0
geplaatst: 2 februari 2022, 15:37 uur
EvilDrSmith schreef:
En word je verbazing toch weer wat groter als ik je vertel dat die bassist ook al jaren in de liveband zit van Kim Wilde, steevast gehuld in een Schotse kilt die hij draagt als een echte vent? (waarom weet ik dit?
)
En word je verbazing toch weer wat groter als ik je vertel dat die bassist ook al jaren in de liveband zit van Kim Wilde, steevast gehuld in een Schotse kilt die hij draagt als een echte vent? (waarom weet ik dit?
)En ook in deze band interessante prog band, waar z'n dochter ook nog een heel aardig deuntje meezingt: Fish on Friday - Black Rain

3
geplaatst: 2 februari 2022, 15:54 uur
EvilDrSmith schreef:
word je verbazing toch weer wat groter als ik je vertel dat die bassist ook al jaren in de liveband zit van Kim Wilde, steevast gehuld in een Schotse kilt die hij draagt als een echte vent? (waarom weet ik dit?
)
Ja, dank je wel hè. Dit kan ik nu nooit meer on-weten.word je verbazing toch weer wat groter als ik je vertel dat die bassist ook al jaren in de liveband zit van Kim Wilde, steevast gehuld in een Schotse kilt die hij draagt als een echte vent? (waarom weet ik dit?
)
0
geplaatst: 2 februari 2022, 16:00 uur
ProGNerD schreef:
En ook in deze band interessante prog band, waar z'n dochter ook nog een heel aardig deuntje meezingt: Fish on Friday - Black Rain
En ook in deze band interessante prog band, waar z'n dochter ook nog een heel aardig deuntje meezingt: Fish on Friday - Black Rain
Fish On Friday? Met een dochter die moet inzingen?
Dat riekt naar één keer per week een Misplaced Childhood.

Dank voor de tip: mooi, maar het is mij wat te zoetig en te lief. En de technici hebben hoorbaar (te) veel lopen klooien aan aan haar stem: daar knap ik keihard op af.
Dan hoor ik qua dochtermateraal met geknutselde zangpartijen toch liever de dochter van Kim Wildes broer Ricky (okay, ik geef toe: die zíe ik vooral liever).
1
geplaatst: 2 februari 2022, 16:10 uur
BoyOnHeavenHill schreef:
(Ik had natuurlijk al moeten weten dat ik me nergens meer over hoef te verbazen sinds ik ontdekte dat de bassist van Porcupine Tree vroeger bij Kajagoogoo speelde.)
(Ik had natuurlijk al moeten weten dat ik me nergens meer over hoef te verbazen sinds ik ontdekte dat de bassist van Porcupine Tree vroeger bij Kajagoogoo speelde.)
En de toetsenist in Japan.
0
geplaatst: 2 februari 2022, 16:58 uur
Ronde 0 - Ladder 12:
22 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) 1
18 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +2
16 Last Crack - Mini Toboggan
13 Cellar Noise - Temple
22 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) 1
18 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +2
13 Cellar Noise - Temple
0
geplaatst: 2 februari 2022, 17:02 uur
Ronde 0 - Ladder 12:
22 Message - Dreams and Nightmares (Dreams)
19 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +1
15 Cellar Noise - Temple +2
19 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +1
15 Cellar Noise - Temple +2
1
geplaatst: 2 februari 2022, 17:36 uur
meneer, gooi jij je stemmen (van je vrouw) ook nog in de strijd? 

0
geplaatst: 2 februari 2022, 17:56 uur
Ik vond het allemaal wel lekker klinken. Ook allemaal onbekend voor mij.
Ronde 0 - Ladder 12:
21 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +2
17 Last Crack - Mini Toboggan +1
15 Cellar Noise - Temple
Ronde 0 - Ladder 12:
21 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +2
17 Last Crack - Mini Toboggan +1
15 Cellar Noise - Temple
0
geplaatst: 2 februari 2022, 18:42 uur
Ronde 0 - Ladder 12:
24 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) +2
22 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +1
17 Last Crack - Mini Toboggan
15 Cellar Noise - Temple
78
24 Message - Dreams and Nightmares (Dreams) +2
22 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +1
15 Cellar Noise - Temple
78
1
geplaatst: 2 februari 2022, 18:50 uur
Ronde 0 - Ladder 12:
24 Message - Dreams and Nightmares (Dreams)
23 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +1
17 Cellar Noise - Temple +2
81
Kort van stof. Maarruh Outlaw104, de stemmen van mijn vrouw (klinkt wat hallucinerend) gaan weinig tot niet mee geteld worden. Ze vindt het regelmatig herrie en dan zet ik wat wat anders op of gooi haar koptelefoontjes toe. Mijn vrouw is meer van Bon Iver, The Beatles, Big Red Machine enzo. Wel een groot Marillion fan. En ze kan alles van Genesis wel meezingen enzo.
23 Jack Hues - Inyenga, Part. 3 +1
17 Cellar Noise - Temple +2
81
Kort van stof. Maarruh Outlaw104, de stemmen van mijn vrouw (klinkt wat hallucinerend) gaan weinig tot niet mee geteld worden. Ze vindt het regelmatig herrie en dan zet ik wat wat anders op of gooi haar koptelefoontjes toe. Mijn vrouw is meer van Bon Iver, The Beatles, Big Red Machine enzo. Wel een groot Marillion fan. En ze kan alles van Genesis wel meezingen enzo.
0
geplaatst: 2 februari 2022, 19:00 uur
Ronde 0 - Ladder 13:
Allman Brothers Band - In Memory of Elizabeth Reed
Kauan - Akva
Antimatter - Killer
Sound Of Contact - Cosmic Distance Ladder
Deadline: donderdag 3 februari om 19:00
Allman Brothers Band - In Memory of Elizabeth Reed
Kauan - Akva
Antimatter - Killer
0
geplaatst: 2 februari 2022, 19:02 uur
Ronde 0 - Ladder 13:
2 Allman Brothers Band - In Memory of Elizabeth Reed
Kauan - Akva
1 Antimatter - Killer
2 Allman Brothers Band - In Memory of Elizabeth Reed
Kauan - Akva
1 Antimatter - Killer
1
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 februari 2022, 19:27 uur
meneer schreef:
Bon Iver, The Beatles, Big Red Machine enzo
Er gaan dagen voorbij dat ik ze niet in één adem noem, de alfabetische link niet te na gesprokenBon Iver, The Beatles, Big Red Machine enzo
0
geplaatst: 2 februari 2022, 19:28 uur
Ronde 0 - Ladder 13:
4 Allman Brothers Band - In Memory of Elizabeth Reed +2
Kauan - Akva
1 Antimatter - Killer
1 Sound Of Contact - Cosmic Distance Ladder +1
De ABB is nauwelijks prog te noemen, maar dit is wel een heerlijk nummer dat alle (nou ja, véél) kenmerken heeft. Daardoor wint het zelfs van Sound Of Contact, die voor mij wel een enorm lekkere verrassing is. Collins?!
4 Allman Brothers Band - In Memory of Elizabeth Reed +2
Kauan - Akva
1 Antimatter - Killer
1 Sound Of Contact - Cosmic Distance Ladder +1
De ABB is nauwelijks prog te noemen, maar dit is wel een heerlijk nummer dat alle (nou ja, véél) kenmerken heeft. Daardoor wint het zelfs van Sound Of Contact, die voor mij wel een enorm lekkere verrassing is. Collins?!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 2 februari 2022, 19:34 uur
Ronde 0 - Ladder 12:
23 Jack Hues - Inyenga, Part. 3
17 Cellar Noise - Temple
Last Crack en Cellar Noise scoorden beide 6x2 en 5x1 punten. Ook hier moet dus aan het eind van de ronde in een extra KO besloten worden welk van de twee nog mag herkansen.24 Message - Dreams and Nightmares (Dreams)
23 Jack Hues - Inyenga, Part. 3
17 Cellar Noise - Temple
0
geplaatst: 2 februari 2022, 19:36 uur
Ronde 0 - Ladder 13:
6 Allman Brothers Band - In Memory of Elizabeth Reed 2
Kauan - Akva
2 Antimatter - Killer 1
1 Sound Of Contact - Cosmic Distance Ladder
6 Allman Brothers Band - In Memory of Elizabeth Reed 2
Kauan - Akva
2 Antimatter - Killer 1
1 Sound Of Contact - Cosmic Distance Ladder
0
geplaatst: 2 februari 2022, 19:39 uur
BoyOnHeavenHill schreef:
Daardoor wint het zelfs van Sound Of Contact, die voor mij wel een enorm lekkere verrassing is. Collins?!
Daardoor wint het zelfs van Sound Of Contact, die voor mij wel een enorm lekkere verrassing is. Collins?!
Yep, Simon Collins, zoon van Phil. Maar je moet hier uitkijken om dat hardop te schrijven want het kan zijn dat dit nummer dan geen punten meer krijgt..
0
geplaatst: 2 februari 2022, 19:41 uur
Ronde 0 - Ladder 13:
6 Allman Brothers Band - In Memory of Elizabeth Reed
3 Antimatter - Killer +1
3 Sound Of Contact - Cosmic Distance Ladder +2
0 Kauan - Akva
Kauan: Monotoon, absoluut niet mijn ding
Allmann BB: Southern bluesrock natuurlijk, niet slecht, maar er is ook beter
Antimatter: Goede song, wederom, niet heel bijzonder, maar prima, wint dus van ABB
Sound of Contact: Heerlijke instrumental ontdekking van vorig jaar, daarom wederom genomineerd
6 Allman Brothers Band - In Memory of Elizabeth Reed
3 Antimatter - Killer +1
3 Sound Of Contact - Cosmic Distance Ladder +2
0 Kauan - Akva
Kauan: Monotoon, absoluut niet mijn ding
Allmann BB: Southern bluesrock natuurlijk, niet slecht, maar er is ook beter
Antimatter: Goede song, wederom, niet heel bijzonder, maar prima, wint dus van ABB
Sound of Contact: Heerlijke instrumental ontdekking van vorig jaar, daarom wederom genomineerd
0
geplaatst: 2 februari 2022, 19:44 uur
meneer schreef:
Ze vindt het regelmatig herrie en dan zet ik wat wat anders op of gooi haar koptelefoontjes toe.
Kijk maar uit, ze heeft zojuist wel een KO veroorzaakt...Ze vindt het regelmatig herrie en dan zet ik wat wat anders op of gooi haar koptelefoontjes toe.
0
geplaatst: 2 februari 2022, 19:44 uur
Casartelli schreef:
Er gaan dagen voorbij dat ik ze niet in één adem noem, de alfabetische link niet te na gesproken
Er gaan dagen voorbij dat ik ze niet in één adem noem, de alfabetische link niet te na gesproken
Barillion bekte best beroerd, ja.
* denotes required fields.