MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #6: Midwest Emo!

zoeken in:
Dit is er echt wel eentje om in te lijsten, en dan kan ik nog niet eens alle topnummers hier noemen!

01. Jimi Hendrix - All Along the Watchtower
02. The Doors - Riders on the Storm
03. Suzanne Vega - Marlene on the Wall
04. The Rolling Stones - Paint It Black
05. Björk - Jóga
06. Kristin Hersh & Michael Stipe - Your Ghost
07. The Doors - Light My Fire
08. Barclay James Harvest - Mocking Bird
09. The Church - Myrhh
10. Sinéad O'Connor - Troy

vinejo schreef:
(quote)

Dat zou ik jammer vinden, gezien sommigen mss stemden met haar voortijdige dood in gedachten.

Je kunt gerust zijn, als Sinéad nog had geleefd had ze bij mij eveneens op 1 gestaan

Casartelli schreef:
Ik heb een periode van mijn leven veel naar Arrow Classic Rock geluisterd en de bekendste nummers van Jimi Hendrix zaten daar (zoals nog heel veel andere) op hoge rotatie. En die nummers (d.w.z. ook Hey Joe, Foxy Lady, etc.) vond ik over het algemeen wollig en drammerig - het is me nooit gelukt 's mans historische status te horen of de muziek anderszins in zijn tijd te zien.

Nog bedankt voor je verhelderende betoog. Ik kan me er maar weinig bij voorstellen en ben het zeer met je oneens, maar tof om je argumentatie eens te lezen.

1. Moby - Go
2. ABC - All of My Heart
3. The Charlatans - The Only One I Know
4. This Mortal Coil – Song to the Siren
5. Tears For Fears - Pale Shelter
6. Ladytron – Playgirl
7. De La Soul - Eye Know
8. Soft Cell - Tainted Love
9. ABC - The Look of Love (Part One)
10. Tears For Fears - Head Over Heels

Jammer van Big Thief - Not, dat was anders mijn nummer 1 geweest....

01. This Mortal Coil – Song to the Siren
02. Björk - Jóga
03. The Pogues & Kirsty MacColl - Fairytale of New York
04. Sinéad O'Connor - Troy
05. The Charlatans - The Only One I Know
06. Pixies - Gigantic
07. Françoise Hardy - Tous les garçons et les filles
08. The Cure - A Forest
09. Suede - Animal Nitrate
10. Noordkaap - Een Heel Klein Beetje Oorlog

Toch gelukt.

1. ABC - The Look of Love (Part One)
2. Adamski - Killer (ft. Seal)
3. Moby - Go
4. a-Ha - Take on Me
5. Soft Cell – Tainted Love
6. The Rolling Stones - Paint It Black
7. This Mortal Coil – Song to the Siren
8. Suzanne Vega - Luka
9. Bobby Womack - Across 110th Street
10. The Cure - A Forest

Eindstand Greatest Hits Of Greatest Hits 2023

Met dank aan de 56 stemmers komen we tot de volgende eindlijst.

Achter de titel staat eerst het aantal punten en vervolgens het aantal lijstjes waarin het nummer voorkomt.

41 . The Church - Myrhh 17 - 5
40 . Hot Chocolate - Emma 32 - 8
39 . John Mellencamp - Paper in Fire 34 - 6 - Nr.1 van Poeha
38 . a-Ha - Hunting High and Low 38 - 9
36 . Pet Shop Boys - Love Etc. 43 - 8
36 . Tears For Fears - Pale Shelter 43 - 10
35 . Rory Gallagher - A Million Miles Away 44 - 8 - Nr.1 van EvilDrSmith
34 . Julia Holter - Horns Surrounding Me 45 - 9 - Nr.1 van Arno
33 . Noordkaap - Een Heel Klein Beetje Oorlog 46 - 9
32 . a-Ha - Take on Me 49 - 10
31 . ABC - The Look of Love (Part One) 50 - 13 - Nr.1 van esteban

29 . Françoise Hardy - Tous les garçons et les filles 51 - 10
29 . Ladytron – Playgirl 51 - 12
27 . Suede - The Wild Ones 52 - 9
27 . The Tragically Hip - Nautical Disaster 52 - 7 - Nr.1 van motel matchesFinnBonk
26 . Barclay James Harvest - Mocking Bird 55 - 9 - Nr.1 van dynamo d
24 . ABC - All of My Heart 58 - 9 - Nr.1 van andrépureshores
24 . Suede - Animal Nitrate 58 - 12
23 . My Morning Jacket - Dondante 59 - 8 - Nr.1 van HedserOutlaw104TeunnisMarcodB
22 . Moby - Go 60 - 15 - Nr.1 van Martijn Jonkers
21 . This Mortal Coil - You and Your Sister 61 - 12 - Nr.1 van Poek

ABC, Suede en a-Ha mogen douchen en naar huis.

Keurige 26e plek van Barclay James Harvest - Mocking Bird. Dat had ik niet verwacht.

Emma 1-na-laatste zou me niet moeten verbazen, maar treurig is het wel

20 . Soft Cell – Tainted Love 65 - 17 - Nr.1 van aERodynamIC

18 . De La Soul - Eye Know 67 - 11 - Nr.1 van jeroentjuhh

18 . The Doors - Light My Fire 67 - 12

17 . Kristin Hersh & Michael Stipe - Your Ghost 69 - 17 - Nr.1 van Bucquoy

16 . Pixies - Gigantic  75 - 13 - Nr.1 van koosknook

Your Ghost van Kristin Hersh & Michael Stipe is wel een bijzondere deelnemer. Dit nummer doet voor de derde keer in vier jaar tijd mee aan de finale van The Greatest Hits Of Greatest Hits. In 2020 als nummer 2 van Greatest Hits of Kristin Hersh en Tanya Donelly. In 2021 via Greatest Hits of Kristin Hersh solo. Nu als winnaar van de Greatest Hits of Duetten. Dit is wel de laagste plaats in de finale voor Your Ghost. Twee jaar geleden stond het nummer op 8. Ze zijn bovendien gepasseerd door de nummer 2 uit de duetten battle.

15 . Jimi Hendrix - All Along the Watchtower 81 - 14 - Nr.1 van Choconas

14 . Tears For Fears - Head Over Heels 85 - 14 - Nr.1 van herman

13 . Suzanne Vega - Luka 89 - 21 - Nr.1 van ranjaTitmeister

12 . Adamski - Killer (ft. Seal) 94 - 17 - Nr.1 van vigil yeahyeahyeah

11 . De La Soul - A Roller Skating Jam Named "Saturdays" 100 - 16 - Nr.1 van Gyzzz

Met De La Soul passeren we de 100 punten grens. Het is de een hoogste track uit de nummer 2 play offs. A Roller Skating Jam Named "Saturdays" haalt hier 33 punten meer dan de winnaar van De La Soul Greatest Hits die we hier op een gedeelde 18e plaats vinden.

50tracks schreef:
In 2020 als nummer 2 van Greatest Hits of This Mortal Coil / The Hope Blister.

Dit klopt om twee redenen niet: het nummer deed daaraan niet mee en die GH was in mei 2021.

Even opgezocht en ranja organiseerde een GH van Throwing Muses + solo, daar werd het nummer tweede.

Maar wel opmerkelijk ja!

10 . Suzanne Vega - Marlene on the Wall 102 - 16

De winnaar van de Greatest Hits van Suzanne Vega staat twee plaatsen hoger dan nummer 2 Luka. Opvallend is dat Marlene on the Wall bij niemand op 1 staat. Op nummer 7 komen we straks het einge andere nummer in de top 10 tegen dat geen nummer 1 positie heeft behaald.

Poek je hebt uiteraard gelijk. Verkeerd geknipt en geplakt moet uiteraard de Greatest Hits of Kristin Hersh en Tanya Donelly in september 2020 zijn. In oktober 2021 de Greatest Hits of Kristin Hersh Solo.

9 . The Rolling Stones - Paint It Black 103 - 20
De nummer 1 van Justus18 en west.

Een band die bijna jaarlijks in onze Greatest Hits Top 10 staat. Vorig jaar met Sympathy for the Devil (ook op 9) en twee jaar geleden met Gimme Shelter (op 4) en wederom Sympathy for the Devil (op 10). Dit keer in de eindlijst via de Greatest Hits van de top 2500 aller tijden van de Top 40. Glorieus winnaar met ook nog (I Can't Get No) Satisfaction op 2.

50tracks schreef:
Een band die bijna jaarlijks in onze Greatest Hits Top 10 staat. Vorig jaar met Sympathy for the Devil (ook op 9) en twee jaar geleden met Gimme Shelter (op 4) en wederom Sympathy for the Devil (op 10). Dit keer in de eindlijst via de Greatest Hits van de top 2500 aller tijden van de Top 40. Glorieus winnaar met ook nog (I Can't Get No) Satisfaction op 2.

Dat bandje doet het best goed dan!

In 2041 gaat ik een gh editie doen over de beste protest Song van dat afgelopen decennium, zul je zien dat " Rolling Stones" het daar ook weer goed doen

8 . The Charlatans - The Only One I Know 112 - 23

Nummer 1 van EttaJamesBrown Ries_72

Toen een Even Tot Hier Greatest Hits lastig bleek om te organiseren werd een Greatest Hits of Madchester ingelast. Weliswaar zonder de vaandeldrager van deze stroming, The Stone Roses, maar met genoeg andere geweldige deelnemers. Glorieus winnaar werd The Only One I Know. Organisator Poek schreef toen over dit nummer
Zoals wel meer Madchesternummers wordt in The Only One I Know van andere nummers geleend. Zo wordt een aantal malen de tekst "everyone has been burned before, Everybody knows the pain" gezongen, geleend van een (best wel mooi) nummer van The Byrds. En luister eens naar Deep Purple - Hush rond seconde 25 en ook You Keep Me Hangin' On is een inspiratiebron geweest.

Puur op basis van aantal vermeldingen (23x) in een Top 10 zou het nummer zelfs in onze Top 3 zijn geëindigd.

7. The Pogues & Kirsty MacColl - Fairytale of New York 114 - 18

Net als Suzanne Vega haalt dit nummer geen enkele eerste plaats. De 18 keer dat het nummer in een Top 10 staat levert voldoende punten op om de winnaar van de Duetten Greatest Hits (Kristin Hersh & Michael Stipe) ruimschoots te passeren (DAB-effect?) . Het nummer is daarmee ook de hoogst geeindigde nummer 2.

In 2021 stond het nummer ook ale eens in de finale toen vanwege een Alternatieve X-mas Songs Greatest Hits

6. Björk - Jóga 119 - 20

Nummer 1 van Brunniepoo

Organisator van de Björk battle ArthurDZ schreef een mooie ode.
Ik wil heel graag in mijn leven ooit eens op vakantie gaan naar IJsland. En als het zover is, wil ik ook heel graag ergens op de top van een heuvel of berg uitkijken over de vallei beneden en dan Joga van Björk luisteren. Dan zal mijn leven pas echt compleet zijn. Tot die tijd mag deze prachtsong zich ook gewoon winnaar van de Greatest Hits of Björk anno 2023 noemen, ook een mooie eer!

5. This Mortal Coil – Song to the Siren 120 - 19

Nummer 1 van Rudi S en El Ninjo

Ook twee jaar gelden stonden de twee This Mortal Coil songs in de finale Toen eindigde Song to the Siren op 5 You and Your Sister op 6 met 17 punten verschil. Toen via de Greatest Hits of This Mortal Coil / The Hope Blister. Nu eindigt Song to the Siren met bijna twee keer zoveel punten, 120 versus 61, dan You and Your Sister.
Nu is het opmerkelijke dat Song to the Siren via een andere Greatest Hits de finale heeft gehaald als You and Your Sister. Deze laatste komt als runner up uit de Kim & Kelley Deal (The Breeders en meer) Greatest Hits. Song to the Siren won eerder in 2023 de Greatest Hits van covers die de top 40 hebben gehaald.

4. The Doors - Riders on the Storm 132 - 19

Nummer 1 van wendyvortex BlackFinch

Riders On The Storm laat dit keer de andere Doors klassieker, Light My Fire, opmerkelijk makkelijk achter zich. Met132 tegen 67 punten is de overwinning veel ruimer dan tijdens de Doors Greatest Hits toen het verschil slechts 7 punten was. The Doors was met 39 deelnemers overigens de populairste Greatest Hits van 2023 van een enkele artiest. Organisator Simon77 schreef toen
Het -volgens Ray Manzarek- laatste nummer dat de band met zijn vieren opnam. Robby Krieger heeft aangegeven dat het nummer gebaseerd is op (Ghost) Riders in the Sky: A Cowboy Legend, een van oorsprong countrylied uit 1948 van de Amerikaan Stan Jones, die de melodie baseerde op When Johnny Comes Marching Home dat populair werd in de Amerikaanse burgeroorlog. De jonge Jim Morrison verplaatste zich vaak liftend van A naar B over de uitgestrekte wegen en was gefascineerd door de mensen die hij daardoor ontmoette en hun verhalen. Hij verwerkt dit in een script voor een toneelstuk 'The Hitchhiker (An American Pastoral)' waarin de hoofdpersoon zich ontwikkelt tot een liftende seriemoordenaar. 'There's a killer on the road' refereert hieraan.

3. Bobby Womack - Across 110th Street 133 - 21

De nummer 1 van thelion Edgar18 Mastroianni 50tracks

De winnaar van de Tarantino Greatest Hits. motel matches schreef toen
Het nummer was de titelsong van de gelijknamige film uit de jaren 70, maar door Jackie Brown kreeg het een tweede leven. Dat gold ook voor Bobby Womack zelf die daardoor terecht weer in de belangstelling kwam en later nog een glansrol bij de Gorillaz vervulde. Schitterend nummer.

Toen ik de finale lijst zag had ik wel een idee over de Top 4. Meestal is de MuMeLadder, onze Top 2000, een goede voorspeller. Vooraf was er in mijn ogen dan ook één gedoodverfde favoriet en een gevaarlijke challenger. Met misschien twee outsiders. De favoriet was uiteraard A Forest van The Cure. Het nummer staat ieder jaar hoog in onze MuMeladder en stond in 2020 nog eerste. Daarna al drie jaar op rij tweede.
Dit jaar kwam in het jaar van haar overlijden ineens Sinéad O'Connor opzetten. Nooit eindigde ze hoger dan de 23e plaats, vorig jaar stond ze nog 87e, om dit jaar op de 4e plaats te eindigen. En als de voortekenen niet bedriegen gaat ze ook daar The Cure bedreigen.

Het derde nummer dat de afgelopen jaren twee keer onze eindlijst (top 32) haalde was Across 110th Street van Bobby Womack. Riders On The Storm van The Doors heeft in een verder verleden drie keer de eindlijst gehaald. De laatste keer was in 2009. Dat leek op een logische Top 4. Maar de goede kijkers hadden al gezien dat er toch een verrassende nummer 1 is. De winnaar van de Greatest Hits Finale van 2018 wordt nu tweede.

2 . The Cure - A Forest 168 - 25

Nummer 1 van DjFrankie Simon77 Choconas Jizze ECooper vinejo

1. Sinéad O'Connor - Troy 187 - 29

Troy was de winnaar van het Sinead eerbetoon door EttaJamesBrown. En hier 8x nummer 1 door ABDrums Casartelli wavanbuuren Johnny Marr GrafGantz likeahurricane ranboy Funky Bookie

El Ninjo beschreef het zo in de finale van de MuMeLadder 2023.
De DAB van het jaar kunnen we gerust stellen. In 6 eerdere finales wist Sinead nooit hoger dan de 23e plaats te scoren en sinds 2019 ontbrak ze in de finale. Maar zoals wel vaker met artiesten die overlijden zie je ze eind van het jaar hoog in allerlei eindejaarslijstjes verschijnen en dat is met Troy niet anders in onze MusicMeterLadder top 2000.
Hier verslaat ze nu ook The Cure en lijkt het einde van de opmars nog niet in zicht

Dank allen voor de deelname. Hoogste tijd voor de eerste Greatest Hits van 2024: Sufjan Stevens

Volgens mij is dit het meest actuele lijstje
5 jan - Hedser (Sufjan Stevens)
12 jan - vigil (OMD)
19 Jan - dynamo d (Arno / T.C. Matic)
26 jan - DjFrankie (The Cramps)
02 feb - Arno (Slowdive)
09 feb - wendyvortex (Carnavalskrakers)
16 feb - Poek - (Joe Jackson Live 1980/86)
23 feb - EttaJamesBrown (The Pogues, Shane McGowan & The Popes)
1 mrt - Bonk (Arjen Lucassen)
8 mrt - ArthurDZ (Joni Mitchell)

Wat betekent DAB? Iets met bonus van overlijden?

Denk dat Fairytale of NY komend jaar weer hoge ogen gaat gooien

En dank 50tracks voor de organisatie

EttaJamesBrown schreef:
Wat betekent DAB? Iets met bonus van overlijden?

dode artiesten bonus inderdaad, bij de radio 2 top 2000 ook erg van invloed

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:36 uur

geplaatst: vandaag om 15:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.