MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Mijn favoriete Suede album

zoeken in:
3. Coming Up

Het eerste album zonder de inbreng van Bernard Butler. Ik vind het vooral een heerlijk fris geluid hebben. Opener Trash knalt alvast heerlijk uit de speakers. By the Sea blijft absoluut één van mijn favoriete ballads. Er staan sowieso meerdere bijzonder fraaie composities op. Er bleek, gelukkig, wel degelijk leven na Butler.

5. Autofiction (2022)
4. Sci-fi Lullabies (1997)
3. Coming Up (1996)

Hun party-album, hun Britpop-album, hun eerste Post Butler-album. Duidelijk een andere sound, wat luchtiger, 'makkelijker' zouden anderen zeggen, maar daarom niet minder lekker. Heerlijke feelgoodplaat, met 10 songs waarvan de helft op single verscheen, maar dat hadden er ook zeven kunnen zijn. Killer song na killer song, en dan nog heerlijk nagenieten in de laatste drie wat rustiger nummers, Picnic, Chemistry en SN.

4. Suede (1993)
Het debuut - en wat voor een.. Animal Nitrate was een prima keuze als single, zo kort voor de release van het album. Echte ‘bazen’ track en dat voor een paar jonge honden met slechts 2 singles op hun naam. So Young lag enigszins in het verlengde en de beste track van het album kwam uiteindelijk toch niet op single uit: Pantomime Horse.

En in die tijd bleef het niet daarbij. Iedere single had ook zijn eigen juweeltjes als b-kant(jes). My Insatiable One mag daarbij zeker niet onvermeld blijven .. damn, wat waren ze toen al goed.,

5. Autofiction (2022)
3. Coming Up (1996)
2. Suede (1993)

Het debuut bij mij op 2. Van ‘the best new band in Britain’ in 1992 in de pers gelijk door naar het best verkopende debuutalbum sinds FGTH in 1993. Een Britse hype was het zeker. Dan is het vaak moeilijk om aan de torenhoge verwachtingen te voldoen, maar ze slagen met vlag en wimpel. Vier classic singles maar daarnaast ook sublieme album tracks als Pantomime Horse, Sleeping Pills en het meesterlijke The Next Life.

5. Night Thoughts (2016)
3. Coming Up (1996)
2. Suede (1993)

Ik weet nog goed dat ik na het lezen van de review in de OOR destijds het debuutalbum van Suede heb geleend in de bibliotheek. Ik wist tijdens de eerste luisterbeurt al dat ik naar iets bijzonders aan het luisteren was maar het helemaal plaatsen kon ik toen nog niet. Behoudens de slotsong The Next Life. Die kwam even binnen! Het pianowerk deed me denken aan dat van mijn favoriete componist Beethoven. Ik heb daarna het album zelf aangeschaft en ben ik er meer en meer van gaan houden. Hoewel het magnum epos nog moest volgen is dit debuut er natuurlijk eentje om in te lijsten. Johan noemt hierboven voor mij ook de twee andere favorieten: Pantomime Horse en (vooral) Sleeping Pills. Fantastisch album.

05. Autofiction (2022)
04. Suede
03. Coming Up (1996)

02. Bloodsports (2013)
Suede - Bloodsports (2013) - MusicMeter.nl

Fenomenaal en blijkbaar ietwat onderschat album van de heren uit het mooie jaar 2013. Mijn vinkjes staan bij albumopener Barriers en For the Strangers.

1. Dog Man Star (1994)

In mijn top-10 dus logischerwijs mijn fave van Suede. Hun Magnus opus.

De gehele lijst:

1. Dog Man Star (1994)
2. Suede (1993)
3. Coming Up (1996)
5. Autofiction (2022)
6. Head Music (1999)
7. Bloodsports (2013)
8. Night Thoughts (2016)
9. The Blue Hour (2018)
10. A New Morning (2002)

05. Autofiction (2022)
04. Suede
03. Coming Up (1996)
02. Bloodsports (2013)

01. Dog Man Star (1994)

Ook bij mij op 1, laat de herfst maar komen! Mijn sterren staan bij Daddy's Speeding, The 2 of Us en Introducing the Band naar die hadden bij vrijwel elke nummer kunnen staan.

5. Night Thoughts (2016)
3. Coming Up (1996)
2. Suede (1993)
1. DogManStar (1994)

Tsja, kon niet missen inderdaad. Ik kom superlatieven tekort voor dit meesterwerk. Echt belachelijk goed. Vanaf de eerste tonen van "Introducing the Band" tot aan de laatste van "The Still Life" wordt je meegezogen in een bizarre trip. Een band op haar absolute hoogtepunt. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik pas vele jaren na dato erachter kwam dat met "with ice in her blood" iets anders werd bedoeld dan letterlijk ijs . Ik zou een boek kunnen schrijven over dit album. En hoe mooi is het dat mijn allereerste concert ooit die van Suede was in Tivoli Utrecht ten tijde van dit album. Om nooit meer te vergeten. Suede

3. Autofiction (2022)
2. Coming Up (1996)
1. Dog Man Star (1994)

Wat gaat zo’n week toch snel …

Over de nummer 1 zijn we het wel duidelijk eens. Ook niet echt een verrassing. Het is de som der delen die het zo’n mooi geheel maken. Kan me nog wel herinneren dat ik destijds baalde van het feit dat Stay Together niet op het (reguliere) album staat, maar ik zou ook niet weten met welke track deze had moeten gewisseld.

Ik las een tijd terug dat Brett spijt had van The Chemistry Between Us als track op Coming Up. Laat dat nou mijn favoriete track van dat album zijn..

En voor de volledigheid ook nog mijn nummer 3: Autofiction is weer het bewijs dat het de moeite loont om sommige bands te blijven volgen - ook al komen ze met album nummer zoveel. Topnunner van dit album: Personality Disorder; oftewel Brett goes punk (nou ja, bijna dan ..).

1. Coming Up (1996)

Hun meesterwerk....zo!

Gast
geplaatst: vandaag om 05:18 uur

geplaatst: vandaag om 05:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.