MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Madonna: Alle Singles Gerangschikt-meter

zoeken in:
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/madonna-fashion-1534422836.jpg

Op de website van The Guardian heb je zo'n rubriek genaamd 'ranked', waarop de cultuurredactie iedere week favoriete singles, albums, films, etc. van deze of gene artiest/acteur/filmmaker/etc. rangschikt. Het leek me wel leuk om een poging te doen hier een Musicmeter-equivalent rond op te zetten met het aloude -meter-concept als basis, met Madonna in de hoofdrol.

Waarom Madonna?

Omdat ze de ideale artiest is voor dit topic. Op Musicmeter wordt ze op een vreemde manier zowel onderschat als op waarde geschat. Wanneer het over haar gaat, blijken we allemaal wel op zijn minst een beetje fan van haar te zijn. Alleen, het gaat ook bijna nooit over haar. Tijd dus om haar nog eens uit de mottenballen te halen, want hoe vreemd ze zich de laatste jaren ook is gaan gedragen, ze verdient dezelfde lof als haar collega's Prince, Michael Jackson en George Michael. Lof die ze helaas veel te weinig krijgt. Misschien kan dit topic daar wat aan veranderen?

Daarnaast is ze ook een innovatiekameleon à là David Bowie gebleken doorheen haar lange carrière, wat haar reis een leuke maakt om in dit topic na te lopen. Een reis vol artistieke hoogte-en dieptepunten. Maar wat precies de hoogte- en wat precies de dieptepunten zijn, zelfs daar zijn de meningen over verdeeld. Dan lijkt me een topic als dit extra leuk.

Hoe gaat het precies in zijn werk?

Ik post iedere dag/twee dagen een nieuwe Madonna-single, inclusief wat extra informatie, chronologisch vanaf haar debuut in 1982 tot in de tegenwoordige tijd. Jullie hebben tot de volgende song gepost wordt om de huidige entry een score op 10 te geven. Zo maken we tijdens onze reis door haar oeuvre langzaam maar zeker een Madonna-singlestoplijst!

Mag ik jullie wel vragen om niet op de zaken vooruit te lopen en niet te stemmen op liedjes die nog moeten langskomen? Zo krijgt iedere single zijn momentje in de spotlights. Met terugwerkende kracht stemmen op nummers die al langsgekomen zijn mag uiteraard wel.

Alleen officiële singles doen mee, geen promo's.

Waarom chronologisch?

Het moet ook niet te veel op eerdere meter-topics lijken, natuurlijk. Daarnaast lijkt het me fijn om via dit topic samen het verhaal van haar carrière af te lopen. Iedere single als een ander hoofdstuk in het Book Of Madge.

Waarom alleen singles?

Het moet ook niet te veel op eerdere meter-topics lijken, natuurlijk. Ook al heeft ze de nodige interessante deep cuts afgeleverd, het is niet de bedoeling dat ook zij hoofdmoot worden van dit topic.

En hierna?

Zien we dan wel weer. Eerst kijken of deze formule aanslaat!

Alvast enkele mogelijke liefhebbers taggen... later vandaag/morgen komt entry 1!

Johnny Marr, Teunnis, aERodynamIC, Arrie, starbright boy, Superbitch, GrafGantz, Gert1980, Minneapolis, west, NewYorkCityLight, pureshores, Bucquoy, musicfriek, laxus11, Dance Lover, nico1616...

Everybody!

#1: Everybody (1982, Madonna)

Iedereen moet ergens beginnen, ook Madonna Ciccone. Begin jaren '80 woonde ze in New York (naar verluidt was Thurston Moore van Sonic Youth eventjes haar buurman) en probeerde ze uit alle macht met haar voet de deur van de muziekindustrie het sluiten te beletten. Ze zat eventjes in het bandje The Breakfast Club (die later in het decennium nog twee leuk hitjes scoorden met Right On Track en Never Be The Same) samen met haar vriendje Dan Gilroy, en toen dat uitging, richtte ze met haar nieuwe beau Stephen Bray een nieuw project op, Emmy & The Emmys. Een demo werd opgenomen, maar toen besloot Madonna dat goede bandnamen verzinnen niks voor haar was, en ging ze solo.

Everybody was een van de eerste nummers die ze in deze periode schreef. Ze slaagde er met de nodige dosis lef in haar demo gespeeld te krijgen in de in die tijd super hippe dancetempel Dancetaria, waarna de bal aan het rollen ging. Chris Blackwell (jawel, dé Chris Blackwell) van Island Records had als eerste de mogelijkheid om haar te tekenen, maar deed dat niet, waarop Seymour Stein (jawel, dé Seymour Stein) van Sire zijn kans zag. Vanuit zijn ziektebed nog wel, zoveel potentie zag hij in de jonge Madonna. Belle & Sebastian hebben later nog een liedje voor hem geschreven als bedanking hiervoor, denk ik.

De singleversie van Everybody werd opgenomen in de studio van Arthur Baker, met Madonna zelf die de opname moest bekostigen (ah muziekindustrie, wat een vuile business blijf je toch). Een nieuw liefje, Mark Kamins, werd ingeschakeld als producer, maar dat verliep zo stroef dat hij niet al te lang in the picture bleef. Niet het eerste slachtoffer van Madonna's ijzeren wil, en ook niet de laatste.

Everybody was geen hit op de radio, maar bereikte wel het clubpubliek van de VS: een derde plek in de Dance Charts was een feit.

Wat vinden jullie?

Tja, nog een topicje, waarom ook niet hé!

Beetje generic, maar ik heb er toch altijd wel een zwak voor gehad.

6,5

6.7 Leuk debuut maar de echte knallers komen nog

5,8
Matig debuut

6.0 leuk maar ook wel één van de mindere van het debuut

Voor Everybody in de extended mix: 7,7

Mèh... 't is hier nog een kale, karige en eentonige bedoening. Het leukste is het plukken aan de bas halverwege het liedje.
5,2

Een 6!

Leuk, maar niet meer dan dat. Live versie van The Virgin Tour heb ik wel altijd heel lekker gevonden, maar van haar debuut album is het toch wel één van de mindere nummers, al wordt dat album nergens slecht. Toch wel lichtelijk ondergewaardeerd debuut!

6 niet bepaald een favoriet hier.

Leuk, al die animo!

5,5

Op basis van deze single had ik haar geen glansrijke carrière toegeschreven eigenlijk.

Geen Madonna fan.
Maar wel een fan van een ambitieus topic als dit.
Misschien sluit ik nu en dan eens aan.

Moest duidelijk nog de schroom van zich af gooien, maar soms loont het wel om eerst voorzichtig een beetje naam te maken voordat je echt je eerste bom dropt.

6

Everybody: 6,5

En we hebben een eerste koploper! Maar of die lang bovenaan gaat staan, betwijfel ik.

1. Everybody 6,242857143 21 stemmen

#2: Burning Up (1983, Madonna)

Bij Sire Records waren ze tevreden over de ontvangst van Everybody, dus mocht Madonna een album opnemen. Een van de eerste nummers waar ze aan begon te werken was Burning Up, een liedje dat ook al prijkte op dezelfde demo als die waarop Everybody stond. Madonna was echter niet helemaal tevreden met de manier waarop de haar toegewezen/opgedrongen producer Reggie Lucas het liedje naar zich toe probeerde te trekken, dus vroeg ze haar vriend(je?) John ‘Jellybean’ Benitez de track te remixen.

Het resultaat is het nummer waar we vandaag naar gaan luisteren. In de VS werd het opnieuw alleen een hit in de dance-hitlijst, in Australië echter belandde het in de top 20 van de reguliere charts. Wat een cool land is het toch ook.

Burning Up is ook het eerste Madonna-nummer met een in het oog springende video, waarin we een vroege variant zien van de ‘laat je niet doen door mannelijke autoriteitsfiguren’-thema’s waar ze doorheen haar carrière nog vaak naar zou blijven terugkeren. Doorheen de hele clip wordt ze gepresenteerd als een typische hulpeloos slachtoffer dat smachtend op haar man wacht, maar op het einde blijkt het Madonna zelf te zijn die achter het stuur van de naar huis snellende wagen zit, in plaats van een of andere stoere man. Fun fact: de regisseur van de clip is Steve Barron, dezelfde als die van Billie Jean (en Toto’s Africa, for that matter).

Wat is hier het verdict? Een vooruitgang op de voorganger of een sophomore slump?

7,3

Leuk nummer al. She could be a star, she could go far

Nog ietsje minder dan Everybody:

6,1

Kleine stap terug dus. Een sophoroom slurf.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:46 uur

geplaatst: vandaag om 15:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.