MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #3

zoeken in:
Wel heel erg braaf… 6,5

Dat ben ik met mijn bovenbuurman eens. Het liedje heeft best potentie, maar die komt er van geen kant uit.

4,5

The Love Affair - Everlasting Love 7,3
Sandra - Everlasting Love 3,2
U2- Everlasting Love 5,4
Jamie Cullum - Everlasting Love 7
Creedence Clearwater Revival - Travelin' Band 6,9
Creedence Clearwater Revival - Who'll Stop The Rain 8,4
The Hollies - Sandy (4th Of July, Asbury Park) 6,4
Little Steven And The Disciples Of Soul - Forever 9,2
Crazy Town - Butterfly 7,4
Massive Attack - Safe From Harm 7,7
Nils Lofgren - Shine Silently 7,6

Massive Attack - Safe From Harm: 9
Nils Lofgren - Shine Silently: 6,5

Ik wilde eigenlijk schrijven dat je van Nils' uitgebreide cv uitgerekend zijn meest interessante deel vergeten was te vermelden - zijn eerste band Grin - maar bij herbeluistering valt dat toch wat tegen. Al is het evenzogoed beter dan deze zouteloze, brave burgermanspop.
Heb ik het tóch geschreven.

5

Vind 'm wel mooi eigenlijk

7

Shine Silently haalt braafjes een brave score: 6,68. Dat kan natuurlijk veranderen zie de score van Crazy Town die weer een paar honderste hoger is dan gisteren.

Vanavond de tweede ronde voor Bruce in Nijmegen. Een mooi moment voor een head-to-head van twee singles van zijn Born In The USA album. Het album is de ruggengraat van de huidige concertreeks. Donderdag speelde Bruce 7 nummers van het album. Dat dit album zo succesvol werd is met name te denken aan Dancing In The Dark. Dit werd verreweg zijn meest succesvolle single. Tot dat Dancing In The Dark binnenkwam in de Top 40 had Bruce slechts met The River in 1981 een keer de lijst gehaald.

Dancing In The Dark werd als lead single van Born In The USA uitgebracht. In Nederland werd het precies 40 jaar geleden eerst een kleine hit met vier weken notering. De doorbraak kwam ruim een half jaar later met een videoclip die niet alleen Bruce alsnog de grote hit opleverde, maar ook de grote doorbraak was voor Courteney Cox. De clip is opgenomen tijdens een show van de Born in the U.S.A Tour. Courteney speelde een fan die tijdens dit nummer het podium wordt opgetrokken en samen met Bruce danst.

In de Top 40 bereikte het nummer nu de eerste plaats. Dancing In The Dark staat 19 weken genoteerd waarvan vier op 1. Dancing In The Dark kwam tot vier weken nummer 2 in de Billboard Hot 100. Het was de eerste van een recordaantal van zeven top 10 hitsingles die werden uitgebracht van het album Born in the USA.

Dancing in the Dark werd in Nederland opgevolgd door I'm on Fire. Het nummer ontstaat doordat Bruce aan het rommelen was met een Johnny Cash-riffje. Het is dus geen toeval dat Cash het nummer in 2000 zou coveren. In tegenstelling tot de vorige video dit keer geen performancebeelden, maar acteert Bruce voor het eerst zelf in een clip. Hij speelt een automonteur die zijn ogen niet van een sjieke dame af kan houden als zij haar auto ter reparatie langsbrengt. De videoclip won er een MTV Video Music Award mee.

I'm On Fire staat in 1985 13 weken in de Top 40 waarvan drie op nummer 1. Wat vinden wij van de twee nummer 1 hits die Bruce Springsteen in Nederland heeft gehad?

# 1774 Bruce Springsteen - Dancing In The Dark

# 1775 Bruce Springsteen - I'm On Fire

Dancing In The Dark:8
I'm On Fire:6,7

Mijn ex is groot fan en daardoor veel concerten mogen bijwonen en elk liedje uitgebracht wel in huis (gehad). Ik zelf kan hem ook goed smaken hoor vooral het jaren '70 werk maar ook het latere na 2000 kan ik zeer goed hebben. Tijdens de jaren 80 en 90 was het vallen en opstaan. De twee keuzes die we hier krijgen komen van een album waar een aantal zeer mooie liedjes opstaan en een aantal matige en over het algemeen vallen de singles in de laatste categorie (over de woonplaats single niets dan goed)

Voordat de negens en tienen mij om de oren vliegen eetst even dit:

Dark 6,5
Fire 4,0

Tja, Bruce.

Dancing: 3
I'm on Fire: 3,5

vigil schreef:
...negers en tienen...

Volgens mij bedoelde je tieners...

Fathead schreef:
(quote)

Volgens mij bedoelde je tieners...

Uiteraard!

Dancing In The Dark: 9
I'm On Fire: 8,5

Broes ♥️

Dancing In The Dark: 9,5
I'm On Fire: 9

Bruce is the Boss.

Dancing In The Dark: 8,5
I'm On Fire: 8

Dark 8,25
Fire 8

Dancing In The Dark: 8
I'm On Fire: 7,5

Nou, zal ik die 10 dan maar geven.

Dancing In The Dark: 10
I'm On Fire: 9,0

Zijn jaren 70 werk is ook prima, maar in de 80's was hij top, evenals dat duo uit 1992.

Dancing In The Dark: 8,6
I'm On Fire: 7,8

Lang niet alles van Springsteen vind ik even interessant, maar deze twee (hit)singles zijn allebei wel fijn.

Dancing In The Dark: 8,4
I'm On Fire: 8,0

Dancing In The Dark: 8,7
I'm On Fire: 8,0

Het album Born in the USA vind ik persoonlijk zeer matig. Bruce heeft de stadion-rock hier voor zichzelf ontdekt. Het titel nummer is mij een gruwel
I'm on fire is gelukkig nog mooi klein gehouden...

Dancing in the Dark: 5
I'm On Fire: 7.7

Dancing: 8
I'm on Fire: 8

Bruce is typisch zo iemand waar ik meer respect voor heb dan dat ik zijn muziek zou draaien of naar een concert zou gaan. Ik heb het hier vaker gehad over het jeugdsentiment dat ik heb voor hits uit de periode 1983-1987. Daar horen deze nummers bij. Met nummers van ervoor en erna heb ik dat niet. Dat maakt de waardering een stuk hoger.

Dancing in the Dark 7.3
I'm On Fire 7,0

Lofgren een 7

Dancing in the Dark 9
I'm On Fire 7.5

Dinsdag ga ik hem voor het eerst live zien!

# 1774 Bruce Springsteen - Dancing In The Dark: 6,5

# 1775 Bruce Springsteen - I'm On Fire: 7,5

Ach ja, Broesie. Een collega van mij is diehard-fan en reist al zeker 20 jaar zijn concerten achterna als hij weer in Europa optreedt. Deze periode zie ik haar dus ook niet zoveel. Ik vind haar eigenlijk veel te energiek met een te sterke 'out of the box'-mentaliteit voor de doorsnee working classhero-poprock van Broesie, maar haar dedication is mooi om te zien. En kritisch ook, want van zijn vorige toernooi had ze een deel van haar tickets in de verkoop gegooid, omdat hij elk optreden dezelfde setlist afratelde: iets dat ze niet van hem gewend was en nogal teleurstellend was (terecht, zoiets lijkt me juist een van de sterke punten van Broesie als performer: want welke grote artiest naast Pearl Jam doet dat nog?). Dat schijnt met deze tour wel beter te zijn.

Met deze liedjes ben ik ook opgegroeid. Nooit geweldig gevonden, ook nooit gehekeld. Gewoon, wel okay. Net als de PvdA.

Dancing In The Dark:7
I'm On Fire: 7

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:49 uur

geplaatst: vandaag om 22:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.