MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Rockabilly Hall of Fame - KO (variant)

zoeken in:
Battle 17A
J. P. "The Big Bopper" Richardson vs Alton & Jimmy

J.P. “The Big Bopper” Richardson

https://i.discogs.com/9PxuCzjASD9AWiOKoM9G49lPLIVUWMTz0V2g4KXuMAU/rs:fit/g:sm/q:90/h:720/w:567/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9BLTIyOTE4/MS0xNDAxNzU5Njc4/LTI2MjMuanBlZw.jpeg

J.P. was niet ‘enkel’ recording artist, hij was ook een succesvolle radio dj en één van zijn meest vooruitstrevende prestaties was dat hij verantwoordelijk was voor de allereerste videoclip. Hoewel hij vooral bekend staat om zijn novelty songs nam hij wel degelijk serieuzere songs op, zoals deze die hij zelfs uitbracht onder zijn eigen naam.

J.P. Richardson – Crazy Blues

vs

Alton & Jimmy

https://www.mswritersandmusicians.com/wp-content/uploads/2016/11/alton-and-jimmy.jpg

Alton Lott en Jimmy Harrell kwamen uit muzikale families en de jongens werden van thuis uit beïnvloed door Hillbilly bands en op de radio luisterden ze naar artiesten als Fats Domino en Elvis Presley. Alles in deze KO is verbonden want kennen jullie Tillman Franks nog? Die belde rechtstreeks met Sam Phillips om deze twee jongens te laten komen opnemen. Zo geschiedde. Dit was één van die songs:

Alton & Jimmy – Have Faith in My Love

Ast
1-0

Erg gaaf om Richardson te horen vóór zijn typetje The Big Bopper. Geen gekke stemmetjes of lollige soundeffects, maar gewoon een heerlijke country bluesabilly song met een JP die nooit beter dan dit gezongen heeft. Echt top. Alton & Jimmy vind ik ontzettend suf. Keuze snel gemaakt.

2-0

Tja, niet alles wat Sun uitbracht was goed. Vooral de countryuitgaven zijn vaak nogal suffig. Maar niet alles natuurlijk! (Johnny Cash)
3-0

jeb777
The Big Bopper heeft me nooit zo kunnen bekoren. Had mij inderdaad te veel weg van een circus-act. Deze is wel heel goed!
Weer wat ontdekt door deze KO

4-0

De battle van gisteren gemist. Billy Strange komt een stuk beter over in het countrygenre, maar zijn zangkwaliteiten blijven matig. Ray Harris scoort ook bij mij een stuk minder met zijn Foolish Heart. Ik weet niet welk nummer mijn stem zou hebben gekregen.

Ik hou wel van de gekkigheid van the Big Bopper, maar goed om te horen dat hij ook zonder die rariteiten heerlijke nummers kan maken. Nummers als deze van Alton & Jimmy mag ik ook graag naar luisteren, maar het is toch wel van een andere (mindere) categorie.

7-0

Battle 17B
J. P. "The Big Bopper" Richardson vs Alton & Jimmy

Als tweede song gooit The Big Bopper zijn derde grootste hit in de strijd. Dit nummer bereikte de 72e plek in de US Top 100. J.P. had één zoon, die hij overigens nooit leerde kennen door het noodlottige ongeval, die ook de initialen J.P. kreeg. De jonge J.P. groeide op, en besloot zijn vader te eren door als tribute act op te treden.

The Big Bopper – Little Red Ridinghood

vs

Gisteren luisterden naar één van de twee songs die Alton en Jimmy voor Sam Phillips opnamen, kom op, laten we nu gewoon meteen die andere doen die ze toen in april 1959 opnamen. Later dat jaar volgende er nog 4 songs, maar toen stopte het duo noodgedwongen. Jimmy keerde terug bij de marine waar hij voor zijn periode als duo ook al diende.

Alton & Jimmy – No More Crying the Blues

Deze Alton & Jimmy song vind ik stukken beter dan die in de vorige battle, maar vocaal zijn ze toch wel heel erg beperkt. Ik ga voor de vrolijke rock'n'roll van The Big Bopper.

2-0

jeb777
3-0

Ast
4-0

Little Red Ridinghood vind ik één van de topnummers van the Big Bopper. Alton & Jimmy doen het ook weer heel aardig in deze tweede battle, maar zijn wat mij betreft weer kansloos.

5-1

J.P. Richardson zien we terug in ronde 2. Voor Alton & Jimmy eindigt het avontuur al in ronde 1.

1. Jerry Lee Lewis vs Rudy Grayzell 1-0 (6-1), 1-1 (4-4), 2-1 (5-1)
2. Blackwood Brothers vs Narvel Felts 0-1 (1-6), 0-2 (1-5)
3. Johnny Vallis vs Al Casey 0-1 (3-4), 0-2 (2-3)
4. Wynona Carr vs Bruce Channel 1-0 (5-0), 2-0 (5-1)
5. Moon Mullican vs Sonny Burgess 0-1 (0-6), 0-2 (1-6)
6. Bill Haley vs Billy Zoom 0-1 (0-6), 1-1 (5-1), 1-2 (1-5)
7. Johnny Horton vs Marvin Rainwater 1-0 (5-1), 2-0 (5-2)
8. Warren Smith vs Billy Garland 1-0 (6-0), 2-0 (5-2)
9. Burl Boykin vs Elvis Presley 0-1 (0-6), 0-2 (1-5)
10. Johnny Meeks vs Sid King 0-1 (0-6), 0-2 (1-4)
11. The Canadian Sweethearts vs Tillman Franks 1-0 (4-2), 2-0 (7-0)
12. Lonnie Mack vs Ersel Hickey 1-0 (3-3), 2-0 (6-0)
13. Johnny Burnette vs Light Crust Doughboys 1-0 (6-0), 2-0 (5-1)
14. Big Al Downing vs Sue Thompson 1-0 (6-0), 2-0 (6-1)
15. Bobby Wayne vs Charlie Gracie 0-1 (2-5), 0-2 (0-5)
16. Ray Harris vs Billy Strange 1-0 (6-0), 2-0 (4-0)
17. J. P. "The Big Bopper" Richardson vs Alton & Jimmy 1-0 (7-0), 2-0 (6-1)

Battle 18A
Luther Perkins vs Wanda Jackson

Luther Perkins

https://alldylan.com/wp-content/uploads/2012/08/Luther-Perkins.jpg

Luther was onderdeel van The Tennessee Three, de begeleidingsband van Johnny Cash. De andere twee originele leden van deze band staan niet in de Rockabilly Hall of Fame, maar Luther wel omdat zijn gitaarstijl van grote invloed op het genre is geweest. Als eerste song gaan we luisteren naar een song van The Tennessee Three.

Luther Perkins – Cattle Call

vs

Wanda Jackson

https://www.ballingerpublishing.com/wp-content/uploads/2017/07/wanda_jackson.jpg.size_.custom.crop_.1086x732.jpg

Wanda was één van de allereerste vrouwen die carrière in de rockmuziek wist te maken als uitvoerende. Haar eerste single werd in 1954 uitgebracht en die bereikte meteen de 8e plek in de Country chart. Zo’n anderhalf jaar later nam ze niet enkel meer pure countrysongs op, maar ging ze rocken en swingen. Ze staat dan ook beter bekend als The Queen of Rockabilly.

Wanda Jackson – Mean Mean Mean

jeb777
0-2

Ast
0-3

0-4, overduidelijk voor The Queen

Mijn stem zal in deze KO vrijwel altijd naar Wanda Jackson gaan. Geweldige artieste in het rockabilly genre.
Ook hier geen twijfel. Luther kan beter blijven begeleiden dan zelf op de voorgrond optreden.

0-5

Ik ben vanaf morgen een weekje weg. Ik weet niet of ik dan tijd ga hebben om te luisteren en te stemmen. Na het paasweekend ben ik in ieder geval weer van de partij.

Geniet ervan Kees-Jan. Voordeel van de opzet in deze KO is dat je niet meteen een hele ronde (of misschien wel bijna het hele spel) mist, na die week zijn we nog steeds in ronde 1 dus sluit weer lekker aan zodra je weer tijd hebt Mocht je tussendoor ook nog tijd hebben om te stemmen, dan uiteraard top; anders zien we je over een week weer.

Battle 18B
Luther Perkins vs Wanda Jackson

Als tweede song blijven we voor Luther even in 1965. Dit nummer schreef hij samen met Tommy Tomlinson en werd ook als The Tennessee Three uitgebracht. Lang kon Luther overigens niet genieten van zijn succes in de muziek. In 1968 kwam hij om toen zijn huis afbrandde.

Luther Perkins – Bill’s Theme

vs

Bij Wanda hebben we keuze zat, want ze bracht maar liefst een kleine 50 albums uit. Daarin varieerde ze met allerlei stijlen: country, rock, gospel, van alles. Rockabilly had ze na begin jaren 60 al heel lang niet meer gemaakt, totdat ze in 1984 een album uitbracht speciaal gericht op de Scandinavische markt. Het album werd door de critici goed ontvangen en Wanda werd geprezen voor de terugkeer naar haar Rockabilly roots. Laten we er een van dat album nemen:

Wanda Jackson – Rock ‘n’ Roll Away Your Blues

Ast
0-1

jeb777
Heerlijk, die stem van Wanda!

0-4

Gast
geplaatst: vandaag om 09:57 uur

geplaatst: vandaag om 09:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.