MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 2023 - Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
Nummers: Nederlandstalig

De Jeugd van Tegenwoordig - Track en Tracen
puntjudith & De Toegift - Alles Wacht
Sophie Straat - Mooier Als Je Lacht
Spinvis - Lente '22
Spinvis - Paradijs

In deze categorie gebeuren altijd wel gekke dingen, heb ik de indruk, en ook voor deze editie heeft Gretz die traditie in ere gelaten. Lente '22 en Track En Tracen waren de andere kanshebbers, maar Geert besliste anders. Verder hebben ook AstroStart, Shaky en DjFrankie hun rol gespeeld in deze wat mij betreft toch wel verrassende uitkomst.

En zo is na een jaartje België-dominantie de wisselbeker der Nederlandstalige Jordy's weer stevig in het Nederlandse kamp terechtgekomen!

En Sophie Straat zelf? Die richt zich in haar dankwoordje uiteraard stevig tot Geert, haar Hoofd Publiciteit (ha, nog een mandaat die ik daarnet vergeten was!), zwaait deze dwangbuisrolmops zwierig op haar rug, en rijdt zo samen met hem de zonsondergang tegemoet.

Nederlandstalige nummers hall of fame

1965: niet uitgereikt
1966: Boudewijn de Groot - Verdronken Vlinder
1967: niet uitgereikt
1968: Boudewijn de Groot - Eva
1969: Wannes van de Velde - 't Is Vlaams 't Trekt op Geen Kloten

1970: Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen
1971: Ramses Shaffy - Zing, Vecht, Huil, Bid, Lach, Werk en Bewonder
1972: Cornelis Vreeswijk - De Nozem en de Non
1973: Boudewijn De Groot - Jimmy

2020: Broeder Dieleman - Jakobsladder
2021: Donnie & Frans Duijts - Frans Duits
2022: Chibi Ichigo - GRACHT
2023: Sophie Straat - Mooier Als Je Lacht

Nummers: hitparade

Doja Cat - Paint The Town Red
Dua Lipa - Houdini
Kylie Minogue - Padam Padam
Miley Cirus - Flowers
Peggy Gou - (It Goes Like) Nanana

De Jordy's zijn een speciale awardshow. Niet alleen omdat de ceremonie ieder jaar opnieuw weer op een of andere manier op absurdistische wijze weet te ontsporen, maar ook omdat de popdiva's (mannen en vrouwen) die op bijvoorbeeld de Grammy's constant in de prijzen vallen, hier hun spotlightmomentje doorgaans maar krijgen tegen het einde van de avond, en alleen hier.

Ik heb het natuurlijk over de categorie beste hitparadenummer. Vrij van de Slowdives, Hemlocke Springs en dergelijke die hen in andere categorieën de Jordywinst onmogelijk maken, kunnen ze hier dan eindelijk shinen aaaaaaand it's gone.

Want hier was met Peggy natuurlijk één MuMeDarling geïnfiltreerd, en zij pakt ook vrij overtuigend de zege na stemmen van panjoe, hoi123, Johnny Marr, Teunnis, stardust_be en Gretz.

De reactie van Peggy Gou, it goes like: nananananana hahahahahaha. Wat gemeen! Wie biedt Dua Lipa een troostende schouder om op te huilen, jongens?

Hitparadenummer hall of fame

1965: Bob Dylan - Like a Rolling Stone
1966: The Beach Boys - Good Vibrations
1967: The Doors - Light My Fire
1968: The Beatles - Hey Jude
1969: David Bowie - Space Oddity

1970: Jefferson Airplane - White Rabbit
1971: The Who - Baba O'Riley
1972: Deep Purple - Child In Time (Part One)
1973: Golden Earring - Radar Love

2020: Billie Eilish - everything i wanted
2021: Doja Cat feat. SZA - Kiss Me More
2022: Stromae - L'Enfer
2023: Peggy Gou - (It Goes Like) Nanana

Overig: mooiste hoes

Izango Ma - Ngo Ma
Kelela - Raven
Suff Daddy - Hair of the Dog
The National - Laugh Track
what is your name? - My Name Is...

Als ik even serieus mag zijn: wat een fijne collectie hoezen hebben we dit jaar bij elkaar genomineerd. Eerlijk gezegd vind ik alleen die van The National wat minder. Het zou toch jammer zijn als bijvoorbeeld fanboy nummer 1 Gretz die in een tie-break zou laten zegevieren....

Gelukkig is dat niet gebeurd, en wel met dank aan BlackFinch, Arno, hoi123, stardust_be en Koen St die voor een lichte voorsprong zorgden op de rest van het deelnemersveld. En zo hoeft Kelela toch niet Jordyloos naar huis te zwemmen vanavond.

Hoezen hall of fame

1965: Bob Dylan - Highway 61 Revisited
1966: 13th Floor Elevators - The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland
1969: Miles Davis - In A Silent Way

1970: Miles Davis - Bitches Brew
1971: The Rolling Stones - Sticky Fingers
1972: Nick Drake - Pink Moon
1973: Herbie Hancock - Sextant

2020: Spinvis - 7.6.9.6.
2021: Cassandra Jenkins - An Overview on Phenomenal Nature
2022: black midi - Hellfire
2023: Kelela - Raven

ArthurDZ schreef:
Nummers: rock

Black Country, New Road - Turbines/Pigs
Slowdive - Shanty
Sprain - Man Proposes, God Disposes
The National - Smoke Detector
Yo La Tengo - Sinatra Drive Breakdown

Jemig, vier prachtige nummers en dan weten jullie er net de lelijke eend uit te halen. Walgelijk!

Over Sophie Straat ga ik geen woorden vuil maken.

Overige: nieuwkomer

Avalon Emerson
De Toegift
hemlocke springs
Model/Actriz

Spannende categorie was deze dit keer: Avalon Emerson, hemlocke springs en Model/Actriz kregen elk ook een mooie drie stemmen, maar dat was niet genoeg om De Toegift tegen te houden. Johnny Marr, Teunnis, Gretz en Choconas juichen en brullen het hardste wanneer De Toegift hun prijs komt claimen.

Nieuwkomers hall of fame

1965: Jackson C. Frank
1966: Boudewijn de Groot
1967: The Doors
1968: Os Mutantes
1969: Led Zeppelin

1970: Black Sabbath
1971: Bill Withers
1972: Roxy Music
1973: Mike Oldfield

2020: Ela Minus
2021: Black Country, New Road
2022: caroline
2023: De Toegift

Teunnis schreef:
(quote)

Jemig, vier prachtige nummers en dan weten jullie er net de lelijke eend uit te halen. Walgelijk!

Over Sophie Straat ga ik geen woorden vuil maken.

*Matt Berninger stopt Patrick een tientje toe, en wijst naar Teun. Patrick knikt begrijpend, likkebaardend.*

Rolling Stones nu als winnaar van de volgende award en ik denk dat jullie me moeten afvoeren.

Teunnis schreef:
Rolling Stones nu als winnaar van de volgende award en ik denk dat jullie me moeten afvoeren.

OMG, laat het alsjeblieft één van die andere vier zijn. Iedereen behalve de Stenen *kruisgebedje*

Teunnis schreef:

We ontdekken het samen vanavond ergens! Spannuuuuund!

Een zeer spannende categorie dit, kunnen we wel zeggen, want het antwoord op de aloude vraag: gaat Patrick van Patrick's dwangbuizenhandel Teunnis deze editie nog in een dwangbuis kunnen steken of niet?

Overige: comeback

Depeche Mode
Peter Gabriel
PJ Harvey
Rolling Stones
Slowdive

En het antwoord is: daar lijkt het niet op! Met een gigantische overmacht van maar liefst 10 stemmen, meer dan drie keer zoveel als naaste concurrent Depeche Mode, mag Slowdive nog een derde Jordy in ontvangst nemen deze avond. Ze zijn daarmee ook een van de weinige comebackjordywinnende artiesten die ook echt iets in de pap te brokken hadden in hun editie. Naast Teun stemden ook esteban, ArthurDZ, DjFrankie, Manfield, Arno, stardust_be, Koen St, Gretz en Choconas op de Traagduikers, ik dacht de enige keer dat we deze editie in de dubble digits gingen qua stemmen.

Moet Patrick dan teleurgesteld en teneergeslagen naar huis gaan straks? Nee hoor, Teun is zo waanzinnig uitzinnig van vreugde dat The Stones het 'm niet geworden zijn, dat Patje zich toch genoodzaakt voelt Teun tegen zichzelf in bescherming te nemen. Tranen van geluk stromen hem al doende over de wangen. Dit is zijn kerstmis, nieuwjaar en valentijn ineen

Beste comeback hall of fame

2020: Fiona Apple
2021: Pharoah Sanders
2022: Regina Spektor
2023: Slowdive

Nou ja, het was geen geweldig album van Slowdive, maar wel drie geweldige nummers, meer dan de andere kandidaten leverden.

Oh ja, Regina won vorig jaar ❤️

Morgenvoormiddag grote ontknoping trouwens: album, song en artiest van het jaar. Wat denken jullie? Wat hopen jullie? Ben benieuwd x

Ik voorspel Everything Is Alive, Blood and Butter en Danny Brown. Op die laatste twee hoop ik ook en dan ook Scaring the Hoes.

https://i.imgur.com/pIwll7P.gif

EXCITED!! Voor de ontknoping

We gaan zo verder met nummer van het jaar 2023. Naast het feit dat het weer een erg mooie selectie geworden is, vind ik ze zo allemaal naast elkaar gezet en op het einde van de rit wel een uiterst interessant vijftal eigenlijk. Want vier nummers die allemaal van andere songs verloren hebben in de genrecategorieën (Blood and Butter, Burfict!, Shit Talk en Talk To Me Nice), en één nummer dat nergens anders genomineerd is, van een artiest die nergens anders genomineerd is (Not Strong Enough). Allemaal dark horses dus eigenlijk, best bijzonder.

Eens kijken hoe dat in de awardshowpraktijk is afgelopen...

Nummer van het jaar 2023

Boygenius - Not Strong Enough
Caroline Polachek - Blood and Butter
JPEGMAFIA & Danny Brown - Burfict!
Sufjan Stevens - Shit Talk
Tinashe - Talk To Me Nice

Zouden Phoebe, Julian en Lucy op dit punt in de ceremonie niet gewoon zoiets hebben van 'wat doen wij hier eigenlijk'? En tja, geef ze eens ongelijk. Deze random nominatie voor een van de meest prestigieuze awards van de avond, zonder dat ze in de andere categorieën aan bod zijn gekomen, betekent dat niet gewoon dat Boygenius niet bepaald centraal stond op de radars van de nomineer- en stemcommissies van de Jordy's, maar eerder ergens in de rechterbovenhoek, nog net half zichtbaar? Dat ze als vijfde van de vijf zijn doorgegaan, louter omdat er enkele grotere kanshebbers elkaar te veel in de weg lagen?

Maar ja, toch gegaan naar de ceremonie hé. stardust_be heeft nu eenmaal gewoon van die blinkende oogjes waar je maar moeilijk 'nee' tegen kunt zeggen.

Wanneer hun namen worden afgeroepen als de Jordy Song Van Het Jaar 2023, smakken hun kaken nog net niet tegen de vloer aan stukken vaneen. En met hen denk ik nog wel wat users en artiesten.

Maar het is toch echt zo hoor dames! Dankzij stemmen van Shaky, DjFrankie, BlackFinch, stardust_be, Gretz en Choconas bleven jullie twee stemmen voor naaste concurrent Burfict.

Dus wat een ontknoping dames en heren, het drietal kan het zelf ook niet helemaal geloven. Op de jaarlijkse 'PBH-afterfissaaaaa' van de Jordy's beslissen ze aldus om een pauze in te lassen van Boygenius en hun solocarrières weer op te pakken. Met Boygenius hebben ze de top nu wel bereikt.

Nummer van het jaar hall of fame

1965: Nina Simone - Sinnerman
1966: Nina Simone - Four Women
1967: The Doors - The End
1968: The Rolling Stones - Sympathy For the Devil
1969: Led Zeppelin - Dazed And Confused

1970: Curtis Mayfield - Move On Up
1971: Funkadelic - Maggot Brain
1972: The Temptations - Papa Was A Rollin' Stone
1973: Roxy Music - In Every Dream Home a Heartache

2020: Eefje de Visser - De Parade
2021: Little Simz - Introvert
2022: Black Country, New Road - The Place Where He Inserted The Blade
2023: Boygenius - Not Strong Enough

Album van het jaar is next... hier is eerder het omgekeerde gaande van wat we zagen in de nummers-categorie: vier albums die al wat prijzen gepakt hebben (Desire, I Want To Turn Into You, Scaring the Hoes, False Lankum en Everything Is Alive) en één album die het tot nu toe nog niet echt waar heeft weten te maken, maar in de Nederlandstalige categorieën nu ook weer niet zover achterstand had op de uiteindelijke winnaars De Jeugd en Sophie. Een categorie zonder dark horses dus, of toch met alleen Spinvis als dusdanig, maar dan meer by default dan iets anders.

Hoe zal het hen vergaan in het Jordytheater?

Album van het jaar 2023

Caroline Polachek - Desire, I Want To Turn Into You
JPEGMAFIA x Danny Brown - Scaring the Hoes
Lankum - False Lankum
Slowdive - Everything Is Alive
Spinvis - Be-Bop-A-Lula

And the winner is... Caroline Polachek for Desire, I Want To Turn Into You!

Een dolgelukkige Caroline springt op van haar tafel en... kruipt op handen en knieën tussen de benen van de mensen richting podium, zoals op de hoes? Helemaal ok hoor, dat mag hier ook gewoon. Maareuh... waar komt dat zand plots vandaan?

Maar hoe nipt was deze categorie ook! Vijf stemmers - AstroStart, hoi123, stardust_be, Gretz en AOVV - waren nog net voldoende om de concurrentie op pinklengte afstand te houden. En mogen bovendien van geluk spreken dat de opperrechter van deze editie één van hen was, of anders had, dare I say it Teun, Slowdive de Jordy op de schoorsteenmantel van hun repetitiekot mogen zetten.

Peggy x Danny en Lankum zaten met vier stemmen elk ook heel dicht, alleen Erik De Jong was in deze categorie wel degelijk de vreemde (Spin)vis, kreeg nul stemmers achter zich. Maar ach, die is allang blij dat hij ontsnapt is aan een certified banger-wedgie van de Jeugd Van Tegenwoordig. Of een wet willy van Sophie Straat.

Album van het jaar hall of fame

1965: John Coltrane - A Love Supreme
1966: The Beach Boys - Pet Sounds
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: Van Morrison - Astral Weeks
1969: The Beatles - Abbey Road

1970: The Stooges - Fun House
1971: Comus - First Utterance
1972: David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
1973: Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon

2020: Eefje De Visser - Bitterzoet
2021: Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
2022: Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe in You
2023: Caroline Polachek - Desire, I Want To Turn Into You

Nu alleen nog de artiest van het jaar-categorie om de avond (hopelijk spetterend) af te sluiten.

Gaat Taylor Swift een Boygeniusje doen? Of valt het muntstuk deze keer wel de goede kant op voor Slowdive? Is Danny zonder Peggy plots wel een kanshebber? Gaat Caroline voor een dubbelwinst? Of maakt dit allemaal niet uit omdat Geert nu eenmaal de opperrechter is, en The National nu eenmaal zijn favoriete band?

We ontdekken zo dadelijk hoe de vork nu precies in de steel zat...

Worden er ook nog categorieën gewonnen door mannen? #wegmetons #deslingerslaatdoor

Arno schreef:
Worden er ook nog categorieën gewonnen door mannen? #wegmetons #deslingerslaatdoor

Nope.

Artiest van het jaar 2023

Caroline Polachek
Danny Brown
Slowdive
Taylor Swift
The National

Gerechtigheid voor Caroline Polachek! Na bijna twee decennia meedraaien in de bizz, waarvan meer dan de helft in min of meer de marge, wordt ze vanavond dan eindelijk definitief tussen de groten der aarde gezet door ons, de stemmers en organisatoren met de beste muzieksmaak van de hele industrie. *kan nog net zijn lachen inhouden, maar heeft het duidelijk moeilijk*

De hele zaal barst los in applaus wanneer AstroStart, ArthurDZ, hoi123, stardust_be en AOVV mevrouw Polachek rechtop helpen om haar derde award van de avond in ontvangst te nemen, want het arme mens zat vreemd genoeg nog altijd op handen en knieën. Caroline, is dit... is dit altijd hoe je je voortbeweegt?

Dan nu op naar de afterfissa, waar de muziek de playlist van je dromen is, de sfeer goed, de drank gratis, en er ook nog eens meer dan genoeg van is om iedereen die zich na weer een vrouwengedomineerde Jordy's niet mannelijk genoeg meer voelt, weer helemaal op te peppen.

Artiest van het jaar hall of fame

1965: Bob Dylan
1966: The Beach Boys
1967: The Velvet Underground (& Nico)
1968: Aretha Franklin
1969: Frank Zappa

1970: Black Sabbath
1971: The Doors
1972: Frank Zappa
1973: Fela Kuti

2020: Eefje De Visser en SAULT
2021: Little Simz
2022: Natalia Lafourcade
2023: Caroline Polachek

Zo, dat was het voor deze editie! Mag ik iedereen die meegespeeld heeft nog even heel hartelijk bedanken? Het organiseren van de Jordy's vraagt best wel wat tijd en werk, het is fijn om in jullie enthousiaste reacties en PM's te mogen merken dat jullie het best een leuk spelletje vinden

Eind dit jaar maak ik een nieuw topic aan om het beste van 2024 in het zonnetje te zetten, tot die tijd is er nog de Jordy's prequelserie, waar we ons op dit moment midden in de '70 bevinden. Later deze maand start ik dan ook editie 1974 op!

Een standbeeld voor de artisanale ArthurDZ

Dank voor de zoveelste legendarische Jordy's Award Show in successie

Lekker gedaan weer ArthurDZ! Bedankt! Wanneer mogen we de 1974-editie ergens verwachten denk je?

Johnny Marr schreef:
Lekker gedaan weer ArthurDZ! Bedankt! Wanneer mogen we de 1974-editie ergens verwachten denk je?

Ten vroegste volgend weekend, schat ik!

ArthurDZ schreef:
(quote)

Ten vroegste volgend weekend, schat ik!

Ok, schat!

Even bijgelezen (al was ik gewoon bij hoor), en enkele uitslagen doen me toch luidop de wenkbrauwen fronsen, maar goed: in de belangrijkste categorieën scoort Caroline Polachek een 2 op 3, mij hoor je niet klagen.

Grappig moment ook op de afterfissa wanneer Sophie Straat tijdens Blood and Butter luidkeels een Nederlandstalige interpretatie van het bijna-gevierde lied ten beste gaf en vervolgens door de security, met medewerking van Patrick, werd afgevoerd omdat men "Bloed en bodem" had verstaan. Tja, kan gebeuren.

Kijk alvast reikhalzend uit naar de 1974-editie! Al eens door de charts van RYM gescrold, daar valt nog een hoop te ontdekken.

Bedankt voor de goede zorgen, ArthurDZ!

Lol, stem ik eens tweemaal niet op Caroline - Scaring the Hoes was nog net iets beter - wint ze allebei de categorieën. Maakt de zure smaak na de uitslag van Nummer van het Jaar helemaal goed!

Dank ArthurDZ, was weer genottelijk.

In de voorjaarsvakantie maar eens een dagje databasen (en vast een hele hoop correctie hier doorvoeren) voor de 1974 editie.

Dankjewel voor het organiseren Arthur! Veel goede uitslagen en ik heb zin in de 1974 editie

Gast
geplaatst: vandaag om 16:41 uur

geplaatst: vandaag om 16:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.