MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 2023 - Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
ArthurDZ schreef:
Albums: avant-garde

Föllakzoid - V

Weer net als hun vorige album erg lekkere hypnotiserende minimal techno, maar avant-gardistisch is dit totaal niet.

(Daartegenover wel complimenten voor ons, nomineerders, dat we Scaring the Hoes in deze categorie hebben gestemd, want dat is juist we een voorbeeld van avant-garde, ook al staat het niet als zodanig op MuMe.)

Zo zeg, de deadline voor ronde 2 is al volgende week zaterdag! Nog even een tagjesronde:

123poetertjes aerobag AOVV Arno AstroStart Choconas DjFrankie dominicano fonso
Don Cappuccino dynamo d Edgar18 esteban Gretz Hedser hoi123 inquestos johan de witt Johnny Marr jordidj1 Koen St Koenr likeahurricane LuukRamaker Nestul panjoe Poek SBube Shaky stardust_be Teunnis Uncle Bulldog

Ik had even wat Excelproblemen de afgelopen twee weken, gelukkig is er Google Sheets en kunnen we sowieso wel verder zoals gepland met de ontknoping. Maar daarom heb ik even niet een twee drie paraat wie allemaal al heeft ingestuurd, vandaar dat ik nog even iedereen tag!

De weken vliegen voorbij.

Vakantie is begonnen Alle tijd dus om alles te beluisteren

Morgenavond 23u59 is de deadline, luitjes! En jongens wat is het weer spannend, ik tel letterlijk drie categorieën (van de 30+!) waarin de winnaar wel al vast lijkt te staan, verder kan alles nog! Zie ik enkelen van jullie straks nog terug in m'n PM-bus? Ik hoop het!

De stemmen zijn verwerkt, de tiebreaks liggen bij opperrechter Gretz! Het gaat om deze categorieën.

Album van het jaar
Albums: Jazz
Albums: live
Albums: pop
Albums: punk
Albums: Anderstalig

Nummers: jazz
Nummers: rock
Nummers: Nederlandstalig

Ariest van het jaar

Terwijl jullie alvast in spanning afwachten, ga ik nog even bij de catering controleren of er toch zeker voldoende bier voorzien is voor de bar, of alle bloemstukjes foutloos geplaatst zijn, of bij de table placing wel rekening gehouden is om Johnny Marr ver genoeg van Dua Lipa te zetten (of andersom ) en oh Patrick van Patrick's Dwangbuizenhandel belt net, hij zal gearriveerd zijn met de verse lading. Ja nog zoveel te doen, maar een mooie awardshow wordt het zeker

Done deal

Kut, helemaal vergeten te stemmen gisteren, sorry Arthur.

Zal de uitslag nog steeds met plezier meelezen hier.

Zonde Koenr!

Dat zal ongetwijfeld zijn weerslag hebben op de uitslagen. Ben zeer benieuwd!

Koenr schreef:

Brb crying

Je bent gelukkig wel naar de awardceremonie gekomen, zoals jullie straks zullen lezen!

Ik ben van plan om iedere dag een paar categorieën te presenteren, met volgende week zaterdag de grote ontknoping (hopelijk). ZIJN JULLIE ER KLAAR VOOR????

Zetelden in het stemcomité deze laatste ronde: esteban, likeahurricane, AstroStart, ArthurDZ, Shaky, panjoe, DjFrankie, LuukRamaker, Manfield, Arno, BlackFinch, hoi123, Johnny Marr, Teunnis, stardust_be, Koen St, Gretz, AOVV en Choconas.

Uiteraard, ik zou het niet willen missen

Heb zelfs alles braaf geluisterd de afgelopen 2 weken.

https://ewscripps.brightspotcdn.com/dims4/default/d93890a/2147483647/strip/true/crop/640x360+0+60/resize/1280x720!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fsharing.wkbw.com%2Fsharekshb%2Fphoto%2F2016%2F02%2F15%2FYouTube_redcarpet_1455555686702_31934282_ver1.0_640_480.jpg

Na de oogverblindende muur van fotoflitsen, na de goody bags, na een eerste verkenning van de bar en diens gratis drank, na een beetje gekeuveld te hebben met mede-MuMe-gebruikers en genomineerde artiesten, na een eerste Twitterrel omdat Taylor Swift met twee privévliegtuigen op de parking blijkt te staan, dimt het licht, verstommen de gesprekken, en ga je net als de rest van de zaal aan je tafeltje zitten. De voorstelling begint...

Albums: avant garde

Föllakzoid - V
JPEGMAFIA & Danny Brown - Scaring the Hoes
ØXN - Cyrm
Titanic - Vidrio

Beginnen doen we zoals altijd met de avant garde-categorieën. Gewoon, om meteen de sfeer erin te brengen. Bijvoorbeeld vanavond bekogelen Peggy en Danny bij wijze van overwinningsspeech de voorste rijen met grote lappen rauw vlees, zo beschilderd dat ze lijken op de rainbow cat van die oude GIFS. Dit natuurlijk als eerbetoon aan Frank Zappa, die in 1969 iets gelijkaardigs deed.

Zoals ik al zei, de toon is gezet.

De albumcategorie was deze keer gevuld met namen uit landen als Ierland, Guatemala en Chili, maar het zijn de Amerikanen die 'm winnen. Koenr wordt dus al meteen gemist.

Ik had mijn geld hier overigens op ØXN gezet, maar zij kwamen één puntje tekort om een tiebreak te forceren. Blame it on panjoe, Arno, Teunnis, Koen St en Gretz (dus die tiebreak hadden de Ieren vast ook niet gewonnen).

Wie geschrokken is over deze winst is vanaf nu overigens officieel een hoe.

Avant garde-albums hall of fame

1965: niet uitgedeeld
1966: The Mothers of Invention - Freak Out!
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: The Mothers of Invention - We're Only in It for the Money
1969: The Mothers of Invention - Uncle Meat

1970: Nico - Desertshore
1971: Can - Tago Mago
1972: Can - Ege Bamyasi
1973: Pharoah Sanders - Village of the Pharoahs

2020: De Kift - Hoogriet
2021: Lingua Ignota - Sinner Get Ready
2022: Perfume Genius - Ugly Season
2023: JPEGMAFIA & Danny Brown - Scaring the Hoes

Nummers: avant-garde

Cole Pulice - If I Don't See You in the Future, I'll See You in the Pasture
Julia Holter - Sun Girl
Lankum - Go Dig My Grave
ØXN - Cruel Mother
Reverend Kristin Michael Hayter - I WILL BE WITH YOU ALWAYS

Lankum staat op de site niet eens te boek als avant garde, maar wint hier toch de Jordy voor beste avant garde-compositie. Dat is zo avant garde. Proficiat, Lankum! En proficiat, likeahurricane, Shaky, panjoe, Johnny Marr, Teunnis en Koen St.

Ook hier kwam ØXN overigens net één puntje tekort voor een tiebreak, waardoor zangeres Radie Peat, die in beide bands zit, even heel schizofreen eerst met Lankum op het podium in een spontane vreugdevolle riverdance los moest barsten, om vervolgens een melancholisch traantje weg te pinken onder het genot van een straffe whisky bij de ØXN-tafel. Tegelijkertijd in meerdere bands zitten kan soms raar worden. Of moet ik zeggen, avant garde?

Avant garde nummers hall of fame

1965: niet uitgereikt
1966: The Velvet Underground - All Tomorrow's Parties
1967: The Velvet Underground - Venus In Furs
1968: The Velvet Underground - Sister Ray
1969: The Mothers Of Invention - Dog Breath

1970: Tim Buckley - Lorca
1971: Can - Halleluwah
1972: Can - Vitamin C
1973: Pharoah Sanders - Village of the Pharoahs

2020: De Kift - Hoogriet
2021: Bendik Giske - Cruising
2022: Perfume Genius - Hellbent
2023: Lankum - Go Dig My Grave

Albums: blues, country, roots

Bella White - Among Other Things
Colter Wall - Little Songs
Kassi Valazza - Kassi Valazza Knows Nothing
Margo Cilker - Valley of Heart's Delight

2022 was een off-year voor deze categorie, maar deze keer kunnen we gelukkig wel beeldjes uitdelen. Blues/country/roots is een kleinere categorie, waar altijd verdeelder genomineerd en gestemd wordt dan in de meeste andere prijsklasses van de avond. Daarom had de winnende artiest dit keer ook al aan twee stemmen genoeg om het pleit te beslechten. De Canadese cowboy Colter Wall mag DjFrankie en LuukRamaker eerst bedanken, en dan pas God en zijn ouders enzo.

Blues-, country-, roots-albums hall of fame

1965: Junior Wells' Chicago Blues Band - Hoodoo Man Blues
1966: John Lee Hooker - It Serve You Right to Suffer
1967: Albert King - Born Under a Bad Sign
1968: Dr. John, the Night Tripper - Gris-Gris
1969: Janis Joplin - I Got dem Ol' Kozmic Blues Again Mama!

1970: Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory
1971: The Doors - L.A. Woman
1972: The Rolling Stones - Exile On Main St.
1973: Bobby Blue Bland - His California Album

2020: Margo Price – That’s How Rumors Get Started
2021: Allison Russell - Outside Child
2022: niet uitgereikt
2023: Colter Wall - Little Songs

Nummers: blues, country, roots

Bella White - Rhododendron
Margo Cilker - Lowland Trail
Rolling Stones - Angry

En deze categorie was al helemaal een drama de laatste jaren, maar gelukkig mochten we nu voor het eerst sinds 2020 de goudsmid vragen om ook weer eens voor de blues/country/roots-nummer-categorie een beeldje te smeden. En Bella, ook een Canadese toevallig genoeg, heeft de eer hem binnen te halen. In haar bedankingswoordje richt ze zich ook tot ArthurDZ, Johnny Marr, stardust_be, AOVV en Choconas, die haar nipt voor Margo Cilker naar de winst geholpen hebben.

Mick, Keith en Ronnie vinden het allemaal best, zolang ze maar gebruik mogen blijven maken van de open bar. En zolang ze die ene award maar winnen waar ze echt hun zinnen op hebben gezet. Ik heb het hier natuurlijk over 'beste nieuwkomer'.

Blues-, country-, roots-nummers hall of fame

1965: J.B. Lenoir - Alabama Blues
1966: Cream - I Feel Free
1967: Captain Beefheart and His Magic Band - Sure 'nuff 'n Yes I Do
1968: Dr. John - I Walk on Guilded Splinters
1969: Townes Van Zandt - Kathleen

1970: The Doors - Roadhouse Blues
1971: The Doors - L.A. Woman
1972: Neil Young - The Needle and the Damage Done
1973: Dolly Parton - Jolene

2020: Danny Vera - The Weight
2021: niet uitgereikt
2022: niet uitgereikt
2023: Bella White - Rhododendron

Albums: dance, electronic

Avalon Emerson - & the Charm
Caroline Polachek - Desire, I Want to Turn Into You
Depeche Mode - Memento Mori
James Holden - Imagine This Is a High Dimensional Space of All Possibilities
Sofia Kourtesis - Madres

Dit was deze keer een van die categorieën waarvan ik het jammer vond dat ik de enige was die in real time kon zien hoe alles zich ontvouwde. Want zowel Avalon, Caroline àls Depeche Mode eindigden uiteindelijk op 3 stemmen. Een gedeelde tweede plaats, want James Holden kreeg vier stemmen en mag zich zo nipt maar onomwonden de winnaar van een heuse Jordy noemen. Dit dankzij de steun van ArthurDZ, panjoe, hoi123 en Teunnis.

En hij is echt wel heel blij hoor, met zijn Jordy. Laat je niet vangen aan de monotone mompel waarmee hij zijn bedankingswoordje afraffelt. Hij is gewoon, om het met de wijze woorden van Johnny Marr te zeggen, 'geen showbeeste'

Dance-, electronic-albums hall of fame

1972: Tangerine Dream - Zeit
1973: Vangelis Papathanassiou - L'Apocalypse des Animaux

2020: Gidge - New Light
2021: Low - HEY WHAT
2022: Lucrecia Dalt - ¡Ay!
2023: James Holden - Imagine This Is a High Dimensional Space of All Possibilities

Nummers: dance, electronic

DJ Koze ft. Sophia Kennedy - Wespennest
Four Tet - Three Drums
James Holden - Contains Multitudes
Peggy Gou - (It Goes Like) Nanana
Sofia Kourtesis - Si Te Portas Bonito

Nee dan DJ Koze, laat het maar aan hem over om de boel op te leuken met wat spektakel, in tegenstelling tot James Holden. Alleen jammer dat de uitvoering van zijn wespennest-jongleeract wat te wensen over liet. De voorste rijen, die nog maar net hun met bloed doorweekte smokingjasjes hebben uitgewrongen en de laatste vleesstukjes van achter hun oren hebben gekrabd, moeten meteen onder hun tafels dekking zoeken voor een nieuw gevaar. De enigen die rechtop blijven staan, met open armen zelfs, zijn panjoe, Arno, Teunnis, Gretz, AOVV en Choconas. Echte fans, noem ik dat.

Dance-, electronic-nummers hall of fame

1972: Tangerine Dream - Zeit First Movement: Birth of Liquid Plejades
1973: Vangelis Papathanassiou - La Petite Fille de La Mer

2020: Bicep - Atlas en Purple Disco Machine & Sophie and the Giants - Hypnotized
2021: Spellling - Boys At School
2022: Lucrecia Dalt - Atemporal
2023: DJ Koze ft. Sophia Kennedy - Wespennest

Zo, dat was het voor vandaag! Laat gerust weten wat je vindt van de winnaars tot nu toe, wat volgens jouw de grootste snubs tot dusver zijn, wie er morgen volgens jou gaat winnen (op de agenda staan folk, hiphop en jazz), enz. En laat ook gerust weten hoe je het in de zaal ervaart tot nu toe, en welke avonturen jij zoal beleeft op deze gedenkwaardige avond, ik probeer het zoveel mogelijk mee te nemen in de presentatie

Iets wat ik alvast best leuk vind: zes unieke winnaars!

Holden mocht ook wel de categorie voor beste nummer hebben gepakt!

Lekker bezig, Arthur!

Boh, dit gaat tot nu toe vlekkeloos. Albums: blues, country, roots en Nummers: blues, country, roots was me om het even (zolang die bejaarden maar niet wonnen).

Wespennest had trouwens ook genomineerd geweest voor Nummer van het Jaar, ware het niet dat ik compleet gefaald heb met mijn nominaties.

Voor morgen verwacht ik eigenlijk weer een hele hoop tags. Alleen de jazzcategorieën zijn een groot vraagteken.

Koenr schreef:

Koenr schreef:
Zal de uitslag nog steeds met plezier meelezen hier.

Leuk begin meteen, wel zuur voor ØXN, sterk als een os nochtans!
Peggy & Danny komen morgen weer aan bod, heb ik zo het vermoeden.
Dat Wespennest het haalt in dit wespennest van uitstekende nominaties stemt me heel erg blij.

Patrick's levering blijft vooralsnog in de opslagplaats liggen, maar die stuurt evengoed zijn fac-Tuur, zoals het een respectabel zelfstandige betaamt!

Folk, hiphop en jazz zijn drie categorieën die me traditiegewijs heel erg boeien. Ik haal alvast mijn gitaar, tenorsax en mixtafel van stal.

Albums: folk

broeder Dieleman - Oh Mijn Ziel
Kara Jackson - Why Does the Earth Give Us People To Love?
Lankum - False Lankum
ØXN - Cyrm
Sufjan Stevens - Javelin

We beginnen deel 2 met het tegenovergestelde van een verrassing, denk ik dan. Althans, het album dat hier wint, is ook het enige album uit deze selectie welke genomineerd is voor plaat van het jaar, dus ergens logisch.

Ze jagen de wespen overigens wel de zaal uit door een extra luide dronefolk-uitvoering van Go Dig My Grave, dus die Jordy is wat mij betreft meer dan verdiend. Naast mij vinden ook Shaky, Manfield, Teunnis en Koen St dat.

Folkalbums hall of fame

1965: Jackson C. Frank - Jackson C. Frank
1966: Bob Dylan - Blonde On Blonde
1967: Leonard Cohen - Songs Of Leonard Cohen
1968: Van Morrison - Astral Weeks
1969: Nick Drake - Five Leaves Left

1970: Tim Buckley - Lorca
1971: Comus - First Utterance
1972: Nick Drake - Pink Moon
1973: El Polen - Fuera de la Ciudad

2020: Ichiko Aoba – Adan no Kaze en Phoebe Bridgers - Punisher
2021: Arooj Aftab - Vulture Prince
2022: Natalia Lafourcade - De Todas las Flores
2023: Lankum - False Lankum

Ik was in eerste instantie onder mijn stoel gekropen, maar ik ben behoorlijk tevreden met de uitslagen tot nu toe, voorlopig worden mijn stemmen nog niet echt gemist.

Kara Jackson moet wel zo meteen haar Jordy voor folk-nummer in de wacht slepen, laten we hopen dat dat niet op 1 stem is misgelopen.

Nummers: folk

Kara Jackson - Why Does the Earth Give Us People to Love?
Lankum - Go Dig My Drive
ØXN - Cruel Mother
Sufjan Stevens - Shit Talk

Blijf anders gewoon op het podium staan, heren en dame van Lankum, want de Jordybeeldjes-regen gaat nog even door. Het is de derde award voor wat voorlopig de veelwinnaars van de avond zijn. Hoe lang zullen zij hun voorsprong vast kunnen houden? De bar laat weten dat er nog genoeg Ierse whisky in voorraad is, dus we zijn er in ieder geval wel klaar voor!

likeahurricane, Shaky, Manfield, Teunnis (zou ik dan echt te veel dwangbuizen besteld hebben?) en Koen St zullen wel nog wel een glaasje meedrinken, denk ik dan!

Folknummers hall of fame

1965: Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
1966: Tim Hardin - How Can We Hang on to a Dream
1967: Leonard Cohen - Suzanne
1968: Leonard Cohen - Hey, That's No Way to Say Goodbye
1969: Nick Drake - River Man

1970: Van Morrison - Moondance
1971: Comus - Drip Drip
1972: Neil Young - Old Man
1973: Sandy Denny and the Strawbs - Who Knows Where the Time Goes

2020: Phoebe Bridgers - I Know the End
2021: Arooj Aftab - Mohabbat
2022: Natalia Lafourcade - Muerte
2023: Lankum - Go Dig My Drive

Phoeh, hier had ik Cruel Mother wel de overwinning gegund (en bij folkalbums ging mijn stem naar broeder Dieleman die ik ook echt kapot veel gedraaid heb vorig jaar) maar desalniettemin ben ik heel blij met de overwinningsregen van ons aller Lankum! Kom 14 september AB'tje dan xx

Koenr schreef:

Kara Jackson moet wel zo meteen haar Jordy voor folk-nummer in de wacht slepen, laten we hopen dat dat niet op 1 stem is misgelopen.

Twee stemmen! Kara is daarmee dacht ik uitgejordy't voor vanavond, maar ze vond je heel lief hoor Koen! Ze vond het wel een beetje raar dat Broeder Dieleman plaats moest nemen aan de tafel met alle Musicmeteraars die vergeten stemmen zijn, en jij naast haar zat aan de folkartiestentafel, ze vraagt nogmaals of daar echt geen vergissing in het spel was?

Johnny Marr schreef:
Kom 14 september AB'tje dan xx

De band had die dag toevallig collectief een dagje vrij, maar ze waren zo gecharmeerd van je enthousiasme, en de MuMe-waardering voor False Lankum, dat ze op je voorstel zijn ingegaan. En zo geschiedde: Lankum performs 'False Lankum' in full - AB - abconcerts.be

Albums: hiphop

Aesop Rock - Integrated Tech Solutions
Billy Woods & Kenny Segal - Maps
Danny Brown - Quaranta
De Jeugd van Tegenwoordig - Moderne Manieren
JPEGMAFIA x Danny Brown - Scaring the Hoes

Nee zo voorspelbaar was de folkcategorie dit jaar, zo verrassend ging het eraan toe bij de hiphop. Want bij de turf war van deze editie ging het niet tussen Peggy x Danny vs. Billy x Kenny, zoals ik op voorhand dacht. Nee die arme Billy kwam er dit keer echt niet aan te pas, een back to back Jordy winnen zat er in deze categorie niet in. Nee, de titanenstrijd was hier wel degelijk Peggy x Danny vs. Willy Wartaal x Bas Brom x Vieze Fur x die andere gast!

En het ging hard tegen hard hoor, maar vlak voor de verlengingen bleek de stand dan toch 6-5 voor onze hoerbangmakende vrienden te zijn. Gingen liefdevol tegen het net van de Jeugd: DjFrankie, hoi123, Teunnis, Koen St, AOVV en ikzelf. Als daar maar geen hooliganpraktijken bij de misnoegde tegenstanders van komt!

Beste hiphopalbums hall of fame

2020: Run the Jewels – Run the Jewels 4
2021: Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
2022: billy woods & Preservation - Aethiopes
2023: JPEGMAFIA x Danny Brown - Scaring the Hoes

panjoe (moderator)
Zonde van billy, had ook wel verwacht dat daar meer mensen op hadden gestemd! Maar alsnog ben ik tevreden met Scaring the Hoes, op gepaste afstand de duidelijke nummer twee wat mij betreft.

Nummers: hiphop

billy woods & Kenny Segal feat. Samuel T. Herring - FaceTime
billy woods & Kenny Segal ft. Danny Brown - Year Zero
JPEGMAFIA & Danny Brown - Scaring the Hoes
JPEGMAFIA x Danny Brown - Burfict!
JPEGMAFIA x Danny Brown feat. Redveil - Kingdom Hearts Key

Dit was ook weer zo'n categorie waar wel wat Twitterrellen over gevoerd zouden kunnen zijn (geen idee of dit echt zo was, ik zit uiteraard alleen op Musicmeter). Want waar is de diversiteit? Waarom is er letterlijk 80% kans dat Danny Brown wint? Enz. enz.

De winnaar was nog bijna het enige Danny-loze nummer geworden ook, maar net op tijd kwamen de gamers nog even stemmen op hun favoriete Disney-RPG en zo staan Peggy en Danny nu net als Lankum op drie Jordy's! Met dank aan DjFrankie, BlackFinch, Arno, hoi123 en Koen St.

Billy zweert in ieder geval om op zijn volgende Le Guess Who-passage nog slechter te presteren dan de laatste keer. Zijn wraak zal zoet zijn! Of slaagt panjoe erin hem tot inkeer te brengen?

Hiphopnummers hall of fame

2020: Run The Jewels - a few words for the firing squad
2021: Little Simz - Introvert
2022: billy woods & Preservation - Remorseless
2023: JPEGMAFIA x Danny Brown feat. Redveil - Kingdom Hearts Key

Gast
geplaatst: vandaag om 21:48 uur

geplaatst: vandaag om 21:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.