Muziek / Muziekgames / De Jordy's 2023 - Musicmeter's eigen Grammy Awards
zoeken in:
0
geplaatst: 26 februari 2024, 15:15 uur
Terechte winnaars, al had ik op DJVT en FaceTime gestemd. Beste hiphopnummers vond ik mss wel de moeilijkste categorie om tussen te kiezen.
1
geplaatst: 26 februari 2024, 15:22 uur
Toffe winnaars, maar waarom staat Noname nergens bij de hiphopnominees met haar geweldige album en singles uit 2023. Of zouden de Jordy's niet woke genoeg zijn voor mevrouw 'kijk mij eens conscious zijn' Noname, ArthurDZ?
2
geplaatst: 26 februari 2024, 15:30 uur
Arno schreef:
Toffe winnaars, maar waarom staat Noname nergens bij de hiphopnominees met haar geweldige album en singles uit 2023. Of zouden de Jordy's niet woke genoeg zijn voor mevrouw 'kijk mij eens conscious zijn' Noname, ArthurDZ?
Ja wreed he, #jordyssomale is ondertussen trending
3
geplaatst: 26 februari 2024, 15:38 uur
Albums: jazz
Jaimie Branch - Fly or Die Fly or Die Fly or Die ((World War))
James Brandon Lewis - Eye of I
Le Cri Du Caire - Le Cri du Caire
Matana Roberts - Coin Coin Chapter Five: In the Garden...
Muriel Grossmann - Devotion
Ah, de eerste categorie waar opperrechter Gretz tussenbeide moest komen. Het ging tussen Muriel en Jamie en Geert gaf 'm aan die eerste. Meteen een stevig staaltje nepotisme zoals we dat kennen van onze opperrechters, want Geert had zelf op Jamie gestemd, net als Teunnis (Patrick van Patrick's dwangbuizenhandel staat er ondertussen bij als de rattenvanger van Hamelen in een ongedierte- en kinderloze wereld, je gunt 'm deze editie ook niks he Teun)!
Jazzalbums hall of fame
1965: Nina Simone - Pastel Blues
1966: Nina Simone - Wild Is the Wind
1967: Philip Cohran and the Artistic Heritage Ensemble - On the Beach
1968: Miles Davis - Filles De Kilimanjaro
1969: Miles Davis - In A Silent Way
1970: Miles Davis - Bitches Brew
1971: Miles Davis - A Tribute to Jack Johnson
1972: Frank Zappa - Waka / Jawaka
1973: Mal Waldron & Terumasa Hino - Reminicent Suite
2020: Gard Nilssen's Supersonic Orchestra - If You Listen Carefully the Music Is Yours en Nubya Garcia - Source
2021: Patrick Shiroishi - Hidemi
2022: Natalia Lafourcade - De Todas las Flores
2023: Jaimie Branch - Fly or Die Fly or Die Fly or Die ((World War))
1
geplaatst: 26 februari 2024, 15:42 uur
ArthurDZ schreef:
Twee stemmen! Kara is daarmee dacht ik uitgejordy't voor vanavond, maar ze vond je heel lief hoor Koen! Ze vond het wel een beetje raar dat Broeder Dieleman plaats moest nemen aan de tafel met alle Musicmeteraars die vergeten stemmen zijn, en jij naast haar zat aan de folkartiestentafel, ze vraagt nogmaals of daar echt geen vergissing in het spel was?
De band had die dag toevallig collectief een dagje vrij, maar ze waren zo gecharmeerd van je enthousiasme, en de MuMe-waardering voor False Lankum, dat ze op je voorstel zijn ingegaan. En zo geschiedde: Lankum performs 'False Lankum' in full - AB - abconcerts.be
(quote)
Twee stemmen! Kara is daarmee dacht ik uitgejordy't voor vanavond, maar ze vond je heel lief hoor Koen! Ze vond het wel een beetje raar dat Broeder Dieleman plaats moest nemen aan de tafel met alle Musicmeteraars die vergeten stemmen zijn, en jij naast haar zat aan de folkartiestentafel, ze vraagt nogmaals of daar echt geen vergissing in het spel was?
(quote)
De band had die dag toevallig collectief een dagje vrij, maar ze waren zo gecharmeerd van je enthousiasme, en de MuMe-waardering voor False Lankum, dat ze op je voorstel zijn ingegaan. En zo geschiedde: Lankum performs 'False Lankum' in full - AB - abconcerts.be
‘False Lankum’ may be modern folk music’s own OK Computer
http://i.fok.nl/s/emo.gif
0
geplaatst: 26 februari 2024, 15:50 uur
Vanwaar die spottende smiley? Vind je False Lankum minder geniaal dan OKC? Of vind je het gewoon een gekke vergelijking? Ik vind het zo gek nog niet.
0
geplaatst: 26 februari 2024, 15:55 uur
Ik vind de vergelijking heel erg mank. En heel erg typisch om maar OK PC er geforceerd bij te halen.
2
geplaatst: 26 februari 2024, 15:56 uur
Nummers: jazz
Alfa Mist - Foreword
James Brandon Lewis feat. The Messthetics - Fear Not
Le Cri du Caire - Splendid Tales
Muriel Grossmann - Absolute Truth
En ook bij de jazznummers mocht Geert 'jazzbroeder nummer 1 (maar niet heus)' Gretz uitrukken. Het ging hier tussen James en Muriel (en ook Alfa Mist was een geduchte tegenstander) en hij gaf 'm aan het aantrekkelijke dametje. Classic Geert. #jordysnotthatmaleanymore
Muriel krijgt de Jordy uit de bevallige, maar ook trillende en zwetende, handen van Choconas. Een langgekoesterde wens gaat voor hem zo ongetwijfeld in vervulling. En ook voor AOVV en Johnny Marr is het feest. En dat is de waarheid, ruim de absolute waarheid.
Ondertussen gaat Patrick alvast een paar stapjes dichter bij Teun staan...
Jazznummers hall of fame
1965: Nina Simone - Sinnerman
1966: Nina Simone - Four Women
1967: John Coltrane - Kulu Sé Mama (Juno Sé Mama)
1968: The Peter Brötzmann Octet - Machine Gun
1969: Frank Zappa - Willie the Pimp
1970: Art Ensemble of Chicago - Theme de Yoyo
1971: The Mahavishnu Orchestra - Meeting of the Spirits
1972: The Mothers - The Grand Wazoo
1973: Sun Ra - Space Is The Place
2020: Tom Misch & Yussef Dayes - Lift Off
2021: Patrick Shiroishi - The Long Bright Dark
2022: Mali Obomsawin - Blood Quantum (Nəwewəčəskawikαpáwihtawα)
2023: Muriel Grossmann - Absolute Truth
0
geplaatst: 26 februari 2024, 16:00 uur
VInd dat er op het album van Muriel heel wat betere nummers staan. Maar ach, ik kan er mee leven.
3
geplaatst: 26 februari 2024, 17:41 uur
ArthurDZ schreef:
(Patrick van Patrick's dwangbuizenhandel
(Patrick van Patrick's dwangbuizenhandel
Oh ja, die legende

https://i.vgy.me/dNM8iw.png
3
geplaatst: 26 februari 2024, 19:27 uur
ArthurDZ schreef:
Muriel krijgt de Jordy uit de bevallige, maar ook trillende en zwetende, handen van Choconas. Een langgekoesterde wens gaat voor hem zo ongetwijfeld in vervulling.
Muriel krijgt de Jordy uit de bevallige, maar ook trillende en zwetende, handen van Choconas. Een langgekoesterde wens gaat voor hem zo ongetwijfeld in vervulling.
OMG, het was zo zenuwslopend, maar het is haar zo gegund!
Muriel ❤️❤️❤️
1
geplaatst: 26 februari 2024, 21:23 uur
ArthurDZ schreef:
2021: Arooj Aftab - Vulture Prince
2023: Lankum - False Lankum
2021: Arooj Aftab - Vulture Prince
2023: Lankum - False Lankum
ArthurDZ schreef:
2021: Arooj Aftab - Mohabbat
2022: Natalia Lafourcade - Muerte
2023: Lankum - Go Dig My Drive
Prachtig rijtje!2021: Arooj Aftab - Mohabbat
2022: Natalia Lafourcade - Muerte
2023: Lankum - Go Dig My Drive
1
geplaatst: 27 februari 2024, 08:30 uur
Ik moet bij nader inzien toch nog verontwaardigd zijn: Kassi Valazza is bestolen!
*schuift zijn stoel uit voorzorg voorzichtig wat dichter bij Patrick*
5
geplaatst: 27 februari 2024, 15:17 uur
Teunnis schreef:
Ik moet bij nader inzien toch nog verontwaardigd zijn: Kassi Valazza is bestolen!
*Patrick begint lichtjes te likkebaarden*
Albums: live
Black Country, New Road - Live at Bush Hall
Eefje de Visser - Bitterzoet LIVE
Ichiko Aoba - Ichiko Aoba with 12 Ensemble (Live at Milton Court)
Gretz is niet alleen de opperrechter van deze editie, hij is sowieso een man van vele MuMeMandaten. Hoofdarchivaris, COO van de Wiki, pleitbezorger van het MuMeMeetOrganisatieTeam, privéchauffeur van diverse users, ik vergeet er wellicht nog een paar. Maar deze grote meneer, deze hele grote meneer, is hier uiteraard ook welbekend als de voorzitter van de Eefje De Visser-fanclub. Een stevig potje belangenvermenging is het gevolg, wanneer bij het tellen van de stemmen blijkt dat Black Country, New Road en Eefje beiden op vier stemmen eindigden en Geert de award prompt aan zijn grote idool geeft.
Zoals altijd wanneer die arme Geert in Eefje's buurt komt, weet hij met zichzelf geen blijf. Zijn nieuwste poging om met Eefje op de rug King Kong-gewijs brullend en briesend de top van het Jordy Awards Theater te beklimmen wordt gelukkig al snel gefnuikt door Patrick van Patrick's Dwangbuizenhandel, die zich nog net op tijd van Teun losmaakt om de boomlange Eefjefanaticus in twee XL-dangbuizen tot bedaren te brengen. De hele zaal barst in applaus uit wanneer Eefje haar redder in de armen valt. Ze vraagt hem ook of hij niet de voorzitter wil worden van haar MuMeFanclub. Patrick belooft erover na te zullen denken.
Maakten naast Gretz dit bloedstollend spektakelstuk mogelijk: AstroStart, Arno en Choconas.
Livealbums hall of fame
1965: niet uitgereikt
1966: niet uitgereikt
1967: Albert Ayler - Albert Ayler in Greenwich Village
1968: Johnny Cash - At Folsom Prison
1969: Johnny Cash - At San Quentin
1970: The Who - Live At Leeds
1971: Joe McPhee - Nation Time
1972: Aretha Franklin - Amazing Grace
1973: Bill Withers - Live at Carnegie Hall
2020: Nick Cave - Idiot Prayer en Sigur Rós - Odin's Raven Magic
2021: John Coltrane - A Love Supreme: Live in Seattle
2022: niet uitgereikt
2023: Eefje de Visser - Bitterzoet LIVE
Nummers: live
Ik vergeet deze categorie altijd toe te voegen in deze Jordy-reeks, in de redux-versie (waar we binnenkort beginnen met 1974, hint hint nudge nudge) is deze wel vertegenwoordigd. Helpen jullie me eraan herinneren dat ik 'm volgend jaar zeker erbij zet mocht ik het zelf weer vergeten, lieve vrinden?

4
geplaatst: 27 februari 2024, 15:32 uur
Albums: metal
Blood Incantation - Luminescent Bridge
Blut Aus Nord - Disharmonium - Nahab
Liturgy - 93696
Marduk - Memento Mori
Ostraca - Disaster
En dan nu tijd voor metal. Euhm, ik bedoel, tijd voor *zet hoog stemmetje op* metaaaaaal. Geen dubble whammy voor Blut Aus Nord in de Jordy-statistieken, het ging deze editie tussen Blood Incantation en Liturgy. Maar die eerste voorzagen net een bloedoffertje meer voor Satan, dus gaan ze nipt met de Jordy lopen. Arno, Gretz en Choconas, aka 3/4de van de Eefje-gang (hmm misschien moeten we haar albums eens achterstevoren afspelen en zien wat er gebeurt), beginnen in koor boosaardig te lachen.
Metalalbum hall of fame:
2020: Deftones - Ohms en Oranssi Pazuzu - Mestarin Kynsi
2021: Kaatayra - Inpariquipê
2022: Blut Aus Nord - Disharmonium - Undreamable Abysses
2023: Blood Incantation - Luminescent Bridge
1
geplaatst: 27 februari 2024, 15:40 uur
Nummers: metal
Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic
Blut Aus Nord - The Endless Multitude
Chat Pile - Cut
Liturgy - Djennaration
Maar wel dubbel prijs voor Blood Incantation binnen dezelfde editie! Arno, Gretz en Choconas krijgen in hun duivelse gezangen versterking van Johnny Marr en AOVV, terwijl de bandleden zich verbaasd achter de oren krabben. Zijn al die forumleden even knettergek? Eefje knikt heftig van ja.
Metalnummers hall of fame
2020: Deftones – Ohms
2021: Kaatayra - Iasá
2022: Brutus - Victoria
2023: Blood Incantation - Obliquity of the Ecliptic
1
geplaatst: 27 februari 2024, 15:45 uur
Ik had The Endless Multitude bij beste metalnummer, maar mocht evengoed Blood Incantation zijn hoor. Dat was echt ienemienemutte-werk.
Zieke snub wel van BCNR, zou ik toch Bitterzoet Live es moeten checken dan?
Lankum - Go Dig My Drive moet natuurlijk Go Dig My Grave zijn, ArthurDZ
Zieke snub wel van BCNR, zou ik toch Bitterzoet Live es moeten checken dan?
Lankum - Go Dig My Drive moet natuurlijk Go Dig My Grave zijn, ArthurDZ

1
geplaatst: 27 februari 2024, 15:48 uur
Johnny Marr schreef:
Ik had The Endless Multitude bij beste metalnummer, maar mocht evengoed Blood Incantation zijn hoor. Dat was echt ienemienemutte-werk.
Oh daar is iets foudt gegaan dan, oeps! Heeft gelukkig geen invloed op de uitslag want BI lag twee stemmen voor op zijn dichtste concurrent Chat Pile. Dus jij zingt bij nader inzien gewoon mee in het Satanische koor omdat het je gewoon leuk lijkt.

En daar duidelijk ook, helemaal overheen gelezen! Wordt hopelijk aangepast bij gratie mods.
2
geplaatst: 27 februari 2024, 15:50 uur
ArthurDZ schreef:
Zoals altijd wanneer die arme Geert in Eefje's buurt komt, weet hij met zichzelf geen blijf. Zijn nieuwste poging om met Eefje op de rug King Kong-gewijs brullend en briesend de top van het Jordy Awards Theater te beklimmen wordt gelukkig al snel gefnuikt door Patrick van Patrick's Dwangbuizenhandel, die zich nog net op tijd van Teun losmaakt om de boomlange Eefjefanaticus in twee XL-dwangbuizen tot bedaren te brengen. De hele zaal barst in applaus uit wanneer Eefje haar redder in de armen valt. Ze vraagt hem ook of hij niet de voorzitter wil worden van haar MuMeFanclub. Patrick belooft erover na te zullen denken.
Zoals altijd wanneer die arme Geert in Eefje's buurt komt, weet hij met zichzelf geen blijf. Zijn nieuwste poging om met Eefje op de rug King Kong-gewijs brullend en briesend de top van het Jordy Awards Theater te beklimmen wordt gelukkig al snel gefnuikt door Patrick van Patrick's Dwangbuizenhandel, die zich nog net op tijd van Teun losmaakt om de boomlange Eefjefanaticus in twee XL-dwangbuizen tot bedaren te brengen. De hele zaal barst in applaus uit wanneer Eefje haar redder in de armen valt. Ze vraagt hem ook of hij niet de voorzitter wil worden van haar MuMeFanclub. Patrick belooft erover na te zullen denken.
Helemaal STUKKIE weer.
5
geplaatst: 27 februari 2024, 16:02 uur
ArthurDZ schreef:
Gretz is niet alleen de opperrechter van deze editie, hij is sowieso een man van vele MuMeMandaten.
(...)
Maakten naast Gretz dit bloedstollend spektakelstuk mogelijk: AstroStart, Arno en Choconas.
(quote)
(quote)
Gretz is niet alleen de opperrechter van deze editie, hij is sowieso een man van vele MuMeMandaten.
(...)
Jullie denken natuurlijk dat deze knoop doorhakken een beslissing uit vrije wil was, maar Eefje zou me nooit meer een blik waardig gunnen als ik anders had besloten #sorrynotsorry
En dan te bedenken dat ik BC, NR en Ichikooo gezamenlijk heb zien optreden op MoMo '23, een concert wat me letterlijk deed afv(l)oeren. Scheelde dat ik toen al in kleermakerszit op de grond zat, dat maakt het wel zo eenvoudig om gevloerd te worden
Koenr en Choconas weten
3
geplaatst: 27 februari 2024, 16:12 uur
ArthurDZ schreef:
Arno, Gretz en Choconas, aka 3/4de van de Eefje-gang (hmm misschien moeten we haar albums eens achterstevoren afspelen en zien wat er gebeurt)
Goed idee eigenlijk. Arno, Gretz en Choconas, aka 3/4de van de Eefje-gang (hmm misschien moeten we haar albums eens achterstevoren afspelen en zien wat er gebeurt)

4
geplaatst: 27 februari 2024, 18:28 uur
Albums: pop
Avalon Emerson - & the Charm
Caroline Polachek - Desire, I Want to Turn Into You
De Toegift - De Toegift
Jessie Ware - That! Feels Good!
Slowdive - Everything Is Alive
Achter de schermen een intense titanenbattle tussen Caroline en Slowdive, deze categorie. Maar het is uiteindelijk mevrouw Polachek die hem wint, met dank aan ArthurDZ, hoi123, Teunnis, stardust_be, AOVV en ome Gretz, die als opperrechter zijn duim weer mooi op de weegschaal heeft weten te leggen!
Popalbums hall of fame
1965: The Beatles - Rubber Soul
1966: The Beach Boys - Pet Sounds
1967: The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band
1968: The Beatles - The Beatles
1969: The Beatles - Abbey Road
1970: George Harrison - All Things Must Pass
1971: Serge Gainsbourg - Histoire De Melody Nelson
1972: David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
1973: Gal Costa - Índia
2020: Eefje de Visser - Bitterzoet
2021: Billie Eilish - Happier Than Ever
2022: Rosalía - Motomami
2023: Caroline Polachek - Desire, I Want to Turn Into You
4
geplaatst: 27 februari 2024, 18:37 uur
Nummers: pop
Björk feat. Rosalía - Oral
Caroline Polachek - Blood and Butter
hemlocke springs - sever the blight
Slowdive - kisses
Tinashe - Talk To Me Nice
underscores - Johnny johnny johnny
En zo leek de weg open te liggen voor Caroline's tweede Jordy van de avond, zeker omdat ze het verleden jaar in deze categorie ook al flikte. Maar om het met de gangbare MuMeTerminologie te zeggen: Slowdive heeft Caroline na gym duidelijk aan de schoolpoort opgewacht. En wel samen met DjFrankie, BlackFinch, Manfield, Johnny Marr, stardust_be en Choconas. Tja tegenover zo'n overmacht zou iedereen zich gewonnen geven natuurlijk. Gelukkig is het gratis catering vanavond dus lunchgeld heeft ze sowieso niet nodig.
Naaste concurrent hier was overigens niet Caroline, maar Hemlocke Springs. Wat zegt dat over de kansen van Blood And Butter in de nummer van het jaar-categorie? We ontdekken het later deze week...
Popnummers hall of fame
1965: The Mamas & The Papas - California Dreamin'
1966: The Beatles - Eleanor Rigby
1967: Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Some Velvet Morning
1968: Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Summer Wine
1969: David Bowie - Space Oddity
1970: Jorge Ben - Oba, Lá Vem Ela
1971: Serge Gainsbourg - Cargo Culte
1972: Steely Dan - Do It Again
1973: Cockney Rebel - Sebastian
2020: Matt Berninger - One More Second
2021: Beach House - Superstar
2022: Caroline Polachek - Billions
2023: Slowdive - kisses
1
geplaatst: 27 februari 2024, 18:38 uur
Morgen gaan we als alles volgens plan verloopt verder met punk, rock en soul/funk/R&B! Wie wil nog snel even inzetten bij de bookmaker? 

* denotes required fields.