MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 2023 - Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
ArthurDZ schreef:

2020: Eefje de Visser - Bitterzoet
2021: Billie Eilish - Happier Than Ever
2022: Rosalía - Motomami
2023: Caroline Polachek - Desire, I Want to Turn Into You
2020: Matt Berninger - One More Second
2021: Beach House - Superstar
2022: Caroline Polachek - Billions
2023: Slowdive - kisses

Wat een rijtjes

https://production.listennotes.com/podcasts/poptimism-pat-alex-5hWIZX2LM7q-vMXRjn9muaO.1400x1400.jpg

Oef, het minste nummer wint in de pop-categorie, dat is wel zuur. Gelukkig krijgt Caroline wel de erkenning die ze verdient, dat maakt alles goed. ❤️

Jemig, de trein ontspoort volledig. Wat een misselijkmakende uitslagen. Gelukkig maakt Caroline nog wat goed, al had ik eigenlijk op tweemaal prijs in de popcategorie gehoopt.

Nog steeds geen idee wat jullie nou toch in die mejuffrouw Polachek horen. Gelukkig nog wel de Jordy voor beste popnummer voor Kisses van Slowdive.

Gretz schreef:
En dan te bedenken dat ik BC, NR en Ichikooo gezamenlijk heb zien optreden op MoMo '23, een concert wat me letterlijk deed afv(l)oeren. Scheelde dat ik toen al in kleermakerszit op de grond zat, dat maakt het wel zo eenvoudig om gevloerd te worden

Een zeer memorabel optreden inderdaad! Waar was Eefje eigenlijk die middag? En ik dacht dat je de hele tijd stond te filmen?

Johnny Marr schreef:
Ik had The Endless Multitude bij beste metalnummer, maar mocht evengoed Blood Incantation zijn hoor. Dat was echt ienemienemutte-werk.

Zieke snub wel van BCNR, zou ik toch Bitterzoet Live es moeten checken dan?

Mwah, eerste driekwart van het album is gewoon identiek aan alle albumversies, maar dan brakker. Laatste paar nummertjes zijn wel de moeite waard.

Ik sta nog steeds te shaken van de snub in de metalcategorie: hoe heeft Liturgy geen prijs gepakt???

Patrick, let je op!?!?

Choconas schreef:
(quote)

Een zeer memorabel optreden inderdaad! Waar was Eefje eigenlijk die middag? En ik dacht dat je de hele tijd stond te filmen?

Nee, dat laatste durfde ik niet. Er is wel iemand anders die alles heeft vastgelegd

Wellicht heb je gelijk, maar in beleving zaten we allemaal. Kan ook dat ik me vergis met het eerste concert dat ik van Ichiko Aoba zag in de Botanique

Ichiko die niet wint is natuurlijk altijd een tragedie, maar Kisses beste popnummer van het jaar??? Heb Brintapap gegeten die minder zouteloos is dan dat nummer jongen

Boeeeeee

Albums: punk

Model/Actriz - Dogsbody
MSPAINT - Post-American
Snõõper - Super Sn​õ​õ​per

Het gemor dat opklinkt uit bepaalde delen van de zaal wanneer Slowdive met hun Jordy voor beste popsong naar hun tafeltje teruglopen (of ja, 'terugmeanderen' is misschien een beter woord, shoegazers lopen niet), wordt al snel overstemd door een serie korte feedbackgitaar-erupties die maar op één ding kan wijzen: tijd voor de punkcategorieën! Anarchie waaaaaaa *gooit spreekstoel op het podium omver*

Maar ach zo anarchistisch zijn we eigenlijk niet hoor, we hebben zelfs opperrechter Gretz nodig gehad om deze categorie te beslechten: het stond vlak voor het einde nog 4-4 tussen Model/Actriz en Snõõper. Maar Geert koos voor die eerste, waardoor hij nu van geluk mag spreken dat hij in die twee dwangbuizen gepropt zit, want anders hadden de leden van Snõõper hem sowieso getrakteerd op een dikke vette wedgie. Nu maken de bandleden zich klaar om hem elk om de beurt een extra natte 'wet willy' te geven, maar daar steekt Patrick een stokje voor met behulp van zijn trouwe dwangbuizen. Zeg nee tegen pesten, kids!

Model/Actriz jaagt met zijn overwinningspotreden overigens ook de laatste mensen de zaal uit die een normale awardshow verwacht hadden. Behoren daar zeker niet bij: ArthurDZ, hoi123, en Koen St, die naast Geert op Dogsbody hebben gestemd.

Punkalbum hall of fame

2020: IDLES - Ultra Mono
2021: Squid - Bright Green Field
2022: Otoboke Beaver - SUPER CHAMPON
2023: Model/Actriz - Dogsbody

Nummers: punk

Jeromes Dream - Stretched Invisible from London
Model/Actriz - Mosquito
Snõõper - Running
UNIVERSITY - Egypt Tune

In de nummers-categorie moesten zowel het Model als de Snoepers overigens hun meerdere erkennen in de UNIVERSITEIT. Maar liefst vijf stemmers schaarden zich achter deze leerstoel: DjFrankie, hoi123, Johnny Marr, Teunnis en AOVV. Nerd alert!

Zo, nu even de mummies, naaktkatten en horusogen van het podium borstelen, de spreekstoel weer op zijn plek zetten, en dan kunnen we verder met de volgende categorie: rock!

Punknummers hall of fame

2020: IDLES - GROUNDS en Touché Amoré - Limelight
2021: Squid - Narrator
2022: Soul Glo feat. McKinley Dixon & lojii - Spiritual Level of Gang Shit
2023: UNIVERSITY - Egypt Tune

Albums: rock

Black Country, New Road - Live at Bush Hall
PJ Harvey - I Inside The Old Year Dying
Slowdive - Everything Is Alive
The National - First Two Pages of Frankenstein
The National - Laugh Track

Geen drie op drie voor BCNR in deze categorie! Zij moeten dit keer hun meerdere herkennen in, jawel, Slowdive. hoi123 springt alvast recht om de band te bekogelen met een lading brintapap als protest, maar ver komt hij niet: DjFrankie, Johnny Marr, stardust_be, Koen St en Choconas vormen een menselijk schild om de band waar nog geen spatje pap doorheen komt.

Rockalbums hall of fame

1965: The Sonics - Here Are the Sonics!
1966: The Beatles - Revolver
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland
1969: The Beatles - Abbey Road

1970: Black Sabbath - Black Sabbath
1971: Funkadelic - Maggot Brain
1972: Can - Ege Bamyasi
1973: Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon

2020: Bruce Springsteen - Letter to You en Fontaines D.C. - A Hero's Death en Pearl Jam - Gigaton en Phoebe Bridgers - Punisher
2021: Black Country, New Road - For the First Time
2022: Black Country, New Road - Ants from Up There
2023: Slowdive - Everything Is Alive

ArthurDZ schreef:
Maar Geert koos voor die eerste, waardoor hij nu van geluk mag spreken dat hij in die twee dwangbuizen gepropt zit, want anders hadden de leden van Snõõper hem sowieso getrakteerd op een dikke vette wedgie. Nu maken de bandleden zich klaar om hem elk om de beurt een extra natte 'wet willy' te geven, maar daar steekt Patrick een stokje voor met behulp van zijn trouwe dwangbuizen. Zeg nee tegen pesten, kids!

Zo opgelucht dat die BIR me bespaard is gebleven

Everything is Alive Mss iets meer pop dan rock, maar ach, wat deert het. Ze hebben gewonnen, dat is het belangrijkste!

Nummers: rock

Black Country, New Road - Turbines/Pigs
Slowdive - Shanty
Sprain - Man Proposes, God Disposes
The National - Smoke Detector
Yo La Tengo - Sinatra Drive Breakdown

Een tiebreak tussen BCNR, Slowdive en The National werd door Gretz beslist in voordeel van die laatste (duh!). Het deel van de zaal waar naast Geert ook ArthurDZ, Johnny Marr en stardust_be zitten, barst los in applaus.

Net zo luid is het andere gedeelte van de zaal, waar boegeroep weerklinkt, het geluid van brekend glas door de zaal klingelt, en Patrick verlekkerd met zijn ogen naar Teunnis speurt. En dan wordt plots al het tumult door een knal overstemd...

Rocknummers hall of fame

1965: Bob Dylan - Like A Rolling Stone
1966: The Rolling Stones - Paint It Black
1967: The Velvet Underground - Venus In Furs
1968: The Rolling Stones - Sympathy For The Devil
1969: The Rolling Stones – Gimme Shelter

1970: Black Sabbath - Black Sabbath
1972: Can - Vitamin C
1973: Roxy Music - In Every Dream Home a Heartache

2020: Black Country, New Road - Science Fair
2021: Mdou Moctar - Afrique Victime
2022: Black Country, New Road - The Place Where He Inserted The Blade
2023: The National - Smoke Detector

Jammer dat Sprain het niet werd, maar gelukkig toch wel met 4 andere top nummers in de finale

Eeuwig zonde, beste rocknummer had natuurlijk Sinatra Drive Breakdown moeten zijn.

Albums: soul, funk, R&B

Arlo Parks - My Soft Machine
Kelela - Raven
Sampha - Lahai
Tinashe - BB/ANG3L
Young Fathers - Heavy Heavy

Niemand hapt? Ok, dan kwam het schot maar gewoon van de knalpot van een auto buiten ofzo. En het brekend glas kwam van de tafel van ØXN, ze zijn eindelijk door hun voorraad whisky heen en dat nemen ze vrij overdramatisch op zo te zien. De gemoederen bedaren weer enigszins en de Young Fathers mogen op het podium aanschuiven om hun eerste Jordy in ontvangst te nemen.

Maar zie ik daar nu een schimmig figuur met een aangestoken lucifer zich in de richting van het rookalarm begeven? Iedereen is verdacht behalve esteban, DjFrankie, een door mij nogmaals afgev(l)oerde Gretz en AOVV, die gaan te hard op de overwinning van de Jonge Vaders.

Soul-, funk-, R&B-albums hall of fame

1965: Otis Redding - Otis Blue / Otis Redding Sings Soul
1966: Nina Simone - Wild Is the Wind
1967: Aretha Franklin - I Never Loved a Man the Way I Love You
1968: Aretha Franklin - Lady Soul
1969: Sly & The Family Stone - Stand!

1970: Funkadelic - Funkadelic
1971: Marvin Gaye - What's Going On
1972: Cymande - Cymande
1973: Stevie Wonder - Innervisions

2020: The Weeknd - After Hours
2021: Arlo Parks - Collapsed in Sunbeams
2022: Sudan Archives - Natural Brown Prom Queen
2023: Young Fathers - Heavy Heavy

Druk gehad gisteravond en vandaag, dus lekker bijgelezen! Enkele decepties, enkele momentjes van euforie en vooral erg gelachen met de capriolen van Patrick en zijn deerlijke dwangbuisduo.

PS: ik begin me wel af te vragen wat de precieze tol is van Koen's vergeetachtigheid..

Matige uitslagen vandaag.

Slowdive beste rock album? NEE! The National de beste song? NEE! Young Fathers de beste soul/funk plaat dan? NEE!

Maar goed, had ik maar mee moeten stemmen.

panjoe (moderator)
Sampha is hard gesnubd.

Nummers: soul, funk, R&B

Ana Frango Elétrico - Electric Fish
Jessie Ware - Begin Again
Liv.e - Wild Animals
Sampha - Spirit 2.0
Tinashe - Talk To Me Nice

esteban, ArthurDZ, Shaky, Johnny Marr, stardust_be en zelfs Gretz in zijn twee dwangbuizen beginnen spontaan de meest cliché discomoves boven te halen en hun stijve heupen los te zwaaien, want queen Jessie Ware wint deze!

Johnny slingert zelfs zo heftig zijn ellebogen heen en weer dat hij zonder het te beseffen de brandende lucifer uit de handen duwt van... Sampha? Maar hij leek zo'n brave jongen! De lucifer belandt in het allerlaatste glas whisky van ØXN, waardoor twee bandleden een tijdje wenkbrauwloos door het leven zullen moeten gaan. Het wordt nog bijna een lelijke scène maar gelukkig is er panjoe om Sampha in veiligheid te brengen. Uiteraard door met hem op zijn rug King Kong-gewijs de top van het Jordy Awards Theater te beklimmen.

Soul-, funk-, R&B-nummers hall of fame

1965: Nina Simone - Sinnerman
1966: Nina Simone - Four Women
1967: Nina Simone - I Wish I Knew How It Would Feel to Be Free
1968: Otis Redding - (Sittin' On) The Dock Of The Bay
1969: Isaac Hayes - Walk On By

1970: Curtis Mayfield - Move on Up
1972: Terry Callier - Dancing Girl
1973: Fela Ransome Kuti & The Africa '70 - Gentleman

2020: The Weeknd - Blinding Lights
2021: Silk Sonic - Leave the Door Open
2022: Shygirl - Firefly
2023: Jessie Ware - Begin Again

Albums: wereld

Ana Frango Elétrico - Me Chama de Gato Que eu Sou Sua
Gezan with Million Wish Collective - Anochi
Sanam - Aykathani Malakon

Dit was een van de weinige categorieën waar het eigenlijk geen moment spannend was: Ana walste vlotjes over de competitie heen, met de steun van panjoe, DjFrankie, Gretz, AOVV en Choconas. De eerste winst voor Brazilië sinds 1969 (voorlopig )!

Wereldalbums hall of fame

1965: Nara Leão - O Canto Livre de Nara
1966: Violeta Parra - Las Últimas Composiciones de Violeta Parra
1967: Nara Leão - Vento de Maio
1968: Ray Barretto - Acid
1969: Gal Costa - Gal Costa (Cinema Olympia)

1970: Exuma - Exuma
1971: Fela Ransome Kuti & The Africa '70 - Open & Close
1972: Fela and the Africa 70 - Shakara

2020: Shabaka and the Ancestors - We Are Sent Here by History
2021: Arooj Aftab - Vulture Prince
2022: Lucrecia Dalt - !Ay!
2023: Ana Frango Elétrico - Me Chama de Gato Que eu Sou Sua

Nummers: wereld

Ana Frango Elétrico - Insista em Mim
Ão - Vazio
Gezan with Million Wish Collective - 誅犬 (Death Penalty Dog)
SANAM - Bell بل

Ja hoor, dubbel prijs voor Ana! Haar fanclub bestond deze keer uit Shaky, panjoe, DjFrankie, Johnny Marr en AOVV. Opvallend is dat het hier een stuk moeizamer ging dan bij de albums: Ão bleek een geduchte concurrent te zijn. Maar eind goed al goed dus voor Ana, en iedereen die op haar gestemd heeft (het zou zowaar kunnen dat ze VIPtickets voor jullie regelt voor het volgende carnaval in Rio! Hoezo omkoping?).

Wereldnummers hall of fame

1965: Nara Leão - Suite Dos Pescadores
1966: Violeta Parra - Gracias a la vida
1967: Nara Leão - Quem Te Viu, Quem Te Vê
1968: Os Mutantes - A Mihna Menina
1969: Gal Costa - Tuareg

1970: Jorge Ben - Oba, Lá Vem Ela
1971: Chico Buarque - Construção
1972: Fela and the Africa 70 - Shakara (Oloje)

2020: niet uitgereikt
2021: Arooj Aftab - Mohabbat
2022: Natalia Lafourcade - Muerte
2023: Ana Frango Elétrico - Insista em Mim

Albums: anderstalig

Altın Gün - Aşk
Ana Frango Elétrico - Me Chama de Gato Que eu Sou Sua
Ascendant Vierge - Une Nouvelle Chance
Sofia Kourtesis - Madres
Titanic - Vidrio

De winnaar uit de wereld-categorie slayet wel vaker en passant ook nog even de anderstalige categorie aan flarden maar in editie '23 is dat toch niet het geval. Het heeft zelfs niet eens te maken met een verloren tiebreak, nee in deze categorie waren Titanic en Altin Gün aan het einde van de stemweken de twee kanshebbers.

En zo besliste Geert ook eens een keertje in het voordeel van hoi123, Teunnis, Choconas. Zij zien daarom ook af van hun plan om Gretz (nog steeds weerloos na de interventie van Patrick, weet u nog) te trakteren op drie wraakzuchtige wet willy's. Voor nu...

Anderstalig albums hall of fame

1965: Nara Leão - O Canto Livre de Nara
1966: Violeta Parra - Las Últimas Composiciones de Violeta Parra
1967: Françoise Hardy - Ma Jeunesse Fout le Camp...
1968: Francoise Hardy - Comment te Dire Adieu
1969: Gal Costa - Gal Costa (Cinema Olympia)

1970: Brigitte Fontaine, Areski & Art Ensemble of Chicago - Comme à la Radio
1971: Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson
1972: Catherine Ribeiro + Alpes - Paix
1973: El Polen - Fuera de la Ciudad

2021: Arooj Aftab - Vulture Prince
2022: Natalia Lafourcade - De Todas las Flores
2023: Titanic - Vidrio

Nummers: anderstalig

Ana Frango Elétrico - Insista em Mim
Gezan with Million Wish Collective - 誅犬 (Death Penalty Dog)
SANAM - Bell بل
Titanic - Cielo Falso

Toch een mooie 3/4 vandaag voor Ana! Zonder Ão om roet in het eten te gooien en op gepaste afstand van Titanic kreeg ze maar liefst zeven stemmers achter zich: likeahurricane, AstroStart, Shaky, panjoe, DjFrankie, stardust_be en AOVV.

Maar toch een mooie prestatie van Titanic in deze Jordy's-editie, ik denk dat we van hun kwaliteiten zelfs nog niet eens het topje van de ijsberg gezien hebben......... ok ik laat mezelf wel uit *boe-geroep weerklinkt door de zaal, een rotte tomaat scheert rakelings langs me heen*

Anderstalige nummers hall of fame

1965: France Gall - Poupée De Cire, Poupée De Son
1966: Jacques Brel - Ces gens lá
1967: Jacques Brel - La Chanson des Vieux Amants
1968: Jacques Dutronc - (Il est cinq heures) Paris s'éveille
1969: Joe Dassin - Les Champs-Elysées

1970: Jorge Ben - Oba, Lá Vem Ela
1971: Serge Gainsbourg - Cargo Culte
1972: Brigitte Fontaine - Brigitte
1973: El Polen - El Hijo del Sol

2021: Mdou Moctar - Afrique Victime
2022: Natalia Lafourcade - Muerte
2023: Ana Frango Elétrico - Insista em Mim

Ana Frango

Had Gezan en SANAM ook wel een prijs gegund hier, maar Ana heeft wel een streepje voor.

Albums: Nederlandstalig

broeder Dieleman - Oh Mijn Ziel
De Jeugd van Tegenwoordig - Moderne Manieren
De Toegift - De Toegift
Spinvis - Be-Bop-A-Lula

Op basis van nominaties in andere categorieën was Spinvis hier misschien de favoriet, maar dat was buiten de Jeugd gerekend. Zouden ze esteban, AstroStart, Arno, hoi123 en Johnny Marr met een dikke vette wedgie bedreigd hebben op hen te stemmen? Nee, natuurlijk niet! Een wet willy dan? Ook niet? Rustig Patrick, het is allemaal in orde.

Nederlandstalige albums hall of fame

1965: niet uitgereikt
1966: Boudewijn de Groot - Voor de Overlevenden
1967: niet uitgereikt
1968: niet uitgereikt
1969: Boudewijn de Groot - Nacht en Ontij

1970: niet uitgereikt
1971: niet uitgereikt
1972: Cornelis Vreeswijk - Cornelis Vreeswijk
1973: Zjef Vanuytsel - Er Is Geen Weg Terug

2020: Eefje de Visser - Bitterzoet
2021: Fluisteraars - Gegrepen door de Geest der Zielsontluiking
2022: Chibi Ichigo - Sabina
2023: De Jeugd van Tegenwoordig - Moderne Manieren

Gast
geplaatst: vandaag om 20:04 uur

geplaatst: vandaag om 20:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.