MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Britpop Big 4: alle singles gerangschikt-meter (1990-1999)

zoeken in:
EvilDrSmith schreef:

Trouwens, van het weekend hadden mijn date en ik The Verve op de repeatknop staan en dat beviel enorm goed. Zo goed, dat ik me eigenlijk begon af te vragen waarom deze band niet meedoet met dit spelletje.

Hmmm in de britpopstroming was The Verve toch een stuk minder gezichtsbepalend dan de vier bands waarrond dit spelletje nu draait. Geweldige band, daar niet van, maar pas toen britpop als hype alweer op weg was naar de uitgang kwamen zij met Urban Hymns tot volle commerciële wasdom. Vandaar dat ik ze niet bij de 'grote vier' van britpop vind horen, een sentiment dat in de Britse muziekpers wel vaker voorkomt, heb ik de indruk.

Interessant is bovendien dat de meeste platenfirma's na het succes van Urban Hymns eerder geneigd waren meer dromerige en introspectieve indiebands te tekenen of een marketingpush te geven, in plaats van dat ze, gestrekt door het succes van The Verve, britpop zoals men dat al kende nieuwe kansen gaven. Daarom dat Urban Hymnes ook vaak wordt gezien als een extra killshot voor de britpopstroming, en als de start van de zogeheten post-britpop-periode van rond de eeuwwissel, waarin bands als Travis, Starsailor, Keane, Coldplay etc. de nieuwe focus werden met vaak een Urban Hymns-light geluid. Ook om die reden vind ik ze niet dezelfde vibe hebben als de vier bands waar we nu mee spelen.

Interessante vraag wel, en sorry voor het veel te lange antwoord

Ik ben dol op gospelkoortjes.

9,0

ArthurDZ schreef:
Interessante vraag wel, en sorry voor het veel te lange antwoord
Je excuses worden absoluut niet geaccepteerd, want veel te boeiend antwoord. Al schrik ik me wel het apezuur van de inhoud, aangezien ik hierboven verkondig dat ik met heel veel plezier naar The Verve had geluisterd en ik juist een hartgrondige, meervoudige spuughekel heb aan die hele kliek weeïge bak met Britpopsnot die jij opsomt. Dus dat is wel een ludiek-confronterende uiteenzetting.
Ik ben het er natuurlijk hardgrondig mee oneens, al moet ik er wel aan toevoegen dat die date héél gezellig verliep en dat de muziek steeds verder naar de achtergrond verdween, dus wellicht heb ik niet helemaal nuchter en neutraal naar The Verve geluisterd (en ik drink niet eens). Dit ter meerdere eer en glorie van TMI.

Tender: 7,5

Een soort anti-Song 2. Goed nummer, maar behoort niet tot mijn favorieten van de band.

8

21. Blur - Beetlebum (7,965384615 26 stemmen)
22. Blur - Girls & Boys (7,9625 28 stemmen)
23. Suede - So Young (7,962 25 stemmen)
24. Suede - Metal Mickey (7,902 25 stemmen)
25. Oasis - Whatever (7,896 25 stemmen)
26. Pulp - Something Changed (7,88 23 stemmen)
27. Blur - Tender (7,8775 20 stemmen)
28. Blur - Parklife (7,852 25 stemmen)
29. Suede - Stay Together (7,817307692 26 stemmen)
30. Pulp - Lipgloss (7,769230769 26 stemmen)

31. Suede - New Generation (7,765217391 23 stemmen)

#65: Suede – Electricity (1999)

Ook bij Suede liepen de zaken wat minder in die tijd. De drugverslaving van Brett escaleerde en wierp een grote ‘it used to be about the music, man!’-schaduw over de opnamesessies. Mensen rond de band die er vanaf het begin bij waren geweest, werden plots weggeduwd ten faveure van Brett’s drugvriendjes. Aldus Mat Osman: “More than anything there started to be a whole load of people he was associating with who I just couldn't stand. They had nothing to do with the band, nothing to do with anything but drugs."

En net zoals Blur op 13 met William Orbit samenwerkte in plaats van met producer van het eerste uur Stephen Street, daar vond Suede het na drie albums met Ed Buller tijd voor iets nieuws en werd Steve Osborne aangetrokken. Voornamelijk omdat de groep een elektronischer geluid wilde, en dan is de man van onder meer Pills N Thrills n Bellyaches van de Happy Mondays en Pop van U2 op papier wel een geschikte kandidaat natuurlijk.

De eerste single werd in ieder geval toepasselijk genoeg Electricity gedoopt. Het werd de laatste top 10-hit in eigen land voor Suede met een piek op plek 5.

5,5

Head Music zit totaal niet in mijn systeem dus misschien ligt het daar aan, maar het is toch wat zoeken naar een liedje in deze geluidsbrij, vind ik.

7,3 wel aardig

Ja, het is wel nog steeds Suede met dat "you and me against the world" thema, maar als ik nu zo luister kan ik ook wel goed begrijpen waarom dit album destijds zo'n grote teleurstelling was.
In mijn geheugen gingen ze daar met A New Morning nog onderdoor, maar dat zal ik voor de zekerheid nog eens double-checken.

5,5

Suede – Electricity 5.5

7,5

Weet nog wel dat toen Head Music uitkwam Gert Jonkers er gelijk 6 nummers in een uur van draaide op Kink FM. Maar verder heeft het album mij ook nooit zo gegrepen als de eerdere 3. De singles vind ik dan nog wel goed, al is deze Trash 2.0 wel de minste van de 4.

Electricity: altijd een geweldig nummer gevonden en een kneiter van een (onderschatte) single: 10!!!

#65: Suede – Electricity: 6,5

Helemaal de weg kwijt.

4,5

6,5 suede heeft veeeel betere

Blur – Tender: 8
Suede – Electricity: 6,7

Ik bedenk me net dat ik morgen waarschijnlijk geen tijd ga hebben om een nieuw nummer te posten, dus we gaan vrijdag verder. Ter compensatie zal ik jullie voor één keer ook in het weekend lastigvallen en zaterdag dus ook een liedje plaatsen

#65: Suede – Electricity (1999)

Ik vind dit net een slagje beter dan het ergens vaag vergelijkbare 'Party Hard' van Pulp (de glammy gitaren), twee nummers geleden. Dat zag ik niet van tevoren aankomen: Suede beter dan Pulp. Al is het nu ook weer niet wereldschokkend, zij het gewoon wat beter lopend en wat minder stroef gearrangeerd dan die van Pulp
6,5

Suede - Electricity 7,3
Maar eigenlijk hoor je er niet echt een nummer in, ik hoor weer Brett Anderson "I like to annoy people, I found it was very easy to annoy people and tried to play on that"

Pulp - A little soul 5,8
Dit is meer een Pulpprakje en geen Party with the Aged

Ik weet nog dat Head Music uitkwam en dat was toch wel een deceptie. Het klonk veel gekunstelder en de urgentie was weg. En de teksten waren ook zoveel oppervlakkiger ('She live in a house, she stupid as a mouse' - Savoir Faire, en ja de incorrecte grammatica hoort erbij).

Maar, dat gezegd hebbende, staan er best nog wat aardige singles op, zoals deze.
7,0

Electricity wordt de laagst scorende Suede (tot nu toe?).

61. Oasis - Stand By Me (6,785416667 24 stemmen)
62. Suede - Electricity (6,745 20 stemmen)
63. Blur - MOR (6,593181818 22 stemmen)
64. Blur - Bang (6,584782609 23 stemmen)
65. Oasis - All Around The World (6,492857143 21 stemmen)

#66: Suede – She’s In Fashion (1999)

Electricity ging in de charts nogal snel ten onder, dus misschien daarom werd She’s In Fashion snel als tweede single uitgebracht. Later heeft Brett nog gememoreerd dat ze dit catchy deuntje misschien beter als eerste hadden uitgebracht.

Een catchy deuntje was het zeker, maar dat het de eerste Suede-single sinds New Generation werd die de top 10 niet haalde in Engeland, zegt misschien ook wel veel over de staat van hun populariteit.

Dit terwijl de meeste critici wel erg te spreken waren over de single, hun meest zomerse en zonnige nummer ooit, vonden sommigen zelfs. Wat jullie?

7,5

Ja deze mag ik wel!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:58 uur

geplaatst: vandaag om 03:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.