MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Paul Elstak - Rainbow In The Sky : 2

De soundtrack van de Class of '95 roept zeer uiteenlopende gevoelens op van verschrikkelijk irritant tot geniale classic. Door alle diepe onvoldoendes blijft uiteindelijk slechts een 5,86 over voor Rainbow In The Sky van Paul Elstak.

Op de tweede plaats in de lijst van NPO Radio 2 vinden we de live uitvoering van Somebody To Love van Queen en George MIchael. In de Q Music Top 500 90's staat deze op 16 en bij Veronica op 19. Na de dood van Freddie Mercury in 1991 door complicaties van AIDS, besloten de overgebleven leden van Queen – Brian May, Roger Taylor, en John Deacon – een eerbetoon te organiseren. Dit werd het Freddie Mercury Tribute Concert, dat plaatsvond op 20 april 1992 in het Wembley Stadion in Londen. Het concert bracht enkele van de grootste artiesten ter wereld samen om de nalatenschap van Freddie Mercury te vieren en om aandacht te vragen voor de AIDS-epidemie.

Een van de meest onvergetelijke momenten van die avond was de uitvoering van Somebody To Love door George Michael. George Michael was een groot bewonderaar van Freddie Mercury. Het optreden van George Michael tijdens het tribute concert werd ronduit legendarisch. Brian May merkte op dat George Michael de zeldzame combinatie van vocale kracht en technische finesse bezat die nodig was om een nummer als Somebody To Love tot leven te brengen. Zijn stem werd ondersteund door een achtergrondkoor, wat de gospelachtige sfeer van het nummer versterkte en de emotionele impact ervan nog groter maakte.

De uitvoering was zo sterk dat het de vraag opriep of George Michael misschien de nieuwe leadzanger van Queen zou kunnen worden. George Michael heeft later in interviews aangegeven dat hij het een grote eer vond om Somebody To Love te mogen uitvoeren, maar dat hij nooit had overwogen om Freddie's plaats in de band in te nemen. Voor Michael was het een eenmalig eerbetoon,

Na het tribute concert werd George Michael’s versie van Somebody to Love uitgebracht als een single, waarvan de opbrengst naar AIDS-gerelateerde liefdadigheidsorganisaties ging. Het nummer bereikte hoge posities in de hitlijsten in veel landen. In onze Top 40 stond het nummer in 1996 10 weken genoteerd met een piek op plaats 5.

Het origineel met Freddie Mercury stond in 1976 13 weken genoteerd waarvan drie weken op de eerste plaats. Queen met of zonder Freddie, that's The Question?

# 1917 George Michael & Queen - Somebody To Love
# 1916 Queen - Somebody To Love

George Michael & Queen - Somebody To Love: 7,5
Queen - Somebody To Love: 9

Bij covers van een bekend origineel weegt bij mij altijd mee dat de cover minder origineel is (uiteraard), en dat telt ook mee in het cijfer. George Michael zingt overigens geweldig.

George Michael & Queen - Somebody To Love: 7,3
Queen - Somebody To Love: 6,3

Technisch allemaal heel goed en zo, maar het laat me Siberisch koud. Halfje lager voor de versie met Michael, want geen origineel.

Queen - 4,5
Queen & Michael - 4

Zonder George: 9
Met George: 7,5

Queen 7
Queen + George Michael 7,5

George Michael & Queen - Somebody To Love: 8.2
Queen - Somebody To Love: 9.1

Queen: 3
Queen & Michael: 3

Queen: 7
Queen & Michael: 7,5

George Michael & Queen - Somebody To Love: 7.8
Queen - Somebody To Love: 8.0

Queen zonder George : 8,5
Queen met George : 7

Pau Elstak : 5,5

Queen met George: 8,5
Queen zonder George: 8

Queen met George: 7,5
Queen zonder George: 8,5

Laat ik positief zijn over Paul Elstak: 3,8

Die andere 2 zijn toch echt wel uit een andere league:

George Michael & Queen:
Ik kan me herinneren dat ik het tribute concert live op tv volgde en toen Queen Somebody to Love inzette ik dacht: "O ja, hoor. En nou gaat George MIchael dit zingen. Die gaat keihard door de mand vallen." Ik heb met wijdopen mond zitten kijken en luisteren. Met die hoge uithaal met zijn kopstem was ik he-le-maal om. Wat een held, wat een power, wat een souplesse en wat een vanzelfsprekendheid in zijn hele performance. Hij zong iedereen met grote afstand naar huis.
Het argument voor een lagere beoordeling wat sommigen hier overigens geven, dat het een cover zou zijn, raakt volgens mij kant nog wal. Het is gewoon Queen met een gastvocalist.
Alles bij elkaar: 9,5

Queen: 9,8
Zo'n beetje het beste nummer van Queen, als je het mij vraagt. Grand(eur)ioos

Altijd een irritant nummer gevonden. George Michael maakt het ietsje minder erg.

George Michael & Queen: 3,5
Queen: 3

starbright boy schreef:
6,8 Heb wat meer met Wonderfull Days (met spelfout in titel) of Love U More. Maar ik snap wel dat dit een klassieker is en pak hem beet I'm a Raver van Lipstick niet. En daarbij.: DJ Paul maakte een handvol Happy hardcore singles en kapte er mee voordat ze minder werden. Charlie Lownoise & Mental Theo gingen van geweldig (Wonderfull Days) naar steeds gemakzuchtiger en hebben best een hoop troep uitgebracht (neem bijvoorbeeld die echt heel erg beroerde cover van Just Can't Get Enough). Dj Paul deed het een stuk sjieker.

Nou, die Paul maakte ook een hele beroerde cover van Bro Hymn in 97.

George Michael & Queen: 6.7 [overbodige versie]
Queen: 9.3 [onovertroffen klassieke versie]

George Michael & Queen: 8,5
Queen: 8,6

Queen. 7,8
Duet. 8

# 1917 George Michael & Queen - Somebody To Love: 8,5
# 1916 Queen - Somebody To Love: 8,5
# 1915 Paul Elstak - Rainbow In The Sky: 4,5

Queen: 7,4
George Michael & Queen: 6,5. Voegt weinig toe aan het origineel inderdaad

George Michael & Queen - Somebody To Love: 7,5
Queen - Somebody To Love: 8,5

George Michael & Queen - Somebody To Love: 2,5
Queen - Somebody To Love:7,8

Toen ik nog echt een boy was hield ik van Queen. Dat had ik overgenomen van een vriendje die elpees van Queen verzamelde en waar ik dat ging spelen en dan draaiden we er een op de achtergrond. Het was de tijd van The Works en A Kind of Magic. Maar hij had ook ouder spul en zelfs Hot Space. Hoewel ik toen al een tijdje verhuisd was naar de andere kant van het land en mijn muzieksmaak al hevig aan het veranderen was zaten nog wel sporen van mijn Queenliefde in me toen Mercury overleed. Het schokte me en maanden later keek ik de show waaruit de versie met George Michael kwam.

Ik heb niet veel meer met Queen maar Somebody To Love is een van de betere, in beide versies. Het origineel is een poging van Mercury om een gospel te schrijven die hij Aretha Franklin zou willen laten zingen (Freddie was fan).

George Michael stal op die dag inderdaad de show. Dat had een reden. Michael zong niet alleen voor Freddie. George zat zelf nog in de kast (voor het grote publiek) maar hij had de liefde van zijn leven leren kennen. Dat was een Braziliaanse ontwerper genaamd Anselmo Feleppa. De twee waren meteen totaal ondersteboven van elkaar. Maar na een geheime relatie van amper drie maanden kwam Feleppa erachter dat hij seropositief was. Toen George daar op het podium stond was de liefde van zijn leven al ziek en dat was in 1992 een doodvonnis. Dat zat er ook achter. In 1993 overleed Anselmo Feleppa en George Michael zong over hem in zijn allerbeste liedje Jesus to a Child. Volgens vele mensen is George Michael nooit over de dood van Anselmo Feleppa heen gekomen. En er is vaak gesuggerreerd dat het heeft bijgedragen aan zijn eigen vroege dood ruim 20 jaar later.

Queen 7,4
Queen & George 7,4

George Michael & Queen - Somebody To Love: 7
Queen - Somebody To Love: 9,5

George Michael & Queen - Somebody To Love: 6,5
Queen - Somebody To Love: 7,5

George Michael & Queen - Somebody To Love: 6
Queen - Somebody To Love: 6

George Michael & Queen - Somebody To Love: 5
Queen - Somebody To Love: 5

Gast
geplaatst: vandaag om 09:40 uur

geplaatst: vandaag om 09:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.