MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ooit in de top 40 - meter #4

zoeken in:
Queen - 8.5
GM & Queen - 7.0

Queen zonder 5,3
Queen met 5,1

George Michael & Queen - Somebody To Love: 5.1
Queen - Somebody To Love: 8.6

George Michael & Queen - Somebody To Love: 9
Queen - Somebody To Love: 8.5

George Michael & Queen - Somebody To Love: 6,5
Queen - Somebody To Love: 6,5

George Michael & Queen - Somebody To Love: 7,5
Queen - Somebody To Love: 7,0

# 1915 Paul Elstak - Rainbow In The Sky
Voor de anekdote is het een beetje een dooie mus, maar de eerste keer dat ik met dit nummer in aanraking kwam, zal een jaar of vijftien geleden zijn. In de oude Tivoli (Utrecht) tijdens een... metalconcert. Jawel. Een van de toegiften werd dit nummer, met als aankondiging: "I think you will recognize this song.". En inderdaad, de hele zaal ging helemaal uit hun plaat tijdens een metalversie van dit nummer en zong met een brede grijns luid brullend mee. En ik keek een beetje glazig om me heen met de vertwijfelde gedachte: wat is dit? Onder welke steen heb ik geleefd?

De dooie mus is: ik weet niet meer bij welke band dit was (het was niet Pene Corrida, maar ik meen een best wel bekende metalband, zelfs een buitenlandse) en ik vond het maar een irritant klinkend deuntje, maar toen ik later thuiskwam en het origineel ging luisteren (ik had onthouden dat ze de hele tijd 'Rainbow in the sky' zongen) werd ik pas écht lijkbleek rondom mijn neus. "What the &%@#%$?" Hebben ze DIT staan coveren? Godsgruwelijk verschrikkelijk vond ik het.
Maar net als Eurodance kan ik ook dit tegenwoordig beter hebben. Misschien omdat de huidige hits nog infantieler zijn en ik het in dat perspectief plaats. En het is natuurlijk een oorwurm van jewelste, dat kan ik niet ontkennen. Als ze nou niet als Smurfin zou zingen, zou het nog een puntje hoger worden.
6

# 1916 Queen - Somebody To Love
8,2

# 1917 George Michael & Queen - Somebody To Love
Minder rock, meer soul en gospel. Houd ik ook van, maar ben toch meer van de rock.
George heeft ook geen stem voor rock, daar is zijn stem niet rauw genoeg voor.
De versie is een beetje te veel "Vrienden van Amstel Live"-gelikt.
En als je deze twee versies naast elkaar legt en dan hoort hoe Freddie dit nummer (in de studio) zong... dat is wel even van een andere orde.
Evenzogoed wel kudo's aan George.
6,5

George Michael & Queen - Somebody To Love : 8

Queen - Somebody To Love : 9

George Michael & Queen - Somebody To Love : 8

Queen - Somebody To Love : 8

Veel stemmers, mooie persoonlijke verhalen en weer sterk uiteenlopende cijfers maar ook nu waarderen wij het origineel hoger. Een 6,83 voor de versie van George Michael & Queen en een 7,53 voor de oirginele versie met Freddie Mercury.

Het anthem van de nineties is op basis van al die radiolijstjes zonder meer Smells Like Teen Spirit van Nirvana. Op nummer 1 in de lijst van NPO Radio 2 en Veronica en op 2 bij Kink. Maar daar staat een nummer op 1 dat nooit een single is geweest: Black van Pearl Jam. In de lijst van Q staat Nirvana 28e. Maar ook buiten Nederland staat Smells Like Teen Spirit hoog in de lijsten. Eerste in de Rolling Stone lijst van de 90s, tweede bij NME en zesde bij Pitchfork. Die het in hun streven naar decadentie, en kijk ons eens anders zijn, het voor elkaar kregen om Fantasy van Mariah Carey op een te zetten.

Het nummer begint met het legendarische gitaarakkoord van Kurt Cobain, dat wordt gevolgd door een explosieve uitbarsting van drums door Dave Grohl en bas van Krist Novoselic. De killer riff wordt wel gezien als de doodsteek doodsteek voor de hair metal. Kurt Cobain gaf toe dat het verwant was aan Boston’s More Than A Feeling, maar het was de razende uitvoering van zowel de riff als de zang die het spel veranderde. Degene die de punk gemist hadden nu hun eigen boze anthem.

Kurt Cobain was bij het schrijven van Smells Like Teen Spirit naar eigen zeggen geïnspireerd door zijn liefde voor The Pixies, een alternatieve rockband die speelde met dynamiek en contrasten in hun muziek. Hij wilde een nummer maken dat "pop" klonk maar ook de rauwe energie van punk had.

De titel van het nummer kwam voort uit een grap van Cobain's vriend en mede-muzikant Kathleen Hanna van de band Bikini Kill. Zij schreef ooit "Kurt smells like Teen Spirit" op de muur van zijn kamer, verwijzend naar het deodorantmerk "Teen Spirit" dat Kurt’s vriendin destijds gebruikte. Cobain wist echter niet dat het om deodorant ging en vond de zin poëtisch en rebels klinken, wat perfect paste bij het nummer dat hij aan het schrijven was.

Een belangrijk aspect van het geluid van Smells Like Teen Spirit is de productie door Butch Vig, die het nummer een heldere, maar toch ruwe energie gaf. Dit zorgde ervoor dat het nummer aantrekkelijk was voor een breed publiek, van alternatieve rockfans tot mensen die normaal gesproken naar meer mainstream muziek luisterden.

De muziekvideo, geregisseerd door Samuel Bayer, was ook een belangrijk onderdeel van het succes. In de clip speelt de band in een gymzaal voor een groep uitzinnige jongeren, die uiteindelijk in een chaotische moshpit veranderen. De beelden van een anarchistische, woedende jeugdcultuur sloten perfect aan bij het thema van het nummer en droegen bij aan de populariteit ervan op MTV.

In 1991 staat Nirvana 15 weken in de Top 40 waarvan drie weken op nummer 3.

# 1918 Nirvana - Smells Like Teen Spirit

Tsja, wat vinden we hiervan. Absoluut anthem natuurlijk, maar ik zou dit nooit meer uit mezelf opzetten.

7,5 dan maar

6,75

Grunge in optima forma!

10

Leuk voor op een jaren '90 feestje, categorie Wonderwall en Song 2.

6,0

Nirvana - Smells like teen spirit 8

Paul Elstak - Rainbow in the sky 6,7

George Michael & Queen 4

Queen 2,8

8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 16:00 uur

geplaatst: vandaag om 16:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.