MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / The Big 4 of Thrashmetal Top 100 Meter

zoeken in:

Slayer - Antichrist 7,8
Prima nummer. Luistert lekker weg, maar wordt wat mij betreft nergens echt bijzonder.

Anthrax - A.I.R. 9
Wat een enorme stap in kwaliteit maar Anthrax op hun tweede album. Van één van de mindere albums in hun discografie, naar één van hun betere. Wat zeg ik, wellicht zelfs hun beste. En dat is dit nog niet eens het beste nummer van de plaat.

The Antichrist - 7
A.I.R. - 7,5

Simon77

En nu gaat het wat Anthrax betreft echt interessant worden vind ik. Spreading is een geweldige plaat waarvan A.I.R. lang niet de sterkste song is wat mij betreft. Maar wel fantastisch desalniettemin. Benante is echt een beest. Zonder moeite op gelijke hoogte als meneer Lombardo. Cijfer; 8,5

A.I.R.: 7,5

Met een gemiddelde net boven de 8 lukt het Anthrax met het openingsnummer van het tweede album om, in ieder geval op dit moment, één Metallica nummer achter zich te laten.

Vanaf vandaag plaats ik dagelijks de top 10 en de positie van de net beoordeelde track. De volgende volledige stand doe ik bij 40.

1 | Metallica - Whiplash | 8,4667 | 21 stemmers
2 | Metallica - The Four Horsemen | 8,4474 | 19 stemmers
3 | Metallica - Hit the Lights | 8,3960 | 25 stemmers
4 | Metallica - Motorbreath | 8,2065 | 23 stemmers
5 | Anthrax - A.I.R. | 8,0769 | 13 stemmers
6 | Metallica - Seek & Destroy | 8,0438 | 24 stemmers
7 | Slayer - Metal Storm / Face the Slayer | 8,0158 | 19 stemmers
8 | Slayer - Black Magic | 7,9667 | 24 stemmers
9 | Slayer - The Antichrist | 7,7139 | 18 stemmers
10 | Anthrax - Metal Thrashing Mad | 7,6275 | 20 stemmers

Het langste nummer op het tweede album van Megadeth is Good Mourning/Black Friday en net als Last Rites/Loved to Deth van het debuutalbum is het eerste deel instrumentaal. Het nummer is opgedragen aan Dijon Carruthers, een voormalige drummer van de band die vrienden had die zich met duistere, spirituele zaken bezig hielden.
De tekst gaat over een door de duivel bezeten man, die gruwelijk aan het moorden slaat. Opvallend is dat de band dit nummer sinds 1991 niet meer live heeft gespeeld, omdat Dave door zijn christelijke geloofsovertuiging niet meer achter de gewelddadige tekst staat.

22. Megadeth - Good Mourning/Black Friday

The Big 4 of Thrashmetal playlist op Spotify

Ik doe nog even een inhaalslag, ik was dit weer helemaal uit het oog verloren.

Whiplash 9
The Four Horseman 9,3
The Antichrist 7,7
Soldiers of Metal 7,6
Mechanix 7,8
Rattlehead 8,5
A.I.R. 8,2
Metal Storm/Face the Slayer 7,5

Megadeth - Good Mourning/Black Friday 10

Een paar vrijdagen te laat, maar alsnog voor komende vrijdag redelijk accuraat.
Ik mis dit soort getitelde intro's wel een beetje anno nu.
Slayers 'Metalstorm', Flotsams 'Doomsday For The Deceiver' (heeft geen eigen songtitel, maar heeft feitelijk liefst twee intro's), Annihilators 'Crystal Ann', Kreators 'Choir of the Damned', Toxiks '47 Seconds of Sanity', Savatages 'Last Dawn': etc.: prachtige, semi-akoestische intro's die op zichzelf staan en écht een meerwaarde geven aan het 'hoofdnummer'.

Na bijna veertig jaar heb ik het toch maar eens opgezocht welke zin Dave aan het eind van het nummer een keer of tien herhaald. Ik verstond altijd iets van "been down on the wall" (?), maar het blijkt "paint the Devil on the wall" Huh? Ik kon er nooit chocola van maken, maar die duivel had ik er nooit uitgehaald.
9,2

Oei, deze is fijn! 9,5

Megadeth - Good Mourning/ Black Friday 6,5

Muzikaal best prima, maar die stem.... het spijt me maar ik kan hier heel weinig mee.

Het verbaast en intrigeert me dat zoveel mensen dit blijkbaar helemaal fantastisch vinden. Behalve Dave's stem die ik heel slecht trek vind ik het ook enorm gehaast en afgeraffeld klinken. Ik denk steeds, doe eens rustig aan, speel die riff in een wat trager tempo, dan komt het veel beter binnen. Dat gevoel heb ik bij de snelle thrash knallers van de overige bands van de big four helemaal niet. Dus daar doet Mustaine wat mij betreft toch iets niet helemaal goed.

Megadeth - Good Mourning/Black Friday 9,6

6.5 voor anthrax en 7.2 voor megadeth

Net als bij Anthrax begint het ook wat Megadeth betreft voor mij nu echt interessant te worden. En dan gelijk met één van dé kneiters van het album beginnen aan deze ronde. Toe maar! Na het fantastische intro schakelen we even een paar tandjes bij en is het Smullen geblazen. Die overgang rond 3:03 is echt fantastisch! Net als die bij 4:15 trouwens...en ja, ik vind Dave's stem juist geweldig bij dit soort thrash/speedmetal. Vol venijn en gif spuugt hij de teksten de microfoon in. Ja dit hoor ik graag
Cijfer; 9,5

GM/BF: 8,5

Na 12 stemmen vinden we Megadeth zowaar terug op het podium met een 8,4 gemiddeld. Maar ik verwacht nog wel acht stemmers dus het kan er na dit weekend wel weer heel anders uit zien. Bovendien verwacht ik ook wel het een en ander van het nummer van vandaag.

1 | Metallica - Whiplash | 8,4909 | 22 stemmers
2 | Metallica - The Four Horsemen | 8,4900 | 20 stemmers
3 | Megadeth - Good Mourning/Black Friday | 8,4250 | 12 stemmers
4 | Metallica - Hit the Lights | 8,3960 | 25 stemmers
5 | Metallica - Motorbreath | 8,2065 | 23 stemmers
6 | Metallica - Seek & Destroy | 8,0438 | 24 stemmers
7 | Slayer - Metal Storm / Face the Slayer | 7,9900 | 20 stemmers
8 | Anthrax - A.I.R. | 7,9800 | 15 stemmers
9 | Slayer - Black Magic | 7,9667 | 24 stemmers
10 | Slayer - The Antichrist | 7,7132 | 19 stemmers

De enige single die Metallica uitbracht van het tweede album Ride the Lightning is Creeping Death. Niet echt radiomateriaal zou je zeggen, wel op één nummer na het meest live gespeeld door de band en een echte 'fan-favourite'. Al is dat aan jullie om te beoordelen natuurlijk.
In Creeping Death volgen we de zogenaamde 'Angel of Death' (ook een leuke songtitel ) tijdens het uitvoeren van de tiende bijbelse plaag aan het adres van de Egyptenaren ten tijde van Mozes.

23. Metallica - Creeping Death

The Big 4 of Thrashmetal playlist op Spotify

Overigens ligt de basis van Creeping Death bij Exodus, de vorige band van Kirk Hammett. Hammett bedacht zelf de 'Die! Die! Die!' riff als 16-jarige puber op zijn slaapkamer. Exodus nam een demo op van het nummer met de werktitel 'Die by His Hand'. Hieronder te beluisteren, even doorspoelen naar 1:52 en dan is het snel helder.

Maar we beoordelen alleen Creeping Death

Ik heb even gekeken welke vijf nummers we van Metallica's beste plaat te horen krijgen en ik vrees dat mijn cijfers erg eenzijdig zullen uitvallen.

10

Megadeth - Good Mourning/ Black Friday: 8,5
Creeping Death : 9

Geweldig nummer! Cijfer; 8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 04:27 uur

geplaatst: vandaag om 04:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.