Muziek / Muziekgames / The Big 4 of Thrashmetal Top 100 Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 22 januari 2025, 13:33 uur
Into the Lungs of Hell: 7
MoP: 8.5
Jesus Saves: 6.9
I Am the Law: 7
Mary Jane: 6.8
MoP: 8.5
Jesus Saves: 6.9
I Am the Law: 7
Mary Jane: 6.8
1
geplaatst: 22 januari 2025, 19:37 uur
Met een gemiddelde net boven de 8, behaalt Mary Jane een plek bij de eerste 30 in de lijst.
1 | Metallica - Master of Puppets | 9,5727 | 22 stemmers
2 | Slayer - Angel of Death | 9,5250 | 20 stemmers
3 | Metallica - Fade to Black | 9,4413 | 23 stemmers
4 | Metallica - For Whom the Bell Tolls | 9,3587 | 23 stemmers
5 | Metallica - Ride the Lightning | 9,2071 | 21 stemmers
6 | Metallica - Creeping Death | 9,1773 | 22 stemmers
7 | Metallica - Disposable Heroes | 9,1263 | 19 stemmers
8 | Metallica - Battery | 9,0425 | 20 stemmers
9 | Metallica - The Call of Ktulu | 8,6725 | 20 stemmers
10 | Megadeth - In My Darkest Hour | 8,6658 | 19 stemmers
27 | Anthrax - Among the Living | 8,0524 | 21 stemmers
28 | Metallica - Seek & Destroy | 8,0438 | 24 stemmers
29 | Megadeth - Mary Jane | 8,0265 | 17 stemmers
30 | Anthrax - Armed and Dangerous | 8,0150 | 20 stemmers
31 | Anthrax - Caught in a Mosh | 7,9947 | 19 stemmers
Ook op het album Master of Puppets staat een lang instrumentaal werk. Vernoemd naar het sterrenbeeld Orion staat dit nummer bekend om de complexe structuur en de fenomenale baspartijen van Cliff Burton die een belangrijk aandeel had in het schrijven van Orion. Het was één van Burton's favoriete Metallica nummers en werd afgespeeld op zijn begrafenis. James Hetfield heeft na Cliff's dood de noten van de bridge op zijn linkerarm laten tatoeëren.
55. Metallica - Orion
The Big 4 of Thrashmetal playlist op Spotify
9 | Metallica - The Call of Ktulu | 8,6725 | 20 stemmers
10 | Megadeth - In My Darkest Hour | 8,6658 | 19 stemmers
27 | Anthrax - Among the Living | 8,0524 | 21 stemmers
28 | Metallica - Seek & Destroy | 8,0438 | 24 stemmers
29 | Megadeth - Mary Jane | 8,0265 | 17 stemmers
30 | Anthrax - Armed and Dangerous | 8,0150 | 20 stemmers
31 | Anthrax - Caught in a Mosh | 7,9947 | 19 stemmers
Ook op het album Master of Puppets staat een lang instrumentaal werk. Vernoemd naar het sterrenbeeld Orion staat dit nummer bekend om de complexe structuur en de fenomenale baspartijen van Cliff Burton die een belangrijk aandeel had in het schrijven van Orion. Het was één van Burton's favoriete Metallica nummers en werd afgespeeld op zijn begrafenis. James Hetfield heeft na Cliff's dood de noten van de bridge op zijn linkerarm laten tatoeëren.
55. Metallica - Orion
1
geplaatst: 22 januari 2025, 23:33 uur
'Orion' is voor mij het verschil tussen 'Ride The Lightning' en 'MoP'.
De enige van de tien nummers die geen 10 scoort.
Weliswaar een fantastisch prachtige instrumental, maar waar ik 'Call Of Ktulu' van een onsterfelijke schoonheid vind, daar schuurt 'Orion' slechts tegen perfectie aan.
9
De enige van de tien nummers die geen 10 scoort.
Weliswaar een fantastisch prachtige instrumental, maar waar ik 'Call Of Ktulu' van een onsterfelijke schoonheid vind, daar schuurt 'Orion' slechts tegen perfectie aan.
9
0
geplaatst: 23 januari 2025, 08:22 uur
Beste instrumentale nummer van Metallica wat mij betreft. Cijfer; 9
4
geplaatst: 23 januari 2025, 10:44 uur
37. Anthrax - Medusa - 7.2
Dit klinkt weer als ouderwetse heavy metal ala Iron Maiden. Lekker catchy nummertje wel. Niet heel bijzonder verder. Wel weer lekker luchtig, maar dat is wel het kenmerkende Anthrax geluid valt me voor zover op.
38. Megadeth - Wake Up Dead - 7.6
Een nummer waar Mustaine weinig op zingt, dat is natuurlijk altijd mooi. Hoewel zijn rauwe stem voor de opening wel goed te doen is. Er wordt weer fijn gemusiceerd en gesoleerd, en dit knalt ook weer lekker door. Niet het sterkste nummer van ze hier deze ronde, maar zeker niet verkeerd.
39. Metallica - The Call of Ktulu - 8.6
Ik houd altijd wel van lang uitgesponnen instrumentale passages, maar volledig instrumentale nummers weten mij op de een of andere manier toch wat minder goed te boeien. Daarintegen is dit wel een dijk van een nummer dus ook dit krijg weer goede punten, hoewel wel de eerste onder de 9 voor ze.
40. Slayer - Necrophiliac - 8
Kort maar krachtig weer, Slayer knalt ook hier weer erg lekker door de ruimte heen en sluit dit rijtje weer sterk af.
En daarmee ook het einde van deze 2e ronde. En weer tijd om eens te kijken wat de eindstand geworden is Megadeth doet een inhaalslagje en Metallica streeft Slayer voorbij als nummer 1:
Gemiddeld:
Anthrax = 7.19
Megadeth = 6.98
Metallica = 8.17
Slayer = 7.98
Als ik dan kijk naar puur de 2e plaat ziet de tussenstand er toch iets anders uit. Waarbij toch een duidelijke scheiding ontstaat:
Gemiddelde:
Anthrax = 7.54
Megadeth = 8.0
Metallica = 9.34
Slayer = 8.92
Anthrax:
Anthrax levert meer van hetzelfde, ze knallen soms wel heel erg lekker en weten altijd veel lol in de muziek door te laten klinken. Maar ze missen de groei en interessante elementen die de andere drie wel tonen. Daardoor blijven ze een beetje achter op de rest en ligt de eentonigheid op de loer. Ik ben benieuwd wat ze met de komende platen nog weten te brengen.
Megadeth:
Ik had het niet verwacht, maar Megadeth mag er best wezen. De zang blijft een heikel punt bij mij, maar het heeft wel iets rauws. En dat past goed bij de muziek. Die hier veel beter uitgewerkt wordt, waardoor de creativiteit beter naar voren komt. Het is te zien in het gemiddelde wat flink hoger ligt. Maar door het matige debut blijven ze in de totaalstand toch achter. Hopelijk zetten ze deze lijn door op de volgende platen, want samen met Metallica zijn ze op muzikaal vlak wel de meest interessante.
Metallica:
Ze zijn niet voor niets de grootste van de 4. Enorm sterke nummers hier met vrijwel geen negatieve punten.
Meer is er niet te zeggen, dit is gewoon van enorm hoog niveau.
Slayer:
Slayer is Slayer en doet wat Slayer doet. Ik verwacht niet anders van ze. Ze weten hier nog wel wat mooie creatieve dingen in de muziek te leggen. En met de enorme furiositeit blijft dit altijd enorm goed knallen. De komende drie platen vindt ik nog net wat beter dan deze, maar het blijft afwachten welke nummers we ervan gaan krijgen. Ze hebben we hun nummer 1 positie moeten afstaan. Maar ze hebben hier wel grote stappen voorwaarts gezet.
En dat waren de 2e albums van de heren. Op naar de 3e.
Dit klinkt weer als ouderwetse heavy metal ala Iron Maiden. Lekker catchy nummertje wel. Niet heel bijzonder verder. Wel weer lekker luchtig, maar dat is wel het kenmerkende Anthrax geluid valt me voor zover op.
38. Megadeth - Wake Up Dead - 7.6
Een nummer waar Mustaine weinig op zingt, dat is natuurlijk altijd mooi. Hoewel zijn rauwe stem voor de opening wel goed te doen is. Er wordt weer fijn gemusiceerd en gesoleerd, en dit knalt ook weer lekker door. Niet het sterkste nummer van ze hier deze ronde, maar zeker niet verkeerd.
39. Metallica - The Call of Ktulu - 8.6
Ik houd altijd wel van lang uitgesponnen instrumentale passages, maar volledig instrumentale nummers weten mij op de een of andere manier toch wat minder goed te boeien. Daarintegen is dit wel een dijk van een nummer dus ook dit krijg weer goede punten, hoewel wel de eerste onder de 9 voor ze.
40. Slayer - Necrophiliac - 8
Kort maar krachtig weer, Slayer knalt ook hier weer erg lekker door de ruimte heen en sluit dit rijtje weer sterk af.
En daarmee ook het einde van deze 2e ronde. En weer tijd om eens te kijken wat de eindstand geworden is Megadeth doet een inhaalslagje en Metallica streeft Slayer voorbij als nummer 1:
Gemiddeld:
Anthrax = 7.19
Megadeth = 6.98
Metallica = 8.17
Slayer = 7.98
Als ik dan kijk naar puur de 2e plaat ziet de tussenstand er toch iets anders uit. Waarbij toch een duidelijke scheiding ontstaat:
Gemiddelde:
Anthrax = 7.54
Megadeth = 8.0
Metallica = 9.34
Slayer = 8.92
Anthrax:
Anthrax levert meer van hetzelfde, ze knallen soms wel heel erg lekker en weten altijd veel lol in de muziek door te laten klinken. Maar ze missen de groei en interessante elementen die de andere drie wel tonen. Daardoor blijven ze een beetje achter op de rest en ligt de eentonigheid op de loer. Ik ben benieuwd wat ze met de komende platen nog weten te brengen.
Megadeth:
Ik had het niet verwacht, maar Megadeth mag er best wezen. De zang blijft een heikel punt bij mij, maar het heeft wel iets rauws. En dat past goed bij de muziek. Die hier veel beter uitgewerkt wordt, waardoor de creativiteit beter naar voren komt. Het is te zien in het gemiddelde wat flink hoger ligt. Maar door het matige debut blijven ze in de totaalstand toch achter. Hopelijk zetten ze deze lijn door op de volgende platen, want samen met Metallica zijn ze op muzikaal vlak wel de meest interessante.
Metallica:
Ze zijn niet voor niets de grootste van de 4. Enorm sterke nummers hier met vrijwel geen negatieve punten.
Meer is er niet te zeggen, dit is gewoon van enorm hoog niveau.
Slayer:
Slayer is Slayer en doet wat Slayer doet. Ik verwacht niet anders van ze. Ze weten hier nog wel wat mooie creatieve dingen in de muziek te leggen. En met de enorme furiositeit blijft dit altijd enorm goed knallen. De komende drie platen vindt ik nog net wat beter dan deze, maar het blijft afwachten welke nummers we ervan gaan krijgen. Ze hebben we hun nummer 1 positie moeten afstaan. Maar ze hebben hier wel grote stappen voorwaarts gezet.
En dat waren de 2e albums van de heren. Op naar de 3e.
0
geplaatst: 23 januari 2025, 20:14 uur
Ik verwacht nog een paar stemmen op Orion, maar voorlopig wint Orion het van The Call Of Ktulu.
9 | Metallica - Orion | 8,8600 | 15 stemmers
10 | Metallica - The Call of Ktulu | 8,6690 | 21 stemmers
Het leven begint pas na de dood; een thema dat buiten de metal niet al te vaak wordt bezongen lijkt mij zo. Voor Slayer is het natuurlijk geen onbekend thema. Zo ook in Postmortem.
"Vessels in my brain carrying death until my birth
Come and die with me forever, share insanity
Do you wanna die?!"
56. Slayer - Postmortem
9 | Metallica - Orion | 8,8600 | 15 stemmers
10 | Metallica - The Call of Ktulu | 8,6690 | 21 stemmers
Het leven begint pas na de dood; een thema dat buiten de metal niet al te vaak wordt bezongen lijkt mij zo. Voor Slayer is het natuurlijk geen onbekend thema. Zo ook in Postmortem.
"Vessels in my brain carrying death until my birth
Come and die with me forever, share insanity
Do you wanna die?!"
56. Slayer - Postmortem
2
geplaatst: 23 januari 2025, 20:49 uur
De riff behoort tot een van de beste ooit, die toon is perfectie. Dat gedeelte zoals op 00:28, woorden schieten tekort. MOET geluisterd worden samen met Raining Blood. Maar ook op zichzelfstaand:
10
10
0
geplaatst: 23 januari 2025, 21:56 uur
Zo hé, 3x 10 in a row.
Ik kan helaas net niet meegaan. Sorry tieners, maar ik houd het bij een 9,5.
Gisteren eindelijk die soloplaat van Kerry King in zijn geheel eens geluisterd. Sjongejonge, dan is dit nummer wel even van een heel andere orde, niveau en planeet.
Ik kan helaas net niet meegaan. Sorry tieners, maar ik houd het bij een 9,5.
Gisteren eindelijk die soloplaat van Kerry King in zijn geheel eens geluisterd. Sjongejonge, dan is dit nummer wel even van een heel andere orde, niveau en planeet.
* denotes required fields.