MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
De deadline ga ik niet halen voor de laatste paar nummers vrees ik. Dat wordt voor mij op zn vroegst maandag, maar ik respecteer het besluit.

The_CrY schreef:
De deadline ga ik niet halen voor de laatste paar nummers vrees ik. Dat wordt voor mij op zn vroegst maandag, maar ik respecteer het besluit.

Kan ook wel wachten tot maandag en dan 19:00 uur als deadline nemen. De keuze voor 3 januari had ook te maken met het feit dat ik zaterdag vrij ben, vanaf zondag weer moet werken, en een tikkeltje ongeduldig ben om mijn enthousiasme te beteugelen. Dus, maandag 19:00 uur een goed alternatief?

25-12: Weft - The Hull // 8,2
27-12: Yellow Eyes - Confusion Gate // 7,9
29-12: Waldgeflüster - Von Hypnos und Thanatos // 8,3
31-12: vildhjarta - + sargasso + // 6,7

Vooruit, nog één afsluitende opmerking dan: bij het luisteren van Waldgeflüster bekruipt me het gevoel dat dit is hoe ik had gewild dat Harakiri For The Sky met hun album had geklonken. Oh en over Vildhjarta: masstaden en masstaden under vatten heb ik helemaal platgedraaid, maar de nieuwere werken van de band hebben m'n aandacht niet getrokken. Ook deze track glijdt langs mij heen. Trouwens, den helige anden is een wereldnummer.

Gelukkig nieuwjaar aan jullie allen, ik probeer in deze dagen de lijst recht te trekken, en dan door met 2026 nondeju!

Apollo schreef:
(quote)

Kan ook wel wachten tot maandag en dan 19:00 uur als deadline nemen. De keuze voor 3 januari had ook te maken met het feit dat ik zaterdag vrij ben, vanaf zondag weer moet werken, en een tikkeltje ongeduldig ben om mijn enthousiasme te beteugelen. Dus, maandag 19:00 uur een goed alternatief?

Ja, helemaal prima! Bedankt!

odi
Iedereen de beste wensen !

Laatste rijtje van 2025:

Weft - 7
Yellow Eyes - 7,5
Waldgeflüster - 7,5
Vildhjarta - 6

Iedereen de beste wensen !

Laatste rijtje van 2025:

Weft - 7,1
Yellow Eyes - 7,6
Waldgeflüster - 6,9
Vildhjarta - 5,4

Vorige week nog niet gelukt, nu wel.
https://media.licdn.com/dms/image/v2/D4E12AQH89izLNgCc4A/article-cover_image-shrink_720_1280/B4EZqHsevhHEAI-/0/1763213179344?e=2147483647&v=beta&t=T3wnYMdFQB1IOwkPDUAnQ-7QV5MDmEKzOgcJRgCQGWY

11-12: Apocalypse Orchestra - Saint Yersinia (GaiusBertus)
Lekke meegalmen maar, terwijl de hele bevolking crepeert en de piper uitgaat [pun intended] van de pestpokkepleuris en teringtakketyfus.
Enfin, coole clip!
Het is een soort middeleeuwse paganmetal á la Manowar (post-1990): grootse gebaren, slepende melodieën, zwierige akkoorden. Stand proud! Be brave! United we stand!
Het is de epische edelmetalkitsch voorbij en het is allemaal wel heel erg simpel op zijn janboerenfluitjes [pun intended again] qua compositie, maar toch.. toch heeft het wel zijn charme. Ik laat me enigszins inpalmen door hun massieve sound en het slepende karakter. Maar het heeft, de pest en pleuris in de clip terzijde, wel een honingzoete smaak. Ach, die gooi ik ook altijd ruimhartig door mijn yoghurt met cruesli, dus ik laat het me redelijk goed smaken.
7,3

13-12: Argus Megere - Iarba-fiarelor (ProGNerD
Hupsakee, even twee keer luisteren en weer 35 minuten dichter bij de dood.
Dit is dus een belangrijke reden waarom het véééél makkelijker is om die popspelletjes bij te houden en deze ieder keer zo'n karwei is. Maar geen misverstanden: een leuk en dankbaar karwei! Zonder jullie tweedagelijkse nominaties zou mijn metalconsumptie een heel stuk minder zijn. Het is inmiddels zelfs een significant deel geworden van mijn vinylbudget dat ik uitgeef.
Of dat met het album van deze band ook gaat gebeuren, dat weet ik nog zo net niet. Daarvoor speelt de band wat te veel binnen de lijntjes, zeker gezien de gruwelijk lange lijnen die ze uitzetten. Het duurt bijna zeven minuten eer de beuk erin gaat, daarvoor is de... nouja, noem het ingetogen, romantische postrockpassage anno 2000s wel erg gewoontjes. Zelfs als er wordt gezongen, niet erg des postrocks. Niet vervelend, maar vooral veilig: been there, done that too much. Maar die daaropvolgende tien minuten zitten gelukkig wat spannender in elkaar. Weliswaar niet zo speciaal of eigenzinnig als Negură Bunget en Dordeduh, verre van, maar ze weten een sfeer te scheppen die me prima aanspreekt. Met wat minder kaassausgeur als Apocalypse Orchestra. De zanger is niet al te sterk, maar vormt geen hinderlijk obstakel in de meer zweverige proggy segmenten.
7,5

15-12: Moon Tooth - Trudge (The_CrY)
Fijn dat The_Cry af en toe nomineert, want dat scheelt qua luistertijd gemiddeld al snel een kwartier.
Curieus dat er bij RYM de tag 'Progressive Metal' aan wordt gehangen.
Alternative metal: soit.
(not so) nu metal (want ook alweer dertig jaar oud): tuurlijk, vanzelf.
Post-grunge: welja jôh, gooi maar op de subgenreshoop.
Maar progressive metal? Met de descriptors complex en technical? En ik zie bij recensies namen voorbijkomen als Protest The Hero, Clutch en Mastodon. Huh? Op hun andere nummers zeker, want dit hoor ik allemaal niet. Nee, dan hebben jullie betere oren en opmerkingen (met Sevendust e.d.).
Laatste deel van het nummer is zeker het leukst. Ik denk trouwens dat de band beter tot zijn recht komt als het (nog) minder metal speelt en er meer blues/rock ingooit. Dan komt mogelijk ook de zanger beter tot zijn recht, want hij heeft wel wat. Toch niet onaardig.
6,5

17-12: Impureza - Verdiales & Bajo las Tizonas de Toledo
Die descriptors complex en technical komen hier beter tot zijn recht. Wat een heerlijk intro! Voor een band uit midden Frankrijk komen hun flamenco-invloeden behoorlijk Spaans voor de dag. Als de flamenco samenvloeit met de metal en de zanger zijn dramazang opzet moet ik onwillekeurig denken aan bands als Orphaned Land en Melechesh, alleen zullen musicologen mij daar waarschijnlijk hard om uitlachen. Hun technical death vind ik het lekkerst als ze er een scheut vlammende thrash metal tegenaan smijten, maar er gebeurt zoveel in het nummer dat ik het sowieso drie keer heb geluisterd om de vibe en compositie een beetje proberen te volgen. De derde luisterbeurt beviel me het beste: het geheel begint ondanks de kluwen technical melodeathmetalflamencothrash behoorlijk catchy te worden. De grommende zanger bevalt me ook goed. Dit kan ik met nog meer luisterbeurten nog wel eens héél erg goed gaan vinden. Zelfs het muziekje bij de end credits is leuk. Fijne tip! Jullie cijfers zijn maar aan de lauwe, flauwe, zouteloze kant, stomme 'Ollanders.
8,2

19-12: Structure - Long Before Me (Rain King)
Ah, de doomband van de ex-Officium-gitarist die in het andere metalspelletje mij misschien nog wel beter beviel dan Officium Triste zelf. Wel grappig dat de clip in de eerste minuten bo(o)mvol staat met bomen, waardoor het net lijkt alsof dit de soundtrack is van 'Hortus Venenum' (2024) van Officium. Is het een open sollicitatie om weer bij zijn oude broodheer te mogen spelen?
Hoe fraai depressief en sfeervol neerslachtig het allemaal klinkt, het is wel nadrukkelijk doom-by-the-numbers uitgevoerd, dus qua normering mag het blij zijn dat ik wel een zwak heb voor deze toch wel overwegend beperkte stijl. Maar ook weer geen blinde adoratie.
7,5

21-12: Do Skonu - A mystical understanding of the shadows cave (ProGNerD)
Hun negende album in vijftien jaar (splits en EP's nog niet eens meegerekend) en (ook) ik had er tot een paar minuten geleden nog nooit van gehoord. Do Skonu blijkt Oekraïens voor "until death" of "until one's dying day". Ik hoop maar niet dat de slaventroepen van Putin de reden is voor het einde van deze (eenmans)band, want de melodieuze black klinkt erg smaakvol. Het is melodieus, maar met voldoende rauwe randjes, zonder te vervallen in ondoordringbaar lo-fi gerammel. Net te weinig opmerkelijk om er een opmerkelijk hoog cijfer aan te hangen, maar zondermeer een erg fijne kennismaking.
8

25-12: Weft - The Hull (Apollo)
Het intro lijkt wel een ouverture voor een opera. Ik was niet eens op de hoogte van nieuwe albums van Panopticon, maar gelukkig heb ik volgens Apollo dus weinig gemist. Behalve deze soort van spin-off dan, en die komt idd goed hard binnen. Vooral rond minuut 4 als die prachtige gitaarleads invoegen, yum! Daarna wordt het (tijdelijk) wat heftiger en chaotischer en dat zorgt alleen maar voor meer feestvreugde. De (spaarzame) clean vocals bevallen me ook uitstekend. Prachtige keuze, Apollo!
Voor twee tientjes op blauw marbled vinyl te koop... in Amerika. Verzendkosten zijn anderhalf keer zoveel. En dan buigt de douane er zich ook nog overheen. Pffff... zo word je wel naar YT en Spotify gejaagd.
8,5

27-12: Yellow Eyes - Confusion Gate (GaiusBertus)
Goh, ik ken de bandnaam, maar ik weet eigenlijk niet of ik wel eens eerder naar de band heb geluisterd. Sterker: ze speelden in 2018 op Roadburn, maar ik weet niet eens meer of ik ze toen wel of niet gezien heb. Heb ik komend jaar een herkansing, want ze staan er voor de tweede keer. Dat is fijn, want ik deel jullie enthousiasme goeddeels, al ben ik iets gereserveerder. Ze gooien veel ideeën, sfeerpassages en variatie in dit epos, maar dat verbloemt een klein beetje de kwaliteit van ieder idee an sich, want die is niet altijd even imponerend. De wat diffuse, troebele productie had ook wel wat krachtiger gemogen. Maar wellicht groeit de plaat na meerdere luisterbeurten, daar is het wel de muziek voor.
Evenzogoed nu al reden genoeg om half april ze in het blokkenschema aan te vinken.
7,9

29-12: Waldgeflüster - Von Hypnos und Thanatos (ABDrums
Na de paardenfluisteraar, de babyfluisteraar en de hondenfluisteraar is er nu ook de woudfluisteraar.
Heb je depressieve probleempjes, suïcide neigingen en misantropische aanvallen?
Bel de woudfluisteraar voor een sessie onder hypnose! Slechts €66,60 per sessie van 66 minuten.
Stelletje treehugging, beddenspreihakende hippies zijn het, die blekkies.
7,2

31-12: vildhjarta - + sargasso + (legian)
Hèhè, de laatste!
En zowaar weer eens een band die ik (enigszins) ken. Toevallig van de week nog wat stukjes van een ouder album gedraaid. Ik moet deze "blackened, industrialized progmetalcoredjent" wel even op me laten inwerken. Een soort Meshuggah next level.
Huh? Wat zie ik nu op RYM? Is er weer een nieuw genre verzonnen? Deze vorm van metal wordt op die site 'Thall' genoemd. Zit die term al in jullie systeem?
Deze band blijkt daarin wel hofleverancier te zijn, de uitvinder zelfs. Toe maar. Ach ja, nieuw beestje, nieuwe naam. Benieuwd of deze naam blijft hangen.
Meshuggah vind ik live beter en spannender dan op plaat, wellicht is dat ook met deze band. Al is deze band rijker aan ideeën en afwisselender in sound, dus gewoon thuis zittend op mijn reet al meer genietbaar. Al heb ik nog veel meer luisterbeurten nodig om het nummer minder fragmentarisch en van-hak-op-de-tak te vinden. En dan nog is het maar de vraag of dat het geval zal zijn.
Geef ik ze hetzelfde cijfer als veel Meshuggah-albums die ik in de jaren 00 recenseerde.
7

Ik lees nu pas de deadline, die blijkbaar gistermiddag was. Nouja, het zijt zo.

Hupsakee, op naar 2026!
https://static.vecteezy.com/ti/vettori-gratis/t1/58147795-benvenuto-allegro-natale-e-contento-nuovo-anno-nel-2026-silhouette-uomo-salto-a-partire-dal-2025-scogliera-per-2026-scogliera-con-nuvoloso-cielo-e-luce-del-sole-vettoriale.jpg

EvilDrSmith schreef:
Dit is dus een belangrijke reden waarom het véééél makkelijker is om die popspelletjes bij te houden en deze ieder keer zo'n karwei is. Maar geen misverstanden: een leuk en dankbaar karwei! Zonder jullie tweedagelijkse nominaties zou mijn metalconsumptie een heel stuk minder zijn. Het is inmiddels zelfs een significant deel geworden van mijn vinylbudget dat ik uitgeef.

Ik dacht dat metal sowieso jouw #1 genre en portemonneedief was?

EvilDrSmith schreef:

Verschoven naar maandag 19:00 uur, dus je hebt het ruimschoots gehaald!

Nu wachten op de eindsprint van Kondoro0614.

Maak Kennis met Metal Anno 2025

Te bedenken dat ik het net aanzet en hier even kijk om de spreadsheet te openen Hive Mind activated.

EvilDrSmith schreef:
Apollo schreef:

Ik dacht dat metal sowieso jouw #1 genre en portemonneedief was?
Klopt helemaal en in deze kerstvakantie is al mijn (kerst)salaris weer opgegaan aan diverse mailorders, platenzaken en kringloopwinkels. (Zó'n verkwisting eigenlijk, terwijl ik het net zo goed op YT of Spotify kan luisteren. Maar de geur van vinyl en het betasten van een (gatefold)hoes is bijna net zo lekker als seks. Bijna!)

Maar wat ik eigenlijk bedoel te schrijven: ik luister/koop ook tal van andere genres en kan niet alles bijhouden. Daarom ben ik zo blij met jullie input, zodat er al het nodige koren van het kaf gescheiden is. Door deze pagina kom ik in aanraking met metalbands die ik anders misschien nooit had gekend en die nu bij mij in de kast staan.
Behalve drie van mijn favoriete bands die ik hier heb ontdekt: Kaatayra, Ethereal Shroud en Stormkeep.
Dat vinyl is zo schoftig teringduur.
EvilDrSmith schreef:
Apollo schreef:
Verschoven naar maandag 19:00 uur, dus je hebt het ruimschoots gehaald!

Ik ben zo goed als bij, nog ff de YouTube dingen doen, die doe ik zo!

Ik ben klaar! Met als afsluiter Weft, wat een tering dikke track zeg!

Ik ga ook nog even updaten vandaag, maar dan wel zonder commentaar. "Vibe raten"

En mijn laatste paar cijfers.

Weft - The Hull: 8,3
Mooie productie met veel nostalgische klanken. Ook gewoon een prachtig nummer met mooie opbouw, en een knallend einde.

Yellow Eyes - Confusion Gate: 8
Zeker ben ik dit genre een beetje moe, maar van deze kwaliteit mogen ze blijven komen. Is het hele album van dit niveau of is dit de beste track?

Waldgeflüster - Von Hypnos und Thanatos: 7,5
Nog een keer atmo-black, waarom ook niet. Niets mis mee, maar voor mij een trapje lager dan de vorige twee. Klachten over de zang kan ik me totaal niet in vinden.

vildhjarta - + sargasso +: 6,5
Ah, even wat anders. Op papier veel meer mijn ding dan de vorige drie, maar die vertraging na 3 minuten haalt me wel heel erg uit het nummer. Komt de rest van het nummer ook niet meer uit die put.

===

Bedankt voor alle toffe nominaties, mensen! Ik laat me door jullie altijd graag buiten mijn comfort zone leiden en heb daar ook dit jaar weer een aantal pareltjes leren kennen. Op naar 2026!

The_CrY schreef:
Is het hele album van dit niveau of is dit de beste track?

Heb de plaat beluisterd n.a.v. dit topic en kan zo 3 nummers aanwijzen die ik beter vind. The Thought of Death, I Fear the Master's Murmur en vooral The Scent of Black Mud.

The_CrY schreef:
En mijn laatste paar cijfers.
Yellow Eyes - Confusion Gate: 8
Zeker ben ik dit genre een beetje moe, maar van deze kwaliteit mogen ze blijven komen. Is het hele album van dit niveau of is dit de beste track?

Heel het album is de moeite waard, en ik vond het daarom ook nog best lastig een track te kiezen voor de nominatie. Maar het is zeker aan de raden het hele album nog een keer van voor tot achter "over je heen te laten komen".

De lijnen zijn nu definitief gesloten. De laatste dagen hebben nog meerdere verschuivingen in de eindlijst teweeggebracht. Straks het eindresultaat in het nieuwe topic.

GaiusBertus, als je je cijfers invoert gebruik dan een komma, want cijfers met een punt (6.0 bijvoorbeeld) rekent de spreadsheet niet mee. Heb alles gecorrigeerd inmiddels.

The_CrY, tof dat je Weft ook zo kan waarderen!
Dat album van Yellow Eyes is zeer consistent, maar nogmaals een shout naar 'I Fear the Master's Murmur', ook mijns inziens het beste nummer van de plaat.

Ik ga op die punten en komma's letten! Helaas lukte het niet meer om de totale lijst te raten maar goed, ik ben best een eind gekomen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:16 uur

geplaatst: vandaag om 00:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.