MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
Ik heb een grafhekel aan AI in muziek om redenen die ik niet nader hoef toe te lichten nu jullie mij op muzikaal gebied wel kennen. De vocalen klinken echt, maar als de rest gedeeltelijk of volledig AI is dan haak ik dus af. Helaas zal het steeds moeilijker zijn om te horen hoeveel AI verwerkt is in een nummer en zullen steeds meer talentlozen AI-drap de wereld inslingeren. Ik heb hoop voor het metal genre omdat integriteit hoog in het vaandel staat, maar dat zal niet voor iedereen gelden. Dat de videoclips voor sommigen vermakelijke chaos zijn zal allemaal best, ik vind ook die niet meer dan AI-drap.

Terechte keuze van Metal Archives om AI te weren. Er is nu al zoveel AI-drap in omloop dat het zonde van de energie is om al die zooi te archiveren.

Ik geef een 0,0.

Do Skonu - A mystical understanding of the shadows cave (ProGNerD / 9 / 7,59): 8,2

5

Vleesch, noch visch.

Ik kan me in grote lijnen vinden in de woorden van Apollo. Alle ontwikkelingen omtrent kunstmatige intelligentie volg ik met grote zorgen als het gaat om de ongebreidelde stroomslurperij van datacentra, de enorme watervraag om de systemen maar te kunnen koelen, de ontwaarding van menselijk kapitaal en arbeid door AI noodzakelijkerwijs in alle sectoren te moeten implementeren en de grote vraag naar uitbreidingsmogelijkheden tegen de achtergrond van de al enorme druk op ons beperkte ruimtebezit. Kortom, kunstmatige intelligentie is wat mij betreft in al zijn facetten een zeer problematisch fenomeen.

Ik denk wel dat er voor deze specifieke toepassing van kunstmatige intelligentie enige nuance op zijn plaats is. Waar kunstmatige intelligentie voornamelijk wordt gebruikt om, inderdaad, 'talentloze AI-drap' de wereld in te slingeren, vind ik de manier waarop de techniek hier wordt gebruikt dan wel weer bewonderenswaardig. Want ik bedoel maar te zeggen dat je toch wel wat breincellen moet hebben om kunstmatige intelligentie dit soort geschifte, maniakale, vervreemdende en toch uitermate vermakelijke muziek en dito clip te laten maken. Dat vind ik prijzenswaardig.

Maar inderdaad, ook ik heb er geen goed woord voor over. Derhalve onthoud ik mij bewust van stemming op dit nummer, omdat ik denk dat dat vanuit mijn persoonlijke kant het krachtigste signaal is om aan te geven hoezeer ik een hekel heb aan het gebruik van kunstmatige intelligentie bij de creatie van muziek. Edoch, dank voor het delen en het opschudden van dit topic, EvilDrSmith! Aan de andere kant denk ik namelijk wel dat het gezond is om open en eerlijk de discussie omtrent kunstmatige intelligentie te voeren. Daarom is het ook goed dat we dat hier vrijelijk kunnen doen. Hulde!

Nergens spannend. 5

Klinkt lekker, en dan is het AI en dan heb ik toch een vieze smaak in mijn mond. Ik vind de AI clips dan nog tot daar aan toe, ADHD van Igorrr is zelfs een van mijn favoriete clips van afgelopen tijd, maar dat de muziek dan ook met prompts gemaakt is dat voelt heel erg kitch en fake. Alsof je een imitatie uit China koopt. Ik kan het ook niet raten daarom.

09-12: Patristic - Catechesis (Pts. I-IV)

Ik sluit mij aan bij eerdere reacties. Dissonante blacken(ed death) metal is dit jaar een ware achilleshiel gebleken bij mij, maar er zijn meerdere albums dit jaar uitgekomen die dit album van Patristic met gepaste afstand overtreffen binnen deze niche. De band heeft zeker potentie!

7,2

11-12: Apocalypse Orchestra - Saint Yersinia (GaiusBertus / 8 / 7,28)

Leuk voor de afwisseling. De compositie is voorspelbaar in opzet en de clean vocals vind ik niet krachtig genoeg om te overtuigen.

6,5

odi
Patristic : 7
Apocalypse Orchestra : 6,5
Argus Megere : 6
Mooi Toothe : 5
Impureza : 5,5
Structure : 8,8
Do Skonu : 7
CZART : 1

Een 5 voor de muziek. Een 8 voor de clip!

6,5 dus

CZART: Als muziek emotie is en AI geen emoties kan voelen, dan is dit dus geen muziek. Ik stem daarom ook niet. Ik denk alleen wel dat verzet tegen AI op lange termijn kansloos gaat zijn, je ontkomt er niet aan.

Tsja, we ontkomen er misschien niet aan, maar als je die houding op alle vorderingen in het leven toepast toont dat wel weinig karakter. Zeker anno 2025 moeten we karakter tonen en opkomen voor principes, denk ik. De wereld verandert zo hard en zo snel en apathisch blijven is een stem an sich. AI heeft toepassingen waar ik ook gebruik van maak. In mijn werkgebied (web en software development) is het nu al niet meer weg te denken, en ChatGPT begrijpt mijn zoektermen doorgaans beter dan Google search. Echter binnen kunst is de toepassing van AI het meest controversieel, en terecht. Kunst is expressie van de mens, of het nou audio, video, of een boek betreft. Dit kan gesimuleerd worden door AI, en de modellen worden er steeds beter in, maar het zal altijd ziel en diepgang missen. Het idee dat dit normaal gaat zijn over tien jaar voelt enorm dystopisch aan en wil ik niet aan meewerken.

Ook ik stem niet en heb niet geluisterd.

Alleen maar onvoldoendes (voor de muziek) en zowaar diverse stemmers die zich zelfs onthouden van een cijfer: de soms uitgebreid verwoorde reacties zijn daarmee boven verwachting, heerlijk!
Dank voor alle input.
Hiermee eindigt mijn enige nominatie van dit jaar muurvast op de laatste plaats.
Mijn mening sluit naadloos aan bij de recensie en staat daarmee bijna volstrekt diametraal tegenover die van jullie.

De band, want dat is het wel degelijk, is van plan om de muziek ook live op het podium te spelen: ik ben benieuwd wat dát voor controverse zorgt. Of doet dat juist de gemoederen weer enigszins bedaren? Dat is, áls ze de kans krijgen om zich te bewijzen, want de reacties op dit forumpje staan niet op zichzelf.

Wel fijn dat de naam van Igorrr valt, want qua sound en hak-op-de-tak-gekte heeft het hier en daar wel wat weg van. Het haalt (natuurlijk?) lang niet dat niveau, mede door het fragmentarische karakter (de nummers zijn heel kort en stoppen soms nogal abrupt) en de wat monotone grunts en drive, welke je vooral zal opvallen als je een heel album luistert. Echter, als je sec luistert naar het resultaat en je niet laat afleiden naar de totstandkoming (waarbij het maar de vraag is in hoeverre, in welke mate en op welke delen ze AI hebben toegepast), dan vind ik het een behoorlijk vermakelijk album. Ik vind 'Czart Rogat' wat beter dan 'Peregrynacja dziadowska', maar ik heb gekozen om de eerste te beoordelen.

Het is wel vergelijkbaar met het album van Rune Of The North, dat volledig in de lijn van Heilung en Wardruna is gemaakt, maar ook (deels) met AI. Die wetenschap doet (wellicht) emotionele afbreuk aan de beleving van de muziek, maar dat is wel door een rationele keuze. Vergelijk het met de komst van (gitaar)synthesizers in de metal in de 90s ('Somewhere In Time' van Maiden bijvoorbeeld) of drumcomputers, housebeats, rap en andere moderne/exotisch invloeden die in de metal de afgelopen decennia vloeiden: afschuw! Verraad! Blasfemie!
Verwerking, gewenning, aanpassing, verandering: het kost tijd. De mens is een geconditioneerd wezen.
Ik omdenk het inmiddels liever met de theorie van Berthold Gunster: omarm het onbekende en gevaarlijke met liefde en haal daar de kracht en inspiratie uit.

Ja, ik vond het (ook) een verwerpelijke ontwikkeling, maar inmiddels begin ik in te zien dat AI een handige tool kan zijn: zelfs/ook in kunstvormen. Uiteindelijk blijft het, vooralsnog, mensenwerk die het bedient en de eindregie in handen heeft.

Zoals het ontwerp van dit kersttaartje dat ik afgelopen week had gemaakt voor een platendraaiavondje, welke ik met behulp van Chat GPT had gemaakt. Ik wilde eerst zelf iets met een tekenprogramma ontwerpen, maar toen dacht ik: waarom laat ik ChatGPT er niet eens op los? Het resultaat, na diverse pogingen en aanpassingen, was veel lolliger (en fouter, in de hilarische zin van het woord) en vooral oneindig veel sneller dan als ik zelf had zitten prutsen met tekenprogramma's (die in de ogen van fysieke tekenaars tot de jaren 90 misschien wel net zo oneerlijk en nep zijn). De oorspronkelijke foto is volstrekt anders.
Enfin, wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen: fijne feestdagen mannen, eet smakelijk!
https://scontent.frtm1-1.fna.fbcdn.net/v/t51.82787-15/604300482_18400577890132446_5519478212045428071_n.jpg?stp=dst-jpegr_p526x296_tt6&_nc_cat=110&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=ic_UuzVGj88Q7kNvwGLyOjx&_nc_oc=AdltKtQWokwKkdf5Kq_u1c4qsMmPbIeJOrNhw15VGDMFizXnu9JD3qm7zsg0bJgId7U&_nc_zt=23&se=-1&_nc_ht=scontent.frtm1-1.fna&_nc_gid=ENlWU2Xtf1UJqICb2CjuXQ&oh=00_AfkX8bwSsIZgb4WBZ01wldThGo-sQc2Zhn09JI0PuS9ueA&oe=6951C10B
7,8

01-12: Blaze - Fort of Sands (Apollo / 8 / 7,03)
02-12: Unviâr – Disglaç (ProGNerD / 9 / 7,26)
04-12: Qrixkuor - Slithering Serendipity (Apollo / 9 / 7,76)
06-12: MØL - Young (ProGNerD / 10 / 7,33)
07-12: Agriculture - Bodhidharma (Rain King / 12 / 6,98)
09-12: Patristic - Catechesis (Pts. I-IV) (ABDrums / 10 / 7,16)
11-12: Apocalypse Orchestra - Saint Yersinia (GaiusBertus / 10 / 7,12)
13-12: Argus Megere - Iarba-fiarelor (ProGNerD / 10 / 7,32)
15-12: Moon Tooth - Trudge (The_CrY / 10 / 5,97)
17-12: Impureza - Verdiales & Bajo las Tizonas de Toledo (GaiusBertus / 11 / 6,52)
19-12: Structure - Long Before Me (Rain King / 11 / 7,41)
21-12: Do Skonu - A mystical understanding of the shadows cave (ProGNerD / 11 / 7,5)
23-12: CZART - Peregrynacja dziadowska (EvilDrSmith / 6 / 4,22)
25-12: Weft - The Hull (Apollo / 0 / 0)

Wederom op de valreep (19 december uitgebracht) een geweldig album dat jullie gehoord moeten hebben en het gaat alweer om een debuutplaat. Weft is het soloproject van Charlie Anderson, de violist van Panopticon. Op 'The Splintered Oar' verzorgt hij alle instrumentatie zelf op enkele gastbijdragen na. Panopticon bracht dit jaar twee albums uit die ik allebei zwaar vond tegenvallen, maar Weft levert dan het album af dat ik van Panopticon had verwacht. Vooral de eerste twee nummers hebben een zeer soortgelijke sfeer, maar ook hier hoor je in de hardere secties duidelijk de invloeden. Desondanks weet Anderson ook zijn eigen stempel te drukken op de muziek en levert zelfs een van de beste albums van dit jaar af naar mijn mening. 'The Hull' vind ik het beste nummer van de plaat en een episch hoogtepunt vlak voor het einde van het jaar.

Fijne kerst allemaal!

Maak Kennis met Metal Anno 2025 | Spreadsheet

Interessant, gothic black metal, is dat een genre? Zo klinkt het wel iig. Ik vind de productie soms net niet maar wel een 8 voor de verrassende cello.

Ik heb er trouwens ook nog één voor het einde van het jaar, kan ik die er nog ergens deze dagen ingooien?

Fijne Kerst verder allen!

Fijne kerst vrienden! Vandaag nog dan. Voordat de meute hier komt, maak ik em mijn inhaalslag oulehhhhhhhhhhhh

Kondoro0614 schreef:
Fijne kerst vrienden! Vandaag nog dan. Voordat de meute hier komt, maak ik em mijn inhaalslag oulehhhhhhhhhhhh

Nou kom maar op dan; ben benieuwd...

Ben zelf vooral bezig geweest orde te scheppen in m'n jaarlijst; lastig en keuzestress als altijd, maar ik ben eruit en zal 'm zo plaatsen hier.

ProGNerD schreef:
(quote)

Nou kom maar op dan; ben benieuwd...

Ooh ik ben meningloos, ik stem alleen

ProGNerD schreef:
Ben zelf vooral bezig geweest orde te scheppen in m'n jaarlijst; lastig en keuzestress als altijd, maar ik ben eruit en zal 'm zo plaatsen hier.

Hij staat er op: De metalen top tienen van 2025 | ProGNerD

Door de Kerstdagen niet echt er aan toe gekomen wat in te halen, ergens is al die atmo-black toch niet het beste voor tijdens het Kerstdiner...

Desalniettemin bij deze nog wel een nominatie waarvan ik nog verbaasd was dat hij niet is langs gekomen: Yellow Eyes. Zeker aangezien je hun album Confusion Gate nu op vele jaar lijstjes ziet verschijnen (hier heb ik wel Kondoro0614 gezien btw).

Het surprise-album van eind oktober is geen makkelijk verteerbare muziek, echt van die BM waar je extra op moet kauwen. Disharmonieuze harmonieën, extra synths en middeleeuwse instrumenten, je moet je echt laten overrompelen door deze muziek om het te waarderen.

Ik vond het moeilijk om een nummer te kiezen, maar heb uiteindelijk voor de titelsong van het album gekozen, omdat dit volgens mij goed het hele brede spectrum van waarin deze New Yorkers opereren laat horen.

Maak Kennis met Metal Anno 2025 - Sheet

Weft - The Hull

9,0

Yellow Eyes - Confusion Gate

Al die atmo-black en dan nog meer atmo-black. Het album is mij zeker niet ontgaan, zie ook de stemmen bij het album, maar door de toevlucht aan nominaties deze en vorige maand ben ik er niet aan toegekomen om Yellow Eyes zelf te nomineren. Ik zie ook wat jij ziet: veel jaarlijsten, met name in de black metal contreien, hebben Yellow Eyes genoemd. Zelf ben ik nog aan het wikken en wegen over plek 15-20, de concurrentie is moordend dit jaar voor de laatste plekken... Yellow Eyes staat nog op de inmiddels shortlist aan kandidaten.
'I Fear the Master's Murmur' is mijn favoriete nummer van het album als ik moest kiezen, maar het niveau van de nummers is inderdaad heel consistent.

8,2

'Fear' is idd ook erg goed, alsmede 'The Thought of Death'.

Ik was overigens nog aan het twijfelen tussen deze en 'Amidst the Ruins' van Saor die ik ook nog miste in de sheet, dat is persoonlijk nog één van mijn favorieten van dit jaar, maar ook wel nét wat minder bijzonder dan Yellow Eyes. En ook al van februari.

Oei, m'n Top-10 zal niet meer veranderen, maar deze had denk ik wel bij de 10 "best of the rest" albums (11 - 20) gemoeten; vanmiddag nog 's even een slinger geven en dan eventueel maar nog een correctie doorvoeren...

Ook hier veel enthousiasme: To The Teeth

Yes! Yellow Eyes heel goed, en een hele opluchting. Want hun plaat daarvoor vond ik echt pure kak!

Zelfs NRC, niet de eerste plaats waar je atmo-black reviews verwacht, was enthousiast. archive linkje

GaiusBertus schreef:
Zelfs NRC, niet de eerste plaats waar je atmo-black reviews verwacht, was enthousiast. archive linkje

Heeft NRC eigenlijk een toplijst albums van het jaar? Ik vond die van de Volkskrant erg zwak qua metal. Hoogst genoteerde album was Sleep Token geloof ik...

GaiusBertus schreef:

Da's niet zo raar natuurlijk, want de recensent (Peter van der Ploeg) is ook de beheerder van To The Teeth (en van de Zes Losse Tanden podcast) die ik hieronder al linkte...

(overigens stapt hij vanaf komend jaar over van de muziek naar de wetenschap redactie...)

Peter is wel bekend met BM hoor, dankzij hem heb ik Yellow Eyes ook ontdekt! Ik sprak hem laatst nog over de nieuwe plaat van One of Nine, vond die tof!

Kondoro0614 schreef:
Peter is wel bekend met BM hoor, dankzij hem heb ik Yellow Eyes ook ontdekt! Ik sprak hem laatst nog over de nieuwe plaat van One of Nine, vond die tof!

Ik geniet altijd erg van hun podcast...

Gast
geplaatst: vandaag om 08:15 uur

geplaatst: vandaag om 08:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.