MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2025

zoeken in:
Zooooo, hier vind ik dus geen mallemoer aan. En dat is gek. Want eigenlijk ben ik best dol op deze kant van het metaal.
Het voelt een beetje als Nike schoenen van van Haren.

5,9.

Dank voor je waardering Apollo; hoe staat het met je statistieken van de 2024 editie trouwens...?

EvilDrSmith zal zich nog buigen over de laatste nominaties, daarna zal ik de statistieken delen.

Apollo schreef:
EvilDrSmith zal zich nog buigen over de laatste nominaties, daarna zal ik de statistieken delen.
Ik zal me morgenmiddag buigen!

Super, dan zal ik daarna de top tien nominaties van de voorgaande jaargang met jullie delen en wordt bekend welk nummer wordt bekroond tot 'beste metalnummer van 2024'.

Kom maar op met jullie 2024 statistieken Apollo en ABDrums nu EvilDrSmith z'n laatste karakteristieke ongezouten mening heeft gegeven in de vorige editie...

02-01: Grima - Skull Gatherers (Apollo / 11 / 7,41)
Koud? Koud? Ik vind het juist heel erg melodieus, sfeervol en bijkans gloedvol en warm klinken. Hier is het momenteel zo'n vijf graden, maar daar in Krasnojarsk, Siberië , waar normaliter de gemiddelde temperatuur in januari -15 °C is (met een uitschieter naar -56 °C!), klinkt het alsof een winterzonnetje het nog lekkerder laat voelen dan hier in dit Nederlandse grijsgrauwe gribusweer.
Misschien niet in de laatste plaats door het gebruik van die bajan (dank AOVV, want ik had gewoon accordeon geschreven). Het nummer is verder wel te traditioneel van opzet en gespeend van andere spitsvondige invalshoeken om, net als het klimaat, voor een enorme uitschieter te zorgen, maar aangenaam blackmetalbehang is het zeker.
7,3

04-01: Obscure Sphinx - Scarcity Hunter (ProGNerD / 0 / 0)
Oeh, dan vind ik dit een stuk spannender en krijg ik hier meer "chills to the bone" van.
Wie is die zangeres? Hmmm, uit Mogilno, Polen: ergens tussen PoznaƄ en Warschau.
Nu ik de hoes van hun oudere album 'Void Mother' zie, roept dat wel enige herkenning op, maar ik weet eerlijk gezegd niet meer of ik destijds verder gekomen ben dan de albumhoes. Dat ga ik nu zeker doen, want ik vind dit een behoorlijk indrukwekkende (hernieuwde?) kennismaking, vooral dankzij die 'Wielebna' die de show steelt.
8,4
Als bonus even een kiekje, want ik ben nu eenmaal een vent die houdt van mooie plaatjes.
https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/43141147_917778961744985_7267837512469446656_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=1-7&_nc_sid=cc71e4&_nc_ohc=YFxgWguTDMEQ7kNvgHEAgae&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&_nc_gid=A6MiAx8m_5G37DnaEvaiJ0_&oh=00_AYAxnZcRL1ktkXxo236KaoooWcTC3yud-al83HQa6m0OrQ&oe=67A20803

Verbaast me niet dat deze "obscure nominatie" bij jou in de smaak valt, EvilDrSmith...

Zoals beloofd de lijst beste metal nummers anno 2024, ditmaal weergegeven in een top 20 vanwege de vele mooie nominaties die mijns inziens nog een laatste keer in de spotlight mogen staan. En daarbij wat statistieken van het afgelopen jaar.

Ik zal maar met de deur in huis vallen door te beginnen met de top 20 metal nummers van 2024.

1. Conifère - Liberté & Furia (Apollo / 10 / 8,61)
2. Blood Incantation - The Stargate (ABDrums / 10 / 8,51)
3. Saidan - Desecration of a Lustful Illusion (ProGNerD / 9 / 8,39)
4. Opeth - §4 (ABDrums / 10 / 8,38)
5. Ætheria Conscientia - Endless Cycle (Apollo / 9 / 8,33)
6. Julie Christmas & Johannes Persson - End of the World (odi / 10 / 8,31)
7. Groza - Daffodils (Apollo / 11 / 8,3)
8. Akhlys - Sister Silence, Brother Sleep (Apollo / 12 / 8,28)
9. Frail Body - Devotion (Apollo / 11 / 8,24)
10. Dödsrit - Irjala (ABDrums / 11 / 8,23)
11. Morvigor - De spiegel (ProGNerD / 12 / 8,18)
12. Mourning Dawn - Borrowed skin (ProGNerD / 11 / 8,18)
13. Black Curse - Trodden Flesh (Apollo / 10 / 8,17)
14. Veilburner - A Shadow of a Shadow (ProGNerD / 11 / 8,13)
15. Ulcerate - The Dawn is Hollow (Apollo / 13 / 8,03)
16. Alcest - L'Envol (ProGNerD / 12 / 8,03)
17. Ubiquity - The Traveler (Apollo / 10 / 8,03)
18. A/Oratos - Deuteros (ABDrums / 13 / 8,02)
19. Vægtløs - Tag Dit Knuste Hjerte Og Lav Det Til Kunst (ABDrums / 13 / 8,01)
20. Panzerfaust - To Shadow Zion (No Sanctuary) (ABDrums / 11 / 7,99)

Het had dus niet veel gescheeld of Blood Incantation had twee maal op rij de metaalbokaal gewonnen. Wat een band is het toch. Twee saillante details: op Ætheria Conscientia en Saidan na heeft elke notering minstens 10 stemmen, in tegenstelling tot de top 10 van 2023 waar maar één nummer 10 of meer stemmen had ontvangen. Des te indrukwekkender is punt twee: de gemiddelden liggen een stuk hoger t.o.v. vorig(e) ja(a)r(en). Er zijn aanzienlijk meer nummers met een gemiddelde van 8,0 of hoger. In 2023 scoorde de #10 een 7,99, terwijl dat nummer hier net niet de top 20 zou halen o.b.v. het aantal stemmen (11 vs 10).

Dan een paar algemene feiten op een rij.
- Aantal nominaties: 157 (+30 t.o.v. 2023) - Dit spelletje wordt al sinds 2013 gespeeld en nooit eerder waren zoveel nummers genomineerd.
- Aantal verschillende deelnemers: 19 (-3 t.o.v. 2023) - Waarvan 9 deelnemers alle nominaties hebben becijferd (daar reken ik The_CrY ook onder, ondanks zijn omissie op zijn eigen nummer)
- Meeste nominaties: ProGNerD met maar liefst 46! nominaties. Gevolgd door: Apollo 32, ABDrums 19, Dieter 18, The_CrY 15.
- Het gemiddelde cijfer van 2024 was een: 7,32 (in 2023 was het gemiddelde cijfer een 7,17).

Gemiddelden per deelnemer van hoog naar laag, met tussen haakjes eerst het aantal cijfers, gevolgd door de standaarddeviatie (σ):
1. EvilDrSmith 7,72 (157; σ: 0,83)
The_CrY 7,57 (156; σ: 0,90)
ABDrums 7,54 (157; σ: 1,05)
ProGNerD 7,51 (157; σ: 0,82)
5. Kondoro0614 7,37 (157; σ: 1,37)
madmadder 7,37 (45; σ: 1,05)
Dieter 7,33 (157; σ: 0,89)
legian 7,31 (19; σ: 1,26)
AOVV 7,26 (14; σ: 0,68)
10. Johnny Marr 7,19 (157; σ: 1,28)
Apollo 7,17 (157; σ: 1,30)
laboomzaa 7,13 (37; σ: 0,84)
B.Robertson 7,09 (45; σ: 0,79)
odi 7,06 (157; σ: 1,06)
15. ranboy 6,96 (18; σ: 0,67)
aslan 6,92 (9; σ: 0,80)
dumb_helicopter 6,57 (53; σ: 0,66)
Juul1998B 6,5 (2; σ: 0,50)

Gemiddelden per maand met tussen haakjes het aantal nominaties in de maand:
Januari: 7,25 (14)
Februari: 7,24 (13)
Maart: 7,44 (15)
April: 7,45 (13)
Mei: 6,92 (12)
Juni: 7,37 (9)
Juli: 7,52 (13)
Augustus: 7,25 (14)
September: 7,44 (14)
Oktober: 7,18 (14)
November: 7,30 (13)
December: 7,47 (13)

Landen van herkomst. 29 verschillende landen, 2 internationale projecten en 1 onbekend. Tussen haakjes eerst het totaal aantal nominaties, gevolgd door het aantal nummers in de top 20:
Andorra 7,56 (1; 0)
Australië 7,56 (5; 0)
België 7,28 (5; 1)
Brazilië 7,22 (2; 0)
Canada 7,77 (5; 2)
Chili 6,9 (2; 0)
China 5,87 (1; 0)
Cuba 7,35 (1; 0)
Denemarken 7,19 (3; 1)
Duitsland 7,24 (11; 1)
Finland 7,39 (5; 0)
Frankrijk 7,60 (12; 4)
Griekenland 7,01 (5; 0)
Hongarije 7,90 (2; 0)
IJsland 7,62 (2; 0)
Internationaal 7,00 (2; 0)
Italië 6,86 (5; 0)
Nederland 7,21 (10; 1)
Nieuw-Zeeland 8,03 (1; 1)
Noorwegen 7,52 (6; 0)
Oostenrijk 7,76 (3; 0)
Polen 7,67 (1; 0)
Portugal 7,49 (1; 0)
Réunion 6,99 (1; 0)
Rusland 7,15 (2; 0)
Spanje 7,52 (2; 0)
Verenigd Koninkrijk 7,28 (11; 0)
Verenigde Staten 7,25 (37; 7)
Zweden 7,30 (10; 2)
Zwitserland 7,41 (2; 0)
Onbekend 7,69 (1; 0)

De power ranking qua landen, voorgeselecteerd op minstens 5 nominaties. Frankrijk en Canada mogen zich beide metal land van het jaar noemen:
Canada 7,77 (5; 2)
Frankrijk 7,60 (12; 4)
Australië 7,56 (5; 0)
Noorwegen 7,52 (6; 0)
Finland 7,39 (5; 0)
Zweden 7,30 (10; 2)
Verenigd Koninkrijk 7,28 (11; 0)
België 7,28 (5; 1)
Verenigde Staten 7,25 (37; 7)
Duitsland 7,24 (11; 1)
Nederland 7,21 (10; 1)
Griekenland 7,01 (5; 0)
Italië 6,86 (5; 0)

Aan genre statistieken heb ik mijn vingers maar niet gebrand...

EvilDrSmith schreef:
De hyperenthousiaste Freek Vonktrofee ligt vooralsnog in handen van ABDrums. Logisch ook, onze Benjamin van het cluppie: enthousiasme wil met het vorderen van de jaren nog wel eens smoren in sarcasme, teleurstellingen en de 'been there, done that"-vroeger-was-alles-beter-houding. Fijn dat dit cliché dus opgaat.

Gelukkig ben jij het hoogstpersoonlijke en levende bewijs dat clichés toch echt niet altijd opgaan, EvilDrSmith. Jouw enthousiasme kent in ieder geval, zelfs met het vorderen van de jaren, gelukkig geen grenzen. Met alle liefde wil ik aan jou daarom de hyperenthousiaste Freek Vonktrofee overdragen. Het is geen wisselbokaal, dus je mag hem een waardig plaatsje in de huiskamer toedichten.

En uiteraard zijn we Apollo uiteraard grote dank verschuldigd voor het verzamelen en delen van deze statistieken, geweldig dat je daar de tijd voor hebt genomen.

aslan (crew)
Obscure Sphinx 9,0

Hun album Void Mother staat al jaren in mijn Top 10.
Dit komt in de buurt

laboomzaa schreef:

Het voelt een beetje als Nike schoenen van van Haren.

Looool, mindreader. Ik heb dit weekend twee paar Nike gekocht bij Van Haren

7,3

Muzikaal heel goed, maar de vocalen liggen me net niet ofzo.

ABDrums schreef:
Gelukkig ben jij het hoogstpersoonlijke en levende bewijs dat clichés toch echt niet altijd opgaan, EvilDrSmith. Jouw enthousiasme kent in ieder geval, zelfs met het vorderen van de jaren, gelukkig geen grenzen. Met alle liefde wil ik aan jou daarom de hyperenthousiaste Freek Vonktrofee overdragen. Het is geen wisselbokaal, dus je mag hem een waardig plaatsje in de huiskamer toedichten.
Veel dank, zeer gewaardeerde voorganger. Ik zal de bokaal met trots en enthousiasme aannemen: zeker dankzij de periode half november-half december was hier de ene voltreffer na de andere bullseye te horen. Nu nog een plek vinden in mijn met boeken, platen, cd's en dvd's volgestouwde huis. De woonkamer gaat echt niet meer lukken en zelfs in de wc zijn de boekenplanken al gevuld.

Ook mijn dank aan Apollo voor alle cijfers en statistiekjes. Heel vermakelijk om te lezen.
En het blijkt andermaal dat de UK, ondanks de nodige nominaties, nog steeds niet de kwalitatieve dip te boven is gekomen waar het land al een jaar of 35 in zit. Elf nominaties, nul hits in de Top 20.
Nee, je moet tegenwoordig Frans spreken om hoge ogen te gooien.

8.5

Vette ontdekking, Thanks ProGNerD

Obscure Sphinx - Scarcity Hunter: 8

Vette track! De band kende ik al van andere spelletjes hier op MuMe, en volgens mij stonden ze een paar jaar terug nog op ProgPower Europe. Dit nummer is hoe dan ook een goede herinnering om nog een keer een heel album te gaan luisteren van deze band. Het rustige stuk vanaf rond de 7 minuten had van mij niet gehoeven, verder gave opbouw en hele fijne stem.

Na de eerste twee à drie luisterbeurten was ik wat skeptisch, maar na het nummer sinds zaterdag meermaals een kans te hebben gegeven, ben ik nu ook wel om. De lengte van de track wordt uitstekend verantwoord door de geweldige sfeerschepping, de mooie melodische aanknopingspunten en de spannende op- en afbouwmomenten die op de juiste momenten worden beloond met een kippenvelclimax. En inderdaad, deze dame beschikt over een geweldige strot, zowel in de cleane als in de harsh vocals moet trouwens gezegd worden. Daar kan menig female-fronted band jaloers op zijn.

Void Mother - ik heb dat album er voor het gemak even naast geluisterd gisteren - lijkt een beetje hetzelfde lot beschoren te zijn als deze nieuwe single: op het eerste oor niet echt heel geweldig, maar wie weet groeit mijn waardering naarmate de tijdsinvestering groter is. Dat is in ieder geval wel waar goede post-metal bekend om staat. Dank voor de nominatie, ProGNerD, ik gooi die van mij zodadelijk ook online (nog even bepalen welke track het wordt)!

8,2

Obscure Sphinx - Scarcity Hunter: 8,5

Voor mij persoonlijk ook een mooie nieuwe 1e post-metal ontdekking van dit verse jaar; zin in het hele album komende vrijdag.

Op naar de volgende; kom maar op ABDrums...

02-01: Grima - Skull Gatherers (Apollo / 12 / 7,4)
04-01: Obscure Sphinx - Scarcity Hunter (ProGNerD / 10 / 7,93)
06-01: Helleruin - Reapers of the Whirl I (ABDrums / 0 / 0)

In eerste instantie had ik een andere nominatie in gedachten, maar op het laatste moment ben ik toch overstag gegaan en heb besloten om een nieuwe lading Noord-Nederlandse trots met jullie te delen.

De meesten van jullie vast bekend, het soloproject van multi-instrumentalist en meesterbrein Carchost weet al jaren groovende, snijdende en ijskoude melodieën en klanken in pikzwarte, besmeurde en uiterst vernuftige composities te presenteren. Daarbij valt op dat de productie verrassend clean en zelfs - ik durf het woord bijna niet in de mond te nemen - warm aanvoelt.

Dit nummer klokt af op een schamele zes minuten en vijfentwintig seconden, maar aan het einde aangekomen voelt het alsof je je voor een dik kwartier hebt ondergedompeld in een zeer plezante kakafonie van zwartmetalen duisternis. De eerste nominiatie van Nederlandse bodem van deze jaargang is in ieder geval een feit, geniet ervan.

Maak Kennis met Metal Anno 2025

Liefhebbers zullen hier wellicht van smullen, maar ik laat deze voorbij gaan.

6

aslan (crew)
Helleruin 7,8

Sympathiek.

6,8

De jongen heeft talent en schrijft degelijke riffs, zingt vol overgave, gaat creatief te werk met zijn composities, maar ik ervaar niet die kontschoppende energie waardoor ik een nummer keer op keer wil opzetten. Vorige album idem dito. Misschien te weinig richting aan de sfeer en emotie die hij wil overbrengen voor mij, het luistert lekker weg maar laat geen diepe sporen na. Zondag 2 februari staat 'ie trouwens in De Neushoorn, Leeuwarden, misschien wel interessant voor jou.

7,4

Da's bijna een thuiswedstrijd voor jou, Ate...

Jullie onderschatten me toch enigzins, ik heb al lang en breed kaarten gekocht.

Obscure Sphinx: uitstekende post-metal maar dé troef is toch de polyvalente strot van de frontvrouwe, indrukwekkend!

8

Helleruin: sympathiek inderdaad, oer- en oerdegelijk en er gaat ook wel wat (frisse) energie van uit. Beetje te routineus om echt indruk te maken echter, luidt mijn oordeel.

7

Ik ga mee met jullie commentaren na herhaalde beluistering, zie mijn vorige commentaar voor verdere toelichting.

7,7

Erg interessante band hoor, soon even meer van checken. De sound spreekt me erg aan, toffe black metal sfeertje dit. Ook sterke composities.
8,0*

odi
Obscure Sphinx : 8

Het duurde hier ook even voordat het kwartje viel, benieuwd naar het hele album.

Helleruin : 6,5

Vaak op affiches van festivals zien staan maar nog nooit goed naar geluisterd. Het klinkt wel aardig maar voel niet gelijk de behoefte om een album aan te zetten.

Helleruin: 7

Gast
geplaatst: vandaag om 11:23 uur

geplaatst: vandaag om 11:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.