MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Down Under (Australie)!

zoeken in:
16. Don't Worry Baby
30 Punten, 5 keer genoemd

Dit was de B-kant van I Get Around en komt van het album Shut Down Volume 2. Er gaan verhalen dat het bedoeld zou zijn als mogelijke opvolger van Phil Spector’s Be My Baby van The Ronettes. Dat is dus nooit wat geworden. Maar beter wat mij betreft. Brian neemt zelf de leadvocal voor zijn rekening. En die mag er zijn, maar het is ook weer eens zo’n nummer waar de harmoniezang echt geweldig is.

15. Sail On, Sailor
30 Punten, 8 keer genoemd

Ook het jongste nummer uit de lijst is al meer dan 50 jaar oud. Afkomstig van het laatste goede album van The Beach Boys (hoewel het comeback album er wat mij betreft ook echt wel mag wezen) Holland. Zoals de titel aangeeft, vooral opgenomen in ons land, namelijk Baambrugge. Er is een heel boek (hoewel het over meer dan alleen dit album gaat) over geschreven door Peter Tetteroo en John Swindels. Best lezenswaardig boek, ook omdat er veel over het hele opnameproces te zeggen valt. Maar Sail On, Sailor werd niet in Nederland opgenomen. Het werd namelijk toegevoegd omdat de platenmaatschappij een single vond missen. En hoewel het met name door Brian Wilson en Van Dyke Parks geschreven is, valt Brian zelf niet op dit nummer te horen. Het wordt gezongen door Blondie Chaplin, waardoor veel mensen het niet direct herkennen als werk van The Beach Boys. Maar daarom niet minder mooi.

14. 'Til I Die
38 Punten, 10 keer genoemd

Dit komt van het werkelijk magistrale Surf’s Up. En hoewel een pareltje, schreef Brian dit nou niet bepaald in zijn beste periode. En hoewel het die triestheid ook prachtig resoneert heeft het ergens ook nog een lichtheid over zich. Waarschijnlijk ook door de prachtige koortjes. Niet voor het eerst laat Brian ellende prachtig klinken.

13. Surfin’ USA
46 Punten, 12 keer genoemd

De titeltrack van het tweede album leverde de eerste top 10-hit in de VS op. Geschreven door Mike Love en Brian. Er valt een duidelijke ontwikkeling te horen ten opzichte van bijvoorbeeld Surfin’ Safari. Met nog wat meer vocale en instrumentale variatie. Het gaat wat hoger, er worden meerdere stemmen over elkaar gebruikt, waardoor het voller klinkt en de instrumentale break is ook erg goed getimed. Brian haalde zijn inspiratie uit Sweet Little Sixteen van Chuck Berry en Twistin’ USA van Chubby Checker.

12. Caroline, No
47 Punten, 8 keer genoemd

Je hebt mooie ballads en je hebt bloedstollend mooie ballads. Ik denk dat jullie al vermoeden waar ik Caroline, No onder vindt vallen. Eigenlijk de eerste solosingle van Brian Wilson en ook dusdanig uitgebracht, maar het kwam natuurlijk later alsnog ook op het Beach Boys album Pet Sounds uit. Er gaan wat verschillende verhalen waarover het nummer zou gaan, maar het lijkt me goed dat we bij zo’n nummer de muziek maar voor zich laten spreken. Volgens Brian het beste nummer van Pet Sounds en één van de beste die hij ooit geschreven heeft. Dat u het weet.

Lekker bezig Bonk! Maareuh...

Bonk schreef:
Afkomstig van het laatste goede album van The Beach Boys (hoewel het comeback album er wat mij betreft ook echt wel mag wezen) Holland.

The Beach Boys Love You (1977) zegt hallo!

11. I Just Wasn't Made for These Times
47 Punten, 9 keer genoemd, nummer 1 van: Johnny Marr

Wie denkt dat The Beach Boys vrolijke muziek maken moet dit nummer maar eens luisteren, denk ik altijd. De ellende en het verdriet druipt er vanaf. Het schijnt in ieder geval één van de eerste keren geweest te zijn dat de Theremin als instrument op een rocknummer gebruikt zou zijn. Het geeft het nog wat meer triestheid mee. Het gaat over je tijd vooruit zijn, maar daardoor niet begrepen worden door anderen. Je zou denken dat Brian uit ervaring putte. Maar alle triestheid ten spijt (of misschien wel juist daardoor), het levert een prachtig nummer op. Geen typisch Beach Boys-nummer, zeker niet als je vooral de hits kent, maar het geeft mij nog geregeld kippenvel.

10. I Can Hear Music
56 Punten, 11 keer genoemd

Oorspronkelijk een nummer van The Ronettes, geschreven door onder andere Phil Spector. Overigens is één van de eerste bekende opnames van Freddie Mercury, toen nog onder de naam van Larry Lurex, ook van dit nummer. Maar dat terzijde.
I Can Hear Music is eigenlijk vooral toe te schrijven aan Brian’s broer Carl. Hij deed de productie en neemt de leadvocals op zich. Voor de band was het echter ook een geruststelling dat ze ook nog dergelijke muziek wisten te maken zonder dat Brian het voortouw nam. Werd bij ons zelfs nog een top 10-hit met een 6e plaats. Afkomstig van het 20/20 album.

9. I Get Around
62 Punten, 15 keer genoemd, nummer 1 van: dumb helicopter

I Get Around komt van het album All Summer Long en betekende de eerste hit voor The Beach Boys in Nederland, eerste top 10-hit in Engeland en de eerste nummer 1-hit in de VS. Brian baseerde de tekst mede op ervaringen van zijn broer Dennis nu hij bekend was geworden en veel aandacht kreeg. Brian en Mike Love wisselen hier de leadvocals af. Het wordt nog steeds als een hoogtepunt in het oeuvre van The Beach Boys gezien en opnieuw een blijk van hun kunnen, waarmee ze hun eerdere werk tegelijk duidelijk overtroffen qua kwaliteit en complexiteit.

8. Heroes and Villains
66 Punten, 14 keer genoemd

Uiteraard bedoeld voor Smile, maar toen dat uiteindelijk mede de instorting van Brian veroorzaakte kwam het op het aftreksel Smiley Smile terecht. Maar wat is het toch een ongelofelijk nummer, wat bestaat uit allemaal verschillende stukken. Die ook allemaal afzonderlijk opgenomen schijnen te zijn, zodat het nummer uit vele lagen bestaat en dat hoor je terug. Van Dyke Parks verdient natuurlijk ook wat credits als mede-componist. Wat zit dit toch ongelofelijk knap in elkaar!

7. Tears in the Morning
72 Punten, 15 keer genoemd, nummer 1 van: vigil, EttaJamesBrown

Zoals eerder vermeld was Sunflower echt een bandalbum waarop anderen ook lieten zien waar ze toe in staat waren. En bij Tears in the Morning geldt dat voor Bruce Johnston, die zowel de belangrijkste zang als het schrijven van dit nummer voor zijn rekening neemt. En dat levert een prachtig melancholisch nummer op, waar je heerlijk bij weg kunt zwijmelen in de goede zin van het woord. Haalde bij ons zo waar een top 5-notering. Ook het mooie gebruik van allerlei instrumenten verdient een speciale vermelding.

6. California Girls
92 Punten, 19 keer genoemd

Alleen dat intro is al prachtig. En zo slim gedaan. Afkomstig van Summer Days (And Summer Nights!) en nog steeds één van de bekendste Beach Boys-hits. Het laat ook weinig aan de verbeelding over waar het over gaat. Het is ook de eerste opname met Bruce Johnston die als stand-in voor Brian al wel op de concerten meeging, toen die aangaf niet meer te willen touren. Het zou geschreven zijn tijdens Brian’s eerste trip van LSD. Het zal. Het levert in ieder geval een monumentale track op, die inmiddels in de Grammy Hall of Fame is opgenomen en ook bijvoorbeeld in de top 100 stond van meest monumentale nummers in The Rolling Stone. Geeft iets van de eeuwigheidswaarde aan.

5. Wouldn’t It Be Nice
120 Punten, 21 keer genoemd

Alleen de eerste noten van het Pet Sounds album tonen al de eerste tekenen van genialiteit. Dat lekkere deinende deuntje de eerste secondes en dan die drumslag en dan knalt het nummer erin. Nou ja, ik kan er in ieder geval van genieten zo’n begin. Er waren ook mindere singles denkbaar, want dit stond daar samen met God Only Knows op. Hoor al die geweldige harmonieën en al dat slimme instrumentengebruik; glockenspiel, pauken, accordeon, trompet enzovoort. Een nummer vol verlangen qua tekst, maar dat voel je ook in de muziek. Ontzettend knap gemaakt en ik kan het niet genoeg horen.

4. Surf’s Up
126 Punten, 18 keer genoemd, nummer 1 van: dynamo d, ArthurDZ, Rudi S, stardust_be, Bonk, motel matches

Eigenlijk bedoeld voor Smile en daar kwam het in de uiteindelijke versies van 2004 en 2011 dan ook op terecht. Maar de eerste echte uitgave stond op het gelijkmatige album. Van Dyke Parks toont samen met Brian Wilson wat voor geweldige componisten ze zijn. Het voelt als een hele symfonie in 4 minuten. Ik vind het moeilijk om onder woorden te brengen hoe prachtig ik dit vind. Een hit werd het niet, maar het stond wel op 11 in mijn persoonlijke top 100. Ook wat waard. Om te janken zo mooi!

3. Sloop John B
137 Punten, 23 keer genoemd, nummer 1 van: andré, Martijn Jonkers, EvilDrSmith

Dit is natuurlijk een traditional. En hoewel Brian Wilson het bewerkte tot de versie die we nu kennen, was het Al Jardine die met het idee kwam om het te coveren. Folk-fan als hij was kende hij het van een versie The Kingston’s Trio. Maar de oorspronkelijke versie gaat van nog verder terug. Het toevoegen van allerlei instrumenten maakt de song nog aanstekelijker dan hij al was. En aanstekelijk is eigenlijk nog een understatement van jewelste. Het werd niets voor niets een dikke nummer 1-hit bij ons en zelfs de Hit van het Jaar 1966. Vanwege het singlesucces werd hij er min of meer tussengepropt op Pet Sounds, want daar was het oorspronkelijk niet voor opgenomen. Maar het misstaat geenszins op het album.

2. God Only Knows
199 Punten, 26 keer genoemd, nummer 1 van wendyvortex, MarcodB, johannesB, Simon77, Jizze, laxus11, 50tracks

Wat moet je nog zeggen over dit nummer? Alles lijkt al eens eerder gezegd en vaak beter. Hoorde ooit wel iemand tegen mij zeggen dat het een mooi simpel liefdesliedje was. Mooi durfde ik niet te betwijfelen, simpel uiteraard wel. Ik vroeg hem of hij wel eens goed echt naar het nummer geluisterd had. Later erkende diegene dat hij inderdaad nooit goed echt geluisterd had en er nu pas achter kwam welke instrumenten er allemaal inzaten. Gelukkig zijn dat soort mensen in de minderheid. 20 sessiemuzikanten doen er mee op dit nummer. Brian schreef dit nummer samen met Tony Asher. En waar dat toe leidde? Tot het mooiste liefdesliedje ooit gemaakt! Punt.

En dus is de winnaar:

1. Good Vibrations
201 Punten, 26 keer genoemd, nummer 1 van: likeahurricane, Funky Bookie, All Day Watcher, Brunniepoo, Sting, GrafGantz, judgepaddy

Wat een compositie blijft dit toch! Die compositie en productie is uiteraard van Brian Wilson. De lyrics zijn van Mike Love. Die op zijn zachtst gezegd geen fan was van Pet Sounds, maar toch wel erg enthousiast werd toen Brian daarna het eerste idee voor Good Vibrations aan hem liet horen. En dat werd uiteindelijk uitgewerkt tot een geniale track die The Beach Boys ook weer commercieel succes bracht na de tegenvallende verkoopcijfers van Pet Sounds, door onder andere een nummer 1-hit in Engeland en de VS. Maar logisch natuurlijk. Het wordt niet voor niets een ‘pocket symphonie’ genoemd. Het herbergt zoveel in die nog geen vier minuten. Het voelt toch echt langer door al die lagen en afwisseling. Je moet het maar verzinnen. En dat het na bijna 60 jaar nog steeds staat als een huis, wat zeg ik, nog steeds als echt geniaal gezien wordt, geeft aan wat voor groot muzikant er ons ontvallen is. Terechte winnaar!

Daarmee is de Greatest Hits van Brian Wilson ten einde. En dat stemt een beetje weemoedig. Ik heb een beetje eer proberen te doen aan wat ik toch echt beschouw als één van de muzikale genieën die we gekend hebben. Dat heb ik naast de weemoed ook met veel plezier gedaan. Dank aan de 27 deelnemers!
Dank Brian voor al het moois dat je gebracht hebt en hopelijk vind je de rust die je zo verdiend hebt.

https://ichef.bbci.co.uk/news/1536/cpsprodpb/d265/live/5949a090-0af8-11f0-b437-c5470cc1e692.jpg.webp

Bedankt voor je mooie eerbetoon aan Brian, Bonk. Je liefde voor deze muziek blijkt uit elk woord dat je vanavond getypt hebt.

Dit vind ik een hele mooie versie van God Only Knows. Hier raak ik altijd compleet door ontroerd. Die prachtige stem van Brian Wilson ook op latere leeftijd! 2016:

Bedankt Bonk het was een prachtige week met good Vibrations.

Iedereen bedankt voor de mooie lijst en Bonk erg bedankt voor prachtige presentatie! De liefde voor Wilson en co druipt er aan alle kanten vanaf

Als note voor mezelf: misschien eens achter dat boek over Holland aan!

vigil schreef:

Als note voor mezelf: misschien eens achter dat boek over Holland aan!

Er is ook aandacht aan besteed in Andere Tijden. De beeldkwaliteit is aan de lage kant, maar hij is aan te kijken en die doc is erg interessant:
Beach Boys in de polder - Andere Tijden

Bedankt Bonk voor het mooie eerbetoon aan de geniale Brian Wilson.

De afgelopen 3 weken hebben we vooral in de jaren 60 doorgebracht, maar de komende week gaan we 3 decennia verder in de tijd. Het waren de hoogtijdagen van de grunge en het begin van de Britpop, maar ineens waren daar twee Amerikaanse band met een afwijkend eigen geluid; Morphine en Soul Coughing. Voor mijn gevoel leerde ik ze ongeveer gelijktijdig kennen (en ik denk dat Jan Douwe Kroeske daarin een rol speelde), maar als ik naar de releasedatums kijk van hun albums, was Morphine toch minstens een jaar eerder. Hoe dan ook, twee geweldige bands die te kort hebben bestaan. Het tragische verhaal van Morphine is denk ik wel bekend. Zanger/bassist Mark Sandman overleed in 1999 op het podium tijdens een festival in Italië. Soul Coughing hield er een jaar later mee op, na slechts 3 albums. Waarom is mij niet duidelijk. Ik kwam er deze week wel achter dat ze vorig jaar weer bij elkaar zijn gekomen voor een korte tournee. Omdat beide bands een iets te klein oeuvre hebben voor een eigen editie heb ik ze maar samen gevoegd. Om eerlijk te zijn ook omdat ik denk dat Soul Coughing alleen weinig potten zou breken en dit een mooie gelegenheid is om toch wat aandacht te geven aan deze toch wel wat vergeten band. Onderstaand de startlijst, voeg 10 nummer toe en doe dit voor maandag 20:00

Morphine - Buena
Morphine - Candy
Morphine - Cure for Pain
Morphine - Early to Bed
Morphine - Good
Morphine - Honey White
Morphine - Murder for the Money
Morphine - Souvenir
Morphine - Super Sex
Morphine - The Night
Morphine - The Saddest Song
Morphine - You Look Like Rain
Soul Coughing - Circles
Soul Coughing - Is Chicago, Is Not Chicago
Soul Coughing - Lazybones
Soul Coughing - Screenwriter's Blues
Soul Coughing - Soundtrack to Mary
Soul Coughing - Sugar Free Jazz
Soul Coughing - Super Bon Bon
Soul Coughing - Unmarked Helicopters

Ja, die tweemetersessie van Morphine herinner ik me wel, ik had hem opgenomen en vaak beluisterd op mijn walkman.

Aan de startlijst is te zien dat je ctrl-c ctrl-v hebt gebruikt

Poek schreef:
Ja, die tweemetersessie van Morphine herinner ik me wel, ik had hem opgenomen en vaak beluisterd op mijn walkman.

Aan de startlijst is te zien dat je ctrl-c ctrl-v hebt gebruikt
.
Oeps, ik zal het aanpassen

2 Toffe bands! Cure for Pain en Ruby Vroom heb ik destijds grijs gedraaid, de laatste recent weer een beetje herontdekt. Ik moet eigenlijk echt die andere albums gaan luisteren.

Anyway, deze dus:

Soul Coughing - Blueeyed Devil
Soul Coughing - Bus to Beelzebub
Soul Coughing - Down to This
Soul Coughing - Janine
Soul Coughing - Mr. Bitterness
Soul Coughing - Moon Sammy

Morphine - All Wrong
Morphine - A Head with WIngs
Morphine - I'm Free Now
Morphine - Scratch

Morphine - A Head with Wings
Morphine - In Spite of Me
Morphine - Let's Take a Trip Together
Morphine - Radar
Soul Coughing - Blame
Soul Coughing - Bus to Beelzebub
Soul Coughing - Casiotone Nation
Soul Coughing - City of Motors
Soul Coughing - St. Louise Is Listening
Soul Coughing - True Dreams of Whichita

Morphine vind ik prachtig, Soul Coughing ken ik niet: dit wordt een fijne week met ontdekkingen

Morphine - A Good Woman Is Hard to Find
Morphine - A Head with Wings
Morphine - All Wrong
Morphine - Gone for Good
Morphine - I'm Free Now
Morphine - In Spite of Me
Morphine - Rope on Fire
Morphine - Scratch
Morphine - Wishing Well
Morphine - You Speak My Language

Soul Coughing moet ik leren kennen....

Gast
geplaatst: vandaag om 01:04 uur

geplaatst: vandaag om 01:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.