MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Down Under (Australie)!

zoeken in:
1. Look Away
2. 25 or 6 to 4
3. If You Leave Me Now
4. Stay the Night
5. Feelin' Stronger Every Day
6. Hard To Say I'm Sorry
7. Questions 67 and 68
8. Baby, What A Big Surprise
9. Saturday in the Park
10. I'm a Man

1. I'm A Man
2. 25 or 6 to 4
3. If You Leave Me Now
4. Street Player
5. Beginnings
6. Feelin' Stronger Every Day
7. Baby, What A Big Surprise
8. Saturday in the Park
9. Hard To Say I'm Sorry
10. Questions 67 and 68

1. Saturday in the Park
2. Feelin' Stronger Every Day
3. Beginnings
4. Questions 67 and 68
5. Does Anybody Really Know What Time It Is?
6. 25 or 6 to 4
7. Street Player
8. If You Leave Me Now
9. Make Me Smile
10. Another Rainy Day In New York City

1. If You Leave Me Now
2. 25 or 6 to 4
3. Baby, What A Big Surprise
4. Hard To Say I'm Sorry
5. Dialogue (Part I & II)
6. Old Days
7. Saturday in the Park
8. Look Away
9. Does Anybody Really Know What Time It Is?
10. Feelin' Stronger Every Day

Zoals eerder gemeld: de deadline is om acht uur, maar als iemand dan nog aan het luisteren is, plaats een bericht en ik wacht even.

Ik ben toch meer liefhebber van de jazzrock van de eerdere platen, al moet eerlijk bekennen dat ik geen één van de 38 (!) albums volledig beluisterd heb. Vandaar een aantal mij nog onbekende nummers in deze finale, waarvan de nummers 6 en 8 fraaie ontdekkingen zijn. En ja, ik heb ook een klein zwak voor sommige van de powerballads.

1. 25 or 6 to 4
2. Saturday in the Park
3. Beginnings
4. Street Player
5. Feelin' Stronger Every Day
6. Lowdown
7. I'm a Man
8. Questions 67 and 68
9. Hard To Say I'm Sorry
10. If You Leave Me Now

CHICAGO Greatest HIts uitslag

Dank aan de 21 deelnemers, van wie sommige een voorkeur bleken de hebben voor de ballads, anderen voor de nummers uit de beginperiode maar de meeste lijstjes waren een combinatie ervan. Er werden ook wat ontdekkingen gemeld en dit is toch een mooi bijeffect van dit spel.

Al eerder noemde ik dat de band verschillende vocalisten heeft, los van personeelswisselingen en leden die zichzelf per ongeluk doodschieten. Bij de nummers zal ik tussen haakjes vermelden wie de lead vocals doet of doen.

Vergeten te melden, maar Lowdown was voor mij de grootste ontdekking. Tof nummer!

En ook... Does Anybody Really Know What Time It Is?

19. Another Raimy Day In New York City (Cetera) 2 punten van 2 stemmers

Was bedoeld als lead single van het album X. Op dat album staat ook If You Leave Me Now. Dat bleek veel populairder (ook hier).

18 Lowdown (Cetera) 17 punten van 4 stemmers.

Van III, maar pas het tweede nummer geschreven door Peter Cetera. Hij zong het nummer ook in het Japans, nog een ontdekking voor Poeha en Titmeister (en ikzelf ontdek het ook nu pas).

Oei, die Japanse versie vind ik wel minder.

17. Old Days (Cetera) 32 punten van 9 stemmers.

Van XIII. Een nostalgisch nummer, zoals de titel al suggereert. Cetera (niet de auteur) vind de tekst maar suf en daarom werd het nummer op een gegeven moment niet meer live gespeeld.

16. Dialogue (Part I & II) (Kath, Cetera) 35 punten van 8 stemmers.

Van V, dat pas het eerste enkele album van de band was. De twee zangers gaan met elkaar een dialoog aan. De een een optimist, de ander een pessimist (of realist).

14/15 Make Me Smile (Kath) 37 punten van 9 stemmers

Van II (dat officieel Chicago heet). Het eerste nummer van de suite Ballet for a Girlin Buchannon en dat zorgde voor een fittie tussen mij en EvilDrSmith, die vond dat het in zijn geheel in de startlijst had moeten staan. Een radiovriendelijke versie van het nummer werd de eerste grote hit voor de band.

14/15 Does Anybody Really Know What Time It Is? (Lamm) 37 punten van 7 stemmers

Van CTA. Je loopt op straat, vraagt iemand hoe laat het is en die antwoordt "Weet iemand echt hoe laat het is? Maakt het iemand iets uit?" Daar heb je ook niets aan. In de Spotifylijst staat de cd-versie, maar de eerste 1'40'' daarvan had van mij niet gehoeven. Zal EvilDrSmith vast anders over denken. Vanaf 1'40'' vind ik het echter een mooi nummer.

13. Baby, What A Big Surprise (Cetera) 45 punten van 10 stemmers.

Van 11. Een paar maanden nadat dit album uitgebracht was gebeurde dit:

Kath enjoyed target shooting, and by 1978 he was regularly carrying guns.[42] On Monday, January 23, after a party at the home of roadie and band technician Don Johnson, in Woodland Hills, Los Angeles, California, Kath began to play with his guns. He spun his unloaded .38 revolver on his finger, put it to his temple, and pulled the trigger. Johnson warned Kath several times to be careful. Kath picked up a semi-automatic 9 mm pistol and, leaning back in a chair, said to Johnson: "Don't worry about it ... Look, the clip is not even in it". His last words were, "What do you think I'm gonna do? Blow my brains out?"[38] To calm Johnson's concerns, Kath showed him the empty magazine. Kath then replaced the magazine in the gun, put the gun to his temple and pulled the trigger. Apparently unbeknownst to Kath, the gun had a round in the chamber. He died instantly from the gunshot,[38] eight days before his 32nd birthday.

Ik denk dat hij dat jaar wel Darwinaward won. Van Kath hoefde nummers als Baby, What A Big Surprise overigens niet: zijn dood maakte de weg vrij voor een koerswijziging van de band.

11/12 Questions 67 and 68 (Cetera, Lamm) 56 punten van 14 stemmers.

Van CTA. De titel klinkt fascinerend maar het is gewoon een liefdesliedje.

11/12 I'm a Man (Lamm, Cetera, Kath) van 9 stemmers, nummer 1 van EvilDrSmith, All Day Watcher en Johnny Marr.

Ook al van CTA. Had een paar grote fans, ik geef zelf echter de voorkeur aan het origineel van de Spencer Davis Group (Steve Winwood).

9/10 Stay the Night (Cetera), nummer 1 van Poeha.

Van 17, met Jeff Porcaro van Toto op drums.

Cash Box said that the song is very different from Chicago's "vocal harmonies and horns heyday," having "a hard rocking drum beat, some techno-synth backing and an upper-register lead vocal

9/10 Wishing You Were Here (Kath, Cetera)

Dit komt van het dubbelalbum XII waar veel jazzrock op staat. Maar er was ook plek voor 'gewonere' nummers. Hoewel? Gitarist Kath speelde bas, bassist Cetera gitaar. Kath zingt ook het grootste gedeelte van het nummer omdat het te laag was voor Cetera. En als je denkt 'Het koortje klinkt beachboysachtig', dat klopt, sterker nog, drie strandjongens zongen mee. Ook live deden ze dat wel eens:

8. Look Away (Champlin) 62 punten van 9 stemmers, nummer 1 van Casartelli, vigil, johannesB en Simon77

Van 19. Cetera had in 1985 de band verlaten, maar ze bleven toch grote hits scoren. Volgens mij schreef Chicago vrijwel al hun nummers zelf, maar deze is geschreven door Diane Warren, die ook o.a. Nothing gonna stop us now, Blame it on the rain (Milli Vanilli), Un-Break my heart en I don't want to miss a thing schreef. Ze zal veel geld verdiend hebben. Look Away werd eerst aan Europe aangeboden, maar die wilden geen nummers geschreven door anderen opnemen.

7. Street Player (Cetera) 69 punten van 13 stemmers, nummer 1 van wendyvortex

Natuurlijk bekend geworden door The Bucketheads (iig bij mij) en Pitbull gebruikte het ook in zijn hit I Know You Want Me (Calle Ocho). Wat ik niet wist is dat dit een cover is. Rufus nam het een jaar eerder op. Klinkt best wel anders!

6. Saturday in the Park (Lamm. Cetera) 74 punten van 15 stemmers, nummer 1 van andré.

Van V. Over Central Park. Met een mooie pianointro.

5. Hard To Say I'm Sorry (Cetera), 76 punten van 15 stemmers, nummer 1 van dynamo d

Van 16. Je zou misschien denken dat dit een grote hit was in Nederland, maar nee, plek 22 in de top 40. Echter, in 1997 kwam het op de derde plek in de top 40, weer met Peter Cetera, maar dan met Az Yet erbij. Deze versie is vast de grootste nachtmerrie voor EvilDrSmith

Casartelli (moderator)
Niet alleen voor EvilDrSmith. De stelling dat zo'n Greatest Hits niet alleen maar positieve herinneringen tot leven wekt kon nauwelijks beter geadstrueerd worden.

4. Beginnings (Lamm) 90 punten van 13 stemmers, nummer 1 van ranboy.en Brunniepoo.

Ook van CTA, hofleverancier van de finale. Het is vooral dit nummer waardoor Ranboy fan is van de band, ook al heeft hij nooit een album van ze beluisterd: "Beginnings staat nog ver boven de rest, staat zelfs op 23 in mijn Top 200 Aller Tijden. Hier komen ontroerende tekst en swingende muziek subliem samen. "

Het nummer is geïnspireerd door een concert van Richie Havens (ik hoor dat overigens niet).

Poek schreef:
5. Hard To Say I'm Sorry (Cetera), 76 punten van 15 stemmers, nummer 1 van dynamo d

Van 16. Je zou misschien denken dat dit een grote hit was in Nederland, maar nee, plek 22 in de top 40. Echter, in 1997 kwam het op de derde plek in de top 40, weer met Peter Cetera, maar dan met Az Yet erbij. Deze versie is vast de grootste nachtmerrie voor EvilDrSmith
(embed)

Kun je niet het originele nummer met video ipv deze draak erbij plaatsen?

3. Feelin' Stronger Every Day (Cetera) 100 punten van 16 stemmers, nummer 1 van 50 tracks en mijzelf.

Van VI, en scoort verrassend hoog. Terecht, dat wel. In mijn top 100 schreef ik over dit nummer:

En Feelin’ Stronger Every Day dus. En misschien zeg ik nu iets geks: Chicago doet me aan Belle and Sebastian denken met de toeters. En de liedjes zijn ook wel tweepopachtig: introvert, lief, harmoniezang, soms zelfs een fluit, soms ook jazzgepiel/gejam om je eraan te herinneren dat het toch geen tweepop is. En – niet consequent, maar op zijn minst in een paar gevallen – heel goede liedjes. Feelin’ Stronger Every Day is zo’n liedje. Waar de blazers soms bij Chicago voluit gaan, zijn ze hier ingetogen en ondersteunen ze zang. En het is weer een liedje met positief melancholisme. Een relatie is uit, maar de ik-figuur heeft het geaccepteerd en het lied is een boodschap aan zijn ex dat hij zijn leven weer opgepakt heeft. Waarschijnlijk autobiografisch, want het eerste huwelijk van zanger en tekstschrijver Peter Cetera eindigde in 1973. Zonder wrok blijkbaar. Zo kan het ook Fleetwood Mac!

2. If You Leave Me Now (Cetera) 105 punten van 16 stemmers, nummer 1 van Martijn Jonkers en Shaky.

Het populairste nummer van Chicago waarschijnlijk: het stond zelfs in de beginjaren van de top 2000 rond plek 100. Inmiddels is het echter uit de top 1000 gezakt. Ook de eerste nummer1hit in eigen land. Het nummer heeft vast ook veel antifans, maar dat kan veranderen, zo schreef Martijn: "Aan de ballads had ik lange tijd een hekel en zie daar: If You Leave Me Now staat gewoon op 1. Zal wel iets van voortschrijdend inzicht zijn. "

Een verschil de ballads uit de jaren '80 is wel dat hier nog gewoon een toetersectie meedoet.

Poek schreef:
3. Feelin' Stronger Every Day

Zonder wrok blijkbaar. Zo kan het ook Fleetwood Mac!
Pluspunt bij FM is, dat er ook echt goede nummers uit tevoorschijn zijn gekomen

1. 25 or 6 to 4 (Lamm) 146 punten van 20 stemmers, nummer 1 van laxus11, motel matches, Superbitch en Titmeister

Van II. De verwachte en ook overtuigende winnaar: alleen johannesB had hem niet in zijn lijstje.
Ik heb nooit geweten waar de titel voor staat, en dit spel is dan een goede aanleiding om dat soort feitjes op te zoeken. Het blijkt '25 of 26 minuten voor vier uur 's nachts' te betekenen en gaat over dat Robert Lamm (ook de auteur) op dat tijdstip een nummer probeert te schrijven. Mensen hebben er ook andere betekenissen aan gegeven, b.v. een hoeveelheid illegale drugs en het nummer werd zelfs geband in Singapore vanwege de vermeende drugsverwijzing.

Ze hebben het nummer in 1986 opnieuw opgenomen, ongetwijfeld een inferieure versie, maar wel een goede video blijkbaar, want die won dat jaar de American Video Award. Na de avondetappe ga ik 'm beluisteren en bekijken.

Edit: belusiterd. Volgens mij is het gewoon stiekem Duran Duran.

Klaar! Dank nogmaals aan iedereen die meedeed. Binnenkort komen we te weten: heeft voskat Kevin Carter opgenomen in de startlijst van de GH MSP? Click, click, click, click, click, click!

Poek schreef:
Echter, in 1997 kwam het op de derde plek in de top 40, weer met Peter Cetera, maar dan met Az Yet erbij. Deze versie is vast de grootste nachtmerrie voor EvilDrSmith
Hoe verleidelijk ook, ik ga er NIET op klikken.

God-, Satan- en Swiebertjezijdank heeft If You Leave Me Now niet gewonnen, maar wel een dijk van een song. Dank voor je energie, tijd en presentatie!

EDIT: Ik heb wel op de Duran Duran-versie van de winnaar geklikt: had ik dat nou ook maar niet gedaan.
Gat in de dijk, waar is Hansje Brinker!?!

Bedankt Poek. Ik had niet meteen verwacht dat het fantastische Look Away zo'n love-hate nummer zou zijn. Wel een prima winnaar natuurlijk

Wat een gekke winnaar van deze Greatest Hits.
Bedankt Poek, voor de organisatie.

Was toch stiekem best leuk van een stiekem toch best wel enigszins leuke band. Poek bedankt voor het onder de aandacht brengen en uiteraard voor het punten tellen en presenteren!

Gast
geplaatst: vandaag om 17:45 uur

geplaatst: vandaag om 17:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.