MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Rock en pop 60's Bobbys!

zoeken in:
dix schreef:

Wáár is Exit?

Exit

cosmic kid (moderator)
CLOSED. Bekendmaking volgt binnen enkele ogenblikken

cosmic kid (moderator)
Greatest Hits of: U2 (Album Tracks)

Uiteindelijk is er geen verandering meer gekomen in de einduitslag. Het lijstje van Choconas was het laatste van de 36 die ik mocht ontvangen. Jullie hadden 16 verschillende nummer 1 hits waarvan de eerste op de laatste staat. Dat zal niet vaak voorgekomen zijn.

Het was wederom duidelijk dat we niet veel van de post-1993 U2 moeten hebben. Geen enkel liedje na dat jaar bereikte de finale en de finale-nummers werden min of meer geleidelijk verdeeld over hun eerste 8 albums.
Het is de laatste 20 jaar vrij normaal om U2 te bashen maar wie dat na onderstaande 21 liedjes nog steeds doet en zich realiseert dat de 30-40 grootste hits ontbreken mag zichzelf laten nakijken. Zelden is er een (super) groep geweest die goede liedjes koppelde aan een ongeevenaarde zegginsgkracht, energie, commercieel succes en daarnaast zichzelf twee of driemaal heruitvond. Alles na 2005 is hun vergeven. Het is hetzelfde als met je favoriete voetbalclub: ze kunnen nog zo slecht spelen maar je blijft ervan houden.

Goed, genoeg geouwehoerd, op naar de muziek, op naar de einduitslag. Eerst de nummers 21-11.

cosmic kid (moderator)
21. Zooropa
Punten: 40
Album: Zooropa
Nummer 1 van: andré

20. Like A Song...
Punten: 48
Album: War
Nummer 1 van: niemand

19. Lemon
Punten: 50
Album: Zooropa

18. Two Hearts Beats As One
Punten: 51

17.Mothers Of The Disappeared
Punten: 55
Album: The Joshua Tree
Nummer 1 van: willemdeux

16.“40”
Punten: 58

15. Heartland
Punten: 63
Album: Rattle And Hum
Nummer 1 van: cosmic kid

14. Rejoice
Punten: 82
Album: October
Nummer 1 van: DjFrankie, EvilDrSmith

13. Acrobat
Punten: 83
Album: Achtung Baby
Nummer 1 van: remcodulac

12. Zoo Station
Punten: 84
Nummer 1 van: dix

11. In God's Country
Punten: 93
Nummer 1 van: johan de witt motel matches

cosmic kid (moderator)
10. The Electric Co.

Punten: 98
Album: Boy

The Electric Co. leerde ik kennen van 'Under A Blood Red Sky', samen met oa het fenomenale Party Girl en 11 O'Clock Tick Tock. Fantastische live EP die veel te kort duurt. U2 heeft een aantal prima live DVD's maar een goed live-album ontbreekt nog steeds. Doe er wat aan heren. The Electric Co. is in de studio versie rauwer, heeft een andere energie en valt vooral op doot de fade out en fade in.

cosmic kid (moderator)
9. Out Of Control

Punten: 99
Nummer 1 van: Arno

Ook van Boy en van hetzelfde laken een pak als The Electric Co, het heeft ook maar 1 puntje meer. Rauw, energiek met Passie. Folkpunkrock van de bovenste plank.

cosmic kid (moderator)
8. An Cat Dubh

Punten: 100
Nummer 1 van: Choconas Axel

En opnieuw van Boy en opnieuw weer 1 puntje meer. An Cat Dubh is atypisch U2, een soort bezwerende folkrock die het beste tot zijn recht komt in combinatie met 'Into The Heart; Dat vonden de heren zelf gelukkig ook

cosmic kid (moderator)
7. Wire

Punten: 103
Album: The Unforgettable Fire
Nummer 1 van: dynamo d

Beide nummers van The Unforgettable Fire halen dik de top 10. Wire gaat altijd langs me heen. Dat ligt niet aan mij maar aan U2. Wie stopt er dan ook een nummer tussen het legendarische Pride en het briljant legendarische titelnummer. De eerste is wel doodgehoord, de tweede geldt dat niet voor. Misschien wel hun beste nummer. Wire zie ik dan maar als de draad tussen beiden. (met dank aan Simon77 )

cosmic kid (moderator)
6. Tomorrow

Punten: 107
Nummer 1 van: Marco dB

Het nummer wat met een wildcard de finale haalde omdat Gloria zich maar niet liet buiten zetten. Waarschijnlijker speelde mijn eigen slordigheid me hier weer eens parten. Godzijdank een dikke top 10 notering voor Tomorrow. De wildcard is niet voor niets geweest dus

cosmic kid (moderator)
5. October

Punten: 124
Nummer 1 van: ECooper Brunniepoo Simon77

En na Tomorrow gelijk het titelnummer van hun tweede album. Tevens hun meest ontoegankelijke. Voor een groot deel mis ik de hapklare liedjes. October draait veel meer om sfeer maar dan wel die van een havenstad. Rauw, grijs en zeker geen mooi, zacht najaarszonnetje. Het nummer zelf geeft nog een klein beetje warmte. Voor wat optimisme krijgt u er van mij New Year's Day bij

cosmic kid (moderator)
4. Until The End Of The World

Punten: 126
Nummer 1 van: All Day Watcher vigil

Ben ik even blij dat Until The End Of The World geen Top 40 of Top 2000 hit is geweest in Nederland, dan had het nooit deze lijst mogen halen. In Canada haalde het de 69e positie in hun Top 100. Zowel muzikaal als tekstueel een meesterwerk. U2 op de toppen van hun kunnen. De productie en de gitaarriff van The Edge is vuil, gemeen, de zang van Bono cynish en volledig passend bij deze conversatie tussen Jezus en Judas. Had ik woord briljant al eerder gebruikt?

cosmic kid (moderator)
3. Love Is Blindness

Punten: 148
Nummer 1 van: Hedser aERodynamIC Poeha ArthurDZ Johnny Marr Rudi S EttaJamesBrown Jizze Bonk

De afsluiter van Achtung Baby en Bonk merkte het al eerder op. De laatste nummers van Achtung Baby zijn achterlijk, imponerend goed. Eén van de beste 'B-kanten' die ik ken. En nog even verder over dat Achtung Baby hé. U2 is 1 van de weinige (zo niet de enige) supergroepen uit de jaren 80 die zowel commercieel als artistiek die jaren overleefden. Madonna, Springsteen, Prince, Jackson waren weg of op hun retour. U2 mixte hun eigen geluid met het Berlijn geluid van Bowie, werd dansbaar (Mysterious Ways!) en voegde zelfspot en Kraftwerk toe. Het weerstond met gemak de grunge en Bono en co domineerden de muziekwereld als nooit tevoren. Love Is Blindness laat ons op adem komen na al het geweld daarvoor en laat ons verbrouwereerd achter van wat we zojuist hebben gehoord.

Het Sigur Ros nummer onder de U2 tracks.
Door 10 users op 1 gezet. Mooi wark!

cosmic kid (moderator)
2. Red Hill Mining Town

Punten: 176
Nummer 1 van: johannesB 50tracks SBube

De opener van de B-kant van The Joshua Tree had ik persoonlijk niet zo hoog verwacht. Het gerucht gaat dat Ali, de vrouw van Bono, de tracklist van The Joshua Tree heeft bepaald op volgorde van haar favorieten. Geloof ik niets van en als het wel zo is, heeft ze er geen verstand van. De B-kant van de Joshua Boom is veel interessanter, filosofischer, spiritueler en vloeiender dan de A-kant die opent met de drie kneiters van hits die de neus en oren onderhand wel uitkomen. Het niveau van de B-kant van Achtung Baby wordt niet gehaald maar het scheelt niet veel.

cosmic kid (moderator)
1. A Sort Of Homecoming

Punten: 177
Album: The Unforgettable Fire
Nummer 1 van: likeahurricane Outlaw104 GrafGantzMarty McFly

1 puntje bleef er over van de bijna 30 punten voorsprong die A Sort Of Homecoming had op Red Hill Mining Town. Een overwinning van die laatste had ik sensationeel gevonden. Ook het openingsnummer van The Unforgettable Fire had ik niet als winnaar voorspeld. Ik dacht zelf aan October en hoopte op Until The End Of The World. Maar goed, slechts 8 mensen namen het niet op in hun lijstje.
A Sort Of Homecoming is een prima winnaar en een uitstekende opener van het album wat net voor de grote doorbraak naar de stadions zat. The Joshua Tree avant-la-lettre, zoiets. Ondanks dat ik het zelf in mijn lijstje had, zou het niet het eerste nummer zijn wat ik 'als andere kant van U2' zou laten horen.

‘t Voelt als thuiskomen

dix
Soort van

cosmic kid (moderator)
Aan allen: hartelijk dank voor het meespelen de afgelopen week. Vanaf morgen het is Greatest Hits of Gazpacho, gepresenteerd door All Day Watcher.Ik ben benieuwd wat we als hoofd- en nagerecht krijgen.

Iedereen die de Greatest Hits Of U2 (albumtracks) in de juiste volgorde wilt luisteren, kan hier terecht.

Ik ga nadenken over mijn volgende Greatest Hits editie. Hieronder het tourschema voor de komende weken:

21 maart - All Day Watcher (Gazpacho)
28 maart - aERodynamIC (Prince covers, songs & satellite bands)
4 april - Outlaw104 (Doves)
11 april - Edgar18 (90's Girl Groups)
18 april - Brunniepoo (Miles Davis)
25 april - Teunnis (John Coltrane)
2 mei - EvilDrSmith (Palm Desert Scene: Masters Of Reality, Kyuss, Queens Of The Stone Age, Hermano e.a.)
9 mei - Hedser (Robbie Williams)
16 mei - Titmeister (Godspeed You! Black Emperor)
23 mei - herman (Bob Dylan 1962-1969)
30 mei - 123poetertjes (JPEGMAFIA)
6 juni - voskat (Current 93 & Death In June)
13 juni - Bonk (Foo Fighters)
20 juni - motel matches (Morphine & Soul Coughing)
27 juni - hoi123 (Ichiko Aoba)

Bedankt voor het fijne weekje U2 en de interessante presentatie, cosmic kid!

Zou je de topic titel voor me willen aanpassen naar Gazpacho? Ik ga zometeen starten.

Oops.....ik had vanochtend een top 10 klaarstaan maar er kwam van alles tussen waardoor ik helemaal vergeten ben om 'm te plaatsen.

Voor wat het waard is:

01. Red Hill Mining Town
02. October
03. Love Is Blindness
04. A Sort Of Homecoming
05. Zoo Station
06. An Cat Dubh
07. Until The End Of The World
08. Lemon
09. Out Of Control
10. Wire

GREATEST HITS OF GAZPACHO – RONDE 1
https://gazpachoworld.com/store/wp-content/uploads/2015/09/gazpacho-band-2015-top.jpg
Gazpacho is een progressieve rockband die in 1996 in Oslo is opgericht. De band staat bekend om hun atmosferische en emotioneel geladen muziek, die elementen van symfonische rock, art rock en progrock combineert. Hun unieke stijl wordt vaak omschreven als dromerig en minimalistisch en wordt onder andere gekenmerkt door het zeer herkenbare stemgeluid van Jan Henrik Ohme, het vioolspel van Mikael Krømer en het gebruik van uiteenlopende geluidsfragmenten om nummers in te kleuren.

Met een gemiddelde waardering van 3,94 op basis van 1.781 stemmen laten de Noren hier op MuMe heel wat grote namen achter zich, dus hoog tijd om hen te eren met een eigen Greatest Hits. Dat gemiddelde is overigens exact gelijk aan dat van hun grote voorbeelden Marillion.

Alle albums leveren twee nummers voor de startlijst (op basis van meeste stemmen qua favoriete track) met uitzondering van de twee albums met de laagste gemiddelde beoordeling, die met één nummer genoegen moeten nemen. Dit heeft geleid tot de volgende startlijst van 20 nummers:

117.0
Bravo
Death Room
Dream of Stone
Hell Freezes Over I
Hell Freezes Over II
I've Been Walking Part 2
Know Your Time
Massive Illusion
Missa Atropos
Molok Rising
Sapien
Sea of Tranquility
Snowman
Soyuz Out
Space Cowboy
Splendid Isolation
The Walk
Tick Tock
Vulture

Gazpacho heeft nogal wat nummers die in meerdere delen gesplitst (kunnen) worden. We volgen hier de gebruikelijke regel dat de albuminformatie op MuMe leidend is. Om die reden doet bijvoorbeeld Hell Freezes Over mee met alle afzonderlijke delen, terwijl onder andere Death Room, Tick Tock en The Walk in zijn geheel in de startlijst staan. Let op: in de Spotify lijst die je hier vindt, zijn deze lange nummers wel in kortere tracks geknipt.

Er zullen ongetwijfeld nog de nodige persoonlijke favorieten ontbreken, dus ik wil jullie vragen om 10 nummers te nomineren die de lijst nog completer maken.

Deadline: maandag 24 maart om 20:00.

Veel luisterplezier gewenst en succes met het bedenken van mooie toevoegingen. Ik kijk uit naar jullie lijstjes.

Hierbij wil ik een paar mensen taggen die een tijdje terug interesse hebben getoond om deze GH mee te spelen. Ayreonfreak, Dieter, Finidi, jetstreamer, Jorick, Kasparovski, legian, musicborst en Bonk: we zijn begonnen!

Ook heb ik nog even gecheckt wie verder Gazpacho in hun persoonlijke top 10 hebben staan. *Daaf*, Banjoman, hogweed, Manfield, MrZoo, Noordpool, Prog66, Progfan en puppy: misschien vinden jullie het leuk om deze week te helpen om de beste songs van onze Noorse vrienden op de ‘juiste’ volgorde te zetten?

In deze 1e ronde zijn we op zoek naar 10 nummers die nog niet in de startlijst staan. Daarna gaan we elimineren om uiteindelijk vrijdagavond tot een eindlijst te komen. Voor de complete uitleg van het spel klik hier.

cosmic kid (moderator)
El Ninjo schreef:
Oops.....ik had vanochtend een top 10 klaarstaan maar er kwam van alles tussen waardoor ik helemaal vergeten ben om 'm te plaatsen.

Voor wat het waard is:

01. Red Hill Mining Town
02. October
03. Love Is Blindness
04. A Sort Of Homecoming
05. Zoo Station
06. An Cat Dubh
07. Until The End Of The World
08. Lemon
09. Out Of Control
10. Wire

Geeft niets hoor. Het kost Red Hill Mining Town slechts de overwinning.

Gazpacho:

Put It on the Air
Orion I
Upside Down
Winter Is Never
Black Lily
ABC
Choir of Ancestors
Emperor Bespoke
Soyuz One
Sky Burial

Net zoals aERo ben ik dan wel niet getagd, maar heb ze 3x live gezien en mede daardoor een zwak voor deze sympathieke Noren gekregen.

Black Lily
Chequered Light Buildings
Desert Flight
Emperor Bespoke
Fireworker
Golem
Upside Down
Valerie's Friend
Vera
Winter is Never

Ben dan wel niet getagd maar ken toch echt bijna alle albums. Te veel moois om uit te kiezen trouwens. Niet te doen.

Choir of Ancestors
Dinglers Horses
Emperor Bespoke
I've Been Walking
Fireworker
The Wizard of Altai Mountains
Upside Down
Valerie's Friend
Vera

Ik ben er de afgelopen maand achter gekomen dat dit een haast onmogelijke taak is om te doen joh. Ze hebben zo enorm veel moois gemaakt dat ik haast elk nummer er wel bij kan proppen. Maar goed, ik ga komende dagen er nog eens een serieuze 'kill your darlings' sessie ingooien...

Bedankt nog cosmic kid! Was weer leuk!

Black Lily
Defense Mechanism
Emperor Bespoke
Golem
River
The Cage
Upside Down
Vera
Winter Is Never

Ik ken ze alleen van naam, maar zal me er deze week eens in onderdompelen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:30 uur

geplaatst: vandaag om 21:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.