MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Postpunk Revival Big 7: Top 100 Meter (2000-2009)

zoeken in:
9.5

9,9

9,5

Ruby: 6,5
Smokers: 6,5

Een voor mij lage score voor de Chiefs en een hoge voor de Eindredactie, het kan verkeren!

Smokers: 6,4

Smokers: 10

Hoogste tijd!

40. Kaiser Chiefs - Na Na Na Na Naa
Mijn geconditioneerde en principieel haatgrondige aversie voor stompzinnig ge-nanana, ge-lalala en ge-tralalala in liedjes wordt hier danig op de proef gesteld. Ze dóen het er verdomme om! Ik ga er maar vanuit dat ze het tongue in cheek bedoelen en met opzet zoveel zitten te nanana-en, enkel en alleen om een draak te steken met dat infantiel zinggedrag. Daarom toch nog een 7,3. Ook omdat het andermaal onuitstaanbaar aanstekelijk is. Eigenlijk dus een bloedirritante earfuck.

41. Editors - Fingers in the Factories
Ook catchy, maar dan op zijn melancholische Editors.
7,8

42. Arctic Monkeys - A Certain Romance
Oeh, met dat drumintro hebben ze me al. Geweldige openingsriffs ook.
Al vind ik het Madness-achtige vervolg best lekker, maar toch wat minder sterk dan gehoopt. Wel gaaf baswerk. Slotstuk is dat ook. Een lied met twee gezichten: anderhalve minuut geweldig, vier minuten best lekker.
7,8

43. The Strokes - 12:51
Inderdaad, als je het weet, dan hoor je de Sonic Youth-invloeden. Maar die zeurende, wat weggemoffelde zangstem is niet waar ik erg warm van word. Ik krijg door dat synthy gitaargeluid en vibe van het liedje ook een beetje een The Buggles vibe. Wel aardig, maar het is begrijpelijk dat je dit gitaargeluid moet beperken tot eenmalig ding.
7

44. Interpol - Slow Hands
Gewoon een lekker nummer. Niet veel bijzonders op aan te merken. Zowel positief als negatief.
De hoge cijfers hier vind ik wel erg hoog.
7,5

45. Franz Ferdinand - Do You Want To
Na het ge-nanana van KC gaan we gewoon vrolijk verder met ge-toetoetoe en ge-doyou-doyou-doyou. Okay, misschien moet ik het gewoon maar toegeven: ik ben een commerciële hoer en een sucker voor infantiele meeblèrkoortjes. Want ook hier vind ik het weer vreselijk catchy. Getverdemme.
8,2

46. Bloc Party - The Prayer
Andermaal een fascinerend nummer van de band, met een gluiperige, schimmige ondertoon en heerlijk drumwerk.
De bescheiden cijfers hier vind ik wel erg bescheiden.
8,3

47. Kaiser Chiefs - Ruby
Ik doe wel mee in het lijstje met teleurstellende cijfers voor KC: 6,8.
Al is dat toch een ruime voldoende, hoor. Op de middelbare school zou ik er blind voor getekend hebben.

48. Editors - Smokers Outside the Hospital Doors
Of het nu als Coldplay klinkt of als Arcade Fire is, het nummer kan me niet erg boeien. Maar Coldplay is zo'n hopeloze zaadband, dat alleen al de schijn van vergelijking een negatieve invloed heeft op mijn beoordelingsvermogen. Die laatste anderhalve minuut redden het nummer. De scheidslijn tussen aanstelleritis en emotie is dun. Ik geef het toch nog een soort voordeel van de twijfel.
Jullie torenhoge cijfers slaan echter als kut op Dirk.
6,5

Smokers: 8

Flinke prestatie van Smokers, dat een voorlopig 8e plaats bekleedt.

6. Interpol - Untitled (8,50, 25)
7. Editors - Munich (8,47, 19)
8. Editors - Smokers Outside the Hospital Doors (8,442, 14)
9. Arctic Monkeys - When the Sun Goes Down (8,441, 18)
10. Interpol - Leif Erikson (8,43, 18)

Nu naar Brianstorm, debuutsingle en openingstrack van Favourite Worst Nightmare. In de Britse hitparade moest het nummer enkele Beautiful Liar van gelegenheidsduo Shakira en Beyoncé voor zich dulden. In Schotland werd het wel de vierde nummer 1 op rij voor de Monkeys. Brianstorm klinkt opmerkelijk luider en (nog) energieker (die drums dan!) dan het meeste werk op de debuutplaat. Alex Turner verklaarde dat Brian een mysterieuze fan was die de band ongenodigd backstage ontmoette na een show in Tokyo. Hij liet kennelijk nogal een indruk na. See you later, innovator!

49. Arctic Monkeys - Brianstorm

Editors - Smokers Outside the Hospital Doors: 8,0
Arctic Monkeys - Brianstorm: 8,0

Smokers : 9
Brainstorm: 9

8.5

inhaalrondje:

9,50 / 38. Franz Ferdinand - This Fire
7,75 / 39. Bloc Party - So Here We Are
6,50 / 40. Kaiser Chiefs - Na Na Na Na Naa
5,00 / 41. Editors - Fingers in the Factories
6,25 / 42. Arctic Monkeys - A Certain Romance
8,00 / 43. The Strokes - 12:51
9,25 / 44. Interpol - Slow Hands

49. Arctic Monkeys - Brianstorm - 10

8 voor Brianstorm

49. Arctic Monkeys - Brianstorm - 9

9.5

Brianstorm overklast alle nummers van de debuutplaat. Die zag ik even niet aankomen.

1. Interpol - Obstacle 1 (8,83 19)
2. Franz Ferdinand - Take Me Out (8,78, 20)
3. Arctic Monkeys - Brianstorm (8,63, 11)
4. Interpol - Stella Was a Diver and She Was Always Down (8,59, 20)
5. Interpol - Slow Hands (8,57, 18)
[...]

De tweede single van Room on Fire werd Reptilia. Het reptiel uit de titel verwijst naar het instinctmatige gedeelte van ons brein dat we delen met reptielen. De albumtitel Room on Fire is dan weer een knipoog naar de zin 'The room is on fire as she's fixing her hair' uit Reptilia. De opvallende singlehoes is geïnspireerd door de retro videogame Centipede. Live is deze song een waanzinnige ervaring, waarbij het publiek elke zanglijn en elke gitaartab meebrult terwijl het springt op de maat van de drum. Beste moment van BKS 2022, veruit. In een ver en donker verleden (2007, om precies te zijn) was dit lied ook even mijn nummer 1 aller tijden.

50. The Strokes - Reptilia

10+

Brianstorm - 9,4

Een van hun beste, zo'n heerlijk nummer.

Reptilia - 7,5

Ik denk dat dit voor mij persoonlijk wel het plafond is qua The Strokes.

6,5

Gast
geplaatst: vandaag om 10:36 uur

geplaatst: vandaag om 10:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.