MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:
Ik ga met je mee GaiusBertus: ik kan de kritieken hieronder best begrijpen, maar kan het daarmee niet slecht noemen...

Humanity's Last Breath - Godhood: 7

Hopelijk wordt dit album net zo'n klapper als Sound Awake.
Asymmetry was een stuk minder, maar nog steeds meer dan prima.
De nummers die ik tot nu toe heb gehoord liggen een beetje in de lijn van Asymmetry.

8

odi
Genus Ordinus Dei : 6
De zanger staat me wat tegen, muzikaal wel aardig.

Saille : 7
Niet heel bijzonder maar wel gewoon fijn om te luisteren.

Humanity’s Last Breath : 4
Dit is dan echt niet aan mij besteed.

Karnivool : 7,5
Eerste album vond ik toen hij uitkwam erg mooi, tweede boeide een stuk minder. Dit klinkt wel weer interessant.

8

Veelbelovend weer.

Ik moet eerder opstaan om te nomineren...

Zag deze single passeren en begon mij al af te vragen hoe lang het nog zou duren tot iemand Karnivool zou nomineren. Op het debuutalbum na is Karnivool echt een band die voor mij tijd nodig heeft gehad om te groeien. Opnieuw vind ik de singles wel, zoals Dieter zegt, meer dan prima, maar echt goed en dus zin om vaker op te zetten? Dat (nog) niet. Dit nummer vind ik daarentegen wel het beste klinken van de vier. Mooie intro en op alle fronten meer vlees op het bot. Doet denken aan het geluid van het debuut en dat pakt mij dus wel meteen.
Live vind ik Karnivool trouwens veel overtuigender dan op de platen. Zou ze graag weer zien, helaas bood 24 april al een andere interessantere optie.

8,0

Apollo schreef:
Ik moet eerder opstaan om te nomineren...

Sorry dat ik het gras weer voor je voeten wegmaai, Apollo. Maar ik blijf ook altijd uitkijken naar jouw nominaties, hoor...

Karnivool: prog is niet echt mijn genre, maar ik hoor op zich ook wel goede dingen hier. Echter heeft het voor mij ook die ietwat aanstellerige proggy-zang zoals je dat ook bij Leprous of Porcupine Tree hoort en dat blijf mij altijd storen bij dit soort muziek en maakt het toch moeilijk om hier meer van te gaan luisteren. Voor mij een 6 en ja dat is dus lager dan Humanity's Last Breath (!!)

7,5

Karnivool - Animation - 9
Aah, Karnivool. Wat heb ik zin in dit album zeg. Single doet inderdaad meer denken aan Assymetry dan Deadman. En dat is wat mij betreft geen enkel probleem. Heerlijke sfeer, lekkere flow en vooral een pakkende opbouw zoals ik graag van ze hoor. Dit is er wel eentje die lange tijd uit de speakers blijft knallen bij mij.

Erg sfeervolle en meeslepende track die klinkt alsof Karnivool zich zeventien jaar in een ijskast heeft verstopt en er nu precies hetzelfde uit is geklauterd. Na de eerste luisterbeurt voelde ik nog niet direct een klik, maar na meerdere pogingen begint het nummer me steeds beter te bevallen. Vooral het slotstuk is echt heel erg sterk. De band blijkt toch over een heel eigen sound te bezitten waarmee ze zich van hun collega progmetallers kunnen onderscheiden, een prestatie op zich voor dat genre.

Ik ben erg benieuwd naar de volledige plaat. Hopelijk worden het geen Wintersuntaferelen, waarbij de verwachtingen zó hooggespannen waren dat fans eigenlijk alleen maar teleurgesteld achtergelaten hadden kunnen worden en het eindproduct daarbij ook nog eens de wensen overliet. We gaan het meemaken.

7,7

ABDrums schreef:
Hopelijk worden het geen Wintersuntaferelen, waarbij de verwachtingen zó hooggespannen waren dat fans eigenlijk alleen maar teleurgesteld achtergelaten hadden kunnen worden en het eindproduct daarbij ook nog eens de wensen overliet.

Dit vindt ik altijd zo'n mooi iets, verwachtingen en teleurstelling. Dat heb je als fan volledig zelf in de hand. En karnivool is niet de band die van de daken schreeuwt dat ze een nieuw meesterwerk hebben gemaakt. Die laten vooral de muziek spreken en houden zich rustig. Dat de fans dan onmogelijke verwachtingen maken... Tja.
Alleen dat laatste heeft de band in de hand. Maar goed, we gaan het zien.

legian schreef:
(quote)

Dit vindt ik altijd zo'n mooi iets, verwachtingen en teleurstelling. Dat heb je als fan volledig zelf in de hand. En karnivool is niet de band die van de daken schreeuwt dat ze een nieuw meesterwerk hebben gemaakt. Die laten vooral de muziek spreken en houden zich rustig. Dat de fans dan onmogelijke verwachtingen maken... Tja.
Alleen dat laatste heeft de band in de hand. Maar goed, we gaan het zien.

Zowel eens als oneens. De band heeft dat in zekere zin wel in de hand, doordat ze (enigszins) onbewust verwachtingen creëren bij fans over het album in de manier waarop het hele proces is gelopen. Dat kun je simpelweg niet alleen op fans van de band afschuiven. Als we het dan over verwachtingen van verwachtingen hebben, wat een leuke theoretische discussie is in systeemdenken (!), dan kan je het argument maken dat fans onterechte verwachtingen hebben op basis van de eerder door de band geschapen verwachtingen. Enfin, ik houd me in mijn studie veel met deze thematiek bezig en zie het patroon hier terugkeren. We zijn het er beide over eens dat we zin hebben in het nieuwe album, dat is duidelijk.

01-01: Ensanguinate - Angel of a Thousand Poisons (Apollo / 16 / 6,9)
03-01: Ellende - Wahrheit Teil I (ABDrums / 16 / 7,68)
05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus / 16 / 7,14)
07-01: Miserere Luminis - De cris & de cendres (Apollo / 17 / 8,51)
09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd / 16 / 7,48)
11-01: Lantlôs - Daisies (Rain King / 16 / 6,77)
13-01: Zu - A.I. Hive Mind (legian / 16 / 5,79)
15-01: Cryptic Shift - Hexagonal Eyes (Diverity Trepaphymphasyzm) (The_CrY / 15 / 7,64)
17-01: Exxûl - Labyrinthine Fate (Apollo / 15 / 7,78)
18-01: Denominate - Restoration (ABDrums / 13 / 7,57)
20-01: Drawn Into Descent - Ogen (ProGNerd / 13 / 7,3)
22-01: Genus Ordinis Dei - The Crone (GaiusBertus / 11 / 7,1)
24-01: Saille - Deception of Decadence (ProGNerd / 10 / 7,19)
26-01: Humanity's Last Breath - Godhood (legian / 10 / 5,5)
28-01: Karnivool - Animation (ProGNerd / 9 / 7,3)
30-01: Immolation - Adversary (Apollo / 0 / 0)

Wat vinden jullie van het nieuwe nummer van Immolation?

Maak Kennis met Metal Anno 2026 | Spreadsheet

Apollo schreef:

Matig.

5

Als het goed is wordt maandag het internet op mijn nieuwe adres opgeleverd, dan ga ik even een inhaalslag proberen

Waarom dan? Vind je de oude albums wel goed?

Apollo schreef:
(quote)

Vind je de oude albums wel goed?

Ja.

Apollo schreef:

Ha, hier hebben we het al eerder over gehad. Deze stond ook op mijn nominatielijstje. Deze single is ouderwets bruut en gewoon erg sterk. Weinig nieuws onder de zon, maar kwalitatief dik in orde. Eigenlijk heb ik er verder vrij weinig over te melden. Ik kijk uit naar de volledige plaat.

8

Rain King schreef:
Als het goed is wordt maandag het internet op mijn nieuwe adres opgeleverd, dan ga ik even een inhaalslag proberen

Heb je dit bericht per postduif verzonden?

6. Ik zou het niet per se matig willen noemen, maar memorabel is anders. Maar old school death is ook niet helemaal mijn genre dus neem mijn cijfer vooral met een korrel zout

6,5 iets eentonig.

Tja met pure death metal verwacht ik geen hoge ogen te gooien maar een onvoldoende vind ik nogal hard. Ik vind het weer heerlijk klinken, voldoende afwisseling voor een nummer van 3 minuten en hel is weer een stuk dichterbij. Wel jammer van die ultragefiltreerde Nuclear Blast productie op de drums.

8,5

Apollo schreef:

Waarom dan? Vind je de oude albums wel goed?

Dit doet me eraan herinneren je nog te vragen Johnny Marr enige onderbouwing bij je atypische en erg lage waardering voor Karnivool ?

Volgens mij is dit precies wat er met Death Metal bedoeld wordt en ik vond het nog verrassend afwisselend:

7

Het cijfer voor Karnivool heb ik ook aangepast naar een 8,5.

ABDrums schreef:
De band heeft dat in zekere zin wel in de hand, doordat ze (enigszins) onbewust verwachtingen creëren bij fans over het album in de manier waarop het hele proces is gelopen.

Daar ga ik niet in mee. Waarom het proces van deze plaat zo is gelopen heeft met veel verschillende redenen te maken. Zoals dat ze niet meer bij elkaar in de buurt wonen en het zodoende minder snel even wat met elkaar spelen en afspreken. Ook het leven zelf, familie, andere verplichtingen en/of projecten spelen een rol. Ze hebben in al die jaren, voor zover ik heb gezien tenminste, aangegeven dat het proces langzamer gaat door onder andere dat soort factoren. Waarschijnlijk nog wel meer redenen dan dat ze in de media gemeld hebben en ik zo gelezen/gehoord heb.
Het is dan te makkelijk om te zeggen dat ze op die manier verwachtingen bij de fans creëren. Ze hebben voor zover ik weet nergens aangegeven dat dit hun beste, meest spectaculaire of wat dan ook werk gaat worden. Alleen dat ze ermee bezig zijn. Dat ik als fan dan allerlei ideeën ga bedenken om voor mijzelf maar te kunnen verklaren dat het zo lang duurt zijn is dat toch echt mijn gedachtegangen.

Op mijn werk heb ik ook wel eens opdrachtgevers die hogere verwachtingen hadden omdat het langer duurde dan gepland. Maar de redenen daarvoor zijn veelal wachten op derde partijen die hun stukken niet of laat aanleveren. Onduidelijke situaties die meer uitzoekwerk vragen of zelfs extra locatiebezoek. Ziek of weggaand personeel en noodsituaties/prioriteiten die voorrang krijgen. Dat betekend niet dat de kwaliteit van het werk omhoog gaat, alleen dat het langer duurt voordat we de kwaliteit kunnen leveren. De tijd dat het langer duurt zijn we namelijk niet constant bezig met dat project. Iets wat velen toch wel lijken te denken. En dat is alleen maar de uitwerkkant van het bedrijf waar ik zit, de creatieve kant is helemaal een leuk verhaal.
Creatieve processen vergen tijd en dat laat zich lastig in een planning gieten, helemaal als er nieuwe inzichten, gebeurtenissen en dergelijke dingen gebeuren. Misschien hadden ze wel last van een writers block of iets dergelijks. Dan gaat er ook niets uitkomen.

Het is iets bijzonders hoe het menselijk brein werkt. Want we gaan zelf dingen invullen en bedenken. Zelfs al krijgen we informatie dat het niet zo is. Toch blijven we dat doen. En als een van je favorieten bands dan 10+ jaar bezig is met nieuw werk gaan we automatisch bedenken dat het wel iets speciaals moet worden. Misschien zijn ze in totaal maar 3 jaar bezig geweest met de plaat en al die andere jaren druk met andere belangrijke dingen in het leven. Dan ligt het scheppen van verwachtingen niet bij hun, maar toch echt bij ons zelf.

Dus ja, ik schuif het lekker op de fans af

We zijn het er beide over eens dat we zin hebben in het nieuwe album, dat is duidelijk.

Dat zeer zeker.

legian schreef:
Het is dan te makkelijk om te zeggen dat ze op die manier verwachtingen bij de fans creëren. Ze hebben voor zover ik weet nergens aangegeven dat dit hun beste, meest spectaculaire of wat dan ook werk gaat worden. Alleen dat ze ermee bezig zijn. Dat ik als fan dan allerlei ideeën ga bedenken om voor mijzelf maar te kunnen verklaren dat het zo lang duurt zijn is dat toch echt mijn gedachtegangen.

Wie is 'ze'? Wintersun of Karnivool? Ik heb het idee dat Ate over Wintersun praat en jij over Karnivool. Nogal een verschil tussen de bands over het onderwerp 'verwachtingen scheppen' naar mijn mening (Karnivool niet zover ik weet, Wintersun / Jari wel, ondanks de talloze andere redenen dat het 10+ jaar heeft geduurd).

Apollo ik heb het in dit specifieke geval over Karnivool. Maar ook in bredere zin gebeurt dit veel vaker natuurlijk. Even afgezien van de artiesten die wel actief verwachtingen creëren. Die zijn wel zelf schuldig. Hoewel ook daar fans nog wel eens extra hoge verwachtingen bij willen bedenken, maar dat is dan niet heel gek natuurlijk.

legian schreef:

Dit is achteraf geschreven: dit bericht is niet bedoeld om mijn gelijk te halen, maar om mijn standpunt te verhelderen, de discussie te blijven voeren omdat hij interessant is en eigenlijk vooral omdat ik een vrije avond heb en dus de tijd heb om me hier op dit moment wat uitvoeriger dan gebruikelijk mee bezig te houden...

Misschien maakte ik mijn vorige bericht onnodig theoretisch en daarom ook wat verwarrend, maar laat ik er hier wat verder op ingaan door die theorie wat te verduidelijken, om zo duidelijke verwachtingen van verwachtingen te scheppen (pun intended in de context van dit bericht). In mijn studie heb ik me in september verdiept in een fenomeen dat 'organisatiesociologie' wordt genoemd: organisaties zijn alom vertegenwoordigd in ons dagelijks leven en drukken een ongelooflijk structurerende stempel op de manier waarop ons sociale bestaan is geordend, waardoor het dus erg interessant is om de theoretiseren en conceptualiseren wat een 'organisatie' precies is. Ik doe dat vanuit een expliciet historische achtergrond, gezien mijn academische achtergrond.

Om in zevenmijlslaarzen een heel spectrum aan literatuur in een notendop samen te vatten: drie grote structuren ('beslissingspremissen') spelen een essentiële rol binnen organisaties om 'grenzen van verwachtingen' te scheppen binnen organisaties, waarmee het gedrag van leden van de organisatie kan worden gereguleerd. Dat zijn programma's, processen en personeel (lidmaatschap).

Laat me dat met een voorbeeld verhelderen. Stel wij zijn collega's van elkaar en ik ben van mijn werkzaamheden sterk afhankelijk van jouw werkzaamheden op basis van wat onze rollen in deze imaginaire organisatie zijn. Dan mag ik er logischerwijs vanuit gaan dat jij je werk adequaat verricht op basis van het feit dat jij lid bent van de organisatie, daarmee de doelen en programma's van de organisatie onderschrijft en je je conformeert aan de communicatieprocessen die binnen de organisatie gelden. Zo kan ik mijn eigen werkzaamheden daarop afstellen. Jij mag op jouw beurt logischerwijs verwachten van mij dat ik die verwachting heb op grond van precies dezelfde redenen die ik hierboven noemde, omdat de manier hoe een organisatie als systeem functioneert voor een groot deel afhankelijk is van hoe communicatie is gestructureerd om de onderlinge verwachtingen en verwachtingen van verwachtingen te reguleren tot een functioneel geheel. De manier waarop hier lidmaatschap, programma's en (communicatie)processen in elkaar overlopen en zowel verwachtingen als verwachtingen van verwachtingen creëren én reguleren, is een fantastisch interessant fenomeen, zeker als je het terugprojecteerd op de geschiedenis.

Dat patroon van 'verwachtingen van verwachtingen' zie ik ook terug bij bands als Wintersun en Karnivool. Jij verdedigt de Australiërs dat dat het probleem van de fans is, omdat er allemaal zaken zijn gebeurd etc. etc. Ik heb nooit gezegd dat die verwachtingen bewust gecreëerd worden of dat fans het terecht is dat fans bepaalde verwachtingen hebben van de band die inderdaad wellicht - gezien hetgeen allemaal is voorgevallen en waar ikzelf ook niet van op de hoogte ben, maar wat ik op basis van jouw bericht zeker voor waar aanneem - onterecht zijn.

Dat neemt echter niet weg dat wanneer een band erg lang de tijd neemt voor een nieuwe plaat, dat dan bij fans - los van het feit of dat terecht is ja of nee, zie jouw eigen opmerkingen - de verwachting hebben 'dat het dan wel erg goed moet worden, omdat het zo lang heeft geduurd'. Je zag het bij Tool gebeuren, bij Wintersun, en nu ook bij Karnivool op basis van wat ik heb gelezen.

Om het 'verwachtingen van verwachtingen'-verhaal van hierboven helemaal door te trekken in deze specifieke context, dan zouden (let op: zouden = hypothetisch, want ik heb geen idee) de verwachtingen van fans - hetzij terecht of onterecht - mogelijk bij de band de verwachting kunnen scheppen dat ze wel goed werk af moéten leveren, omdat ze dat aan hun stand of fans verplicht zijn op basis van die verwachtingen die de fans hebben. Dat lijkt een vicieuze cirkel op te leveren, waarbij de ene verwachting de andere negatief versterkt.

Dit is allemaal hypothetisch, maar volgens mij is deze redenering logisch en gegrond als je hem helemaal door zou trekken, maar omwille van de lengte van het huidige bericht doe ik dat nu maar even niet. Om dan op het moraal van mijn verhaal te komen: jij zegt dat mijn redenering wat te makkelijk door de bocht zou zijn, terwijl ik ervoor zou pleiten dat het andersom lijkt te zijn. (dat bedoel ik overigens absoluut niet als een verwijt, laat me dat voorop stellen, maar het triggerde mij om dit bericht te maken en de theoretische achtergrond wat uitvoeriger uiteen te zetten ).

Leuk trouwens hé, filosofie?

P.S.: De beschrijving van je werk in je vorige bericht maakt me dan trouwens wel erg benieuwd wat je precies voor werk doet, maar dan dwalen we wat te ver af van dit topic vrees ik!

P.P.S.: De lengte van dit bericht laat wel zien dat ik a) hier graag over vertel en b) mijn studie erg goed bij me past bedenk ik me nu. Dit was niet de bedoeling, maar soit. Hopelijk is het me vergeven!

ABDrums schreef:
Leuk trouwens hé, filosofie?

Filosoferen is op zijn tijd best wel eens leuk. Wat mij daarin vaak opvalt en nogal eens botst met mij als persoon, is dat het veelal wat zweverig, (te) hypothetisch en (te) theoretisch wordt. Alsof er complexere zaken moeten worden uitgezocht die er uiteindelijk niet zijn omdat de realiteit eigenlijk gewoon simpel en duidelijk is. En ik ben dan ook maar weer een simpel persoon
Doch schrijf je best wat interessante zaken, dus geef me even zodat ik wat tijd kan vinden om daarop te reageren. Kan het hier intussen weer even over Metal gaan

P.S.: De beschrijving van je werk in je vorige bericht maakt me dan trouwens wel erg benieuwd wat je precies voor werk doet, maar dan dwalen we wat te ver af van dit topic vrees ik!

Ach, gelukkig is het antwoord snel gegeven. Ik ben technisch ontwerpen/projectleider bij een architectenbureau. Daardoor heb ik te maken met alles van creatieve (ontwerp)processen tot realiseerbare (realistische en concrete) resultaten. En een heleboel regelwerk, zowel in communicatie, afstemming, verwachtingsmanagement (over verwachtingen gesproken ) en daadwerkelijke regelgeving.

ProGNerD schreef:
(quote)

(quote)

Dit doet me eraan herinneren je nog te vragen Johnny Marr enige onderbouwing bij je atypische en erg lage waardering voor Karnivool ?

Ik kan gewoon niks met dat soort prog. Ik vind het doodsaai, vooral de zang. Dan nog tien keer liever Immolation.

5 was mss wat te hard bedenk ik me nu, doe maar een 6.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:25 uur

geplaatst: vandaag om 09:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.