MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:
Genus Ordinis Dei - The Crone: 7,5

Dit is inderdaad wel het betere nummer van het album, want - zelfs na herbeluistering - blijft het met tegenvallen t.o.v. m'n ervaring met The Beginning uit 2023 helaas...

Het bijbehorende album viel mij op een enkele track na ook een beetje tegen. Deze track is met afstand het sterkst gebleken.

Minder m'n ding: 6

01-01: Ensanguinate - Angel of a Thousand Poisons (Apollo / 16 / 6,9)
03-01: Ellende - Wahrheit Teil I (ABDrums / 16 / 7,68)
05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus / 16 / 7,14)
07-01: Miserere Luminis - De cris & de cendres (Apollo / 17 / 8,51)
09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd / 16 / 7,48)
11-01: Lantlôs - Daisies (Rain King / 16 / 6,77)
13-01: Zu - A.I. Hive Mind (legian / 15 / 5,69)
15-01: Cryptic Shift - Hexagonal Eyes (Diverity Trepaphymphasyzm) (The_CrY / 15 / 7,64)
17-01: Exxûl - Labyrinthine Fate (Apollo / 15 / 7,78)
18-01: Denominate - Restoration (ABDrums / 13 / 7,57)
20-01: Drawn Into Descent - Ogen (ProGNerd / 12 / 7,49)
22-01: Genus Ordinis Dei - The Crone (GaiusBertus / 8 / 6,94)
24-01: Saille - Deception of Decadence (ProGNerd / 0 / 0)

Kwam vanochtend "toevallig" voorbij en leek me wel aardig om hier nog wat vaderlandse BM te promoten...

Maak Kennis met Metal Anno 2026 | Spreadsheet

Vaderlands voor de Belgen ja. Ze zijn inmiddels verhuisd naar Nederland, dus in die zin is het maar net hoe je het bekijkt.

Inhoudelijk heb ik niet veel te melden. Net als mijn bakje ochtendkoffie is het lekker om de dag mee te beginnen, maar dat maakt de koffie nog niet bijzonder.

7,0

Ik vind het wel bovengemiddelde goede black eigenlijk. Het is lekker dreigend en ook enigszins paganistisch zonder te vervallen in 'hail Satan' cliches.

8

Smaakvolle atmosferische black in een 'Saidaniaanse' lo-fi productie om het geheel van wat extra kilte te voorzien. Het smaakt mij best prima. De compositie is dynamisch opgebouwd en inderdaad voorzien van sfeervolle paganistische elementen die me het gevoel geven naar een iets minder epische en vooral wat guurdere versie van Primordial te luisteren. Om aan te haken bij en af te sluiten met de koffiemetafoor: fijn om de vroege middag mee aan te vangen, hetgeen de koffie inderdaad niet per se bijzonder, maar wel lekker en smaakvol maakt.

7,6

GaiusBertus schreef:
zonder te vervallen in 'hail Satan' cliches.

Satanistische thema's zijn al een hele poos niet zo populair meer onder black metal releases. Vanaf de second wave black metal zakte het 'hail Satan'-gehalte al aardig. Ik denk dat een satanistisch thema inmiddels juist geen cliché meer is als ik alle kanalen bekijk die ik volg. Kijkend naar alle releases waar ik afgelopen jaar op heb gestemd dan kan ik nog geen hand vol tellen, of naar de lijst nominaties van vorig jaar dan is er alleen Teitanblood. Frequent duistere, soms occulte thematiek ja, maar vaak geen enkele betrekking op hel/duivel/satan/geit/omgekeerd kruis/trap Jezus op z'n pik etcetera.

Mijn punt was meer dat het nummer op mij in zekere zin paganistisch over komt zonder dat het concreet een paganistisch thema heeft qua teksten of instrumentatie of beelden, dat waardeer ik wel.

7,5

Ik zet mijn tocht ondertussen hardnekkig door, zij het met vertraging. Next stop: Italië!

Want daarvandaan komt het mathematisch-chaotisch gestoord zootje genaamd Zu. De naam deed een flink belletje rinkelen, al was het dan vooral de geflipte saxofoon van Mats Gustafsson, want de Zweed nam dik 20 jaar geleden al een plaat op met deze band.

Zeer tof dat ze nog steeds bezig zijn dus! Al zijn de meningen hier op het forum verdeeld, merk ik. Ik hoor vooral een lekkere bak herrie op het eerste gehoor, met opvallend veel structuur bij de tweede visite. Hier en daar wat Tool-vibes trouwens, verre van verkeerd.

7,4

01-01: Ensanguinate - Angel of a Thousand Poisons (Apollo / 16 / 6,9)
03-01: Ellende - Wahrheit Teil I (ABDrums / 16 / 7,68)
05-01: Upiór - Forefathers' Eve (Part II) (GaiusBertus / 16 / 7,14)
07-01: Miserere Luminis - De cris & de cendres (Apollo / 17 / 8,51)
09-01: The Ruins of Beverast - Last Theatre of the Sea (ProGNerd / 16 / 7,48)
11-01: Lantlôs - Daisies (Rain King / 16 / 6,77)
13-01: Zu - A.I. Hive Mind (legian / 16 / 5,79)
15-01: Cryptic Shift - Hexagonal Eyes (Diverity Trepaphymphasyzm) (The_CrY / 15 / 7,64)
17-01: Exxûl - Labyrinthine Fate (Apollo / 15 / 7,78)
18-01: Denominate - Restoration (ABDrums / 13 / 7,57)
20-01: Drawn Into Descent - Ogen (ProGNerd / 12 / 7,49)
22-01: Genus Ordinis Dei - The Crone (GaiusBertus / 9 / 7,17)
24-01: Saille - Deception of Decadence (ProGNerd / 5 / 7,42)
26-01: Humanity's Last Breath - Godhood (legian / 0 / 0)

En door met de volgende Thall band . Ook wel bekend als de band die de soundtrack van het einde van de wereld maakt. Tenminste als ik Reddit moet geloven. HLB heeft zich met Instill 2 jaar terug diep gevestigd in mijn muzikale brein en doet dat met deze nog eens over. Heerlijke lompe, zware en trage Djent. Dit mag ik wel.

Maak Kennis met Metal Anno 2026 | Spreadsheet

Sorry, hiermee begin ik de week niet heel lekker: 4,5

Ik gun de Nederlandse Belgen van Saille een 7,8 en ben wel benieuwd hoe de smaak van de koffie zich ontwikkelt over het hele album...

Saille - Deception of Decadence: 7,8

Humanity's Last Breath: eerste gedachte is dat dit de huisband van baron Harkonnen zou kunnen zijn, vooral met de tegen drone aanliggende beats. In die zin zie ik dit nummer ook wel als onderdeel van de volgende Dune film... maar echter als muziek om te luisteren toch iets minder.

6

Saille - 7,5
Humanity's Last Breath - 4

Saaie compositie voor het einde van de wereld, op de eerste minuut na zit er geen enkele opbouw in. Ik hoor allemaal deathcore dingetjes die vast heel 'hard' gevonden worden door de fangroep, in mijn oren is het slap en voorspelbaar. Gedowntuned en heel luid, wat dus al die bands doen, maar dan trager, en een breakdown natuurlijk. Daardoor realiseer ik mij dat ik geen idee heb wat Thall nou precies is, want dit klinkt heel anders dan Vildhjarta en meer als deathcore. Sorry legian, ik voel mij een beetje lullig dat ik weer een laag cijfer uitdeel op een nominatie van jou, maar ik kan hier echt niets mee.

3,0

Saille - Deception of Decadence: 6,5
Niet verkeerd, maar een beetje de baseline voor dit genre als je het mij vraagt.

Humanity's Last Breath - Godhood: 7,5
Duidelijk dat deze industriele deathcore sound hier niet gewaardeerd wordt. Ik voel m wel. Einde van de wereld is het niet, maar een dreiging is wel te voelen. Mag nog wat meer losgaan en openbreken, maar gezien de lengte zal dat vast op een andere track gebeuren.

Ha, kijk eens aan. Bezige bij Buster Odeholm, die de trommelarij voor Vildhjarta verzorgt, heeft natuurlijk ook nog dat andere project waar hij snarentokkelaar is, componist speelt én producent is van al dat met geluidstechnisch vernuft heeft te maken: Humanity's Last Breath.

Hoewel de eerste twee platen van Vildhjarta een grote indruk hebben achtergelaten op mijn zich toentertijd nog vormende muzieksmaak, heeft Humanity's Last Breath mij nimmer kunnen charmeren. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als Apollo wat dat betreft. Waar bijna alle tegenwoordige deathcorebands last van schijnen te hebben, is een syndroom dat ik 'gespeelde overweldigendheid' zou noemen. Productionele fratsen pompen het geluid dusdanig op en er wordt met een tergende, trage lompheid gespeeld, zodat het muzikaal geheel heel massief, overrompelend en bruut klinkt, terwijl dat eigenlijk allemaal puntje bij paaltje reuze meevalt en er helemaal niet zoveel gaande is. Een muzikale catfish, of bruutheid met een veiligheidsgordel om.

Ook ik vind het wat sneu dat ik er verder geen positieve punten uit kan halen, maar het is niet anders. Ik wil er per slot van rekening ook niet om hoeven liegen. Gelukkig is de track met slechts drie minuten snel voorbij.

3

Apollo schreef:
Sorry legian, ik voel mij een beetje lullig dat ik weer een laag cijfer uitdeel op een nominatie van jou, maar ik kan hier echt niets mee.

Geen sorry nodig hoor, ik weet ook dat sommige mensen hier geen smaak hebben

Maar zonder dollen, ik snap sommige kritieken hier wel. Maar ik houd wel van dit lompe zware geluid. Soms is dat juist effectiever dan het oeverloze complexe gedoe. Gelukkig verschillen de smaken. Dat houd het leuk toch.

Zelf zou ik ze ook eerder onder Deathcore dan Thall scharen. Maar zoals ABDrums al aanhaalde is het 'brein' achter deze band ook een van de mensen in Vildhjarta (en nog een andere metalcore achtige band kwam ik achter). En die beste man is wat ik zo tegenkom nogal bezig met dit verkopen als Thall. Dus ik vond dat wel grappig. Hoewel je je kan afvragen of dit echt een genre naam verdiend, als het eigenlijk een vorm van Djent is, wat natuurlijk ook geen genre is.

Anyway. Laat die onvoldoendes maar komen. Kan ik EvilDrSmith nog eens naar de troon stoten voor die bullshitbokaal van dit jaar

En sorry Dieter volgende keer beter

legian schreef:
Hoewel je je kan afvragen of dit echt een genre naam verdiend, als het eigenlijk een vorm van Djent is, wat natuurlijk ook geen genre is.

Hierover gesproken trouwens, want ik begrijp meteen de referentie waar je op doelt: volgens mij is Periphery momenteel ook bezig met nieuw werk. Althans, ik meen me te herinneren dat ze sinds de tweede helft van vorig jaar in de studio bezig zijn, maar ik kan het ook verkeerd hebben. Dat zou toch wel erg gaaf zijn, iets om naar uit te kijken ook. Het laatste album van de heren viel bij mij bijzonder goed in de smaak en ik ben nog altijd blij die jou toentertijd getipt te hebben. Mogelijk is het ook een nieuwe kans om ze nu wel eens live aan het werk te kunnen aanschouwen, mits ze Europa aan zouden doen ter promotie van mogelijk nieuw werk. We gaan het meemaken!

Ik mag dit dan weer wel, weet niet goed of het echt metal is. Maar verkeerd is het niet.

7,9

ABDrums schreef:
Mogelijk is het ook een nieuwe kans om ze nu wel eens live aan het werk te kunnen aanschouwen, mits ze Europa aan zouden doen ter promotie van mogelijk nieuw werk. We gaan het meemaken!

Ze staan op Graspop. Mogelijk een halve clash met Kanonenfieber, maar nog geen officieel tijdschema bekend.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:33 uur

geplaatst: vandaag om 19:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.