MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:
Je zegt het alsof de band bekend is maar ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. Altijd bijzonder als een artiest na 20 jaar terugkeert, dat wel. Lekker no nonsense raggen, niets opvallends verder.

6,5

Apollo schreef:
Je zegt het alsof de band bekend is maar ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. Altijd bijzonder als een artiest na 20 jaar terugkeert, dat wel.

Zo bedoelde ik het niet, want ook ik had nog nooit van de band gehoord. Maar in het kader van een terugkeer na twintig jaar, die altijd bijzonder zijn omdat dat niet veel artiesten is gegeven, vond ik het passend om een nummer van die plaat hier te delen. Muzikaal is het inderdaad wellicht weinig inventief of baanbrekend, maar de band levert wel overtuiging en energie met een nummer dat ik toch verdomd goed in elkaar vind zitten en dat bovendien smaakvol is uitgevoerd. Wat mij betreft is dit dus gewoon heel sterk, niks meer en niks minder.

8

Vind het wel vet, maar denk dat het me teveel van het goede wordt als ik een heel album zou luisteren

7,2

odi
Gavran: 8
Moest even wennen aan de cleane zang maar het past erg goed bij de muziek.

Hanging Garden: 6,5
Zeker niet slecht maar heb ook niet de behoefte om de band verder te onderzoeken.

Sunn O))): 6
Het is al eerder gezegd maar live lijkt me dit nog wel interessant.

In Aeternum: 6
Gewoon niet echt mijn ding, zang vind ik ook niet fantastisch maar een onvoldoende is het ook niet.

6,5

In Aeternum - Bow To None: 6,5

Ook niet echt mijn ding, maar het gitaarwerk in het laatste deel van het nummer vind ik wel smaakvol...

01-02: Gavran - Plutaju (ProGNerd / 12 / 7,28)
03-02: Hanging Garden - To Outlive The Nine Ravens (GaiusBertus / 12 / 7,04)
05-02: sunn O))) - Glory Black (Rain King / 12 / 6,15)
07-02: In Aeternum - Bow To None (ABDrums / 8 / 6,9)
09-02: Vreid - From These Woods (GaiusBertus / 0 / 0)

Sorry als ik iemand nu het gras voor de voeten weg maai, maar ik kwam deze tegen in mijn recommendations en ik vond hem wel de moeite waard om te delen. Single is al van vorig jaar, maar het album komt volgende maand.

Over het nummer: de basis is “blackened” met een flinke dosis epic melodic, maar er is ook een enigszins progressief middenstuk met zelfs een melancholiek stukje piano breakdown op het einde. Ik ben zelf nog niet bekend met deze band maar ik ga zeker wel even grasduinen door de backlog, wat dit nummer prikkelt wel mijn interesse.

Maak Kennis met Metal Anno 2026 [/quote]

EvilDrSmith schreef:
30-01: Immolation - Adversary (Apollo)
Immolation is voor mij net als Incantation een van die veteranendeathmetalgrootheden waarmee het nooit écht tot diep in mijn zwartgeblakerd infarcte hartje heeft geklikt.
Fascinatie, ja. Waardering, ja. Lekker, ja. Diep onder de indruk, nee. Degelijk, heel erg.
Dieter noemde het nog verrassend afwisselend en die verrassing deel ik. Dat is ook zeker een plus.
Eigenlijk vind ik het nog bovengemiddeld lekker klinken vergeleken met wat ik me van hun sound kan herinneren. Daarentegen klinkt het allemaal wel erg "Nuclear Blast" (denk Kreator e.d.), zoals Apollo ook terecht opmerkte, en dat is juist allesbehalve verrassend. Onder de streep ben ik toch positief gestemd.
7,3
Ik kom hier toch enigszins op terug. Niet over hun nieuwe werk, maar over hun oudere werk. Omdat dit nieuwe nummer langskwam en ik momenteel de distro van Hammerheart aan het leegplunderen ben, ben ik Close to a World Below (2000) voor het eerst in decennia weer eens aan het luisteren. Mozeskriebel, dit knalt nu veel onverbiddelijker dwars door mijn smoel dan destijds. Vond ik het vroeger vooral brute kolereherrie, nu vind ik het ook oppermachtige, licht dissonante deathmetaltotaalheerserij. Ik was er vroeger blijkbaar nog niet helemaal klaar voor. Maar die plaat gaat nu in mijn winkelmandje!
En nee, hier kan die nieuwe sound van Immolation volstrekt niet tegenop.

EvilDrSmith, jaaaa 'Close to a World Below'!! Maar dan noem je ook wel wat zeg, dat is gewoon de beste van de beste Immolation schijffies. Beter laat dan nooit dat het je smoel openbreekt met verpletterende deathmetaldominantie. Daar kan dit nummer niet tegenop, maar live vond ik 'Adversary' afgelopen donderdag nog harder kraken dan de meeste andere nummers. Ik denk dat je hun nieuwe album niet te snel links moet laten liggen zoals je met 'Close to a World Below' meer dan 20 jaar hebt gedaan.

Vreid - From These Woods - 6,8

"Epic" wordt al gauw kitsch en zo ervaar ik dat hier helaas ook wel een beetje. Het wordt opgevuld met, naar mijn mening, tierelantijntjes zoals de eerder genoemde pianobreakdown of de synthesizers. In de basis best goede muziek, maar ook een beetje "cringe" hier en daar.

P.s. ben me er van bewust dat ik nog 2 nummers moet beoordelen, maar daar moet ik echt even tijd voor vrij gaan maken.

7,5

In Aeternum - 6,2
Vreid - 6,4

Zijn er nog mensen die een nummer willen posten? Het is opvallend stil hier. Heb anders zelf nog wel wat.

Rain King schreef:
Zijn er nog mensen die een nummer willen posten? Het is opvallend stil hier. Heb anders zelf nog wel wat.

Ga je gang!

09-02: Vreid - From These Woods (GaiusBertus / 2 / 7,15)
11-02: Chat Pile - Masks (Rain King / 0 / 0)

Chat Pile ben ik al wat langer fan van, en dan met name omdat het zo compleet gestoord klinkt. Sludge metal noemen ze dit, volgens mij. Wat ik vooral indrukwekkend vind is de zanger. Hij klinkt alsof 'ie net uit een TBS-kliniek is ontsnapt. Ze zetten ook altijd een sfeertje neer dat heel erg onder mijn huid kruipt en me een beetje paranoïde laat voelen. Dat is op dit nummer niet minder: LOOK AROUND YOU NOW THEY COULD BE ANYWHERE!

Maak Kennis met Metal Anno 2026

5: meer kan ik er niet van maken

Dit is wel lekker, de zang moet ik wel even aan wennen maar ik ben het met je eens dat dit ook wel veel voor de sfeer doet. 7,75

Dikke 8

Chat Pile - Masks: 7

God's Country werd destijds aardig gehyped, maar heeft me persoonlijk nooit echt kunnen grijpen, en dat eigenlijk nog steeds zo...

Vreid - From These Woods: 7,6

Op zich snap ik je commentaar Rain King, maar toch klinkt het erg lekker en maakt het me benieuwd naar het hele album. Het "epische" gehalte moet idd niet verder doorslaan; over 3 weken zullen we het weten (fingers crossed...)

Op z'n "Chat Piles". Altijd goed. Was live ook kicken vorig jaar, of niet dan ArthurDZ?

8

09-02: Vreid - From These Woods (GaiusBertus / 4 / 7,48)
11-02: Chat Pile - Masks (Rain King / 4 / 6,99)
13-02: Black Label Society - Name in Blood (legian / 0 / 0)

Tijd voor wat klassieker klinkende Metal. Kwam deze toevallig tegen van de week, best wel weer eens lekker om te horen. Toch fascinerend hoe erg die man als Ozzy klinkt qua zang. Luister dit eigenlijk te weinig, maar dit blijft toch wel lekker zo op zijn tijd.

Maak Kennis met Metal Anno 2026

Klinkt allemaal oerdegelijk, maar ook weinig verrassingen. 7,25

Lekker!

7

Lekkere gitaarsolo, maar verder is het niet helemaal mijn ding vrees ik. Dat wil niet zeggen dat het slecht is natuurlijk. 6,5

Ik heb voor zondag eigenlijk wel een heel mooie nominatie klaarliggen, waarmee ik denk sommigen van jullie een plezier te doen. Is dat akkoord wat jullie betreft?

Ik vertrouw op je ABDrums...

ProGNerD schreef:
Ik vertrouw op je ABDrums...

Ik doelde in m'n vorige bericht ook specifiek op jou, just saying...

Kom maar op Ate; zin in !

Klinkt altijd fijn, maar nooit echt verrassend natuurlijk.

7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 23:07 uur

geplaatst: vandaag om 23:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.