MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:
Black Label Society - Name in Blood: 7

Ingehaald ABDrums...

09-02: Vreid - From These Woods // 7

Over het algemeen is het me iets te glad en degelijk, maar de afwisseling in de compositie is prijzenswaardig en slecht wordt het absoluut helemaal nergens. Ik had misschien wat meer pit verwacht. Er wordt wat te veilig binnen de lijntjes gekleurd. De pianopassage is inderdaad erg mooi. Het album gaat in de pre-save.

11-02: Chat Pile - Masks // 6,5

Niet mijn ding, maar ik moet toegeven dat het geheel wel intrigerend klinkt. Chat Pile is echter zo'n band die ik op zich helemaal niet zo slecht vind, maar waar ik gewoon weinig mee kan. Na grofweg anderhalve minuut heb ik wel genoeg gehoord, hoewel er dus - zoals gezegd - geluidstechnisch best interessante dingen voorbij komen. Een magere voldoende is op z'n plaats.

13-02: Black Label Society - Name in Blood // 4,2

Dertien in een dozijn, kraak noch smaak, zo spannend als verf zien drogen. Volgens mij hoef ik niet meer te zeggen. Maar ik kan het toch niet laten: wat een ongelooflijk saaie bedoening. Hele slappe hap. Het spijt me, maar ik kan hier he-le-maal niks mee.

Ik nomineer over een uurtje.

DANA...?

09-02: Vreid - From These Woods

Iets te netjes en opgepoetst voor mijn smaak, de zwarte drap kleeft niet meer aan de noten en dat is een gemis. De intro, piano vanaf 02:46 en aansluitend de tweede helft minus de outro zijn fijn, maar daarbuiten om wordt het opgevuld met zulke rechttoe rechtaan black metal... Inspiratieloos. Laat het dan maar achterwege en doe wat anders. Had mogen eindigen op 5:45 van mij.

7,2

11-02: Chat Pile - Masks

Alweer nieuwe muziek van deze gasten, lekker productief tijdsverdrijf. Elk album heeft wel een paar uitschieters zoals 'Masc' op het vorige album waar ik een 9,0 aan had gegeven, maar de rest blijft steken op een zeuventje. Deze zit er precies tussenin. Dit klinkt zoals heel veel noise-y punk garagebandjes zouden willen klinken.

8,0

13-02: Black Label Society - Name in Blood

Het gebrek aan originele ideeën maakt het moeilijk om meer dan 1 luisterbeurt interessant te blijven. Toch vind ik die eerste luisterbeurt wel prima te genieten.

6,5

Ja.

01-02: Gavran - Plutaju (ProGNerd / 12 / 7,28)
03-02: Hanging Garden - To Outlive The Nine Ravens (GaiusBertus / 12 / 7,04)
05-02: sunn O))) - Glory Black (Rain King / 13 / 6,1)
07-02: In Aeternum - Bow To None (ABDrums / 9 / 6,82)
09-02: Vreid - From These Woods (GaiusBertus / 7 / 7,26)
11-02: Chat Pile - Masks (Rain King / 8 / 7,31)
13-02: Black Label Society - Name in Blood (legian / 6 / 6,53)
15-02: De l’Abîme Naît l’Aube - Un Sanctuaire de Cendres (ABDrums / 0 / 0)

Tijd om de kater van de vorige nominatie weg te spoelen met een lang uitgesponnen, sjamanistisch ritueel in de vorm van een tergend langzaam opbouwend post-metal nummer, dat uitermate goed met dynamiek en het vast- en loslaten van spanning weet te spelen. Waar veel tegenwoordige post-metal mij wat te generiek of imitatief overkomt, weet dit unieke en eigen werkje precies de juiste snaar bij mij te raken.

Maak Kennis met Metal Anno 2026

De l’Abîme Naît l’Aube - Un Sanctuaire de Cendres: 9

Album gister in de wachtrij al hier toegevoegd en vanochtend tijdens een lange wandeling in een heerlijk zonnetje beluisterd. En wie schetst m'n verbazing dat vriend ABDrums in de tussentijd hier een nummer van dit geweldige album (want dat had ik vanaf de intro eigenlijk al door en het werd alleen maar beter...) nomineert.

Het zal niet verbazen dat ik niet heel lang hoef na te denken over een waardering, voor mij een 4,5* album en een mooie ontdekking !, dus ik begin maar 's met een 9...

ABDrums schreef:
Ik heb voor zondag eigenlijk wel een heel mooie nominatie klaarliggen, waarmee ik denk sommigen van jullie een plezier te doen. Is dat akkoord wat jullie betreft?

ABDrums schreef:
Ik doelde in m'n vorige bericht ook specifiek op jou, just saying...

Dan heb ik met deze nominatie dus een goede daad verricht, haha!

Inderdaad een goede dynamiek tussen hard en zacht en snel en langzaam. De zangeres erbij had voor mij niet zo gehoeven, zeker omdat ik haar stem niet bepaald mooi vind. 8

Klinkt goed, voelt ook helemaal niet als 12 minuten. Ben het wel eens met het commentaar op de zangeres. Maar alsnog wel heel goed. 8

Eigenlijk zit ik wel dezelfde richting op te denken als mijn boven-bovenbuurman als het gaat om een cijfermatige beoordeling.

Het volledige album is nu een keer of vier voorbij gekomen en het blijkt een echte groeier te zijn die, hoe kan het ook anders bij écht goede post-metal, keer op keer beter wordt en nieuwe geheimen prijsgeeft. Dit tweede nummer steekt voor mij nipt boven de rest uit, hoewel het elkaar nauwelijks ontloopt. De prachtige opbouw van Un Sanctuaire de Cendres geeft het nummer een geweldige en melancholische lading intensiteit en dynamiek mee die hard binnenkomt.

Ik ben erg onder de indruk en noteer de plaat alvast als mogelijke kandidaat van mijn premature eindejaarslijst. De nominatie van Cryptic Shift verhoog ik van een 8,8 naar een 9,1 - ook zo'n nummer dat het steeds beter en beter doet bij mij, dan komt deze daar heel nipt onder met een 9,0.

odi
Vreid: 6
De solo’s klinken best aangenaam, verder doet het me niet zoveel.

Chat Pile: 6
Al vaker naar geluisterd maar verder dan “wel aardig” kom ik nooit.

Black Label Society: 6
Niet slecht maar totaal niet mijn smaak.

Drie magere cijfers maar het cijfer voor De l’Abîme Naît l’Aube gaat een stuk hoger uitvallen. Eén keer gehoord nu en ben erg onder de indruk.

EvilDrSmith schreef:
13-01: Zu - A.I. Hive Mind (legian)
Zu!!! ❤️❤️❤️
Legian, held! Dank voor het mij attent maken van nieuw werk van deze (destijds in ieder geval) GE-NI-A-LE band. In mijn top 25 concerten aller tijden zit ook zeker hun optreden in... in... djiezus, waar was het eigenlijk? Ik dacht dat het in Haarlem was, maar op setlist.fm zie ik het nergens meer terug. Was het dan in de OCCII, of toch Tivoli? Het was in ieder geval minstens een jaar of twintig geleden (ouwe lul). Ik ruik nu nog het zweet op mijn lijf dat ik er toen uit pogode (in mijn uppie, want het was er niet echt het publiek naar).
Daarna heb ik ze nog een keer gezien met Mike Patton (jawel!) en dat was wel degelijk in Tivoli (in 2008) en nog een keer op Roadburn.
Beste powertrio on stage, kan/kon zelfs Motörhead niet tegenop. Als ik eraan terugdenk krijg ik meteen weer een adrenalineshot en zit onrustig op mijn stoel.
In de jaren 10 ben ik ze een beetje uit het oog verloren, maar dit klinkt weer ouderwets opwindend en hyperenergiek.
Alsof er bijna niks veranderd is, behalve dan die elektronische elementen, waardoor het nog meer fucked-up én zo mogelijk nog hyperdepieperenergieker klinkt. Gruwelijk gave shit weer en dit klinkt alsof het live weer net zo allejezus fantastisch kan gaan worden.
Godverdomme, wat is die plaat echter duur. Teringlijers...
Noteert: 11 februari, OCCII. Nu ben ik daar zeker wél bij. Gaan jullie mee, The_CrY en laboomzaa?
Misschien is daar het vinyl ook iets betaalbaarder.
Het was inderdaad weer allejezusprachtig machtig! Een kolkend psychedelische en toch retestrakke maalstroom van jazzpunkmathmetalnoise.
Crazy greetings from Zuuuuuuu!!
https://i.postimg.cc/MK8h9N87/20260211-234041.jpg

Ik ben weer van de partij
De l’Abîme Naît l’Aube - Un Sanctuaire de Cendres- 7,5!

Ik ben ook weer wat bijgekomen, ik ga proberen deze week weer bij te zijn!

Ik kan straks nog iets opgooien tenzij iemand al klaar staat?

01-02: Gavran - Plutaju (ProGNerd / 12 / 7,28)
03-02: Hanging Garden - To Outlive The Nine Ravens (GaiusBertus / 12 / 7,04)
05-02: sunn O))) - Glory Black (Rain King / 13 / 6,1)
07-02: In Aeternum - Bow To None (ABDrums / 9 / 6,82)
09-02: Vreid - From These Woods (GaiusBertus / 8 / 7,1)
11-02: Chat Pile - Masks (Rain King / 9 / 7,16)
13-02: Black Label Society - Name in Blood (legian / 9 / 6,55)
15-02: De l’Abîme Naît l’Aube - Un Sanctuaire de Cendres (ABDrums / 5 / 8,4)
17-02: Ponte del Diavolo - Spirit, Blood, Poison, Ferment! (GaiusBertus / 0 / 0)

Ik heb ontzettend veel lol met dit nieuwe album van deze Italianen. Je vindt er van allerlei genres: black metal, doom, post-punk, hier en daar een synth… avant-garde is denk ik een goede omschrijving. Ik kan me goed voorstellen dat de theatrale zang van de zangeres je op de zenuwen kan werken, maar ik vind het ontzettend passen bij de muziek. En de dubbele bas maakt het geheel nog verrassend zwaar soms. Ik vind het ook moeilijk om een specifiek nummer te kiezen maar heb uiteindelijk voor deze Engelstalige track gekozen omdat ik de onverwachte blazer zo heerlijk vind.

Je beschrijving klinkt heel interessant, ik ben benieuwd!

odi
De l’Abîme Naît l’Aube: 8,5

De l’Abîme Naît l’Aube: 4
Ik vind dit zo tenenkrommend slecht, zielloos, originaliteit 0,….

Ponte del Diavolo: 6,8

Ponte del Diavolo - Spirit, Blood, Poison, Ferment!

Vind de manier van zingen verrassend genoeg niet zo'n probleem, maar haar accent staat me wel een beetje tegen. Blazers heb ik vaak een zwak voor, ook bij dit nummer is het een mooie toevoeging. 7,3

En nog even de andere 2 nummers die ik nog moest beoordelen:

Gavran - Plutaju

De vocals stonden me in de eerste 2 à 3 minuten wat tegen, beetje "krolse kat"-stijl ofzo. Maar warempel, het went toch vrij snel en ik vind het nu zelfs wel mooi. De instrumentatie vind ik heel vet en de clean vocals zijn een welkome afwisseling. Lekker fuzzy gitaargeluid ook vanaf 10:30! 16 boeiende minuten. 8,6

Hanging Garden - To Outlive The Nine Ravens

Het nummer opent met een hele vette scream die door merg en been gaat, maar helaas houden ze die kwaliteit de rest van het nummer niet vast. Ik vind het een beetje dertien in een dozijn klinken en ben geen groot fan van het gefluister. 7,1

Jippie, ik ben weer bij

odi
Ponte Del Diavolo: 5

Bijzonder: 7

Ik ben weer helemaal bij: De l’Abîme Naît l’Aube en Cryptic Shift leuke ontdekkingen G's , thankssss

01-02: Gavran - Plutaju (ProGNerd / 14 / 7,49)
03-02: Hanging Garden - To Outlive The Nine Ravens (GaiusBertus / 14 / 7,04)
05-02: sunn O))) - Glory Black (Rain King / 14 / 5,95)
07-02: In Aeternum - Bow To None (ABDrums / 10 / 6,74)
09-02: Vreid - From These Woods (GaiusBertus / 9 / 7,11)
11-02: Chat Pile - Masks (Rain King / 10 / 7,15)
13-02: Black Label Society - Name in Blood (legian / 10 / 6,6)
15-02: De l’Abîme Naît l’Aube - Un Sanctuaire de Cendres (ABDrums / 10 / 7,88)
17-02: Ponte del Diavolo - Spirit, Blood, Poison, Ferment! (GaiusBertus / 6 / 6,68)
19-02: Worm - Witchmoon: The Infernal Masquerade (Feat. Marty Friedman) (ABDrums / 0 / 0)

Als niemand zich aanbiedt om op deze zonnige woensdag ons van een nieuwe nominatie te voorzien, dan wil ik me dan natuurlijk maar wat graag opwerpen als hoeder van het vaste nominatiestramien. Veel plezier toegewenst met dit in dungeon-synths overgoten zwartgeblakerde nummer van epische proporties!

Worm - Witchmoon: The Infernal Masquerade

Dungeon-synths geven me altijd een soort nostalgisch gevoel terwijl ik vroeger helemaal geen metalfan was. Waar heb ik het dan wel gehoord? Waren het games zoals DOOM, Hexen, en Heretic wellicht?

Het nummer heeft wel wat, al duurt het me wel iets te lang. Het is idd episch maar niet té en de vocals komen ook wel lekker binnen. Ik moet wel een beetje grinniken om de clichématige video maar daar gaat het natuurlijk niet om. 7,5

Gast
geplaatst: vandaag om 23:06 uur

geplaatst: vandaag om 23:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.