MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak Kennis met Metal Anno 2026

zoeken in:
Ah deze band, voor hun album uit 2023 was best wat enthousiasme te bespeuren. Ik vind het wel lekker, maar hoor niet wat het zó goed maakt. Ze houden het ongecompliceerd, misschien dat ik daar wat lagere cijfers voor uitdeel en sommigen hier juist hoger. Had hun vorige album na 2-3x dan ook wel gehoord. De etherische zang vind ik niet overtuigend, jammer want daar sla ik meestal op aan. Fraaie hoes trouwens.

7,0

Ik heb voor overmorgen wel een interessante nominatie klaarstaan. Hint: De band is hier eerder voorbij gekomen, twee jaar geleden.

Even wat inhaalwerk doen!
Winterfylleth - The Unyielding Season: 7,5

Dimmu Borgir - Ulvgjeld & Blodsodel: 6,5

Godthrymm - Truth in my own: 7,4

7,75 klink lekker

Ik maak binnenkort een inhaalslag.

Dimmu Borgir - Ulvgjeld & Blodsodel: 8
Valt hier niet heel erg in de smaak. Ergens wel te verwachten natuurlijk. Het blijft een band die zeker tegenwoordig van de bombast is. De black metal zit er nog steeds in natuurlijk, verstopt onder een laagje horrormake-up. De vorige plaat, Eonian, was al een flinke stap weg van de hardere albums van begin deze eeuw, maar ik vond m helemaal te gek. Dit nummer lijkt daar bij aan te sluiten in de mengelmoes van symphonic en gedoseerde black metal, waar niet alles volgeramd wordt, zoals op Death Cult Armageddon bijvoorbeeld. Ulvgjeld & Blodsodel voelt voor mij als een goed opgebouwde song, bombastisch maar niet ten overdaad. Ik heb er weer zin in.

Godthrymm - Truth in my own: 7,5
Moest deze even wat vaker horen voordat ie begon te landen. Erg monotoon nummer om zo lang te duren en de vrouwlijke zang doet mij ook niet zo heel veel in dit nummer. Eenmaal erin gekomen zit er wel een gaaf ritme in en die mannelijke zang komt des te beter uit de verf.

Ik kom later vandaag met een nieuwe nominatie, maar onvoorziene c.q. verrassende recente ontwikkelingen dwarsbomen mijn eerdere snode plannetje. Wellicht kom ik toch met wat anders. De mensen die mij (en mijn smaak) kennen, weten over welke band ik het heb. Ik meld me!

Nou, ik zal je snode plannetje dan niet dwarsbomen door zelf de volgende verrassingsplaat te plaatsen. Als ik niet had besloten de plaat voor een tweede keer op te zetten stond 'ie er al.

Jullie maken me heel benieuwd, mannen; kom maar op => zin in !

01-04: Godthrymm - Truth in my own (GaiusBertus / 5 / 7,33)
03-04: Ultha - To Part The Abelia Springs (ABDrums / 0 / 0)

Onaangekondigd stortte de Duitse blackmetalformatie Ultha gisteren als donderslag bij heldere hemel een 74-minuten durende depressieve misèresymfonie uit over de wereld. Ultha reken ik al een aantal jaren tot mijn favoriete bands en ook op deze plaat stelt de band niet teleur. Het is bijzonder hoe de band over twaalf studioalbums in twaalf jaar tijd haar geluid continu heeft weten te ontwikkelen en verfijnen, zonder haar muzikale kern of identiteit wezenlijk te verloochenen.

A Light So Dim is wat grimmiger dan All That has never Been True met een nog industriëler geluid dan voorheen. De synthesizers staan zelfs nadrukkelijker op de voorgrond dan voorheen en vormen een dusdanig integraal onderdeel van het geluid, dat ze de composities mede bepalen én sturen. Een geweldige verrassing dus dat Ultha na vier jaar terug is met nieuw studiowerk. Deze kan wel eens hoge ogen gaan gooien voor een gedegen positie in mijn eindejaarslijst.

Maak Kennis met Metal Anno 2026

2 weken later volgt alweer een onaangekondigde albumrelease van een geliefde band, hier kan ik wel aan wennen. Goede songkeuze, voor mij een van de beste van het album naast 'Sister Faith & Sister Chance' en 'The Quiet Current'. Vanaf de 8e minuut wordt het bloedje intens. Ook de koorzang op het eind is machtig mooi. Ultha vertoont op dit album een heleboel nieuwe invalshoeken en spelelementen zonder hun herkenbare basis te verliezen. Er wordt voortgebouwd op het verleden en vernieuwd, er is geen ander nummer zoals deze. Dat is wat ik noem evolueren en dat is interessant, in tegenstelling tot dat gecopypaste van Winterfylleth.

9,0

Ik had al zo'n voorgevoel; mooie nominatie !

01-04: Godthrymm - Truth in my own // 6,8

In mijn herinnering is de laatste plaat van Godthrymm uit 2023 een erg goede plaat en mijn geheugen lijkt mij niet in de steek te laten: Distortions heb ik op een 4,5* staan en heeft toen mijn eindejaarslijst gehaald. Het wordt tijd om die plaat weer eens opnieuw te luisteren om te kijken of ik er nu net zo over denk als toen. Deze single doet mij eerlijk gezegd niet zo veel. De productie vind ik vlak en weinig kracht bevatten. Daar heeft de hele compositie last van, omdat de bravoure en het elan van het riffwerk niet goed uit de verf komt. Ook de etherische vrouwenzang heeft in mijn herinnering wel eens beter geklonken bij Godthrymm. Nou is dit een band die het sowieso van albumcontexten moet hebben, maar deze single laat mij niet onmiddellijk verlangen om die plaat te moeten draaien.

03-04: Ultha - To Part The Abelia Springs // 9,2

Ik geloof dat ik niet in een herhalingsoefening hoef te vervallen. Mij rest nog te zeggen dat ik na weer een nieuwe luisterbeurt helemaal achter mijn woorden van vanmiddag sta en me verder volledig in de toelichting van Apollo kan vinden. Ik gooi nog een klein schepje bovenop het al torenhoge gegeven cijfer, dat verdient één van mijn favoriete bands aller tijden toch wel door pardoes met zo'n dijk van een plaat aan te komen.

8,25

Ik kon in eerste instantie niet zo goed dit nummer beoordelen, dus ik ben eerst maar het hele album gaan luisteren en mijn vermoeden bleek juist: dit nummer komt het beste tot zijn recht in de context van het gehele album, net als de eerdere nominatie van Neurosis.

Over het album: ik kan vooral de post-rock (bijna goth) invloeden en de (80s) synths waarderen. De geschreeuwde zang vind ik niet altijd even geslaagd, de zachtere zang en vooral de koortjes dan weer des te meer.

En dan over dit nummer, de afsluiter: intens is het. Maar ook wat te lang gerekt, en dat is kritiek die ik op het hele album kan fellen. Ik bedoel vooral dat er een setje akkoorden wordt gekozen, die dan vrij intens maar ook wat monotoon voor 1-1,5 minuut gespeeld worden, om vervolgens nog intenser te worden met een nieuwe (extra) set akkoorden of percussie. Het is natuurlijk ook sfeer die wordt gemaakt en het heeft iets ritualistisch, maar ik mis iets meer afwisseling of melodie. Case in point - eerst 1,5 miuut intro, dat komen de (gedempte) blastbeats en de zang/schreeuw, en dan gebeurt er pas weer 'iets nieuws' bij de 3 minuten.

Anyway, lang verhaal, maar ik geef het een 8. Absoluut interessante muziek, maar ook niet echt iets wat ik snel vaker zal draaien en het klikt ook niet zo als de laatste Neurosis bij mij.

Ultha - To Part The Abelia Springs: 7,0!

Ik heb wel een mooie nieuwe liggen, die denk ik wel gaat klikken GaiusBertus en anderen hier...

Akkoord dat ik er morgenochtend een nieuwe inslinger, jongens ?

ProGNerD schreef:
Ik heb wel een mooie nieuwe liggen, die denk ik wel gaat klikken GaiusBertus en anderen hier...

Akkoord dat ik er morgenochtend een nieuwe inslinger, jongens ?

Zeker! Zelf heb ik ook nog wel een paar interessante kandidaten in het verschiet, waaronder het nummer dat ik in eerste instantie had willen nomineren, ware het niet dat Ultha plotsklaps met nieuw werk op de proppen kwam. ik ben benieuwd waar je morgen mee komt!

Ik kan me overigens best vinden in je kritiekpunten, GaiusBertus: een rake observatie wat mij betreft. Storen doet de lengte van het album me niet - daar compenseert de intense en indringende sfeer meer dan genoeg voor - maar dat hier en daar best wat secties mochten worden bijgeschaafd, daar ben ik het mee eens. Gelukkig kun je er nog een mooi cijfer aan kwijt.

30-03: Dimmu Borgir - Ulvgjeld & Blodsodel: 7
Ik kan me goed vinden in de analyse van GaiusBertus

01-04: Godthrymm - Truth in my own: 7,5
En ABDrums verwoordt mijn gevoel bij deze ook vrij goed...

03-04: Ultha - To Part The Abelia Springs: 8,5
De 2e "surprise release" in een periode van amper 2 weken en net als de vorige van een bijzondere kwaliteit; wat een verwennerij...

01-04: Godthrymm - Truth in my own (GaiusBertus / 8 / 7,31)
03-04: Ultha - To Part The Abelia Springs (ABDrums / 6 / 8,33)
05-04: Plaguewielder - Son of The Serpent, Son of The Whore (ProGNerD / 0 / 0)

Erg benieuwd naar Year of The Plague dat later dit jaar moet verschijnen; dit nummer is alvast een mooie kennismaking; catchy als de pest...

Maak Kennis met Metal Anno 2026 | Spreadsheet

Sorry, het doet me niet heel veel. Ik vind het nummer wat schizofreen, alsof het niet precies weet wat voor genre en vooral wat voor sfeer het wil neerzetten en daarom maar van alles uit de kast trekt, van ambient synths tot atmosferische solo's tot aan stemmige piano, maar men lijkt nergens echt aan te durven te committeren. Het geheel is voor mij dan helaas niet groter dan de som de delen. 6,25

Elke metaldrummer die een beetje snel wil spelen gebruikt drumtriggers, de kunst is om het niet zo te laten klinken. Ik vind deze productie op de drums veel te klinisch om duister te zijn. Daarbij mis ik pit bij de zanger, alleen maar dat grommende gewauwel is saai. De intro klonk belovend maar uiteindelijk is er weinig gebeurd.

5,8

6,75

Ultha - To Part The Abelia Springs: 8,5
Deze komt heel mooi binnen. Prachtige 10 minuten.

Plaguewielder - Son of The Serpent, Son of The Whore: 7,5
Lekkere opzwepende ritmes.

01-04: Godthrymm - Truth in my own (GaiusBertus / 8 / 7,31)
03-04: Ultha - To Part The Abelia Springs (ABDrums / 7 / 8,35)
05-04: Plaguewielder - Son of The Serpent, Son of The Whore (ProGNerD / 3 / 6,83)
07-04: Xenosis - Spore Whore (The_CrY / 0 / 0)

Kwam deze tegen op youtube en moest aan jullie denken.

Maak Kennis met Metal Anno 2026 | Spreadsheet

odi
Inhaalslag:

Gutvoid: 7
Winterfylleth: 6,8
Dimmu Borgir: 6
Godthrymm: 5

Xenosis: net als met progressive (of jazz) kan ik altijd weinig bij tech death met dat gefriemel en gepiel met instrumenten. Ik heb meer melodie nodig. Bij technical death is er nog wel het voordeel dat er geen aanstellerige zang is zoals bij veel prog, maar verder blijf ik het gewoon niet prettig vinden om naar te luisteren. 5 dus helaas.

6

Death metal die vooral richting de technische kant van het spectrum gaat is meestal een verkeerde afslag voor dit topic. Voor mij niet, maar wel bijzonder dat dit nummer aan ons topic doet denken. Het is eveneens een bijzondere doch vreemde gewaarwording dat bepaalde elementen enorm vet klinken en andere elementen juist niet, en dat simultaan. Even scherp blijven en een tweede luisterbeurt ondergaan en mijn nervus cochlearis geeft overwegend opgewekte signalen af. De mindere stukken vind ik net te hinderlijk voor een 8,0. Voorbeeld: op 1:53 vind ik de vocalen lelijk, maar dan volgt een waanzinnig gave gitaarsolo op 02:04 waar ik heel blij van word.

7,7

Gast
geplaatst: vandaag om 01:14 uur

geplaatst: vandaag om 01:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.