menu

Muziek / Muziekgames / Super Tip-Topper

zoeken in:
avatar van AOVV
Ik heb er ook nog eentje liggen van vorige ronde, dus hopelijk vinden jullie het OK als ik daar nog wat over schrijf als de volgende ronde al begonnen is.

avatar van niels94
Vanzelfsprekend!

avatar van niels94
Goed, zoveel valt er ook nog niet op te starten: als deze mooie mensen mij (en elkaar) in de aankomende week alle tips willen sturen, dan maak ik een overzicht van de tips en een nieuw schema zodra ik alles binnen heb:

- Koenr
- Barney Rubble
- aerobag
- hoi123
- madmadder
- ArthurDZ
- niels94

Alleen Koen heeft nog niks van zich laten horen, ga er vanuit (en hoop natuurlijk) dat je meedoet maar mocht dit zijn veranderd, laat maar weten.

Ik ga zelf in elk geval eens lekker speuren naar de perfecte tips voor jullie

avatar van Koenr
Ik doe mee.

avatar van Cervantes
Onder het mom van beter laat dan nooit

David Kauffman and Eric Caboor - Songs from Suicide Bridge (1984), tip van aerobag

Dit album kent een desolate sfeer en doet mij lichtjes denken aan americana muziek. De nummers zijn vaak wat traag en kabbelen rustig voort, zonder al te veel grootse momenten. Bij vlagen worden er op subtiele wijze stemvervormers gebruikt voor de zang, wat een intrigerend effect geeft voor dit type muziek.

Mijn favoriete nummer van Songs from Suicide Bridge is ''Life and Times on the Beach''. Ik denk daarin het geluid van een mandoline te herkennen in een nummer dat verder wat minder sloom en neerslachtig aanvoelt dan de rest. Ook het voorlaatste nummer op het album is een positieve uitschieter, waar ik het gros van de songs niet levendig genoeg vind.

Beoordeling: 2,90*

Harmonium - Les Cinq Saisons (1975), tip van hoi123

Harmonium is een Frans-Canadese folkgroep. Dat er in het Frans gezongen word maakt deze muziek extra bijzonder. En het valt ook wel mee dat ik het een fijne taal vind in zowel spraak als muziek, ook al kan ik er bijna geen woord van verstaan. De nummers zijn verder wel fijn om naar te luisteren vanwege de gevarieerde instrumentatie, al valt er weinig spanning en urgentie op deze plaat te bespeuren.

Daardoor vind ik het geluid dat hieruit word voortgebracht wel aangenaam, maar niet heel wereldschokkend. Als ik echter zin heb in een vrolijk stemmende plaat dan is Les Cinq Saisons wel een geschikte luistertrip. Het beste nummer op het album is wat mij betreft de afsluiter. In dat nummer bevat zowel de instrumentatie als de zang de meeste bezieling. Er zitten zelfs wat sfeer verhogende meeuwengeluiden in verwerkt, die het nummer naar een hoger niveau weten te tillen.

Beoordeling: 3,60*

Moor Mother & Billy Woods - Brass (2020), tip van niels94

Waar de muziek van Harmonium vooral lichtvoetig aanvoelt is dit recente hip-hop album wel heel zwaarmoedig. De rap op dit album vind ik regelmatig geforceerd gewichtig. Alsof je alles wat je hoort wel heel serieus moet nemen. De samples voorkomen een complete afgang gezien deze best spannend en creatief zijn. Deze herbergen een duistere vibe die ik wel kon waarderen.

Beoordeling: 2,20*

Palace Brothers - Palace Brothers (1994), tip van AOVV

Na het beluisteren van de debuutplaat van Palace Brothers alsook bekend onder de naam Will Oldham kreeg ik hoge verwachtingen van dit vervolgalbum. Dat bleek echter uit te draaien op een deceptie, aangezien dit album op vrijwel alle fronten de mist in gaat. De instrumentatie vind ik zwak en vooral nietszeggend. Deze bestaat geregeld uit saai en inspiratieloos gitaargetokkel. De stem van Oldham is uiteraard merkwaardig en fascinerend.

Maar doordat de instrumentatie niet meer sterk weet aan te sluiten op de zang worden ook de vocalen eerder irritant dan prettig om naar te luisteren. Laat ik dan toch nog positief afsluiten. Dankzij dit album begrijp ik steeds meer waarom de eerste plaat van Palace Brothers zo bijzonder voor mij is. Daarin vullen de instrumenten en vocalen elkaar perfect aan. Een kwaliteit die volledig lijkt te ontbreken op dit armoedig aanvoelende stukje muziek.

Beoordeling: 1,30*

Pedro Santos - Krishnanda (1968), tip van Koenr

Albums uit Brazilië stellen mij zelden teleur. Ook dit plaatje van Pedro Santos is best aangenaam, hoewel het niet tot de absolute top behoort. De muziek op dit album kent een fijne afwisseling van strijkers, blaasinstrumentatie en kent zowel vrouwelijke als mannelijke zang. De verscheidene melodieën komen regelmatig goed uit de verf. Vooral de spaarzame momenten waarin de gitaar word ingezet zijn lekker swingend.

Tevens kent dit album een tropisch karakter typerend voor de muziek die binnen deze regio word gemaakt. Je hoort gelijk dat dit album Braziliaans is, ook als je de Portugese zang niet zou meerekenen. De synthesizer die word ingezet bij een paar nummers vind ik dan wel weer foeilelijk. Gelukkig komt de overige instrumentatie minder oubollig over. Hierdoor weet dit album over de gehele linie voldoende te overtuigen.

Beoordeling: 3,40*

avatar van aerobag
Tips de deur uit! Ik dacht: het thema is anderstalig, ten oosten van Nederland en 5 MuMe stemmen of minder.

Behalve Koen, die krijgt album met 8 stemmen. Ik weet dat hij niet zo van obscure muziek houdt

avatar van niels94
Alle tips zijn binnen, dus klaar voor de start af. Het is weer een prachtig divers lijstje zo op het oog, waar ik het meeste uiteraard niet van ken, maar ook al enkele pareltjes in ontwaar. Geluksvogels dat jullie zijn. Heel veel luisterplezier!

aerobag:
Emil Brandqvist Trio - Falling Crystals (2016) [Barney Rubble]
Letícia Garcia - Magamaquiavérica em Canturbano (1984) [Koenr]
Yume Bitsu - Yume Bitsu (1999) [madmadder]
Plan Kruutntoone - Als Alles Er Af Is (2013) [hoi123]
Les Négresses Vertes - Mlah (1989) [ArthurDZ]
Envy - All the Footprints You've Ever Left and the Fear Expecting Ahead (2001) [niels94]

ArthurDZ:
Novalis - Sommerabend (1976) [Barney Rubble]
Oiseaux-Tempête - From Somewhere Invisible (2019) [Koenr]
Lullaby for the Working Class - Blanket Warm (1996) [madmadder]
Open Mike Eagle - Brick Body Kids Still Daydream (2017) [hoi123]
Haley Heynderickx - I Need to Start a Garden (2018) [niels94]
Flipper's Guitar - Doctor Head's World Tower (1991) [aerobag]

hoi123:
Bel Canto - White-Out Conditions (1987) [Barney Rubble]
Fausto - Por Este Rio Acima (1982) [Koenr]
Doveman - The Acrobat (2005) [madmadder]
Bad Brains - Bad Brains (1982) [ArthurDZ]
Catherine Ribeiro + Alpes - Paix (1972) [niels94]
Daisuke Tobari - Drum (2009) [aerobag]

Koenr:
Two Lone Swordsmen - Stay Down (1998) [Barney Rubble]
Takagi Masakatsu - Kagayaki (2015) [madmadder]
Selda - Selda (1976) [hoi123]
Ray Barretto - Acid (1968) [ArthurDZ]
Pomme - Les Failles (2019) [niels94]
Ghédalia Tazartès - Diasporas (1979) [aerobag]

madmadder:
Kimio Eto - Koto Music (1959) [Barney Rubble]
Murmuüre - Murmuüre (2010) [Koenr]
Linda Perhacs - Parallellograms (1970) [hoi123]
Cindy Lee - What's Tonight to Eternity (2020) [ArthurDZ]
Cryptic One - The Anti-Mobius Strip Theory (2004) [niels94]
Svitlana Nianio - Kytytsi (1999) [aerobag]

Barney Rubble:
Caterina Barbieri - Ecstatic Computation (2019) [Koenr]
Anthony Rother - Vom Urknall zur Maschine (2011) [madmadder]
Patrick Shiroishi - Hidemi (2021) [hoi123]
Prefab Sprout - Crimson / Red (2013) [ArthurDZ]
Bill Evans - You Must Believe in Spring (1981) [niels94]
Omnipotent Youth Society - Inside the Cable Temple (2020) [aerobag]

niels94:
Bell Orchestre - As Seen Through Windows (2009) [Barney Rubble]
La Nòvia - Maintes Fois (2020) [Koenr]
Sugar Wounds - Calico Dreams (2021) [madmadder]
Tom Zé - Estudando O Samba (1976) [hoi123]
Current 93 - All the Pretty Little Horses (1996) [ArthurDZ]
Ground Zero - Revolutionary Pekinese Opera Ver. 1.28 (1996) [aerobag]

Hier het nieuwe schema. Ik heb er een deadline onder gezet, ruim drie maanden leek me wel zo'n beetje genoeg. Zou fijn zijn als je je er zo ongeveer aan houdt. Graag alles meekopiëren ook

De tipperbeoordeling:

0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - hoi123
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

De gebruikerbeoordeling:

0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - hoi123
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

Deadline: 1 maart 2022

avatar van ArthurDZ
Novalis - Sommerabend (1976), mij getipt door Barney Rubble

Het was een moedige keuze van Barney om mij prog te tippen. Zoals bij sommige onder jullie reeds bekend is (o.a bij de Barnacle himself) ben ik op vlak van progrock een kieskeurige eter. Zeker van zodra er teveel toeters en bellen worden bijgehaald en er opzichtig met de instrumentbeheersing-spierballen wordt gerold (de Yes-kant van progrock, zeg maar) ben ik snel weg.

Nu tipte Barney mij Sommerabend van de Duitse Novalis net omdat het er hier allemaal wat meer low-key en in dienst van de liedjes aan toegaat. Dat is zeker waar en een straf om te luisteren is dit album zeker niet, maar ik heb helaas niet het gevoel dat ik er veel voor in de plaats krijg, persoonlijk.

Ik hoor de kwaliteit nochtans wel hoor: de nummers zijn goed opgebouwd, gevarieerd maar nooit van de hak op de tak, met rustige eerste helften en tweede helften waarin het gaspedaal wat harder wordt ingedrukt. Helaas hoor ik maar weinig melodieën die me echt bij de lurven grijpen en ook van de zang ben ik niet zo’n fan, hij klinkt mij niet iets te, ik weet niet, plechtig? Komt waarschijnlijk zo over omdat de beste man in het Duits zingt, maar toch. Het stoort me niet, maar het valt me wel negatief op.

Dat heb ik vrees ik een beetje met de hele plaat: ik kan er absoluut naar luisteren maar ik kan hier maar weinig uithalen dat voor mij ook écht de moeite waard is. Vooruit, de tweede helft van Aufbruch is wel een beetje vet. Maar verder geen plaat die ik nog uit mezelf ga opzetten, schat ik zo.

Sorry lieve Barney, het kan niet altijd raak zijn! Ik ga voor een 2,9*

PS: kan iemand controleren of ik onderstaande tabellen wel juist heb ingevuld

De tipperbeoordeling:

0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - hoi123
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder
2,90* - 2,90 / 01 / 05 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

De gebruikerbeoordeling:

0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
2,90* - 2,90 / 01 / 05 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - hoi123
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

Deadline: 1 maart 2022

avatar van hoi123
Nope, omgekeerd!

De tipperbeoordeling:

2,90* - 2,90 / 01 / 05 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - hoi123
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

De gebruikerbeoordeling:

2,90* - 2,90 / 01 / 05 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - hoi123
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

Deadline: 1 maart 2022

avatar van aerobag
ArthurDZ schreef:

PS: kan iemand controleren of ik onderstaande tabellen wel juist heb ingevuld


Gottegod, nodig je hem een keer uit voor het illustere Tip-topper gezelschap, gaat hij zich zo gedragen.

https://i.pinimg.com/originals/2f/94/5c/2f945cf73446420dcf566104d128d2e3.jpg

avatar van ArthurDZ
aerobag schreef:
(quote)


Gottegod, nodig je hem een keer uit voor het illustere Tip-topper gezelschap, gaat hij zich zo gedragen.

(afbeelding)


Doe ik eens mee aan dit illustere topic, ga jij je zo gedragen </3

avatar van L_T_B
Ik heb een illuster topic aangemaakt.

avatar van hoi123
Daisuke Tobari - Drum, tip van aerobag, krijgt een 4.1*.

Toen aerobag mij lang uitgesponnen akoestische Japanse avant-folk tipte, kon ik mij natuurlijk niet voorstellen dat zoiets zou bevallen. Toch is dit album against all odds binnen korte tijd vrij dierbaar geworden. De mysterieuze verschijning Tobari, die een jaar na het droppen van dit album spoorloos uit de schijnwerpers verdween, onderscheidt zich in het één-persoon-met-gitaar-genre door zijn aanleg voor het bereiken van een nogal intens geluid met minimale middelen. In liedjes zoals de afsluiter bijvoorbeeld horen we hoe hij over furieus aangeslagen akkoorden heen een soort exorcisme over zichzelf uitoefent: het is even vreemd als dat het meeslepend is. Op andere liedjes, zoals het verbluffend mooie ongetitelde liedje dat na de dertigste minuut van het album voorbij komt, houdt hij het juist superintiem en -vriendelijk, met getokkelde en geflageolette melodieën waar je u tegen zegt. Dat brengt me op het volgende bijzonder toffe aspect aan dit album, namelijk het gevariëerde gitaarspel. Waar liedjes zoals de opener gekenmerkt worden door hypnotiserende, razendsnelle tokkelpatronen (Japanese Primitivism?), heeft het liedje vanaf 10:29 een bijna flamenco-achtige charme, terwijl Tobari's gitaar even later in het liedje vanaf 17:51 zijn zang verzuipt in kolkend spel.

Op deze manier verkent Tobari binnen drie kwartiertjes achteloos vele hoekjes van het folkgenre. Het feit dat het album alleen op Youtube te vinden is, zorgt ervoor dat ik het eigenlijk nooit maar deels heb beluisterd. Ik kan niet ontkennen dat ik in deze luisterervaring wel eens afdwaal (vanaf 22:32 komt hij met een drietal aangename, maar op melodieus vlak nét wat minder overtuigende liedjes), maar een gegarandeerd genietbare luisterbeurt is het altijd. What's next in Tims tips, een engelachtige harpiste met een bovengemiddelde woordenschat??

De tipperbeoordeling:

4,10* - 01,0 / 01 / 05 - aerobag
2,90* - 2,90 / 01 / 05 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - hoi123
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

De gebruikerbeoordeling:

4,10* - 4,00 / 01 / 05 - hoi123
2,90* - 2,90 / 01 / 05 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

Deadline: 1 maart 2022

avatar van aerobag
Deze hadden jullie nog van mij tegoed van de vorige editie!

Ben Goldberg Quartet - Baal: Book of Angels Vol.15 (2010) [AOVV]
3.7*
Klarinettist Ben Goldberg levert zijn bijdrage aan de Book of Angels serie, een 32-delig project waar verschillende artiesten zich wagen een van de (vele) composities van John Zorn. Ik moet eerlijk bekennen: Dit is de eerste in de reeks die ik heb mogen horen, maar ik heb inmiddels vol 9 en 10 ook een draaibeurt gegeven en als ik het concept goed begrijp: Klezmer meets jazz. Editie 15 kent de nadrukkelijke aanwezigheid van de klarinet. Het is niet de meest uitgesproken release, maar de sfeerzetting is dynamisch, kan zowel vredig als meeslepend en swingend zijn. Bedankt AOVV, voor het onder de aandacht brengen van deze reeks.

DAAU - Die Anarchistische Abendunterhaltung! (1995) [Barney Rubble]
4.0*
Dit Belgische collectief was mij nog totaal onbekend, maar wat was dit een fijne kennismaking. Volledig instrumenteel, maar dan wel een opmerkelijk instrumentaal gezelschap bestaande uit o.a. de cello, klarinet en een accordeon. Daar is overigens niets stoffigs aan, want de muziek is doordringend opzwepend. Klassieke zigeunerprog, als ik dat zo mag zeggen, ik heb er in ieder geval van genoten.

Kan Mikami - Bang! (1974) [Cervantes]
3,9*
Ik hou van muziek uit het land van de rijzende zon, ik kan er niet veel aan doen. Het is iets met de offbeat en prettig gestoorde vibes die de artiesten uit dit land in overvloed uitstralen. Kan Mikami is niet anders. Op Bang! laat Mikami zich begeleiden door een band die dan weer een lounge-achtig deuntje speelt en even later weer escaleert in free jazz salvo’s. Mikami laat zelf ook zijn stem regelmatig bibberen. Ik weet niet precies waar hij over zingt, maar het lijkt alsof de tranen hem regelmatig nader staan dan het lachen. Met vlagen een uitdagend album, maar ik heb weer genoten

P.O.S - Never Better (2009) [hoi123]
3.6*
Absoluut een release die opvalt door een imposante en kenmerkende energie. P.O.S. begon zijn muzikale carrière aanvankelijk in een punk rock band en dat is terug te horen. Ik heb genoten van de met buskruit geladen producties, waarbij stevige beats kundig gepositioneerd worden tegenover melodische samples en ingetogenere achtergrond instrumentatie. Alhoewel ik hem een meer dan prima rapper vindt, mis ik soms net een klein beetje charisma bij P.O.S. waardoor hij mij niet volledig in weet te palmen. Album is dan wel weer zeker meer dan dynamisch genoeg om meerdere toekomstige draaibeurten tegemoet te zien.
Highlights: Low Light Low Life, Purexed, Been Afraid

avatar van ArthurDZ
Haley Heynderickx - I Need to Start a Garden, mij getipt door niels94

Ik heb het wel voor folk(vrouwen) en teel zelf ook niet mijn eigen groente en fruit, dus goed gezien van Niels dat ik deze onterecht nog niet kende.

En kijk, ik vind het best een leuke plaat: goede zang, goede melodieën, een combinatie van gezellige akoestische deuntjes en liedjes waarin je als luisteraar hoort dat ze zichzelf en haar songwriting skills aan het uitdagen is en de bakens succesvol verlegd (met name Worth It en Show You A Body).

Door de introspectieve aard van de liedjes en de downtemo-heid (zeker in het begin) krijg ik heel erg 'stil meisje achteraan in de klas tokkelt ’s avonds op haar kamer alle frustraties eraf met het raam open’-vibes, en jawel hoor, die staan me wel aan.

Ik krijg tijdens het luisteren van deze I Need To Start A Garden af en toe gewoon zin om mijn schoenen uit te trekken en het warme gras onder mijn voeten te voelen kriebelen. Maar ik typ dit midden in een covid-quarantaine, dus het kan ook deels daaraan liggen. Maar dan alleen deels. En nee, het tuinieren oppakken gaat het hem nog altijd niet worden, maar zo blijft de titel van de plaat voor mij vooralsnog blijvend ergens op slaan.

Het is niks waar ik stijl van achterover sla, maar dat hoeft ook niet altijd. Dit is gewoon een sympathieke folkplaat vol leuke liedjes, dat kan ook meer dan genoeg zijn.

Een zeer ruime 3,5* vertaalt zich naar een 3,7 in dit topic.

(Wat betreft die tipper- en gebruikersbeoordelingen: papi hoi123, doe ik het goed?)

De tipperbeoordeling:

4,10* - 01,0 / 01 / 05 - aerobag
3,70* - 00,0 / 01 / 05 - niels94
2,90* - 2,90 / 01 / 05 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - hoi123
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - ArthurDZ

De gebruikerbeoordeling:

4,10* - 4,00 / 01 / 05 - hoi123
3,30* - 6,60 / 02 / 04 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

Deadline: 1 maart 2022

avatar van hoi123
Yes, trots op je!

avatar van madmadder
Cindy Lee – What's Tonight to Eternity, getipt door ArthurDZ

Arthur weet precies de juiste dingen te zeggen om mijn interesse te wekken. 'Blacklodge pop' gemaakt door een dragqueen, dat zijn zaken die mijn hartje sneller doen laten kloppen.

De verwijzing naar Twin Peaks kan ik zeker begrijpen. Ook mij deed dit dikwijls denken aan een vervormde versie van Julee Cruise, aan de muziek die Laura Palmer ongetwijfeld op repeat heeft staan terwijl ze 'm hard chillt in de red room. Sowieso ben ik altijd heel erg te porren voor muziek die de fijne balans weet te vinden tussen catchyness en eigenzinnigheid en Cindy Lee, het alter ego van Patrick Flegel, wiens naam mij tot nu toe onbekend was, weet dat evenwicht moeiteloos te vinden.

Erg aangenaam album waarbij de meer etherische nummers het bij mij het beste doen (misschien omdat die me het meeste doen denken aan dat ene serietje waar ik zo verknocht aan ben). Zo'n nummertje als 'Just For Loving You I Pay the Price', dat tilt je toch vanzelf van je stoel en doet je wegzweven naar hemelse droomwerelden? Dit nummer en 'Heavy Metal' zijn mijn favorieten en deze twee liedjes breien een wonderschoon einde aan een al erg tof album.

Ook wanneer Cindy Lee muzikaal gezien wat meer uit de bocht vliegt is dit album zeer genietbaar. Die mix van verstilde, dromerige popliedjes en wat meer gewaagde instrumentele uitspattingen maakt van What's Tonight to Eternity een erg dynamisch album. Dat is in mijn wereld niet altijd positief, omdat ik persoonlijk vaak toch meer neig naar albums waarbij de nummers meer muzikale of thematische samenhang vertonen, maar op dit album pakt het allemaal wel goed uit.

Daar moet ik dan wel bij zeggen dat, mocht dit album alleen uit van die dromerige popliedjes hebben bestaan, ik het waarschijnlijk nóg beter had gevonden, maar dit bleek een heel fijne kennismaking met het werk van Flegel. Die laatste twee liedjes tillen het album naar een kleine 4 sterren, dat zijn dan 3,8 sterren voor dit topic. Dank, Arthur!

De tipperbeoordeling:

4,10* - 01,0 / 01 / 05 - aerobag
3,70* - 00,0 / 01 / 05 - niels94
2,90* - 2,90 / 01 / 05 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - hoi123
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder
3,80* - 3,80 / 01 / 05 - ArthurDZ

De gebruikerbeoordeling:

4,10* - 4,00 / 01 / 05 - hoi123
3,30* - 6,60 / 02 / 04 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
3,80* - 3,80 / 01 / 05 - madmadder
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

Deadline: 1 maart 2022

avatar van Barney Rubble
Patrick Shiroishi - Hidemi (2021)

Jazz vind ik een lastig genre om adequaat te beschrijven. Ik kan mij bij Patrick Shiroishi’s Hidemi dan ook enkel richten op de totaalindruk. Deze is gelukkig best positief. We treffen hier een aangename combinatie van een inzichtelijke melodieën met de betere knarsjazz aan. Het schakeren van saxofoonklanken en het minimale karakter van de arrangementen laten de muziek aanvoelen als een vermenging van Phillip Glass met Colin Stetson. Het geluid onderscheidt zich vervolgens door het puntige, ietwat opzwepende karakter. De muziek heeft een woelende onderstroom en de sfeer van het album is bitter en gefrustreerd; hetgeen gezien het antiracisme-concept ook niet zo gek is.

Het levert best een aantal toffe nummers op. Zo kent To Kill a Wind-up- Bird neurotisch galopperende saxofoonlijntjes die hun weg banen naar een adempauze. Ook het saxofoongesprek dat The Dowager's Clipped Wings start, is interessant; zeker als steeds meer stemmen zich mengen en de chaos toeneemt. (natuurgetrouwe muziek IMO). Tot slot vind ik Jellyfish aangenaam door die mooie, draaiende hooks

Hoewel ik- zeker door de voornoemde composities- deze plaat, met plezier opzet, heeft het priegelige karakter zo zijn nadelen. Doordat de spanningsbogen beperkt bewegingsruimte krijgen, worden veel passages vroegtijdig afgekapt.’Hidemi’ blijkt hierdoor een ietwat onwennige ervaring te bieden waarop ontladende climaxen veelal ontbreken. Of zoals Sandoken-Veld het goed beschrijft: het album is ondanks de 25 minuten ietwat een zit. Al met al zeker een toffe plaat voor zo nu en dan. Ik dank hoi123 voor de toffe tip.

3.6*


De tipperbeoordeling:

4,10* - 01,0 / 01 / 05 - aerobag
3,80* - 3,80 / 01 / 05 - ArthurDZ
3,70* - 00,0 / 01 / 05 - niels94
3,60* - 00,0 / 01 / 05 - hoi123
2,90* - 2,90 / 01 / 05 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder


De gebruikerbeoordeling:

4,10* - 4,00 / 01 / 05 - hoi123
3,80* - 3,80 / 01 / 05 - madmadder
3,60* - 03,6 / 01 / 05 - Barney Rubble
3,30* - 6,60 / 02 / 04 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

Deadline: 1 maart 2022

avatar van Barney Rubble
Caterina Barbieri - Ecstatic Computation (2019) -

De laatste tijd vormt elektronica een groot deel van mijn muzikale dieet. Golfjes, herhaling en mechanica: het creëert een buitenaardse sfeer. Sommige muzikanten weten met die ingrediënten echter een organisch geluid te creëren. Verval, vervaging, vervorming en vernietiging zijn immers ook natuurlijke processen. Caterina Barbieri weet hier de mechanische en organische kant van elektronische muziek uitstekend te combineren.

Deze plaat heeft dan ook een intrigerende stijl waarmee deze muzikant de grens van de menselijke waarneming wil benaderen. Ze nadert in ieder geval de grens van menig genre. ‘Ecstatic Computation’ vindt namelijk een midden tussen minimale muziek in de trant van Terry Riley, (langgerekte) techno zoals Monolake en gruizige ambient zoals Tim Hecker. Stiekem meen ik ook een vleugje Jean-Micheal Jarre te bemerken. Een bijzonder aangenaam combinatiegeluid. Opvallend is ook hoe natuurlijk deze uiteenlopende klanken in elkaar overvloeien. Het doet denken aan de wijze waarop regen verf verwringt en roest ijzer vervaagt. De muziek heeft door deze associaties iets mistroostigst. Het benadrukt subtiel een zekere vergankelijkheid.

Met name Fantas is een geweldige compositie. Beklemmende synthesizerwolken slepen zich als een doorzichtige japon voort. Uit deze oersoep borrelt een melodie. Heerlijk heldere synthesizerlijnen contrasteren vervolgens prettig met de zwaarte daarvoor. In de climax vervalt het nummer echter weer in een vervreemdende gruizigheid. Duidelijk het hoogtepunt van het album, maar niet het enige nummer dat in positieve zin opvalt. Closest Approach to Your Orbit klinkt aanvankelijk intrigerend chaotisch, maar al snel ontstaat een fijne melodie. De introtonen hekelen echter deze sereniteit. Deze invasie is zelfs zodanig heftig dat het nummer wordt vernietigd. Afsluiter Bow of Perception begint tot slot voorzichtig. Zweverige, ijle tonen dwingen nochtans nadrukkelijk naar de aandacht. Dan is daar opeens de versnelde pas; waarna neurotische slagen leiden tot een plotselinge stilte.

Slechte nummers hoef je hier kortom niet te verwachten. Sterker nog de plaat is ook nog eens een hechte eenheid. Er is een mooie opbouw van de ene exploratieve track naar de ander. Het album kent bovendien veel variatie zonder dat een nummer buiten de boot valt. ‘Ecstatic Computation’ is zo’n release die je zo nu en dan hoopt aan te treffen. Een plaat waarop alles voor mij klopt. Koenr heeft mij wellicht de tip van het decennium gegeven!

4.8*

De tipperbeoordeling:

4,80* - 4,80 / 01 / 05 - Koenr
4,10* - 01,0 / 01 / 05 - aerobag
3,80* - 3,80 / 01 / 05 - ArthurDZ
3,70* - 00,0 / 01 / 05 - niels94
3,60* - 00,0 / 01 / 05 - hoi123
2,90* - 2,90 / 01 / 05 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder

De gebruikerbeoordeling:

4,20* - 08,4 / 02 / 04 - Barney Rubble
4,10* - 4,00 / 01 / 05 - hoi123
3,80* - 3,80 / 01 / 05 - madmadder
3,30* - 6,60 / 02 / 04 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

Deadline: 1 maart 2022

avatar van hoi123
We gaan door met de tips van Koenr waarderen: Fausto - Por Este Rio Acima krijgt een 4.3*.

Zoals Koen zelf al eens verzuchtte bij een album van Iva Bittová: ahhh, folk. Er is voor mij geen genre dat zo breed uitwaaiert in termen van emoties, sferen en geluiden, zeker omdat het zo ongeveer per definitie verschillend vormgegeven wordt in iedere regio. Zo hebben we hier Fausto, of Carlos Fausto Bordalo Gomes Dias voor vrienden, die met deze ode aan een 16e-eeuwse Portugese ontdekkingsreiziger een album heeft neergezet dat druipt van de muzikale rijkdommen. Dat uit zich allereerst in het leger van muzikanten dat hij heeft meegenomen: in zijn muzikale vertelsels wordt hij bijgestaan door achtergrondkoren, een compleet orkest en volgens mij zelfs wat psychedelische elektronica in het titelnummer. Het zijn allemaal ingrediënten waar ik bekend mee ben, maar de manier waarop Fausto ze inzet heeft toch een duidelijk Portugese inslag. Weer een nieuwe smaak erbij in het feestmaal van het folkgenre dus.

Al deze verschillende ingrediënten zijn perfect op elkaar afgestemd, maar concurreren toch om de aandacht in hun schoonheid. In Como Um Sonho Cordado weet ik bijvoorbeeld niet of ik nou het meest onder de indruk ben van de dramatische strijkers, de accordeon die soms om de hoek komt kijken, of de militair aandoende percussie in de climax. In ieder geval weet ik dat de soepelheid waarbij deze man verschillende muzikale stukken in het nummer in elkaar laat overvloeien van een muzikaal vakmanschap getuigt dat mijn grootste folkhelden evenaart. Zelfs in De Um Miserável Naufrágio Que Passámos, een kort liedje dat nog het dichtst in de buurt komt van een traditioneel folkliedje, word je om de oren geslagen met wendingen in ritmes en akkoorden.

Fausto’s neus voor variatie uit zich niet alleen in de muzikale rijkdom binnen nummers, want een andere reden dat ik dit album redelijk heb platgedraaid in de afgelopen maanden zit hem in de verschillende stemmingen die hij verkent. Olha O Fado is niets minder dan pure glinsterende Zuid-Europese lieflijkheid (je kan het blauwe water bijna ruiken als je het luistert); Navegar, Navegar is van een bijna uitzinnige blijheid, en voor bijna-afsluiter Lembra-Me Um Sonho Lindo lijkt het woord “indringend” wel uitgevonden te zijn. Op deze manier doet het album zijn ontdekkingsreisthema ook echt eer aan: ieder nummer heeft weer een nieuwe kleur en stemming, maar alles zit altijd even ingenieus in elkaar.

Hadden er een paar liedjes afgeschaafd kunnen worden? Vast: O Que A Vida Me Deu is een wat flauwere ballad, en de afsluiter klinkt wat onbenullig in vergelijking met de pracht die het opvolgt. Dan is er nog A Ilha, een nummer met een statige inslag die in albumcontext perfect werkt maar als los nummer niet per se opvalt. Maar ik zie dit allemaal eerder als mogelijkheden tot bijkomen in de sprankelende, spannende reis waar Fausto ons op meeneemt. Dit album is een waardevolle toevoeging geworden in mijn verzameling van ambitieuze folkplaten, en ik denk niet dat ik de enige op musicmeter punt nl ben voor wie dit zo zou zijn.

De tipperbeoordeling:

4,55* - 09,1 / 02 / 04 - Koenr
4,10* - 01,0 / 01 / 05 - aerobag
3,80* - 3,80 / 01 / 05 - ArthurDZ
3,70* - 00,0 / 01 / 05 - niels94
3,60* - 00,0 / 01 / 05 - hoi123
2,90* - 2,90 / 01 / 05 - Barney Rubble
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - madmadder

De gebruikerbeoordeling:

4,20* - 08,4 / 02 / 04 - Barney Rubble
4,20* - 08,4 / 02 / 04 - hoi123
3,80* - 3,80 / 01 / 05 - madmadder
3,30* - 6,60 / 02 / 04 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

Deadline: 1 maart 2022

avatar van hoi123
Doveman - The Acrobat, tip van madmadder, krijgt een 3.2*.

Deze plaat heb ik eigenlijk het meeste geluisterd toen de tipperiode van start ging. Is ook niet vreemd gok ik, want dit is een echte midwinterplaat (en de afgelopen anderhalve maand was zo'n fopwinter dat die niet echt uitnodigde tot winterse muziek). Doveman richt bijna al zijn chamberpopliedjes in met warme orgels, knisperende banjo's en subtiele koperblazers of strijkers. De zeldzame momenten waarop hij zich hieruit wringt zijn dan ook meteen de interessantste, zoals het jazzy Cities, waarin een wankelende pianosolo bijna twee minuten de aandacht opeist. Ook het daarop volgende Teacup valt in positieve zin op, met zijn slome, bijna triphopachtige beat en pakkende refrein. De andere liedjes zijn lekker stomende muzikale mokken met chocolademelk, maar op dezelfde manier dat je daar ook geen drie liter van weg kan drinken, begint het enigszins eenzijdige geluid van deze plaat na een tijdje ook te vervelen. Wat daarbij niet helpt is de meestal vrij simpele songwriting, de zwakke, wat zijige stem van Bartlett, en het feit dat de liedjes emotioneel vaak redelijk aan de oppervlakte blijven. Grote uitzondering op dit verhaal is afsluiter Dancing, die alle eerder genoemde ingrediënten samenbrengt in een prachtig, troostend liedje waar ik wel degelijk geen genoeg van krijgen. In dit nummer rijgt Doveman een herhalende zanglijn aan elkaar met klaaglijke strijkers, zalvende keyboardtonen en plotselinge akkoordwisselingen die allemaal evenveel kippenvel oproepen. Het laat het geluid horen waar Doveman al de hele plaat voor lijkt te gaan, maar pas hier versta ik 'm echt helemaal. Dat neemt niet weg dat de rest van dit album ook een best aangenaam tripje door de dennebomen is dat zeker 's winters nog wel eens voorbij zal komen. Bedankt dus alsnog, Madelon!!

De tipperbeoordeling:

4,55* - 09,1 / 02 / 04 - Koenr
4,10* - 01,0 / 01 / 05 - aerobag
3,80* - 3,80 / 01 / 05 - ArthurDZ
3,70* - 00,0 / 01 / 05 - niels94
3,60* - 00,0 / 01 / 05 - hoi123
3,20* - 03,2 / 01 / 05 - madmadder
2,90* - 2,90 / 01 / 05 - Barney Rubble

De gebruikerbeoordeling:

4,20* - 08,4 / 02 / 04 - Barney Rubble
3,86* - 11,6 / 03 / 03 - hoi123
3,80* - 3,80 / 01 / 05 - madmadder
3,30* - 6,60 / 02 / 04 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - niels94

Deadline: 1 maart 2022

Hoe staat het met de rest van de getipten? Komen Koenr, aerobag en niels94 nog van de nul becijferde platen af voor de deadline? Wie zal het zeggen?

avatar van niels94
De deadline zal hem niet worden, de komende tijd hoop ik wel de meeste besprekingen te plaatsen. Geen tijd/zin voor uitgebreide epistels, alleen. Hoeft ook niet altijd.

Current 93 - All the Pretty Little Horses (1996), getipt door ArthurDZ
Veel naar geluisterd de laatste weken, deze maakt indruk. Stemmige, duistere folkinstrumentatie waarover vocalist David Tibet met zijn snerpende, soms tamelijk gestoord klinkende stem spreekt, zingt en fluistert. Af en toe declameert hij zijn teksten als een soort godsdienstwaanzinnige op een middeleeuws marktplein, dan weer klinkt hij zachter en melancholischer.

Kinderliedje All the Pretty Little Horsies wordt dankzij Tibets gefluister ronduit verontrustend. De nummers die richting de 10 minuten gaan en die welbeschouwd tamelijk tot zeer eentonig zijn, houden van begin tot einde de aandacht vast dankzij enkele sterke melodieën en Tibets indringende performance. Als niemand minder dan Nick Cave aan het einde nog twee overtuigende bijdragen levert, is het album helemaal af.

4,2*

Tom Zé - Estudando O Samba (1976), getipt door hoi123
aerobag schreef:
De Braziliaanse Zé was in de vroege jaren ’60 een dragend figuur in de Tropicália beweging, een artistieke stroming die zich kenmerkte door innovatieve en uitheemse composities gefuseerd met traditionele Braziliaanse genres.

Aerobag zegt het.

Tom Zé levert hier een stel sterk geschreven, op samba gestoelde liedjes af en voorziet ze van de nodige eigenzinnigheid. Een voorbeeld van dat laatste: de bevreemdende en bezwerende instrumental Toc, volgestopt met aparte geluidjes en samples van onder meer geschreeuw, die neem ik aan zijn ingevoegd met de nodige tapeknipperij. Dat wordt dan gevolgd door het buitengewoon pakkende Tô.

Zo zet Zé een tamelijk uniek eigen universum neer, Braziliaanse muziek met een heel eigen twist, waarbij zijn goed ontwikkelde gevoel voor fijne (zang)melodieën overduidelijk is. De boel klinkt vaak vrij zonnig, al zijn er ook een boel wat somberdere momenten, zoals het mooie Mãe (Mãe Solteira). Aanrader voor wie van Braziliaanse muziek en aanverwanten houdt.

3,7*

De tipperbeoordeling:

4,55* - 09,1 / 02 / 04 - Koenr
4,10* - 01,0 / 01 / 05 - aerobag
4,00* - 8,00 / 02 / 04 - ArthurDZ
3,70* - 03,7 / 01 / 05 - niels94
3,65* - 07,3 / 02 / 02 - hoi123
3,20* - 03,2 / 01 / 05 - madmadder
2,90* - 2,90 / 01 / 05 - Barney Rubble

De gebruikerbeoordeling:

4,20* - 08,4 / 02 / 04 - Barney Rubble
3,95* - 07,9 / 02 / 04 - niels94
3,86* - 11,6 / 03 / 03 - hoi123
3,80* - 3,80 / 01 / 05 - madmadder
3,30* - 6,60 / 02 / 04 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - aerobag

Deadline: 1 maart 2022

avatar van ArthurDZ
Ik probeer ook al twee maanden tevergeefs de tijd te vinden voor lange epistels in dit topic. De deadline halen gaat mij zeker ook niet lukken, maar ga wel nog iedere plaat bestemmen en bespreken. Alleen misschien ook iets korter dan initieel gepland.

Leuk dat mijn tip je kon smaken Niels!

avatar van Johnny Marr
Hahahaha, dit is echt zo classic dit topic weer

avatar van ArthurDZ
Het hoort er wel een beetje bij hé onderhand

avatar van aerobag
Les Négresses Vertes - Mlah (1989), tippie van ArthurDZ

Opvallend gezelschap, wat de artisanale arthurDZ mij hier tipt. Een franse groep met een bandnaam die de wenkbrauw doen fronzen, maar volgens het internet een geuzennaam betreft, aangezien de bandleden de naam adopteerden na vergeleken te zijn geweest met de ‘kitscherige’ schilderijen van Vladimir Tretchikoff. Achteraf om meerdere redenen een geschikte bandnaam, ook met het oog op de vele ‘wereldmuziek’ invloeden die de band zich aan lijkt te meten en tevens weet te combineren met een frisse, energitische sound.
Nog een frappante detail, rechtstreeks van de wikipedia-pagina: Het is een band ontstaan uit een vriendengroep, waarvan menigeen eerder nog nooit een instrument had aangeraakt. Op dezelfde pagina ook een tragisch detail: zanger/frontman Helno Rota de Lourcqua overleed 4 jaar na dit debuut album aan een heroïne overdosis.
Ik draag dit soort fusie-stijlen altijd een warm hart toe. Het is kleurrijk, fantasievol en opzwepend. Vanaf de eerste tonen van Mlah wordt al duidelijk dat je je het komende uur in goed gezelschap zal begeven. Het is goed gemutste muziek, maar de punky-attitude waar soms aanspraak op gemaakt maakt wordt, zorgt ervoor dat het niet te jolig wordt. Album verliest voor mij wel klein beetje momentum richting het einde, waar de bodem van de put der creativiteit toch wat in zicht lijkt te komen. Over de breedte gezien absoluut wel een zeer vermakelijk album. Bedankt voor de Tip Arthur!

3.7*
Highlights: Zobi La Mouche, L'homme des marais, Voilà l'été

De tipperbeoordeling:

4,55* - 09,1 / 02 / 04 - Koenr
4,10* - 01,0 / 01 / 05 - aerobag
3,90* - 11,70 / 03 / 03 - ArthurDZ
3,70* - 03,7 / 01 / 05 - niels94
3,65* - 07,3 / 02 / 02 - hoi123
3,20* - 03,2 / 01 / 05 - madmadder
2,90* - 2,90 / 01 / 05 - Barney Rubble

De gebruikerbeoordeling:

4,20* - 08,4 / 02 / 04 - Barney Rubble
3,95* - 07,9 / 02 / 04 - niels94
3,86* - 11,6 / 03 / 03 - hoi123
3,80* - 3,80 / 01 / 05 - madmadder
3,30* - 6,60 / 02 / 04 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
3,70* - 03,7 / 01 / 05 - aerobag

Deadline: 1 maart 2022 ( )

avatar van madmadder
Linda Perhacs – Parallelograms, getipt door hoi123

De afgelopen jaren zijn mijn voorliefdes binnen de muziek heel erg veranderd. Nu ik langzaamaan een oud wijf aan het worden ben, neig ik steeds meer naar instrumentale muziek, en dan vooral het soort waarbinnen zo min mogelijk gebeurt. Drone, ambient, neoklassiek, dat soort werk. Als het gaat om nieuwe releases checken, kan ik het zelden nog opbrengen om naar de nieuwste hip-hop- en rockreleases te luisteren. Ik heb mijn muziek tegenwoordig liever wat vormlozer, en dan het allerliefst die vormloze, liedjesloze muziek die een bepaalde sfeer weet te vangen, en dan het liefst die van de rustigere of levensbevestigende soort.

Ik heb echt een haat-liefdeverhouding met folk. Af en toe kom ik iets tegen dat ik prachtig vind, maar er zijn ook heel veel acts binnen het genre die ik op elkaar vind lijken, en dan wordt het toch al vrij snel saai. Wat dat betreft was het een gewaagde keuze van hoi123 om voor dit album te kiezen. Ik was er echter wel blij mee. Deze stond na een luistersessie op Beatsense op mijn te luisteren lijstje, daar werd het titelnummer gedraaid en dat vond ik erg mooi, maar het was er nog niet van gekomen om hem op te zetten, vooral ook omdat ik toch een beetje bang was dat het weer allemaal zo standaard zou zijn.

Ok, waarom nu dat hele gelul over vormloze muziek? Welnu, ondanks dat Parallelograms elf wel te onderscheiden liedjes bevat, kan ik er met de beste wil van de wereld geen liedjesalbum van maken. En even voor de duidelijkheid: dat is in mijn wereld dus een heel goed ding. Dit is nu zo'n folkalbum waarbij ieder liedje in dienst staat van een groter geheel, van een bepaalde uitstraling en sfeer die de gehele albumduur vastgehouden wordt. Heerlijk om bij te lezen, bij te koken of gewoon bij weg te dromen. Ik luister dit album eigenlijk zoals ik een gemiddeld ambient-album hoor; altijd van begin tot einde, totaal niet gefocust op de losse nummers, maar in plaats daarvan gewoon vooral de rustgevende kwaliteiten van deze plaat over me heen laten komen.

Parallelograms blijkt echt een voltreffer te zijn. Sorry dat ik zo achter loop met dit hele project, maar ik moest vooral heel veel naar dit album luisteren. Ja, ik ben fan. Met heel veel folk kan ik niks, maar door dit album voel ik het toch weer kriebelen om alsnog eens dieper in het genre te duiken. Want zo relaxed als dit album, daar kan zelfs heel veel ambient niet aan tippen, en zoals deze wil ik ze wel iedere dag horen en ontdekken. 4,3 voor dit album, in sterren afgerond naar 4,5*.

De tipperbeoordeling:

4,55* - 09,1 / 02 / 04 - Koenr
4,10* - 01,0 / 01 / 05 - aerobag
3,90* - 11,70 / 03 / 03 - ArthurDZ
3,70* - 03,7 / 01 / 05 - niels94
3,85* - 11,6 / 03 / 03 - hoi123
3,20* - 03,2 / 01 / 05 - madmadder
2,90* - 2,90 / 01 / 05 - Barney Rubble

De gebruikerbeoordeling:

4,20* - 08,4 / 02 / 04 - Barney Rubble
3,95* - 07,9 / 02 / 04 - niels94
3,86* - 11,6 / 03 / 03 - hoi123
4,05* - 08,1 / 02 / 04 - madmadder
3,30* - 6,60 / 02 / 04 - ArthurDZ
0,00* - 00,0 / 00 / 06 - Koenr
3,70* - 03,7 / 01 / 05 - aerobag

Deadline: 1 maart 2022

avatar van ArthurDZ
Lullaby For The Working Class - Blanket Warm, getipt door madmadder

Een indiefolkalbum met toefjes viool en andere klassieke instrumenten, niet-traditionele songstructuren en originele zanglijnen verzorgd door een gekwelde droeftoeter met een weinig klassieke maar effectieve stem? Yes please! Madmadder had het goed toen ze dacht dat dit wel eens heel erg in mijn straatje zou kunnen passen, met mijn Mountain Goats ook altijd.

Van die prachtband hoor ik zeker sporen terug, maar ik moet ook aan Bright Eyes denken (er is wel een connectie tussen LFTWC en Bright Eyes, begreep ik) en ook Sparklehorse is niet ver weg. Allemaal acts waar ik een boontje voor heb en deze Lullaby For The Working Class mag vanaf nu in dat rijtje plaatsnemen. Want meer nog dan echo’s van door mij reeds gewaardeerde artiesten hoor ik hier mooie liedjes die mijn aandacht steeds opnieuw weten te vatten, en zelfs een soort van emotie bij mij weten op te roepen. Toch het hoogste goed.

Mijn voorlopige eindoordeel: 4,5* sterren bij de albumpagina, en 4,4 alhier!

Zou iemand zich willen ontfermen over mijn tipper- en gebruikersscores? De oude vermoedens dat ik een vorm van dyscalculie heb, steken weer de kop op terwijl ik naar die tabellen en cijfertjes zit te staren alsof het Chinees is aerobag heb je een gepaste meme klaar?

Deadline: Sint-Juttemis

avatar van aerobag
ArthurDZ schreef:

Zou iemand zich willen ontfermen over mijn tipper- en gebruikersscores? De oude vermoedens dat ik een vorm van dyscalculie heb, steken weer de kop op terwijl ik naar die tabellen en cijfertjes zit te staren alsof het Chinees is aerobag heb je een gepaste meme klaar?


Arthur als hij een simpele optelsom dient uit te voeren:
https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/493/282/13a.png

avatar van ArthurDZ
aerobag schreef:
(quote)


Arthur als hij een simpele optelsom dient uit te voeren:
(afbeelding)


Ik heb bijles nodig van Teunnis, dat is het gewoon.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:47 uur

geplaatst: vandaag om 12:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.