MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Super Tip-Topper

zoeken in:
Fire! with Oren Ambarchi - In the Mouth - a Hand (2012)

Freejazz is muziek waarbij je jezelf moet laten gaan. De klanken slepen je mee, althans als de muziek enigszins goed in elkaar steekt. In the Mouth - a Hand blijkt zelfs een van de betere freejazzalbums die ik heb beluisterd.

Deze plaat kent een bezwerend begin dat de luisteraar langzaam de chaos intrekt. Gitarist Oran Ambarachi heeft een fijne, gruizige stijl die doet denken aan Thurston Moore, wat de muziek in ieder geval een stuk behapbaarder maakt. Het vormt een rode draad, waaraan de manische saxofoongekte van Mats Gustafsson zich kan vastklampen. Toegankelijk is het echter allerminst, getuige onder meer het ronduit verschroeiende einde van And The Stories Will Flood Your Satisfaction (With Terror). Het is lastig dit soort muziek van een beschrijving te voorzien die meer omhelst dan het aanhalen van andere artiesten. Zo zou ik het lage gebrom van I Am Sucking For A Bruise kunnen vergelijken met Earth. Muziek met het tempo van lava. Langzaam voortbewegend doch met veel energie. Een welhaast Coltrane’achtige spirituele chaos hoor ik er ook wel in. Beetje Don Cherry, wellicht?. Ik moet eigenlijk gewoon nog meer van dit soort muziek beluisteren.

Ach ja, als woorden staken en de oren gillen- ik laat maar even in het midden of het van genot is- dan moet het wel gaan om een degelijk plaatje. Ik bedank Masimo voor de tip.

4.1*/5

De tipperbeoordeling:

4,13* - 24,8 / 06 / 01 - niels94
3,76* - 22,6 / 06 / 01 - GrafGantz
3,70* - 22,2 / 06 / 01 - hoi123
3,38* - 20,3 / 06 / 01 - Cervantes
3,34* - 23,4 / 07/ 00- Masimo
3,08* - 18,5 / 06 / 01 - jordidj1
2,95* - 17,7 / 06 / 01 - bennerd
2,72* - 16,3 / 06 / 01 - Barney Rubble

De gebruikerbeoordeling:

4,06* - 24,4 / 06/ 01- Barney Rubble
4,00* - 04,0 / 01 / 06 - Masimo
3,44* - 24,1 / 07 / 00 - GrafGantz
3,39* - 23,7 / 07 / 00 - niels94
3,19* - 22,3 / 07 / 00 - hoi123
3,10* - 21,7 / 07 / 00 - jordidj1
3,10* - 21,7 / 07 / 00 - bennerd
2,97* - 20,8 / 07 / 00 - Cervantes

Ik verveelde me dus ik ging even het schema afmaken. Barney Rubble, kan jij hem nog afmaken? Anders alsnog een erg geslaagde editie, een redelijk hoog gemiddelde en veel geluisterde tips.

De tipperbeoordeling:

4,11* - 28,8 / 07 / 00 - niels94
3,76* - 22,6 / 06 / 01 - GrafGantz
3,53* - 24,7 / 07 / 00 - hoi123
3,40* - 23,8 / 07 / 00 - Cervantes
3,34* - 23,4 / 07 / 00- Masimo
3,07* - 21,5 / 07 / 00 - jordidj1
3,06* - 21,4 / 07 / 00 - bennerd
2,97* - 20,8 / 07 / 00 - Barney Rubble

De gebruikerbeoordeling:

4,06* - 24,4 / 06 / 01 - Barney Rubble
3,61* - 25,3 / 07 / 00 - Masimo
3,10* - 24,7 / 07 / 00 - jordidj1

Zal vanavond/uiterlijk morgenvroeg de laatste afronden. 't heeft lang genoeg geduurd.

Dat is je geraden verdorie!

O is dit topic nog een ding?

Inderdaad, nog één ding.

Jane Weaver - Modern Kosmology (2017)

Naar mate je meer muziek beluistert, worden de extremen in het beoordelingspectrum overrompeld door het kleurloze midden: ik hoor in ieder geval veel muziek die fijn wegluistert, competent gemaakt is, maar die net niet de persoonlijkheid en zeggingskracht heeft om een indruk achter te laten. Mevrouw Weaver ontstijgt dit voornoemde, kleurloze midden nipt.

De stijl van de muziek bevalt me in ieder geval. Smachtende doch ietwat terughoudende zang wordt ondersteund door een toetsenrijke begeleiding. De melodieën hebben iets weg van psychedelische folk, maar er is ook wat Velvet Underground in het muzikale beslag gegooid. Ondanks de schijnbaar uiteenlopende invloeden voelt de muziek niet aan als een emulsie, maar als een goede vermenging.

Deze stijl levert enkele sterke nummers op. Zo doet The Architect me aan Suzanne Sündford denken door de bliepende synthesizers op hardlooptempo. Een aanstekelijke melodie en gave details zorgen ervoor dat dit nummer aangenaam wegluistert. Valley heeft iets pastoraals, waarbij een raggende gitaar prettig door de strijkertonen heen snijdt. Loops in The Secret Society kent een lekker hakkende melodie die doet denken aan jaren 60 muziek. Het meanderende einde vind ik erg mooi; wellicht het hoogtepunt van het album. Het zonnige Slow-Motion combineert jaren 80- synthesizers, met een wiegende melodie en dromerige, sympathieke zang. Stuk voor stuk nummers die ik met plezier kan opzetten.

'Modern Kosmology' bevat kortom laidback muziek die in ieder geval gedetailleerd is uitgewerkt en die een gelukzalige, zweverige sfeer kent. Op zich wel tof, maar wellicht iets te mellow voor mijn smaak. Niettemin weet mevrouw Weaver geen echte indruk achter te laten; ik hoor dat het goed is- laat de muziek even een tijdje liggen- en ben het dan nagenoeg weer vergeten. Het is met name de intrigerende stijl die de punten scoort, de composities doen niets bijzonders. Aangenaam doch niet echt verheffend is dan ook het oordeel.

Ondanks dat GrafGantz lang op mijn mening heeft moeten wachten, ben ik toch wel blij met de tip. Het is namelijk verre van onmogelijk dat op een achteloos moment het aangrijpmoment zich alsnog aandoet. Voor nu een magere voldoende.

3.1*/5

De tipperbeoordeling:

4,11* - 28,8 / 07 / 00 - niels94
3,67* - 25,7 / 07 / 00 - GrafGantz
3,53* - 24,7 / 07 / 00 - hoi123
3,40* - 23,8 / 07 / 00 - Cervantes
3,34* - 23,4 / 07 / 00- Masimo
3,07* - 21,5 / 07 / 00 - jordidj1
3,06* - 21,4 / 07 / 00 - bennerd
2,97* - 20,8 / 07 / 00 - Barney Rubble

De gebruikerbeoordeling:

3,92* - 27,5 / 07/ 00 - Barney Rubble
3,61* - 25,3 / 07 / 00 - Masimo
3,10* - 24,7 / 07 / 00 - jordidj1

Gelukt!

Bij een volgende editie ga ik eens proberen alles in te leveren vóór de einddatum. .

En nu?

Nou ik vind dit een heel mooi initiatief waar ik ook graag een keer aan mee zou willen doen. Altijd mooi om iets nieuws te ontdekken uit de hoge koker van andere liefhebbers en een review schrijven forceert mij altijd om even goed de diepte in te gaan met een album.

Wellicht dat niels94, GrafGantz, hoi123, Cervantes, Masimo, jordidj1, bennerd, Barney Rubble zin hebben in nog een ronde (als ze denken dat ze de deadlines nu wel trekken)

Zelfde opzet dan, circa 8 users, oftewel 7 tips per user met een deadlines van 3-4 maanden.

Misschien dat Ataloona, Edgar18, Koenr zich hier ook aan durven wagen? Zou een hoop interessante tips opleveren vermoed ik zo

Doe graag weer mee

Ik doe altijd mee

Ik doe mee!

Ik zou dit zeker leuk vinden, maar ik ben bang dat het me tijdtechnisch niet gaat lukken. Dan ga ik geforceerd zitten luisteren/ schrijven en dat is denk ik niet de bedoeling van het topic.

Ik misschien

Ik twijfel ook nog.

Ik twijfel niet.

Masimo schreef:
Ik twijfel niet.

Dat wordt een nee?

Ik heb nooit problemen met de deadlines, maar word altijd erg pissig van mensen die daar wel moeite mee hebben. Ik laat deze gifbeker dus weer enige tijd aan me voorbij gaan.

Tot dusver:

- Aerobag
- Barney Rubble
- Cervantes
- Hoi123
- Jordidj1 (?)
- Masimo (??)

Wie o wie durft nog meer

Al deel ik de frustraties van GrafGantz met betrekking tot dit spel, wil ik me er wel weer eens aan wagen.

- Aerobag
- Barney Rubble
- Cervantes
- Hoi123
- Jordidj1 (?)
- Masimo (??)
- Ward

GrafGantz schreef:
Ik heb nooit problemen met de deadlines, maar word altijd erg pissig van mensen die daar wel moeite mee hebben. Ik laat deze gifbeker dus weer enige tijd aan me voorbij gaan.
Ik heb nu opeens het idee dat jouw mannetje de roltrap naar beneden neemt.

Ik had inderdaad mijn tijd anders moeten indelen. Het is dan ook mijn intentie om bij een volgende editie binnen de tijd te blijven. Ik ben namelijk wel degelijk erg blij met de tips, met name een artiest als Moonsorrow vind ik een gave ontdekking, waar ik zeker nog wel wat albums van in huis ga halen.

chevy93 schreef:
(quote)
Ik heb nu opeens het idee dat jouw mannetje de roltrap naar beneden neemt.

Met een halfleeg glas.

Nou, als het moet.
Misschien lukt het dan ook om mn andere topic weer tot leven te brengen.

Volgens mij heb ik ooit twee edities meegedaan - de laatste alweer járen geleden - maar het topic is altijd in mijn updates blijven staan. Ik wil wel weer eens meedoen!

- Aerobag
- Barney Rubble
- Cervantes
- Hoi123
- Jordidj1 (?)
- Masimo (??)
- Ward
- stoepkrijt

Net even zitten terugbladeren in dit topic om te zien wat ik ook alweer allemaal ontdekt heb. Een paar fantastische albums (o.a. van Adult Jazz en Gazpacho) én een van mijn tien favoriete nummers aller tijden: Black Wine van Washington.

Doe nog maar zo'n editie!

1. Aerobag
2. Barney Rubble (Gaat zich aan de deadline houden)
3. Cervantes
4. hoi123
5. jordidj1 (als het met moet)
6. Ward
7. stoepkrijt
8. ......

Nog een kandidaat? dan kunnen we van start

Cervantes
Aantal stemmen: 0
Hou je wel van muziek?
Wordt wel lastig tippen zo.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:21 uur

geplaatst: vandaag om 06:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.