MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Het Niels Tip-Topic

zoeken in:
@Niels94: Zou je je recensies niet van een sterretje voorzien? Ook handiger voor ons.

Bij het album zelf bedoel je? Sowieso wel een goed idee, dat doe ik in elk geval.

Ja, dat bedoel ik.

Ik sluit ook maar even aan:

- dazzler: XTC - Black Sea (1980): beschrijving - bespreking
- chevy93: Ólafur Arnalds - ...and They Have Escaped the Weight of Darkness (2010): beschrijving - bespreking
- Ataloona:
- R&P:
- Fathead:
- Snoeperd:
- sxesven:
- AOVV:
- MAS:
- lambf:
- Mb.:
- ArthurDZ:
- bennerd:
- Tangmaster:
- Masimo:
- korenbloem:
- Don Cappuccino:
- Glenn (kobe bryant fan):
- GrafGantz:
- hoi123:
- Cygnus
- Ceasar

dazzler schreef:
Dear God stond natuurlijk oorspronkelijk niet op Skylarking, maar was een b-kant.
Maar het klopt wel dat de song in Amerika en Canada zo populair was onder studenten,
dat de Amerikaanse release van het album dat nummer later aan de tracklijst toevoegde.

Dear God was gewoon de a-kant. Zie:

XTC - Dear God (1987)

lambf
Sorry Niels, maar ik doe niet meer mee, haal me maar van de lijst af!

Ja, en wanneer ga je Vampire Rodents - Lullaby Land eens bespreken Niels? It has been a week already

Dit keer was ik het niet

Ceasar schreef:
Dear God was gewoon de a-kant. Zie:

XTC - Dear God (1987)

Dear God was oorspronkelijk een b-kant.

Single 1986 (tijdens de release van Skylarking).
XTC - Grass (Vinyl) at Discogs

En door het succes in Amerika werd het een a-kant.

Single 1987 (na de release van Skylarking).
XTC - Dear God (Vinyl) at Discogs

dazzler schreef:
Het akkoestische Mermaid Smiled moest sneuvelen
op de US vinyl release van dit album ten voordele van Dear God.
Omdat het het kortste nummer was, volgens Partridge.
Het is toch ook één van de minst beklijvende.

Nooit anders beweerd.

Ataloona schreef:
Ja, en wanneer ga je Vampire Rodents - Lullaby Land eens bespreken Niels? It has been a week already

Ik denk dat je zelf wel kunt begrijpen waarom het zo lang duurt

Misschien komt de bespreking vandaag, misschien morgen, misschien binnenkort, niemand die het weet... Maar binnenkort wordt het zeker. Ik plan om hem vandaag te schrijven (ga hem zo nog een laatste keer beluisteren voor mijn bespreking in dat geval).

En @ lambf: is goed. Maar waarom trek je je overal van terug, ga je soms stoppen met MuMe...? Het is nou niet bepaald zo dat dit topic tijd van je in beslag neemt als je dat niet wilt, namelijk

2MY
kHeb blijkbaar nog wel even tijd om met iets voor de dag te komen, dus ik doe ook mee!

Hou je van boybands, niels94?

- chevy93: Ólafur Arnalds - ...and They Have Escaped the Weight of Darkness (2010): beschrijving - bespreking
- Ataloona:
- R&P:
- Fathead:
- Snoeperd:
- sxesven:
- AOVV:
- MAS:
- lambf:
- Mb.:
- ArthurDZ:
- bennerd:
- Tangmaster:
- Masimo:
- korenbloem:
- Don Cappuccino:
- Glenn (kobe bryant fan):
- GrafGantz:
- hoi123:
- Cygnus
- Ceasar
- 2MY

niels94 schreef:
(quote)

Ik denk dat je zelf wel kunt begrijpen waarom het zo lang duurt

Misschien komt de bespreking vandaag, misschien morgen, misschien binnenkort, niemand die het weet... Maar binnenkort wordt het zeker. Ik plan om hem vandaag te schrijven (ga hem zo nog een laatste keer beluisteren voor mijn bespreking in dat geval).

En @ lambf: is goed. Maar waarom trek je je overal van terug, ga je soms stoppen met MuMe...? Het is nou niet bepaald zo dat dit topic tijd van je in beslag neemt als je dat niet wilt, namelijk

Oké Nielsie, is goed

Tijd voor de bespreking:

Vampire Rodents - Lullaby Land (1993), getipt door Ataloona:
Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: dit album is geweldig. En niet ‘dit is verschrikkelijk goed’-geweldig, nee, dit is ‘dit zou ooit best wel eens in mijn top 10 terecht kunnen komen’-geweldig! Maar waarom is het zo geweldig, dat is natuurlijk wat ik hier uit moet gaan leggen… En verdomme, Dave, je hebt wel een album uitgekozen dat lastig te beschrijven is! Eigenlijk zou ik dus gewoon willen zeggen: ga het album zelf maar beluisteren en kom er zelf achter (dat kan ik je sowieso van harte aanraden). Dat zou echter een beetje flauw zijn en dus ga ik toch maar een poging wagen:

Op dit album zijn twee type stukken muziek te vinden: nummers en geluidscollages (al zijn de ‘nummers’ ook behoorlijk ‘collagerig’, om het zo maar even te noemen). Toen ik dit album een aantal keer beluisterd had en het er met Ataloona over had op Soulseek, wees hij me terecht toen ik het over ‘nummers’ had. Volgens hem staan er geen echte ‘nummers’ op dit album (hij gaf meteen toe dat hij aan het mierenneuken was ). Desondanks begrijp ik wel wat hij bedoelt, al ben ik het dus gedeeltelijk met hem eens. Er zijn wel degelijk echte ‘nummers’ op dit album te vinden, neem Tribolite bijvoorbeeld. Als je dan Bosch Erotique ernaast legt, begrijp ik dat je niet van een ‘nummer’ zou willen spreken, maar meer van een geluidscollage. Ik moet we wel bijzeggen dat veel van de, ehh… ‘composities’ onder de geluidscollages zou scharen. Dus wat dat betreft heeft hij voor het grootste deel volkomen gelijk. Daarnaast is het punt duidelijk. Het album voelt zo aan doordat er zoveel gesampled wordt uit allerlei genres, van industrial tot jazz en van rock tot klassiek, en zelfs uit films. Je hoort dan ook allerlei instrumenten en geluiden voorbij komen.

Samplen is dan ook het belangrijkste ingrediënt van deze bizarre plaat. Het zorgt voor enorm veel details en is een belangrijke oorzaak voor de gestoordheid die dit album uitstraalt. Daarnaast zijn er echter nog wel andere instrumenten, waarvan de cello en viool denk ik de belangrijkste zijn. Vaak weten zij met enkele simpele maar doeltreffende melodieën een duistere toon neer te zetten die op deze plaat vaak aanwezig is, ook dankzij de samples. Verder is er de gitaar die dan weer een groovend riffje neerzet en dan weer flink wat herrie maakt. Dan zijn er nog de vocalen, die een zeer belangrijk onderdeel vormen van hoe dit album klinkt. Deze vocalen zijn erg afwisselend, van geschreeuw, tot gefluister, tot enigszins normale zang en alles ertussenin. De zanger is echt geweldig, hij draagt perfect bij aan de sfeer. Hij klinkt alsof hij de woorden in een giftige waterval over je uit wil spuwen. Want wat het met de zanger op dit album altijd is: hij klinkt altijd gemeen, nooit aardig.

En dat is eigenlijk hoe je de eigenlijk ongrijpbare sfeer van dit album het beste kunt beschrijven: gemeen. En dan niet ‘ik ben een grote zwarte draak, ik maak je bang en spuug vuur’-gemeen, maar ‘wij zijn twintig gniffelende kobolden die uit gaten springen, je vastbinden en je met een kaars doodmartelen’-gemeen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Lullaby Land is een heel vervelende plek, zo klinkt het tenminste wel.

Het is een album waarop echt verschrikkelijk veel gebeurd. Zo veel dat je het nooit in één review kunt vatten. Om die reden is het ook een plaat waar je volgens mij na honderd luisterbeurten nóg nieuwe dingen in ontdekt. Dit is ook de reden dat het een album is waar je heel bewust naar moet luisteren. Als achtergrondmuziek werkt dit album totaal niet. Je zou teveel missen en de hele essentie van de plaat zou aan je voorbij gaan. Hoe dan ook, ik ben nog lang niet klaar met dit bizarre album. Ik kan iedereen die eens iets aparts wil horen hem van harte aanraden. Hartelijk dank voor de tip, Ataloona, we trappen af met een heel hoog cijfer!

Wie weet waar het schip strandt met dit album, ik vind het nu al één van de beste albums die ik ooit gehoord heb. Daar hoort een hoog cijfer bij: 4,5*

- Ataloona: Vampire Rodents - Lullaby Land (1993): beschrijving - bespreking
- Rhythm & Poetry:
- Fathead:
- Snoeperd:
- sxesven:
- AOVV:
- MAS:
- Mb.:
- ArthurDZ:
- bennerd:
- Tangmaster:
- Masimo:
- korenbloem:
- Don Cappuccino:
- kobe bryant fan:
- GrafGantz:
- hoi123:
- Cygnus:
- Ceasar
- 2MY

Overigens ga ik nu toch echt een stop zetten aan het aantal users dat meedoet. Het moet ook weer niet té veel worden. Zal dit vanaf nu elke keer vermelden onder de lijst, omdat dit bericht anders al gauw verdwijnt, natuurlijk. Tevens heb ik lambf uit de lijst gehaald en Ceaser en 2MY toegevoegd.

Dan is nu de buurt aan Ritme & Poëzie

Blij dat Vampire Rodents je goed bevalt en een erg toffe review

Voor Niels heb ik de volgende tip:

(afbeelding)

Curtis Mayfield - Curtis (1970)

Waarom? Omdat je waarschijnlijk hiphop had verwacht, maar dat zou saai en voorspelbaar zijn. Vervolgens zie ik dat je niet heel veel soulplaten kent maar er wel voor openstaat (denk aan Stevie Wonder). Vervolgens was Curtis Mayfield ver voor zijn tijd uit en maakte hij hippe muziek met toffe instrumentaties (je zult wel wat gedeeltes kennen van wat later hiphopsamples werden - Touch the Sky van Kanye West bijvoorbeeld). Tot slot is het ook nog eens een album uit mijn top 10, dus lang zoeken was het voor mij niet. Ik hoop dat je het tof gaat vinden.

Kusjes.

@ Ataloona: Bedankt

Leuke tip, Rob. Heb hem natuurlijk wel eens zien passeren maar dit is inderdaad een album dat ik nog eens moest beluisteren. 'Superfly' ken ik al en die bevalt me en ik heb er alle vertrouwen in dat deze ook op zijn minst 'bevalt'. Sowieso een mooie gelegenheid om Superfly ook maar weer eens een luisterbeurt te gunnen.

Leuk om te zien hoe de 4 albums die tot nu toe langsgekomen zijn zo ontzettend verschillend zijn, de opzet van mijn topic slaagt aardig

Curtis Mayfield - Curtis (1970)
Eén van de hoogst gewaardeerde albums van één van de bekendste soulnamen. Toen deze mij getipt werd had ik de verwachting dat ik het een prima doch niet bijzonder geweldig album zou vinden. Dit was gebaseerd op wat ik van het album ‘Superfly’ vind, namelijk wat ik vaak van soul vind: het klinkt allemaal goed, maar echt raken kan het me zelden, soms enkele nummers daargelaten. Ik ben dan ook blij verrast dat deze beter is dan Superfly: dit is één van de beste soul albums die ik ken! Dit heeft voor het grootste deel te maken met de ongelooflijk fijne, funky instrumentatie. Met name de blazers leveren heerlijk werk af en geven dit album, samen met de percussie, een relaxt en zomers sfeertje mee. Als je Move On Up hoort word je toch direct vrolijk? Ook de rest van de rijke en veelzijdige instrumentatie draagt bij aan de sterke sfeer die hier wordt geschept. Daarnaast laat Curtis Mayfield hier met zijn bevlogen zang horen waar de term ‘soul’ vandaan komt. Zijn kenmerkende hoge stem past prima tussen de vaak behoorlijk volle en gelaagde muziek. Overigens is niet alles zonneschijn op dit album, de erg goede teksten gaan vaak over serieuze onderwerpen, zoals sociale en politieke problemen.

Al met al is het een heerlijk album dat swingt aan alle kanten maar ook nog iets te melden heeft. Eén van de beste soul albums die ik ken. 4*

- Rhythm & Poetry: Curtis Mayfield - Curtis (1970): beschrijving - bespreking
- Fathead:
- Snoeperd:
- sxesven:
- AOVV:
- MAS:
- Mb.:
- ArthurDZ:
- bennerd:
- Tangmaster:
- Masimo:
- korenbloem:
- Don Cappuccino:
- kobe bryant fan:
- GrafGantz:
- hoi123:
- Cygnus:
- Ceasar
- 2MY
- Teunnis
- jassn

Het is op dit moment niet meer mogelijk achteraan te sluiten.

Tot nu toe gaat hij erg lekker met dit topic, heb zeer verschillende tips gekregen van compleet verschillende genres en ook nog eens uit verschillende decennia. Daarnaast bevalt tot nu toe alles prima tot veel meer dan dat Dan is nu de beurt aan Fathead.

niels94 schreef:
Eén van de beste soul albums die ik ken. 4*
Tja, ligt het zwaartepunt vooral op het eerste of het tweede gedeelte van de zin?

Hehe, goed punt. Ken inderdaad nog niet zoveel veel soul. Dus ja, heel erg bijzonder is het inderdaad niet. Maar daarom zet ik het er ook bij

Just sayin'. Probeer ook eens Isaac Hayes, dat lijkt me ook echt wat voor jou. Of heb ik nu stiekem een tweede tip gegeven?

Welnee, tippen mag altijd Zal er eens naar luisteren.

Ik merk dat ik met name de soul waarbij de instrumentatie een grote rol speelt het fijnst vind. Vaak wordt dat bij soul wat op de achtergrond gezet om de zanger/zangeres meer ruimte te geven. Dat kan erg mooi zijn, maar ik prefereer toch de wat vollere instrumentaties, zoals op dit album.

Just move on up!

Chevy, jij valsspeler!

niels94 schreef:
Ik merk dat ik met name de soul waarbij de instrumentatie een grote rol speelt het fijnst vind. Vaak wordt dat bij soul wat op de achtergrond gezet om de zanger/zangeres meer ruimte te geven. Dat kan erg mooi zijn, maar ik prefereer toch de wat vollere instrumentaties, zoals op dit album.

Ja, dan zit je met Curtis Mayfield wel goed.

Op Superfly is dat alweer minder, al komen daar ook prachtige melodieën voorbij, maar die staan toch iets meer op de achtergrond. Ook een sterk album trouwens, staat op 3,5*, maar wordt misschien nog weleens verhoogd.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit wat voor je is, maar ik vind het in ieder geval één van de beste platen/bands van de afgelopen jaren. Ik kies voor:

(afbeelding)

Get Well Soon - Rest Now, Weary Head You Will Get Well Soon

Get Well Soon; de Duitse band rond bas Konstantin Gropper. Het opvallende van deze plaat (een debuutalbum nota bene!) is het constante niveau dat ze weten te halen. En omdat ik vind dat iedereen deze plaat moet luisteren geef ik je deze tip.

Als referenties denk ik aan Arcade Fire, the National, alleen vele, echt vele malen beter.

Veel luisterplezier in ieder geval!

Ik doe ook mee, pm me maar even over 6 maand.

- Rhythm & Poetry: Curtis Mayfield - Curtis (1970): beschrijving - bespreking
- Fathead: Get Well Soon - Rest Now, Weary Head You Will Get Well Soon
- Snoeperd:
- sxesven:
- AOVV:
- MAS:
- Mb.:
- ArthurDZ:
- bennerd:
- Tangmaster:
- Masimo:
- korenbloem:
- Don Cappuccino:
- kobe bryant fan:
- GrafGantz:
- hoi123:
- Cygnus:
- Ceasar
- 2MY
- Teunnis
- jassn
- tsjong

Het is op dit moment niet meer mogelijk achteraan te sluiten.
ArthurDZ schreef:
Chevy, jij valsspeler!
Dan moet ik wat anders verzinnen, hè. Wat dus ook eigenlijk een bericht is naar tsjong. Maar aangezien Niels niet streng kan zijn en makkelijk over zich heen laat lopen, weet ik zeker dat je gewoon mee mag doen.

Fathead schreef:
Als referenties denk ik aan Arcade Fire, the National, alleen vele, echt vele malen beter.

Het is een prima plaat maar je kan ook overdrijven

Mooie plaat, inderdaad. Ik ga mee met wat Graf zegt.

zolang de referenties kloppen en me iemand dit kan bevestigen, ga ik ook eens die plaat checken

Gast
geplaatst: vandaag om 04:30 uur

geplaatst: vandaag om 04:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.