menu

Muziek / Muziekgames / Het Niels Tip-Topic

zoeken in:
avatar van tsjong
Ik heb Comus tegelijkertijd met Niels geluisterd. Die stond al een tijdje op mijn verlanglijst.

avatar van Ataloona
Waarom dan nog niet Vampire Rodents heren? Toch de hoogste beoordeling van Niels en VR kan best wat aandacht gebruiken (weliswaar wel met afstand het moeilijkste album van het lijstje)

avatar van niels94
Ataloona schreef:
(weliswaar wel met afstand het moeilijkste album van het lijstje)

Die eer gaat toch echt naar de tips van sxesven en tangmaster

avatar van Ataloona
Wat is er nou in godsnaam moeilijk aan harsch noise

(Lullaby Land is trouwens een industrialcollage-album met invloeden uit de klassieke muziek, (vooral componisten als Stravinsky) jazz, film-en seriemuziek en avant-garde)

bennerd
Ataloona schreef:
Wat is er nou in godsnaam moeilijk aan harsch noise

De spelling.

avatar van Ataloona
En dat heb ik ervaren.


avatar van chevy93
dazzler schreef:
Waar ik benieuwd naar ben ...

Zijn er nu users die nav dit topic albums uit Niels tiplijst zijn gaan ontdekken?

En zo ja, want vonden zij ervan?
Om eerlijk te zijn krijgt Niels doorgaans kuttips (althans de muziek, voor hem zijn het goede tips ).

Get Well Soon en The Shins zijn 2 namen die zijn blijven hangen. Vocalcity van Luomo en Exuma zijn blijven hangen. Tot zover mijn nabeschouwing van dit topic.

avatar van dazzler
Hoe ernstig moet ik de commentaar nemen van iemand die Black Sea van XTC niet vermeldt?



Wat me in dergelijke topics altijd opvalt (en daarom mijn vraag die chevy quote)
is dat de gegeven tips vaak beantwoorden aan het etiket: hoe obscuurder hoe beter.

Ik ben nu niet bepaald een groentje als het op muziek aankomt,
maar van meer dan de helft van de tips heb ik dus nog nooit gehoord.

En met nooit gehoord bedoel ik ook letterlijk nooit gehoord.
Nooit over gelezen, nooit tegengekomen in winkels of op de radio.

Vermits de lijst "nog te beluisteren klassiekers" bij mij zo lang is,
word ik door de meeste tips in het topic niet echt uitgenodigd of uitgedaagd.
Daarmee stuur ik niemand een verwijt, maar formuleer ik enkel maar hoe ik het ervaar.

Ik zou graag de uitdaging aangaan om zinvolle recensies te schrijven
bij enkele klassiekers in een soortgelijk topic, maar ik ben bang om overladen te worden
met tips uit de meest obscure hoeken en kanten van het muzikale universum ...

Desalniettemin een pluim voor Niels dat hij het lijstje keurig heeft afgewerkt.

bennerd
Ik vind het vrij normaal dat er in dergelijke topics geen Master of Puppets getipt wordt. Ik weet van Niels dat hij graag de obscuurdere hoeken induikt (no homo), vandaar dat iedereen met dergelijke tips komt.

Overigens is de muziekwereld intussen zo breed dat het onmogelijk is om alles te kennen. Geloof mij, in het hardcore-wereldje is Touché Amoré erg populair.

avatar van chevy93
dazzler schreef:
Hoe ernstig moet ik de commentaar nemen van iemand die Black Sea van XTC niet vermeldt?
Ik heb nou eenmaal geen hoge dunk op van de XTC-nummers die ik ken. Alleen Making plans for Nigel is een nummer dat ik onthoud, en alleen de naam, en alleen omdat mijn neef Nigel heet.

dazzler schreef:
Wat me in dergelijke topics altijd opvalt (en daarom mijn vraag die chevy quote)
is dat de gegeven tips vaak beantwoorden aan het etiket: hoe obscuurder hoe beter.
Ik snap je gedachte, maar is dat nou niet precies de bedoeling van een dergelijk tiptopic? Om albums getipt te krijgen die je anders nooit, maar dan ook echt nooit zelfstandig ontdekt had?

dazzler schreef:
word ik door de meeste tips in het topic niet echt uitgenodigd of uitgedaagd.
Maar komt dat door het commentaar van mensen of vooral omdat er veel in hoekjes getipt wordt, waar je nog niet dood gevonden wilt worden (zoals ik dit topic ervaar )?


avatar van niels94
Die heeft het verschrikkelijk druk met een aantal dagen die voor het grootste deel uit examenfeesten bestaan (waardoor het beluisteren van de laatste tip ook een vertraging oploopt)

Laat ik mijn visie op de zaak maar eens geven. Ben het namelijk niet helemaal met dazzler eens.

dazzler schreef:
Wat me in dergelijke topics altijd opvalt (en daarom mijn vraag die chevy quote)
is dat de gegeven tips vaak beantwoorden aan het etiket: hoe obscuurder hoe beter.

Dit geldt wel een klein beetje en dat ligt ook aan mij. Ik duik graag alle uithoeken van de muziek in en veel mensen weten dat. Het logische gevolg is dus dat er een aantal met obscure tips aankomen. Alleen zou ik dat totaal niet als iets ergs zien. Ten eerste is in die hoek namelijk net zoveel moois te vinden als tussen de klassiekers (aan één van de obsuurdere tips uit dit topic heb ik ook het hoogste cijfer gegeven). Ten tweede is de bedoeling van dit topic ook een beetje, het werd al gezegd, dingen ontdekken waar ik zelf waarschijnlijk nooit terechtgekomen was. En dus land je dan al gauw aan bij dingen die je als 'obscuur' kunt bestempelen.

Ik denk echter dat het behoorlijk meevalt met de echt obscure tips als ik het lijstje zo overkijk.

Dit:
Ik ben nu niet bepaald een groentje als het op muziek aankomt,
maar van meer dan de helft van de tips heb ik dus nog nooit gehoord.

En met nooit gehoord bedoel ik ook letterlijk nooit gehoord.
Nooit over gelezen, nooit tegengekomen in winkels of op de radio.

Vermits de lijst "nog te beluisteren klassiekers" bij mij zo lang is,
word ik door de meeste tips in het topic niet echt uitgenodigd of uitgedaagd.
Daarmee stuur ik niemand een verwijt, maar formuleer ik enkel maar hoe ik het ervaar.

wordt simpelweg veroorzaakt door een verschil in smaak en interesse tussen ons, lijkt mij. Want zoals bennerd al zegt is bijvoorbeeld Touché Amoré, met albums die net boven de tien stemmen komen, al gauw als obscuur te bestempelen. En dat terwijl het juist een vrij grote band in zijn genre blijkt te zijn. Het punt is dat het genre hier op MuMe niet erg groot is en dus komt het al gauw obscuur over. Of neem nu de tip van sxesven: van hem kon je een noise verwachten. En obscure noiseartiest is een pleonasme.

Al met al denk ik dus juist dat het wel meevalt. Er zijn wat onbekende dingen getipt omdat het genre nou eenmaal niet groot is, een aantal grotere artiesten (Curtis Mayfield, The Shins, Get Well Soon, Gang of Four, XTC), een aantal echt obscure artiesten en van alles daar tussenin. Als ik, alvast terugblikkend op dit topic (we zijn nog niet klaar, hè ), terug kijk is het juist de enorme diversiteit in bekendheid en genre die mij opvalt, niet dat iedereen maar zo obscuur mogelijk getipt heeft. En is het gek dat een soulkenner een iets onbekendere artiest die hij zo waardeert voordraagt en niet een klassieker van Stevie Wonder, waar ik toch wel een keer bij terecht kom?

avatar van niels94
Hiep hop hip, we zijn aangekomen bij de bespreking van de allerlaatste tip! Ik heb het gehaald, hoor Als het goed is volgt vandaag nog de eindbespreking, met wat gelul over de reeds getipte albums, statistiekjes en uitleg over wat de bedoeling is van dit topic in de toekomst gaat zijn (en het is heel leuk dat jullie al rijen gemaakt hadden, maar ze mogen toch echt gewoon weer de prullenbak in ).

Magazine - Real Life (1978)
Jawel mensen: dit is alweer het laatste album van de eerste ronde van het Niels Tip-Topic. Ik ben blij dat we het topic in stijl kunnen afsluiten met zo’n sterk album als Real Life.

Ik ben nog onbekend met de band Magazine, maar naar aanleiding van dit album kan ik er niet zomaar één, twee, drie een stickertje op plakken met wat voor soort muziek ze nou precies maken. Dit album gaat van punky electropop met vrolijke melodietjes naar tamelijk klassieke rock vol heerlijke riffs en alles daar tussenin. Ook de sfeer is afwisselend, ik noemde de vrolijkheid die geregeld te horen is al, maar ook een zekere dreiging is af en toe te horen (neem Burst of de afsluiter). Zelfs de zanger laat zien veelzijdig te zijn: de ene keer zingt hij op een venijnige manier, de andere keer klinkt hij als een heel normale zanger die vrolijk zijn refreintje zingt.

Het resultaat van dit alles is een negental zeer pakkende nummers die stuk voor stuk nauwelijks voor elkaar onder doen en ieder een volstrekt eigen gezicht hebben. Favorieten kiezen is dan ook lastig (hoewel ik toch wel heel erg fan ben van Shot By Both Sides) en de verveling wordt dan ook een dikke veertig minuten vakkundig uit de buurt gehouden. Er wordt strak gespeeld en elk bandlid krijgt ruimschoots de ruimte om zich te profileren doordat er altijd wel een nummer is waarin hij of zij een hoofdrol heeft.

En dus kan ik absoluut spreken van een erg fijne ontdekking vol nummers die ik absoluut nog vaker zal gaan draaien. Een mooie afsluiter voor dit topic dus, goed gedaan tsjong!

4*

- dazzler: XTC - Black Sea (1980): beschrijving - bespreking
- chevy93: Ólafur Arnalds - ...and They Have Escaped the Weight of Darkness (2010): beschrijving - bespreking
- Ataloona: Vampire Rodents - Lullaby Land (1993): beschrijving - bespreking
- Rhythm & Poetry: Curtis Mayfield - Curtis (1970): beschrijving - bespreking
- Fathead: Get Well Soon - Rest Now, Weary Head! You Will Get Well Soon (2008): beschrijving - bespreking
- Snoeperd: Comus - First Utterance (1971): beschrijving - bespreking
- sxesven: Tourette - Jardin du Sommeil Chant d'Amour sur la Nuit Grandissante (2009): beschrijving - bespreking
- AOVV: Oliver Nelson - The Blues and the Abstract Truth (1961): beschrijving - bespreking
- MAS: Showbiz & A.G. - Runaway Slave (1992): beschrijving - bespreking
- Mb.: Willie Hutch - The Mack (1973): beschrijving - bespreking
- ArthurDZ: The Shins - Oh, Inverted World (2001): beschrijving - bespreking
- bennerd: Touché Amoré - Parting the Sea Between Brightness and Me (2011): beschrijving - bespreking
- tangmaster: Das Synthetische Mischgewebe - Inventaire & Contradictions - Retrospective 1982-1988 (2004): beschrijving - bespreking
- Masimo: Exuma - Exuma (1970): beschrijving - bespreking
- korenbloem: Dave Holland Quartet - Conference of the Birds (1973): beschrijving - bespreking
- Don Cappuccino: Painkiller - Talisman (2002): beschrijving - bespreking
- kobe bryant fan: Jan Swerts - Weg (2010): beschrijving - bespreking
- GrafGantz: Luomo - Vocalcity (2000): beschrijving - bespreking
- hoi123: Tuxedomoon - Desire (1981): beschrijving - bespreking
- Cygnus: Gang of Four - Entertainment! (1979): beschrijving - bespreking
- Ceasar: Nick Nicely - Psychotropia (2004): beschrijving - bespreking
- 2MY: Sophie Zelmani - Sing and Dance (2002): beschrijving - bespreking
- Teunnis: Manuel Göttsching - E2-E4 (1984): beschrijving - bespreking
- jassn: Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen (1970): beschrijving - bespreking
- tsjong: Magazine - Real Life (1978): beschrijving - bespreking


avatar van tsjong
Mooi goed omschreven!

avatar van AOVV


Toplijstje, toplijstje, toplijstje!

avatar van GrafGantz
Album is uit 1978 en niet uit 1973.

avatar van niels94
Let op, deze eindbespreking is vrij lang. Maarrrr, er worden wel nog een aantal van jullie tips in besproken, dus dat was nodig

Wat de exacte motivatie was om dit Niels Tip-Topic op te starten weet ik niet eens meer precies, maar het spel 'de Super Tip-Topper' (waar Het Niels Tip-Topic een soort verbastering van is, vandaar het streepje) en natuurlijk het topic 'Bepaal zelf wat MJ beluistert', vormden wel de inspiratiebronnen. Nou ja, de ultieme motivatie was natuurlijk gewoon dat ik zoveel mogelijk wilde ontdekken (en wil, natuurlijk). Sinds ik op deze prachtsite terecht ben gekomen is mijn interesse in het gehele muzikale spectrum immer groter en breder geworden. Ik wil wel alles horen. Dat kan natuurlijk niet, maar je kunt wel proberen zoveel mogelijk te leren kennen. Maar waar begin je? Want in dat enorme muziekwoud van honderdduizenden artiesten en albums zie je al gauw door de bomen het bos niet meer. Gelukkig zit ik op een site vol kenners op allerlei gebieden waar ik niets van weet, en diens hulp heb ik via dit topic op een overzichtelijke manier waarin ik mezelf ook min of meer dwong (met plezier, overigens) om door te gaan in kunnen schakelen.

En dat is gelukt, want wat hier voorbij is gekomen komt werkelijk uit alle uithoeken van het muzikale spectrum. Onder andere harsh noise, hardcore, van-alles-en-nogwat-collage-industrial, vage electronic, rock/wereldmuziek van de Bahama’s en freakfolk. Maar ook zomerse soul, jaren 90 hiphop, vocal house, poprock, prachtig gezongen pop, new wave en post-punk. Sommige van de albums kwamen uit gebieden die nauwelijks bekend waren voor mij, waardoor ik ook nog veel dingen heb geleerd over mijn eigen smaak, en andere waren welkome uitbreidingen op wat ik al kende. Het aantal lage cijfers dat ik heb uitgedeeld valt dan ook ontzettend mee. Om dit te illustreren, even een stemverdeling:

2,5*: 3x
3*: 2x
3,5*: 12x
4*: 7x
4,5*: 1x

Gemiddelde: 3,52 (gemiddelde van al mijn stemmen: 3,39)
Standaardafwijking: 0,50 (standaardafwijking van al mijn stemmen: 0,70)

Jullie hebben het dus iets beter gedaan dan ikzelf door de jaren heen, zou je kunnen zeggen Opvallend is dat er geen stemmen lager dan 2,5* zijn gevallen, wat betekent dat jullie niet één echt verschrikkelijke tip hebben gegeven, en het vreemd kleine aantal 3*, terwijl ik in de verdeling van al mijn stemmen juist meer 3*’en geef dan 4*’en.

Deze stemverdeling is overigens actueel. Er is namelijk één stem die ik heb veranderd sinds ik hem hiervoor besproken heb, en dat is de stem van Exuma – Exuma (tip van Masimo) die van 3,5* naar 4* is gegaan. Dat album, een soort kruising tussen rock, folk en wereldmuziek van de Bahama’s, heeft een heerlijke sfeer en enkele geweldige kippenvelmomenten. Nog altijd vind ik de eerste helft beduidend sterker dan de tweede, maar het geheel is toch duidelijk 4* waard. Dit album van Exuma is ook één van de albums waar ik het meest van gedraaid heb sinds ik hem als tip heb besproken hier. Leuk weetje: mijn vader kwam eens binnen toen dit album opstond en vond het ook erg goede muziek. En dat zegt iets, want mijn vader doet zelden ergens enthousiast over, zeker niet over muziek!

Het album dat ik echter nog het meest beluisterd heb is Parting the Sea Between Brightness and Me van Touché Amoré, de tip van bennerd. Het betreft een erg emotioneel hardcore album die mij vaak nogal aan screamo doet denken. Het is erg slecht voor mijn gemoedstoestand, maar ik word er keer op keer vreselijk door geraakt. En dat terwijl het niet eens het album is dat de hoogste stem kreeg.

Want dat is natuurlijk de winnende tip van Ataloona: Vampire Rodents – Lullaby Land. Een album dat van begin af aan opvallend goed viel, en dat terwijl ik er met mensen over gesproken heb die veel ‘moeilijkere’ muziek luisteren dan ik en er niet zoveel mee konden. Je kunt spreken van een ‘click’ vanaf het begin dus. Of liefde op het eerste gezicht, want dat was het wel een beetje toen ik Trilobite voor het eerst te horen kreeg. Het gaat om een industrialalbum vol samples uit allerlei hoeken van de muziek, maar vooral jazz, klassiek, filmmuziek (en gewoon filmsamples) en allerhande avant-garde. Het resultaat is haast angstaanjagend duister. Zelf beschreef ik het in mijn bespreking in deze ontzettend vage bewoordingen, want echt woorden zijn er ook niet voor:

niels94 schreef:
En dat is eigenlijk hoe je de eigenlijk ongrijpbare sfeer van dit album het beste kunt beschrijven: gemeen. En dan niet ‘ik ben een grote zwarte draak, ik maak je bang en spuug vuur’-gemeen, maar ‘wij zijn twintig gniffelende kobolden die uit gaten springen, je vastbinden en je met een kaars doodmartelen’-gemeen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Lullaby Land is een heel vervelende plek, zo klinkt het tenminste wel.

Nouja, dat dus. De reden dat ik het niet zo vaak meer beluister is simpelweg omdat het album zich daar niet voor leent. Zo beluister ik Kid A en ( ), die beide in mijn top 10 staan, ook maar heel zelden. Lullaby Land is ook zo’n album: je moet het niet te vaak luisteren, maar áls je het dan luistert kun je er ook dubbel en dwars van genieten. Gefeliciteerd, Dave, voor het geven van de beste tip. Meteen een mooi moment om er een top 10 tegenaan te gooien

1. Vampire Rodents - Lullaby Land (1993) (Ataloona)
2. Touché Amoré - Parting the Sea Between Brightness and Me (2011) (bennerd)
3. Sophie Zelmani - Sing and Dance (2002) (2MY)
4. Exuma - Exuma (1970) (Masimo)
5. Magazine - Real Life (1978) (tsjong)
6. Comus - First Utterance (1971) (Snoeperd)
7. Curtis Mayfield - Curtis (1970) (Rhythm & Poetry)
8. Tuxedomoon - Desire (1981) (hoi123)
9. Gang of Four - Entertainment! (1979) (Cygnus)
10. Nick Nicely - Psychotropia (2004) (Ceasar)

Dit zijn de allerbeste tien albums van de 25 tips die in dit topic gegeven zijn en als ik het lijstje zo overkijk, kan ik toch spreken van een erg mooi rijtje. Ze hebben op zijn minst een aantal nummers die ik nog vaker gedraaid heb en enkele heb ik ook nog weleens in zijn geheel opgezet. Dat laatste heb ik overigens nog met wel meer mensen gedaan, zo was ik laatst nog benieuwd wat ik van het album van Ólafur Arnalds, getipt door chevy93 vond. Daar heb ik toen aardig van genoten, al moest ik tot de conclusie komen dat 4* nog altijd net een stap te ver was. Ook blijft het nummer Still Diggin’, van het album Runaway Slave, een tip van MAS, voor mij een heerlijk hiphopnummer die mij telkens weer blij maakt, samen met een paar andere nummers van dat sowieso erg fijne album. En zo beluister ik echt nog wel meer muziek die ik hier heb leren kennen dankzij jullie, dus maak je daarover geen zorgen.

Ik heb eerder een aantal statistiekjes voorbij laten komen en daar had ik berekend dat ik 26 mei klaar zou zijn als ik op het tempo dat ik tot dan toe had door zou gaan. Dat is het niet helemaal geworden, om het zacht uit te drukken. Dat heeft natuurlijk te maken met een drukke examentijd, maar ook omdat ik begonnen ben met het besprek van de shortlist van het topic De metalen twijfels van AOVV en het dus ietsjes langzamer ging hier. Verder zou het kunnen dat ik toch net iets minder gemotiveerd werd, hoewel ik moet zeggen dat ik tot het einde geen enkele moeite heb gehad met het luisteren en bespreken van de tips. Ik vond het leuk, zoals de bedoeling was, en heb dus erg veel mooie dingen ontdekt. Daarvoor wil ik jullie allemaal bedanken!

En nu? Nu gaat dit topic even de ijskast in, waarschijnlijk voor een flink aantal maanden. Achter de schermen wordt namelijk gewerkt aan een topic van bennerd en ik samen. Dit topic zal een heel andere opzet hebben dan deze, maar daar zullen jullie tzt wel van horen. Ik zal ook wel even een linkje in dit topic plaatsen als het klaar is en een beetje rondspammen. En als dat topic afgelopen is (wat wel een paar maanden zal duren)? Dan zal ik misschien weer een keer beginnen met deze, al heb ik in mijn hoofd dat met een andere opzet te gaan doen. Waarschijnlijk zal ik er dan thema’s tegenaan gaan gooien. Bijvoorbeeld alleen punkalbums, of alleen albums uit de jaren 80, uit Afrika, van een zangeres, uit Duitsland, etc. Dat zien we dan wel weer. De rij die jullie hebben gemaakt is alvast zinloos

Nogmaals bedankt allemaal! Hopelijk heb ik jullie ook nog een klein beetje leesplezier gegeven met mijn stukjes. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vonden (al zal het vooral voor mij een topic van waarde zijn geweest). Als mensen nog vragen hebben verder: stel ze, en als mensen nog willen discussiëren om de één of andere reden (bijvoorbeeld over het punt dat dazzler laatst maakte): doe dat gerust. We hoeven nog niet uitgepraat te zijn

avatar van kobe bryant fan
Goed gedaan Niels!

avatar van Ataloona
Bedankt voor de bloemen, bonbons en de waardebon van de Zwaluwhoeve, Niels. Had je echt niet hoeven doen

avatar van tsjong
Een top 5 plek na een weekje luisteren, dat vind ik nit verkeerd

avatar van niels94
Nog een statistiekje. Op 17 december 2011 werd de eerste tip gegeven, vandaag heb ik de laatste besproken. Dat betekent dat ik in totaal 200 dagen bezig ben geweest met 25 albums. Dat is gemiddeld exact 8 dagen per album. Tot 21 maart, toen ik 14 albums achter de rug had (toen ik al een aantal dingen heb uitgerekend) was het tempo gemiddeld één album in 6 dagen. Ik ben dus inderdaad flink langzamer geworden: vanaf 21 maart tot nu was het gemiddelde tempo ongeveer 10 dagen per album

avatar van Masimo
Well done, Nielsmans! Je hebt er een flink werkje van gemaakt! Top! En met de 4* voor Exuma kan ik eindelijk rustig slapen.

Best 'n puik werkje, benieuwd naar deel twee!

avatar van Rhythm & Poetry
Nou, dit topic kan ook weer gesloten worden.

avatar van niels94
Altijd optimistisch zit ie me net nog te vertellen.

avatar van Rhythm & Poetry
We maken ruimte voor nieuwe, leuke topics over vrolijke dingen. I'm so excited.

avatar van AOVV
Rhythm & Poetry schreef:
Nou, dit topic kan ook weer gesloten worden.


Ik dacht dat Niels een contract had getekend voor minstens nog 3 edities, dit keer met een minimum van 50 inzendingen per editie?

avatar van niels94
Met Adidas.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:15 uur

geplaatst: vandaag om 06:15 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.