MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Classic Albums (1997-2000)

zoeken in:
herman schreef:

++ Pet Shop Boys - Actually (1987)
Voor Pet Shops Boys heb ik wel een zwak, al kende ik van dit album enkel de twee hits.

Twee? Maak er maar vier van Rent en Heart waren ook singles en behaalde ook een aardige Top 40 notering. Heart kwam in Engeland zelfs tot de 1ste plek in de charts

Ah, Rent heb ik wel beluisterd, maar dat kwam me verder niet bekend voor.

@Dazzler, die zal ik dan nog wel beluisteren.

Ik kom denk ik echt in tijdsnood om nog de resterende albums/luistertips (volledig) aan te horen.
Had al van tevoren een lijstje met 6 suggesties opgesteld, maar wil de overige kandidaten (die ik nog niet heb beluisterd) ook zeker een kans geven.
Dan vanavond naar het werk maar even snel in de f.fwd modus. Had afgelopen week achteraf gezien toch te weinig tijd.

Ik heb hetzelfde. Ben vandaag vrij, maar vanmiddag niet in de gelegenheid muziek te luisteren. Dus ik zal wat sneller door de laatste albums heen moeten. Nu heb ik van veel al wel iets gehoord. Het wordt vooral lastig de keuze tot 6 te beperken.

Vandaag nog de 3 laatste albums beluisterd. Alleen Darklands niet aan toe gekomen.

Deze kon ik gelijk schrappen:
Crowded House - Crowded House (1986)
Depeche Mode - Music for the Masses (1987)
Michael Jackson - Bad (1987)
The Church - Starfish (1988)
The Smiths - Meat Is Murder (1985)
Toto - The Seventh One (1988)

Dus dit zijn ze:
1. Fleetwood Mac - Tango in the Night (1987) 2
Ik had 'm ook zelf kunnen nomineren. Tango in the Night is een prachtplaat met zowel sterke singles als sterke albumnummers.

2. John Cougar Mellencamp - Scarecrow (1985)
Een mooie no-nonsenseplaat. Grootste verrassing.

3. Midnight Oil - Beds Are Burning (1987) 2
Het album heet dus Diesel and Dust en niet Beds Are Burning.

4. R.E.M. - Lifes Rich Pageant (1986)
Sterk R.E.M.-album. Wat heet, misschien wel hun beste.

5. Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988) 2
Alles in het verlengde van Fast Car. Aangename stem en een heerlijke plaat voor als je eens iets wilt luisteren waar je goed bij weg kunt dromen.

6. Galaxie 500 - Today (1988)
Vaak genoemd bij albums van Low, Red House Painters etc. Bij deze dus ontdekt.

Net buiten de prijzen:

Marillion - Clutching at Straws (1987)
Zeker niet mijn favoriet van Marillion, maar dat zegt vooral iets over de kwaliteit van de overige Marillion-albums. Helaas dus net buiten de prijzen.

Toto - Fahrenheit (1986)
Een aardig album, een goed album zelfs. Alleen net iets te licht bevonden. Vooral omdat ze zoveel beter hebben.

Felt - Poem of the River (1987)
Ja, lekker rustgevend album. Lekker getokkel op de zondagochtend. Toch nog net iets te scherp om bij de beste 6 te eindigen. Doe mij dan maar Crowded House.

John Hiatt - Bring the Family (1987) 2
Los Lobos - By the Light of the Moon (1987)
Over deze platen heb ik al wat gezegd.

Tears for Fears - Songs from the Big Chair (1985)
Interessante plaat, maar die 3,5* bleef toch staan bij herbeluistering.

De rest is, of niet beluisterd of (veel) te licht bevonden.

Hier nog een rondje schiften:

-- Robbie Robertson - Robbie Robertson (1987)
Hier vreesde ik een beetje voor, gezien 'Somewhere Down This Crazy River', wat ik maar een saai nummer vind. Maar de nummers die hier langskwamen zijn best genietbaar. Toch is het niet genoeg om echt enthousiasst te worden van mij.

++ Suzanne Vega - Solitude Standing (1987)
Dit jaar heb ik wat losse nummers van Vega ontdekt en die bevielen me erg goed. En ook de mij onbekende nummers die ik hiervan beluisterd heb vallen in de smaak. Mooie stem, mooie liedjes. Eerder dit jaar heb ik haar debuut beluisterd en deze zal wel volgen, denk ik. Interessante artieste om beter te leren kennen.

-- Tears for Fears - Songs from the Big Chair (1985)
Dit viel me wat tegen. Head Over Heels en in mindere mate Everybody Wants To Rule The World zijn prachtige nummers, maar wat ik hier verder van ken/beluisterd heb vond ik maar matig.

-- Terence Trent D'Arby - Introducing the Hardline According to Terence Trent D'Arby (1987)
Aardige popmuziek, maar veel meer ook niet voor mij.

-- The Call - Reconciled (1986)
De hit vind ik al niet speciaal en de andere nummers geven me nou niet echt de indruk dat hier nog veel te 'halen' valt verder.

++ The Chameleons - What Does Anything Mean? Basicaly (1985)
Ja, dit is het betere werk. De passie en bezetenheid die ik mis bij The Call hoor ik hier wel terug. Nu kende ik van The Chameleons al het eea, maar dit album mag daar wel bij. Geweldige band.

++ The Chills - Brave Words (1987)
Van The Chills had ik alles tot aan dit album al eens beluisterd. Pink Frost is fenomenaal. Maar met dit album was ik dus nog niet bekend, maar daar gaat wel verandering in komen, want de luistertips van Z4 bevielen erg goed. Met name Ghosts is schitterend. Dit soort alternatieve jaren '80 is erg goed aan mij besteed.

++ The Church - Starfish (1988)
Mooie stemmige muziek. Ik vond Under The Milky Way nooit heel geweldig, maar ben het nummer over de jaren steeds meer gaan waarderen. De keuzes van Chevy klinken goed, kan me voorstellen dat dit ook wel iets voor mij zou kunnen zijn.

-- The Nits - In the Dutch Mountains (1987)
Het titelnummer heeft me nooit veel gedaan en ook de luistertips van dazzler raken me niet zo. Helaas, want ik geloof wel dat dit een unieke band met inhoud is. Misschien dat ik er later nog eens voor val.

Nog checken:
The Replacements - Pleased to Meet Me (1987)
The Smiths - Louder Than Bombs (1987)
The Triffids - Calenture (1987)
The Waterboys - Fisherman's Blues (1988)
Toto - Fahrenheit (1986)
Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988) 2
Van Morrison - No Guru, No Method, No Teacher (1986)
Yello - Stella (1985)

Ik heb overigens erg veel last van internetstoringen vandaag, dus ik zal de deadline wellicht net niet gaan halen.

Ik vrees dat ik de deadline ook niet ga halen. Ik dacht per ongeluk dat die morgenavond was, en vanavond heb ik plannen aangezien ik jarig ben

ArthurDZ schreef:
Ik vrees dat ik de deadline ook niet ga halen. Ik dacht per ongeluk dat die morgenavond was, en vanavond heb ik plannen aangezien ik jarig ben

Gefeliciteerd Arthur!

Hier plusminus 30 storingen in het afgelopen uur. Maar wanneer je dan op het punt staat de klantenservice te bellen, werkt het ineens weer...

Ik wilde vrijdagvoormiddag de finale starten, omdat ik dan tijd heb.
Vrijdagavond heb ik die tijd niet (dan moet Marvin Gaye gepresenteerd worden).
En zaterdag ben ik op platenjacht met freddze.

Dus, dan zal het pas zondag of begin volgende week worden, vrees ik.

Ik kan mijn lijstje wel binnen 10 minuten vanaf nu posten. Moet Arthur toch ook wel lukken. Zou zonde als het nu direct alweer mis ging.

++ The Replacements - Pleased to Meet Me (1987)
Ja, dit klinkt lekker. Goeie power pop met het hart op de tong. Hier wil ik meer van weten.

+/- The Smiths - Louder Than Bombs (1987)
Een van mijn 10 meest gedraaide bands volgens mij, maar hier heb ik nog nooit naar geluisterd. Sowieso ben ik niet zo'n voorstander van verzamelaars, maar deze is dan ook nog eens erg rommelig. Ik stel altijd prijs op verzamelaars die compleet of chronologisch zijn, maar deze is geen van beide. Een ratjetoe. En dan zijn de beste nummers ook nog eens van voor 1985.

++ The Triffids - Calenture (1987)
Ik meen dat ik dit album als tiener wel eens te leen heb gehad, maar toen maakte het niet veel indruk. Bury Me In Deep Love klinkt een beetje als Editors die flirten met gospel. A Trick of the Light bevalt me ook goed. De muziek klinkt prettig vertrouwd en dat is wel knap. Krijg er een goed gevoel bij zonder dat ik direct overrompeld wordt.

-- The Waterboys - Fisherman's Blues (1988)
Van hen heb ik wat oudere nummers beluisterd en die bevielen me beter eigenlijk. Maar toch heeft dit ook wel wat. Vroeger kon ik niet zoveel met die traditionele folk, maar nu vind ik dat wel wat hebben. Maar voor plusjes is het nog even te vroeg.

-- Toto - Fahrenheit (1986)
Hier bleek ik meer van te kennen dan ik dacht, maar dergelijke AOR is toch niet mijn ding. Een enkel nummertje af en toe op de radio gaat nog wel.

-- Toto - The Seventh One (1988)
Hier hetzelfde verhaal als bij Fahrenheit. Het is gewoon niet echt mijn muziek, ik vind het te glad en een beetje fout zelfs. Destijds was Toto in mijn familie erg populair, dus als kind heb ik er wel veel van mee gekregen.

++ Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988) 2
Mag ik haar de Zuidafrikaanse Suzanne Vega noemen? Al heb ik jaren gedacht dat ze een man was, afgaande op de stem. Op de een of andere manier weten haar liedjes me wel te raken, hoe vaak ik ze ook al gehoord heb.

-- Van Morrison - No Guru, No Method, No Teacher (1986)
Jammer dat Luc geen luistertips heeft gegeven en dat dit album niet op Spotify staat. Heb deze dus verder niet meer beluisterd, maar eerlijk is eerlijk, ik vind Van The Man in de 60s al niet zo best. Ooit heb ik Astral Weeks gekocht, maar hoe meer ik er naar luisterde, hoe meer de stem me ging tegenstaan.

++ Yello - Stella (1985)
In het nalopen van de tips zijn er een stuk of 5 nummers geweest die me meteen wisten te raken en daar hoort Desire ook bij. Erg fraaie ballad. Verder vind ik de excentrieke vibe ook wel interessant.

herman schreef:
Ik kan mijn lijstje wel binnen 10 minuten vanaf nu posten. Moet Arthur toch ook wel lukken. Zou zonde als het nu direct alweer mis ging.

Wel, echt mis vind ik het niet gaan, hoor, integendeel, inhoudelijk zit deze editie erg goed.
En hebben alle anderen echt al hun lijst gepost (ik heb het eerlijk gezegd nog niet gecheckt)?

herman schreef:
++ Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988) 2
Mag ik haar de Zuidafrikaanse Suzanne Vega noemen?

Ik zou haar de Amerikaanse Joan Armatrading noemen.

Joan Armatrading ken ik niet (wel van naam), dus daar kan ik niet over oordelen...

Waar het me vooral over ging, was dat Chapman Amerikaanse is ipv Zuidafrikaanse.
En de Amerikaanse Suzanne Vega klinkt een beetje gek, vandaar de referentie naar Joan.

Oordeel zelf: Joan Armatrading - All the Way from America

Dit is uiteindelijk mijn zestal:

Sonic Youth - EVOL (1986)
- een tijdlang verslaafd geweest aan dit album. toen ik deze noot gekraakt had, was het andere vroegere experimentele werk van sonic youth een eitje eigenlijk. een stuk spannender dan het werk van na Sister, vind ik nu.

The Smiths - Meat Is Murder (1985)
- lang niet zo goed als het debuut, maar toch wel een sterke plaat toch weer. van een band die in de afgelopen 15 jaar langzaam aan het uitgroeien is naar een van mijn topfavorieten.

David Sylvian - Secrets of the Beehive (1987)
- een album dat ik lang links heb laten liggen, omdat het niet zo'n positief effect had op mijn gemoed. maar ondertussen wel gewoon schitterende plaat om bij tijd en wijlen flink van te genieten.

Prefab Sprout - Steve McQueen (1985)
- het album heb ik dit jaar op lp gekocht op basis van een paar schitterende nummers, maar ik ben nog niet helemaal om. misschien komt dat wel deze week.

The Chills - Brave Words (1987)
- dit past volgens mij wel goed bij de andere jaren '80 bands die ik hoog aansla (sonic youth, the smiths, etc.). beetje gruizig, beetje jangly. ben erg benieuwd hiernaar, dit album gaat zeker op deze week.

The Chameleons - What Does Anything Mean? Basicaly (1985)
- de linkjes waren weer eens een bevestiging van wat ik al langer wist: deze band verdient meer aandacht van mij.

dazzler schreef:
Waar het me vooral over ging, was dat Chapman Amerikaanse is ipv Zuidafrikaanse.
En de Amerikaanse Suzanne Vega klinkt een beetje gek, vandaar de referentie naar Joan.

Oordeel zelf: Joan Armatrading - All the Way from America

Ah, wist niet dat ze Amerikaanse was. Joan klinkt goed, wel een iets krachtiger stem.

Ik zag dus vanmiddag dat vanavond al de deadline was, vandaar mijn opmerking van vanmiddag.
En ik kom net terug van een vooravondje businessclub van De Graafschap (was ik helemaal vergeten), aangezien mijn kids daar een voorstelling van school hadden. Onder begeleiding van een heuse fanfareband die voor deze gelegenheid net als toonaangevende orkesten wel eens doen, de begeleidingsband voor vanavond waren. Heb zelfs een fenomenale versie mogen beluisteren van Aerosmith's Dream On. Hulde aan De Harmonie.

Begrijp ik nu goed dat nog niet iedereen een lijstje heeft geplaatst?
Als dat zo is dan heb ik misschien nog even tijd om de rest te beluisteren?
Mocht dit niet zo zijn, dan zal ik mijn primaire suggestielijst hieronder neerzetten.

Edit: 5 users hebben hun lijst pas vermeld, dus ik hoop nog op enige clementie, ben nu druk de luisterlinks af te gaan en nog wat op Spotify/YouTube te beluisteren.

Dit worden de 6 genomineerde albums.

Dead Can Dance - Spleen and Ideal (1985)
Within the Realm of a Dying Sun is hun ultieme meesterwerk maar dit album waardeer ik steeds meer. Donker en spiritueel met mystieke en middeleeuws aandoende sfeer, deze band had een zeer aparte sound wars van alle trends.

R.E.M. - Fables of the Reconstruction (1985)
Minder toegankelijk dan hun volgende albums maar hier staan heel wat prachtige popsongs die niet trendgevoelig waren maar moeiteloos de tand des tijds doorstaan en Michael Stipe is hier erg goed bij stem.

Terence Trent D'Arby - Introducing the Hardline According to Terence Trent D'Arby (1987)
Een ijzersterk en compleet album dat een mengeling van soul en funk brengt, je hoort de invloeden van Sam Cooke en James Brown door. Jammer genoeg heeft Terence Trent d'Arby zowel het succes als de kwaliteit van het debuut niet meer kunnen bereiken.

The Nits - In the Dutch Mountains (1987)
Topalbum van één van de beste bands uit Nederland ooit. Hier staat inventieve, eigenzinnige, filmische en sfeervolle muziek dat niet al te moeilijk in het oor ligt. Prachtige teksten ook over jeugdherinneringen.

The Waterboys - Fisherman's Blues (1988)
Een folky album, soms klinkt het ingetogen, soms uitbundig maar steeds passioneel en gedreven waarbij de zang van Mike Scott steeds herkenbaar blijft. Een album dat - mede door de natuurlijke (live)productie - goed de tand des tijds doorstaat.

Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988)
Schitterend en tijdloos debuutalbum van Tracy Chapman met zeer aparte soulvolle stem. 11 breekbare en wondermooie songs van vrouwelijke singer-songwriter, met veel emotie gezongen.

Deze zes worden het. Hopelijk kom ik later nog met commentaartjes. Geweldig trouwens dat je The Waterboys oppikt, Luc!

INXS - Kick (1987)
Pet Shop Boys - Actually (1987)
R.E.M. - Fables of the Reconstruction (1985)
Sonic Youth - Sister (1987)

Mijn nominaties die ik niet kan kiezen:

Midnight Oil - Beds Are Burning (1987)
Fine Young Cannibals - The Raw and the Cooked (1988)
INXS - Kick (1987)
Fleetwood Mac - Tango in the Night (1987)
Toto - Fahrenheit (1986)
Aretha Franklin - Who's Zoomin' Who? (1985)

----------------------------------------------------------------------------------------------

Dit zijn uiteindelijk mijn 6 suggesties...pfff...moeilijke keuzes.

Eerst vier persoonlijke favorieten (de artiesten dan) met hun respectievelijke albums.
Pet Shop Boys - Actually (1987)
Depeche Mode - Music for the Masses (1987)

Dan een geweldige ontdekking die ik pas 2 maanden geleden integraal ben tegengekomen:
Tears For Fears - Songs from the Big Chair (1985)

En van de fraaie ontdekkingen gaat uiteindelijk deze door:
John Cougar Mellencamp - Scarecrow (1985)

De andere drie ontdekkingen in in de race waren:
Propaganda - A Secret Wish (1985)
Suzanne Vega - Solitude Standing (1987)

CLASSIC ALBUMS 1985-1988

Mijn nominaties doen niet mee voor mijn keuze.

Icehouse - Man of Colours (1987)
Masters of Reality - Masters of Reality (1988)a-ha - Scoundrel Days (1986)
Propaganda - A Secret Wish (1985)
Tears for Fears - Songs from the Big Chair (1985)
The Chameleons - What Does Anything Mean? Basicaly (1985)

Ik nomineer de volgende 6 albums:

Prefab Sprout - Steve McQueen (1985)
Lekkere muziek heeft ook wat weg van Deacon Blue die ik wel mis in de lijst.

Terence Trent D'Arby - Introducing the Hardline According to Terence Trent D'Arby (1987)
Die stem is lekker gruizig en de plaat is prima.

Prima album van deze Australische band.

The Jesus and Mary Chain - Darklands (1987)
Donker album. Deze band is vergelijkbaar met The Mission.
Dit album zal zeker vaker gedraaid worden. Herondekt.

The Triffids - Calenture (1987)
Vreemd dat ik van deze band niets heb. Mooie ontdekking derhalve.

Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988)
Prachtig debuutalbum met mijn favoriete nummer van TC: Baby Can I Hold You.
Overigens is de opvolger van dit album ook erg goed. Komt zeker aan de orde bij de volgende serie jaren.

Mijn nominaties
- Pet Shop Boys - Introspective
- Midnight Oil - Diesel and Dust
- Crowded House - Crowded House
- John Hiatt - Bring the Family
- Aretha Franklin - Who's Zoomin' Who
- Depeche Mode - Music for the Masses

Ik tel 10 suggestielijstjes, dus dat ziet er goed uit.

We waren nog behoorlijk lief voor elkaar, want 39 van de 57 nominaties mogen naar de finale.

LIJST MET AFVALLERS (nominaties zonder bonuspunten)

a-ha - Scoundrel Days (1986)
Bruce Springsteen - Tunnel of Love (1987)
Bryan Adams - Into the Fire (1987)
Chris Rea - Shamrock Diaries (1985)
Eurythmics - Be Yourself Tonight (1985)
Felt - Poem of the River (1987)
Johan Verminnen - Traag Is Mooi (1986)
Leonard Cohen - I'm Your Man (1988)
Los Lobos - By the Light of the Moon (1987)
Masters of Reality - Masters of Reality (1988)
Miles Davis - Tutu (1986)
Orchestral Manoeuvres in the Dark - Crush (1985)
Robbie Robertson - Robbie Robertson (1987)
The Call - Reconciled (1986)
The Replacements - Pleased to Meet Me (1987)
The Smiths - Louder Than Bombs (1987)
Toto - Fahrenheit (1986)
Van Morrison - No Guru, No Method, No Teacher (1986)

CLASSIC ALBUMS 1985-1988

3de RONDE finale

De finalelijst bestaat uit alle nominaties die bonuspunten verdienden
+ de grote klassiekers uit de startlijst. De platen uit de startlijst hebben
nog geen extra punten kunnen sprokkelen, maar zij gingen wel meteen door.

Bedoeling is nu om een top 12 samen te stellen
en ook elk album in een paar regels tekst te bejubelen.

Aretha Franklin' - Who's Zoomin' Who? (1985) 2
Crowded House - Crowded House (1986) 2
David Sylvian - Secrets of the Beehive (1987) 2
Dead Can Dance - Spleen and Ideal (1985) 4
Dead Can Dance - Within the Realm of a Daying Sun (1987) *
Depeche Mode - Music for the Masses (1987) 6
Dinosaur Jr. - You're Living All over Me (1987) *
Dire Straits - Brothers in Arms (1985) *
Fine Young Cannibals - The Raw and the Cooked (1988) 2
Fleetwood Mac - Tango in the Night (1987) 4
Galaxie 500 - Today (1988) 2
George Michael - Faith (1987 *
Guns 'N' Roses - Appetite for Destruction (1987) *
Icehouse - Man of Colours (1987) 2
INXS - Kick (1987) 2
John Cougar Mellencamp - Scarecrow (1985) 4
John Hiatt - Bring the Family (1987) 4
Kate Bush - Hounds of Love (1985) *
Marillion - Clutching at Straws (1987) 4
Marillion - Misplaced Childhood (1985) *
Metallica - Master of Puppets (1986) *
Michael Jackson - Bad (1987) 4
Midnight Oil - Beds Are Burning (1987) 6
New Model Army - The Ghost of Cain (1986) 2
Paul Simon - Graceland (1986) *
Paul Young - The Secret of Association (1985) 2
Pet Shop Boys - Actually (1987) 6
Pet Shop Boys - Introspective (1988) 2
Peter Gabriel - So (1986) *
Pixies - Surfer Rosa (1988) *
Prefab Sprout - Steve McQueen (1985) 4
Prince - Sign (O' the Times (1987) *
Propaganda - A Secret Wish (1985) 2
Public Enemy - It Takes a Million of Nations to Hold Us Back (1988) *
R.E.M. - Fables of the Reconstruction (1985) 4
R.E.M. - Green (1988) *
R.E.M. - Lifes Rich Pageant (1986) 4
Slayer - Reign in Blood (1986) *
Sonic Youth - Daydream Nation (1988) *
Sonic Youth - EVOL (1986) 2
Sonic Youth - Sister (1987) 2
Sting - The Dream of the Blue Turtles (1985) *
Suzanne Vega - Solitude Standing (1987) 2
Talk Talk - The Colour of Spring (1986) *
Tears for Fears - Songs from the Big Chair (1985) 4
Terence Trent D'Arby - Introducing the Hardline According to Terence Trent D'Arby (1987) 6
The Chameleons - What Does Anything Mean? Basicaly (1985) 2
The Chills - Brave Words (1987) 2
The Church - Starfish (1988) 4
The Jesus and Mary Chain - Darklands (1987) 4
The Nits - In the Dutch Mountains (1987) 2
The Pogues - If I Should Fall from Grace with God (1988) *
The Smiths - Meat Is Murder (1985) 4
The Smiths - The Queen Is Dead (1986) *
The Triffids - Calenture (1987) 4
The Waterboys - Fisherman's Blues (1988) 2
The Waterboys - This Is the Sea (1985) *
Tom Waits - Rain Dogs (1985) *
Toto - The Seventh One (1988) 4
Tracy Chapman - Tracy Chapman (1988) 6
Traveling Wilburys - Traveling Wilburys, Vol. 1 (1988) *
U2 - The Joshua Tree (1987) *
Yello - Stella (1985) 2

Je mag per album ook één nummer aandragen dat ik dan volgende week
bij de presentatie van de einduitslag als luister-link in het overzicht zal plaatsen.

Albums met * zijn klassiekers uit de startlijst.

Deadline 3de ronde is donderdagavond 10 oktober om 20.00u.

Dit is de eerste editie waarin ik meedoe, maar begrijp ik het nu goed dat de klassiekers van de startlijst met een achterstand in punten beginnen aan de finale, dazzler ?

Zo ziet het er wel naar uit maar dat lijkt mij niet helemaal eerlijk. Er zijn al platen met 6 punten.

Het lijkt me wel eerlijk omdat ze meteen naar de finale mochten.
Op basis van hun status is de kans groot dat ze meteen punten gaan pakken.

Het idee van de bonuspunten is precies bedoeld om de wat minder grote albums uit de twee
eerste rondes een duwtje in de rug te geven wanneer ze moeten aantreden tegen de kleppers.

Hou zouden jullie het anders aanpakken?

In de vorige edities was er geen startlijst meer. In het prille begin van dit spel wel.
Dan mocht je in de tweede ronde op albums uit de startlijst stemmen, en dan verschenen
er wel eens albums uit de startlijst in de finale met 8 of 10 bonuspunten. Ik wilde dit keer
de nominaties alle kansen gunnen. De grote jongens starten in de finale zonder bonus.

Ik zou het zo willen proberen. Eens kijken of dit lukt.

Trouwens, 2 punten = een 11de plaats in je top 12 en 6 punten = een 7de plaats.
Anders gezegd: 6 bonuspunten is het equivalent van ongeveer een halve plaats in 10 top 12 lijstje.

dazzler schreef:

Ik zou het zo willen proberen. Eens kijken of dit lukt.

Helder, we gaan het gewoon meemaken

Voor mij ook geen punt , hoor. Ik wilde gewoon zeker weten dat ik het verloop goed begreep

Zephyr
De uiteindelijke top-12

1. Dead Can Dance - Spleen and Ideal

(afbeelding)

Prachtig, nog prachtiger, Dead Can Dance ! Muziek van een hemelse schoonheid. Eigenlijk niet onder woorden te brengen; dit magistrale meesterwerk.

2. New Model Army - The Ghost Of Cain

5 sterren rebel-rock was het etiket dat iemand eens op NMA plakte. Dat predikaat neem ik graag over. 10 ijzersterke songs; 10 x bull's eye. Een album dat meegaat naar dat onbewoonde eiland, als je daar naar verbannen wordt, en je mag maar 25 stuks meenemen !

3. John Cougar Mellencamp - Scarecrow

Ook mijn nummer 3 is een (min of meer) all-time favoriet. Op sommige platen zit het etiket :
Onbeperkt Houdbaar, zal ik maar zeggen. Geweldig straight-from-the-heart album.

4. Suzanne Vega - Solitude Standing

En ook deze prachtplaat behoort al heel lang tot de categorie : nooit meer wegdoen !
Prachtige, breekbare, intense songs. Veroverd worden door haar stem. Suzanne neemt je mee...

5. The Chills - Brave Words

De band rond Martin Phillips tekent hier voor 14 songs met diepte; 14 songs met zeggingskracht.
Niet de makkelijkste plaat, maar wel eentje om te koesteren.

6. The Church - Starfish

Dat jengelende van C93 hoor ik er niet in; eerder zou ik het stemmig en sfeervol willen noemen.
Steve Kilbey verstaat de kunst om emotionele diepgang aan zijn songs mee te geven.

7. Yello - Stella

Aanstekelijk, heerlijk wepwerp-album om te bewaren van het duo Dieter Meijer en Boris Blank.
De Muppets van de electro-pop !

8. Metallica - Master of Puppets

Zwaar metaal laat ik meest links liggen, maar hiervoor maak ik graag een uitzondering. Naast
de snelle, agressieve metalsongs bevat dit album genoeg rustig(er) werk om er een coherent geheel van te maken. Mijlpaal in het genre !

9. The Waterboys - This Is The Sea

Prachtplaat met een enorme diepgang. Nummers met passie. Bevlogen is ook een term die me
bij dit album te binnen schiet. Hoogtepunt is het geweldige The Pan Within.

10. The Triffids - Calenture

Zware, soms wat bombastisch aandoende prachtplaat uit Australië. Maar dat mag de schoonheid er van niet drukken. Misschien wel The Triffids' beste ?

11. The Jesus and Mary Chain - Darklands

Voor mij het meest "coole" album van TJaMC. Ontdaan van de stofzuigersound die op hun eerste
album zo prominent aanwwezig is, blijkt dat de gebroeders Reid geen herrie nodig hebben om
een goede plaat te maken. Sterke, treffende en soms zelfs rustige nummers.

12. Talk Talk - The Colour of Spring

Voorjaar, stem, piano. Drie sleutelwoorden op een plaat vol met mooie, soms zelfs melancholieke
popsongs. De uischieter voor mij : April 5th.

Voetnoot-1 : de eerste 4 posities staan vast; daarna wordt het een stuk moeilijker om een exacte volgorde aan te geven.
Voetnoot-2 : gekozen voor één album per artiest, anders zou DCD - Within The Realm op de 4e plaats staan.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:44 uur

geplaatst: vandaag om 17:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.