MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Best Metal Albums Ever

zoeken in:
Terechte 4e plek voor een 90's gigant

Feest! Heel erg mooie plek.

Veel te hoog.

Cured
Later in de middag.....de Top 3 !

Mein gott, Rammstein in de top tien? Wat mensen toch nog aan aanknopingspunten uit die pompeuze, semi-mechanische pyrofielenrotzooi weten te halen, blijft voor mij voorgoed in nevelen gehuld.

Cured
3. The Number Of The Beast - Iron Maiden (1982)

(afbeelding)

Weer een genre bepalend album, nu de klassieker THOTB met Bruce Duckinson met zijn eerste IM album. Het was het eerste album wat leidend zou zijn voor de stijl van Iron Maiden in de jaren 80. Bruce's bijdrage bracht de band naar een grote hoogte en hij werd een icoon van zijn tijd. De 'dubbele' gitaarpartijen, de aggressieve tempo's, melodieën en powerzang brachten de band én dit album naar een ongekende status, een mijlpaal.

Dit was de Nr. 1 van HezzardNL en Rockfan

Cured
2. Operation : Mindcrime - Queensryche (1988)

(afbeelding)

Toch wel enigszins een verrassende notering wat mij betreft, maar dan andersom als bij Reign In Blood : niet het album op zich, maar de tweede plaats maar liefst, een knappe prestatie van dit overigens uitstekende, prog-gerelateerde Metal conceptalbum. Op voorhand wel een plaats in de top 10 verwacht, maar niet zo gauw bij de hoogste 5. aan de andere kant, gezien de grote schare progliefhebbers op de site ook weer niet heel verwonderlijk. Voor menigeen is dit ook hét Progmetal album aller tijden.

Dit was de Nr. 1 van Edwynn

Met een notering van 1,5* is dit het slechtste mij bekende metal-album... kan dus niet zeggen dat ik er blij mee ben dat ie zo hoog staat

Cured
1. Master Of Puppets - Metallica (1986)

(afbeelding)

Geen verrassing meer, maar overduidelijk de Nr. 1 hier ; het album was een beetje het allemansvriendje'' van menige stemmer, wat niets afdoet aan zijn kwaliteit en status. Dit album wordt ook wereldwijd vaak als eerste genoemd, hoewel er onder de fans ook voorkeur bestaat voor Ride The Lightning, omdat die 'origineler' is. Neemt niet weg dat Metallica hiermee weer een klassieker van formaat afleverde en wat dit topic betreft ook de beste'overall'.

Dit was de nr. 1 van trebremmit

Cured
Nee, ik heb verder gezien mijn besteedbare tijd en opzet geen statistiekjes bijgehouden, maar ik noem hier wel wat albums die net 'bubbling under' waren:

Metallica - Metallica (1991), Dopethrone - Electric Wizard (2000), Monoliths And Dimensions - Sunn O ))) (2009) , Defenders Of The Faith - Judas Priest (1984), Master Of Reality - Black Sabbath (1971) , Streetcleaner - Godflesh (1989) , Ashes Against The Grain - Agalloch (2006) , South Of Heaven - Slayer (1988) en Lateralus - Tool (2001)

Cured schreef:
Monoliths And Dimensions - Sunn O ))) (2009)

Was dat puur op basis van mijn nummer2-notering of waren er ook anderen die deze in hun lijst hadden?

Cured
Ook een enkele andere, maar te lage scores. Interessant album trouwens.

Misschien is het leuk om de populariteit van de laatste 10 jaar wat op te krikken om over die periode zo'n soort topic te houden.(alleen niet meer door mij ).

The Scientist schreef:
(quote)

Was dat puur op basis van mijn nummer2-notering of waren er ook anderen die deze in hun lijst hadden?

Ik vermoed van wel, anders had Triptykon ook de bubbling-under behaald.

Flauwe nummer 1, maar ben uiteraard wel blij met de nummer 4 notering van mijn nummer 1

Vrij voorspelbaar lijstje met gelukkig toch enkele verrassingen. Rammstein vind ik eigenlijk best een leuke verrassing.

1 album uit mijn lijstje haalde deze top 30, m.n. Deafheaven op nummer 14. Verder had ik geen enkele andere plaat uit mijn lijstje in deze top 30 verwacht, maar ik hoopte toch stiekem dat Amenra er een plaatsje in zou hebben.

Dit waren mijn genomineerden: The Ocean - Precambrian (2007), Light Bearer - Lapsus (2011), Obsidian Kingdom - Mantiis (2012), AmenRa - Mass IIII (2008), Deafheaven - Sunbather (2013), Ufomammut - Idolum (2008), Cult of Luna - Vertikal (2013), Shining - V: Halmstad (2007), Woods of Desolation - As the Stars (2014), Weakling - Dead as Dreams (2000)

Cured
AmenRA had vooral last van zichzelf (wel redelijk genoemd, maar verschillende albums)

Ik heb niet mee gedaan maar het is een mooi nummer 1

Dit was mijn lijst:

1. Neurosis - Through Silver In Blood
2. Crowbar - Time Heals Nothing
3. Converge - Jane Doe
4. Black Sabbath - Master of Reality
5. Amenra - Mass III
6. Eyehategod - Take As Needed for Pain
7. Xibalba - Hasta La Muerte
8. Conan - Monnos
9. Elysia - Masochist
10. Mastodon - Remission

Voor mij een reden om Mutter eens op te zetten. Zeer verrassende top 10 notering.

zal ik mijn lijstje ook maar posten dan:

1. Neurosis - Through Silver in Blood
2. Sunn O))) - Monoliths and Dimensions
3. Opeth - Morningrise
4. Converge - Jane Doe
5. Boris - Feedbacker
6. Mastodon - Leviathan
7. Death - Human
8. Nadja - Touched
9. The Dillinger Escape Plan - Calculating Infinity
10. Meshuggah - Nothing

Mastodon – Leviathan
Black Sabbath – Black Sabbath
Electric Wizard – Dopethrone
Sleep – Dopesmoker
Crowbar – Time Heals Nothing
Down – Nola
Converge – Jane Doe
Candlemass – King of the Grey Islands
Ufomammut – Idolum
Parkway Drive – Killing with a Smile

1. Nine Inch Nails - The Downward Spiral (1994)
2. Neurosis - Through Silver in Blood (1996)
3. Peste Noire - L'Ordure à L'état Pur (2011)
4. Meshuggah - I (2004)
5. Metallica - Kill 'Em All (1983)
6. Darkspace - Darkspace II (2005)
7. Type O Negative - Slow, Deep and Hard (1991)
8. Sleep - Dopesmoker (2003)
9. Acid Bath - When the Kite String Pops (1994)
10. Sloath - Sloath (2010)

Was Converge, Electric Wizard, Godflesh, DEP en Mastodon vergeten

Al hadden ze ook niet allemaal in m'n top 10 gepast

Mooie top 30 met van alles wat zo'n beetje. Cured, geweldig gedaan en een een fijne jaarwisseling!

Queensrÿche stond nog hoger dan ik dacht! Jammer van de nummer één, dat wel. Heel erg bedankt Cured voor je organisatie en initiatief!

Hier nog mijn lijstje.
1. Sonata Arctica - The Days of Grays (2009)
2. Wintersun - Wintersun (2004)
3. Queensrÿche - Operation: Mindcrime (1988)
4. Dream Theater - Train of Thought (2003)
5. Queensrÿche - Rage for Order (1986)
6. Kiuas - The Spirit of Ukko (2004)
7. Static-X - Wisconsin Death Trip (1999)
8. Bruce Dickinson - The Chemical Wedding (1998)
9. Gamma Ray - No World Order (2001)
10. Candlemass - Nightfall (1987)

Mooie nummer 1.

Dit was mijn lijstje.

1. Metallica - Master of Puppets (1986)
2. Shape of Despair - Angels of Distress (2001)
3. Death - The Sound of Perseverance (1998)
4. Iron Maiden - The Number of the Beast (1982)
5. Electric Wizard - Dopethrone (2000)
6. The Angelic Process - Weighing Souls with Sand (2007)
7. Ahab - The Call of the Wretched Sea (2006)
8. God Dethroned - Passiondale (2009)
9. Machine Head - Burn My Eyes (1994)
10. Jesu - Jesu (2004)

Bedankt Cured, dacht dat de top-10 pas in het weekend zou worden geplaatst

Mijn lijstje:
01. Isis - Oceanic (2002)
02. Intronaut - Prehistoricisms (2008)
03. Neurosis - Times of Grace (1999)
04. Deathspell Omega - Fas - Ite, Maledicti, in Ignem Aeternum (2007)
05. Peste Noire - La Sanie des Siècles - Panégyrique de La Dégénérescence (2006)
06. Gojira - The Way of All Flesh (2008)
07. AmenRa - Mass III (2005)
08. Mastodon - Leviathan (2004)
09. Rosetta - The Galilean Satellites (2005)
10. Wolves in the Throne Room - Diadem of 12 Stars (2005)

Weinig van mijn smaak in de top-30 terug te zien. Oude 'metal' spreekt mij gewoon niet zo aan..

Wel een terechte nummer 1 wat mij betreft. Hoe je het wend of keert: het is nu eenmaal een klassieker dus ja, die kun je hoog in zo'n lijst verwachten. Als je veel verrassingen wilt dan moet je daar misschien een top30 op afstemmen. Aan de andere kant: Rammstein en Queensryche zo hoog in de top10 zijn toch ook beste verrassingen dunkt me...

aslan (crew)
geen album in de top 30, ik had het nochtans met Tool wel verwacht en met die kanjer van Voïvod een beetje gehoopt:

1. GODFLESH - Streetcleaner (1989) 10
2. BEHEMOTH - Demigod (2004) 9
3. TOOL - Lateralus (2001) 8
4. CANDLEMASS - From the 13th Sun (1999) 7
5. MESHUGGAH - Catch Thirtythree (2005) 6
6. FUKPIG - Spewings from a Selfish Nation (2009) 5
7. PRIMORDIAL - Redemption at the Puritan's Hand (2011) 4
8. VOIVOD - Phobos (1997) 3
9. TOTENMOND - TonbergUrtod (2005) 2
10. UFOMAMMUT - Eve (2010) 1

Thanx Cured for the fun.

Met vier kandidaten die opdoken in de eindlijst, kan ik heel tevreden instemmen. Ik zag gelukkig ook veel andere dierbare albums voorbijkomen die in mijn kronieken net een beetje undergebubbeld waren. Don't Break The Oath, Rust In Piece en Painkiller to name but a few.

Nu moet ik wel vanwege het labelen van Operation: Mindcrime weer van het stigma "progmetalliefhebber" zien af te komen. Maar ik kan het aan.

Mijn lijst lijkt heel erg op mijn top 10 maar da's in principe logisch natuuluk:

1. Queensrÿche - Operation: Mindcrime (1988)
2. Deathspell Omega - Si Monumentum Requires, Circumspice (2004)
3. Iron Maiden - Somewhere in Time (1986)
4. Khanate - Khanate (2001)
5. Megadeth - Peace Sells... but Who's Buying? (1986)
6. Triptykon - Eparistera Daimones (2010)
7. Emperor - Anthems to the Welkin at Dusk (1997)
8. Sabbat - History of a Time to Come (1988)
9. Dark Angel - Darkness Descends (1986)
10. Enslaved - Vikingligr Veldi (1994)

Maak lol en houd de handen heel vanavond. Anders kunnen jullie in het nieuwe jaar geen toffe berichten meer tikken. En dat moeten we niet willen met zijn allen, natuurlijk.

Cheerz.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:53 uur

geplaatst: vandaag om 03:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.