MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Best Metal Albums Ever

zoeken in:
Cured
9. Mutter - Rammstein (2001)

(afbeelding)

Alweer een verrassing in de Top 10 ! : Mutter van de Duitse band Rammstein. Gezien de mixed feelings over dit album bij de Metal -liefhebbers en de niet bijster hoge waardering hier op MM had ik deze absoluut niet zo hoog verwacht. Het band zit wat in de Alternative/Industrial Metal hoek met wat 'progneigingen' en het lijkt wel een beetje een 'love or hate' album. De 'lovers' hebben dit toch in de Top 10 weten te krijgen, vanwaar een prestatie.

Dit album was de Nr. 1 van zowel dynamo d als Wolfmother

Cured
8. Don't Break The Oath - Mercyful Fate (1984)

(afbeelding)

Met een prachtige , 'brandende duivelse hoes en de theatrale zang van King Diamond is dit een ook weer een klassieker van formaat van 80's Heavy Metal. De band had een grote invloed op latere Gothic en Black Metal bands en bracht in de mid 80's een aantal sterke albums af, voordat King Diamond solo ging.

Dit was de Nr. 1 van 'good-old' Sir Spamalot

McSavah schreef:
al verwacht ik 'gewoon' Through Silver in Blood

Ik ook wel ja

Mijn Opeth stem was inderdaad voor Morningrise.. Al is BWP ook de beroerdste niet. .. in ieder geval niet zo'n liftmuziek-plaat.

Uit mijn top 10 so far alleen Mastodon en Converge gehad. Verwacht er naast Neurosis wellicht nog 1tje

Cured
later vandaag meer...

Sir Spamalot (crew)
Cured schreef:
10. Reign In Blood - Slayer (1986)

Een verrassing op 10! Niet zozeer het noemen van deze legendarische Thrash klassieker, als wel de relatief 'lage' plek; deze had ik minimaal in de Top 5 verwacht, maar het liep anders. Een Top 10 zonder deze ultieme thrasher kan eigenlijk niet en dat lukt dan nog net; een half uurtje niets ontziend, full speed en ziedend thrash album !

In hetzelfde jaar kwam dit monsteralbum uit: Dark Angel - Darkness Descends (1986). Nog vinniger dan Reign in Blood maar met een mindere productie. 1986 was een superjaar.

Cured
Sir Spamalot schreef:
1986 was een superjaar.
Absoluut !

Rammstein had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Er staan wel een paar leuke nummers op, maar als geheel is het album te zwak voor mij.

Rammstein in de top 10

Cured
7. Paranoid - Black Sabbath (1970)

(afbeelding)

Paranoid wordt over het algemeen beschouwd als één van de grootste en invloedrijkste Heavy Metal albums aller tijden en de band is nog steeds qua invloeden terug te horen in de Metal muziek van vandaag de dag. Het album staat bol met classic riffs en alleen Kant A al (op LP) is één stuk Metal geschiedenis, ook met het 'spookachtige/sfeervolle Planet Caravan . Hun laatst geschreven song voor dit album, het 'wegwerpnummer'' Paranoid is een all stand Metal classic geworden.

Dit album was de Nr. 1 van HugovdBos

Cured
6. Rust In Peace - Megadeth (1990)

(afbeelding)

Met Rust In Peace op 6 de tweede Megadeth klassieker in de top 30 (naast Peace Sells...). Mustaine komt hier weer met een andere bezetting, met o.a. gitaarvirtuoos Marty Friedman en dat laat zich horen in de sterkste muzikale bezetting die Megadeth kende. Met wat progressieve elementen brengt Mustaine songs die complex en met een razendsnelle, technische vaardigheid door het gezelschap gebracht worden. Een Walhalla voor de metal(gitaar) liefhebbers onder ons !

Dit was de Nr. 1 van Kronos

Cured
Later/straks ....de Top 5 !

Rammstein is inderdaad zeer opmerkelijk wat mij betreft. Had ik niet verwacht... Met Rust in peace mn derde album in de lijst. Terecht dat deze klassieker zo hoog staat!

Nog altijd geen metallica trouwens, waarvan ik toch ride the lightning en master of puppets verwacht.

Don't Break The Oath Ik heb nog stille hoop voor The Crimson Idol van Wasp, maar denk dat dat er toch niet meer inzit.

Ik heb op The headless children gestemd..

Vergeet ook Operation: Mindcrime niet, al heb ik een ander album van Queensrÿche gekozen.

Voor Don't Break the Oath had ik ruimte op de 4de plaats. Voor Slayer geldt hetzelfde als Sabbath, geen 5 sterren albums voor mij. Wat Rammstein betreft, blijkbaar is dat veruit hun populairste album en zo gaan de kansen flink omhoog. Als dan ook nog twee mensen dit op 1 zetten...

In de top 5 metal album per jaar op het forum was My Dying Bride erg populair. Die zie ik hier (nog?) Niet terug.
Mischien leuk om wat statistiekjes toe te voegen zoals meest genomineerde album, meeste albums van 1 band, meest genomineerde band.

Shit, Operation mindcrime ben ik dus ook glad vergeten

Cured
5. Ride The Lightning - Metallica (1984)

(afbeelding)

Na het debuutalbum Kill 'em All komt Metallica met de eerste, goed gebrachte/geproduceerde en uit volwassen songs bestaande plaat. Een ontzettende groei voor de band in één jaar en enorm ambitieus ook. Het was een mijlpaal voor vele (thrash)bands die hier hun inspiratie in zochten. Zowel teksten als muziek zijn niet meer zo eendimensionaal als op het 'jonge honden' debuut en er wordt in elke song wat nieuws gebracht... een absolute kraker.

Dit was de Nr.1 van Cured en dumb_helicopter

Ik hoop stiekem ook nog op Operation Mindcrime, en verwacht nog wel een NotB voorbij te zien komen. Helaas kon ik lastig kiezen uit de albums van zowel Neurosis als My Dying Bride en zijn ze er helaas tussendoor geglipt in m'n lijstje. Zou het nog wel mooi vinden ze tegen te komen!

Erg tof dat Sleep in de lijst voorkomt. Verder vrij weinig echte verrassingen, maarja er zijn ook zoveel klassiekers natuurlijk.

HezzardNL schreef:
Verder vrij weinig echte verrassingen, maarja er zijn ook zoveel klassiekers natuurlijk.

Of verrassingen zo wenselijk zijn... Rammstein dat bijna Slayer uit de top 10 wipt, voor mij hoeft dat niet.

Rammstein in de top 10 is een leuke verrassing. Persoonlijk vind ik Mutter daar niet echt geschikt voor, maar ik denk dat ik bij elke industrial plaat blij mag zijn dat het genre niet afwezig is.

Mooie notering voor Mercyful Fate! Ik hoop dat Operation: Mindcrime nog langskomt.

Niks mis met Rammstein. Ik hou ook zeer zeker van de klassiekers, maar om nou elke keer hetzelfde lijstje voorbij te zien komen hoeft van mij ook niet, dan liever wat verrassingen/vernieuwends in zo'n lijst.

Misschien kunnen we als dit is afgelopen eens een Best Metal Band Ever houden. Ik denk dat Rammstein dan wat verder onderaan te zoeken is. Maar eerlijk gezegd, in de film Lost Highway van David Lynch vind ik hun muziek wel goed klinken.

Kronos schreef:
Misschien kunnen we als dit is afgelopen eens een Best Metal Band Ever houden.

Goed plan.

Best metal band ever betekent dat Cured alle gegeven punten per band optelt, toch?

Neen, want een lijst met favoriete bands stel ik anders op dan een lijst met favoriete albums.

Cured
gigage schreef:
Best metal band ever betekent dat Cured alle gegeven punten per band optelt, toch?
Nee, dat wordt dan een nieuw topic, maar zonder mij ; dit is een 'tussendoortje', wat al een uit de kluiten gewassen 'werk' is geworden.

Rammstein vind ik niet echt op zijn plek hier, en twee albums van Black Sabbath is ook wat overdreven. Mercyful Fate ken ik niet, en die albums van Metallica, Megadeth en Slayer zijn geweldig!

Cured
4. Through Silver In Blood - Neurosis (1996)

(afbeelding)

Een heerlijke 'verfrissing' tussen de pre-90's namen en een klasbak van een album, deze van Neurosis. Een uitstekende Alternative Metal album met vele gezichten, dynamiek en andere invalshoeken (ambient , death-metal o.a.) in lange, maar aandacht vast houdende songs. Users die wat anders willen horen dan de traditionele Metal, zouden dit album eens moeten beluisteren, nee, eigenlijk moeten kopen !

Dit was de Nr. 1 van bennerd, orbit en The Scientist

Gast
geplaatst: vandaag om 05:37 uur

geplaatst: vandaag om 05:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.