MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of... 1965-2014!

zoeken in:
johan de witt schreef:
Ik denk juist dat er aan de smaak van het publiek niet zoveel veranderd is, maar aan de hitlijsten des te meer.

Kan je dat uitleggen? De hitlijsten weerspiegelen toch juist de smaak van het publiek?

Ik denk niet dat dit de plek is om het daar uitgebreid over te hebben.

Wat je ziet aan dit topic alleen al is dat hitparades in de 21e eeuw zijn verworden tot een niche voor popartiesten met een doelgroep van 10-20 jaar. Een doelgroep wier primaire muziekconsumptie bestaat uit downloaden voor een paar cent of streamen voor nog minder. In de 20e eeuw hadden we (cd)-singles, waarvoor 5-10 euro betaald moest worden en waarvoor dus een veel bewustere keuze nodig was. Dit speelde de 'serieuze' muziekartiesten (albumartiesten zoals ik ze eerst noemde) in de kaart, aangezien ze de aanschaf van hun product aantrekkelijk konden maken dmv artwork, b-sides en zo. Nu hoeven fans van deze artiesten de singles sowieso niet meer te 'kopen' aangezien ze het album al hebben, waardoor we deze artiesten ook veel minder terugzien in de hitparades.

Maar minderwaardig hoor je mij het niet noemen. Ook in de vorige edities waren leuke hits te vinden, maar nu en in de komende edities heeft het een heel ander, naar mijn idee breder, karakter.

mol
GREATEST HITS OF ... 1985-1994

Spotify speellijst

Ronde 1: Voor welke 20 liedjes neem je je hoed af?

14 * a-ha - Take on Me *
08 * Ace Of Base - All That She Wants *
11 * Adamski - Killer
06 * Bruce Hornsby & The Range - The Way It Is
11 * Bruce Springsteen - Streets of Philadelphia *
11 * Cock Robin - The Promise You Made
07 * Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm *
05 * Culture Beat - Mr. Vain *
12 * Depeche Mode - Enjoy the Silence *
01 * Enigma - Sadeness (Part 1)
05 * Enya - Orinoco Flow
02 * Freddie Mercury - Living on My Own
10 * George Michael - Father Figure
11 * INXS - Need You Tonight *
10 * James - Sit Down
15 * Madonna - Like a Prayer *
08 * Madonna - Live to Tell *
07 * Marc Almond & Gene Pitney - Something's Gotten Hold of My Heart
12 * Massive (Attack) - Unfinished Sympathy *
13 * Matia Bazar - Ti Sento
12 * Nirvana - Smells Like Teen Spirit *
08 * Pet Shop Boys - It's a Sin
12 * R.E.M. - Losing My Religion *
06 * Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge *
07 * Roy Orbison - You Got It
09 * Simple Minds - Alive and Kicking
06 * Simple Minds - Belfast Child
05 * Simple Minds - Don't You (Forget about Me) *
05 * Sinead O'Connor - Nothing Compares 2 U *
11 * Sniff'n' the Tears - Driver's Seat *
01 * Spin Doctors - Two Princes *
05 * T'Pau - China in Your Hand
12 * Tasmin Archer - Sleeping Satellite *
10 * Tears for Fears - Shout
09 * The Cranberries - Zombie
11 * Tracy Chapman - Fast Car
06 * U2 - I Still Haven't Found What I'm Looking For
09 * U2 - With or without You *
07 * Vanessa Paradis - Be My Baby
10 * Youssou N'Dour & Neneh Cherry - 7 Seconds *

Deadline maandag 20.00 uur.

johan de witt schreef:

Wat je ziet aan dit topic alleen al is dat hitparades in de 21e eeuw zijn verworden tot een niche voor popartiesten met een doelgroep van 10-20 jaar. Een doelgroep wier primaire muziekconsumptie bestaat uit downloaden voor een paar cent of streamen voor nog minder. In de 20e eeuw hadden we (cd)-singles, waarvoor 5-10 euro betaald moest worden en waarvoor dus een veel bewustere keuze nodig was. Dit speelde de 'serieuze' muziekartiesten (albumartiesten zoals ik ze eerst noemde) in de kaart, aangezien ze de aanschaf van hun product aantrekkelijk konden maken dmv artwork, b-sides en zo. Nu hoeven fans van deze artiesten de singles sowieso niet meer te 'kopen' aangezien ze het album al hebben, waardoor we deze artiesten ook veel minder terugzien in de hitparades.

Maar minderwaardig hoor je mij het niet noemen. Ook in de vorige edities waren leuke hits te vinden, maar nu en in de komende edities heeft het een heel ander, naar mijn idee breder, karakter.

Toch richten bijna alle grote Nederlandse radiostations (de zenders die überhaupt meetellen voor airplay) zich op de doelgroep 25-49 jaar. Als die doelgroep de huidige populaire popartiesten niet goed zou vinden zou men er de playlist wel op aanpassen, niet?

De meeste megahits die in de jaren 2000-2015 aan dit spel deelnamen zijn in principe gewoon nummers die een brede doelgroep aanspreken, niet alleen de categorie 10-20 jaar. Anders konden het volgens mij ook nooit zulke grote hits worden.

Bij het marktonderzoek en de social media (van belang voor de Top 40) zal neem ik aan ook gewoon naar een representatieve groep gekeken worden.

Wellicht dat streaming iets populairder is onder jongeren, maar het lijkt me niet dat de huidige hitlijsten daarmee volledig op te kop gaan. Nog genoeg zogenaamde 'serieuze' artiesten die hit aan hit scoren.

Je kunt niet ontkennen dat de hitlijsten tot ong. halverwege de jaren '90 kleurrijker en diverser waren (al kwam er natuurlijk ook veel troep in voor, meestal schlagers van eigen bodem).

Of andere genres waren nog mainstream tot halverwege de jaren 90.

Ik ben het verder gewoon eens met Arrie dat de hitlijsten normaliter de smaak van het publiek weerspiegelen. Die gemiddelde smaak moet dus wel veranderd zijn. EDM en singer-songwriterpop zijn bijvoorbeeld de laatste jaren veel populairder geworden onder de mainstream luisteraar. Terwijl in de jaren 90 bijvoorbeeld eurodance heel populair was.

Gretz schreef:

Toch richten bijna alle grote Nederlandse radiostations (de zenders die überhaupt meetellen voor airplay) zich op de doelgroep 25-49 jaar. Als die doelgroep de huidige populaire popartiesten niet goed zou vinden zou men er de playlist wel op aanpassen, niet?

Werkelijk, 3FM en Radio 538 voor de doelgroep 25-49
Ik ken werkelijk niemand van mijn leeftijd die daar vrijwillig naar luistert, tenzij ze kinderen hebben in de leeftijd 10-20 en het dus op die manier meekrijgen.

johan de witt schreef:
(quote)

Ik ken werkelijk niemand van mijn leeftijd die daar vrijwillig naar luistert, tenzij ze kinderen hebben in de leeftijd 10-20 en het dus op die manier meekrijgen.

Van de website van 538:
Radio 538 richt zich tot volwassenen tussen de 20 en 49 jaar die een voorkeur hebben voor pop, dance en r&b muziek.

3FM zou zich eigenlijk op een jonger publiek moeten richten volgens de mediawet, maar dat doen ze niet.

Volgens critici is 3FM te lang doorgegaan met de gevestigde namen, waardoor de luisteraar met hen is meegegroeid. Gemiddeld is de 3FM-luisteraar nu 36 jaar oud, terwijl de zender eigenlijk is bedoeld voor de doelgroep 13-34 jaar.

http://www.volkskrant.nl/media/radio-538-populairst-bij-jongeren-3fm-verliest~a4113534/

dix

Spotify speellijst

14 * a-ha - Take on Me
09 * Ace Of Base - All That She Wants *
11 * Adamski - Killer
12 * Bruce Springsteen - Streets of Philadelphia *
12 * Cock Robin - The Promise You Made *
07 * Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm
05 * Culture Beat - Mr. Vain
13 * Depeche Mode - Enjoy the Silence *
02 * Enigma - Sadeness (Part 1) *
05 * Enya - Orinoco Flow
11 * George Michael - Father Figure *
11 * INXS - Need You Tonight
11 * James - Sit Down *
15 * Madonna - Like a Prayer
08 * Madonna - Live to Tell
08 * Marc Almond & Gene Pitney - Something's Gotten Hold of My Heart *
13 * Massive (Attack) - Unfinished Sympathy *
14 * Matia Bazar - Ti Sento *
13 * Nirvana - Smells Like Teen Spirit *
09 * Pet Shop Boys - It's a Sin *
13 * R.E.M. - Losing My Religion *
06 * Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge
08 * Roy Orbison - You Got It *
05 * Simple Minds - Don't You (Forget about Me)
06 * Sinead O'Connor - Nothing Compares 2 U *
12 * Sniff'n' the Tears - Driver's Seat *
01 * Spin Doctors - Two Princes
13 * Tasmin Archer - Sleeping Satellite *
09 * The Cranberries - Zombie
11 * Tracy Chapman - Fast Car
07 * U2 - I Still Haven't Found What I'm Looking For *
09 * U2 - With or without You
08 * Vanessa Paradis - Be My Baby *
11 * Youssou N'Dour & Neneh Cherry - 7 Seconds *

johan de witt schreef:
(quote)

Ik ken er wel een hoop helaas. Die zijn na hun studententijd gestopt met muziek luisteren en vinden het nu wel best wat 3FM (of erger) hun voorschotelt.

Ik ken meer mensen van boven de 30 dan van onder de 30, die naar 3FM luisteren. De meeste jongeren zetten echt geen 3FM op, hoor.

Dat bijvoorbeeld mijn schoonmoeder van 45 à 50 met een behoorlijk veilige, ouderwetse muzieksmaak wel graag naar 3FM luistert, zegt genoeg over hoe veilig 3FM tegenwoordig is. Die proberen niet eens meer een jongerenzender te zijn.

Spotify speellijst

15 * a-ha - Take on Me *
09 * Ace Of Base - All That She Wants
11 * Adamski - Killer
13 * Bruce Springsteen - Streets of Philadelphia *
12 * Cock Robin - The Promise You Made
08 * Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm *
06 * Culture Beat - Mr. Vain *
13 * Depeche Mode - Enjoy the Silence
02 * Enigma - Sadeness (Part 1)
05 * Enya - Orinoco Flow
11 * George Michael - Father Figure
12 * INXS - Need You Tonight *
11 * James - Sit Down
16 * Madonna - Like a Prayer *
08 * Marc Almond & Gene Pitney - Something's Gotten Hold of My Heart
14 * Massive (Attack) - Unfinished Sympathy *
14 * Matia Bazar - Ti Sento
14 * Nirvana - Smells Like Teen Spirit *
10 * Pet Shop Boys - It's a Sin *
14 * R.E.M. - Losing My Religion *
07 * Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge *
08 * Roy Orbison - You Got It
06 * Simple Minds - Don't You (Forget about Me) *
06 * Sinead O'Connor - Nothing Compares 2 U
13 * Sniff'n' the Tears - Driver's Seat *
02 * Spin Doctors - Two Princes *
14 * Tasmin Archer - Sleeping Satellite *
10 * The Cranberries - Zombie *
12 * Tracy Chapman - Fast Car *
08 * U2 - I Still Haven't Found What I'm Looking For *
10 * U2 - With or without You *
08 * Vanessa Paradis - Be My Baby
12 * Youssou N'Dour & Neneh Cherry - 7 Seconds *

Ik vind dit wel een interessante discussie.
Omdat ik me al heel lang afvraag welke classic albums ik zou moeten aanstippen
vanaf de jaren 90 met artiesten die ook grote hits scoorden in de internationale hitlijsten.

Ik denk altijd: het heeft met mijn leeftijd te maken dat ik de dingen anders aanvoel.
Mijn helden van toen (die ook hoog in de hitparade stonden) waren voor de oudere generatie
op dat moment ook niet echt "geloofwaardig". Ik ken heel wat huidige vijftigers die in de jaren 80
al die new wave en synthipop geluiden maar flauw vonden en zwoeren bij classic rock of progrock.

Veel Led Zeppelin, Fleetwood Mac en Zappa fans hadden weinig lovende woorden
voor Depeche Mode, The Cure of Simple Minds. U2 kon nog net... in hun beginfase.

Ik heb een paar albums gekocht van recente hitparade-acts.
Meestal albums die minstens drie van die kanjers bevatten, maar draai ze zelden.
Dan val ik meestal toch weer terug op de vele hitparade-verzamelaars uit mijn collectie.

Een classic album verdient het predicaat ook pas na verloop van jaren.

Elke tijdperk heeft zijn wegwerphits en zijn hitparadeacts met artistieke meerwaarde.
Alleen wordt het voor de oudere generatie steeds moeilijker om beide uit elkaar te houden.

Althans, zo denk ik erover.
Het verklaart waarom mijn stemgedrag in de recentere jaren afwijkt
van de spelers die zijn opgegroeid met de muziek van de laatste vijftien jaar.

Het boeit me om te lezen hoe zijn hun "Depeche Mode", "Simple Minds" en "U2" verdedigen.

Bands als U2, The Cure en Simple Minds werden nochtans ook vaak gewaardeerd door progrockliefhebbers of liefhebbers van 'classis rock'.
Er was veel meer een kloof tussen rockliefhebbers enerzijds of liefhebbers van dance/disco anderzijds die zowat eind jaren '70 begon en nog steeds gaande is (ik behoor tot het rockkamp maar sommige dance zoals bv. Prodigy kan ik ook waarderen).

Zeker interessant!

Op mijn middelbare school, jaren 80 zag ik de disco’s/kakkers versus de alto’s. Dan had je nog de hardrockers. En de grootste groep die vooral de top 40 leuk vond. Maar om dan te zeggen dat dat dus HET onderscheid was? Die hokjes waren achteraf gezien lang niet niet zo scherp omlijnd als het toen leek. Want waren Depeche Mode en Dead or Alive nou alto of disco? En was Kiss nou disco of rock? Was the Police nou mainstream of niet?

Kortom: hoe het “is” is wel een beetje de kloof die je geneigd bent te zien.

Anders gezegd: voor bejaarden valt alle popmuziek, rock, punk, elektro, house, country, dubstep, synthpop, EBM, house, in een enkele categorie: “herrie”. Dat was zo en zal wel altijd zo blijven, of 3FM zich nu op tieners of veertigers richt.

LucM schreef:
Bands als U2, The Cure en Simple Minds werden nochtans ook vaak gewaardeerd door progrockliefhebbers of liefhebbers van 'classis rock'.

Akkoord, door classic rockers van mijn eigen generatie,
maar toch een pak minder door de oudere generatie.

Mijn punt gaat over generaties.

Ik zie naar kwaliteit weinig verschillen tussen de hitparades van toen en nu.
Maar ik merk wel dat ik hitparade-acts uit mijn jeugd heldhaftiger vond dan die van vandaag.
Toen kocht ik ook hun albums. Misschien eerder omdat ik toen jong was dan omdat ze beter waren.

Ik geloof wel in het onderscheid tussen hitparade-artiesten en album-artiesten.
Maar dat er vroeger meer album-artiesten waren die grote hits scoorden, betwijfel ik.
Ik denk gewoon dat ik van de huidige hitparade-acts (omwille van mijn leeftijd) minder verwacht.

Album-artiesten brachten in de jaren '70 en '80 wel singles uit maar dan om hun album te promoten en vaak werd die single een hit (meestal rockbands). Denk maar aan David Bowie of bands als Queen, U2, The Cure ... Hitparadepop manifesteert zich op single en hun succes hun je afmeten op hun positie in de hitlijsten (bv. Madonna, Michael Jackson, Inxs ...).
Deden ten dage brengen album- of rockbands geen singles meer uit waardoor deze artiesten nog nauwelijks meer de in de hitlijsten terug te vinden zijn.

Het is natuurlijk ook zo dat het publiek tegenwoordig veel meer singles/songs-gericht is dan vroeger, toen er meer albums dan singles verkocht worden. Dat speelt ook een rol.

Hoe promoten albumartiesten hun albums vandaag?

Ik betwijfel toch wel of Led Zeppelin, Frank Zappa
of Joy Division zoveel promotiemateriaal op single uitbrachten.

Bowie ging pas echt tophits scoren buiten de UK toen de jaren 80 al rijp waren.
The Cure is pas singles ter promotie gaan uitbrengen na het succes van hun eerste verzamelaar.
Hun eerste vijf albums tellen allemaal slechts één single op 45 toeren (het debuut enkel een b-kant).

Er is wel een verschil, maar voor mij heeft het meer met perceptie van generaties te maken.

Voor mij waren de Simple Minds de Coldplay van de jaren 80.

dazzler schreef:
Hoe promoten albumartiesten hun albums vandaag?
Zo bijvoorbeeld.

LucM schreef:

Deden ten dage brengen album- of rockbands geen singles meer uit waardoor deze artiesten nog nauwelijks meer de in de hitlijsten terug te vinden zijn.

Dat is onzin. Dat geldt alleen voor de echt alternatieve artiesten die de hitlijsten toch al nooit zouden halen. Experimentele electronica bijvoorbeeld.

johan de witt schreef:
Het is natuurlijk ook zo dat het publiek tegenwoordig veel meer singles/songs-gericht is dan vroeger, toen er meer albums dan singles verkocht worden. Dat speelt ook een rol.

In de 80's werd de single pas echt belangrijk, daarvoor was het veelal puur ter promotie. In de jaren 80 was de single ook een tijdje belangrijker dan het album.

dazzler schreef:

Bowie ging pas echt tophits scoren buiten de UK toen de jaren 80 al rijp waren.

Maar Bowie had bijvoorbeeld in Nederland toch al zeven top 10-hits tot aan 1977?

Simple Minds en Coldplay vind ik trouwens een erg sterke vergelijking!

Arrie schreef:
(quote)

Dat is onzin. Dat geldt alleen voor de echt alternatieve artiesten die de hitlijsten toch al nooit zouden halen. Experimentele electronica bijvoorbeeld.
Dat vind ik ook een rare uitspraak van Luc. Hij bespreekt al jaren de Afrekening die volstaat met singles van "album- en rockartiesten" dus hij weet goed genoeg dat die artiesten nog singles uitbrengen.

Dat is nu ook makkelijker dan ooit, enkel beschikbaar maken. Vroeger moest in ieder geval altijd nog 500 a 1000 singles gedrukt en gedistribueerd worden zonder garantie op verkopen

Ik denk dat voor albumartiesten singles nog altijd heel belangrijk zijn. Videoclips (YouTube), airplay op alternatieve radiostations. Net als in de jaren '90 eigenlijk. Verder is Spotify tegenwoordig erg belangrijk geworden voor de promotie, een beetje hetzelfde idee als blogs op websites. Oftewel: andere mensen die jouw muziek promoten.

Ik denk overigens wel dat het albumconcept iets minder belangrijk is geworden voor veel artiesten. Althans, je had al de genres waar dat er minder toe deed. In de dance bijvoorbeeld draait het meer om 12 inches. Maar dan nog willen bijna alle artiesten uiteindelijk wel graag een album uitbrengen. Er worden volgens mij wel veel vaker EP's, singles of losse nummers tussendoor uitgebracht, omdat het uitbrengen van muziek gewoon makkelijker is geworden. Je hebt iets opgenomen en je kan het meteen op intenrnet gooien.

De single is nog steeds enorm belangrijk, misschien wel belangrijker dan ooit. Bijna alle artiesten, alternatief of commercieel, brengen 1 of meerdere singles voorafgaand aan het album uit om het publiek alvast warm te maken (ook voor een concerttour). De overgrote meerderheid van de artiesten brengt daarbij ook een videoclip uit, omdat YouTube een niet te onderschatten medium is: honderden miljoenen mensen luisteren daar primair hun favoriete muziek.

Edit: eens met Arrie dus. Spotify wordt ook al maar belangrijker inderdaad.

Het albumconcept wordt juist minder belangrijk denk ik omdat mensen steeds meer digitaal gaan luisteren en dan de mogelijkheid hebben om hun eigen afspeellijsten te maken. Op YouTube, op Spotify of op hun smartphone.

Gretz schreef:
Het albumconcept wordt juist minder belangrijk denk ik omdat mensen steeds meer digitaal gaan luisteren en dan de mogelijkheid hebben om hun eigen afspeellijsten te maken. Op YouTube, op Spotify of op hun smartphone.

Dat is zeker waar. Maar dan nog brengen nu vrijwel alle artiesten nog wel albums uit of werken daar naartoe. Maar de omtwikkeling is er wel dat dat minder wordt.

Spotify speellijst

16 * a-ha - Take on Me *
09 * Ace Of Base - All That She Wants
12 * Adamski - Killer *
14 * Bruce Springsteen - Streets of Philadelphia *
12 * Cock Robin - The Promise You Made
08 * Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm
06 * Culture Beat - Mr. Vain
14 * Depeche Mode - Enjoy the Silence *
02 * Enigma - Sadeness (Part 1)
05 * Enya - Orinoco Flow
11 * George Michael - Father Figure
12 * INXS - Need You Tonight
11 * James - Sit Down
17 * Madonna - Like a Prayer *
08 * Marc Almond & Gene Pitney - Something's Gotten Hold of My Heart
15 * Massive (Attack) - Unfinished Sympathy *
15 * Matia Bazar - Ti Sento *
15 * Nirvana - Smells Like Teen Spirit *
11 * Pet Shop Boys - It's a Sin *
15 * R.E.M. - Losing My Religion *
08 * Red Hot Chili Peppers - Under the Bridge *
08 * Roy Orbison - You Got It
10 * Simple Minds - Alive and Kicking *
07 * Simple Minds - Don't You (Forget about Me) *
06 * Sinead O'Connor - Nothing Compares 2 U
13 * Sniff'n' the Tears - Driver's Seat
02 * Spin Doctors - Two Princes
06 * T'Pau - China in Your Hand *
15 * Tasmin Archer - Sleeping Satellite *
11 * Tears for Fears - Shout *
11 * The Cranberries - Zombie *
13 * Tracy Chapman - Fast Car *
08 * U2 - I Still Haven't Found What I'm Looking For
11 * U2 - With or without You *
08 * Vanessa Paradis - Be My Baby
13 * Youssou N'Dour & Neneh Cherry - 7 Seconds *

Gast
geplaatst: vandaag om 05:36 uur

geplaatst: vandaag om 05:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.