Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of... 1965-2014!
zoeken in:
0
geplaatst: 8 februari 2016, 16:22 uur
johan de witt schreef:
Tja, dat is wel heel makkelijk, schuif het op de gemiddelde MuMe'er. Alsof deze songs elders hun sporen al niet lang en breed verdiend hebben. Het is niet voor niks dat ze al zo lang meegaan. Natuurlijk kan Lykke Li subjectief beter zijn voor iemand dan The Beatles, maar objectief toch niet?
Objectief vind ik dit een volkomen logische tussenstand. Subjectief zou ik graag Lykke Li door hebben
(quote)
Tja, dat is wel heel makkelijk, schuif het op de gemiddelde MuMe'er. Alsof deze songs elders hun sporen al niet lang en breed verdiend hebben. Het is niet voor niks dat ze al zo lang meegaan. Natuurlijk kan Lykke Li subjectief beter zijn voor iemand dan The Beatles, maar objectief toch niet?
Objectief vind ik dit een volkomen logische tussenstand. Subjectief zou ik graag Lykke Li door hebben
Het is in ieder geval objectief geen logische tussenstand als je naar de populariteit van deze hits elders kijkt. Ik heb even opgezocht hoe vaak de nummers van Lykke Li, Katy Perry en The Beatles gestreamd zijn op YouTube en Spotify, een goede indicator over hoe geliefd deze nummers vandaag de dag zijn.
I Follow Rivers (alle versies bij elkaar opgesteld)
YouTube: ca. 250 mln
Spotify: 97 mln (in een kleine 60 maanden)
Last.fm: 5.8 mln
Eleanor Rigby
YouTube: ca. 2 mln
Spotify: 5.8 mln (in een kleine 2 maanden)
Last.fm: 5.4 mln
Strawberry Fields Forever
Spotify: 3 mln (in een kleine 2 maanden)
YouTube: ca. 2 mln
Last.fm: 4.2 mln
Dark Horse
YouTube: 1.283 mld
Spotify: 342 mln (in 30 maanden)
Last.fm: 4.8 mln
.
Op Last.fm en Spotify worden Lykke Li en The Beatles gemiddeld ongeveer evenveel gestreamd. Op YouTube doet Lykke Li het vele malen beter. Katy Perry's Dark Horse doet het op zowel YouTube als Spotify vele malen beter dan die twee nummers van The Beatles. Dus ik zou niet 'objectief' durven vast te stellen dat The Beatles beter worden beoordeeld op dit moment.
Kortom het ligt aan de luisteraar hier dat I Follow Rivers en Dark Horse nu al lijken af te vallen. Als je dit spel door een representatief deel van de bevolking zou laten invullen (dus alle soorten muziekliefhebbers) zouden de recente hits een stuk beter scoren.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 16:35 uur
johan de witt schreef:
Tja, je kunt ook volledig aan 50 jaar muziekhistorie voorbijgaan, wel zo makkelijk.
Lijkt me wel dat een Good Vibrations objectief hoger aangeschreven staat dan All the Things She Said, hoewel ik subjectief die laatste prefereer.
(quote)
Tja, je kunt ook volledig aan 50 jaar muziekhistorie voorbijgaan, wel zo makkelijk.
Lijkt me wel dat een Good Vibrations objectief hoger aangeschreven staat dan All the Things She Said, hoewel ik subjectief die laatste prefereer.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn op dit moment.
Good Vibrations
YouTube: 17.5 mln
Spotify: 37 mln
Last.fm 2.7 mln
t.A.T.u. - All The Things She Said
YouTube: 94.4 mln
Spotify: 19 mln
Last.fm: 2.1 mln
0
geplaatst: 8 februari 2016, 16:49 uur
Gretz schreef:
Good Vibrations
Last.fm 2.7 mln
Good Vibrations
Last.fm 2.7 mln
Dat zegt me weinig. Gangnam Style is dan 'objectief' het beste liedje aller tijden

Of is dat nu Sorry?
Met muziekhistorisch doel ik meer op de best of-lijstjes zoals je die vindt op deze site, of op RYM of in de muziekbladen of -platforms in de lijstjes van critici.
The Beach Boys of The Beatles (die overigens ook nog maar sinds kort op Spotify staan) zijn dan vele malen geliefder dan t.a.t.u of Psy.
Maar mensen als jij en Arrie hebben daar kennelijk geen boodschap aan. Maar de meeste mensen vinden het volgens mij wel een nuttig handvat en ik zie er wel een verklaring in voor de tussenstand zoals hij nu is. Ik vind die in elk geval verre van 'bizar'.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 16:53 uur
Ah, en meteen heb ik er helemaal geen boodschap aan. 
Voor de zoveelste keer: ik zeg alleen dat je er geen objectiviteit uit kunt afleiden.
En ik vind het feit dat Gangnam Style objectief het beste liedje ooit zou zijn niet mindere onzin dan dat Good Vibrations objectief het beste liedje ooit zou zijn.

Voor de zoveelste keer: ik zeg alleen dat je er geen objectiviteit uit kunt afleiden.
En ik vind het feit dat Gangnam Style objectief het beste liedje ooit zou zijn niet mindere onzin dan dat Good Vibrations objectief het beste liedje ooit zou zijn.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 16:57 uur
johan de witt schreef:
Dat zegt me weinig. Gangnam Style is dan 'objectief' het beste liedje aller tijden
Of is dat nu Sorry?
Met muziekhistorisch doel ik meer op de best of-lijstjes zoals je die vindt op deze site, of op RYM of in de muziekbladen of -platforms in de lijstjes van critici.
The Beach Boys of The Beatles (die overigens ook nog maar sinds kort op Spotify staan) zijn dan vele malen geliefder dan t.a.t.u of Psy.
Maar mensen als jij en Arrie hebben daar kennelijk geen boodschap aan. Maar de meeste mensen vinden het volgens mij wel een nuttig handvat en ik zie er wel een verklaring in voor de tussenstand zoals hij nu is. Ik vind die in elk geval verre van 'bizar'.
(quote)

Of is dat nu Sorry?
Ik wilde vooral duidelijk maken dat je niet op grond van de gemiddelde mening van de MuMe-user, RYM'er of muziekcriticus kunt vaststellen dat Good Vibrations 'objectief' beter is dan de genoemde recente hits. Dit kun je namelijk niet vaststellen zoals Arrie al aangaf. Die cijfers haalde ik er bij om aan te geven dat er genoeg mensen zijn die er subjectief anders over denken. Natuurlijk zijn dit ook weer niet alle cijfers want albumverkopen en airplay heb ik nu niet meegenomen. Het is dus ook vrijwel onmogelijk om vast te stellen welk nummer op dit moment populairder is.
Maar hopelijk wordt die term 'objectief' in het vervolg niet meer gebruikt in dit soort discussies. Nummers kunnen namelijk objectief niet beter zijn.
Arrie schreef:

0
zaaf
geplaatst: 8 februari 2016, 17:03 uur
subjectieve tussenstand:
arrie
gretz
herman
johan de witt
lucm
luigifort
matthijs
teunnis
vigil
zaaf
arrie
gretz
herman
johan de witt
lucm
luigifort
matthijs
teunnis
vigil
zaaf
0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:04 uur
Ach ja, als we af moeten gaan op de muziekcritici en de best of-lijstjes van dergelijke sites, dan zou blanke muziek ook objectief beter zijn dan zwarte muziek. Ik geloof het allemaal wel met zulke lijstjes. 
Betekent niet dat die lijstjes niet interessant zijn. Kan heel leerzaam zijn, je kan er een hoop ontdekkingen uit halen, en het is een mooi begin. Maar muziekcritici zijn net zo goed subjectief. En ik vind wel dat hun mening er meer toe doet dan de gemiddelde persoon die er op straat rondloopt. Maar dat betekent niet meteen dat hun meningen bij elkaar opgeteld een feit is.

Betekent niet dat die lijstjes niet interessant zijn. Kan heel leerzaam zijn, je kan er een hoop ontdekkingen uit halen, en het is een mooi begin. Maar muziekcritici zijn net zo goed subjectief. En ik vind wel dat hun mening er meer toe doet dan de gemiddelde persoon die er op straat rondloopt. Maar dat betekent niet meteen dat hun meningen bij elkaar opgeteld een feit is.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:17 uur
Arrie schreef:
Ach ja, als we af moeten gaan op de muziekcritici en de best of-lijstjes van dergelijke sites, dan zou blanke muziek ook objectief beter zijn dan zwarte muziek. Ik geloof het allemaal wel met zulke lijstjes.

Dat zeg ik net, jij hebt er geen boodschap aan. Hoezo staat daar geen 'zwarte' muziek in trouwens?
Ik vind subjectief The Smiths de beste band aller tijden en objectief zou ik eerder voor The Beatles kiezen. Zo moeilijk lijkt me dat toch allemaal niet?
0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:22 uur
Dat je objectief voor een andere band kiest dan subjectief, is voor mij al onbegrijpelijk.
En ik zeg toch ook niet dat er geen zwarte muziek in die lijsten staat? Maar gemiddeld wel veel minder en lager.
Ik vind de muziekhistorie trouwens hartstikke interessant, en verdiep me daar ook in. Ik heb daar genoeg boodschap aan. Alleen het feit dat in die beste lijsten per se de beste nummers aller tijden staan, dat dat een vaststaand feit is, dat gaat er bij mij niet in.
En ik zeg toch ook niet dat er geen zwarte muziek in die lijsten staat? Maar gemiddeld wel veel minder en lager.
Ik vind de muziekhistorie trouwens hartstikke interessant, en verdiep me daar ook in. Ik heb daar genoeg boodschap aan. Alleen het feit dat in die beste lijsten per se de beste nummers aller tijden staan, dat dat een vaststaand feit is, dat gaat er bij mij niet in.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:29 uur
Jij lijkt te zeggen: we nemen alle meningen van iedereen die er verstand van heeft en denkt te hebben bij elkaar en dan wordt het een feit. Dat is niet wat een feit is, dat is niet objectief.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:34 uur
zaaf schreef:
subjectieve tussenstand:
arrie
gretz
herman
johan de witt
lucm
luigifort
matthijs
teunnis
vigil
zaaf
subjectieve tussenstand:
arrie
gretz
herman
johan de witt
lucm
luigifort
matthijs
teunnis
vigil
zaaf Hé, lach je mij nu uit?

0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:37 uur
Mooi leesvoer
Maareh... gaat er ook nog eens iemand stemmen? Op Katy Perry bij voorkeur... 
Maareh... gaat er ook nog eens iemand stemmen? Op Katy Perry bij voorkeur... 
0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:46 uur
vigil schreef:
Dit beperkt zich overigens echt tot muziek. Ik ben best een groot sportliefhebber maar ik heb geen enkele behoefte om alle winnaars van Luik Bastenaken Luik, alle Olympische 5 kilometer winnaars, de linksbacks van NEC of de overwinningen van Streuer en Schnieders in een bepaalde volgorde te zetten. Ook bij films, tv-series of (strip)boeken voel ik die behoefte niet.
Dit beperkt zich overigens echt tot muziek. Ik ben best een groot sportliefhebber maar ik heb geen enkele behoefte om alle winnaars van Luik Bastenaken Luik, alle Olympische 5 kilometer winnaars, de linksbacks van NEC of de overwinningen van Streuer en Schnieders in een bepaalde volgorde te zetten. Ook bij films, tv-series of (strip)boeken voel ik die behoefte niet.
Om gewoon even helemaal uit de topic-bocht te vliegen, ik heb het met muziek ook veel en veel meer dan met sport, maar ik vind het best leuk om aan het eind van het seizoen een opstelling te maken met de beste Eredivisie-spelers. Of wat ik echt uitvoerig heb gedaan en toch best wat plezier in heb gehad is in aanloop naar het WK was alle mogelijke Oranje-kandidaten op speuren, die zo goed mogelijk te analyseren en daar dan per positie een lijstje bij te maken. Net als bij de muziek zal het wel een soort van ziekelijke drang zijn om een mening te hebben

0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:51 uur
Arrie schreef:
Een klassiekerstatus in de muziekhistorie heeft voor mij niks met objectiviteit te maken.
Een klassiekerstatus in de muziekhistorie heeft voor mij niks met objectiviteit te maken.
Een klassiekerstatus lijkt me wel - met enige moeite - objectief te meten. Dat is best wel te definiëren en te meten. Objectief aantonen dat deze klassiekerstatus voorkomt uit het "feit" dat deze nummers kwalitatief beter zijn is wel godsonmogelijk. Wat is "kwalitatief beter"? En als het je dan al lukt om het te meten, dan alsnog is het zo dat het mogelijk is dat onze perceptie van "kwalitatief beter" beïnvloed is door wat we zijn gaan zien als klassieker. Oftewel, dan ligt de causaliteit anders; de status bepaalt wat wij kwaliteit vinden. Ook dat is een stelling waar je helemaal niks mee kan. Oftewel, dat hele gedoe met objectiviteit is, ongeacht of het waar is of niet, iets waar je helemaal niks mee kan. Gewoon lekker genieten, want één ding weten we allemaal zeker: de muziek waar jij gelukkig van wordt, daar wordt jij gelukkig van. En waar we ook allemaal stiekem best gelukkig van worden is klagen over muziek en je lof uiten over muziek. Dus wat dat betreft zijn we hier lekker bezig!

0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:51 uur
De discussie slaat wat (ver) door maar vermakelijk leesvoer is het
. En Arrie, leuk om de kleine 'zijstap' naar de invloed van MuMe op je leven te lezen!
PS. dit is wel een non-argument Geert. Het is toch logisch dat recente nummers vele malen meer beluisterd worden dan muziek van 'vroeger'? Verder sta ik aan jullie kant hoor
!
. En Arrie, leuk om de kleine 'zijstap' naar de invloed van MuMe op je leven te lezen!PS. dit is wel een non-argument Geert. Het is toch logisch dat recente nummers vele malen meer beluisterd worden dan muziek van 'vroeger'? Verder sta ik aan jullie kant hoor
!Gretz schreef:
Ik heb even opgezocht hoe vaak de nummers van Lykke Li, Katy Perry en The Beatles gestreamd zijn op YouTube en Spotify, een goede indicator over hoe geliefd deze nummers vandaag de dag zijn.
Ik heb even opgezocht hoe vaak de nummers van Lykke Li, Katy Perry en The Beatles gestreamd zijn op YouTube en Spotify, een goede indicator over hoe geliefd deze nummers vandaag de dag zijn.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:53 uur
johan de witt schreef:
Ben benieuwd of je bij Muziekwetenschap bij een college over de klassiekers ook met het Backstreet Boys-voorbeeld durft aan te komen
Ben benieuwd of je bij Muziekwetenschap bij een college over de klassiekers ook met het Backstreet Boys-voorbeeld durft aan te komen
Ik denk - zou toch wel moeten - dat ze dit soort onderwerpen ook aansnijden bij de studie Muziekwetenschappen. Geloof dat ik het hier met mijn zus - afgestudeerd in Muziekwetenschappen - ook al eens over heb gehad naar aanleiding van een college/boek.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:54 uur
0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:55 uur
Edgar18 schreef:
. En Arrie, leuk om de kleine 'zijstap' naar de invloed van MuMe op je leven te lezen!
PS. dit is wel een non-argument Geert. Het is toch logisch dat recente nummers vele malen meer beluisterd worden dan muziek van 'vroeger'? Verder sta ik aan jullie kant hoor
!
. En Arrie, leuk om de kleine 'zijstap' naar de invloed van MuMe op je leven te lezen!PS. dit is wel een non-argument Geert. Het is toch logisch dat recente nummers vele malen meer beluisterd worden dan muziek van 'vroeger'? Verder sta ik aan jullie kant hoor
!(quote)
Het idee van zijn argument was dan ook dat het allemaal onzin is. Althans, dat mag ik hopen

0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:56 uur
Streaming zegt niets over de populariteit of de status van een nummer. Ik beluister ook vaak nummers via Spotify (meestal recent werk) maar daarom vind ik ze niet noodzakelijk goed.
Good Vibrations heb ik allang op CD en hoef ik niet via Spotify te beluisteren.
Overigens vind ik geen enkel nummer in de lijst slecht (dat zou mij trouwens verbazen). Het minst goede nummer (nl. dat van Kate Perry) is voor mij nog 6 waard. Wel goed naar de huidige top-40 maatstaven maar in een finale wil ik enkel fantastische nummers (geldt ook voor de MuMe-finale).
Good Vibrations heb ik allang op CD en hoef ik niet via Spotify te beluisteren.
Overigens vind ik geen enkel nummer in de lijst slecht (dat zou mij trouwens verbazen). Het minst goede nummer (nl. dat van Kate Perry) is voor mij nog 6 waard. Wel goed naar de huidige top-40 maatstaven maar in een finale wil ik enkel fantastische nummers (geldt ook voor de MuMe-finale).
0
geplaatst: 8 februari 2016, 17:59 uur
GREATEST HITS OF... 1965-2014!
Welke 50 (!) nummers zijn buitenaards mooi?
13 * a-ha - Take on Me
12 * ABBA - S.O.S.
10 * Abel - Onderweg
09 * Adamski – Killer
10 * Alizee - Moi... Lolita *
10 * All Saints - Pure Shores *
08 * Amy MacDonald - This Is the Life
12 * Barry Ryan - Eloise
18 * Beach Boys - Good Vibrations *
20 * Beatles - Eleanor Rigby *
16 * Beatles - Strawberry Fields Forever *
03 * Beyonce - Crazy in Love
12 * Blondie - Heart of Glass
02 * Bomfunk MC's - Freestyler *
14 * Bronski Beat - Smalltown Boy
13 * Cock Robin - The Promise You Made
11 * Creedence Clearwater Revival - Who'll Stop the Rain *
19 * David Bowie - Ashes to Ashes *
18 * David Bowie - Sound and Vision *
16 * Depeche Mode - Enjoy the Silence *
16 * Donna Summer - I Feel Love *
13 * Doors - Light My Fire *
11 * Earth & Fire - Memories
08 * Editors – Papillon
12 * Edwyn Collins - A Girl Like You *
12 * Elvis Presley - Suspicious Minds
06 * Eminem - Stan *
14 * Eurythmics - Sweet Dreams (Are Made of This)
08 * Everything But the Girl - Missing (Todd Terry Remix) *
04 * Fixkes – Kvraagetaan
16 * Fleetwood Mac - Go Your Own Way *
12 * Fleetwood Mac - Oh Well *
03 * Gabriella Cilmi - Sweet about Me
08 * Gala - Freed from Desire *
07 * Gnarls Barkley - Crazy *
09 * Golden Earring - Radar Love
09 * Grace Jones - I've Seen That Face Before
07 * Infinity Ink – Infinity *
11 * INXS - Need You Tonight *
08 * Jay-Z & Alicia Keys - Empire State of Mind
11 * John Lennon - Imagine
15 * Kate Bush - Wuthering Heights
07 * Katy Perry (ft. Juicy J) - Dark Horse
16 * Kim Wilde - Cambodia
13 * Kinks - Waterloo Sunset *
09 * Lana del Rey - Video Games *
08 * Lily Allen - The Fear *
07 * Lorde - Royals
07 * Lykke Li - I Follow Rivers [The Magician Remix]
13 * Madonna - Frozen *
06 * Madonna - Give It 2 Me *
08 * Madonna - Hung Up *
15 * Madonna - Like a Prayer
12 * Madonna - Live to Tell
17 * Massive (Attack) - Unfinished Sympathy *
14 * Matia Bazar - Ti Sento
14 * Mike Oldfield - Moonlight Shadow *
13 * Moody Blues - Nights in White Satin
09 * Moody Blues - Question
11 * Natalie Imbruglia - Torn *
15 * Neil Young - Heart of Gold *
10 * Nelly Furtado - All Good Things (Come to an End) *
14 * Nirvana - Smells Like Teen Spirit *
07 * No Doubt - Don't Speak
15 * Oasis - Don't Look Back in Anger *
15 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orléans
09 * Outkast - Hey Ya *
09 * Outkast - Ms. Jackson *
09 * Pet Shop Boys - It's a Sin
10 * Pretenders - Brass in Pocket
15 * Prince & The Revolution - When Doves Cry *
13 * Procol Harum - A Whiter Shade of Pale
13 * R.E.M. - Losing My Religion *
10 * Rolling Stones - Jumpin Jack Flash *
19 * Rolling Stones - Paint It Black *
05 * Sam Sparro - Happiness (The Magician Remix) *
07 * Seal - Kiss from a Rose
06 * Selah Sue - This World
11 * Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
10 * Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson
11 * Simple Minds - Alive and Kicking
04 * Snap! - The First, the Last, Eternity *
13 * Sniff'n' the Tears - Driver's Seat *
13 * Stevie Wonder - Superstition *
10 * Sugababes - Hole in the Head
07 * Sugababes - Round Round
10 * T.A.T.U. - All the Things She Said
15 * Talk Talk - Such a Shame
15 * Tasmin Archer - Sleeping Satellite *
07 * Tears for Fears – Shout
08 * The Cranberries - Zombie *
09 * The Police - Message in a Bottle *
06 * Tom Odell - Another Love *
10 * Tove Lo - Habits (Stay High) [Hippie Sabotage Remix]
11 * Tracy Chapman - Fast Car
19 * Tubeway Army - Are Friends Electric *
12 * U2 - With or Without You *
15 * Ultravox - Vienna
08 * Yeah Yeah Yeahs - Heads Will Roll (A-Trak Remix)
10 * Youssou N'Dour & Neneh Cherry - 7 Seconds
Graag even natellen!
Deadline: maandag 23.00 uur
Welke 50 (!) nummers zijn buitenaards mooi?
13 * a-ha - Take on Me
12 * ABBA - S.O.S.
10 * Abel - Onderweg
09 * Adamski – Killer
10 * Alizee - Moi... Lolita *
10 * All Saints - Pure Shores *
08 * Amy MacDonald - This Is the Life
12 * Barry Ryan - Eloise
18 * Beach Boys - Good Vibrations *
20 * Beatles - Eleanor Rigby *
16 * Beatles - Strawberry Fields Forever *
03 * Beyonce - Crazy in Love
12 * Blondie - Heart of Glass
02 * Bomfunk MC's - Freestyler *
14 * Bronski Beat - Smalltown Boy
13 * Cock Robin - The Promise You Made
11 * Creedence Clearwater Revival - Who'll Stop the Rain *
19 * David Bowie - Ashes to Ashes *
18 * David Bowie - Sound and Vision *
16 * Depeche Mode - Enjoy the Silence *
16 * Donna Summer - I Feel Love *
13 * Doors - Light My Fire *
11 * Earth & Fire - Memories
08 * Editors – Papillon
12 * Edwyn Collins - A Girl Like You *
12 * Elvis Presley - Suspicious Minds
06 * Eminem - Stan *
14 * Eurythmics - Sweet Dreams (Are Made of This)
08 * Everything But the Girl - Missing (Todd Terry Remix) *
04 * Fixkes – Kvraagetaan
16 * Fleetwood Mac - Go Your Own Way *
12 * Fleetwood Mac - Oh Well *
03 * Gabriella Cilmi - Sweet about Me
08 * Gala - Freed from Desire *
07 * Gnarls Barkley - Crazy *
09 * Golden Earring - Radar Love
09 * Grace Jones - I've Seen That Face Before
07 * Infinity Ink – Infinity *
11 * INXS - Need You Tonight *
08 * Jay-Z & Alicia Keys - Empire State of Mind
11 * John Lennon - Imagine
15 * Kate Bush - Wuthering Heights
07 * Katy Perry (ft. Juicy J) - Dark Horse
16 * Kim Wilde - Cambodia
13 * Kinks - Waterloo Sunset *
09 * Lana del Rey - Video Games *
08 * Lily Allen - The Fear *
07 * Lorde - Royals
07 * Lykke Li - I Follow Rivers [The Magician Remix]
13 * Madonna - Frozen *
06 * Madonna - Give It 2 Me *
08 * Madonna - Hung Up *
15 * Madonna - Like a Prayer
12 * Madonna - Live to Tell
17 * Massive (Attack) - Unfinished Sympathy *
14 * Matia Bazar - Ti Sento
14 * Mike Oldfield - Moonlight Shadow *
13 * Moody Blues - Nights in White Satin
09 * Moody Blues - Question
11 * Natalie Imbruglia - Torn *
15 * Neil Young - Heart of Gold *
10 * Nelly Furtado - All Good Things (Come to an End) *
14 * Nirvana - Smells Like Teen Spirit *
07 * No Doubt - Don't Speak
15 * Oasis - Don't Look Back in Anger *
15 * Orchestral Manoeuvres in the Dark - Maid of Orléans
09 * Outkast - Hey Ya *
09 * Outkast - Ms. Jackson *
09 * Pet Shop Boys - It's a Sin
10 * Pretenders - Brass in Pocket
15 * Prince & The Revolution - When Doves Cry *
13 * Procol Harum - A Whiter Shade of Pale
13 * R.E.M. - Losing My Religion *
10 * Rolling Stones - Jumpin Jack Flash *
19 * Rolling Stones - Paint It Black *
05 * Sam Sparro - Happiness (The Magician Remix) *
07 * Seal - Kiss from a Rose
06 * Selah Sue - This World
11 * Simon & Garfunkel - Bridge over Troubled Water
10 * Simon & Garfunkel - Mrs. Robinson
11 * Simple Minds - Alive and Kicking
04 * Snap! - The First, the Last, Eternity *
13 * Sniff'n' the Tears - Driver's Seat *
13 * Stevie Wonder - Superstition *
10 * Sugababes - Hole in the Head
07 * Sugababes - Round Round
10 * T.A.T.U. - All the Things She Said
15 * Talk Talk - Such a Shame
15 * Tasmin Archer - Sleeping Satellite *
07 * Tears for Fears – Shout
08 * The Cranberries - Zombie *
09 * The Police - Message in a Bottle *
06 * Tom Odell - Another Love *
10 * Tove Lo - Habits (Stay High) [Hippie Sabotage Remix]
11 * Tracy Chapman - Fast Car
19 * Tubeway Army - Are Friends Electric *
12 * U2 - With or Without You *
15 * Ultravox - Vienna
08 * Yeah Yeah Yeahs - Heads Will Roll (A-Trak Remix)
10 * Youssou N'Dour & Neneh Cherry - 7 Seconds
Graag even natellen!
Deadline: maandag 23.00 uur
0
geplaatst: 8 februari 2016, 18:08 uur
Teunnis schreef:
Het idee van zijn argument was dan ook dat het allemaal onzin is. Althans, dat mag ik hopen
(quote)
Precies dit ja. Op het internet worden recente nummers waarschijnlijk het best beluisterd, op de platenspelers bij mensen thuis zal de muziek van 'vroeger' het beter doen. Het is nauwelijks te vergelijken.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 18:16 uur
Teunnis schreef:
Ik denk - zou toch wel moeten - dat ze dit soort onderwerpen ook aansnijden bij de studie Muziekwetenschappen. Geloof dat ik het hier met mijn zus - afgestudeerd in Muziekwetenschappen - ook al eens over heb gehad naar aanleiding van een college/boek.
Bij literatuurwetenschap komen we dit soort vraagstukken ook met de regelmaat van de klok tegen. De vraag waarom de canon de canon is en welke waarde we eraan moeten toekennen. De een hecht er waarde aan, en de ander vraagt zich af waarom Tolkien of Michael Crichton niet tot de canon behoren, terwijl ze megapopulair zijn. Bij film of beeldende kunst zal het niet anders zijn.
Ik denk dat de (muziekhistorische) canon er niet voor niets is, en schrijf er om die reden wel een bepaald belang aan toe.
Maar je kunt inderdaad ook naar verkoopcijfers of YouTube-views kijken, en daar belang aan hechten.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 18:17 uur
LucM schreef:
Streaming zegt niets over de populariteit of de status van een nummer.
Streaming zegt niets over de populariteit of de status van een nummer.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar aangezien de muziekstreamingdiensten enorm snel aan populariteit hebben gewonnen. Eind 2015 had 35 procent van de Nederlanders een Spotify-account. In 2014 was streaming goed voor een derde van de omzet in de Nederlandse muziekindustrie, dat zal op dit moment waarschijnlijk nog hoger liggen. En de verwachting is dat deze trend nog niet ten einde is. Streaming alleen zal steeds meer kunnen zeggen over de huidige populariteit van een nummer. Het is niet voor niets dat de samenstelling van sommige hitlijsten voor een groot deel van de streamingcijfers afhangt (o.a. de Top 40).
0
geplaatst: 8 februari 2016, 18:20 uur
matthijs schreef:
Hee Arrie en luigifort, ik merk (zoals jullie misschien ook wel) dat jullie niet echt nader tot elkaar komen. Dat hoeft ook niet, maar wat mij nou interessanter lijkt is te weten wat jullie motivatie is (en ook van anderen) om met dit spel mee te doen. We zijn er zelf best wat tijd mee kwijt, blijkbaar heeft het een bepaalde waarde.
Voor mij is het vooral -- zoals ik al vaker heb gezegd -- het ontdekken van nieuwe muziek. Voor de meesten is dat geen belangrijke motivatie, omdat de meeste deelnemers bijna alle hits wel kennen. Voor jullie ook denk ik? En zoja, wat is dan jullie belangrijkste motivatie?
Hee Arrie en luigifort, ik merk (zoals jullie misschien ook wel) dat jullie niet echt nader tot elkaar komen. Dat hoeft ook niet, maar wat mij nou interessanter lijkt is te weten wat jullie motivatie is (en ook van anderen) om met dit spel mee te doen. We zijn er zelf best wat tijd mee kwijt, blijkbaar heeft het een bepaalde waarde.
Voor mij is het vooral -- zoals ik al vaker heb gezegd -- het ontdekken van nieuwe muziek. Voor de meesten is dat geen belangrijke motivatie, omdat de meeste deelnemers bijna alle hits wel kennen. Voor jullie ook denk ik? En zoja, wat is dan jullie belangrijkste motivatie?
In eerste instantie omdat lijstjes leuk zijn en je altijd hoopt dat je eigen favorieten in die lijsten op brede waardering kunnen rekenen. Verder heb ik ook nog wel een paar nummers kunnen (her)ontdekken als het gaat om de hits van voor 2000.
Terugkomend op de vraag waarom de recente nummers het vaak zo lastig hebben in MuMe-games: het kan goed dat er gewoon een stuk meer verdeeldheid is wat betreft de recente favorieten. Dit zie je ook terug in topics als Song Top 10 Per Jaar, Song van het Jaar en De Witte Trui waar lang niet altijd dezelfde nummers komen bovendrijven. Een iets anders deelnemersveld kan de boel al volledig op z'n kop zetten.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 18:42 uur
De muziekwereld is nu inderdaad veel meer verdeeld (en ook geregionaliseerd). In de jaren '60 (en ook '70 en '80) zijn de grote namen duidelijk aan te duiden, dat kun je nu niet meer bepalen.
0
geplaatst: 8 februari 2016, 18:46 uur
potver, komt er ineens een lijstje tussendoor van Mol. Behoorlijk hinderlijk 

0
geplaatst: 8 februari 2016, 19:11 uur
0
geplaatst: 8 februari 2016, 19:13 uur
Teunnis schreef:
Een klassiekerstatus lijkt me wel - met enige moeite - objectief te meten. Dat is best wel te definiëren en te meten. Objectief aantonen dat deze klassiekerstatus voorkomt uit het "feit" dat deze nummers kwalitatief beter zijn is wel godsonmogelijk. Wat is "kwalitatief beter"? En als het je dan al lukt om het te meten, dan alsnog is het zo dat het mogelijk is dat onze perceptie van "kwalitatief beter" beïnvloed is door wat we zijn gaan zien als klassieker. Oftewel, dan ligt de causaliteit anders; de status bepaald wat wij kwaliteit vinden. Ook dat is een stelling waar je helemaal niks mee kan. Oftewel, dat hele gedoe met objectiviteit is, ongeacht of het waar is of niet, iets waar je helemaal niks mee kan. Gewoon lekker genieten, want één ding weten we allemaal zeker: de muziek waar jij gelukkig van wordt, daar wordt jij gelukkig van. En waar we ook allemaal stiekem best gelukkig van worden is klagen over muziek en je lof uiten over muziek. Dus wat dat betreft zijn we hier lekker bezig!
(quote)
Een klassiekerstatus lijkt me wel - met enige moeite - objectief te meten. Dat is best wel te definiëren en te meten. Objectief aantonen dat deze klassiekerstatus voorkomt uit het "feit" dat deze nummers kwalitatief beter zijn is wel godsonmogelijk. Wat is "kwalitatief beter"? En als het je dan al lukt om het te meten, dan alsnog is het zo dat het mogelijk is dat onze perceptie van "kwalitatief beter" beïnvloed is door wat we zijn gaan zien als klassieker. Oftewel, dan ligt de causaliteit anders; de status bepaald wat wij kwaliteit vinden. Ook dat is een stelling waar je helemaal niks mee kan. Oftewel, dat hele gedoe met objectiviteit is, ongeacht of het waar is of niet, iets waar je helemaal niks mee kan. Gewoon lekker genieten, want één ding weten we allemaal zeker: de muziek waar jij gelukkig van wordt, daar wordt jij gelukkig van. En waar we ook allemaal stiekem best gelukkig van worden is klagen over muziek en je lof uiten over muziek. Dus wat dat betreft zijn we hier lekker bezig!
Hier kan ik me goed in vinden.

Dit stukje vooral:
"Objectief aantonen dat deze klassiekerstatus voorkomt uit het het "feit" dat deze nummers kwalitatief beter zijn is wel godsonmogelijk. Wat is "kwalitatief beter"? En als het je dan al lukt om het te meten, dan alsnog is het zo dat het mogelijk is dat onze perceptie van "kwalitatief beter" beïnvloed is door wat we zijn gaan zien als klassieker. Oftewel, dan ligt de causaliteit anders; de status bepaald wat wij kwaliteit vinden."
Dat is eigenlijk heel erg wat ik bedoelde. Behalve dan de d/t-fout.

0
geplaatst: 8 februari 2016, 21:47 uur
Hopen op een mirakel m.a.w. dat users als catdog, Emile93, Poeha, Dwejkk_ en NewYorkCityLight nog tenminste 1 van de recente hits kunnen redden.
* denotes required fields.