MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2015

zoeken in:
Teunnis schreef:
De deadline hiervoor is vrijdag 3 mei, 21:00 uur.
De eerste keer dat we weer een vrijdag 3 mei hebben is in 2019...

Vrijdag 6 mei doen?

Bedoeling was dinsdag 3 mei, maar nu ik er nog eens over nadenk: doe inderdaad maar vrijdag 6 mei, 21:00 uur!

dumb_helicopter schreef:
(quote)

Vanwaar de beslissing om het dit jaar via PM te doen? Vond het stelselmatig vorderen van de lijstjes met leuke commentaren wel aangenaam en het zorgt ervoor dat het topic wat levendig blijft tot de uiteindelijke ontknoping.

Voor beiden valt wat te zeggen. Via de pm is, zoals hoi123 al zegt, spannender. Mocht het toch wat dood worden hier op het forum, dan weten we dat voor volgend jaar.

Het is weer een heerlijke finale geworden. De toppers zijn misschien wat minder sterk dan de afgelopen jaren, maar ik hoef in ieder geval geen onvoldoendes uit te delen. Dat is in andere spellen wel eens anders.

Mijn lijstje is verstuurd.

De lijstjes stromen vandaag rap binnen, zometeen een eerste update...

We hebben inmiddels al acht lijstjes binnen. Mooi. Deze update gaat alleen over de eerste vijf lijstjes die binnen zijn gekomen. Welke lijstjes dat zijn, dat weet alleen ik. Al weten de echt vroege vogels natuurlijk wel dat ze bij de eerste vijf zaten. Twee nummers hadden een goede start en zijn meteen vijf punten los van de rest. De leider na vijf lijstjes is maar liefst vijf keer genoemd, terwijl de directe achtervolger het vooral van hoge noteringen moet hebben. Het meest opvallende aan de stand na vijf lijstjes is dat elk nummer drie keer genoemd is. En slechts drie nummers zijn vaker dan drie keer genoemd. Verder bungelt één nummer troosteloos onderaan, terwijl dit toch echt een outsider/kanshebber/favoriet zou moeten zijn. Maar goed, er zijn pas vijf lijstjes binnen dus er is nog geen reden tot paniek. In de volgende update komt er alweer een 8-punter bij. Die volgende update is na 10 lijstjes.

1. ??? - ??? (27 punten, 5 keer genoemd)
2. ??? - ??? (24 punten, 3 keer genoemd)
3. ??? - ??? (19 punten, 3 keer genoemd)
4. ??? - ??? (18 punten, 4 keer genoemd)
5. ??? - ??? (15 punten, 4 keer genoemd)
6. ??? - ??? (15 punten, 3 keer genoemd)
7. ??? - ??? (14 punten, 3 keer genoemd)
8. ??? - ??? (14 punten, 3 keer genoemd)
9. ??? - ??? (10 punten, 3 keer genoemd)
10. ??? - ??? (10 punten, 3 keer genoemd)
11. ??? - ??? (10 punten, 3 keer genoemd)
12. ??? - ??? (4 punten, 3 keer genoemd)

Durft iemand een voorspelling te doen welke twee nummers een goede start hadden? En welk nummer hangt er helemaal onderaan?

En hoe denken jullie dat het podium er uiteindelijk uit gaat zien?

The Blacker The Berry heeft een goede start sowieso en Sufjan Stevens hangt volgens mij onderaan.

1. The Blacker The Berry
2. The Less I Know The Better
3. King Kunta

dumb_helicopter schreef:
The Blacker The Berry heeft een goede start sowieso en Sufjan Stevens hangt volgens mij onderaan.

1. The Blacker The Berry
2. The Less I Know The Better
3. King Kunta

De beste prestaties van een dubbele finalist waren 2e en 9e (Holden, 2013) en 3e en 9e (Gorillaz, 2010). Twee keer op het podium wordt dus heel moeilijk. Maar goed, Kendrick Lamar spot al het hele jaar met alle muziekwetten.

Vijf keer genoemd, dat zijn dus de zogenaamde allemansvriendjes. Ik denk dat in deze finale Tame Impala (beide nummers), King Kunta en Depreston de nummers zijn die op weinig tegenstand kunnen rekenen. The Blacker the Berry ("echte" hiphop), Should Have Known Better en Scheef zullen een flink aantal hoge scores binnen gaan halen maar zullen ook zeker bij een aantal mensen ontbreken in de top acht.

Bovenaan staat Kunta of Let it Happen en op plek twee The Blacker the Berry. Onderaan, Bowie.

Wat betreft het uiteindelijke podium, dat zal heel erg afhangen van wie er meespelen. Ik doe eens een hele wilde gok.

1. Should Have Known Better
2. The Blacker the Berry
3. King Kunta

Voor mij zijn er drie grote favorieten:

- Let It Happen: Een echte allemansvriend die zelden puntloos gelaten zal worden. Bovendien een van de weinige lichtpuntjes voor de echte rockliefhebbers.
- Should Have Known Better: Sufjan's enige troef die in alle voorgaande rondes overtuigend doorging.
- The Blacker the Berry: King Kunta wordt breder gedragen en zal ook bij niet hiphop-liefhebbers de nodige punten sprokkelen, maar hoge noteringen blijven uit. Kendrick-fans kiezen volgens mij redelijk unaniem voor The Black the Berry. Dat zal veel eerste plaatsen opleveren. Vermoedelijk ook veel troosteloze laatste plaatsen, maar omdat een 12e plaats net zo zwaar telt als een 9e kan love/hate hier best goed scoren.
- Scheef is een goede outsider.

De nummer 2 in de tussenstand is The Blacker the Berry, dat kan echt niet missen.

Eergisteren weer een hoop lijstjes binnengekregen (en gisteren dan weer geen enkele), dus we zijn al ruimschoots voorbij de tien. Tijd voor de volgende update.

De nummers 1 en 2 (vorige update de nummers 3 en 1) staan niet alleen in punten gelijk, ook in #1- en #2-noteringen doen ze het even goed. De vorige nummer 2 is flink gekelderd en behoort nu tot een enorme middenmoot. De vorige nummer 7 heeft zich daarvan losgeweekt en staat nu (enigszins/enorm) verrassend op het podium. Voor het nummer op de laatste plaats wil het maar niet lukken en ook het nummer erboven wil nog niet echt vlotten. Waar de vorige keer alle nummers bijna even vaak werden genoemd, zijn er nu toch wel flinke verschillen.

01. (03.) ??? - ??? (42 punten, 8 keer genoemd)
02. (01.) ??? - ??? (42 punten, 9 keer genoemd)
03. (07.) ??? - ??? (37 punten, 7 keer genoemd)
04. (04.) ??? - ??? (30 punten, 6 keer genoemd)
05. (06.) ??? - ??? (30 punten, 7 keer genoemd)
06. (02.) ??? - ??? (29 punten, 4 keer genoemd)
07. (10.) ??? - ??? (29 punten, 6 keer genoemd)
08. (09.) ??? - ??? (29 punten, 7 keer genoemd)
09. (05.) ??? - ??? (26 punten, 7 keer genoemd)
10. (08.) ??? - ??? (26 punten, 7 keer genoemd)
11. (11.) ??? - ??? (22 punten, 6 keer genoemd)
12. (12.) ??? - ??? (18 punten, 6 keer genoemd)

Volgende vraag aan jullie: wat zal het love/hate-nummer gaan worden?

stoepkrijt schreef:
Kendrick-fans kiezen volgens mij redelijk unaniem voor The Black the Berry.
Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken maar voor mij gaat dit zeker niet op. Vind ze beide te gek maar Kunta toch wel echt beter. En ik ben een Kendrick liefhebber.

De love-hate: Rejoice. Een aantal hoge scores en soms ook helemaal nies.

Ik ben niet per se een Kendrickliefhebber, maar ik verkies dan weer duidelijk The Blacker The Berry boven het magere King Kunta.

Of je zet ze gewoon allebei in je top-3

De huidige nummer 6 staat drie keer op 1, één keer op 4 en zes keer buiten de punten. Dat is overduidelijk de grootste love/hate-plaat. Volgens mij is dat The Blacker the Berry.

stoepkrijt schreef:
De huidige nummer 6 staat drie keer op 1, één keer op 4 en zes keer buiten de punten. Dat is overduidelijk de grootste love/hate-plaat.

Helemaal correct.

(Mocht iemand door zijn eigen stem weten welk nummer dit wel/niet is, liever geheim houden )

Edgar18 schreef:
De love-hate: Rejoice. Een aantal hoge scores en soms ook helemaal nies.
correctie, de love-hate wordt natuurlijk Eefje de Visser. Al blijf ik het gek vinden dat daar ook liefhebbers voor zijn .

Waarschijnlijk wel veel meer love dan hate.

Dat mag ik toch hopen, die haters ook altijd

Ik haat nu toch ook niet meer op (om in de termen van m'n puberende dochter te blijven) Kendrick Lamar.

Uiteraard niet, maar Kendrick maakt dan ook wel goede muziek .

Nog een laatste tussenstand voor de uitslag? Moet zelf m'n lijstje nog inleveren (wil er nog stukjes bij schrijven maar kwam er de hele tijd niet aan toe), maar vind dat soort lijstjes altijd lachen.

DjFrankie (moderator)
Gretz vandaag in de popquiz marathon. Eefje de Visser, Koek. Ik wist 'm?

Nog even een notificatie aan de users waarvan ik nog geen lijstje heb binnen gekregen: Angelo, arcade monkeys, Aroentje, Ataloona, bart1989, chevy93, Choconas, corn1holio1, curufin, De-noir, DenDimi, deric raven, Don Cappuccino, Edgar18, Eigenwijze 30, Gebruiker43757, Gloeilamp, GrafGantz, Gretz, Gyzzz, herman, inquestos, jassn, JSPR_G, Koenr, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, Masimo, musician, niels94, odi, Paap_Floyd, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, sniezo, starbright boy, Sundance, Svendra, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur.

Ik verwacht van zeker zeven van de bovenstaande users nog een lijstje, wat het totaal op 30 zou brengen. Dus hop hop, nog even voor vanavond 21.00 uur wat opsturen!

hoi123 schreef:
Nog een laatste tussenstand voor de uitslag? Moet zelf m'n lijstje nog inleveren (wil er nog stukjes bij schrijven maar kwam er de hele tijd niet aan toe), maar vind dat soort lijstjes altijd lachen.

Daar heb ik geen tijd meer voor gevonden. Misschien later op de dag nog een tussenstand bij 20 lijstjes.

Tussenstand na 15 lijstjes:

01. (02.) (01.) ??? - ??? (61 punten, 13 keer genoemd)
02. (06.) (02.) ??? - ??? (59 punten, 8 keer genoemd)
03. (01.) (03.) ??? - ??? (57 punten, 11 keer genoemd)
04. (03.) (07.) ??? - ??? (47 punten, 9 keer genoemd)
05. (10.) (08.) ??? - ??? (46 punten, 11 keer genoemd)
06. (04.) (04.) ??? - ??? (45 punten, 10 keer genoemd)
07. (05.) (06.) ??? - ??? (45 punten, 11 keer genoemd)
08. (08.) (09.) ??? - ??? (43 punten, 11 keer genoemd)
09. (07.) (10.) ??? - ??? (40 punten, 9 keer genoemd)
10. (09.) (05.) ??? - ??? (40 punten, 9 keer genoemd)
11. (12.) (12.) ??? - ??? (32 punten, 10 keer genoemd)
12. (11.) (11.) ??? - ??? (25 punten, 8 keer genoemd)

Het is heel spannend bij de bovenste drie. Vier punten verschil is echt niks als je met een #1-notering acht punten pakt. En wat dachten van de plekken daarachter. Zeven punten verschil tussen een vierde plek en een tiende plek. De onderste twee blijven onderaan bungelen, maar hebben wel haasje over gedaan.

En meteen ook de tussenstand na twintig verwerkte lijstjes:

01. (01.) (02.) (01.) ??? - ??? (75 punten, 17 keer genoemd)
02. (02.) (06.) (02.) ??? - ??? (73 punten, 10 keer genoemd)
03. (10.) (09.) (05.) ??? - ??? (71 punten, 14 keer genoemd)
04. (08.) (08.) (09.) ??? - ??? (64 punten, 14 keer genoemd)
05. (03.) (01.) (03.) ??? - ??? (62 punten, 13 keer genoemd)
06. (04.) (03.) (07.) ??? - ??? (61 punten, 13 keer genoemd)
07. (06.) (04.) (04.) ??? - ??? (59 punten, 13 keer genoemd)
08. (09.) (07.) (10.) ??? - ??? (59 punten, 14 keer genoemd)
09. (07.) (05.) (06.) ??? - ??? (56 punten, 13 keer genoemd)
10. (05.) (10.) (08.) ??? - ??? (55 punten, 14 keer genoemd)
11. (11.) (12.) (12.) ??? - ??? (51 punten, 14 keer genoemd)
12. (12.) (11.) (11.) ??? - ??? (34 punten, 11 keer genoemd)

De huidige nummer 3 laat zien dat er veel mogelijk is met een paar goede scores. Van onderaan de middenmoot herstelt het zich tot bijna bovenaan de tussenstand. De huidige nummer 5 stond elke keer op het podium, maar lijkt het nu toch uit handen te geven. En de nummer 11 heeft weer redelijk de aansluiting gevonden. De nummer laatst lijkt definitief gelost.

Dit was de laatste tussenstand. Om 21.00 uur gaan de lijnen dicht! Ondertussen hebben we het dertigste lijstje al binnen. En dan mis ik nog lijstjes van nog vier vaste deelnemers en nog wat minder vaste deelnemers. Hopelijk hebben ze het in hun agenda genoteerd en komen ze nog.

Nog even een rondvraagje: welk tweede nummer gaat het beter doen, de tweede van Kendrick Lamar of de tweede van Tame Impala?

Ik verwacht van Don Cappuccino, Edgar18, Gretz en inquestos eigenlijk nog wel een lijstje.

Komt er aan hoor Teun, luister nu alles voor een laatste keer. En de tweede Kendrick scoort beter dan de tweede Tame (denk ik).

Ik zie nu dat de nummer één zeventien is genoemd, dat is wel echt veel. Ik verwacht niet dat Kendrick zoveel stemmen kan halen (want hiphop) dus is dat dan Let it Happen? Of zou Sufjan het beter doen dan ik zou denken? Tien scores voor de nummer twee is ook niet veel trouwens, Eefje, Kendrick (Berry) of Sufjan? Dat lijken me allemaal wel love/hate kandidaten.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:01 uur

geplaatst: vandaag om 00:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.