Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2015
zoeken in:
0
geplaatst: 23 april 2016, 17:53 uur
1. Soko - Who Wears the Pants?
2. Grimes - Flesh Without Blood
3. Ought - Beautiful Blue Sky
4. Marina and the Diamonds - Savages
Zolang dat grijze muizennummer van Julien maar niet doorgaat. Erg saaiig, na 2 minuten dacht ik dat de volumeknop uitstond, stond hij toch mooi op maximum volume.
3. Ought - Beautiful Blue Sky
Zolang dat grijze muizennummer van Julien maar niet doorgaat. Erg saaiig, na 2 minuten dacht ik dat de volumeknop uitstond, stond hij toch mooi op maximum volume.
0
geplaatst: 23 april 2016, 19:12 uur
1. Grimes - Flesh Without Blood
2. Tame Impala - The Less I Know the Better
3. Marina and the Diamonds - Savages
4. Julien Baker - Rejoice
2. Tame Impala - The Less I Know the Better
3. Marina and the Diamonds - Savages
0
geplaatst: 23 april 2016, 19:29 uur
Teunnis schreef:
En verrassend (en teleurstellend) dat Blackstar het wel red en Lazarus niet! Ik denk eigenlijk ook dat Lazarus het beter had gedaan in de finale.
Viel me ook behoorlijk tegen. Lazarus leek me op voorhand het "beter liggende" nummer.En verrassend (en teleurstellend) dat Blackstar het wel red en Lazarus niet! Ik denk eigenlijk ook dat Lazarus het beter had gedaan in de finale.
0
geplaatst: 23 april 2016, 19:37 uur
1. Tame Impala - The Less I Know The Better
2. Soko - Who Wears the Pants?
3. Grimes - Flesh Without Blood
2. Soko - Who Wears the Pants?
3. Grimes - Flesh Without Blood
0
geplaatst: 23 april 2016, 19:49 uur
1. Sufjan Stevens - Should Have Known Better
2. Julien Baker - Rejoice
3. Tame Impala - The Less I Know The Better
4. Grimes - Flesh Without Blood
Flesh Without Blood mag dan minder goed zijn dan REALiTi en Kill V. Maim, ik hoop toch echt dat ze de finale haalt. Hup Grimes!
2. Julien Baker - Rejoice
3. Tame Impala - The Less I Know The Better
Flesh Without Blood mag dan minder goed zijn dan REALiTi en Kill V. Maim, ik hoop toch echt dat ze de finale haalt. Hup Grimes!
0
geplaatst: 23 april 2016, 20:50 uur
2. Ought - Beautiful Blue Sky
3. Soko - Who Wears the Pants?
2. Ought - Beautiful Blue Sky
0
geplaatst: 24 april 2016, 01:44 uur
1. Ought - Beautiful Blue Sky
3. Sufjan Stevens - Death with Dignity
4. Sufjan Stevens - Should Have Known Better
5. Julien Baker - Rejoice
6. Marina and the Diamonds - Savages
4. Sufjan Stevens - Should Have Known Better
5. Julien Baker - Rejoice
6. Marina and the Diamonds - Savages
0
geplaatst: 24 april 2016, 10:01 uur
2. Tame Impala - The Less I Know The Better
0
geplaatst: 24 april 2016, 10:23 uur
Vier hors catégorie, de rest ver daaronder.
1. Marina and the Diamonds - Savages
4. Tame Impala - The Less I Know The Better
4. Tame Impala - The Less I Know The Better
0
geplaatst: 24 april 2016, 10:49 uur
2.Tame Impala - The Less I Know The Better
2.Tame Impala - The Less I Know The Better
0
DjFrankie (moderator)
geplaatst: 24 april 2016, 11:22 uur
1 Ought - Beautiful Blue Sky
2 Soko - Who Wears the Pants?
3 Julien Baker - Rejoice
4 Marina and the Diamonds - Savages
2 Soko - Who Wears the Pants?
3 Julien Baker - Rejoice
4 Marina and the Diamonds - Savages
0
geplaatst: 24 april 2016, 15:16 uur
Punten Simon77:
1. Julien Baker - Rejoice
3. Sufjan Stevens - Should Have Known Better
0
geplaatst: 24 april 2016, 17:21 uur
2. Sufjan Stevens - Death with Dignity
2. Sufjan Stevens - Death with Dignity
0
geplaatst: 24 april 2016, 21:00 uur
3. Julien Baker - Rejoice
3. Julien Baker - Rejoice
0
geplaatst: 25 april 2016, 13:36 uur
Uitslag halve finale 3: 21 stemmers
1. Sufjan Stevens - Should Have Known Better (35)
2. Grimes - Flesh Without Blood (30)
3. Julien Baker - Rejoice (29) (2x #1)
4. Tame Impala - The Less I Know The Better (29) (1x #1)
5. Sufjan Stevens - Death with Dignity (23)
6. Ought - Beautiful Blue Sky (22)
7. Soko - Who Wears the Pants? (21) (3x #3)
8. Marina and the Diamonds - Savages (21) (1x #3)
1. Sufjan Stevens - Should Have Known Better (35)
2. Grimes - Flesh Without Blood (30)
3. Julien Baker - Rejoice (29) (2x #1)
4. Tame Impala - The Less I Know The Better (29) (1x #1)
5. Sufjan Stevens - Death with Dignity (23)
6. Ought - Beautiful Blue Sky (22)
7. Soko - Who Wears the Pants? (21) (3x #3)
8. Marina and the Diamonds - Savages (21) (1x #3)
0
geplaatst: 25 april 2016, 13:40 uur
Dat waren de halve finales, de nummers 13 t/m 24 van het jaar 2015 zijn hierbij bekend. De volgorde is bepaald op basis van het stempercentage behaald in de Halve Finale. Bij een gelijk percentage is vervolgens gekeken naar de eindpositie in de ladder van de Halve Finale, de maandpositie, het aantal #1-noteringen, #2-noteringen en ten slotte #3-noteringen. Tussen haakjes de user die het nummer heeft genomineerd.
13. Grimes - REALiTi [Demo] (Ataloona)
14. Warpaint - No Way Out (topic)
15. Sufjan Stevens - Death with Dignity (Edgar18)
16. David Bowie - Lazarus (RYM)
17. Ought - Beautiful Blue Sky (Co Jackso)
18. Grimes - Kill V. Maim (Teunnis)
19. Marina and the Diamonds - Happy (Dwejkk_)
20. Soko - Who Wears the Pants? (wibro)
21. Marina and the Diamonds - Savages (Arno)
22. Sufjan Stevens - Fourth of July (release)
23. Viet Cong - Death (The Eraser)
24. Larry Gus - NP-Complete (Edgar18)
13. Grimes - REALiTi [Demo] (Ataloona)
14. Warpaint - No Way Out (topic)
15. Sufjan Stevens - Death with Dignity (Edgar18)
16. David Bowie - Lazarus (RYM)
17. Ought - Beautiful Blue Sky (Co Jackso)
18. Grimes - Kill V. Maim (Teunnis)
19. Marina and the Diamonds - Happy (Dwejkk_)
20. Soko - Who Wears the Pants? (wibro)
21. Marina and the Diamonds - Savages (Arno)
22. Sufjan Stevens - Fourth of July (release)
23. Viet Cong - Death (The Eraser)
24. Larry Gus - NP-Complete (Edgar18)
0
geplaatst: 25 april 2016, 13:42 uur
Rest ons enkel nog de grote finale. Het starten hiervan laat ik graag aan Teunnis over.
0
geplaatst: 25 april 2016, 13:49 uur
Wauw, haast perfecte uitslag in de laatste halve finale! Gelukkig is Grimes er alsnog bij en dat dark horse Julien het haalt vind ik ook erg leuk (al had het voor mijn part ook Soko mogen zijn).
Twee van de beste nummers van het jaar zijn net buiten de finale gestrand, maar verder is het volgens mij een schitterende finale geworden!
Bijzonder trouwens dat er maar 1 band in de finale staat, namelijk Tame Impala. De rest van de finalisten zijn feitelijk allemaal solo-artiesten die opereren onder hun eigen naam of een alias.
Waaronder 6 verschillende vrouwen, dat is volgens mij uniek en ook nog niet eerder voorgekomen.
Twee van de beste nummers van het jaar zijn net buiten de finale gestrand, maar verder is het volgens mij een schitterende finale geworden!
Bijzonder trouwens dat er maar 1 band in de finale staat, namelijk Tame Impala. De rest van de finalisten zijn feitelijk allemaal solo-artiesten die opereren onder hun eigen naam of een alias.
Waaronder 6 verschillende vrouwen, dat is volgens mij uniek en ook nog niet eerder voorgekomen.
0
geplaatst: 25 april 2016, 13:59 uur
Gretz schreef:
Hoe groot is het contrast als je het vergelijkt met de uitslag van 3voor12's Song van het Jaar:
1. Tame Impala - Let It Happen
2. Paolo Nutini - Iron Sky
3. Muse - Psycho
4. Kensington - War
5. Adele - Hello
6. Major Lazer & DJ Snake ft. MØ - Lean On
7. Dotan - Hungry
8. Mark Ronson ft. Bruno Mars - Uptown Funk
9. Typhoon - Liefste
10. Kendrick Lamar - King Kunta
11. James Bay - Hold Back The River
12. The Weeknd - Can't Feel My Face
2. Paolo Nutini - Iron Sky
3. Muse - Psycho
4. Kensington - War
5. Adele - Hello
6. Major Lazer & DJ Snake ft. MØ - Lean On
7. Dotan - Hungry
8. Mark Ronson ft. Bruno Mars - Uptown Funk
9. Typhoon - Liefste
10. Kendrick Lamar - King Kunta
11. James Bay - Hold Back The River
12. The Weeknd - Can't Feel My Face
Adele en MØ (als featuring artiest) zijn de enige vrouwen hier. In hun top 50 slechts 8 nummers waar een vrouw een rol speelt.
0
geplaatst: 25 april 2016, 14:18 uur
Gretz schreef:
Twee extra Sufjans was inderaad wel heel fijn geweest Twee van de beste nummers van het jaar zijn net buiten de finale gestrand, maar verder is het volgens mij een schitterende finale geworden!
.
0
geplaatst: 25 april 2016, 14:21 uur
Gretz schreef:
En of Tame Impala een band is, is ook maar twijfelachtig. Je zou het ook het soloproject van Kevin Parker kunnen noemen, aangezien hij zelf alle muziek schrijft, speelt en opneemt. Alleen als ze touren heeft hij een vaste groep muzikanten waarmee hij optreedt.
0
geplaatst: 25 april 2016, 15:29 uur
Met Death With Dignity ligt mijn song van het jaar eruit maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt doordat Julien Baker in de finale zit *cheerleader smily*.
0
geplaatst: 25 april 2016, 17:01 uur
Op 20 februari 2015 opende ik dit topic en na meer dan een jaar lang stemmen komt de zesde editie van Song van het Jaar tot zijn ultieme climax. Uiteraard moet ik allereerst een groot dankwoord richting tot herman, de oprichter van deze prachtige competitie. Zonder hem bestond dit topic niet en hadden we tientallen prachtige ontdekkingen per jaar gemist. En ook een dank naar inquestos voor de ingenieuze spreadsheet. Dat scheelt ons veel werk. Ja ons, want dit jaar kwam het meeste administratieve werk van 7744leon, dumb_helicopter, Edgar18 en Gretz. Heel erg bedankt daarvoor, dit jaar kon ik de hulp goed gebruiken! Maar net als altijd gaat de grootste dank uit naar iedereen die deze editie heeft meegestemd en daarmee heeft bijgedragen aan het consistente succes van deze competitie.
Dan is het nu tijd voor De Finale van De Grote Finale: welk nummer is de Song van het Jaar 2015? De volgende twaalf nummers, in chronologische volgorde, hebben zich geplaatst en maken daarmee nog steeds kans om gekroond te worden tot Song van het Jaar 2015:
genoeg voor deze finaleplek.
Kendrick Lamar - The Blacker the Berry (Teunnis)
Prestatie maand: 1e (januari)
De allereerste maandwinnaar van 2015. Het zou een ongekende reeks inleiden van driemaal maandwinst op rijd voor Kendrick Lamar. Kendrick Lamar was misschien wel dé man van 2015. Hij won vele Grammy's, werd overal geprezen, verscheen overal, en brak zo hard door dat waarschijnlijk zelfs Henk en Ingrid hem nu kennen. Is dit dé favoriet voor de titel? Het heeft elke (!) ladder gewonnen (ook in de maandronde) en de stempercentage zijn indrukwekkend. De vraag is dus eerder: wie gaat dit van de titel afhouden?
Kendrick Lamar - King Kunta (Edgar18)
Prestatie maand: 1e (februari)
De tweede van de coup van Kendrick. In februari won Kendrick Lamar opnieuw met overmacht. Maar waar vergeleken met The Blacker the Berry is King Kunta een heel stuk vrolijker, luchtiger en vooral dansbaar. Ik hoorde laatste van iemand dat ze zelfs in De Negende Cirkel (Groningers weten dan over welk niveau we het hebben) af en toe King Kunta draaien. Het was een wonderbaarlijk jaar voor Kendrick Lamar en daarom vind ik het terecht dat hij met twee nummers in de finale staat!
Tame Impala - Let It Happen (yeahyeahyeah)
Prestatie maand: 2e (februari)
Als ik één nummer moet aanwijzen als grootste concurrent voor Kendrick Lamar, dan kom ik uit bij Let It Happen. Onze vrienden van 3voor12 hebben dit nummer al bekroond tot song van het jaar. In diezelfde competitie werd Kendrick Lamar tiende. Dat zegt vrij weinig, want de smaak van het stemvolk van 3voor12's song van het jaar is uiteraard inferieur aan de onze. Daarnaast heeft het in de maandfinale al eens het onderspit moeten delven tegen Kendrick Lamar (met King Kunta). Wel behoort dit tot één van de twee nummers die al eens een hoger stempercentage wist te halen dan The Blacker the Berry. Desalniettemin heeft Tame Impala hiermee een instant klassieker gemaakt en ik verwacht ook dat dit nummer het meeste aantal stemmen gaat krijgen. Of dat dan ook genoeg is voor de winst moet blijken...
Courtney Barnett - Depreston (RYM)
Prestatie maand: 10e (maart)
Na twee EP's in 2012 en 2013 was het in 2015 tijd voor een album van Courtey Barnett. Met haar EP's, waarop onder andere Avant Gardener en History Eraser staan, kreeg ze al een klein beetje aandacht, maar haar debuutalbum werd pas echt breed bewonderd. Het album behoort hier op MuMe (heel erg nipt) tot de tien meest bestemde albums van 2015. Dit wat droevige liedje begon in maart met een tiende plek, maar is in de loop van het jaar blijkbaar flink gegroeid. Vanaf de start van De Grote Finale scoort ze uitstekend. Een plek in de middenmoot moet zeker mogelijk zijn!
Sufjan Stevens - Should Have Known Better (RYM)
Prestatie maand: 15e (maart)
Het enige nummer in deze finale dat de maandfinale niet wist te halen. Dat Should Have Known Better in maart de maandfinale niet haalde mogen we denk ik gerust een klein foutje noemen. Het is samen met Fourth of July duidelijk het populairste nummer op Carrie & Lowell, en dat album is op deze site benoemd tot Album van het Jaar. Een album met een gemiddelde van 4,16 uit 630 stemmen. Zijn slechtste prestatie in De Grote Finale was in Ronde 2 waar dit nummer het zevende stempercentage haalde. Zijn beste prestatie was in Ronde 3 waar het een hoger stempercentage haalde dan The Blacker the Berry. Dit is duidelijk een outsider voor de winst.
Torres - Sprinter (topic)
Prestatie maand: 1e (mei)
Torres - op MuMe met hoofdletters gespeld, maar mijn bronnen beweren dat het zonder hoofdletters moet - was de Song van de Maand Mei. Het is de enige finalist die zijn nominatie te danken heeft aan het topic "Maak kennis met... 2015". Een topic waar we vele parels aan te danken hebben. Torres was altijd al een klein zekerheidje voor De Finale. Winst lijkt onmogelijk, maar Mackenzie Scott moet toch wel aardig wat punten kunnen binnenhalen.
Julia Holter - Feel You (Edgar18)
Prestatie maand: 2e (juli)
In 2013 deed Julia Holter met twee nummers mee aan De Grote Finale. Daar strandde ze in Ronde 4. Dit jaar begon ze met drie nummers aan De Grote Finale, want ze werd dit jaar maar liefst drie keer tweede in een maandronde. De andere twee sneuvelden direct in Ronde 3, maar Feel You hield knap vol en bereikte De Finale. Met de hakken over de sloot, dat wel. Het zou een wonder zijn als ze hier bovenin mee kan doen.
Tame Impala - The Less I Know The Better (dumb_helicopter)
Prestatie maand: 1e (augustus)
In tegenstelling tot Let It Happen wist The Less I Know the Better wel zijn maand te winnen. Al is het natuurlijk niet eerlijk vergelijken: The Less I Know the Better had een veel zwakkere maand. Ja, dat kun je nu wel zo stellig zeggen, want slechts twee nummers van die maand (inclusief deze) haalde Ronde 4. Maar wie weet kan het Let It Happen toch verrassen. Want in de vorige twee rondes deed deze het beter dan 3voor12's song van het jaar. Of gaan de twee Tame Impala's elkaar volledig in de weg lopen en wordt de finale een grote deceptie voor Kevin Parker? We gaan het zien...
Grimes - Flesh Without Blood (Arno)
Prestatie maand: 5e (oktober)
Grimes kende we al van de dromerige synthpop van haar doorbraakalbum, Visions, uit 2012. Al wisten de nummers daarop verrassend genoeg totaal geen potten te breken in deze competitie. Dit jaar kwam er weer een doorbraakalbum. Weer een doorbraakalbum, want met Art Angels bereikte Claire Elise Boucher een nog veel groter publiek. Het geluid was nog steeds dromerig en synthy, maar de nadruk ligt nu duidelijk meer op pop. En ook hier werpt dat zijn vruchten af. Ze stond zelfs met drie nummers in De Halve Finale, maar uiteindelijk is het bij eentje gebleven. En zo krijgen we hier een andere winnaar dan bij de MuMeAfrekening 2015.
David Bowie - Blackstar (RYM)
Prestatie maand: 1e (november)
David Bowie. Er is al zoveel over gezegd. Het overlijden van een van de allergrootste artiesten die we ooit gekend hebben ging vooraf aan positievere aandacht. Twee maanden voor zijn overlijden kwam David Bowie namelijk met de leadsingle van wat zou blijken zijn allerlaatste album. Geïnspireerd door andere andere Kendrick Lamar's To Pimp a Butterfly, maar ook Boards of Canada en Death Grips, wilde Bowie de rock 'n' roll vermijden. Het werd een mix van jazz en experimentele rock. Ondanks dat de stempercentages niet zo indrukwekkend zijn als in de maandronde zelf, sluit ik Blackstar niet uit voor de eindwinst.
Eefje de Visser - Scheef (inquestos)
Prestatie maand: 2e (november)
Eefje de Visser was al geruime tijd een typisch MuMe-favoriet, mede dankzij fanatieke steun van enkele hooggewaardeerde users, maar Scheef was volgens mij voor vele het schot in de roos dat ze definitief fan maakte. Je kan het eigenlijk ook wel van tevoren bedenken: voeg wat subtiele electronica in je muziek en MuMe houdt van je. Scheef zou bijna op zeker een maandfinale winnen, ware het niet dat ze concurrentie had van David Bowie. In de nieuwe editie heeft ze ondertussen al twee keer gewonnen met (net wat) mindere nummers en uit deze finaleplek blijkt ook wel dat dit een bijzonder nummer is.
Julien Baker - Rejoice (Edgar18)
Prestatie maand: 2e (december)
Dé verrassing van de maandfinale is het 20-jarige supertalent Julien Baker. Tijdens de opnames was ze zelfs nog maar 18 (of misschien net 19). In december verloor ze de maandfinale nog van Bowie's Lazarus, maar dat nummer is juist de grote ontbrekende. Sterker nog, als je mij twee maanden geleden had gevraagd welke nummers ik in De Finale had verwacht, dan zou ik zomaar eens precies de vorige elf nummers + Lazarus genoemd kunnen hebben. Maar achteraf is dat natuurlijk makkelijk gezegd. Rejoice is maar liefst de derde nominatie van Edgar18 in deze finale en daarmee kunnen we alvast één titel uitdelen: de nominatiekampioen!
Dan is het nu tijd voor De Finale van De Grote Finale: welk nummer is de Song van het Jaar 2015? De volgende twaalf nummers, in chronologische volgorde, hebben zich geplaatst en maken daarmee nog steeds kans om gekroond te worden tot Song van het Jaar 2015:
genoeg voor deze finaleplek.
Kendrick Lamar - The Blacker the Berry (Teunnis)
Prestatie maand: 1e (januari)
De allereerste maandwinnaar van 2015. Het zou een ongekende reeks inleiden van driemaal maandwinst op rijd voor Kendrick Lamar. Kendrick Lamar was misschien wel dé man van 2015. Hij won vele Grammy's, werd overal geprezen, verscheen overal, en brak zo hard door dat waarschijnlijk zelfs Henk en Ingrid hem nu kennen. Is dit dé favoriet voor de titel? Het heeft elke (!) ladder gewonnen (ook in de maandronde) en de stempercentage zijn indrukwekkend. De vraag is dus eerder: wie gaat dit van de titel afhouden?
Kendrick Lamar - King Kunta (Edgar18)
Prestatie maand: 1e (februari)
De tweede van de coup van Kendrick. In februari won Kendrick Lamar opnieuw met overmacht. Maar waar vergeleken met The Blacker the Berry is King Kunta een heel stuk vrolijker, luchtiger en vooral dansbaar. Ik hoorde laatste van iemand dat ze zelfs in De Negende Cirkel (Groningers weten dan over welk niveau we het hebben) af en toe King Kunta draaien. Het was een wonderbaarlijk jaar voor Kendrick Lamar en daarom vind ik het terecht dat hij met twee nummers in de finale staat!
Tame Impala - Let It Happen (yeahyeahyeah)
Prestatie maand: 2e (februari)
Als ik één nummer moet aanwijzen als grootste concurrent voor Kendrick Lamar, dan kom ik uit bij Let It Happen. Onze vrienden van 3voor12 hebben dit nummer al bekroond tot song van het jaar. In diezelfde competitie werd Kendrick Lamar tiende. Dat zegt vrij weinig, want de smaak van het stemvolk van 3voor12's song van het jaar is uiteraard inferieur aan de onze. Daarnaast heeft het in de maandfinale al eens het onderspit moeten delven tegen Kendrick Lamar (met King Kunta). Wel behoort dit tot één van de twee nummers die al eens een hoger stempercentage wist te halen dan The Blacker the Berry. Desalniettemin heeft Tame Impala hiermee een instant klassieker gemaakt en ik verwacht ook dat dit nummer het meeste aantal stemmen gaat krijgen. Of dat dan ook genoeg is voor de winst moet blijken...
Courtney Barnett - Depreston (RYM)
Prestatie maand: 10e (maart)
Na twee EP's in 2012 en 2013 was het in 2015 tijd voor een album van Courtey Barnett. Met haar EP's, waarop onder andere Avant Gardener en History Eraser staan, kreeg ze al een klein beetje aandacht, maar haar debuutalbum werd pas echt breed bewonderd. Het album behoort hier op MuMe (heel erg nipt) tot de tien meest bestemde albums van 2015. Dit wat droevige liedje begon in maart met een tiende plek, maar is in de loop van het jaar blijkbaar flink gegroeid. Vanaf de start van De Grote Finale scoort ze uitstekend. Een plek in de middenmoot moet zeker mogelijk zijn!
Sufjan Stevens - Should Have Known Better (RYM)
Prestatie maand: 15e (maart)
Het enige nummer in deze finale dat de maandfinale niet wist te halen. Dat Should Have Known Better in maart de maandfinale niet haalde mogen we denk ik gerust een klein foutje noemen. Het is samen met Fourth of July duidelijk het populairste nummer op Carrie & Lowell, en dat album is op deze site benoemd tot Album van het Jaar. Een album met een gemiddelde van 4,16 uit 630 stemmen. Zijn slechtste prestatie in De Grote Finale was in Ronde 2 waar dit nummer het zevende stempercentage haalde. Zijn beste prestatie was in Ronde 3 waar het een hoger stempercentage haalde dan The Blacker the Berry. Dit is duidelijk een outsider voor de winst.
Torres - Sprinter (topic)
Prestatie maand: 1e (mei)
Torres - op MuMe met hoofdletters gespeld, maar mijn bronnen beweren dat het zonder hoofdletters moet - was de Song van de Maand Mei. Het is de enige finalist die zijn nominatie te danken heeft aan het topic "Maak kennis met... 2015". Een topic waar we vele parels aan te danken hebben. Torres was altijd al een klein zekerheidje voor De Finale. Winst lijkt onmogelijk, maar Mackenzie Scott moet toch wel aardig wat punten kunnen binnenhalen.
Julia Holter - Feel You (Edgar18)
Prestatie maand: 2e (juli)
In 2013 deed Julia Holter met twee nummers mee aan De Grote Finale. Daar strandde ze in Ronde 4. Dit jaar begon ze met drie nummers aan De Grote Finale, want ze werd dit jaar maar liefst drie keer tweede in een maandronde. De andere twee sneuvelden direct in Ronde 3, maar Feel You hield knap vol en bereikte De Finale. Met de hakken over de sloot, dat wel. Het zou een wonder zijn als ze hier bovenin mee kan doen.
Tame Impala - The Less I Know The Better (dumb_helicopter)
Prestatie maand: 1e (augustus)
In tegenstelling tot Let It Happen wist The Less I Know the Better wel zijn maand te winnen. Al is het natuurlijk niet eerlijk vergelijken: The Less I Know the Better had een veel zwakkere maand. Ja, dat kun je nu wel zo stellig zeggen, want slechts twee nummers van die maand (inclusief deze) haalde Ronde 4. Maar wie weet kan het Let It Happen toch verrassen. Want in de vorige twee rondes deed deze het beter dan 3voor12's song van het jaar. Of gaan de twee Tame Impala's elkaar volledig in de weg lopen en wordt de finale een grote deceptie voor Kevin Parker? We gaan het zien...
Grimes - Flesh Without Blood (Arno)
Prestatie maand: 5e (oktober)
Grimes kende we al van de dromerige synthpop van haar doorbraakalbum, Visions, uit 2012. Al wisten de nummers daarop verrassend genoeg totaal geen potten te breken in deze competitie. Dit jaar kwam er weer een doorbraakalbum. Weer een doorbraakalbum, want met Art Angels bereikte Claire Elise Boucher een nog veel groter publiek. Het geluid was nog steeds dromerig en synthy, maar de nadruk ligt nu duidelijk meer op pop. En ook hier werpt dat zijn vruchten af. Ze stond zelfs met drie nummers in De Halve Finale, maar uiteindelijk is het bij eentje gebleven. En zo krijgen we hier een andere winnaar dan bij de MuMeAfrekening 2015.
David Bowie - Blackstar (RYM)
Prestatie maand: 1e (november)
David Bowie. Er is al zoveel over gezegd. Het overlijden van een van de allergrootste artiesten die we ooit gekend hebben ging vooraf aan positievere aandacht. Twee maanden voor zijn overlijden kwam David Bowie namelijk met de leadsingle van wat zou blijken zijn allerlaatste album. Geïnspireerd door andere andere Kendrick Lamar's To Pimp a Butterfly, maar ook Boards of Canada en Death Grips, wilde Bowie de rock 'n' roll vermijden. Het werd een mix van jazz en experimentele rock. Ondanks dat de stempercentages niet zo indrukwekkend zijn als in de maandronde zelf, sluit ik Blackstar niet uit voor de eindwinst.
Eefje de Visser - Scheef (inquestos)
Prestatie maand: 2e (november)
Eefje de Visser was al geruime tijd een typisch MuMe-favoriet, mede dankzij fanatieke steun van enkele hooggewaardeerde users, maar Scheef was volgens mij voor vele het schot in de roos dat ze definitief fan maakte. Je kan het eigenlijk ook wel van tevoren bedenken: voeg wat subtiele electronica in je muziek en MuMe houdt van je. Scheef zou bijna op zeker een maandfinale winnen, ware het niet dat ze concurrentie had van David Bowie. In de nieuwe editie heeft ze ondertussen al twee keer gewonnen met (net wat) mindere nummers en uit deze finaleplek blijkt ook wel dat dit een bijzonder nummer is.
Julien Baker - Rejoice (Edgar18)
Prestatie maand: 2e (december)
Dé verrassing van de maandfinale is het 20-jarige supertalent Julien Baker. Tijdens de opnames was ze zelfs nog maar 18 (of misschien net 19). In december verloor ze de maandfinale nog van Bowie's Lazarus, maar dat nummer is juist de grote ontbrekende. Sterker nog, als je mij twee maanden geleden had gevraagd welke nummers ik in De Finale had verwacht, dan zou ik zomaar eens precies de vorige elf nummers + Lazarus genoemd kunnen hebben. Maar achteraf is dat natuurlijk makkelijk gezegd. Rejoice is maar liefst de derde nominatie van Edgar18 in deze finale en daarmee kunnen we alvast één titel uitdelen: de nominatiekampioen!
0
geplaatst: 25 april 2016, 17:02 uur
De Grote Finale - De Finale:
Courtney Barnett - Depreston
David Bowie - Blackstar
Eefje de Visser - Scheef
Grimes - Flesh Without Blood
Julia Holter - Feel You
Julien Baker - Rejoice
Kendrick Lamar - King Kunta
Kendrick Lamar - The Blacker the Berry
Sufjan Stevens - Should Have Known Better
Tame Impala - Let It Happen
Tame Impala - The Less I Know the Better
Torres - Sprinter
MusicMeter: Song van het Jaar 2015 (De Grote Finale) on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:3tu83rMR2CU0ctQ16nhiMX
Courtney Barnett - Depreston
David Bowie - Blackstar
Eefje de Visser - Scheef
Grimes - Flesh Without Blood
Julia Holter - Feel You
Julien Baker - Rejoice
Kendrick Lamar - King Kunta
Kendrick Lamar - The Blacker the Berry
Sufjan Stevens - Should Have Known Better
Tame Impala - Let It Happen
Tame Impala - The Less I Know the Better
Torres - Sprinter
MusicMeter: Song van het Jaar 2015 (De Grote Finale) on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:3tu83rMR2CU0ctQ16nhiMX
0
geplaatst: 25 april 2016, 17:05 uur
Je kunt nu in een pm je top-8 opsturen. Je mag dit uitbreiden, maar alleen de nummers 1 t/m 8 krijgen punten (respectievelijk 8 t/m 1). Het zou leuk zijn als je een (korte of lange) toelichting geeft.
De deadline hiervoor is vrijdag 6 mei, 21:00 uur.
50tracks, 7744leon, Angelo, arcade monkeys, Arno, Aroentje, Arrie, ArthurDZ, Ataloona, bart1989, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dance Lover, De-noir, DenDimi, deric raven, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edgar18, Eigenwijze 30, Gebruiker43757, Gloeilamp, GrafGantz, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, jassn, Johnny Marr, JSPR_G, kemm, Koenr, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, Masimo, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, Ploppesteksel, Poeha, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, Simon77, sniezo, Snoeperd, starbright boy, stoepkrijt, Sundance, Sunderland, Svendra, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur, wibro, Wolfmother, yeahyeahyeah en Zuurmatje.
We zijn trouwens ook al begonnen aan de 2016-editie.
Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over Song van het Jaar stuur dan even een pm aan mij en dan wordt je van de lijst gehaald. Sta je er niet tussen, maar wil je liever wél notificaties ontvangen: dat kan ook met een pm'tje geregeld worden.
De deadline hiervoor is vrijdag 6 mei, 21:00 uur.
50tracks, 7744leon, Angelo, arcade monkeys, Arno, Aroentje, Arrie, ArthurDZ, Ataloona, bart1989, chevy93, Choconas, Co Jackso, corn1holio1, curufin, Dance Lover, De-noir, DenDimi, deric raven, DjFrankie, Don Cappuccino, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edgar18, Eigenwijze 30, Gebruiker43757, Gloeilamp, GrafGantz, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, inquestos, jassn, Johnny Marr, JSPR_G, kemm, Koenr, Lukas, maaartjje, Magick1, Manfield, Masimo, musician, nelis, niels94, odi, Paap_Floyd, Ploppesteksel, Poeha, ranboy, Rudi S, Salvadore, Sandokan-veld, Silent_shout, Simon77, sniezo, Snoeperd, starbright boy, stoepkrijt, Sundance, Sunderland, Svendra, The Eraser, Titmeister, Tom Traubert, tsjong, tuktak, Vince vega, wandelindenatuur, wibro, Wolfmother, yeahyeahyeah en Zuurmatje.
We zijn trouwens ook al begonnen aan de 2016-editie.
Wil je liever geen notificaties meer ontvangen over Song van het Jaar stuur dan even een pm aan mij en dan wordt je van de lijst gehaald. Sta je er niet tussen, maar wil je liever wél notificaties ontvangen: dat kan ook met een pm'tje geregeld worden.
0
geplaatst: 25 april 2016, 17:06 uur
Via de pm dus dit jaar!!!
Daarnaast hoop ik dat jullie een stukje willen schrijven bij de nummers die jullie een warm hart toedragen. Deze wil ik namelijk gebruiken voor de presentatie. Ik heb zelf al genoeg over elk nummer geschreven en hoop bovendien op die manier wat tijd te besparen, want veel heb ik daar niet van
Daarnaast hoop ik dat jullie een stukje willen schrijven bij de nummers die jullie een warm hart toedragen. Deze wil ik namelijk gebruiken voor de presentatie. Ik heb zelf al genoeg over elk nummer geschreven en hoop bovendien op die manier wat tijd te besparen, want veel heb ik daar niet van

0
geplaatst: 25 april 2016, 17:23 uur
Nu ik mijn top-8 samenstel (ik zal het ter controle pm'en naar inquestos als ik klaar ben), is het overheersende gevoel toch een beetje teleurstelling. Vele van mijn favorieten zijn gesneuveld (REALiTi is toch wel het grootste gemis, maar ook Warpaint, Lazarus zijn onnodig onderuit gegaan in de laatste ronde), waardoor mijn nummer 4 nu toch wel echt te zwak is voor een nummer 4. Daarentegen is het wel zo dat ze alle twaalf heel erg goed zijn. Het lastigste voor het bepalen van de volgorde zijn de onderste zeven. Alle zeven niet subliem, maar een puntje gun ik ze wel.
0
geplaatst: 25 april 2016, 18:00 uur
Teunnis schreef:
Vanwaar de beslissing om het dit jaar via PM te doen? Vond het stelselmatig vorderen van de lijstjes met leuke commentaren wel aangenaam en het zorgt ervoor dat het topic wat levendig blijft tot de uiteindelijke ontknoping.
0
geplaatst: 25 april 2016, 18:03 uur
Ik vind het juist wel leuk zo.
Echt nog geen (zeker) idee hebben wat de winnaar kan zijn dit jaar verhoogt de spanning, zodat je met deze regeling echte "stunts" kan hebben, net zoals in de ladder.
Echt nog geen (zeker) idee hebben wat de winnaar kan zijn dit jaar verhoogt de spanning, zodat je met deze regeling echte "stunts" kan hebben, net zoals in de ladder.* denotes required fields.